En idiot på hifi-resa - Akustikfixets ABC

Läs medlemarnas presentationer och om deras anläggningar.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 533
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Karlstad

Re: En idiot på hifi-resa - Nu i solstaden Karlstad!

Inläggav Knuttebaloa » 2019-01-25 20:36

shifts skrev:Elementen kommer från det parti som Madisound sålde av misstag. Det står Ino W104 på dem. Om det var andrahandssortering eller ej är oklart, men de är från den batchen som sögs upp av forummedlemmar här.


Menar du dina eller mina..? :)

Du skriver ovan att du inte har Madisound?
Ino i14 / infraX-6 / profP-2 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208 / Nad 218 / Rotel 1080 / HA pre25 / Benchmark Dac1 / Marantz SR-5012 / JVC DLA 30B

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 10805
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: En idiot på hifi-resa - Nu i solstaden Karlstad!

Inläggav shifts » 2019-01-25 21:18

Eh, ja, det verkar jag ha gjort. Men jag menade det motsatta. Undrar vad jag menade. :lol:

Jag HAR alltså Madisoundbasarna. Nu säger jag bestämt att det är vad jag menade. :lol:

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 533
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Karlstad

Re: En idiot på hifi-resa - Nu i solstaden Karlstad!

Inläggav Knuttebaloa » 2019-01-25 21:31

shifts skrev:Eh, ja, det verkar jag ha gjort. Men jag menade det motsatta. Undrar vad jag menade. :lol:

Jag HAR alltså Madisoundbasarna. Nu säger jag bestämt att det är vad jag menade. :lol:


Ha ha, skönt att det är utrett! Då kanske vi ska reda ut vad jag har :)
Ino i14 / infraX-6 / profP-2 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208 / Nad 218 / Rotel 1080 / HA pre25 / Benchmark Dac1 / Marantz SR-5012 / JVC DLA 30B

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 10805
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: En idiot på hifi-resa - Nu i solstaden Karlstad!

Inläggav shifts » 2019-01-25 23:16

Är de inte köpta via Ingvar av personen du köpte från (eller personen innan denna) och det står Ino W104 på dem är det väl troligt att det är samma batch?

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 533
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Karlstad

Re: En idiot på hifi-resa - Nu i solstaden Karlstad!

Inläggav Knuttebaloa » 2019-02-14 17:03

Kapitel 9 - Rumsakustik
Hur viktigt är rummet?

Det finns goda skäl att ständigt påminna om betydelsen av rummets akustiska beteende, eftersom nästan alla tycks tro att det betyder mindre än det gör.
Rummet är viktigt och bestämmer inte bara efterklangsegenskaper utan oftast även störnivån under lyssningen. I en bil är det till exempel ganska meningslöst att tala om "återgivning" när man kör så det dånar över 80 dB i bilen, vilket det ju minst gör, så fort man alls använder bilen på ett rimligt sätt.
Men även i ett normalt hem kan störnivån vara långt högre än vad som är lämpligt för riktigt delikat audiofil lyssning. Skillnaden mot i bilen är att de flesta inte reflekterat över att störnivån kan vara ett väsentligt problem även i hemmet.
Senare på natten brukar det bli tystare - och därför tror alla att det är elnätet som blivit bättre - för det har hifi-tidningarna sagt! Men så är det förstås inte alls. I varje fall inte i 99 fall av 100. Den elektriska störnivån är nog ett av de mest övervärderade problemen, samtidigt som akustiska störnivån nog är ett av de mest undervärderade problemen vid musikåtergivning.
Ett sätt att sänka störnivån är att se till så att lyssningsrummet är ordentligt tätt, och förstås att se till så att eventuell ventilation är tyst. Sen kan man ju bosätta sig på landet också, det är mycket bra. Eller skrämma bort alla grannar på något finurligt sätt.

Men sen har vi ju förstås rummets alla akustiska egenskaper. Rummets reflexmönster och klang är verkligen också mycket, mycket viktigare än de flesta tror.



Vilka förändringar i rumsakustiken accepterar folk?

Akustik betyder "läran om ljudet".



Utveckla!

Eftersom akustik betyder läran om ljudet betyder rumsakustik "läran om hur ljud beter sig i ett rum".
Frågan om vilka förändringar i rumsakustiken som folk accepterar kan alltså tolkas "vilka ändringar i "läran om ljudets beteende i ett rum" accepterar folk". Och då blir svaret att de flesta har ingen uppfattning alls om hur läroböckerna skall se ut!

Det är alltså lite semantiskt lustigt att kalla reflexmönster och efterklang i ett rum för "akustik" - ungefär lika lustigt som det är att kalla objektivet till en kamera för kamerans "optik". Optik betyder ju "läran om ljuset".
Många skulle även uppfatta det som väldigt originellt att kalla ett företags bokföring för dess "matematik".

Rumsakustik är alltså "rummets ljudlära", inte dess reflexmönster och klang. Akustisk däremot betyder "som har med läran om ljudet att göra", så man kan gott tala om rummets akustiska egenskaper när man menar rummets reflexmönster och klang.
I överförd betydelse har dock ordet akustik kommit att användas i betydelsen akustiska egenskaper, till exempel efterklang och reflexmönster. Man kan diskutera om det är lämpligt att så skett, men oavsett vilket så kan vi använda den överförda betydelsen, bara jag får invända lite mot det först. J

Svaret på din fråga (Vilka förändringar i rumsakustiken accepterar folk?) är då:
Små, mycket små. Helst inga.



Av ekonomiska eller av estetiska skäl? Eller på grund av okunskap?

Det vet jag ju inte. Men jag har märkt att när jag hävdar att rummets akustiska egenskaper är nästan lika viktiga eller kanske till och med viktigare än högtalarna, är det för det mesta att tala för döva öron. Även om många tror på att rummets akustiska egenskaper har stor betydelse är det få som inser hur stor, och få är beredda att förbättra rummet akustiskt.
De flesta som inte har ett dedicerat musiklyssningsrum säger att "…fina hifi-prylar är ok, men där går gränsen! Göra något åt rummet är inte att tänka på, det måste ju fungera som vardagsrum också!".
De som å andra sidan har ett dedicerat musiklyssningsrum väljer inte sällan ett rum som är så litet och illa lämpat för uppdraget att det akustiskt obehandlade vardagsrummet hade varit bättre! De flesta sitter alltså och lyssnar med mycket sämre återgivningskvalitet än vad som skulle vara möjligt.
Hemmabiofolket är faktiskt mer alerta. Där finns mycket av den hängivenhet kvar som fanns för tjugo-trettio år sedan hos musiklyssnarna. Fast visst finns det många hängivna musiklyssnare kvar fortfarande, speciellt inom Ljudtekniska Sällskapet. De flesta musiklyssnare som ställer intelligenta frågor om akustik och vill ha hjälp idag är dock "halvtidscineaster".
Det finns säkert något skäl till att det är på det viset, men mig undslipper det. Kanske är det så enkelt som att den som vill titta på film ändå vill ha det mörkt, och då gör det inget om rummet ser lite konstigt ut?



Det är intressant att du ser akustiken som mer problematisk än apparaterna.

Ehh, nja vänta nu. Det sa jag inte. Och jag vill absolut inte se det som ett axiom att akustiken alltid är mer problematisk än apparaterna. Högtalare är till exempel ofta minst lika dåliga, för att inte tala om phonogrammens ofta mycket bedrövligare ljudkvalitet.
Men… Visst är rummets reflexmönster och klang det stora "okända" problemet, färgningsmässigt helt klart av samma storleksordning som högtalarnas tillkortakommande. Folk i allmänhet har ingen aning om hur mycket rummet påverkar. Det är väl det som gör att lyssningsrum så ofta tillåts förstöra utan att åtgärder vidtas.
Att gemene man inte är akustikkunnig är självklart, men även många självutnämnda hifi-experter är förskräckligt okunniga i akustik. De tror att en interconnect-kabel påverkar ljudet lika mycket som lyssningsrummets akustik. Tragiskt är det.



Hur viktig är egentligen lyssningsrummets akustik? Hörseln kompenserar ju för de mest skiftande omgivningar så att man inte reagerar på att till exempel den man talar med låter olika i olika rum.

Visst - när det vi hör stämmer med det vi ser ja! Våra hjärnar hjälper oss att sortera bort oanvändbar information. Men om det plötsligt börjar låta som om man befinner sig i ett badrum fast man är ute och hoppar i snödrivorna så reagerar man omedelbart. Troligen uppsöker man snabbt öronläkare - eller jourhavande hjärnkirurg.
Samma effekt fast tvärtom, och i något mindre grad, upplever många som för första gången går in i ett ekofritt rum, det vill säga ett rum med väggar som syns men inte hörs. Vissa kan bli rejält illamående. Rum däremot som har rimlig överensstämmelse mellan utseende och efterklang reagerar man oftast inte på, men de påverkar ändå i hög grad hur man uppfattar en musikinspelning uppspelad i rummet.
Att vi inte reagerar på förändringarna när de överensstämmer med vad vi förväntat oss, baserat på vad vi ser, är alltså psykoakustiskt förväntat. Den inspelade musiken har dock ingenting att göra med vad vi ser, så där skall det vi ser överensstämma illa med det vi ser. Mycket riktigt reagerar de allra flesta, med fascination, på den trevliga "o-verklighetskänsla" som uppstår när man hör en riktigt god musikåtergivning, som alltså inte stämmer med vad vi ser framför oss, nämligen vårt lyssningsrum!
I hemmabion däremot är både ljud och bild tillhöriga en annan värld än rummet man sitter i, så där skall ljud och bild stämma överens med varandra. Ofta är bilden svårast att få tillräckligt bra. En TV som bildkälla har ju sina begränsningar helt klart…

Det här är ju ett ämne man kan tala om hur länge som helst, så låt mig försöka vara rimligt kortfattad och besvara din fråga med att säga att hjärnan kan kompensera bara för de fenomen som inte "bländar" hörseln.
Bländningsliknelsen används normalt inte inom akustiken, men det borde man - för det är en väldigt bra liknelse! Tycker jag som hittat på den.

I en överaktiv akustik, till exempel ett vanligt modernt vardagsrum med hårt parkettgolv och alldeles för lite textilier och andra dämpande ytor, blir hörseln ofta svårt bländad. Speciellt om rummet är litet också. De kvardröjande ljuden i rummet maskerar de inspelade. Man förlorar då massor av delikat information från inspelningen, och lyssningsglädjen minskar.
I vissa rum kan det till och med vara så obehagligt att lyssna att man hellre har det tyst. Det finns till exempel gott om akustiskt överaktiva restauranger. Ägarna förstår inte varför matgästerna inte strömmar till. Ännu värre blir det om det dessutom spelas musik på någon skräpig stereoanläggning av skramlig plast.
Typiska engelska pubar däremot har i regel en utmärkt ombonad ljudmiljö, och de är i regel välbesökta, hur sjabbiga de än är! De är ju trevliga att vara i, och att prata i.

Värst bländad blir man av reflexioner som kommer för tidigt, för tätt, för starkt och/eller från fel håll. Man blir även bländad av rumsresonanser med höga Q-värden, och det problemet ökar faktiskt i ett rum med god dämpning i det högre frekvensregistret! Det är bra att känna till om man står i anspråk att åstadkomma ett rum med god dämpning. Det är lätt att komma på efterkäken med lågfrekvensdämpningen då den är svårare att åstadkomma än dämpning vid högre frekvenser.
Denna effekt har fått en mycket märklig uppfattning att få fotfäste bland Hifi-tyckare, amatör-akustiker och Hifi-journalister, nämligen att man kan överdämpa en lokal redan genom att råka plocka in några få möbler för mycket. Man misstolkar helt upplevelsen av tjock klang som för mycket dämning i rummet, när det i verkligheten handlar om för lite dämpning vid låga frekvenser.
Det är minsann inte ett lätt ämne, hemmalyssningsakustik. Visst, det finns definitivt akustiska beteenden i många lyssningsrum som förstör njutningen för alla, men å andra sidan är klangestetik i ens lyssningsloge också delvis en subjektiv fråga, det handlar i någon mån om preferenser, det får man inte glömma.

I en inspelningsstudio är det extra viktigt att inte rumsorsakade "hörselbländningar" finns, eftersom det kan få tråkiga följder. Oönskade ljud kan spelas in på phonogrammen om man inte hör dem vid monitorlyssningen.
Om jag får uttrycka mig lite försiktigt vill jag säga att de flesta stora inspelningsstudiors lyssningsakustik, liksom hela monitorlyssningen, tyvärr är mycket sämre än den skulle kunna vara. Antagligen är en av de viktigaste orsakerna till att så mycket dåliga mikrofoner, mixerbord och effektburkar används utan att sorteras bort, att monitorlyssningen så ofta är så dålig.



Kan du rekommendera ett enkelt och elegant sätt att förbättra akustiken hörbart i hemmet utan att ställa in rullar med gullfiber eller dylikt i rummet?

Min första rekommendation blir att försöka avhålla sig just ifrån att ställa in rullar med gullfiber. Det ser för konstigt ut. Bra grundregler, en för varje finger på ena handen, är:

1. Välj rätt rum! Rätt rum är stort, minst 4,5 meter på minsta ledden. Försök undvika rum där väggarna är väldigt parallella. Det är också bra om väggarna är lite eftergivliga så att inte basregistret blir alltför drabbat av ståendevågor. Alla öppningar i form av fönster och dörrar skall helst gå att stänga. Det skall vara mycket tyst i rummet. Låg grundstörnivå är väldigt viktigt.

2. Täck golvet med mattor, hela golvet. Ryamattor på heltäckningsmattan är extra bra. Repetition: Täck HELA golvet, inte nästan hela. Hela betyder att inga delar av golvet skall vara otäckta. Matta överallt.

3. Ha mycket grejor på väggarna.

4. Stor soffgrupp är bra. Med lågt soffbord framför.

5. Se till så att både högtalarna och du själv hamnar på rumsellipsen. Alltså där rimlig klanglig balans råder. Måste högtalarna av något skäl hamna innanför ellipsen kan det kompenseras genom att man sätter sig strax utanför, eller tvärtom.

Sådana rum fungerar i regel utmärkt för musiklyssning. Lite överkurs är att sätta upp takbjälkar på tvären som bryter takreflexerna utan att döda rummets klang uppifrån.
För hemmabio får man förstås ställa lite högre krav eftersom det inte får vara en så hörbar loge, men i gengäld är uppdraget lättare när man inte behöver bry sig lika mycket om hur det ser ut när det är färdigt. Det är ju släckt i en hemmabio när man tittar.

Lite mer överkurs är att lägga lite krut på finjustering av högtalarplaceringen. Var inte rädd för att vinkla in högtalarna. Högtalare som pekar rakt fram låter bara imponerande när inspelningarna är dåliga och om man råkar sitta precis mitt emellan högtalarna. Sitter man det minsta snett och lyssnar så hör man bara den ena högtalaren.
Börja med att ställa högtalarna så att det är 23 grader ut till var och en av dem, mätt från en linje dragen rakt framåt. Det kan man åstadkomma genom att mäta avståndet mellan högtalarna (diskant till diskant) och multiplicera detta avstånd med 1,18. Det måttet är så långt ifrån högtalarnas baslinje man skall sitta, typiskt.
Vrid sedan in respektive högtalare sisådär 26 grader, alltså tre grader mer än riktningen till lyssningsplatsen, vilket brukar betyda att man nästan ser högtalarens yttersida när man sitter i mitten och tittar med ett öga.
Från denna grunduppställning kan man hålla på och finjustera placeringen i några veckor. Det brukar bli mycket bra. Avvikelser på +/- några dm respektive +/-5 grader i vinklingar kan man gott prova, men om man tycker att man måste avvika mer än så är det antagligen något som är fel. Tycker man inte att man får till det kan man flytta hela paketet några dm i sidled.
Man skall inte vara rädd för lite asymmetri, i själva verket ställer en helt symmetrisk möblering mycket större rumsakustiska krav.



Är det bättre med lågt soffbord än inget? Eller bättre än ett högt?

Alla soffbord är bättre än inget brukar jag säga, åtminstone om det ligger lite saker på det.
Ett optimalt soffbord kan man identifiera genom att lägga speglar på bordsytan. Om man ser högtalarnas element i speglarna när man sitter i soffan är inte soffbordet perfekt. Ser man inga högtalare i speglarna är det däremot perfekt.
Vill man vara riktigt noggrann i sin soffbordstest så lägger man speglar även på golvet så att man ser högtalarna om inte soffbordet står på plats, och kontrollerar sen att man, när soffbordet ställs på avsedd plats, inte ser högtalarna i golvspeglarna längre.
Personligen tycker jag att soffbord som är så låga att det är bekvämt att lägga upp benen på dem är bra soffbord, eftersom det är bekvämt att sitta så.

Hur pass (o)viktigt är det att dämpa väggen bakom högtalarna (framför lyssnaren) jämfört med golvet?

Golvet är alltid viktigast att dämpa. Hela golvet, inte 50, 70, 81 eller 94% av det, utan hela. HELA! Varje procent ger förbättringar.
Om man ändå inte vill täcka hela golvet är det faktiskt bättre att ha mattor runt kanterna än i mitten. Fast det kanske kan verka lite bakfram. Att bara lägga små mattor framför respektive högtalare för att ta upp golvreflexen är en riktigt dålig lösning. Man skall hellre göra precis tvärtom.

Väggen bakom högtalarna är viktig att dämpa om högtalarna står mycket nära väggen. Står de en bit ifrån, säg mer än 70 - 80 cm, så stör inte väggen fullt så farligt fult längre. Men det är klart att återgivningen fortfarande blir korrektare om väggen dämpas.
Står högtalarna mer än 1,5 meter från väggen tycker många att väggreflexen låter väldigt trevligt, ljudbilden kan få ett förförande djup, nästan vad man än spelar, men den gör förstås inte återgivningen korrektare. Man väljer själv.

I en inspelningsstudio skall självklart reflexen från väggen bakom högtalarna alltid reduceras rejält. Varje "subjektiv" försköning av ljudet man åstadkommer i en inspelningsstudios monitorlyssning kommer ju att resultera i motsvarande förfulning hos inspelningarna som görs. Mycket illa, men vanligt förekommande.
Många som arbetar med musikproduktion förstår inte ens problemet.
Ino i14 / infraX-6 / profP-2 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208 / Nad 218 / Rotel 1080 / HA pre25 / Benchmark Dac1 / Marantz SR-5012 / JVC DLA 30B

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 533
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Karlstad

Re: En idiot på hifi-resa - Bränt delningsfilter, hjälp!

Inläggav Knuttebaloa » 2019-03-05 23:14

Lyckades efter flytt koppla fel strömadapter (15 V istf 12) till cr80s vilket resulterade i att spänningsstabilisatorerna troligen rök, suck!

Nu behöver jag råd ifråga om vem som skulle kunna hjälpa mig att byta dessa i Karlstad. Ev vem jag skulle kunna skicka filtret till för att få det gjort. Jag tänker att Ingvar inte vill använda postgången varför det inte är ett alternativ.

Rekommendation?
Ino i14 / infraX-6 / profP-2 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208 / Nad 218 / Rotel 1080 / HA pre25 / Benchmark Dac1 / Marantz SR-5012 / JVC DLA 30B

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 533
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Karlstad

Re: En idiot på hifi-resa - Bränt delningsfilter, hjälp!

Inläggav Knuttebaloa » 2019-03-06 17:18

Förstår ju att Komorok drar det mesta i form av uppmärksamhet just nu :) men nåt litet råd kanske?
Ino i14 / infraX-6 / profP-2 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208 / Nad 218 / Rotel 1080 / HA pre25 / Benchmark Dac1 / Marantz SR-5012 / JVC DLA 30B

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 26905
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: En idiot på hifi-resa - Bränt delningsfilter, hjälp!

Inläggav Morello » 2019-03-06 17:24

Regulatorerna i CR80 är 781x/791x och de går inte sönder bara för att inkommande AC är 15 VAC, vilket gör runt 20 VDC.

Har du mätt matningsspänningarna? Har du testat att koppla in/ut strömsladden? Dessa regulatorer kan låsa sig om man inte vidtar lite speciella åtgärder vid konstruktionen.
Driver: SYBARITE AUDIO.
Konsult åt Guru Pro Audio.
-- Innehar F-skattsedel --

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 533
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Karlstad

Re: En idiot på hifi-resa - Bränt delningsfilter, hjälp!

Inläggav Knuttebaloa » 2019-03-06 17:30

Morello skrev:Regulatorerna i CR80 är 781x/791x och de går inte sönder bara för att inkommande AC är 15 VAC, vilket gör runt 20 VDC.

Har du mätt matningsspänningarna? Har du testat att koppla in/ut strömsladden? Dessa regulatorer kan låsa sig om man inte vidtar lite speciella åtgärder vid konstruktionen.


Stort tack för svar, Morello!

Jag är helt utlämnad till min egen okunskap här så jag får uteslutande gå på vad andra säger. Ingvar trodde att det kanske kunde vara så att stabbarna, som han kallade dem, gått. Han tyckte förstås också att jag skulle mäta och kontrollera, vilket jag tyvärr inte har någon utrustning till.

Jag ska prova det du föreslår!
Ino i14 / infraX-6 / profP-2 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208 / Nad 218 / Rotel 1080 / HA pre25 / Benchmark Dac1 / Marantz SR-5012 / JVC DLA 30B

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 533
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Karlstad

Re: En idiot på hifi-resa - Bränt delningsfilter, hjälp!

Inläggav Knuttebaloa » 2019-03-06 17:33

Kan tillägga att när jag kopplade in fel adapter fick jag ett högt sus i i14 och inget ljud i p2. När jag sen kopplade in rätt adapter fick jag ett pulserande ljud från p2 och inget från i14.
Ino i14 / infraX-6 / profP-2 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208 / Nad 218 / Rotel 1080 / HA pre25 / Benchmark Dac1 / Marantz SR-5012 / JVC DLA 30B

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 533
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Karlstad

Re: En idiot på hifi-resa - Bränt delningsfilter, hjälp!

Inläggav Knuttebaloa » 2019-03-06 17:35

Kan också tillägga att jag nu kör med cr8 och då verkar allt fungera.
Ino i14 / infraX-6 / profP-2 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208 / Nad 218 / Rotel 1080 / HA pre25 / Benchmark Dac1 / Marantz SR-5012 / JVC DLA 30B

Frisk
 
Inlägg: 873
Blev medlem: 2008-10-27

Re: En idiot på hifi-resa - Bränt delningsfilter, hjälp!

Inläggav Frisk » 2019-03-06 23:52

Var även 15V-transformatorn AC? Var den inte det spelar ju polarisationen roll, jag ser dock inte direkt att det skulle göra någon skillnad...

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 533
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Karlstad

Re: En idiot på hifi-resa - Bränt delningsfilter, hjälp!

Inläggav Knuttebaloa » 2019-03-07 09:47

Frisk skrev:Var även 15V-transformatorn AC? Var den inte det spelar ju polarisationen roll, jag ser dock inte direkt att det skulle göra någon skillnad...


Jag kan inget om adaptrar eller ström tyvärr så det är svårt för mig att spekulera med dig.

Bifogar bilder på 15V och två 12V. 15-voltaren tror jag (?) hör hemma i HA pre25 och sitter nu där. Är det skillnad på de två 12V? Vilken är till cr80s?

IMG_20190307_083543-594x792.jpg
IMG_20190307_083543-594x792.jpg (95.65 KiB) Visad 377 gånger


IMG_20190307_083558-550x733.jpg
IMG_20190307_083558-550x733.jpg (78.1 KiB) Visad 377 gånger


IMG_20190307_083615-442x590.jpg
IMG_20190307_083615-442x590.jpg (114.58 KiB) Visad 377 gånger
Ino i14 / infraX-6 / profP-2 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208 / Nad 218 / Rotel 1080 / HA pre25 / Benchmark Dac1 / Marantz SR-5012 / JVC DLA 30B

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 13042
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: En idiot på hifi-resa - Bränt delningsfilter, hjälp!

Inläggav DVD-ai » 2019-03-07 10:04

Det är växel respektiva liksteöm på dessa, det betyder massor och du kan ha sönder cr80s genom att använda fel av även dessa...

Det Är den som har växelström 12v som du ska använda, den heter HQ Power :)

Edit: 12v DC vet jag att inte HA pre har, så släng bort din andra 12v adapter i en låda sålänge.
15v AC låter bekant ill HA pre 25 :)
Mvh/David
| DAC/försteg | filter separerar höga & låga frekvenser | steg för höga frekvenser | 2st högtalare för dom frekvenserna | steg för låga frekvenser | 12st högtalare för dom frekvenserna |

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 26905
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: En idiot på hifi-resa - Bränt delningsfilter, hjälp!

Inläggav Morello » 2019-03-07 10:17

Helt riktigt, helt korrekt. 12 VDC passar inte till någon av apparaterna ifråga.
Driver: SYBARITE AUDIO.
Konsult åt Guru Pro Audio.
-- Innehar F-skattsedel --

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 533
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Karlstad

Re: En idiot på hifi-resa - Bränt delningsfilter, hjälp!

Inläggav Knuttebaloa » 2019-03-07 10:20

DVD-ai skrev:Det är växel respektiva liksteöm på dessa, det betyder massor och du kan ha sönder cr80s genom att använda fel av även dessa...

Det Är den som har växelström 12v som du ska använda, den heter HQ Power :)

Edit: 12v DC vet jag att inte HA pre har, så släng bort din andra 12v adapter i en låda sålänge.
15v AC låter bekant ill HA pre 25 :)


Tack! Då ska jag testa med den adaptern igen.

En av 12-voltarna kopplades ju in i HA pre25 när jag kopplade fel. Jag får nu mycket svag volym genom försteget trots att vredet står på min. Kan detta vara en konsekvens av felkopplingen? Paj?
Ino i14 / infraX-6 / profP-2 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208 / Nad 218 / Rotel 1080 / HA pre25 / Benchmark Dac1 / Marantz SR-5012 / JVC DLA 30B

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 26905
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: En idiot på hifi-resa - Bränt delningsfilter, hjälp!

Inläggav Morello » 2019-03-07 10:26

Nej, inget kommer att gå sönder av 12 VDC.
Driver: SYBARITE AUDIO.
Konsult åt Guru Pro Audio.
-- Innehar F-skattsedel --

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 533
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Karlstad

Re: En idiot på hifi-resa - Bränt delningsfilter, hjälp!

Inläggav Knuttebaloa » 2019-03-07 10:41

Morello skrev:Nej, inget kommer att gå sönder av 12 VDC.


Ok, betryggande, tack!
Ino i14 / infraX-6 / profP-2 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208 / Nad 218 / Rotel 1080 / HA pre25 / Benchmark Dac1 / Marantz SR-5012 / JVC DLA 30B

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 13042
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: En idiot på hifi-resa - Bränt delningsfilter, hjälp!

Inläggav DVD-ai » 2019-03-07 11:28

Hoppas att det löser sig med ditt cr80s !
Mvh/David
| DAC/försteg | filter separerar höga & låga frekvenser | steg för höga frekvenser | 2st högtalare för dom frekvenserna | steg för låga frekvenser | 12st högtalare för dom frekvenserna |

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 533
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Karlstad

Re: En idiot på hifi-resa - Akustikfixets ABC

Inläggav Knuttebaloa » 2019-05-10 13:33

Den stora hifi-torkan verkar snart vara till ända! En förstfödd och flera flyttar har resulterat i nära hifi-död här hemma. Men nu finns hopp! I augusti flyttar vi på nytt och denna gång till Jönköping. Lite motigt känns det att behöva packa ihop bohaget igen. Det positiva är att vi, mot alla odds, fått ett förstahandskontrakt på en riktigt rymlig och fin lägenhet. En som tillåter att pappi för första gången får ett eget hifi-rum, happy days!

Det tilltänkta rummet är cirka 3,5 x 5 m, utformat ungefär såhär:

Rum (2).png
Rum (2).png (107.77 KiB) Visad 210 gånger


Då det är en hyresrätt kommer inga stora, oåterkalleliga ingrepp att ske. Likväl vill jag försöka få till akustiken så bra det går. Jag skulle därför redan nu vilja börja samla lite tankar/idéer kring hur detta kan åstadkommas. Alltså lite grundläggande kunskap om hur man akustikreglerar ett rum, akustikfixets ABC.

Så kan man säga något om vad som gäller generellt för ett rum som detta? Det som spontant kommer till mig är heltäckningsmatta, rejält med dämpning fram och diffusering bak, gardiner, stor mjuk soffa och så en massa bråte på det. Därtill kommer förstås noggrann placering av själva högtalarkittet vilket alltjämt består av i14 och infraX-6.

Hur skulle ni göra?
Ino i14 / infraX-6 / profP-2 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208 / Nad 218 / Rotel 1080 / HA pre25 / Benchmark Dac1 / Marantz SR-5012 / JVC DLA 30B

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 3686
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Spårvagnarnas förlovade stad

Re: En idiot på hifi-resa - Akustikfixets ABC

Inläggav genstruktur » 2019-05-10 15:35

Knuttebaloa skrev: En som tillåter att pappi för första gången får ett eget hifi-rum, happy days!



Härligt knutten! :D

Skönt att HiFi-torkan är över och att pappi äntligen kan få det han förtjänar!

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 533
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Karlstad

Re: En idiot på hifi-resa - Akustikfixets ABC

Inläggav Knuttebaloa » 2019-05-10 15:39

genstruktur skrev:
Knuttebaloa skrev: En som tillåter att pappi för första gången får ett eget hifi-rum, happy days!



Härligt knutten! :D

Skönt att HiFi-torkan är över och att pappi äntligen kan få det han förtjänar!


Det vi ALLA förtjänar! :)

Tack!
Ino i14 / infraX-6 / profP-2 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208 / Nad 218 / Rotel 1080 / HA pre25 / Benchmark Dac1 / Marantz SR-5012 / JVC DLA 30B

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 533
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Karlstad

Re: En idiot på hifi-resa - Akustikfixets ABC

Inläggav Knuttebaloa » 2019-05-10 17:31

Läser inlägget högre upp (iö) och försöker förstå detta:

5. Se till så att både högtalarna och du själv hamnar på rumsellipsen. Alltså där rimlig klanglig balans råder. Måste högtalarna av något skäl hamna innanför ellipsen kan det kompenseras genom att man sätter sig strax utanför, eller tvärtom.

Någon som kan tolka?
Ino i14 / infraX-6 / profP-2 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208 / Nad 218 / Rotel 1080 / HA pre25 / Benchmark Dac1 / Marantz SR-5012 / JVC DLA 30B

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 533
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Karlstad

Re: En idiot på hifi-resa - Akustikfixets ABC

Inläggav Knuttebaloa » 2019-05-11 10:21

Jag har noterat att många med Ino väljer att dämpa framtill genom att skapa två "dämppaneler", en bakom varje huvudhögtalare. Vanligt är väl att dessa består av ACO-skivor med mineralull bakom.

Är detta bättre än att dämpa hela framväggen?

Hur mycket/tjockt dämp bör man satsa på? Kan det bli för mycket?
Ino i14 / infraX-6 / profP-2 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208 / Nad 218 / Rotel 1080 / HA pre25 / Benchmark Dac1 / Marantz SR-5012 / JVC DLA 30B

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 51877
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: En idiot på hifi-resa - Akustikfixets ABC

Inläggav Nattlorden » 2019-05-11 14:39

Knuttebaloa skrev:Jag har noterat att många med Ino väljer att dämpa framtill genom att skapa två "dämppaneler", en bakom varje huvudhögtalare. Vanligt är väl att dessa består av ACO-skivor med mineralull bakom.

Är detta bättre än att dämpa hela framväggen?

Hur mycket/tjockt dämp bör man satsa på? Kan det bli för mycket?


Finns alltid en risk att överdämpa.... typiskt brukar det önskas en glipa i mitten där reflexerna anländer till örat mycket senare. Dessutom verkar det inte vara lika kritiskt med dämpning en bit ovanför högtalaren. Samma där - det tar en bra stund och ett antal studsar innan det ljudet når örat. Har man då matta eller diffuserande tak så fixas mycket därinnan....
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Frisk
 
Inlägg: 873
Blev medlem: 2008-10-27

Re: En idiot på hifi-resa - Akustikfixets ABC

Inläggav Frisk » 2019-05-11 16:30

Knuttebaloa skrev:Jag har noterat att många med Ino väljer att dämpa framtill genom att skapa två "dämppaneler", en bakom varje huvudhögtalare. Vanligt är väl att dessa består av ACO-skivor med mineralull bakom.

Är detta bättre än att dämpa hela framväggen?

Hur mycket/tjockt dämp bör man satsa på? Kan det bli för mycket?

Hur mycket som ska dämpas beror på vilken högtalare det är, även inom Ino. Om jag förstått rätt, piP vill ha stöd lite högre upp i frekvens medan pi60 och uppåt kan ha tjockare dämpning, i alla fall med betong bakom, en flexande gipsvägg kanske är något annat?

Är rummet även avsett för bio med centerhögtalare blir det ytterligare fler parametrar. I mitt rum är det två reflekterande ytor men dämpning även i centrum av framväggen bakom centerhögtalaren. Aco + 120mm stenull tror jag jag har, minns inte exakt.

Ett abc är nog svårt att säga då det kan bero på så mycket, bättre att ta in en akustiker som vet vad som funkar för just det rummet, eller sätta sig in i hela fysiken själv.

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 533
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Karlstad

Re: En idiot på hifi-resa - Akustikfixets ABC

Inläggav Knuttebaloa » 2019-05-11 18:10

Nattlorden skrev:
Knuttebaloa skrev:Jag har noterat att många med Ino väljer att dämpa framtill genom att skapa två "dämppaneler", en bakom varje huvudhögtalare. Vanligt är väl att dessa består av ACO-skivor med mineralull bakom.

Är detta bättre än att dämpa hela framväggen?

Hur mycket/tjockt dämp bör man satsa på? Kan det bli för mycket?


Finns alltid en risk att överdämpa.... typiskt brukar det önskas en glipa i mitten där reflexerna anländer till örat mycket senare. Dessutom verkar det inte vara lika kritiskt med dämpning en bit ovanför högtalaren. Samma där - det tar en bra stund och ett antal studsar innan det ljudet når örat. Har man då matta eller diffuserande tak så fixas mycket därinnan....


Tack, Nattlorden!

Jo, den där glipan verkar ju eftertraktansvärd. Men jag förstår nog inte riktigt anledningen du beskriver. Är det bra eller dåligt att reflexerna anländer senare (jag gissar dåligt)? Blir man inte i princip kvitt reflexerna om man dämpar i mitten också? Och vore inte det bra i så fall?

Det skulle nog verkat mer logiskt för mig om du skrivit att det inte behövs något dämp i mitten, enligt samma princip som för ytan ovanför högtalarna.
Ino i14 / infraX-6 / profP-2 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208 / Nad 218 / Rotel 1080 / HA pre25 / Benchmark Dac1 / Marantz SR-5012 / JVC DLA 30B

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 533
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Karlstad

Re: En idiot på hifi-resa - Akustikfixets ABC

Inläggav Knuttebaloa » 2019-05-11 18:15

Frisk skrev:
Knuttebaloa skrev:Jag har noterat att många med Ino väljer att dämpa framtill genom att skapa två "dämppaneler", en bakom varje huvudhögtalare. Vanligt är väl att dessa består av ACO-skivor med mineralull bakom.

Är detta bättre än att dämpa hela framväggen?

Hur mycket/tjockt dämp bör man satsa på? Kan det bli för mycket?

Hur mycket som ska dämpas beror på vilken högtalare det är, även inom Ino. Om jag förstått rätt, piP vill ha stöd lite högre upp i frekvens medan pi60 och uppåt kan ha tjockare dämpning, i alla fall med betong bakom, en flexande gipsvägg kanske är något annat?

Är rummet även avsett för bio med centerhögtalare blir det ytterligare fler parametrar. I mitt rum är det två reflekterande ytor men dämpning även i centrum av framväggen bakom centerhögtalaren. Aco + 120mm stenull tror jag jag har, minns inte exakt.

Ett abc är nog svårt att säga då det kan bero på så mycket, bättre att ta in en akustiker som vet vad som funkar för just det rummet, eller sätta sig in i hela fysiken själv.


Tack Frisk!

Som jag skriver är det i14 och infraX-6 som är aktuellt i detta fall. Kanske gäller detsamma för i14 som för pi60?

Jag kommer troligen inte att använda någon center, även om jag kör flerkanal.

Det blir nog inte aktuellt med vare sig akustiker eller att jag sätter mig in i hela fysiken. Jag kommer nog helt enkelt att, efter goda råd från er :) , prova mig fram och hoppas på ett hyfsat resultat :D
Senast redigerad av Knuttebaloa 2019-05-11 18:24, redigerad totalt 1 gång.
Ino i14 / infraX-6 / profP-2 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208 / Nad 218 / Rotel 1080 / HA pre25 / Benchmark Dac1 / Marantz SR-5012 / JVC DLA 30B

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 533
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Karlstad

Re: En idiot på hifi-resa - Akustikfixets ABC

Inläggav Knuttebaloa » 2019-05-11 18:22

En annan sak jag funderat på avseende placering och dämpning:

Jag förstår det som att IÖ rekomenderar placering av infraX-6 på varandra i hörn med omnejd (1/4 rumsmått). En annan variant jag läst om är att modulerna placeras ut i form av en (upp- och nervänd) glad mun, med identiska avstånd till sweetspot, en bit in i rummet. Om man väljer det förstnämnda ska man då inte dämpa i hörnen? Eller bör man dämpa i hörnen och stacka basmodulerna lite längre in i rummet? Eller dämpar man då helt enkelt runtomkring modulerna?
Senast redigerad av Knuttebaloa 2019-05-11 19:28, redigerad totalt 1 gång.
Ino i14 / infraX-6 / profP-2 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208 / Nad 218 / Rotel 1080 / HA pre25 / Benchmark Dac1 / Marantz SR-5012 / JVC DLA 30B

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 533
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Karlstad

Re: En idiot på hifi-resa - Akustikfixets ABC

Inläggav Knuttebaloa » 2019-05-11 18:27

Eftersom jag nu är som ett barn på julaftons morgon stillade jag mig genom att redan nu lägga in en heltäckningsmatta :lol:

En soffa blev det också men det slog mig sedan att det kanske inte alls är den lyssningsledden som är bäst?

Rum (2).png
Rum (2).png (105.21 KiB) Visad 62 gånger
Ino i14 / infraX-6 / profP-2 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208 / Nad 218 / Rotel 1080 / HA pre25 / Benchmark Dac1 / Marantz SR-5012 / JVC DLA 30B

FöregåendeNästa

Återgå till Medlemspresentationer


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 3 gäster