Mitt hembiobygge

Läs medlemarnas presentationer och om deras anläggningar.

Moderator: Redaktörer

niklasmagnus

Mitt hembiobygge

Inläggav niklasmagnus » 2016-12-05 23:38

Byggstart!!!
Nu är det dags att börja bygga klart rummet, äntligen. Alla detaljer och materialval är inte helt spikade ännu så här behöver jag fortsätta undersöka mer. Har gjort en konceptritning utifrån fakta och goda råd jag fått under förstudien period. Men nu först på agendan är att täta det yttre skalet och då är det bara att köra. Finns många kabelgenomföringar, öppningar i mellanbjälklagret och en kattvind som måste sättas igen. Har tidigare haft en tanke om att nyttja kattvinden som HH men känns väldigt svårt att genomföra. Så nu blir det att sätta igen den och lägga lite isolering i det utrymmet så det inte skapas något konstigt ljudfenomen. Behöver även bygga en ventilationsisoleringskammare, och den placeras nog inne i kattvinden.

Det stora frågetecknet nu är val av innertakskonstruktion, har slopat fribärande tak pga några olika anledningar och kommer istället hänga taket från mellanbjälklaget. Har fått pris från Vibratec på deras VF-SFC lösning http://vibratec.se/products/vt-sfc/ på ca 7500kr. Har tidigare kollat på Gyprocs akustikprofiler (AP25) (http://gyproc.se/produkter/profiler/undertaksprofiler/akustikprofil), ca 2000 kr, så frågan hur stor skillnad det är mellan dem.
Frågan är vilka fler alternativ det finns på innertaksupphängning. Idéer/ tips?

Rummet är en semi rum i rum konstruktion där innerväggarna blir av dubbelvägg konstruktion, taket pendlat som nämnt, ytterväggar orörda och betonggolvet får troligen en heltäckningsmatta för maxad mysfaktor. Då rummet är rätt litet så blir det bara 10mm luftspalt i dubbelväggen, och det inre skalet är 45x45 regel med osb och 2x gips. Den långa inre väggen har 95 reglar för att kunna få plats med en extra ljudisolerande dörr, men det sitter 45 reglar för att fästa skivorna. Se bild och sketchup modell. Kommer fälla in gips i yttre skalet mellan reglarna för extra vikt, ialla fall på långväggen, på korta väggen sitter det osb och gips.

projekt3.zip
Konceptskiss sketchupo
(284.92 KiB) Nerladdad 43 gånger

2016-12-05 12-47-30.png
Konceptskiss
2016-12-05 12-47-30.png (194.11 KiB) Visad 3770 gånger

Har ett till stort frågetecken kring dubbelvägg konstruktionen. Då de inre skalets väggar står fritt på golvet så måste de på något sätt stadgas upp. Hittade denna produkt i UK, Mason WIC, (http://www.mason-ind.net/products/architectural/isolated-walls/wic/), ett elastiskt väggfäste. Har googla men kan inte hittat något i Sverige. Förslag på vart man kan köpa dessa typer av väggfästen eller hur jag på annat sätt kan stadga upp väggarna?

Här kommer lite bilder på bygget.
IMG_2713.png
Utgångsläget
IMG_2713.png (961.5 KiB) Visad 3770 gånger

IMG_2705.png
Utgångsläget kattvind
IMG_2705.png (305.04 KiB) Visad 3770 gånger

Läst att någon använt fogskum för att täta i dörrkarm. Så tömde en flaska.
IMG_2724.png
Fogskum
IMG_2724.png (310.84 KiB) Visad 3770 gånger

Blev informerad att fogskum är djävulens påhitt och kasst för ljudisolering. Så jag börja skära bort allt.

Har fortsatt skära bort fogskummet och börjat täta med mjukfog istället. Köpte en tryckluft fogspruta på Jula, vilken gudagåva, grymt nöjd. Har tömt 3 tuber idag utan värk i händer eller armar.

Fortsättning följer.
Senast redigerad av niklasmagnus 2019-05-14 16:24, redigerad totalt 10 gånger.

Frisk

Re: Mitt hembiobygge

Inläggav Frisk » 2016-12-06 09:34

Ser mycket spännande ut det där! Ser fram mot fortsättning.

Ritar du hela rummet själv eller tar du extern hjälp med akustiken? Vad för system siktar du åt, blir det takhötalare och saker också? Har du valt högtalare m.m.? Hur stort är rummet innan byggstart och hur stort räknar du med att det blir klart?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-12-06 15:47

niklasmagnus skrev:Blev informerad att fogskum är djävulens påhitt och kasst för ljudisolering. Så jag börja skära bort allt.

Vem informerade dig om det blir min fråga, eftersom det var ett osedvanligt kategoriskt uttalande som jag ifrågasätter rätt starkt.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2016-12-06 16:09

Frisk skrev:Ser mycket spännande ut det där! Ser fram mot fortsättning.

Ritar du hela rummet själv eller tar du extern hjälp med akustiken? Vad för system siktar du åt, blir det takhötalare och saker också? Har du valt högtalare m.m.? Hur stort är rummet innan byggstart och hur stort räknar du med att det blir klart?

Jag har hela tiden tänkt att jag skall göra allt själv men då det började kännas mer och mer komplex så frågade jag en akustiker och biobyggare men tyvärr hade han inte tid. Fick dock feedback på min skiss om att det såg rätt bra ut, några justeringar bara. Så nu kör jag på själv och rådfrågar vid behov några olika jag känner förtroende till.

Rummet är i original 4,25x3,5x2,4 och kommer bli ca 6 cm smalare och kortare, samt 2-3 cm lägre takhöjd. Kommer troligen även bygga en baffelvägg vilket kortar rummet ytterligare 30-40 cm. Måste bara göra lite mod-beräkningar så jag inte skapar massa problem med detta. Längden och bredden blir väldigt lika då. Så det är ett ganska litet rum vi pratat om. Skall få plats med en 4 sits soffa.

Det lutar åt 5.1 eller 7.1 och MK sound typ LCR750 eller M-7 och matchande surrisar. Kommer även drag kabel för 4 st takhögtalare men blir en senare installation.

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2016-12-06 16:12

MagnusÖstberg skrev:
niklasmagnus skrev:Blev informerad att fogskum är djävulens påhitt och kasst för ljudisolering. Så jag börja skära bort allt.

Vem informerade dig om det blir min fråga, eftersom det var ett osedvanligt kategoriskt uttalande som jag ifrågasätter rätt starkt.

Nu var det inte ordagrant han skrev så, utan mer min tolkning av den information. Men efter att ha googlat så inser jag att fogskum skall man akta sig för att använda. Då det inte ljudisolerar nå vidare. Det kan dessutom trycka sönder konstruktionen när det expanderar.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-12-06 16:13

Jag ifrågasätter det starkt. Allt är dåligt om man gör fel :D
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-12-06 19:04

Det är väl bra att få tätt i skarvarna? Men man kan ju täta hörn och skarvar med latexfog i stället, om det inte är värmeisolering utan ljuddämpning genom vägg man är ute efter.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär, vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia.

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2016-12-07 11:01

Latexfog är extremt dåligt på att hålla tätt över tid är min erfarenhet... Såfort något rör sig (typ av temperaturvariation eller starkt bastryck) så spricker skiten.... Jag betalar hellre extra för nån typ av SikaFlex som kan ta upp betydligt mera rörelse. Fast jag vet iofs inte om det är tillräckligt bra, eftersom jag använda latexfog till hela min bio... Men jag skulle iaf prova sikaflex om jag skulle göra nåt nytt.

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2016-12-07 13:34

Xenod skrev:Latexfog är extremt dåligt på att hålla tätt över tid är min erfarenhet... Såfort något rör sig (typ av temperaturvariation eller starkt bastryck) så spricker skiten.... Jag betalar hellre extra för nån typ av SikaFlex som kan ta upp betydligt mera rörelse. Fast jag vet iofs inte om det är tillräckligt bra, eftersom jag använda latexfog till hela min bio... Men jag skulle iaf prova sikaflex om jag skulle göra nåt nytt.
På de skarvar som är extra viktiga har jag valt lite bättre fogmassa, rörlighet ca 25%, medan mellan gipsskivorna vanligt standard fogmassa.

Finns många olika modeller hos SikaFlex, någon specifik du menar?

Användarvisningsbild
Waxxarn

Inläggav Waxxarn » 2016-12-07 14:59

Köp tec7 elastiskt lim, även våtrumsgodkänd och övemålningsbar
Harden The Fuck Up!

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2016-12-07 15:49

Waxxarn skrev:Köp tec7 elastiskt lim, även våtrumsgodkänd och övemålningsbar

Jo har förstått att denna är populär, men den är också väldigt dyr. Kollar men specen så ligger elasticiteten på 12,5% medan de jag köpt ligger på ca 25% (finns från olika fabrikat, ex Essve och Bostik). Om Tec7 är bättre låter jag vara osagt, men då jag bor i ett trähus som rör sig då föredrar jag så hög elasticitet som möjlig i utsatta skarvar, ev vägg-vägg, vägg.tak och vägg-golv.

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2016-12-07 16:06

Har börjat fälla in gips i facken på den befintliga väggen.
Stora bekymret här har varit hur jag skall fästa ihop gips mot gips utan att skruva. Fick rådet från akustikfixarna.se att köra på mjukfog, gärna Tec7 (som nämnts tidigare) men har bara illbruk LD708 hemma och den skulle funka lika bra. Bara stränga lite random (al a green glue) och sedan foga runt hela skivan. Hade gärna kört med green glue eller liknande dämplim men de kräver att man fixerar dem under härdning.

IMG_2768.png
Gips i fack
IMG_2768.png (1.01 MiB) Visad 3507 gånger

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2016-12-07 16:30

1)
Hej Niklasmagnus, med endast 10 mm luftspalt i dubbelväggskonstruktionen blir ljudisoleringen "avsevärt dålig". Om det ska vara någon vits med luftspalt bör du ha minst 95 mm luftspalt / skiljda regelstommar / mineralull , helst mer om du ska ljudisolera, samt flera lager gips på varje sida. Men sedan är det väldigt många mer saker som har betydelse, såsom flanktransmission, alltså stomljudsöverfört ljud från andra väggpartier en direkt rumsavskiljande väggen.

2)
Du borde ge oss en ritning över hela huset/lägenheten, inte bara det rum du tänker bygga om.

3)
Din idé om hur du ska göra är inte helt genomtänkt anser jag. Detta är som gjort för att du ska få många fel inbyggda i din konstruktion, för det är så många jeppar på forum som inte har någon kolla över huvud taget. Jag känner flera som gjort på det sätt du tänker göra, och fått svar där typ 10 svar var helt åt skogen (liknande förslag) och ett svar var ett annat (korrekt). Gissa vad som blev byggt... :wink:

4)
För övrigt anser jag att rummet är för litet för att ha förutsättningar att blir riktigt bra i rumsakustiskt hänseende, tyvärr.

5)
Gipsskiva mot gipsskiva BÖR INTE fogas samman med någon gucka. Koincidensgränsfrekvensen sänks då och ljudisoleringen blir SÄMRE :twisted: Skruva istället längs respektive kant bara. Det är bara bra med friktionsförlusterna som blir genom att skivorna kan röra sig en smula mot varandra.

6)
"Läst att någon använt fogskum för att täta i dörrkarm. Så tömde en flaska."

...med efterföljande kommentarer om andra geggamojor.

Jag avråder också från fogskum. Man jag åvråder å det bestämdaste för att nyttja andra geggamojor här. Använd vanlig drevremsa av mineralull/glasull i springor som är från några millimeter och uppåt.

I smalare springor kan man foga med någon geggamoja.

7)
Jag noterar att du är ganska snabb att påbörja bygget. Jag anser att det är bättre du tar reda på fakta först och bygger sedan, istället för att bygga fort och fel som kan rendera att du behöver riva och bygga om = tar avsevärt mer tid och pengar och besvär.

8 )
Du har fogat på onödiga ställen.

9)
Meningen med detta är inte att göra dig besviken, däremot att sätta lite griller i huvudet på dig, så att du får tankar som börjar snurra runt så att du funderar ett par varv extra innan du bygger.

10)
Lycka till! :)
//Johan Lindroos

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2016-12-07 17:36

Johan_Lindroos skrev:1)
Hej Niklasmagnus, med endast 10 mm luftspalt i dubbelväggskonstruktionen blir ljudisoleringen "avsevärt dålig". Om det ska vara någon vits med luftspalt bör du ha minst 95 mm luftspalt / skiljda regelstommar / mineralull , helst mer om du ska ljudisolera, samt flera lager gips på varje sida. Men sedan är det väldigt många mer saker som har betydelse, såsom flanktransmission, alltså stomljudsöverfört ljud från andra väggpartier en direkt rumsavskiljande väggen.

2)
Du borde ge oss en ritning över hela huset/lägenheten, inte bara det rum du tänker bygga om.

3)
Din idé om hur du ska göra är inte helt genomtänkt anser jag. Detta är som gjort för att du ska få många fel inbyggda i din konstruktion, för det är så många jeppar på forum som inte har någon kolla över huvud taget. Jag känner flera som gjort på det sätt du tänker göra, och fått svar där typ 10 svar var helt åt skogen (liknande förslag) och ett svar var ett annat (korrekt). Gissa vad som blev byggt... :wink:

4)
För övrigt anser jag att rummet är för litet för att ha förutsättningar att blir riktigt bra i rumsakustiskt hänseende, tyvärr.

5)
Gipsskiva mot gipsskiva BÖR INTE fogas samman med någon gucka. Koincidensgränsfrekvensen sänks då och ljudisoleringen blir SÄMRE :twisted: Skruva istället längs respektive kant bara. Det är bara bra med friktionsförlusterna som blir genom att skivorna kan röra sig en smula mot varandra.

6)

Jag avråder också från fogskum. Man jag åvråder å det bestämdaste för att nyttja andra geggamojor här. Använd vanlig drevremsa av mineralull/glasull i springor som är från några millimeter och uppåt.

7)
Jag noterar att du är ganska snabb att påbörja bygget. Jag anser att det är bättre du tar reda på fakta först och bygger sedan, istället för att bygga fort och fel som kan rendera att du behöver riva och bygga om = tar avsevärt mer tid och pengar och besvär.

8 )

9)
Meningen med detta är inte att göra dig besviken, däremot att sätta lite griller i huvudet på dig, så att du får tankar som börjar snurra runt så att du funderar ett par varv extra innan du bygger.

10)

Hej Johan

Tack för att du ger värdefull info till detta bygge. Var har du för bakgrund inom detta område? Förstår mig rätt nu, men eftersom jag fått en del av de tips från erfarna studiobyggare så blir dina kommentarer för mig svåra att förstå då du såger konstruktionen rätt hårt.
Självklart vill jag inte göra snabbt och fel. Nedan kommer lite frågor till din numrering.

1. Menar du att det skall vara minst 95 mm mellan reglarna i respektive vägg?
Så det är bättre att skita i dubbla väggar med 10 mm luftspalt och bara köra enkelvägg?

2, Absolut, emailadress?

3. okey, du får gärna förklara vad du menar är ogenomtänkt.

4. Detta jag medveten om, men större rum har jag inte. Dock vill jag nyttja så mycket som möjligt av rummet innermått. Tycker mig hittat en kompromiss som borde funka med min konceptskiss, men min kunskap är begränsad så hjälp mig gärna.

5. Fick detta tips på en studiobyggare och akustiker. Känns konstigt att du sågar detta. Då antar jag att du menar skruva fast typ en trekantslist för att hålla/pressa infälld gips mot befintlig gips? Finns väl risk att pressförbandet avtar med tiden och skivorna får för mycket rörelseutrymme och ger upphov till vibrationer?

6. Har skurit bort det mesta av fogskummet nu. Har istället använt bottningslist och mjukfog.

7. Då behöver jag mer hjälp med hur.

8. Förstår inte denna kommentar. kanske att du tänker på fogningen mellan träreglarna? la lite extra där ifall det är en skarv på av gips på andra sidan.

9. Jo det lyckas du verkligen med.

10. Tack.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2016-12-07 19:03

niklasmagnus skrev:
Johan_Lindroos skrev:1)

2)

3)

4)

5)

6)

7)

8 )

9)

10)

Hej Johan

Tack för att du ger värdefull info till detta bygge. Var har du för bakgrund inom detta område? Förstår mig rätt nu, men eftersom jag fått en del av de tips från erfarna studiobyggare så blir dina kommentarer för mig svåra att förstå då du såger konstruktionen rätt hårt.
Självklart vill jag inte göra snabbt och fel. Nedan kommer lite frågor till din numrering.

1. Menar du att det skall vara minst 95 mm mellan reglarna i respektive vägg?
Så det är bättre att skita i dubbla väggar med 10 mm luftspalt och bara köra enkelvägg?

2, Absolut, emailadress?

3. okey, du får gärna förklara vad du menar är ogenomtänkt.

4. Detta jag medveten om, men större rum har jag inte. Dock vill jag nyttja så mycket som möjligt av rummet innermått. Tycker mig hittat en kompromiss som borde funka med min konceptskiss, men min kunskap är begränsad så hjälp mig gärna.

5. Fick detta tips på en studiobyggare och akustiker. Känns konstigt att du sågar detta. Då antar jag att du menar skruva fast typ en trekantslist för att hålla/pressa infälld gips mot befintlig gips? Finns väl risk att pressförbandet avtar med tiden och skivorna får för mycket rörelseutrymme och ger upphov till vibrationer?

6. Har skurit bort det mesta av fogskummet nu. Har istället använt bottningslist och mjukfog.

7. Då behöver jag mer hjälp med hur.

8. Förstår inte denna kommentar. kanske att du tänker på fogningen mellan träreglarna? la lite extra där ifall det är en skarv på av gips på andra sidan.

9. Jo det lyckas du verkligen med.

10. Tack.

Min bakgrund är att jag är civilingingenjör inom maskinteknik med specialinriktningen Ljud & Vibrationslära. Man brukar sedan kalla sig för akustiker. Efter avslutade studier har jag jobbat som akustikkonsult på Sveriges största akustikkonsultfirma som då hette Ingemanssons med allt möjligt inom oväsen. Ingemensson är numera uppköpt av ÅF (Ångpanneföreningen). Numera jobbar jag som utvecklingsingenjör inom audio på SVT istället, eftersom det intresserar mig betydligt mer än oljud. Som en sidoverksamhet har jag designat hembioanläggningar åt sådana personer som verkligen är intresserade. Innan SVT jobbade jag på Teracom med ungefär samma saker som nu, men då även en del IT-förbindelselösningar. Det är bland andra sådana som jag som ritar det som studiobyggare ska bygga. De brukar inte förstå (eller ha kunskaperna om) varför olika saker är ritade på olika sätt, men de brukar vara desto bättre på att bygga det som är ritat! :wink:

Svar på fler frågor:
1) Egentligen är det bättre att du funderar över hur mycket ljudisolering du behöver, och även hur mycket väggtjocklek du kan tänka dig att ha. Här kan jag rekommendera dig att bläddra i Gyproc Handbok (finns på nätet). Ljudisoleringsvärdena i den stämmer med verkligheten då de bygger på sammanställningar av mängder av fältmätningar. Jämför då olika konstruktioner med dess luftljudsisoleringsvärden. Däremot kan man behöva lite mer kunskap än vad som finns i Gypcrochandboken om du har behov av att ljudisolera mycket vid låga frekvenser. Har du grannar till exempel?

2) Posta bild på forumet, alternativt johan_lindroos schnabbel-A yahoo punkt se

3) Jo, jag menade din idé att ställa byggfrågor på nätet, och sedan bygga efter "glada tips".

4) Ja, litet rum är svårt. Förvänta dig inte underverk bara. Man kan göra speciallösningar för basabsorption till exempel med taket du har ovanför dig eller mot andra rum (ifall dessa utrymmen inte behöver vara ljudisolerade). Det är även av största vikt att du har en plan för hur du har/var du har tänkt dig att placera lyssningsplatsen och respektive högtalare liksom bildvisningapparatur/filmduk. Dessa områden är skitviktiga. Jag kan berätta om vissa professionella/internationella standarder för detta som är rena pappersprodukter som alla i branschen är mer eller mindre tvingade att använda sig av tyvärr! 8O Ja, det finns mycket crap här i världen tyvärr. :wink:

5) Kan vara så att studiobyggaren inte har erfarenhet av praktisk och teoretisk byggnadsakustik. Detta är baserat på precis det jag skrev ovan. Använd INGA trekantslister (förstår inte riktigt vad du menar). Skruvförband längs kanterna räcker.

6) Ok, det funkar säkert. En grej du kan använda dig av sedan när väggen är tät är att skicka ut starkt brus genom en högtalare och lyssna i andra rummet. Då brukar man kunna höra om och var det finns otätheter (när det är en smal springa exempelvis).

7) Tja, invänta de bästa = korrekta råden kanske, innan du "sätter spaden i backen". Det är det som är det svåra vet jag, att veta vem man ska lyssna och lite på. I alla fall, flesta akustiker jag känner, brukar tycka hyfsat lika (som jag bl.a.), däremot studiobyggare skulle jag inte riktigt ta råd ifrån. Minst råd ska du ta från forumister. :wink: Som jag är i detta fall! 8O

8) Ja, fogningen mellan träreglarna är typ onödig. Fast det syntes inte på bilden att du har en skarv på baksidan av regeln. Hursomhelst BÖR du ändå inte använda endast ett lager gipsskiva. Nästa gipsskiva sätts sedan omlott. Fog behövs sedan bara runtom längs tak väggsidor och golv. Sedan BÖR du inte ha mindre än 60 cm mellan respektive regel, 45 cm t.ex ger SÄMRE ljudisolering.

9) He-he, det var meningen! :wink:

10) Vassego! :D
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2016-12-07 19:09

Johan L har väl alltid kommit med goda råd, sen är det en annan sak om det var det man ville läsa/höra ... :wink: (Han har akustikerbakgrund från ett av de mer erkända företagen.) Du har gett mer bakgrund om dina rumsbegränsningar på component-forumet, bakomliggande befintlig trapp, takkonstruktionen och vad det nu var som du har att ta hänsyn till. Han har rätt i att bara 10 mm luftspalt mellan 2 reglar inte är det bästa och att en större luftspalt emellan är mycket bättre. Men (som jag ser det i alla fall), det är bättre med dubbelvägg med 2 vertikala reglar med ynka 10 mm luftspalt emellan (mekaniskt åtskilda) och gipsskivor på en sida av varje regel, än bara 1 regel med gipsskivorna skruvade på var sin sida om enkelregeln.

Jag tycker också han har rätt i att inte stränga ut lim mellan gipsskivor. Du får luftfickor som inte har något positivt med sig. Bättre att skruva glest och att ha mycket brett överlappande skarvar, typ 1 regelavstånd eller vertikal-horisontell överlappning mellan lagren av gipsskivorna. Skarvar i ett och samma lager tätas av / spacklas över. (Jag skrev väl och även hänvisade till en sådan länk till dig tidigare har jag för mig.) Iom att du bygger från scratch och kan ha kontroll över spaltbredden vid gipskivekanterna, vid väggar/tak/golv, tycker jag att en kompressibel, lufttät bottningslist som ger en tredje yta att fästa på i glipan för en flexibel fogmassa, är bättre än drevgarn med eller utan fogmassa.

(Edit: Johan var på hugget och hann före)
(Edit 2: Och vid 8:an lade Johan även till det om regelavstånd som jag nämnde tidigare.)

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2016-12-07 20:15

Tack för svaren. Ska läsa igen om svara er samt lägga ut ritningar på huset. Finns lite bilder på Component men mitt konto har kraschat och inte fått igång den än. Dottern har blivit magsjuk så har lite st stå i just nu :(
http://www.component.se/forum/index.php ... 16537&st=0

http://www.component.se/forum/index.php ... h_id=17071

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2016-12-07 20:25

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2016-12-08 00:20

Hej Johan och Adhoc,

Nu sover dottern och vi håller tummarna att hon får behålla den lilla skvätt vatten hon drack innan hon somna.

Ska försöka svara och kommentera allt som är skrivet. Om vi börjar med förutsättningarna. Se länken https://www.dropbox.com/s/yxznk6xeucdvyio/Husritning.pdf?dl=0 för konstruktionsritning av huset, inkluderar allt. Här är även en planritning av huset:
planritning.png
Planritning
planritning.png (70.55 KiB) Visad 3390 gånger

På andra sidan bions kortvägg har vi en tv-hörna. Man skall kunna se tv och film samtidigt utan att störas vid normala/ lägra volymer. Ex Nyheterna på tv och en barnfilm i bion.
Och här kommer några tidiga skisser på vart i biorummet soffa, högtalare mm skall stå, på ett ungefär i alla fall. Har hela tiden tänkt att jag skall ha en baffelvägg 25-35 cm, men inser att bredd och längd måtten blir väldigt lika, vilket måste utredas mer, ex med John H Brandts excelblad.
Bild

Det är ett fristående hus och närmaste granne är ca 25 meter bort. Så behöver inte tänka på dem, varav jag inte planerat någon extra ljudisolering för ytterväggarna.

Jag tycker det är svårt att säga hur mycket ljudisolering som är kravet. Målet är att barn skall kunna sova på övervåningen i de mindre sovrummen utan att bli allt för störda. Jag är osäker på hur hög volym jag har när jag ser film, men med referens att jag tycker bion på stan alltid har lite för hög volym och lite googlande vad andra har för referenser så skulle jag gissa att jag pikar max 95-100 dB , rimligt argument och gissning? Så vad krävs för att barn skall kunna sova 6-7 m bort och på övre plan?
Min tanke har bara varit att så bra ljudisolering som möjligt med minimal påverkan på rummet innermått.

Jag kollat lite i Gyprocs handbok nu men den är väldigt mastig, men på sidan 200 finns data för trävägg med ap-profil, skulle ge <44 db för trappväggen och 48-52 dB för kortväggen mot tv-hörnan. Och på sidan 333 för träbjälklag Rw på 56dB, mitt blir dock lite lägre då jag har 220 mm reglar och inte 300mm. Skulle ni säga att det räcker om man tar tänker på att barnsovrummen är på andra våningen och 6-7 m bort? Men jag skulle nog behöva lite hjälp hur jag skall bygga detta rum inser jag starkt, framför allt då jag inte ens kan säga vad mitt Rw mål är =/. Har varit i kontakt med två akustiker/ studiobyggare om projektering men har dragit iväg upp emot 8-10kkr vilket inte min budget klarar. Varav jag kört ”fråga runt” och forumtrådar stilen. Men har jag råd att bygga fel och måsta riva för att bygga om, NEJ. Men 8-10 kkr för en skiss på hur jag skall ljudisolera rummet är för dyrt för min budget.

Jag har ju en kattvind man skulle kunna nyttja för basabsorption. En helmholtz blir för svårt men kanske går att fylla med glasull och sedan nån tunn skiva ner mot bion så högre frekvenser studsar medan basen går igenom och absorberas. Men frågan är då hur man löser bions tak (mellanbjälklaget), ingen idé att sätta AP profiler om man ändå har en öppning till kattvinden antar jag?

Det är på ytterväggen jag har fogat mellan gipsskivorna eftersom jag inte tänkte sätta något mer lager där, sitter även en OSB bakom gipsen. Fogade mellan skivorna på råd av dig Adhoc, se http://www.component.se/forum/index.php?showtopic=16537&p=213422 men jag kanske missförstod något?

På bions kortvägg mot tv-hörnan sitter det också osb och gips, medan trappväggen bara har ett lager gips, därav jag tänkte fälla in en skiva. Skivan jag fäller in kan jag inte skruva utan måste fästa på annat sätt?
Innerväggarna har jag tänkt skall få osb och 2st gips med förskjutna skarvar precis som du, Adhoc, nämnt tidigare. Samt att innerväggarna hörn monteras som ”trappstege” enligt bilden men med fogmassa vid varje lager.
Bild

Summa summarum, skulle behöva lite hjälp med helhetslösningen från en person och inte tio. Precis som du skriver Johan.
Hoppas jag fick med allt nu.
Tack för eran input och ögonöppnare.

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2016-12-10 01:54

Efter att Johan satt grillar i huvudet på mig och att vi pratats vid så blir det att fundera under helgen om vad som är genomförbart och inte.
Kanske fortsätter jag montera gips i facken då det ändå måste göras, annars blir det att montera en garageport. Vilket jag borde gjort för länge sen.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-12-11 13:02

Har du tänkt dig inbyggda högtalare i en rak vägg?
Jag saknar dig.

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2016-12-11 15:57

Blir inte in-Wall högtalare utan egna lådor. Men är sugen på en baffelvägg med lådhögtalare som är anpassade för det ändamålet. Men det stora problemet då är att längden och bredden på rummet närmar sig varandra och det blir större problem med basen. Vet inte om det kan vara en fördel med en stor baspuckel att behandla istället för två lite mindre då rummet är litet. Vad tror ni?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-12-11 16:29

Då skulle jag bygga in ett delat system och placera basarna lämpligt akustiskt och vinkla in väggsidorna för huvudhögtalarna, lite åt det arrangemanget flera här har gjort och Ino Audio gör i sin custom-cinema-serie. En rak vägg är mindre bra.
Jag saknar dig.

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2016-12-11 18:29

MagnusÖstberg skrev:Då skulle jag bygga in ett delat system och placera basarna lämpligt akustiskt och vinkla in väggsidorna för huvudhögtalarna, lite åt det arrangemanget flera här har gjort och Ino Audio gör i sin custom-cinema-serie. En rak vägg är mindre bra.

Har inte så bra koll på hur många gjort här, inte varit så aktiv under en längre tid. Har du någon länk till en sådan uppsättning?

Användarvisningsbild
blixten_no1

Inläggav blixten_no1 » 2016-12-11 20:42

niklasmagnus skrev:
MagnusÖstberg skrev:Då skulle jag bygga in ett delat system och placera basarna lämpligt akustiskt och vinkla in väggsidorna för huvudhögtalarna, lite åt det arrangemanget flera här har gjort och Ino Audio gör i sin custom-cinema-serie. En rak vägg är mindre bra.

Har inte så bra koll på hur många gjort här, inte varit så aktiv under en längre tid. Har du någon länk till en sådan uppsättning?

Här kan du kolla lite

http://www.minhembio.com/hassesolo

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-12-11 22:00

Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-12-12 08:36

Niklasmagnus jag ville bara önska dig lycka till i bygget :)

Jag akustikreglerar hemma själv på hobby nivå och har aldrig ljudisolerat ett rum (även om jag vet typ hur man antagligen bör tänka och tillräckligt mycket för att veta att jag bör ta in hjälp för det)
Och jag har väll inget direkt matnyttigt att komma med mer än att Johan vet vad han pratar om, så att säga.
Så det är bra att du lyssnade på honom, sedan att det sög för att planen kanske inte var så bra som du trodde... Ja det är ju så det är ibland helt enkelt.
Men vafan inget är väll åt helvete än så det är ju bara att göra mer rätt nu framöver än vad det annars skulle ha blivit, då har det ju ändå blivit bättre än om du inte lyssnat på Johan. :)
Och att det blir bättre är ju bra, det behöver väll inte bli perfekt?! :)

Hur som !
När det gäller högtalare så förstod jag det som att du ämnar bygga egna ?
Oavsett så kan det vara en bra ide att bygga väggen med stora fack i vilka du fäller in dämpmaterial och slutligen bygger in högtalarna helt omgivna av dämpmaterialet.
Detta om du ska använda "vanliga högtalare" som ej är konstruerade för montering inne i hård vägg/ med väggen som förlängning av baffeln.
Om du ska använda högtalare som är konstruerade för montering i vägg, ja då blir saken en helt annan :)

Åter igen lycka till !
Det kommer att bli bra det där :)
Mvh/David
| lite högtalare här | lite högtalare där | till höger stärkande i två | i mitten några givande lådor små | framför allt sitter gubben den grå |

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2016-12-12 13:33

Tack för länkarna. Har varit inne på något åt det håller tidigare för att inte få fladdereko i längsled av rummet.

@DVD-ai
Jo, jag tycker det låter som att Johan vet vad han pratar om och vi har bollat lite olika lösningar. Just nu håller jag på att undersöka bärigheten för takreglarna till innertaket. Har fått riktigt bra hjälp av en på byggahus.se.
https://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/287825-takdimensionering-2.html#post2618716
Hittar jag en regelkonstruktion som håller för innertaket så kommer jag slopa ett hängande innertak, blir både billigare och bättre.
Jag hoppas kunna få till en bra kompromisslösning för ljudisoleringen. Eftersom jag bygger ett semi rum i rum där fasadväggarna är orörda så finns det ingen anledning att maxat allt för mycket på det inre rummet då jag ändå kommer få flanktransmission via fasadväggarna till övriga huset.

Kommer bygga egna subbar för att kunna välja dimension på lådorna själv, kanske med Dayton RSS390HF som verkar populära . Men har även haft en idé om att bygga högtalare själv. Vore ett roligt projekt, men kräver att jag kan köpa ett kit, typ diysoundgroup eller kopiera någon av er forummedlemmar.

Förstår inte riktigt vad du menar med det sista, and inbyggnad av högtalare? Men som jag tolkar det så bör jag bygga en "mjuk" baffelvägg med möjligheten att kunna göra den "hård".
Min tanke har varit att oavsett om väggen blir "mjuk" eller "hård" så skall den anpassas för att kunna ta emot olika stora/små högtalare. Någon typ av flexibel modul som passar in i väggen men kan variera beroende val av högtalare.

Stort tack. Kommer blir super........ hoppas jag :D

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-12-12 14:00

Jag är inte säker på att en baffelvägg är rätt tänkt om du inte tänker använda dig av inbyggnadshögtalare eller göra högtalare själv som är anpassade för just inbyggnad. En högtalare är ofta konstruerad med en viss typ av placering i åtanke som det kan vara klokt att rätta sig efter. :)

Om du tänker byta högtalare lite då och då är det kanske bättre att spara på golvytan?

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2016-12-12 16:15

Nu uttryckte jag mig lite klumpigt. Kommer nog byta högtalare 1-2 gånger närmaste åren då inte min budget fixar inköp av det "bästa" redan nu. Men när jag väl hittar en högtalare jag gillar så behåller jag den en längre tid.

Finns ett intressant inlägg av John H Brandt på gearslutz om inbyggnad i "mjuk" vägg.
https://www.gearslutz.com/board/10850689-post19.html

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-12-12 16:50

niklasmagnus skrev:Nu uttryckte jag mig lite klumpigt. Kommer nog byta högtalare 1-2 gånger närmaste åren då inte min budget fixar inköp av det "bästa" redan nu. Men när jag väl hittar en högtalare jag gillar så behåller jag den en längre tid.

Finns ett intressant inlägg av John H Brandt på gearslutz om inbyggnad i "mjuk" vägg.

Mja. Sök lite på baffelsteg här på faktiskt så förstår du snart att effekten som han motverkar med "soft flush mounting" och särskilt med "hard flush mounting" delvis redan är korrigerad för i högtalarens tonkurva. Då får man korrigera för det dubbelkorrigerade felet med eq – om man inte trivs med lite mer bas upp till exempelvis 700 Hz.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2016-12-12 18:56

Man bör nog läsa hela tråden i sin helhet med bilder och allt och inte bara den länkade posten. Då framgår mer varför Brandt har den där "graderingen" av högtalarmontage men också kriterier som behöver uppfyllas byggmässigt för en funkande helhet. (DanDans inlägg kan du hoppa över, han är emellanåt riktig jäkla tramstomte. Studiohögtalare har inte sällan omställningsbara reglage dessutom, för montage i vägg eller fristående på stativ.)

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2016-12-12 20:17

Adhoc skrev:Man bör nog läsa hela tråden i sin helhet med bilder och allt och inte bara den länkade posten. Då framgår mer varför Brandt har den där "graderingen" av högtalarmontage men också kriterier som behöver uppfyllas byggmässigt för en funkande helhet. (DanDans inlägg kan du hoppa över, han är emellanåt riktig jäkla tramstomte. Studiohögtalare har inte sällan omställningsbara reglage dessutom, för montage i vägg eller fristående på stativ.)

Tycker mig läst igen hela tråden men kan inte hitta något om kriterier som behöver uppfyllas. Kanske är lite korkade idag 8O .
DanDan verkar vara en speciell person.

Tarzan skrev:
niklasmagnus skrev:Nu uttryckte jag mig lite klumpigt. Kommer nog byta högtalare 1-2 gånger närmaste åren då inte min budget fixar inköp av det "bästa" redan nu. Men när jag väl hittar en högtalare jag gillar så behåller jag den en längre tid.

Mja. Sök lite på baffelsteg här på faktiskt så förstår du snart att effekten som han motverkar med "soft flush mounting" och särskilt med "hard flush mounting" delvis redan är korrigerad för i högtalarens tonkurva. Då får man korrigera för det dubbelkorrigerade felet med eq – om man inte trivs med lite mer bas upp till exempelvis 700 Hz.

Vet att man tar hänsyn till detta i högtalarfiltret men trodde inte det gälllde vid infälld i en mjuk väg. Har sökt men kan inte hittat något om detta. Har du länk.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2016-12-12 22:05

Jag känner mig lite dum nu, men det var bara att baffelsteget kompenseras för i filtret jag menade. Jag hittar inte heller någonting om hur det skulle tänkas bli om man sätter en högtalare inuti en massa dämpmaterial inuti ett hålrum i väggen. Jag tycker att baffelsteget borde förändras beroende på hur liten volym hålrummet som blir över när högtalaren står där är på. Mindre volym i halvsfären bakom baffeln = mindre andel bas kan spridas i helrymd = mindre baffelsteg. Det skulle ju inte vara första gången jag tänker helt fel... :wink:

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2016-12-13 22:27

Tarzan skrev:Jag känner mig lite dum nu, men det var bara att baffelsteget kompenseras för i filtret jag menade. Jag hittar inte heller någonting om hur det skulle tänkas bli om man sätter en högtalare inuti en massa dämpmaterial inuti ett hålrum i väggen. Jag tycker att baffelsteget borde förändras beroende på hur liten volym hålrummet som blir över när högtalaren står där är på. Mindre volym i halvsfären bakom baffeln = mindre andel bas kan spridas i helrymd = mindre baffelsteg. Det skulle ju inte vara första gången jag tänker helt fel... :wink:

Inte skall du känna dig dum. Jag har noll koll på detta så kan mycket väl bara jag som har fel.

niklasmagnus

Re: Mitt hembiobygge. ---> sonyprojektor köpes.

Inläggav niklasmagnus » 2017-02-05 22:03

Kämpar på men det går sakta framåt. Håller fortfarande på att fälla in gips mellan reglarna och kommit till ett frågetecken. Jag kommer inte kunna fälla in gips bakom avloppsröret som är i det fack längst till vänster. Det är redan OSB och ett lager gips så det är ett tredje lager jag fäller in. Frågan är nu om jag skall fylla utrymmet med något annat, ex packad stensull som bidrar till lite högre massa istället för bara skita i det och glasfiberul?
IMG_2905.JPG
IMG_2905.JPG (1.73 MiB) Visad 2992 gånger

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2017-02-06 21:05

Börjat fundera lite på baffelvägg eller inte. Vad jag förstått så finns det mycket att vinna med en baffelvägg, om högtalarna är konstruerade för ändamålet annars måste man EQa. Jag skulle gärna köra typ Procella P6or LCR men det kommer nog aldrig hända om jag inte vinner på lotto. Har en lite tanke på att ex bygga DIYSG HTM-10/12 till LCR, vore kul. Men det lär nog dröja med tanke på allt annat som måste göras här hemma. Beroende på baffelvägg eller inte så kommer rummet längd/bredd närma sig varandra. Har kollat Bonello och rumsmoder och det är fördel att inte köra baffelvägg rent akustiskt. Ytterligare en nackdel med baffelvägg är att tittavstånded krymper, dvs får krympa dukens storlek.

Känner att jag har två val att göra här.
1. köra LCR lika
2. Köra AT duk eller inte

Jag vill köra LCR lika, så att köpa begagnat kan bli svårt då det vanliga är att folk köper 2 LR (stativ/golv) och 1 matchande center. Så då återstår att köpa 2 st stativare och efter komplettera med en till stativare, om det går att få tag på. I Sverige säljer de flesta/ alla återförsäljare stativare i par. MK LCR 750 känns som ett val nära tillhands, dock inte så vanlig på beg marknaden. Men överkomlig till ord. pris.
Skulle man skippa krav på lika LCR så kan man göra klipp på beg paket.

Man kan såklart ha ATduk utan baffelvägg. Men är inte lite av idén med AT duk att även köra med baffelvägg? Har jag inte en högtalare som är anpassad för baffelvägg så kanske det är klokt att avstå.

Så nu har jag skrivit av mig lite :).
Men skulle vilja har lite input på andras erfarenheter kring lika LCR, baffelvägg och AT duk.

//Niklas

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2017-02-06 23:02

Jag röstar för AT eftersom det annars blir att antingen bilden eller högtalarna hamnar på en tråkig höjd. Antingen hamnar högtalarna för lågt eller så hamnar bilden långt upp på väggen, vilket i alla fall jag inte gillar.

Jag röstar mot baffelvägg eftersom högtalarplaceringen blir så låst.

Jag röstar för någon hemmabyggd högtalare eftersom det är kul och lärorikt att bygga :D , även om det är efter en färdig konstruktion. FUKDIST kanske (säger jag utan att ha hört den)? Fast att bygga någonting själv har ju nackdelen att man inte kommer kunna sälja dem till ett rimligt pris sett till vad det kostat att bygga.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2017-02-07 01:12

Jag skulle fyllt upp utrymmet kring röret med isolering utan att komprimera den. Någon väsentligt ökad vikt/areaenhet lär det ju inte bli ändå jämfört med om gipsskiva gått att få dit. Dessutom, med hårdkomprimerad isolering som trycker på skivorna på vardera sidan om regeln bygger du ju upp något som leder ljud bättre än lågkomprimerad isolering som ligger "löst" mellan skivorna.

Jag skulle struntat i hård baffelvägg tills det finns tid och pengar att lägga på "rätt" högtalare. Skruva upp ett regelverk kan man ju göra (så det går lätt att senare justera). Ställ dit dom högtalare du har på något hylliknande, experimentera lite med bra placering och invinkling, fyll upp med isolering runtom och med djup som högtalarna, häfta upp något billigt mörkt tyg mellan isoleringen och rummet / AT-duken.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-02-07 01:47

Håller med. Larv att göra något för något man inte vet vad det är.
Jag saknar dig.

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2017-02-07 10:27

Precis vad man behöver höra, så lätt att man grubblar över något som egentligen är rätt lätt att besluta om. Det bästa av två världar blir att ett regelverk motsvarande högtalarnas djup och lika djupt med isolering runt om, samt AT duk framför. Det enda jag egentligen tummat på då är att duken kommer lite närmare ögonen men rummets dimensioner behålls för bästa akustik.
Skulle rummet bli för dött så kan man alltid montera ex BAD paneler eller sätta spalter för bredbandig absorbering istället för att bra klä med tyg.

Skulle man kunna köra med högtalare som har basport bakåt om man pluggar den? Visst högtalaren kommer rulla av tidigare men om den fortfarande spelar ned till ca 80 Hz så kan man möta med subbarna.

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2017-03-18 10:51

Funderar om jag skall använda syllisolering eller inte under den nya innerväggen? Och då menar jag syllisolering av skumvariant. Alternativt är att lägga golvregeln direkt på diffplasten.
Att köra syllisolering av gummivariant är inte aktuellt pga priset. 800-900 kr för en rulle.
syllisolering.png
syllisolering.png (26.91 KiB) Visad 2768 gånger

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-03-18 12:51

Jag använde metallprofiler med skum på undersidan till mitt biobygge, vill man tvunget kan du lägga en liggande regel i dem sedan, annars monterar du de stående reglarna direkt i dem. Eller som jag... Varannan. 8) Mycket nöjd med det sättet att bygga.

Bild
It's all fun and games until Darth Vader comes.

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2017-03-18 23:33

Tack Nattlorden för din input men för att inte krympa rummet mer än nödvändigt så kommer jag inte använda metallprofil nedtill därav min fråga. Någon annan som har input?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-03-19 11:20

Så lite så, måste vara någon detalj jag missat, för jag ser inte vad det skulle ge för skillnad i bredd kontra din skiss. Eller tänker du bygga med väldigt smala reglar kanske?

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2017-03-22 21:27

Nattlorden skrev:Så lite så, måste vara någon detalj jag missat, för jag ser inte vad det skulle ge för skillnad i bredd kontra din skiss. Eller tänker du bygga med väldigt smala reglar kanske?

Bygger med lite smalare reglar.

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2017-03-22 21:33

Blev två heldagar med byggande måndag och tisdag tillsammans med brorsan. Vi fick upp båda innerväggarna.
Takreglar är beställda, tyvärr 2-3 veckors lev tid. Så ska försöka göra klart med isolering i väggarna tills dess. Känns bra, nu är man igång.
IMG_3103.JPG
IMG_3103.JPG (1.63 MiB) Visad 2630 gånger

IMG_3099.JPG
IMG_3099.JPG (1.85 MiB) Visad 2630 gånger

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2017-03-31 22:09

Börjat fundera på hur jag utöka ventilationen i rummet. Tagit hjälp av de duktiga människorna på byggahusforumet
https://www.byggahus.se/forum/ventilation/293693-utoka-ventilation-av-biorum.html#post2690984

Finns säkert någon här också som kan det här med ventilation, så jag tar gärna emot era kommentarer och framför allt om ni har yrkeskunnande inom området.

/niklas

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2017-04-01 19:07

Skulle behöva lite input på behovet av ventilation och om ni tror jag kommer få problem ifall jag inte för något alls. Kopierat in frågan jag ställd på annat forum.

Huset har en befintlig ventilation via en frånluftvärmefläkt och tilluft via fönsterventiler samt suger luft under dörrbladet. Spalten under dörrbladet kommer stängas så rummet blir helt tätt in mot huset. Alla frånluftdonen är noggrant inställda för att balansen skall bli rätt. I biorummet är frånluftdonen inställt på ett flöda av 5 l/s. Rummet är ca 35m3 vilket ger luftbyte varannan timme. När jag hållit på och byggt där inne med en 300Watts bygglampa blir det väldigt värmt så någon förbättring måste göras, men vill ogärna påverka befintliga systemet. Den fönsterventil som förser rummet med frisk luft normalt kommer inte att vara särskilt effektiv då en tät mörkläggningsrullgardin placeras framför den.
För att lösa detta så tänker jag antingen ökar man luftflödet så den värma luften blåses ut och ny frisk luft sugs in, eller installera en AC. AC är dock väldigt dyrt tyvärr.

Soffan kommer stå framför fönstret och en projektor hängandes där ovan. Elektroniken placeras på motstående vägg.

Några bilder ni sett tidigare på rummet idag:
Bild
Bild

Har skissat på några olika förslag men behöver hjälp så genomförandet inte kommer orsaka skada på huset, ex fuktskada från kondens.

Alternativ 1:
Bild
Tilluftventil genom vägg med ljuddämpande rör.
Finns risk för kalldrag bakom huvudet.
Frånluftsfläkt typ PAX genom vägg med ljuddämpande rör. Ljuddämpande "låda" monteras över fläkten för att minska oljud inne i bion.
= billig och enkel lösning. Behöver inte göra klart installationen i förväg utan kan avvakta och genomföra om det verkligen uppstår ett behov.

Alternativ 2.
Bild
Tilluft via "kattvinden" och rördragning med ljuddämpande rör. Tilluftventilen inne i rummet placeras framför soffan för att minska kalldrag bakom huvud.
Frånluft via "kattvinden" med en kanalfläkt. Ljuddämpande rör för att minska fläktens oljud inne i rummet. Varvtalsstyrning inne i rummet.
= dyrare och mer avancerad installation. Måste dra alla rör innan taket monteras, jag kan vänta om jag vill med att installera fläkt och väggenomföringar då jag har åtkomst till kattvinden från klädkammaren på plan 2.

Alternativ 3.
Bild
Installera en AC för att kyla ner rummet. Kommer bli sämre luft inne i rummet då fönsterventilen blockeras vid filmvisning av rullgardin. Eventuellt att man kan kombinera AC med tilluft från alt 1 eller 2.
= betydligt dyrare lösning samt kräver utomhus del. Skippar man att tillgodose luftutbytet eller går på tilluft enligt alt 1 så kan allt monteras i efterhand om behovet verkligen uppstår.

Skulle behöva råd om någon av de tilluft / frånluft lösningarna måste skrotas då de kommer orsaka ex kondens. Jag misstänker att tilluft alt 2 kan bli ett problem då de blir ett lång rör från kall uteluft till värm inneluft. Eller om ni har annat förslag.

Uppskattar er hjälp
Tack

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2017-04-14 19:38

Några bilder från bygget

Kortväggen golv
IMG_3165.JPG
IMG_3165.JPG (1.37 MiB) Visad 2433 gånger

Kortvägg tak
IMG_3166.JPG
IMG_3166.JPG (1.06 MiB) Visad 2433 gånger

Långvägg golv
IMG_3167.JPG
IMG_3167.JPG (1.3 MiB) Visad 2433 gånger

Långvägg tak
IMG_3168.JPG
IMG_3168.JPG (1.13 MiB) Visad 2433 gånger

Isolering
IMG_3169.JPG
IMG_3169.JPG (1.26 MiB) Visad 2433 gånger

niklasmagnus

Re: Mitt hembiobygge.

Inläggav niklasmagnus » 2017-05-03 09:54

Då har man börjat köpa på sig lite nya (beg) prylar. Blev 3 st Jamo D500 och en Sony VW95 senaste två veckorna.
Lite otur med transporten av högtalarna då alla tre blev kantstötta. Låg i en kollegas resväska.
Projektors lampa är väl på sluttampen, <1800 timmar, men håller förhoppningsvis lite till. Får väl byta den så småningom och då blir det även en kalibrering är planen. Att bara köpa en lampa är inte så dyrt, original för ca 1600 kr, där emot så drar det iväg om man ska ha både originallampa och hus, ca 3900 kr.
Så hur svårt är det att bara byta lampa utan hus och finns det några risker med att göra det?
Kanske att någon mer van projektorkalibrerare kan kan byta lampan när han ändå är där och skall kalibrera?

Tips på duktiga kalibrerare i Västeråsområdet?

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2017-05-20 08:51

Ventilationen fixad. Vänt flödesriktningen i rummet genom att flytta frånluftdonet till nära fönstret och installerat ett nytt tilluftdon längst in i rummet. Fönsterventilen skall alltid hållas stängd.

IMG_3305.JPG
IMG_3305.JPG (1.72 MiB) Visad 2261 gånger

IMG_3304.JPG
IMG_3304.JPG (1.5 MiB) Visad 2261 gånger

IMG_3306.JPG
IMG_3306.JPG (1.67 MiB) Visad 2261 gånger

IMG_3307.JPG
IMG_3307.JPG (1.22 MiB) Visad 2261 gånger

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2017-06-13 15:16

Heltäckningsmatta eller inte?
Väldigt mysigt och ger en skön känsla till bion men.... det den kommer även sänka efterklangen i de övre registret vilken kan medföra att det blir överdämpat och ojämn efterklang från 20-20khz. Hur tänker ni?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2017-06-13 17:23

Heltäckningsmatta är t.o.m. lämpligt, men det är viktigt att bygga in basabsorption också. :wink:
//Johan Lindroos

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2017-06-13 20:39

Johan_Lindroos skrev:Heltäckningsmatta är t.o.m. lämpligt, men det är viktigt att bygga in basabsorption också. :wink:

Tummen upp, tack Johan. Kan du tipsa om någon prisvärd modell?

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2017-06-26 23:22

Går sakta framåt, svårt att få tiden att räcka till när både gräsmatta skall sås, häck planteras, altan skruvas och hus målas. Men idag regna det så blev klar med isoleringen av väggarna och han smått börja med taket.

Frisk

Inläggav Frisk » 2017-06-27 00:42

Kul det går framåt! Kämpa på!

Har du hunnit provlyssns projektorn? Reagerade på att du skrev den skulle hänga ovän huvudet. Jag har visserligen inte hört din modell men tycker min JVC x35 låter på gränsen till för mycket när den står bakom dämpväggen och 2-3m bakom huvudet.

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2017-06-27 23:53

Provkörde projektorn då jag köpte den, men inte hemma än. Visst låter den lite och det är svårt att komma ifrån men ev bygger jag någon form av ventilerad låda om jag upplever ljudet som störande.

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2017-08-22 08:58

Ska börja montera OSB i taket nu :) tänkte lägga tätningsmassa/lim mellan alla kanter där OSB möter OSB. Borde vara en bra idé va? Eller överkurs då det kommer två lager gips oxå?

|====| klet |===|

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2017-08-23 17:52

Isolering nu även klart i taket.
IMG_3870.JPG
IMG_3870.JPG (1.75 MiB) Visad 1600 gånger

Och skitigt blev det
IMG_3880.PNG
IMG_3880.PNG (1.58 MiB) Visad 1600 gånger

Men sen städat :)
IMG_3875.JPG
IMG_3875.JPG (1.59 MiB) Visad 1600 gånger

Och efter det var det dags att skruva upp OSBn. Lite klurigt då väggarna inte riktigt är 90 grader och takreglarna inte helt följer cc60
IMG_3879.JPG
IMG_3879.JPG (1.68 MiB) Visad 1600 gånger

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2017-08-23 20:00

Med mer än ett lager gips/OSB är klet helt onödigt.
//Johan Lindroos

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2017-08-23 22:14

Johan_Lindroos skrev:Med mer än ett lager gips/OSB är klet helt onödigt.

Okey, finns det någon risk att det kan bli knack och gnek utan klet då man spelar djup bas?

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2017-10-01 11:13

Behöver snabba tips för att komma vidare!!!

Hur skall jag göra för att få tätt mellan min nya innervägg och befintlig yttervägg nere vid golvet. Snickarna har lämnat rätt stora glipor mellan OSB - golv och gips - golv. Se bild.

Det är gipsskiktet som behöver bli tätt, utseende spelar mindre roll då list kommer täcka. Och det är viktigt att hörnet blir rätt, resterande del av väggen är mindre viktig då det är ytterväggen. Har kompromissat så mycket med ytterväggarna redan så är inte hela världen om de släpper ut lite ljud. Det är in mot huset som är prio.

Man skulle kunna såga till OSB-bitar och limma fast (för små bitar för skruv) och sedan limma fast gipsbitar framför. Men är mycket jobb ifall man ska göra så överallt. Ett alternativ är att fylla igen "hålet" i hörnet med lämplig massa (fog, spackel, husfix eller skum) så länge det blir tätt och håller över tid utan att krympa och spricka.

Hur skulle ni göra???

IMG_3944.JPG
IMG_3944.JPG (1.1 MiB) Visad 2009 gånger

IMG_3945.JPG
IMG_3945.JPG (1.59 MiB) Visad 2009 gånger

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2017-10-01 12:05

Lappa i med bitar av hårt material (OSB, trä, gips, ta det du har). Sedan fogar du. Eller mer noga; du kanske lägger lite fog, trycker dit biten, och sedan fogar runtomkring. Jag är ledsen för din skull, det ser inte bra ut med tanke på ljudisolering. Lappa/täta/, det behövs manuellt arbete här. Fram med sticksågen och gör tillpassade bitar.

Om du skulle fylla med enbart gucka går det åt otroliga mängder! :twisted: (Fråga Nattlorden. :wink: ) Och det kommer se fördjävligt ut.

Undvik fogskum då det inte ljudisolerar någe bra! :twisted:
//Johan Lindroos

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2017-10-01 12:57

Då undviker jag genvägar (senvägar) och lappar med OSB och gips. Mer jobb men blir ett mer hållbart resultat.
Borde gett snickarna lite krav för montaget av ytterväggen, men lätt att vara efterklok :)

Användarvisningsbild
kneten

Inläggav kneten » 2017-10-01 14:14

Glöm inte bort att tänka på golv och fukt/kondensproblem. Jag har inte läst hela tråden hur du tänkt lösa det hela, men kolla upp så du inte bygger in problem.

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2017-10-01 17:27

kneten skrev:Glöm inte bort att tänka på golv och fukt/kondensproblem. Jag har inte läst hela tråden hur du tänkt lösa det hela, men kolla upp så du inte bygger in problem.

Tror det ska vara lugnt. Det ligger plast under innerväggarnas och ytterväggarnas syll. För ytterväggarna går plasten även in en bit i rummet. Ytterväggarna har ju plast i väggarna också och är byggda av snickare. Så jag tror det är under kontroll. Något speciellt du tänker på?

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2017-10-01 20:30

Om du har en cirkelsåg skulle jag tro enklast och snabbast tidsmässigt är att ställa in bladet till samma djup som gipsskivan är tjock. Sedan kapa runtom rummet. Antagligen ska du ha 56 eller 70 mm mm höga golvlister runtom? Lämna en ca 9 mm hög glipa närmast golvet, kapa gipset vid ca 52 mm över golv för 56 mm golvlist, spiklimma dit en planhyvlad trälist på 43x12 dikt mot snittet i gipsskivan. Tryck in en bottningslist (av cellplast) i glipan vid golvet och spackla över med mjukfog. Om du har kvar spill av OSB:en kan du kapa till "lister" från den. Närmast hörnen där cirkelsågen inte kommer åt, får du kapa ut gipsskivan med en tunnbladig kniv. (Om du har tillgång till eller hyr tex en Fein Multicut / motsvarande, kan du skruva dit en skräplist på väggen och ha som anhåll vid ca 52 mm höjd över golv när du sågar bort gipset. Det går lite långsammare men den är enkel att använda vid hörnen.)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-10-01 20:50

Så stora saker fogade inte ens jag igen.

Bottningslist använde jag ibland för delutfyllad, men det var ändå små glipor i jämförelse. Tror du fått goda råd redan

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2017-10-01 22:14

Tack för alla råd, idag blev det att lappa kring hörnen för att komma vidare med bygget. Men din idé Adhoc var rätt smart måste jag säga. Blev klar med första varvet gips idag så nu ska nästa lager på. Får fixa gliporna efter det.
Tack!

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2017-10-05 21:38

Fick hem två Scan-speaker DISCOVERY 30W/4558T00 idag :). Min tanke att köpa 2-4 st till så detta är en bra början. Funderar på att köra en Inuke 4-6000 för att minimera antalet enheter i hyllan.
Nu måste jaga bara bli klar med rummet så man får börja installera.
IMG_3954.JPG
IMG_3954.JPG (1.36 MiB) Visad 1831 gånger

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2017-10-06 06:53

Heja heja !
Följer med spänning, håller tummarna för att det blir så ljudisolerat som du önskar :)

Fina basar det där, kommer att bli bra Umpf !
Mvh/David
| lite högtalare här | lite högtalare där | till höger stärkande i två | i mitten några givande lådor små | framför allt sitter gubben den grå |

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2017-10-06 07:58

DVD-ai skrev:Heja heja !
Följer med spänning, håller tummarna för att det blir så ljudisolerat som du önskar :)

Hoppas jag med. Besvikelsen kommer vara olidlig om jag har misslyckats med detta.

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2018-09-15 08:21

Lite bilder från gårdagens aktivitet, montera projektorhylla och duk på ram.

Ska måla in distanbitarna i sammma färg som väggen.
Bild
Bild

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Fanns två defekter på duken:
Bild
Bild

Duken är köpt från avshop.no och är en DreamScrean V5

Har gjort ett stort misstag och det är att inte förbereda upphängning av ramen. Blir bra mycket mer besvärligt nu när dukmaterialet sitter monterat.

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2018-11-18 19:10

Då var alla basar klara. Har dock bara hunnit koppla in en av dem. Samt att jag städat upp lite i rummet. Har höjt LCR till strax över mitten på dukhöjden men något knepigt har hänt, sitter man i mitten i Sweet spot så upplevs inte ljudet behagligt, kanske att jag kör för mycket toe in, måste labba med det. Upptäckte även att mitt substeg Crown CTs600 låter rätt illa då fläkten går igång. Förstår dock inte varför fläkten går igång, steg är inte äns ljummet när den startar?

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2018-11-19 01:56

Nu har jag glömt av vad du har för högtalare. Men varför inte sätta dem i öronhöjd?

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2018-11-19 08:39

Nilasmagnus går nog på rekommendationen för hembios. -Action på duken är normalt inte vid undre delen av duken, utan mer upp mot mitten och rekommendationen för högtalarna hamnar då vid ca 65% av dukhöjden, mätt från dess underkant.

Om obehagliga ljudet är för diskantrikt vid sweetspot, kan toe in som gör att ljud från diskanterna korsar säg ca 1/2 m framför sweetspot dämpa ned diskant / mellanregister så ljudet upplevs behagligare.

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2018-11-19 09:47

Tarzan skrev:Nu har jag glömt av vad du har för högtalare. Men varför inte sätta dem i öronhöjd?

Adhoc skrev:Nilasmagnus går nog på rekommendationen för hembios. -Action på duken är normalt inte vid undre delen av duken, utan mer upp mot mitten och rekommendationen för högtalarna hamnar då vid ca 65% av dukhöjden, mätt från dess underkant.

Om obehagliga ljudet är för diskantrikt vid sweetspot, kan toe in som gör att ljud från diskanterna korsar säg ca 1/2 m framför sweetspot dämpa ned diskant / mellanregister så ljudet upplevs behagligare.

Provade först sätta mina Jamo D500 på typ öronhöjd då jag inte har koll på hur de sprider i vertikalled, men precis som Adhoc skriver sker den mesta action på dukens övre halva. Men det var framför allt talet jag störde mig på, då jag sitter rätt nära så märkte man att talet (ljudet) och munnen (bilden) inte kom från samma punkt. Blev mycket bättre då diskanten hamnade strax ovan centrumlinjen.

Toe in var så det korsade vid sweetspot eller strax framför. Provade minska toe in så de korsar bakom sweetspot men blev ingen större skillnad. Skall prova öka toe in igen så det korsar längre framför enligt ditt förslag Adhoc. Annars har jag en teori att högtalarna hamnat, efter jag höjde dem, "mitt" på väggen så det blir samma avstånd för första reflex tak/golv och eftersom jag sitter centrerat i rummet kommer väggreflexerna också exakt tillsammans. Har inte hunnit mäta med mic än men med ett snöre går det rätt fort att kolla upp. Kanske är det för kraftig(a) tidig(a) reflex(er) som spökar.

Började koppla upp mig mätutrustning igår men hann inte köra några svep. Hade lite problem med in-nivån från micen som jag inte lyckades klura ut, måste maxa linje ingången på ljudkortet för att få vettig nivå enligt REW vilket jag inte har något minne av att jag varit tvungen göra vid tidigare mätningar.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2018-11-19 10:58

niklasmagnus skrev:...
Annars har jag en teori att högtalarna hamnat, efter jag höjde dem, "mitt" på väggen så det blir samma avstånd för första reflex tak/golv och eftersom jag sitter centrerat i rummet kommer väggreflexerna också exakt tillsammans. Har inte hunnit mäta med mic än men med ett snöre går det rätt fort att kolla upp. Kanske är det för kraftig(a) tidig(a) reflex(er) som spökar.

Började koppla upp mig mätutrustning igår men hann inte köra några svep. Hade lite problem med in-nivån från micen som jag inte lyckades klura ut, måste maxa linje ingången på ljudkortet för att få vettig nivå enligt REW vilket jag inte har något minne av att jag varit tvungen göra vid tidigare mätningar.

Du kan alltid testa att ställa dit någonting som ger en annan reflektion en bit ut från väggen på ena sidan och lyssna. Låter det bättre hade du antagligen rätt att problemet orsakades av för synkade reflexioner.

Det är inte helt enkelt att översätta ett mätresultat i rum till hur ljudet upplevs i rum. En mätmik tar ju inte hänsyn till reflexernas infallsvinkel, vilket du som lyssnare gör. Du kan läsa lite i alla trådar som heter någonting med "rak frekevenskurva". Men kolla gärna spridningen på högtalarna i vertikalled. Många får en utsläckning runt delningen när man rör sig under 0grader.

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2018-11-19 12:24

Tarzan skrev:
niklasmagnus skrev:...
Annars har jag en teori att högtalarna hamnat, efter jag höjde dem, "mitt" på väggen så det blir samma avstånd för första reflex tak/golv och eftersom jag sitter centrerat i rummet kommer väggreflexerna också exakt tillsammans. Har inte hunnit mäta med mic än men med ett snöre går det rätt fort att kolla upp. Kanske är det för kraftig(a) tidig(a) reflex(er) som spökar.

Du kan alltid testa att ställa dit någonting som ger en annan reflektion en bit ut från väggen på ena sidan och lyssna. Låter det bättre hade du antagligen rätt att problemet orsakades av för synkade reflexioner.

Det är inte helt enkelt att översätta ett mätresultat i rum till hur ljudet upplevs i rum. En mätmik tar ju inte hänsyn till reflexernas infallsvinkel, vilket du som lyssnare gör. Du kan läsa lite i alla trådar som heter någonting med "rak frekevenskurva". Men kolla gärna spridningen på högtalarna i vertikalled. Många får en utsläckning runt delningen när man rör sig under 0grader.

Du har rätt, det är nog enklast. Men så snart jag fått ordning på mätutrustningen skall jag kolla spridningen för vertikalled.
I horisontalled har jag gjort mätningar för att få uppfattning om toe in
https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=9&t=67525&p=1992412&hilit=d500#p1992412

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2018-11-19 21:47

Hittade felet, ena högtalaren var fasvänd. Nu låter det mycket bättre :lol:

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2018-11-19 23:42

niklasmagnus skrev:Hittade felet, ena högtalaren var fasvänd. Nu låter det mycket bättre :lol:

Klassiker! haha

När jag tittade på mätningarna du gjort på horisontella spridningen så ser det ut som om det upp till 15 grader är i princip samma som 0 grader. Annars ser det ut som om det är aningen mycket energi vid 4,2 kHz och strax över, men att det har kompenserats för med en ganska bred hängmatta mellan 2 och 8 kHz.

Det ska alltså inte vara några problem att köra lite för lite toe in.

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2018-11-23 23:50

Hittade denna guide: ”Using MiniDSP 2x4 to Time-Align Multiple Subs on One Channel before Room Correction”

https://www.oaudio.de/out/media/Multi-Sub_SetUp2x4.pdf#page37

Väldigt bara steg för steg instruktioner men blir lite fundersam varför han tycker att man först skall justera nivån på resp sub, Step 1: gain-matching the subwoofers, och senare justera gain strukturen mellan AVR och miniDSPn, step 7: determining the gain structure. För mig känns det baklänges, för att inte riskera överstyra miniDSPn så borde man ju först fixa så DSPn inte blir överstyrd. Eller tänker jag fel?

Jag gissar att min Marantz lämnar 1,2 VRMS på Pre-out så frågan är om jag ska sänka nivån i AVRn till 0,9 eller låta vara default och höja ingångkänsigheten på DSPn från 0,9 till 2 VRMS???

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2018-11-24 20:04

niklasmagnus skrev:Hittade denna guide: ”Using MiniDSP 2x4 to Time-Align Multiple Subs on One Channel before Room Correction”

https://www.oaudio.de/out/media/Multi-Sub_SetUp2x4.pdf#page37

Väldigt bara steg för steg instruktioner men blir lite fundersam varför han tycker att man först skall justera nivån på resp sub, Step 1: gain-matching the subwoofers, och senare justera gain strukturen mellan AVR och miniDSPn, step 7: determining the gain structure. För mig känns det baklänges, för att inte riskera överstyra miniDSPn så borde man ju först fixa så DSPn inte blir överstyrd. Eller tänker jag fel?

Jag gissar att min Marantz lämnar 1,2 VRMS på Pre-out så frågan är om jag ska sänka nivån i AVRn till 0,9 eller låta vara default och höja ingångkänsigheten på DSPn från 0,9 till 2 VRMS???

Provade att mäta utspänningen nu. pre-out sub ställd på 0dB, AVR master volym 0dB, REW -3dBFS, kopplad med HDMI. Spänning: 2,4 V
sänker jag pre-out sub -2 dB -> 1,922 V
sänker jag pre-out sub -8,5 dB -> 0,902 V

miniDSP är nu inställd på 0,9V så har lämnat med sänkningen -8,5 dB på spre-out sub. Skärmdump på ingående signal med dessa inställningar:
nivå in minidsp 0.9V in, sub ut 0.902V, -8.5db pre-ut sub, AVR 0dB.jpg
nivå in minidsp 0.9V in, sub ut 0.902V, -8.5db pre-ut sub, AVR 0dB.jpg (91.82 KiB) Visad 889 gånger

Skärmdump hur utgående signal ser ut med ovan inställning:
nivå ut minidsp 0.9V in, sub ut 0.902V, -8.5db pre-ut sub, AVR 0dB.jpg
nivå ut minidsp 0.9V in, sub ut 0.902V, -8.5db pre-ut sub, AVR 0dB.jpg (80.07 KiB) Visad 889 gånger

Borde jag sänka in eller ut nivå något för att inte riskera distorsion?

EDIT 20.35: upptäckte precis att när man mäger utsignalen med en 60 Hz sinus våg så spelar delningsfiltret stor roll. Mätningarna ovan var med 80Hz delning main vs sub. Nu ändrade jag till delning 250Hz och då måste jag sänka pre-out sub till -11dB - ger 0,88V ut. Då jag inte vet var jag kommer dela idag så får denna inställning, -11 dB vara kvar.

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2018-12-08 19:37

Funderar hur jag skall montera surr högtalarna kontra diffusor vingarna för en 7.1 setup.
Surr -högtalarna kan antingen placeras enligt A eller B.
Surr back -högtalarna kan antingen placeras enligt C eller D.

Vad rekommendera ni?

(Jag har klantat mig lite så vingarna på vänster väggsida är förbereda enligt bilden. dvs surr blir enligt A om jag inte justerar mina snickerier. Går att göra men blir lite extra arbete, "göra om göra rätt")

Bild

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2018-12-08 19:49

Jag skulle välja A/C-placering på båda sidorna och flytta fram soffan lite. 18 grader är lite lite, så du mår bara bra av att få det lite bredare... även att komma längre ifrån baksurrounderna vore bra.

Även A/D skulle kunna tänkas med framflyttad soffa.

Jag skulle vilja testa det i min app.... men då behöver jag helst måtten på rummet.

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2018-12-08 20:31

Nattlorden skrev:Jag skulle välja A/C-placering på båda sidorna och flytta fram soffan lite. 18 grader är lite lite, så du mår bara bra av att få det lite bredare... även att komma längre ifrån baksurrounderna vore bra.

Även A/D skulle kunna tänkas med framflyttad soffa.

Jag skulle vilja testa det i min app.... men då behöver jag helst måtten på rummet.

Måtten är 416x345x238 cm om jag minns rätt. Det är 300 cm mellan sweet spot och duk och SS är 83 cm från bakvägg.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2018-12-08 20:51

Nåväl.... blev ju lite plottrigt med både dina linjer och appens... ( Skulle ha bytt färg på on-axis från frontarna till något annat än röd märker jag nu )

Bild

Här har jag flyttat fram lyssningshuvudet så att A-positionen överrensstämmer med postition för sidosurround.... (rödprickad) och som du ser så blir förslaget på baksurround då väldigt nära din D-position.

Har vinklat dina högtalare lite, så de korsar strax framför och de har då 21 grader. (Skulle du använt IÖs T-kvot, så skulle du behöva ha huvudet precis framför soffan och då hade sidosurround missat helt)

Min rekommendation är således A och D samt en liten framflyttning av soffa.

( Än mer spännande hade varit att ha både A och B för sidosurrounder, samt D och ett mer centrerat par som bak. Ser faktiskt ut som det skulle kunnat gå om man velat. )

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2018-12-08 23:34

Intressant, har inget emot att flytta fram soffan egentligen, sålänge jag inte kommer se dukstrukturen. Får prova hur avståndet fungerar. Skulle även behöva labb lite med hur basen påverkas av olika avstånd, idag har jag utgått från 0,2xlängden från bakväggen enligt en ”simulering” jag såg på Home theater geeks 178, 8:38 in i klippet.
https://youtu.be/i_DQWB0mAOo

Kan bli svårt att få plats med dubbla sidosurr och vingarna. Dessutom så är jag intresserad av att uppgradera till Atmos inom en snar framtid och då vill man inte ha flera sidosurr som spelar samma ljud har jag förstått.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2018-12-10 18:21

Ett sätt att göra placeringen i djupled inte lika kritisk är att göra väggen bakom dig lite lagom mjuk. Ännu bättre: om du nu ändå har möjligheten att bygga, så skulle du ju kunna göra en stor membranabsorbent på väggen, avstämd till halvvågsresonansen. Dac83 har lite bilder på ett sådant bygge i sin tråd.

Dukstruktur är någonting jag aldrig tänker på, och då sitter jag ca 2 meter ifrån Seymour UF. På det avståndet såg jag strukturen i XD desto tydligare, men nästan bara i väldigt ljusa scener.

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2018-12-12 19:42

Till surr kommer jag använda högtalarna från mitt gamla JmLab sib&cub system. Och idag köpte jag ett till sib&cub system begat för 1000kr för att kunna dubbla antalet surroundhögtalare. Så nu blir det placering A, B, C och D samt att jag flyttar fram soffan lite gran.

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2018-12-13 00:09

Att köpa begat är alltid lite spännande speciellt då man gör en chansning och köper olyssnat. De 5 st Sib funkade utmärkt men cuben skorrade nå fruktansvärt. Då den är portade så var min första tankar att det låg något föremål i den typ legobit. Säljaren har 3 barn. Lyckades inte lossa på verken elementet eller steget, troligen limmade. Men efter lite skakande så har jag än såläng fiska upp via porten: 5 st pusselbitar, en napp, ett russin, en våtservett (tror jag) och flera ihopknölade pappersbitar. Verkar vara en sak kvar i den, typ en pärla till en pärlplatta, så nya skakningsförsök imorgon.

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2018-12-18 01:20

Det går sakta framåt. Snart dax att börja spänna upp tyg. Antingen klämmtyglist eller träramar med häftat tyg.

Höger vägg och det av bakre vägg.
Bild

Vänster vägg och del av bakre vägg.
Bild

Osäker om jag skall använda de två övre vita vingarna. Estetisk så vill jag ta bort dem. Men behåller jag så tänker jag komplettera med två halvvinga på bakre väggen.
Även lite osäker hur jag skall behandla dörren, min första reflex träffar precis där så något behöver göras.
(Soffan skall inte stå som på fotot)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2018-12-18 02:00

Första reflexen dämpas väl lämpligen. Våffelskum på dörren eller nåt sånt borde väl funka?
Men då ska det väl helst vara dämpning symmetriskt på andra sidan också?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär, vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2018-12-18 07:45

Lämpligen använder du samma som på resten av väggen. Om det inte går att montera på dörren så får du bygga en utsvängbar montering som du öppnar mot mitten av rummet innan du sen kan öppna dörren.

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2018-12-18 09:42

Finns en mindre djup modell av vingarna så skulle kunna monteras direkt på dörren. Ska kolla upp om det går att få tag på en sådan.

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2018-12-19 01:10

Första mätningarna gjorda för att integrera subar mot main. Har inte jobbat så mycket med REW tidigare så tar en väldans tid innan man förstår vad man gör. Lekte lite med MLP kontra bakvägg och vid 97 cm ser det väldigt bra ut. Tyvärr lite längre bak än vad som är optimalt för surround högtalarna. Måste mäta mer för att förstår hur ljud/rum beter sig innan jag kan ta beslut på vilka kompromisser som skall göras.

No Smoothing.
L R SUB 97 cm bakvägg.jpg
L R SUB 97 cm bakvägg.jpg (216.23 KiB) Visad 1022 gånger

L R SUB 97 cm bakvägg_spec.jpg
L R SUB 97 cm bakvägg_spec.jpg (451.91 KiB) Visad 1022 gånger

Tycker det ser rätt bra ut vid första anblick, men jag kanske är naiv.

Kraniet

Re: Mitt hembiobygge. - mätningar påbörjade fr. s. 4

Inläggav Kraniet » 2018-12-19 09:49

Utan att exakt veta mikrofonplaceringen så ser det ju fantastiskt bra ut.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2018-12-19 11:17

niklasmagnus skrev:Finns en mindre djup modell av vingarna så skulle kunna monteras direkt på dörren. Ska kolla upp om det går att få tag på en sådan.

Jag vill avråda från diffusor just där. Absorbent brukar vara att föredra. Tänk även på symmetrin.

Tänk även på att ditt rum är ganska litet, du behöver ha rejält med absorption rent generellt.

Så jag instämmer med PAA m.fl.
//Johan Lindroos

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2018-12-19 11:42

Så fort jag fått till integrationen mellan sub och main ska jag börja labbs med akustiken. Vill få igång bion till jul så vi kan kolla lite film. Men just första reflexen blir nog absorberande för att få till symmetrin. Oavsett absorbent måste jag hitta ett tillräckligt effektivt, hälsovänligt och ”billigt” alternativ. Vill inte använda sten eller glasull inne i bion.

En lite fundering kring sub main integrationen. I AVRn kan man ange avstånd till högtalarna men hur viktigt är det att avståndet stämmer med verkligenheten sålänge allt är relativt varandra rätt tidsmässigt? Kan det bli osynk mellan ljud och bild på så korta avstånd som ca 3 m om center ställs till 0 m delay?

Och brukar ni integrera Sub mot LR front och sedan tidskusteta center mot LR front, eller Sub mot Center och sedan tidsjusteta LR front mot center?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2018-12-19 12:17

Johan_Lindroos skrev:Tänk även på att ditt rum är ganska litet, du behöver ha rejält med absorption rent generellt.

Lite draperier framför vingarna?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2018-12-19 12:25

niklasmagnus skrev:Så fort jag fått till integrationen mellan sub och main ska jag börja labbs med akustiken. Vill få igång bion till jul så vi kan kolla lite film. Men just första reflexen blir nog absorberande för att få till symmetrin. Oavsett absorbent måste jag hitta ett tillräckligt effektivt, hälsovänligt och ”billigt” alternativ. Vill inte använda sten eller glasull inne i bion.

Hunton träfiberskivor är det jag själv kommer använda

https://hunton.se/produkter/vagg/hunton ... ng-skivor/
Mvh
Magnus

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2018-12-19 14:06

Kraniet skrev:
niklasmagnus skrev:Så fort jag fått till integrationen mellan sub och main ska jag börja labbs med akustiken. Vill få igång bion till jul så vi kan kolla lite film. Men just första reflexen blir nog absorberande för att få till symmetrin. Oavsett absorbent måste jag hitta ett tillräckligt effektivt, hälsovänligt och ”billigt” alternativ. Vill inte använda sten eller glasull inne i bion.

Är de behandlade med något flamskydd?

En annan fundering. Nu när jag gjort mätningar har jag kopplat från ljudkortet till Pre-in 7.1 CH i gångarna på AVR. Bypassar AVR då ljudet utan att sätta delningsfrekveser etc?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2018-12-19 14:23

niklasmagnus skrev:
Kraniet skrev:

Är de behandlade med något flamskydd?

Dom innehåller Ammoniumfosfat

https://hunton.se/wp-content/uploads/si ... x-2010.pdf

Composition Wood fibre insulating board, made of pine, polyolefin binding fibre and ammonium phosphate
Hazardous ingredients The product contains no substances, which are covered by valid EU regulations in last version
Mvh
Magnus

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2018-12-19 18:06

Kraniet, vet om det finns någon som testat dessa träfiberskivor som ljudabsorbent?

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2018-12-19 20:20

Jag har inte lusläst länkarna i Huntonits reklamblad men det påminner om isoleringsskivan här som har mer av tekniska data än Huntonitreklamen: http://gutex.co.uk/fileadmin/uploads/Do ... 018-11.pdf

5 kPa x s / m² i "min länk" är ett lågt = bra värde för luftflödesresistiviteten om den skivan ska användas som ljudabsorbent. Jag tror den ändå kan ha lägre prestanda än tex Isover Piano som anges till samma värde. Fingertoppskänslan säger att att träfibern borde vara grövre än glasfibern, med fler fibrer / volymsenhet blir det en tråckligare väg med fler kollisioner på vägen genom glasullsskivan = större förluster.

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2018-12-20 10:31

Sen är en fråga hur det kommer lufta i rummet med träfiberskivor, snickeri?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2018-12-20 11:00

niklasmagnus skrev:Kraniet, vet om det finns någon som testat dessa träfiberskivor som ljudabsorbent?

Nej. Jag har ju som sagt tänkt testa själv. Har dock känt på skivorna och konsistensen är nästan som fårull eller bomullsvadd. De har dock högre densitet (50kg/m3) än "vanlig" mineralull, osäker på vilken effekt det har på absorptionen.

Ang lukt så kan man kanske förvänta sig en trälukt från början men den kommer ju försvinna. Mineralull luktar ju den med så det är väl ingen skillnad där.
Mvh
Magnus

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2018-12-22 22:56

Har fått problem med hur REW hanterar reference (loopback). Postade på home theater shack nedan text, finns även en mätfil där. Har ni någon input får ni gärna svara här. (Hittar vi felet så kan jag flytta över det till shack forumet sen.)
https://www.hometheatershack.com/forums/rew-forum/#/topics/175042

Hi,
I have made a lot of measurement and have been struggling to properly measure the delay between Right and Left subs. Since I have a Behringer UMC22 soundcard Dayton mic I have the option to both run Acoustic reference and Loopback reference. I use a minidsp 2x4 balanced between a Marantz AVR and a Crown amp. When running acoustic reference i have connected the center main speaker to the left AVR channel. Connections are: UMC22 line out1 -> AVR CD R. AVR preout FR - > minidsp line in 1 -> line out 1 and 2 -> Crown line 1 and 2. So when change the sub I mute/ unmute in minidsp software. Mic in center of the room with almost perfect triangle to the subs. Room is perfect rectangle.

Problem is that with using the loopback reference the delay is off big time according to info. But looking at the impulse graphics it looks good. So how to trust the result and what is wrong? I also tried to switch channel in between Minidsp and amp to see if the problem would follow but no, it stays with the physical sub. Cable length is the same. But with acoustic ref is look god. I plan to do a MSO when adding 2 more subs but if loopback is an issue it may become a problem.

Please look at the attached REW file, measurement 1, 2, 10 and 11 are with Loopback refn and switched channels.

Thanks for helping me clearing out this

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2018-12-23 16:19

[quote="niklasmagnus"]Har fått problem med hur REW hanterar reference (loopback). Postade på home theater shack nedan text, finns även en mätfil där. Har ni någon input får ni gärna svara här. (Hittar vi felet så kan jag flytta över det till shack forumet sen.)
https://www.hometheatershack.com/forums/rew-forum/#/topics/175042

Hi,
I have made a lot of measurement and have been struggling to properly measure the delay between Right and Left subs. Since I have a Behringer UMC22 soundcard Dayton mic I have the option to both run Acoustic reference and Loopback reference. I use a minidsp 2x4 balanced between a Marantz AVR and a Crown amp. When running acoustic reference i have connected the center main speaker to the left AVR channel. Connections are: UMC22 line out1 -> AVR CD R. AVR preout FR - > minidsp line in 1 -> line out 1 and 2 -> Crown line 1 and 2. So when change the sub I mute/ unmute in minidsp software. Mic in center of the room with almost perfect triangle to the subs. Room is perfect rectangle.

Problem is that with using the loopback reference the delay is off big time according to info. But looking at the impulse graphics it looks good. So how to trust the result and what is wrong? I also tried to switch channel in between Minidsp and amp to see if the problem would follow but no, it stays with the physical sub. Cable length is the same. But with acoustic ref is look god. I plan to do a MSO when adding 2 more subs but if loopback is an issue it may become a problem.

Please look at the attached REW file, measurement 1, 2, 10 and 11 are with Loopback refn and switched channels.

Thanks for helping me clearing out this[/quote

Har gått input som jag ska kolla på efter lite julfirande.

Användarvisningsbild
Tarzan

Re: Mitt hembiobygge. - mätproblem sida 4

Inläggav Tarzan » 2018-12-24 12:20

Ett tips är att inte lita på REW med avseende på disdomänen. Jag har aldrig fått det att funka bra. Om du ska sätta olika delay på basar med olika avstånd till sweetspot (av vilken anledning du nu vill göra det), använd måttband istället och använd REW för att kontrollera hur resultatet blir frekvens/amplitud-mässigt.

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2018-12-24 13:32

Tarzan skrev:Ett tips är att inte lita på REW med avseende på disdomänen. Jag har aldrig fått det att funka bra. Om du ska sätta olika delay på basar med olika avstånd till sweetspot (av vilken anledning du nu vill göra det), använd måttband istället och använd REW för att kontrollera hur resultatet blir frekvens/amplitud-mässigt.

I dagsläget kör jag med två basar och då behöver jag inte tidskompensera basarna sinsemellan. Där emot måste jag kompensera i AVR så basar och Main blir rätt i tid. Har en tredje bas klar men saknar steg till den, hoppas få tag på ett nytt/ till bas steg, vi ha ett 4-kanals för spara plats i racket. Samt att jag har ett element utan låda. Så när sista lådan är byggd och steg fixat blir de fyra basar under LCR och då kommer jag troligen måsta tidskompensera den sinsemellan via miniDSPn. Tänkte då även testa programmet MSO för att optimera EQ av basarna.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2018-12-24 14:18

niklasmagnus skrev:
Tarzan skrev:Ett tips är att inte lita på REW med avseende på disdomänen. Jag har aldrig fått det att funka bra. Om du ska sätta olika delay på basar med olika avstånd till sweetspot (av vilken anledning du nu vill göra det), använd måttband istället och använd REW för att kontrollera hur resultatet blir frekvens/amplitud-mässigt.

I dagsläget kör jag med två basar och då behöver jag inte tidskompensera basarna sinsemellan. Där emot måste jag kompensera i AVR så basar och Main blir rätt i tid. Har en tredje bas klar men saknar steg till den, hoppas få tag på ett nytt/ till bas steg, vi ha ett 4-kanals för spara plats i racket. Samt att jag har ett element utan låda. Så när sista lådan är byggd och steg fixat blir de fyra basar under LCR och då kommer jag troligen måsta tidskompensera den sinsemellan via miniDSPn. Tänkte då även testa programmet MSO för att optimera EQ av basarna.

Om de ska stå utspridda i rummet förstår jag behovet av att tidsjustera, men om alla ska stå framme under LCR rör det ju sig bara om under halvmetern skillnad i avstånd till sweetspot. Jämför det med våglängden vid 80 Hz, 4,3 meter.

Är det samma element i alla basar? och varför ska du ha separata steg till varje låda? Eller förstod jag dig fel?

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2018-12-24 22:25

Tarzan skrev:
niklasmagnus skrev:

Om de ska stå utspridda i rummet förstår jag behovet av att tidsjustera, men om alla ska stå framme under LCR rör det ju sig bara om under halvmetern skillnad i avstånd till sweetspot. Jämför det med våglängden vid 80 Hz, 4,3 meter.

Är det samma element i alla basar? och varför ska du ha separata steg till varje låda? Eller förstod jag dig fel?

Kanske inte behöver tidskompensera, får se om det blir någon skillnad.
Har idag ett Crown 2x300 W steg och basarna går som lägst ca 3,6 ohm så måste seriekoppla om jag ska köra flera på samma kanal. Och då känns det som effekten blir allt för knappt. Funderar på att köpa ett Behringer NX4-6000 som specar typ 4x860W och använda Crown steget till höger vänster front istället.

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2018-12-26 01:57

Jag håller på att bli tokig!!!
Har lyckats mäta upp delay mot referens akustisk signal via vänster kanal. Har mät upp, Väster, Center, Höger och Sub. Och får lite olika delay värden. Kalkylerar justeringarna som skall göras ut ifrån den kanal som haft stört positivt värde och räknat om till avstånd. Lägger justeringen i AVR menyn för "avstånd till högtalare" och provar mäta igen. Inte ett skit händer. Får exakt samma delay som vid första mätningen. Då jag kör med usb ljudkort med phantommatning till micen så kan jag bara skicka ut 2 signalen (vänster och höger) till AVRn. Så det jag gjort är att koppla in ljudkorten mot CD ingången på AVR och Vänster/höger som högtalare som Large samt LFE+Main, detta innebär att det blir en del omkopplande men jag kan få ut 20-20KHz på både höger(/vänster) högtalareutgång (högnivå) samt höger(/vänster) pre-out (lågnivå). Så för att mäta centern har jag kopplat den på höger högnivåutgång på AVR, och för sub så har jag kopplat den på höger lågnivå utgång på AVR. Och höger main således på höger högnivå utgång på AVR.
För att testa så delayen blir rätt får man hålla tungan rätt i mun så man justerar med rätt värde på höger kanal beroende på om det är höger, sub eller center som skall justeras. Men hur jag än justera får jag ingen ändring på mina mätningar.
Har även provat använda pre-in 7.1 men inget händer hur jag än justera "Avstånd till högtalare" i AVRn.

Hur gör ni, ni som inte använder USB-mic och HDMI kabel???? Hur kopplar ni för mät impuls och delay?

(lyckas inte får datorn att sätta HDMI när jag har usb-ljudkortet inkopplat)

Kan det vara någon fel på AVRn eller skall jag måste köpa in tjänsten att justera min set up 8O :? :oops: :x
I´m going mad

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Re: Mitt hembiobygge. - I´m going mad- sida 4

Inläggav Harryup » 2018-12-26 10:26

Kör 7-kanal stereo så får du samma signal i alla kanaler. Svårigheten med att mäta basarna om man har skurit dom vid 80Hz så testa att kör dom fullområdes också så blir det lättare att mäta.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2018-12-26 10:40

Om du använder akustisk referens kommer den ju sätta t=0 där första impulsen kommer, oavsett hur lång tid det tar för den att komma.

För mig går det bra att välja olika enheter på uppspelning och inspelning under ljud, så att jag kan skicka ljud ut via HDMI och ta in ljudet via ljudkort på usb. Jag har för mig att REW, trots att det finns 8 kanaler tillgängliga i HDMI, bara kan skicka ljud på höger eller vänster kanal, så jag tar helt enkelt och kopplar om högtalarsladdarna bakom receivern. Men då blir det svårt att kontrollera hur receivern sköter delay.

Jag rekommenderar fortfarande att du istället för att försöka mäta avståndet akustiskt mäter det med ett måttband.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2018-12-26 10:55

Jag tror inte jag varit med om att man kunnat göra BÅDE manuellt avstånd OCH mäta efteråt vad jag vet.... finner du verkligen stöd i manualen för att det skall vara möjligt?

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2018-12-26 10:58

Nattlorden skrev:Jag tror inte jag varit med om att man kunnat göra BÅDE manuellt avstånd OCH mäta efteråt vad jag vet.... finner du verkligen stöd i manualen för att det skall vara möjligt?

Jag tror att Niklas försöker mäta avstånd med hjälp av REW och mätmikrofon för att sedan mata in resultatet manuellt i AVRen. Eller har jag fattat helt fel nu?

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2018-12-26 11:19

Tarzan skrev:
Nattlorden skrev:Jag tror inte jag varit med om att man kunnat göra BÅDE manuellt avstånd OCH mäta efteråt vad jag vet.... finner du verkligen stöd i manualen för att det skall vara möjligt?

Jag tror att Niklas försöker mäta avstånd med hjälp av REW och mätmikrofon för att sedan mata in resultatet manuellt i AVRen. Eller har jag fattat helt fel nu?

Det stämmer indirekt, det jag gjorde nu sist var att mäta med akustiskref. Då får man veta diffen mot referensen. Men oavsett om man gör så, mäter med loopback ref eller manuellt med måttband vill man ju se att det blev rätt. Eller kontrollerar ni aldrig att det blev rätt efter att ni knappat in kompenseringarna för ”avstånd” /delay? Hur vet ni annars att integrationen mellan Main och Sub blev rätt? Eller att C ligger rätt mot LR?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2018-12-26 11:51

niklasmagnus skrev:
Tarzan skrev:

Det stämmer indirekt, det jag gjorde nu sist var att mäta med akustiskref. Då får man veta diffen mot referensen. Men oavsett om man gör så, mäter med loopback ref eller manuellt med måttband vill man ju se att det blev rätt. Eller kontrollerar ni aldrig att det blev rätt efter att ni knappat in kompenseringarna för ”avstånd” /delay? Hur vet ni annars att integrationen mellan Main och Sub blev rätt? Eller att C ligger rätt mot LR?

Jag har som mest justerat något enskilt värde, annars har jag använt de avstånd som receivern själv kommit fram till - det har stämt bra vid enstaka provmätningar.

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2018-12-26 12:06

Nattlorden skrev:
niklasmagnus skrev:
Tarzan skrev:Jag tror att Niklas försöker mäta avstånd med hjälp av REW och mätmikrofon för att sedan mata in resultatet manuellt i AVRen. Eller har jag fattat helt fel nu?

Jag har som mest justerat något enskilt värde, annars har jag använt de avstånd som receivern själv kommit fram till - det har stämt bra vid enstaka provmätningar.

Okey, och det stämmer säker väldigt bra, men mitt problem är att jag inte lyckas mäta resultatet för att utvärdera om det blev bra eller inte. Hur jag än manipulerar ”Avstånd till högtalare” i receivern lyckas jag inte mäta någon skillnad. Så antingen är denna funktion bypassad, trasig eller så gör jag något allvarligt fel?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2018-12-26 12:14

niklasmagnus skrev:
Nattlorden skrev:
niklasmagnus skrev:

Okey, och det stämmer säker väldigt bra, men mitt problem är att jag inte lyckas mäta resultatet för att utvärdera om det blev bra eller inte. Hur jag än manipulerar ”Avstånd till högtalare” i receivern lyckas jag inte mäta någon skillnad. Så antingen är denna funktion bypassad, trasig eller så gör jag något allvarligt fel?

Du kanske har satt den i en mode där det inte är aktiverat? Du menar alltså att om du t.ex. spelar stereo och ställer ena högtalaren på 1m och den andra på 5m så får du samma ljud som om båda står på samma värde, skall jag tolka dig så?

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2018-12-26 12:17

Nattlorden skrev:
niklasmagnus skrev:
Nattlorden skrev:

Du kanske har satt den i en mode där det inte är aktiverat? Du menar alltså att om du t.ex. spelar stereo och ställer ena högtalaren på 1m och den andra på 5m så får du samma ljud som om båda står på samma värde, skall jag tolka dig så?

Precis så skall du tolka. Kör på CD ingången, och i mode Stereo. Så tycker det borde funka.

Edit: mäter sedan svep för både vänster och höger med väster som referens. Men oavsett hur jag ändrar avstånden (har provat ändra både vänster och höger och gjort nya mätningen efter varje enskild ändring) får jag ingen skillnad i mätresultatet för REWs calculerade delay eller impuls svaret.
Senast redigerad av niklasmagnus 2018-12-26 12:21, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2018-12-26 12:20

niklasmagnus skrev:
Nattlorden skrev:
niklasmagnus skrev:

Precis så skall du tolka. Kör på CD ingången, och i mode Stereo. Så tycker det borde funka.

Prova andra modes.... just stereo kan man ju tänka sig att den inte bryr sig om avstånden då man bör ha lika långt till dem.

Har du gjort en inmätning av rummet och kör med det systemet aktiverat?

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2018-12-26 12:24

Nattlorden skrev:
niklasmagnus skrev:
Nattlorden skrev:

Prova andra modes.... just stereo kan man ju tänka sig att den inte bryr sig om avstånden då man bör ha lika långt till dem.

Har även provat med mode pre-in 7.1 men ingen skillnad. Får prova typ prologic.

Hur menar du med ”och kör med det systemet aktiverat”?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2018-12-26 12:31

niklasmagnus skrev:
Nattlorden skrev:
niklasmagnus skrev:

Tänkte att det kanske krävdes att man har Audyssey/MCACC/whatever du har aktiverat för att den skall bry sig om avstånden... eftersom du inte lyckats hittills...

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2018-12-26 12:48

Nattlorden skrev:
niklasmagnus skrev:
Nattlorden skrev:

Tänkte att det kanske krävdes att man har Audyssey/MCACC/whatever du har aktiverat för att den skall bry sig om avstånden... eftersom du inte lyckats hittills...

Ska prova med Audyssey kväll. Någon som har annat förslag?

Har en Marantz SR5006

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2018-12-26 15:41

Harryup skrev:Kör 7-kanal stereo så får du samma signal i alla kanaler. Svårigheten med att mäta basarna om man har skurit dom vid 80Hz så testa att kör dom fullområdes också så blir det lättare att mäta.

Något du har erfarenhet av?

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2018-12-27 01:25

Har nu provat koppla ljudkortet till både CD och DVD för att se om det skulle bli någon skillnad, men inte det. Jag spela upp svep med vänster och högre front samtidigt och ändrat Distance i receivern enligt, 0m/0m , 0m/2m, 2,5m/0 m Har provat mäta båda med och utan akustisk referens, men ingen skillnad. Istället för att titta på delay angivelsen från REW har jag kolla på hur SPL vs frekvens påverkas. Då högtalaren faller ur fas borde det synas på kurvan. Kan bara välja ljudlägen, Auto, Stereo eller Virtuell.

Nästa test var att aktivera EQ i receivern. Min marantz är allt annat än logisk (enligt mig), (för opåverkad kurva) först går man in Audio Input och EQ customize och väljer "Manual" - "Used". Sedan måste man gå in under AudysseySettings och sätta "MultiEQ XT" - "Manual". NU kan jag nyttja Distance funktionen :)

Dock verkar det denna aktivering medföra ökad distorsion, men kan inte bekräfta förrän jag testat mer.

Fråga: Ni som kör med nyare Marantz, har ni upptäckt att man måste aktivera EQ för att få tillgång till Distence (delay) funktionen?

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2018-12-27 08:47

Det är rätt enkelt att höra om delay är aktiverat. Om du sätter höger som längre bort än vänster kantar ljudet åt vänster och du behöver alltså sätta dig liter mer till höger i soffan för att ett centrerat ljud ska låta från mitt emellan högtalarna.

niklasmagnus

Re: Mitt hembiobygge. - orsak till pre-ringing impuls??- sid

Inläggav niklasmagnus » 2018-12-29 01:49

Varför får jag pre-ringing på inpuls svaret?

Ser bara detta vid mätning av main inte för sub.

Vad kan vara orsaken och hur åtgärda?

Pre ringing Main FL.jpg
Pre ringing Main FL.jpg (49.24 KiB) Visad 1264 gånger

Tangband

Inläggav Tangband » 2018-12-29 09:14

niklasmagnus skrev:
Nattlorden skrev:
niklasmagnus skrev:

Har en Marantz SR5006

Om det inte hänt nåt revolutionerande de sista 4 åren med audysseus så råder jag dig att stänga av funktionen helt.
Systemet är för dåligt gjort för att kunna ge en förbättring.
Använd istället måttband och mät avstånden från lyssningsposition till talspolarna i varje högtalare,- ställ sedan delayen. Stäng av alla ev dsp " förbättringar" inklusive eq.

Lita på dina öron och om mitt råd låter mindre bra så strunta i det :)
Senast redigerad av Tangband 2018-12-29 09:19, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2018-12-29 09:19

Tangband skrev:
niklasmagnus skrev:
Nattlorden skrev:

Har en Marantz SR5006

Om det inte hänt nåt revolutionerande de sista 4 åren med audysseus så råder jag dig att stänga av funktionen helt.
Använd istället måttband och mät avstånden från lyssningsposition till talspolarna i varje högtalare,- ställ sedan delayen. Stäng av alla ev dsp " förbättringar"

Fast nu har du ju inte följt tråden... det verkar ju som att delayen inte är aktiv utan denna. Annars håller jag helt med - kör inte min heller. Men vet du hur man aktiverar delay i den maskinen utan Audyssey så tas nog tipset emot.

Tangband

Inläggav Tangband » 2018-12-29 09:21

Nattlorden skrev:
Tangband skrev:
niklasmagnus skrev:

Har en Marantz SR5006

Använd istället måttband och mät avstånden från lyssningsposition till talspolarna i varje högtalare,- ställ sedan delayen. Stäng av alla ev dsp " förbättringar"

Fast nu har du ju inte följt tråden... det verkar ju som att delayen inte är aktiv utan denna. Annars håller jag helt med - kör inte min heller. Men vet du hur man aktiverar delay i den maskinen utan Audyssey så tas nog tipset emot.

Om det är så illa att audysseys måste vara påslagen för att kunna ställa delayen så skulle jag flytta subwoofer och center istället så delay inte behövs. Eller prova med delay och lyssna så att ljudet inte blir sämre med den funktionen påslagen.

Använder du Thx standard på delningen i receivern så delas det 12/24. Det innebär att topparna måste vara slutna och ställas på "small" , prova olika delningar mellan 70-90 hz. 80 hz som blir bra på film är bara en hyfsad kompromiss till musik och den blir bra i en del fall men absolut inte alltid.
( pratar nu om att kunna köra musik också och inte bara film )

Att mäta sig fram för att få en bra integration under schröderfrekvensen i ett rum är svårt och svårtolkat- lita på dina öron . :)

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2018-12-29 10:02

Blev nog lite tokigt beskriver av mig. Har aktiverat EQ kretsen i receivern men inte Audyssey. Som EQ kan jag antigen välja Audyssey eller Manual och då valt det senare, man har inte gjort några EQ justeringar. Om EQ kretsen är av då funkar inte delay funktionen.
För att mäta in delayn så provar jag följa denna tråd, dvs genom att titta på SPL vs frekvens och hitta delayer som ger mest output -> högtalarna spelar i fas.

https://www.avsforum.com/forum/155-diy-speakers-subs/1713458-mtg90a-s-multiple-subwoofers-mains-integration-how-thread.html

Men kan någon tipsa på orsakat till för-ringningen jag mäter på main impuls svaret?

Tangband

Inläggav Tangband » 2018-12-29 10:38

niklasmagnus skrev:Blev nog lite tokigt beskriver av mig. Har aktiverat EQ kretsen i receivern men inte Audyssey. Som EQ kan jag antigen välja Audyssey eller Manual och då valt det senare, man har inte gjort några EQ justeringar. Om EQ kretsen är av då funkar inte delay funktionen.
För att mäta in delayn så provar jag följa denna tråd, dvs genom att titta på SPL vs frekvens och hitta delayer som ger mest output -> högtalarna spelar i fas.

https://www.avsforum.com/forum/155-diy-speakers-subs/1713458-mtg90a-s-multiple-subwoofers-mains-integration-how-thread.html

Men kan någon tipsa på orsakat till för-ringningen jag mäter på main impuls svaret?

Fråga: var ska du placera mikrofonen för att mäta rätt vid frekvenser under schröder? Fungerar mikrofonen som mänsklig hörsel under schröder ? Och blir det rätt vid en enkel db- mätning tror du ? Vad händer om du flyttar miken en meter ? Jag tror det är betydligt mer komplicerat än länken . Lyssna istället.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2018-12-29 14:19

Vad menas med delay?

Är det avstånden till alla högtalare så ska väl denna funktion vara helt frikopplad från audyssey? Så är det iaf i min Marantz :?
Mvh
Magnus

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2018-12-29 15:32

Kraniet skrev:Vad menas med delay?

Är det avstånden till alla högtalare så ska väl denna funktion vara helt frikopplad från audyssey? Så är det iaf i min Marantz :?

Precis, menar avstånds inställningen. Vilken Marantz modell har du?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2018-12-29 17:13

I vissa lägen kan det vara så att signalbehandlingen är avaktiverad. Signalbehandlingen görs då analogt. Ett exempel är när an kör enbartart frontar = Stora. Här får du lusläsa manualen för att få veta mer i detalj.
//Johan Lindroos

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2018-12-29 19:15

niklasmagnus skrev:
Kraniet skrev:Vad menas med delay?

Precis, menar avstånds inställningen. Vilken Marantz modell har du?

Jag har en 1608.

Har allt small (frontar och surrounder) och sub på just nu dvs 4.1

edit: Såhär står det i manualen

Perform when setting the speakers manually or when changing settings made in Audyssey® Setup.

If you add or remove a speaker after performing Audyssey® Setup, you will no longer be able to select Audyssey MultEQ®, Audyssey Dynamic EQ® or Audyssey Dynamic Volume®. link

“Manual Setup” can be used without changing the settings. Please set if necessary.

http://manuals.marantz.com/NR1608/NA/EN ... xjrhm.php#

Alla högtalarinställningar är frikopplade från både audyssey och EQ på min apparat. Så länge högtalarlayouten inte ändras i systemet (då måste en ny calibrering göras om audyssey ska fungera)
Mvh
Magnus

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2019-01-04 00:50

Köra med HPF (högpass filter) för att skydda elementet. Då mina element inte är så långslagiga då känns det klokt att skydda dem under 20 Hz. Men blir lite fundersam hur man ställer sig till detta då Group Delay sticker iväg vid införande av HPF?
Och om jag skall använda HPF vilken typ är lämplig? Har mätt på LR och BW, och BW är betydligt brantare.

HPF SUB SPL vs Hz.jpg
HPF SUB SPL vs Hz.jpg (58.59 KiB) Visad 1098 gånger

HPF SUB GD vs Hz.jpg
HPF SUB GD vs Hz.jpg (64.84 KiB) Visad 1098 gånger

niklasmagnus skrev:
Tarzan skrev:
niklasmagnus skrev:

Kanske inte behöver tidskompensera, får se om det blir någon skillnad.
Har idag ett Crown 2x300 W steg och basarna går som lägst ca 3,6 ohm så måste seriekoppla om jag ska köra flera på samma kanal. Och då känns det som effekten blir allt för knappt. Funderar på att köpa ett Behringer NX4-6000 som specar typ 4x860W och använda Crown steget till höger vänster front istället.

Blev nyfiken på hur det skull bli med att köra alla tre basar så har seriekopplat höger och vänster, mitten får egen kanal. Inte så imponerad av resultatet vid kvällen mätningar. Har dock bara provat en mätpunkt. Får mer output men ingen rakare kurva.
3x sub front wall.jpg
3x sub front wall.jpg (71.35 KiB) Visad 1092 gånger

Ska prova flytta mitten subben bakom soffan imorgon.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2019-01-04 11:42

Är det 30W4558T00 du kör i slutna lådor? Då behöver du knappast tänka på HP-filtrering.
Matar du basarna med rätt effekt kommer du aldrig överskrida xmax vid någon frekvens. Simuleringen i basta visar att 23 Vrms är vad som krävs för att uppnå xmax (och max spl). Dvs ca 150W (i 4ohm)

För att nå xmech behöver du ca 400W eller 36 Vrms. Så även om du använder 200W per bas så kommer du ha bra marginal för att inte spela sönder dom.

edit: ditt crown på 300W (i8ohm?) är dock utifrån oavanstånde överdimensionerat. Det är ett väldigt vanligt missförstånd att basar behöver mycket effekt. (dvs i normalfallet. det behövs mycket effekt när elementen har extrem slaglängd och monteras i relativt små lådor)
Mvh
Magnus

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2019-01-04 15:02

Kraniet skrev:Är det 30W4558T00 du kör i slutna lådor? Då behöver du knappast tänka på HP-filtrering.
Matar du basarna med rätt effekt kommer du aldrig överskrida xmax vid någon frekvens. Simuleringen i basta visar att 23 Vrms är vad som krävs för att uppnå xmax (och max spl). Dvs ca 150W (i 4ohm)

För att nå xmech behöver du ca 400W eller 36 Vrms. Så även om du använder 200W per bas så kommer du ha bra marginal för att inte spela sönder dom.

edit: ditt crown på 300W (i8ohm?) är dock utifrån oavanstånde överdimensionerat. Det är ett väldigt vanligt missförstånd att basar behöver mycket effekt. (dvs i normalfallet. det behövs mycket effekt när elementen har extrem slaglängd och monteras i relativt små lådor)

Ja det är det elementet i slutna ca 95 litets lådor.
Crown steget lämnar 300watt i 4/8 ohm enligt spec. Så med då kan jag skippa HPF.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2019-01-05 00:10

ok. ja i så stora lådor och med den effekten kan det faktiskt bli lite mycket ändå ser jag nu. Kikade med mindre lådvolym förut.
Samtidigt undrar jag om du verkligen kommer maxa slutstegen, men det beror ju på hur högt du faktiskt spelar. Enligt Basta så är 200 W gränsen där xmech är uppnått.
Men tror att basarna är byggda så att de inte ska bottna på ett destruktivt sätt.

edit: men vill du vara på den säkra sidan så verkar det räcka med ett 3e ordningens filter vid ca 8 Hz. Det ger ju nästan ingen påverkan på GD vid 20 Hz och håller den på ca 60ms vid 10 Hz, fortfarande under Öhmans gräns för "ohörbarhet" (0,8 s /f). Då ligger du precis på gränsen för Xmech enligt programmet :)
Mvh
Magnus

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2019-01-05 00:42

Kraniet skrev:ok. ja i så stora lådor och med den effekten kan det faktiskt bli lite mycket ändå ser jag nu. Kikade med mindre lådvolym förut.
Samtidigt undrar jag om du verkligen kommer maxa slutstegen, men det beror ju på hur högt du faktiskt spelar. Enligt Basta så är 200 W gränsen där xmech är uppnått.
Men tror att basarna är byggda så att de inte ska bottna på ett destruktivt sätt.

edit: men vill du vara på den säkra sidan så verkar det räcka med ett 3e ordningens filter vid ca 8 Hz. Det ger ju nästan ingen påverkan på GD vid 20 Hz och håller den på ca 60ms vid 10 Hz, fortfarande under Öhmans gräns för "ohörbarhet" (0,8 s /f). Då ligger du precis på gränsen för Xmech enligt programmet :)

Okey, bästa att safea då. Tänkte dra på Dunkirk rullen någon kväll här framöver och hört att det är rätt extrem i basen. Visst många biografer som spelar sönder sina bassystem.

Kan inte lägga HPF lägre än 10 Hz. Vad rekommenderar du ut ifrån Basta då?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2019-01-05 13:33

jag skulle nog föreslå att du testar först. Välj ut några värstingscener från några filmer. Tex introt i edge of tomorrow, scenen i kung fu panda då tigern bryter ut sig från fängelset osv.
Börja på låg volym och spela om med gradvis höjd volym tills du inte vågar mer. Hur högt kan du spela? Känns det efter det som att dom har för liten kapacitet så för all del sätt in ett HP-filter och prova.

Jag sitter med två Monacor 15tummare som motsvarar två 30W i ca 70 liters lådor. Jag har inget HP-filter för jag spelar inte högre än vad basarna klarar. Då har jag ändå spelat så dammkåporna lossnade på båda elementen en gång. Med dubbelt så många element har jag svårt att se att jag skulle spela sönder nåt. Men det är ju jag det..

Ang filter så blir det en avvägning. Ett 2a ordningens filter ger mindre GD men viker ju av kurvan tidigare. Skillnaden är dock inte jättestor mellan 2a och 4e ordningens filter vid 10 Hz, handlar om nån dB vid 20 Hz. 4e ordningens ger mindre konutslag medan 2a kommer ge lite mer, enligt programmet så räcker dock 2a ordningen.
Testa och se vilket du gillar bäst.
Mvh
Magnus

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2019-01-05 15:02

Kraniet skrev:jag skulle nog föreslå att du testar först. Välj ut några värstingscener från några filmer. Tex introt i edge of tomorrow, scenen i kung fu panda då tigern bryter ut sig från fängelset osv.
Börja på låg volym och spela om med gradvis höjd volym tills du inte vågar mer. Hur högt kan du spela? Känns det efter det som att dom har för liten kapacitet så för all del sätt in ett HP-filter och prova.

Jag sitter med två Monacor 15tummare som motsvarar två 30W i ca 70 liters lådor. Jag har inget HP-filter för jag spelar inte högre än vad basarna klarar. Då har jag ändå spelat så dammkåporna lossnade på båda elementen en gång. Med dubbelt så många element har jag svårt att se att jag skulle spela sönder nåt. Men det är ju jag det..

Ang filter så blir det en avvägning. Ett 2a ordningens filter ger mindre GD men viker ju av kurvan tidigare. Skillnaden är dock inte jättestor mellan 2a och 4e ordningens filter vid 10 Hz, handlar om nån dB vid 20 Hz. 4e ordningens ger mindre konutslag medan 2a kommer ge lite mer, enligt programmet så räcker dock 2a ordningen.
Testa och se vilket du gillar bäst.

Jag får helt enkelt prova. Tack.

I en tråd på minhembio.se så diskuterades alternativa absorbenter, ex Jysk skummadrass. Var tvungen att köpa en madrass till julen för extra sovplats åt dottern, så passade på att köpa den som diskuterats i tråden. Se:
https://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=316411&p=4539148

Vad tycker ni om resultatet?

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2019-01-05 18:41

Mätning för att se hur 2 st Svanå V4or påverkar.
De är inställda med RTA och rosa brus till 42-43 Hz typ.

ligger 10dB offset mellan kurvorna.
V4 SPL vs Hz. MPL. P2. P3. Corner. With Offset.jpg
V4 SPL vs Hz. MPL. P2. P3. Corner. With Offset.jpg (488.47 KiB) Visad 909 gånger

V4 RT60. ms vs Hz. MPL. P2. P3. Corner. With Offset.jpg
V4 RT60. ms vs Hz. MPL. P2. P3. Corner. With Offset.jpg (324.81 KiB) Visad 909 gånger

Användarvisningsbild
Tarzan

Re: Mitt hembiobygge - mäta mäta mäta

Inläggav Tarzan » 2019-01-05 20:33

Kolla vattenfall. Eller mät som Ingvar förespråkar, men mätmikrofonen helt intill väggen bakom lyssningsplatsen. Då syns bara resonanser men inte utsläckningar på mätningen.

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2019-01-06 00:41

Imorgon skall jag prova mäta längs bakre vägg.

Här är REW filen för V4orna och några nedan några vattenfalls bilder, dock svårt att se kan jag själv tycka. Lättare när man är inne i REW.
https://www.dropbox.com/s/syo4ha349syrpbg/Svana%20V4%2042%20Hz%20MLP.%20P2.%20P3.%20Corner.mdat?dl=0

Svana V4 Waterfall MLP closed vs 42hz.jpg
Svana V4 Waterfall MLP closed vs 42hz.jpg (462.31 KiB) Visad 1421 gånger

Svana V4 Waterfall P2 closed vs 42hz.jpg
Svana V4 Waterfall P2 closed vs 42hz.jpg (468.08 KiB) Visad 1421 gånger

Svana V4 Waterfall P3 closed vs 42hz.jpg
Svana V4 Waterfall P3 closed vs 42hz.jpg (469.26 KiB) Visad 1421 gånger

Svana V4 Waterfall corner closed vs 42hz.jpg
Svana V4 Waterfall corner closed vs 42hz.jpg (569.08 KiB) Visad 1421 gånger

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2019-01-06 01:00

Nu har jag inte läst alla inläggen men...
Hur låter det?

Eller

Är det något du stör dig på i återgivningen?
Väldigt mycket mätningar...
Jag är mer pang på rödbetan.
Spelar först.
Om det är något som stör mig.
Leta fel/provar annan uppställning.

/Johan

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2019-01-06 19:28

Tarzan skrev:Kolla vattenfall. Eller mät som Ingvar förespråkar, men mätmikrofonen helt intill väggen bakom lyssningsplatsen. Då syns bara resonanser men inte utsläckningar på mätningen.

Fick tips på att kanske är det någon möbel så suger basen då jag har en dip i frekvenskurvan. Har en 3-sits tygsoffa i rummet som ev spökar men efter att ha mätt längs bakväggen med soffan på olika placeringar och med utan de stora kuddarna så blir jag mer tveksam.
P1 = soffa 60cm från bakvägg
P2 = soffa 25cm från bakvägg
P2* = soffa 25cm från bakvägg utan kuddar.

Hörn
Bild

70cm från vägg
Bild

140 från vägg
Bild

170cm från vägg, mitten av rummet
Bild

Utsläckningarna på 140 och 170 cm från mägg utan kuddar i soffan beror troligen på att kuddarna är bort och soffan är en hård träkonstruktion.

Mätt upp 5-tärning för MLP.
1= MLP (70cm från bakvägg, mitten på rummet) (har tidigare satt MLP på ca 95 cm men familjen tycker vi sitter för nära duken då.)
2= 20 cm bak, 20cm höger
3= 20 cm bak, 20cm vänster
4= 20 cm fram, 20cm vänster
5= 20 cm fram, 20cm höger

Mätning 1-5:
Bild

Medelvärden på mätningar, 1-5, 1-3 och 1,4,5
Bild

V4or helt stängde vid samtliga mätningar, ingen påverkan alls.

RSG skrev:Nu har jag inte läst alla inläggen men...
Hur låter det?

Eller

Är det något du stör dig på i återgivningen?
Väldigt mycket mätningar...
Jag är mer pang på rödbetan.
Spelar först.
Om det är något som stör mig.
Leta fel/provar annan uppställning.

/Johan

Har inte hunnit spela så mycket än. Men kollat några filmer med frun och upplever ljudet lite basfattigt,

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2019-01-07 00:02

Rent spontant skulle jag börja med att forska på den där toppen vid typ 43-44 hz, MEN...
Jag skulle definitivt bygga klart alla basar först, och sen börja kolla läget.
Tycker det är slöseri med tid och energi att jobba på detta nu när du har två basar till som skall in i rummet, du får andra förutsättningar med 4 vs. 2 basar.

Men sån är jag.
:mrgreen: /Johan

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2019-02-05 23:20

Har börjat dämpa rummet med isolering. Utrymmet bakom duken fylls nu upp med träfiberisolering med ett djup på 250 mm. Skulle det blir för överdämpat kommer jag montera träribbor eller BAD paneler framför. Använder Huntons träfiberskivor då det är ett hälsosamt alternativ till glas och stenull i min mening. Sedan kanske den inte är riktigt lika effektiv men den kompromissen kan jag leva med.
Efter att sågat några skivor inne i rummet kan jag konstatera att skivorna skräpar mer än de dammar.
Bilagor
EE813948-2E55-4F64-B737-81BE1E0C8C95.jpeg
EE813948-2E55-4F64-B737-81BE1E0C8C95.jpeg (122.62 KiB) Visad 1247 gånger
B1D91B09-1133-4F27-B622-904EEFC87088.jpeg
B1D91B09-1133-4F27-B622-904EEFC87088.jpeg (210.06 KiB) Visad 1247 gånger

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2019-02-26 11:58

Bygger går framåt. Har fokuserat på att bli klar med delmenten, och ett av dem har varit att bygga den mjuka baffelväggen bakom duken. Så här kommer några bilder på den. Innan jag fortsätter med väggen ovanför duken så blir det nog att göra klart maskningen till duken. Vill kunna maska av de sorgekanterna ovan och under vid 2,35.1 material på min 16.9 duk. Skall även fixa kablarna till bakhögtalarna så jag får igång 7.1 ljudet fullt ut och därefter montera tygramar för att dölja bakhögtalarna och vingarna.

Har även en till bas att bygga så fort vädret blir lite varmare :)

IMG_5688.JPG
IMG_5688.JPG (549.71 KiB) Visad 1160 gånger
IMG_5680.JPG
IMG_5680.JPG (466.21 KiB) Visad 1160 gånger
IMG_5663.JPG
IMG_5663.JPG (628.24 KiB) Visad 1160 gånger

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2019-03-11 19:47

Behöver fläkt modda mitt Crown CTs600. Har läst att det sitter två 24V fläktade på varsin output. Finns några som kopplar tyska 12V fläktar i serie på en utgången men det känns inte som en optimal lösning. Har googlat lite och sett att man kan köpta 24v till 12v omvandlar. Så då skulle man kunna köra två 12v parallellt på en omvandlar, eller tänker jag fel?

https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datorkomponenter/kylning/chassiflaktar/noctua-nf-r8-redux-chassiflakt-p61500?gclid=Cj0KCQiA5Y3kBRDwARIsAEwloL7Sft2Jwcrm-9x1F_sqwALs7xY_fyc6Y59rlbV9czP9AH1Q4hT3UsAaAvbREALw_wcB&gclsrc=aw.ds#ProductDetailedInformation

https://adapterexperten.se/dc-dc-omvandlare/step-down/dc-dc-omvandlare-24v-till-12v-3a/

https://www.tradera.com/item/316717739

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2019-03-11 23:53

Det borde funka bra. Omvandlaren kan möjligen ge störningar.
Forumets huvudämne är väl ändå metadiskussioner rörande definitioner /jonaz81a

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2019-03-12 12:24

Påverkas inte frontsystemen (vänster-höger) av närheten till basfällorna?

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2019-03-12 21:16

RogerGustavsson skrev:Påverkas inte frontsystemen (vänster-höger) av närheten till basfällorna?

Basfällorna är tänkta för min mod vid 43 Hz, LCR går bara ner till ca 80 Hz så det är lugnt.

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2019-03-18 13:32

Jaha då har man försökt löda ihop 3 st á 2,5mm2 kablar. Shit vad svårt det var. lödtråden var 0,7mm vilket inte gjorde saken lättare, hur mycket jag än mattade så försvann vara lodet.
Det som gjort det extra svårt var att man inte kan tvinna ihop kablarna så det är flera ändrar på kabel. Måste nog göra om detta, men hur skall man lyckas få till det?
IMG_5823.JPG
IMG_5823.JPG (741.45 KiB) Visad 907 gånger

IMG_5824.JPG
IMG_5824.JPG (517.03 KiB) Visad 907 gånger

IMG_5825.JPG
IMG_5825.JPG (541.92 KiB) Visad 907 gånger

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2019-03-18 13:38

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2019-03-18 14:03

Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2019-03-18 14:31

Ja, en mekanisk förbindelse är nog bättre än mitt försök till lödning.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2019-03-18 15:09

Med tillräcklig effekt på spetsen och kontinuerlig lödtennmatning ska det nog gå bra tänker jag. Tvinna ihop två tenntrådar om det hjälper?

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2019-03-18 17:47

Wago-klämmor är utmärkta. Finns från 2-pol till 5-pol, tex på Jula och Clas I Sjön. https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... or-001480/

Om man ska labba snabbt och kanske även ändra från parallell- till seriekopplat är det bara öppna "låsspaken", skifta om ledare och knäppa till låset igen.

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2019-03-18 20:21

Om du skall löda grova kablar så....
Sätt på den största spets som du har att tillgå och ställ in en lite överdriven temperatur 275-280 grader typ.
Det du vill ha är mycket lagrad värme i spetsen.
När du börjar värma kabeln så sänker du snabbt temperaturen på spetsen och har du för lite med lagrad energi i spetsen så kommer det att ta längre tid att värma kabeln och värmen hinner sprida sig i kabeln.
Och ju mer värmen sprider sig i kabeln desto längre kommer lodet att smita iväg in i kabeln.
Värms kabeln snabbt så har du värmen koncentrat till din koppling och lodet stannar där det är varmt. Tar det lång tid att värma så kommer kabeln att vara varm över en längre sträcka och du får tillföra massor av lod...

Vill du ha lite grövre lod att prova med så kan du svänga förbi här :)

Skarven skulle jag utföra som så här...
Kabeln skalar du typ dubbelt så långt som du gjort idag.
Vik på halva sträckan och gör en krok på bägge ändar, haka ihop de två krokarna och tryck till, löd,,,,,,,,,,,,,innan allt detta så har du väl satt på krympslangen,,,,,,eller :wink:

Ska jag visa bilder på det där sista, eller gick det att förstå???

Mvh/Johan

Ps.
Det syns på kabeln isolationen att den smält, alltså har värmningen tagit för lång tid.
340 grader som stationen är inställd (om den inte gått till viloläge) på är på tok för lite.
Jag (när jag har en justerbar) går sällan under 365 grader........

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2019-03-18 20:54

Adhoc skrev:Wago-klämmor är utmärkta. Finns från 2-pol till 5-pol, tex på Jula och Clas I Sjön. https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... or-001480/

Om man ska labba snabbt och kanske även ändra från parallell- till seriekopplat är det bara öppna "låsspaken", skifta om ledare och knäppa till låset igen.

Dessa skulle ju vara smidigt, men ska prova löda igen. Lyckas jag inte då får det bli denna eller annan mekanisk lösning.

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2019-03-18 20:59

Och det är en riktigt bra station du har fått tag på :D :D :D

Men hur som helst.

2,5 mm2 ggr 3

Bild

Krokade

Bild

Sammansatta

Bild

5 mm spets

Bild

Och så var jag tvungen att testa med 0,7 tråd.
Och tipset att tvinna två trådar är inte tokigt, man får mata på duktigt...

Bild

Hoppas det hjälper/Johan

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2019-03-18 21:03

RSG skrev:Om du skall löda grova kablar så....
Sätt på den största spets som du har att tillgå och ställ in en lite överdriven temperatur 275-280 grader typ.
Det du vill ha är mycket lagrad värme i spetsen.
När du börjar värma kabeln så sänker du snabbt temperaturen på spetsen och har du för lite med lagrad energi i spetsen så kommer det att ta längre tid att värma kabeln och värmen hinner sprida sig i kabeln.
Och ju mer värmen sprider sig i kabeln desto längre kommer lodet att smita iväg in i kabeln.
Värms kabeln snabbt så har du värmen koncentrat till din koppling och lodet stannar där det är varmt. Tar det lång tid att värma så kommer kabeln att vara varm över en längre sträcka och du får tillföra massor av lod...

Vill du ha lite grövre lod att prova med så kan du svänga förbi här :)

Skarven skulle jag utföra som så här...
Kabeln skalar du typ dubbelt så långt som du gjort idag.
Vik på halva sträckan och gör en krok på bägge ändar, haka ihop de två krokarna och tryck till, löd,,,,,,,,,,,,,innan allt detta så har du väl satt på krympslangen,,,,,,eller :wink:

Ska jag visa bilder på det där sista, eller gick det att förstå???

Mvh/Johan

Ps.
Det syns på kabeln isolationen att den smält, alltså har värmningen tagit för lång tid.
340 grader som stationen är inställd (om den inte gått till viloläge) på är på tok för lite.
Jag (när jag har en justerbar) går sällan under 365 grader........

Jo minns att du pratade om detta med värmen och grova kablar, det var därför jag vred upp temperaturen. Tror jag ställde den på max, men får dubbelkolla. Fick med ca 10 st spetsar så borde finnas någon större modell än den jag använde. Tror också ett problem med att värmen spred sig berodde på att jag kunde inte tvinna kardelerna hårt.

Jag tror jag förstår hur du menar, typ två ”fiskekrokar” som krokar i varandra. Då borde man kunna vrida om så det blir tajt. Kan prova tvinna ihop 2-3 st lödtrådar så jag kan tillföra lodet snabbare. Får höra av mig annars.

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2019-03-18 21:05

RSG skrev:Och det är en riktigt bra station du har fått tag på :D :D :D

Men hur som helst.

2,5 mm2 ggr 3

[ Bild ]

Krokade

[ Bild ]

Sammansatta

[ Bild ]

5 mm spets

[ Bild ]

Och så var jag tvungen att testa med 0,7 tråd.
Och tipset att tvinna två trådar är inte tokigt, man får mata på duktigt...

[ Bild ]

Hoppas det hjälper/Johan

Grymt Johan, jag förstod rätt men bra att du bekräftade.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2019-03-18 21:05

Eftersom problemet är att metallen tar åt sig värme, så är det att värma på en bra stund innan man löder som gäller.... men man vill inte börja smälta isoleringen på kuppen.

Själv har jag ett lödproblem som pga för grov metall slutat vara ett lösproblem och blivit ett svetsproblem... och det har jag inte egen utrustning för...

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2019-03-21 19:44

Maxade värmen, 445 grader, största spetsen , ca 6-7 mm bred, och tvinnade två lödtrådar. Okey resultat?
CE384462-A3FE-476E-A2F7-49E201E5A577.jpeg
CE384462-A3FE-476E-A2F7-49E201E5A577.jpeg (283.16 KiB) Visad 745 gånger

Frisk

Inläggav Frisk » 2019-03-21 21:02

Tycker definitivt det ser ok ut! Lödningar på kablar tenderar dock att bli lite sköra, eller kanske rättare sagt övergången från lödning till oförtennad kabel. Bra att tänka på att inte böja och rycka för mycket.

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2019-03-21 22:36

Se där!
Bra jobbat :)

Tror dock inte du behöver pressa kolven sååå hårt, gör några testskarvningar vid lite lägre temperatur (380 kanske) också. Om inte annat så för övningen...

/Johan

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2019-03-21 23:09

Frisk skrev:Tycker definitivt det ser ok ut! Lödningar på kablar tenderar dock att bli lite sköra, eller kanske rättare sagt övergången från lödning till oförtennad kabel. Bra att tänka på att inte böja och rycka för mycket.

Lagom smalt rör runt den biten en bit framåt och bakåt? Eller en liten high-end "trälåda på magen"?

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2019-03-21 23:13

Tackar, kanske lite väl hög temperatur men det gick snabbt att få upp temperaturen i kopparn och precis som ni nämnt flyter inte tennet iväg låga långt när man kan löda snabbt och effektivt. Fixade även två de andra två lödningarna.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2019-03-21 23:31

niklasmagnus skrev:Tackar, kanske lite väl hög temperatur men det gick snabbt att få upp temperaturen i kopparn och precis som ni nämnt flyter inte tennet iväg låga långt när man kan löda snabbt och effektivt. Fixade även två de andra två lödningarna.

Hög temp och snabb lödning kan ibland vara enda sättet att inte bränna sönder kringliggande plaster. De gamla råden om att först hetta upp samtliga delar som ska lödas med sin lilla 20-wattspenna är helt förödande om man tex löder kontakter, speciellt med lite kraftigare kablar.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Alexi

Re: Mitt hembiobygge - nu löder vi

Inläggav Alexi » 2019-03-22 20:06

Jag kanske är helt fel ute, men det ser ut som nivån till subbarna ligger 10dB för starkt.
CD8BFE4E-EB8C-4DAF-A137-0DD91E051ADA.jpeg
CD8BFE4E-EB8C-4DAF-A137-0DD91E051ADA.jpeg (75.04 KiB) Visad 645 gånger
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2019-03-23 00:11

Alexi skrev:Jag kanske är helt fel ute, men det ser ut som nivån till subbarna ligger 10dB för starkt.

Borde inte vara det då jag testat med AVRns nivåbrussignal och SPL mätare och justerat basarna mot LCR. Sedan är alla mätningar gjorda mot analog RCA input på AVRn, tror jag körde CD eller DVD analog RCA ingång från mitt externa ljudkort. Upplever inte ljudet som basigt, snarare tvärt om, skulle vilja ha mer låg bas. Men jag ser på grafen och förstår vad du menar. Har inte mätt på ett tag nu men har säker någon 20-20k mätning på datorn jag kan posta så får man en tydligare bild.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2019-03-23 08:54

niklasmagnus skrev:
Alexi skrev:Jag kanske är helt fel ute, men det ser ut som nivån till subbarna ligger 10dB för starkt.

Borde inte vara det då jag testat med AVRns nivåbrussignal och SPL mätare och justerat basarna mot LCR. Sedan är alla mätningar gjorda mot analog RCA input på AVRn, tror jag körde CD eller DVD analog RCA ingång från mitt externa ljudkort. Upplever inte ljudet som basigt, snarare tvärt om, skulle vilja ha mer låg bas. Men jag ser på grafen och förstår vad du menar. Har inte mätt på ett tag nu men har säker någon 20-20k mätning på datorn jag kan posta så får man en tydligare bild.

Sub-utgången på en AVR ska väll enligt standard vara ställd på just +10dB? Så det är väll precis vad kalibreringen ska göra.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2019-03-23 13:17

niklasmagnus skrev:
Bilagan CD8BFE4E-EB8C-4DAF-A137-0DD91E051ADA.jpeg finns inte längre

Du har nog rätt ändå.

Mätt upp 5-tärning för MLP.

1= MLP (70cm från bakvägg, mitten på rummet) (har tidigare satt MLP på ca 95 cm men familjen tycker vi sitter för nära duken då.)

2= 20 cm bak, 20cm höger

3= 20 cm bak, 20cm vänster

4= 20 cm fram, 20cm vänster

5= 20 cm fram, 20cm höger

Mätning 1-5:
MLP 5 tärning_1_15-5000.jpg
MLP 5 tärning_1_15-5000.jpg (89.08 KiB) Visad 1530 gånger

Medelvärden på mätningar, 1-5, 1-3 och 1,4,5
MLP 5 tärning_2_15-5000.jpg
MLP 5 tärning_2_15-5000.jpg (88.64 KiB) Visad 1530 gånger

V4or helt stängde vid samtliga mätningar, ingen påverkan alls.

Har även mätt längs bakväggen från hörnet och in mot mitten.

Har en 3-sits tygsoffa i rummet som ev spökar men efter att ha mätt längs bakväggen med soffan på olika placeringar och med utan de stora kuddarna så blir jag mer tveksam.

P1 = soffa 60cm från bakvägg

P2 = soffa 25cm från bakvägg

P2* = soffa 25cm från bakvägg utan kuddar.

Hörn
Bild

70 cm från vägg
Bild

140 cm från vägg
Bild

170 cm från vägg (mitten av rummet)
Bild

Utsläckningarna på 140 och 170 cm från vägg utan kuddar i soffan beror troligen på att kuddarna är bort och soffan är en hård träkonstruktion.

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2019-03-24 11:01

Blev klar med kablarna till surround högtalarna igår samt kopplade ihop allt. Första gången jag testar 7.1 och dessutom med dubbel uppsättning per bakkanal. Tips på bra scener med bra panoreringar mellan surroundhögtalarrna och fram till LCR?

Ställde in Nivåerna med min spl mätare för surr och kontrollerade även LCR och sub. Och allt ligger på samma nivå så varför mina mätningar visar att subben ligger högre har jag en liten teori om. Jag har en utsläckning/ svacka i övre basområdet och beroende på hur lågt i Hz AVRns rosa brus spelar vid nivåjusteringen så kanske min SPL mätare missar delar/ hela puckeln vid 43 Hz och nedåt.

Användarvisningsbild
manix

Inläggav manix » 2019-03-25 09:58

niklasmagnus skrev:Blev klar med kablarna till surround högtalarna igår samt kopplade ihop allt. Första gången jag testar 7.1 och dessutom med dubbel uppsättning per bakkanal. Tips på bra scener med bra panoreringar mellan surroundhögtalarrna och fram till LCR?

Här finns lite tips på surroundmaterial
https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=9&t=58706

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-03-25 10:15

Detta kan jag inte hålla med om. Du ska inte göra "visuell" medlvärdesbildning, för det man hör är inte dipparna.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-03-25 10:24

Alexi skrev:
niklasmagnus skrev:

Sub-utgången på en AVR ska väll enligt standard vara ställd på just +10dB? Så det är väll precis vad kalibreringen ska göra.

Nej, det ska vara rak frekvensgång.

Syftet med de 10 decibelen är att SPELA IN LFE-kanalen med 10 dB extra headroom, alltså 10 dB svagare. Detta eftersom det finns ett digitalt tak som inte kan överskridas Sedan förstärks detta med 10 dB i receivern så att det blir lika i nivå som de andra kanalerna. I ljudmixstudion har man då kalibrerat så att LFE-kanalen i högtalarna låter 10 dB svagare än övriga kanaler så blir det rätt sedan automatiskt.

Sedan vet ju alla hur även ljudmixstudior lider av rumsresonansproblem, så akustiskt sett kan det bli avvikelser från rak frekvensgång i basen ändå, alltsomoftast.
//Johan Lindroos

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2019-03-25 14:58

Om jag kör AVRns automatiska kalibrering så kommer den öka sub väldigt mycket. Nu har jag mätt utspänningen på pre-out sub så jag inte överstyr mot Minidsp så kan inte ändra i AVR för subens nivå måste göra det på slutsteget, dvs kan inte köra automatiska kalibreringen. Det är därför jag använder en SPL mätare och justerar detta manuellt på slutsteget. Men varför tycker AVR själv att den skall höja SUB nivå? Nu var det länge sedan jag testa detta så minns inte hur mycket den öka jämfört LCR.

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2019-03-31 09:48

Som ni sett har jag två stycken Svanå V4 helmholtz. Förutom tidigare mätningar gjord jag nya mätnnngar igår då jag numera även fyllt upp hela utrymmet bakom buken med träfriberisolering. Kan väl inte påstå att jag är så imponerad av V4orna, lyckas plocka ned toppen vid 42-44 Hz med ca 1,5-3dB beroende på var man mäter. Ska såklart ska jag bygga klart sista basen innan man kan verkligen veta hur ljudet kommer bli. Men blir mer och mer nyfiken på att plocka bort V4orna och fylla på med mer träfiberisolering med samma mått som V4orn. Tänkte även fylla ovanför duken med isolering. Vad är era erfarenheter, kanske inte påverkar toppen mer än idag men kanske vinner annat på det?
Bild

Gamal mätning:
Bild

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2019-03-31 15:41

En sak som är lite förvånande är att din peak vid ca 42 Hz inte förändras nämnvärt oavsett var du placerar mikrofonen. Som jag fattat det, har den vid mätningarna varierat från 20 cm från väggen bakom soffan till ända fram till 170 cm framför väggen bakom. Sådana förändringar borde ge mätbara förändringar även om våglängden är dryga 8 m vid 40-talet Hz. Med 170 cm från bakvägg och om rummet är ca 420 m långt är mikplatsen vid ca 40% / 60% mot längdmåttet, ganska nära rumscentrum. Där kunde man förvänta sig en begynnande utsläckning mot 1:a moden vid 40-talet Hz om akustiska längden på rummet är dryga 4 m.

En sak du skulle kunna prova är att lyfta iväg 1 sub till andra sidan rummet och koppla den i fas respektive motfas mot frontsubbarna. -Det är då det är bra med Wagoklämmor eller sockerbitar som går snabbt att koppla om. Vanlig lampsladd duger för den typen av experiment.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2019-03-31 17:10

~43 Hz tror jag kan vara tak-golv; om du inte har mätt på olika höjd, lyssna på olika höjd. Det hörs tydligt om så är fallet.

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2019-03-31 17:20

42 Hz toppen är noden för längden av rummet. Och när jag mätte: hörn, 70cm, 140 och 170cm så var det efter kortväggen hela tiden, alltså längs bak i rummet med olika avstånd från rummets långsida. Därav att 42 noden är tydlig på samtliga mätningar.
När jag flyttar mig framåt i rummet från bakväggen så sjunker noden. Kan ses på 5-tärnings mätningen.

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2019-04-25 16:11

Dags att snygga till i rummet. Tänkte klä in "vägginstallationen" med svart tyg.
Från annan tråd:
"Gjorde mätningar idag 0-30 grader med 5 gr intervall med och utan Ditte uppsträckt på en tillfällig ram. Det var små skillnad med och utan Ditte. Betydligt större skillnader pga at ökande off axis. Största skillnaden var i lägre registret långt under 100 Hz och jag delar vid 100. Detta gäller alltså för mina surround högtalare."
IMG_5982.JPG
IMG_5982.JPG (668 KiB) Visad 1131 gånger

IMG_5983.JPG
IMG_5983.JPG (689.91 KiB) Visad 1131 gånger

Provade bygga en ram och spänna Ditte runt, blev liten specialare då jag har en högtalare precis i vinkeln.

IMG_6049.JPG
IMG_6049.JPG (634.49 KiB) Visad 1131 gånger

IMG_6050.JPG
IMG_6050.JPG (483.91 KiB) Visad 1131 gånger

IMG_6051.JPG
IMG_6051.JPG (529.79 KiB) Visad 1131 gånger

IMG_6053.JPG
IMG_6053.JPG (449.04 KiB) Visad 1131 gånger

Helt okey lösning men då jag började räkna på materialkostnaden att köpa 8x33 trälist och landade på 2300kr så blir det nog istället att bara spänna mellan det två hyllplanen. Men för att kunna komma åt bakom tyget så kommer jag prova en lite specialare, återkommer med bilder :)

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2019-05-08 09:56

Då jag köpte min VW95 för en tid sedan så hade den nästa 2000 timmar på första lampan. Igår monterade jag en ny originallampa, och visst var det skillnad i ljusstyrka men jag hade förväntat mig större skillnad faktiskt. Så nu blir det att spara den gamla lampa ifall den nya skulle gå sönder.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-05-08 10:20

niklasmagnus skrev:Om jag kör AVRns automatiska kalibrering så kommer den öka sub väldigt mycket. Nu har jag mätt utspänningen på pre-out sub så jag inte överstyr mot Minidsp så kan inte ändra i AVR för subens nivå måste göra det på slutsteget, dvs kan inte köra automatiska kalibreringen. Det är därför jag använder en SPL mätare och justerar detta manuellt på slutsteget. Men varför tycker AVR själv att den skall höja SUB nivå? Nu var det länge sedan jag testa detta så minns inte hur mycket den öka jämfört LCR.

Jag noterar att jag har missat att svara på detta. Jag har inte sett det helt enkelt.

1) Du kan se hembioreceiverns inställningar bara som ett riktmärke att utgå ifrån. Det behöver alltså inte betyda att den gör rätt inställningar. Hemmabioreceivrar brukar ha lite bättre precision att ställa nivån på topparna, men klart sämre för att balansera subwåffrarnas nivå i förhållande till topparna.

2) I ditt fall har du ett yterligare filter plus slutsteg med nivårattar. Du får helt enkelt laborera dig fram till en inställning ungefär som du redan gjort; kolla att mini-DSP:n inte kan klippa, och sedan ratta vid slutsteget. Ett bra tips är att lyssna på många olika sorters helt vanlig musik, så brukar det blir enkelt att subjektivt (jepp) ratta nivån rimligt rätt. ...Betydligt bättre är receiverns automatik.

3) Glöm sedan inte att stänga av Audyssey, eller liknande på receivern, brukar alltid låta CRAP.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-05-08 10:25

niklasmagnus skrev:Som ni sett har jag två stycken Svanå V4 helmholtz. Förutom tidigare mätningar gjord jag nya mätnnngar igår då jag numera även fyllt upp hela utrymmet bakom buken med träfriberisolering. Kan väl inte påstå att jag är så imponerad av V4orna, lyckas plocka ned toppen vid 42-44 Hz med ca 1,5-3dB beroende på var man mäter. Ska såklart ska jag bygga klart sista basen innan man kan verkligen veta hur ljudet kommer bli. Men blir mer och mer nyfiken på att plocka bort V4orna och fylla på med mer träfiberisolering med samma mått som V4orn. Tänkte även fylla ovanför duken med isolering. Vad är era erfarenheter, kanske inte påverkar toppen mer än idag men kanske vinner annat på det?
[ Bild ]

Gamal mätning:
[ Bild ]

Dina Svanå V4 är alldeles för nära vänster och höger toppar. Detta skapar störande interferenser, s.k. kamfiltereffekter. Ta bort dessa och ersätt med resistiva ljudabsorbenter. Men det får inte sticka ut som i vinkel på det sätt som V4:orna idag gör. Placera V4 förslagsvis i bakre halvan av lyssningsrummet istället, eller gör något annat med dem.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-05-08 10:30

niklasmagnus skrev:Dags att snygga till i rummet. Tänkte klä in "vägginstallationen" med svart tyg.
Från annan tråd:
"Gjorde mätningar idag 0-30 grader med 5 gr intervall med och utan Ditte uppsträckt på en tillfällig ram. Det var små skillnad med och utan Ditte. Betydligt större skillnader pga at ökande off axis. Största skillnaden var i lägre registret långt under 100 Hz och jag delar vid 100. Detta gäller alltså för mina surround högtalare."
IMG_5982.JPG

IMG_5983.JPG

Provade bygga en ram och spänna Ditte runt, blev liten specialare då jag har en högtalare precis i vinkeln.

IMG_6049.JPG

IMG_6050.JPG

IMG_6051.JPG

IMG_6053.JPG

Helt okey lösning men då jag började räkna på materialkostnaden att köpa 8x33 trälist och landade på 2300kr så blir det nog istället att bara spänna mellan det två hyllplanen. Men för att kunna komma åt bakom tyget så kommer jag prova en lite specialare, återkommer med bilder :)

Det är bättre att ha surroundhögtalarna på olika höjd. Hellre då lite lägre fram i ljudfältet, men högre "bak-bak". "Bak-bak" ser däremot ut att ha ungefär rätt höjd, så du kan sänka ner den i hörnet och den längst fram ännu lite mer. Disclaimer: Bedömt utifrån bilden, så eftersom jag inte varit där finns det risk för fel uppfattning.
//Johan Lindroos

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2019-05-08 17:04

Johan_Lindroos skrev:
niklasmagnus skrev:Om jag kör AVRns automatiska kalibrering så kommer den öka sub väldigt mycket. Nu har jag mätt utspänningen på pre-out sub så jag inte överstyr mot Minidsp så kan inte ändra i AVR för subens nivå måste göra det på slutsteget, dvs kan inte köra automatiska kalibreringen. Det är därför jag använder en SPL mätare och justerar detta manuellt på slutsteget. Men varför tycker AVR själv att den skall höja SUB nivå? Nu var det länge sedan jag testa detta så minns inte hur mycket den öka jämfört LCR.

Jag noterar att jag har missat att svara på detta. Jag har inte sett det helt enkelt.

1) Du kan se hembioreceiverns inställningar bara som ett riktmärke att utgå ifrån. Det behöver alltså inte betyda att den gör rätt inställningar. Hemmabioreceivrar brukar ha lite bättre precision att ställa nivån på topparna, men klart sämre för att balansera subwåffrarnas nivå i förhållande till topparna.

2) I ditt fall har du ett yterligare filter plus slutsteg med nivårattar. Du får helt enkelt laborera dig fram till en inställning ungefär som du redan gjort; kolla att mini-DSP:n inte kan klippa, och sedan ratta vid slutsteget. Ett bra tips är att lyssna på många olika sorters helt vanlig musik, så brukar det blir enkelt att subjektivt (jepp) ratta nivån rimligt rätt. ...Betydligt bättre är receiverns automatik.

3) Glöm sedan inte att stänga av Audyssey, eller liknande på receivern, brukar alltid låta CRAP.

Har varit mycket testande, men inser att jag inte behöver lägga mer tid på detta nu då min 4e sub inte kommit på plats. Köpte MDF till den i helgen så nu är det nära :mrgreen:

Johan_Lindroos skrev:
niklasmagnus skrev:Som ni sett har jag två stycken Svanå V4 helmholtz. Förutom tidigare mätningar gjord jag nya mätnnngar igår då jag numera även fyllt upp hela utrymmet bakom buken med träfriberisolering. Kan väl inte påstå att jag är så imponerad av V4orna, lyckas plocka ned toppen vid 42-44 Hz med ca 1,5-3dB beroende på var man mäter. Ska såklart ska jag bygga klart sista basen innan man kan verkligen veta hur ljudet kommer bli. Men blir mer och mer nyfiken på att plocka bort V4orna och fylla på med mer träfiberisolering med samma mått som V4orn. Tänkte även fylla ovanför duken med isolering. Vad är era erfarenheter, kanske inte påverkar toppen mer än idag men kanske vinner annat på det?
[ Bild ]

Gamal mätning:
[ Bild ]

Dina Svanå V4 är alldeles för nära vänster och höger toppar. Detta skapar störande interferenser, s.k. kamfiltereffekter. Ta bort dessa och ersätt med resistiva ljudabsorbenter. Men det får inte sticka ut som i vinkel på det sätt som V4:orna idag gör. Placera V4 förslagsvis i bakre halvan av lyssningsrummet istället, eller gör något annat med dem.

Detta med kamfilter jag är medveten om, men såg det som en kompromiss. Dock är jag sugen på att plocka bort V4orna då jag ändå inte tycker de ger så mycket för det totala resultatet. Kommer nog bli lite labbande under sommaren.

Johan_Lindroos skrev:
niklasmagnus skrev:Dags att snygga till i rummet. Tänkte klä in "vägginstallationen" med svart tyg.
Från annan tråd:
IMG_5982.JPG

IMG_5983.JPG

IMG_6049.JPG

IMG_6050.JPG

IMG_6051.JPG

IMG_6053.JPG

Det är bättre att ha surroundhögtalarna på olika höjd. Hellre då lite lägre fram i ljudfältet, men högre "bak-bak". "Bak-bak" ser däremot ut att ha ungefär rätt höjd, så du kan sänka ner den i hörnet och den längst fram ännu lite mer. Disclaimer: Bedömt utifrån bilden, så eftersom jag inte varit där finns det risk för fel uppfattning.

Skulle jag sänka sido surr så kommer det väldigt nära öronen på de yttre platserna i soffan. Kan ju prova men tror det kommer störande nära. Har redan sänkt volymen på dem ca 1½ dB för att det skall vara mer förlåtande.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2019-05-08 17:13

Om sidosurren sitter lite framför soffan så kan den ju gott sitta lite längre ner. På så sätt kan du få den längre ner på väggen samtidigt som du får ungefär samma avstånd öra till högtalare.

Du vill inte ha alla på samma höjd för då blir utsläckningen som är resultatet av takreflektionen vid samma frekvens för alla.

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2019-05-08 22:33

Tarzan skrev:Om sidosurren sitter lite framför soffan så kan den ju gott sitta lite längre ner. På så sätt kan du få den längre ner på väggen samtidigt som du får ungefär samma avstånd öra till högtalare.

Du vill inte ha alla på samma höjd för då blir utsläckningen som är resultatet av takreflektionen vid samma frekvens för alla.

Ska prova sänka dem lite. För att få påtaglig skillnad med avseende på utsläckningen från taket hur stor skillnad måste det vara mellan dem?

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2019-05-09 01:49

niklasmagnus skrev:
Tarzan skrev:Om sidosurren sitter lite framför soffan så kan den ju gott sitta lite längre ner. På så sätt kan du få den längre ner på väggen samtidigt som du får ungefär samma avstånd öra till högtalare.

Ska prova sänka dem lite. För att få påtaglig skillnad med avseende på utsläckningen från taket hur stor skillnad måste det vara mellan dem?

Det vet jag faktiskt inte. Om de sitter nära taket från början behöver de antagligen inte flyttas så jättelångt för att uppnå resultat. Jag skulle testat någonting i storleksordningen 20cm höjdskillnad mellan högtalarna.

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2019-05-14 12:03

Flyttade ned främre sido surr 22 cm och bakre sido surr 11 cm. De båda bak surr är oförändrade. Ska börja testa så här.

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2019-06-22 19:28

Fick tag på en Marantz SR7009 idag. Ska bli riktigt kul att testa denna och jämföra mot min äldre 5006a. Kommer nu även kunna köra separata steg till LCR

Fick även en Blu-ray spelare, Marantz UD7007 på köpet, den borde vara några strå vassare än min gamla Panasonic DMP-BDT220

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2019-06-29 21:18

Att löda är kul. Fixar ändarna på kablarna så det blir lättare att skruva fast Phoenix kontakten till Crown steget.
500BCD73-A685-4F03-A835-B72EF1A9550D.jpeg
500BCD73-A685-4F03-A835-B72EF1A9550D.jpeg (384.45 KiB) Visad 650 gånger

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2019-06-30 10:22

niklasmagnus skrev:Att löda är kul. Fixar ändarna på kablarna så det blir lättare att skruva fast Phoenix kontakten till Crown steget.
500BCD73-A685-4F03-A835-B72EF1A9550D.jpeg

Lustigt! Då satt vi samtidigt och fixade med samma sak. Kopplade också ny kabel till Phoenix/Crown. Fast jag lödde inte just där, för jag har för mig att det ät obra att skruva lödda trådändar.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-06-30 14:22

Precis!

Det är inte alls bra med skruvförband på en lodförsedd kabelände. Lödtennet "flyter". Det blir dålig kontakt efter ett tag. Avrådes!!!!!
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-06-30 14:46

Man kan löda precis lite på toppen bara så de inte fransar sig men sedan skruva på trådarna.

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2019-06-30 17:59

Hmm typiskt. Hade man kul i onödan. Tänkte framöver bygga ett ventilerat rack och få till en snyggare kabeldragning och då måste ändå dessa kablar kortas av. Skippar lodet då.

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2019-07-26 22:41

Då var utrymmet runt duken fylld med träfiberisolering. Nu är alltså hela främre väggen bortsett där basarna står isolerade, 30-45 cm djupt. Shit vad mycke bättre ljudbild det blev i 2 kanals då allt runt duken isolerades.
Bilagor
65F410E1-7D0B-450D-8B80-0382E37BE76D.jpeg
65F410E1-7D0B-450D-8B80-0382E37BE76D.jpeg (1.77 MiB) Visad 406 gånger
3AD467F5-EF2D-4CB2-A2D6-936379E3D0D6.jpeg
3AD467F5-EF2D-4CB2-A2D6-936379E3D0D6.jpeg (1.93 MiB) Visad 406 gånger

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-07-27 23:30

Fett ! :)

Ja, för tidiga reflektioner är ondska !!!
Ooooonnndska!!!
Mvh/David

Återgå till Medlemspresentationer