Dewpo's DSP går på högvarv, Resultaten uteblir :|

Läs medlemarnas presentationer och om deras anläggningar.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dewpo

Re: Dewpo's snedsteg kostar på!!!

Inläggav dewpo » 2020-02-25 22:49

Varje snedsteg man tar kostar som sagt på :|
Och för mig är varje steg ett snedsteg :oops:
Så förstås tar dojorna stryk :evil:
Vad gör man då åt saken om man är en hängiven gör det skälv människa :?:
Jo man köper förstås ett DIY skoreparations kit och skrider till verket 8)
Snedsteg.jpg
Snedsteg.jpg (456.05 KiB) Visad 1462 gånger

Visst är det tur att man fortfarande har rätt att reparera saker man äger.
https://www.ifixit.com/Right-to-Repair/Intro
Och skrämmande att tillverkare och myndigheter vill inskränka rättigheterna?

Fast detta är förstås väldigt OT på ett ljudforum så för att komma på rätt spår igen =>

LB_FS.jpg
LB_FS.jpg (362.25 KiB) Visad 1462 gånger

LB_DIST.jpg
LB_DIST.jpg (231.84 KiB) Visad 1462 gånger

Min senaste DIY högtalares prestanda i siffror :oops:
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
dewpo

Re: Dewpo's skiftar fasen :)

Inläggav dewpo » 2020-05-18 18:33

Jag provar tillfälligt 18/30 delning med lätt urfasad bas :D
Så här har det mätmässigt fallit ut :|

SPL.jpg
SPL.jpg (140.1 KiB) Visad 640 gånger

DIST.jpg
DIST.jpg (86.66 KiB) Visad 640 gånger

IMP.jpg
IMP.jpg (81.55 KiB) Visad 640 gånger

STEG.jpg
STEG.jpg (93.14 KiB) Visad 640 gånger

GD.jpg
GD.jpg (133.24 KiB) Visad 640 gånger

Nu skall jag lyssna och se om basen upplevs som fast :twisted:
Läs innan du beaktar Disclaimer-> https://docs.google.com/document/d/1r6nhk1SOIF9_WThdKJTa5q4e-4MKohMeitCpN2yEhrc/edit?usp=sharing

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2020-05-22 21:44

Fasen har skiftats tillbaka, Men 18/30 delning är kvar, Det ger mer värme i registret 100-200 Hz :D

Halvhyggligt.jpg
Halvhyggligt.jpg (373.25 KiB) Visad 527 gånger

Tangband

Inläggav Tangband » 2020-05-23 08:02

Kul att du testar olika delningar :) .

Ett tips.

18/30 filter elektriskt fungerar bäst med slutna toppar som faller av akustiskt med ett Q på ca 0,7 vid lådans resonansfrekvens. Pluggar du ett par större basreflextoppar så de blir slutna får du ett Q på kanske 0,5 med avrullningen. Då stämmer inte delningen som akustiskt ska bli 30/30.

Det kan då bli bättre att istället köra opluggade toppar med symmetriska filter, elektriskt, tex 24/24 filter.
Man får testa sig fram till olika resultat och lyssna mycket.

(Själv kommer jag framöver att utvärdera 6/18 filter elektriskt, eftersom mina basmoduler är stativen till topparna :)
Akustiskt blir de tillsammans 18/18 , om jag delar vid den frekvens HYBRIDDIST faller av, nånstans vid 80 Hz.)

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2020-05-23 10:41

Flankerna ser ut så här hos mig.
Det är lite svårt att avgöra hur branta de är då många utsläckningar påverkar :?

DELNING.jpg
DELNING.jpg (295.37 KiB) Visad 461 gånger

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-05-23 12:49

Hur vore det att separera avskärningsfrekvenserna lite så att det summeras utan så stor puckel? Typ sänka LP för basen?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2020-05-23 14:07

Nattlorden skrev:Hur vore det att separera avskärningsfrekvenserna lite så att det summeras utan så stor puckel? Typ sänka LP för basen?

Jag tror att det är en resonans som råkar samman falla med delningsfrekvensen :?
Mäter jag lite längre bak i rummet så finns resonansen inte där,
Denna mätningen är lite framför lyssningspositionen :|

Men det är annars snabbt fixat att göra ett nytt filter i rePhase :D
https://rephase.org/

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-05-23 15:01

ja, det är vanligt förekommande med en resonans där ungefär.... är väl golv/tak ofta... men då kanske du har något ytterligare som kombinerar just där då? Eller så har du inte varit på samma höjd när du mätt längre bak?

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2020-05-23 17:55

Här är en delning som är rätt i lyssnings position!

VI.jpg
VI.jpg (291.74 KiB) Visad 403 gånger

HI.jpg
HI.jpg (284.58 KiB) Visad 403 gånger

Men den har otäcka resonanser på andra ställen i rummet :(

V1m.jpg
V1m.jpg (277.18 KiB) Visad 403 gånger

H1m.jpg
H1m.jpg (276.08 KiB) Visad 403 gånger

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-05-23 18:40

ok!

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2020-05-24 18:45

Nattlorden skrev:ok!

:oops: Rummet tycks vinna striden mot ljudprocessorn,
Jag lutar mer ock mer åt att bara akustik förbättringar kan få ordning på denna soppan :x
Men var skall man börja, Rummet är för långsmalt och har för lågt till tak :oops:
Kanske skulle någon typ av rums avdelare göra susen?

RMS.jpg
1m från högtalarna så mäter det ganska okej -
RMS.jpg (324.93 KiB) Visad 336 gånger

RMS_Lystra.jpg
- I lyssnings position är ljudet avsevärt sämre -
RMS_Lystra.jpg (313.93 KiB) Visad 336 gånger

RMS_Lystra_1m+.jpg
- 1m bakom lyssnings position ser det helt annorlunda ut, Det finns inget att ta fasta på när man justerar :(
RMS_Lystra_1m+.jpg (306.04 KiB) Visad 336 gånger

Tangband

Re: Dewpo's DSP går på högvarv, Resultaten uteblir :|

Inläggav Tangband » 2020-05-24 19:46

Du verkar kört fast.
Såhär kan du göra :)

1. Mät nära ca 1 meter ifrån en enda högtalare ( den andra helt avstängd ) i olika vinklar- resultatet ska vara rakt inom +-2 dB mellan 500-20000 Hz, om du mäter högtalaren på den plats där den spelar musik. Är det inte rakt- korrigera med dsp:n. Borde vara enkelt eftersom du kör med en bredbandare väl?
2. Mät ingenting från lyssningsplats.
3. Korrigera ingenting som ligger ovanför själva rummets fundamentalresonanser, dvs ovanför 80Hz.
4. Ta fram ett måttband och mät rummet.
5. Räkna därefter ut var i frekvens rummets fundamentalresonanser ligger. Dessa har INGENTING med placeringen av dina högtalare att göra. Alla fundamentalresonanser kommer att ligga under 80 Hz. Korrigera de två översta med ca -7 dB Q=9. Det är en bra början. Ljud färdas 343 meter på en sekund i rumstemperatur. 1 kHz har en våglängd på 34,3 cm.
6. Sätt dämplattor på utvalda platser på väggarna för frekvenser över schröder, dvs över 200-300 Hz.

Alla korrigeringar du gör från lyssningsplats ovanför rummets fundamentalresonanser och som är reflexer som kommer av att dina högtalare sänder ljud som reflekteras mot en vägg, kommer att behöva olika korrigeringar vid olika frekvenser vid olika placering av högtalare och lyssnare. Flyttar du din lyssningsplats 50 cm åt sidan kommer därför reflexerna du försöker att korrigera att ändra frekvens .
Dessa korrigeringar är därför värdelösa och försämrar ljudet.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2020-05-25 11:04

Tangband skrev:Du verkar kört fast.

1. Mät nära ca 1 meter ifrån en enda högtalare ( den andra helt avstängd ) i olika vinklar- resultatet ska vara rakt inom +-2 dB mellan 500-20000 Hz, om du mäter högtalaren på den plats där den spelar musik. Är det inte rakt- korrigera med dsp:n. Borde vara enkelt eftersom du kör med en bredbandare väl?
3. Korrigera ingenting som ligger ovanför själva rummets fundamentalresonanser, dvs ovanför 80Hz.
5. Räkna därefter ut var i frekvens rummets fundamentalresonanser ligger. Dessa har INGENTING med placeringen av dina högtalare att göra. Alla fundamentalresonanser kommer att ligga under 80 Hz. Korrigera de två översta med ca -7 dB Q=9. Det är en bra början. Ljud färdas 343 meter på en sekund i rumstemperatur. 1 kHz har en våglängd på 34,3 cm.
6. Sätt dämplattor på utvalda platser på väggarna för frekvenser över schröder, dvs över 200-300 Hz.

Alla korrigeringar du gör från lyssningsplats ovanför rummets fundamentalresonanser och som är reflexer som kommer av att dina högtalare sänder ljud som reflekteras mot en vägg, kommer att behöva olika korrigeringar vid olika frekvenser vid olika placering av högtalare och lyssnare. Flyttar du din lyssningsplats 50 cm åt sidan kommer därför reflexerna du försöker att korrigera att ändra frekvens .

Om jag korrigerar så det mäter så bra jag kan, Mäter det så här =>

Över.jpg
Över.jpg (275.53 KiB) Visad 266 gånger

Men jag kan inte bestämma mig om jag tycker det låter bra också?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2020-05-25 12:11

Du kanske behöver stereosystemkompensationsvindlingar också?

Tangband

Inläggav Tangband » 2020-05-25 15:58

dewpo skrev:
Tangband skrev:Du verkar kört fast.

Om jag korrigerar så det mäter så bra jag kan, Mäter det så här =>

Över.jpg

Men jag kan inte bestämma mig om jag tycker det låter bra också?

Det bör låta lite bättre om du har mätt på en enda högtalare 1 meter ifrån. Har du däremot mätt från lyssningsplats och korrigerat så det blir rakt därifrån, kommer det antagligen att låta mindre bra.

Föregående

Återgå till Medlemspresentationer