En idiot på hifi-resa - Säljer Benchmark DAC 1 USB

Läs medlemarnas presentationer och om deras anläggningar.

Moderator: Redaktörer

Frisk

Re: En idiot på hifi-resa - Akustikfixets ABC

Inläggav Frisk » 2019-05-11 18:38

Jag läste lite dåligt vilken tråd har svarade i, i14 känns mycket bekant när du säger det, med i14 gäller det nog definitivt. De ska ju egentligen inte återge så mycket bas alls, eller ja, tolka det rätt, då är det nog inte så stor risk att överdämpa direktljudet, rummet kan ju dock bli överdämpat.

Kanske idé att göra en ritning innan du börjar bygga beskriva väggar och presentera någon mätning och visa. Hoppas någon kan rådge om det verkar lämpligt, jag är tyvärr inte rätt person för det. Jag är glad att jag fick hjälp med ritning, skönt att kunna göra på riktigt från början och inte prototyper eller vara beredd att börja om. Men vi är alla olika och för 10 år sen hade jag gärna experimenterat själv och testat olika innovativa och galna lösningar, nu har jag tappat lite energi och har större önskan om att bli "klar"

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-05-11 19:09

Nattlorden skrev:
Knuttebaloa skrev:Jag har noterat att många med Ino väljer att dämpa framtill genom att skapa två "dämppaneler", en bakom varje huvudhögtalare. Vanligt är väl att dessa består av ACO-skivor med mineralull bakom.

Är detta bättre än att dämpa hela framväggen?

Hur mycket/tjockt dämp bör man satsa på? Kan det bli för mycket?

Finns alltid en risk att överdämpa.... typiskt brukar det önskas en glipa i mitten där reflexerna anländer till örat mycket senare. Dessutom verkar det inte vara lika kritiskt med dämpning en bit ovanför högtalaren. Samma där - det tar en bra stund och ett antal studsar innan det ljudet når örat. Har man då matta eller diffuserande tak så fixas mycket därinnan....

Att använda ordet "överdämpa" är inte bra för det vilseleder i stort sett bara för andra mer okunniga läsare. Då är det bättre att du skriver det du egentligen menar.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Knuttebaloa

Inläggav Knuttebaloa » 2019-05-11 19:33

Frisk skrev:Jag läste lite dåligt vilken tråd har svarade i, i14 känns mycket bekant när du säger det, med i14 gäller det nog definitivt. De ska ju egentligen inte återge så mycket bas alls, eller ja, tolka det rätt, då är det nog inte så stor risk att överdämpa direktljudet, rummet kan ju dock bli överdämpat.

Kanske idé att göra en ritning innan du börjar bygga beskriva väggar och presentera någon mätning och visa. Hoppas någon kan rådge om det verkar lämpligt, jag är tyvärr inte rätt person för det. Jag är glad att jag fick hjälp med ritning, skönt att kunna göra på riktigt från början och inte prototyper eller vara beredd att börja om. Men vi är alla olika och för 10 år sen hade jag gärna experimenterat själv och testat olika innovativa och galna lösningar, nu har jag tappat lite energi och har större önskan om att bli "klar"

Jag lovar en bättre ritning med beskrivning samt mätning så snart vi flyttat in! :)
Ino pi60s / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208 / Rotel 1080 / HA pre25 / Benchmark Dac1 / Marantz SR-5012

Användarvisningsbild
Knuttebaloa

Inläggav Knuttebaloa » 2019-05-12 11:07

Johan_Lindroos skrev:
Nattlorden skrev:
Knuttebaloa skrev:Jag har noterat att många med Ino väljer att dämpa framtill genom att skapa två "dämppaneler", en bakom varje huvudhögtalare. Vanligt är väl att dessa består av ACO-skivor med mineralull bakom.

Är detta bättre än att dämpa hela framväggen?

Hur mycket/tjockt dämp bör man satsa på? Kan det bli för mycket?

Finns alltid en risk att överdämpa.... typiskt brukar det önskas en glipa i mitten där reflexerna anländer till örat mycket senare. Dessutom verkar det inte vara lika kritiskt med dämpning en bit ovanför högtalaren. Samma där - det tar en bra stund och ett antal studsar innan det ljudet når örat. Har man då matta eller diffuserande tak så fixas mycket därinnan....

Att använda ordet "överdämpa" är inte bra för det vilseleder i stort sett bara för andra mer okunniga läsare. Då är det bättre att du skriver det du egentligen menar.

Jag tycker det är förträffligt bra om ALLA skriver det man egentligen menar :)
Ino pi60s / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208 / Rotel 1080 / HA pre25 / Benchmark Dac1 / Marantz SR-5012

Användarvisningsbild
Knuttebaloa

Re: En idiot på hifi-resa - önskar köpa ett par a2!

Inläggav Knuttebaloa » 2019-06-20 08:56

a2 köpes!

Då jag skulle vilja ha en full uppsättning surrounder i det nya hifi-rummet önskar jag köpa ytterligare ett par a2. PMa gärna om du kan avvara ett par alt kan tänka dig göra ett besök till Ingvar i mitt ställe.

En fundering jag har är att för ändamålet byta bort mina a3. Om det är intressant så hör av dig med bytesförslag!

Vad skulle ni förresten säga att ett par a3 i gott skick är värda?

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-06-20 13:45

Knuttebaloa skrev:Jag tycker det är förträffligt bra om ALLA skriver det man egentligen menar :)

;)

Det är ingen fara att dämpa hela framväggen speciellt om du har tre högtalare där framme eller fler. Tänk bara på att dämpa motsvarande mycket i basområdet på annat håll. Är resten av rummet helt kalt har du dock en risk för att få flutter-eko(..det där metalliska ljudet när du klappar händerna)

Användarvisningsbild
Knuttebaloa

Inläggav Knuttebaloa » 2019-06-21 17:06

philipbtz skrev:
Knuttebaloa skrev:Jag tycker det är förträffligt bra om ALLA skriver det man egentligen menar :)

;)

Det är ingen fara att dämpa hela framväggen speciellt om du har tre högtalare där framme eller fler. Tänk bara på att dämpa motsvarande mycket i basområdet på annat håll. Är resten av rummet helt kalt har du dock en risk för att få flutter-eko(..det där metalliska ljudet när du klappar händerna)

Tack philipbtz!

Lika mycket säger du... Är det inte tämligen ovanligt att man gör så? Jag menar, det är väl ganska många som har dämpat en större del av framväggen med exempelvis x cm isolering och sedan ACO-skivor utanpå, och sedan inte har tillnärmelsevis lika mycket dämp i övriga rummet? Skulle det per automatik vara mindre bra?

Frisk

Inläggav Frisk » 2019-06-22 00:09

Tror kanske mer att man inte bara ska dämpa diskat och mellanregister fram och lämna basen utan att se till att någonstans också hantera basdämpning.

Jag vet dock inte om jag håller med om att hela väggen generellt kan dämpas, jag har tre högtalare fram och har reflekterande ytor på insidan av frontarna, således även på var sida av centern, dämpning bakom samtliga högtalare, akustikerritat (IÖ).

Användarvisningsbild
Knuttebaloa

Inläggav Knuttebaloa » 2019-06-22 10:12

Frisk skrev:Tror kanske mer att man inte bara ska dämpa diskat och mellanregister fram och lämna basen utan att se till att någonstans också hantera basdämpning.

Jag vet dock inte om jag håller med om att hela väggen generellt kan dämpas, jag har tre högtalare fram och har reflekterande ytor på insidan av frontarna, således även på var sida av centern, dämpning bakom samtliga högtalare, akustikerritat (IÖ).

Ok, tack! Hur har du dämpat bas i ditt rum? Eller har du kanske beskrivit det någonstans på forumet redan?

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-06-22 11:06

Beror nog på rum osv. I mitt förra IÖ-ritade rum var hela framväggen dämpad men lite olika mycket på sina ställen men inga kala ytor så att säga. I Ingvars källare är inte hela väggen dämpad utan bara bakom de tre högtalarna. Så beror nog på.

Frisk

Inläggav Frisk » 2019-06-22 17:10

Knuttebaloa skrev:
Frisk skrev:Tror kanske mer att man inte bara ska dämpa diskat och mellanregister fram och lämna basen utan att se till att någonstans också hantera basdämpning.

Ok, tack! Hur har du dämpat bas i ditt rum? Eller har du kanske beskrivit det någonstans på forumet redan?

Om jag minns rätt har jag 70mm stenull och därpå ACO-skiva på framväggen, med två utstående reflekterande ytor mellan högtalarna. Som basabsobtion har jag en halvtransparent vägg någon meter från bakväggen stenull 70 %täckt med plank på ena sidan om jag minns rätt samt några reflekterande plankor på andra, för att inte sitta vid en för död vägg däröver har jag dämpning i hela podiet typ 3,3x3,3m eller något åt det hållet 145mm tjockt. Men, det är ju ritat efter mitt rum och inget generellt recept! Det finns byggbilder i min medlemspresentation dock inte så mycket exakta mått tror jag, för att inte sprida det som något generellt recept att rakt av kopiera.

Användarvisningsbild
Knuttebaloa

Inläggav Knuttebaloa » 2019-06-22 18:53

Frisk skrev:
Knuttebaloa skrev:

Om jag minns rätt har jag 70mm stenull och därpå ACO-skiva på framväggen, med två utstående reflekterande ytor mellan högtalarna. Som basabsobtion har jag en halvtransparent vägg någon meter från bakväggen stenull 70 %täckt med plank på ena sidan om jag minns rätt samt några reflekterande plankor på andra, för att inte sitta vid en för död vägg däröver har jag dämpning i hela podiet typ 3,3x3,3m eller något åt det hållet 145mm tjockt. Men, det är ju ritat efter mitt rum och inget generellt recept! Det finns byggbilder i min medlemspresentation dock inte så mycket exakta mått tror jag, för att inte sprida det som något generellt recept att rakt av kopiera.

Får tacke för den redogörelsen, det är alltid tacksamt att få ta del av andras hifi-eskapader och lösningar! Självklart ska det inte ses som någon universallösning.

Jag förstår det mesta, tror jag, men vad menar du med stenull 70%?

Frisk

Inläggav Frisk » 2019-06-22 20:33

Det var lite svårt att beskriva tydligt inser jag. Det är en vägg av stenull, 90mm tjock tror jag, tygklädd på båda sidor sen sitter det plank med 70% täckandegrad på ena sidan, 70mm plank och 30mm öppning. Det är förövrigt samma täckandegrad även på sidoväggarna men olika plankbredd och öppningsbredd.

Gick den beskrivningen förstå?

Användarvisningsbild
Knuttebaloa

Inläggav Knuttebaloa » 2019-06-22 22:19

Frisk skrev:Det var lite svårt att beskriva tydligt inser jag. Det är en vägg av stenull, 90mm tjock tror jag, tygklädd på båda sidor sen sitter det plank med 70% täckandegrad på ena sidan, 70mm plank och 30mm öppning. Det är förövrigt samma täckandegrad även på sidoväggarna men olika plankbredd och öppningsbredd.

Gick den beskrivningen förstå?

Absolut, tack för att du tar dig tid att förklara!

Användarvisningsbild
Knuttebaloa

Inläggav Knuttebaloa » 2019-06-23 17:52

Senaste tillskottet i familjen, ett par Dali Spektor 2. Tänkta att spela i andraanläggningen tillsammans med ProfP som står bredvid i bild och nu ser riktigt maffiga ut :) Dali är verkligen små men spelar större och högre än väntat. Det är förstås inte mycket lågbas att tala om men i de övre registren saknar jag förvånansvärt lite. Jag skulle säga att de är ganska neutrala. Med ett begagnatpris om 1500 kr känns de mycket prisvärda!

Då jag inte gav mer än 2500 kr för profP finns ganska goda möjligheter att få ihop en go liten rigg för under 10 000 kr! Har ni tips på övriga budgetkomponenter att lägga till anläggningen så skriv gärna! :)

IMG_20190623_172850-600x800.jpg
IMG_20190623_172850-600x800.jpg (71.38 KiB) Visad 1717 gånger

Användarvisningsbild
Knuttebaloa

Inläggav Knuttebaloa » 2019-07-03 09:57

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2019-07-03 18:51

Knuttebaloa skrev:Senaste tillskottet i familjen, ett par Dali Spektor 2. Tänkta att spela i andraanläggningen tillsammans med ProfP som står bredvid i bild och nu ser riktigt maffiga ut :) Dali är verkligen små men spelar större och högre än väntat. Det är förstås inte mycket lågbas att tala om men i de övre registren saknar jag förvånansvärt lite. Jag skulle säga att de är ganska neutrala. Med ett begagnatpris om 1500 kr känns de mycket prisvärda!

Då jag inte gav mer än 2500 kr för profP finns ganska goda möjligheter att få ihop en go liten rigg för under 10 000 kr! Har ni tips på övriga budgetkomponenter att lägga till anläggningen så skriv gärna! :)

IMG_20190623_172850-600x800.jpg

Kul! :)

Vibrationsdämpare under krukan?

Användarvisningsbild
Knuttebaloa

Inläggav Knuttebaloa » 2019-07-03 21:57

Japp! Avhyvlad 3 mm SD-fot tipp-exad vit för att matcha krukan.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2019-07-03 21:58

Knuttebaloa skrev:Japp! Avhyvlad 3 mm SD-fot tipp-exad vit för att matcha krukan.

Med mandolin? 8)

Användarvisningsbild
Knuttebaloa

Inläggav Knuttebaloa » 2019-08-16 07:16

Saxat från annan tråd

quote="IngOehman"]Ogillar ju tumregler, men tittar man på respektive högtalarmodells effettålighetskarakteristik och bortser ifrån att de i princip allihopa man hantera transienter på flera tusen watt, så kan man komma fram till att följande effekter är rimliga omän alls inte nödvändiga:

Ino pi60 - 100 W
Ino pi60s - 200 W

Ino i14 - 150 W
Ino i28 - 150 W
Ino i56 - 600 W

Ino i16s - 300 W
Ino i32s - 350 W
Ino i64s - 1400 W

Ino i34es - 350 W
Ino i68es - 1400 W

Alla angivna effekter är 8-ohmseffekt. Och det är alltså ett sätt att ange en RMS-spänningsnivå.

Någon kan kanske tycka att det är märkligt att jag anger samma lämpliga effekt för t ex i14 och i28, men det beror på att i28 för samma spänningssving absorberar mera effekt från förstärkaren, och dessutom ju har en större känslighet således att en 2,5 gånger större akustiskt uteffekt skapas.

De största "5-högtalarna" har samma känslighet som "3-högtalarna" och en högre impedans. Så de behöver matas med en större maximal 8-ohmseffekt om man skall få ut vad de maximalt kan leverera.

Då alla högtalarna de ovanstående högtalarna har förhållandevis hög verkningsgrad behöver de för de lyssningsnivåer som jag normalt själv använder vid musiklyssning, bara några få watt dock.

Vh, iö[/quote]

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-08-16 10:07

Ja men varför ? :) :D
Mvh/ David

More is more

Användarvisningsbild
Knuttebaloa

Inläggav Knuttebaloa » 2019-08-16 10:18

DVD-ai skrev:Ja men varför ? :) :D

Gillar att samla info i min egen tråd som kan vara av intresse senare. Man kan väl länka också förstås :)

Eller åsyftas något annat? Har du kanske ett par a2 över?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-08-16 10:21

Knuttebaloa skrev:[youtube_quote][/youtube_quote]

Gillar att samla info i min egen tråd som kan vara av intresse senare. Man kan väl länka också förstås :)

Aaah ja då är jag med, det var just det jag undrade över varför du klippt ut den texten och postade den i din presentation :)

Nepp inga a2 i min ägo !
Mvh/ David

More is more

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2019-08-16 11:19

Knuttebaloa skrev:

Ja smart! Jag får gå och kika i din tråd om jag vill läsa nåt. :)

Användarvisningsbild
Knuttebaloa

Inläggav Knuttebaloa » 2019-08-23 12:54

Saxat:

Tarzan skrev:
Schmutziger som har copypastat skrev:
...
● Placera eventuella surroundhögtalare.
Detta sker oftast enklast med hjälp av en ritning på rummet. Börja med att placera de två främsta på sidoväggarna ungefär 20 grader framför centrala lyssningsplatsen. Höjden skall vara 20 grader över öronhöjd, ungefär.
Det återstående bakre fältet (220 grader stort horisontellt) delas in i tårtbitar där lyssningsposition är centrum av tårtan.
Samma antal tårtbitar som antalet bakkanalshögtalare som används.
6 tårtbitar för 6 högtalare, 8 tårtbitar för 8 högtalare, 10 för 10, 12 för 12…
Placera sedan så noga det går en högtalare på väggen i varje tårtbitsdelning. Ju längre bak i rummet desto högre bör de sitta. Mellan de båda bakersta högtalarna blir det två tårtbitar.
För varje högtalare bakom den främsta av surround-högtalarna gäller: Minska avståndet till taket (mätt mitt emellan bas- och diskantelement) med: 30% (6 högtalare); 25% (8st); 20% (10st); 15% (12st) för varje högtalare bakåt. Man kan i själva verket moderera detta lyft mot rummets bakre delar något, och om rummets takhöjd är mycket stor måste man moderera det om det skall bli riktigt bra. Man skall inte ta för allvarligt på dessa måttangivelser dock, i synnerhet inte om man inte bygger en riktig hemmabio utan bara en ”filmvisningsanläggning i vardagsrummet”. Då gäller att ”ungefär rätt” i regel blir mycket bra.
...

Användarvisningsbild
Knuttebaloa

Re: En idiot på hifi-resa - Ny stad, nytt hifi-rum!

Inläggav Knuttebaloa » 2019-09-01 13:41

Ny anhalt på hifi-resan; ny stad (Jönköping), nytt rum och nya möjligheter till välljud :)

Det var från början tänkt att jag skulle begagna ett mer avskilt (och slutet) rum till hifi men nu blev det en del av det gigantiska vardagsrum som vi nu har. Tanken är att sätta upp en provisorisk skiljevägg för att dela av rummet och därmed störa andra i hushållet mindre vid volympådrag. Min spontana tanke var att bygga en ganska genomsläpplig vägg (2x2.5 m), typ reglar, isolering och tyg, i förhoppning att det vore bra ur akustiksynpunkt. Men den kan förstås göras mer rigid med.

Första steget blir dock att göra mätningar för att se hur rummet beter sig som det nu ser ut och med aktuell placering av i14 och bastorn (infraX-6).

Jag tar gärna emot tankar på vad som kan göras med både rum och placering!

hifirum2.png
hifirum2.png (322 KiB) Visad 1156 gånger

IMG_20190901_133139-800x600.jpg
IMG_20190901_133139-800x600.jpg (127.34 KiB) Visad 1156 gånger

Användarvisningsbild
Knuttebaloa

Re: En idiot på hifi-resa - Byter a3 mot a2

Inläggav Knuttebaloa » 2019-09-07 09:17

Önskar byta mitt par a3 mot två par a2. Begagnade a2 i gott skick går bra liksom nya, omonterade/olackade dito.

A3:orna är i mycket gott skick enligt bild. Utöver som surround gör de sig bra som loungehögtalare. Har även använt dem som frontar, delade mot basar, med förvånansvärt gott resultat.

De förefaller vara penslade med tjock vit färg.

På bild jämte a2 och DVD för storleksreferens. De är verkligen ett par bastanta surroundhögtalare!

IMG_20190907_084855-992x744.jpg
IMG_20190907_084855-992x744.jpg (159.76 KiB) Visad 1035 gånger

IMG_20190907_085121-992x744.jpg
IMG_20190907_085121-992x744.jpg (165.02 KiB) Visad 1035 gånger

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2019-09-09 11:10

Knuttebaloa skrev:Saxat från annan tråd

quote="IngOehman"]Ogillar ju tumregler, men tittar man på respektive högtalarmodells effettålighetskarakteristik och bortser ifrån att de i princip allihopa man hantera transienter på flera tusen watt, så kan man komma fram till att följande effekter är rimliga omän alls inte nödvändiga:

Ino pi60 - 100 W

Alla angivna effekter är 8-ohmseffekt. Och det är alltså ett sätt att ange en RMS-spänningsnivå.

Spontant känns det som lite lite effekt men man kanske använder mindre än man tror?

Frisk

Inläggav Frisk » 2019-09-09 11:27

genstruktur skrev:

Ino pi60 - 100 W

Spontant känns det som lite lite effekt men man kanske använder mindre än man tror?

Jag driver för stunden mina pi60s med en liten klass D 2x100W och det räcker hyfsat långt. Det är ju inte samma sak som med NAD 208 Men det är sällan volymkontrollen inte räcker till i ett vardagsrum. Men hade det varit huvudanläggning hade jag önskat mer effekt och bättre slutsteg. Låter dock långt över förväntan i ett helt obehandlat rum. Kanske dock vore intressant att koppla in ett ordentligt slutsteg och jämföra.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2019-09-09 11:31

Frisk skrev:
genstruktur skrev:

Ino pi60 - 100 W

Jag driver för stunden mina pi60s med en liten klass D 2x100W och det räcker hyfsat långt. Det är ju inte samma sak som med NAD 208 Men det är sällan volymkontrollen inte räcker till i ett vardagsrum. Men hade det varit huvudanläggning hade jag önskat mer effekt och bättre slutsteg. Låter dock långt över förväntan i ett helt obehandlat rum. Kanske dock vore intressant att koppla in ett ordentligt slutsteg och jämföra.

Jag har ju just ett NAD 208 till pi60+bs60 :D . Jag inbillar mig också att 100w är lite lite men är samtidigt inte säker. Precis som du säger handlar det kanske också om kvalité på själva slutsteget och att det verkligen lämnar det som är specificerat. Är lite sugen på att testa ett Holographic-slutsteg ibland men får för mig att de som finns i nuläget är lite för klena (100W 8ohm - max). Vad är det för klass D du kör?

FöregåendeNästa

Återgå till Medlemspresentationer