Mitt hembiobygge

Läs medlemarnas presentationer och om deras anläggningar.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: Mitt hembiobygge. - I´m going mad- sida 4

Inläggav Nattlorden » 2018-12-26 11:51

niklasmagnus skrev:
Tarzan skrev:
Nattlorden skrev:Jag tror inte jag varit med om att man kunnat göra BÅDE manuellt avstånd OCH mäta efteråt vad jag vet.... finner du verkligen stöd i manualen för att det skall vara möjligt?

Jag tror att Niklas försöker mäta avstånd med hjälp av REW och mätmikrofon för att sedan mata in resultatet manuellt i AVRen. Eller har jag fattat helt fel nu?

Det stämmer indirekt, det jag gjorde nu sist var att mäta med akustiskref. Då får man veta diffen mot referensen. Men oavsett om man gör så, mäter med loopback ref eller manuellt med måttband vill man ju se att det blev rätt. Eller kontrollerar ni aldrig att det blev rätt efter att ni knappat in kompenseringarna för ”avstånd” /delay? Hur vet ni annars att integrationen mellan Main och Sub blev rätt? Eller att C ligger rätt mot LR?

Jag har som mest justerat något enskilt värde, annars har jag använt de avstånd som receivern själv kommit fram till - det har stämt bra vid enstaka provmätningar.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2018-12-26 12:06

Nattlorden skrev:
niklasmagnus skrev:
Tarzan skrev:Jag tror att Niklas försöker mäta avstånd med hjälp av REW och mätmikrofon för att sedan mata in resultatet manuellt i AVRen. Eller har jag fattat helt fel nu?

Det stämmer indirekt, det jag gjorde nu sist var att mäta med akustiskref. Då får man veta diffen mot referensen. Men oavsett om man gör så, mäter med loopback ref eller manuellt med måttband vill man ju se att det blev rätt. Eller kontrollerar ni aldrig att det blev rätt efter att ni knappat in kompenseringarna för ”avstånd” /delay? Hur vet ni annars att integrationen mellan Main och Sub blev rätt? Eller att C ligger rätt mot LR?

Jag har som mest justerat något enskilt värde, annars har jag använt de avstånd som receivern själv kommit fram till - det har stämt bra vid enstaka provmätningar.

Okey, och det stämmer säker väldigt bra, men mitt problem är att jag inte lyckas mäta resultatet för att utvärdera om det blev bra eller inte. Hur jag än manipulerar ”Avstånd till högtalare” i receivern lyckas jag inte mäta någon skillnad. Så antingen är denna funktion bypassad, trasig eller så gör jag något allvarligt fel?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2018-12-26 12:14

niklasmagnus skrev:
Nattlorden skrev:
niklasmagnus skrev:

Okey, och det stämmer säker väldigt bra, men mitt problem är att jag inte lyckas mäta resultatet för att utvärdera om det blev bra eller inte. Hur jag än manipulerar ”Avstånd till högtalare” i receivern lyckas jag inte mäta någon skillnad. Så antingen är denna funktion bypassad, trasig eller så gör jag något allvarligt fel?

Du kanske har satt den i en mode där det inte är aktiverat? Du menar alltså att om du t.ex. spelar stereo och ställer ena högtalaren på 1m och den andra på 5m så får du samma ljud som om båda står på samma värde, skall jag tolka dig så?

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2018-12-26 12:17

Nattlorden skrev:
niklasmagnus skrev:
Nattlorden skrev:

Du kanske har satt den i en mode där det inte är aktiverat? Du menar alltså att om du t.ex. spelar stereo och ställer ena högtalaren på 1m och den andra på 5m så får du samma ljud som om båda står på samma värde, skall jag tolka dig så?

Precis så skall du tolka. Kör på CD ingången, och i mode Stereo. Så tycker det borde funka.

Edit: mäter sedan svep för både vänster och höger med väster som referens. Men oavsett hur jag ändrar avstånden (har provat ändra både vänster och höger och gjort nya mätningen efter varje enskild ändring) får jag ingen skillnad i mätresultatet för REWs calculerade delay eller impuls svaret.
Senast redigerad av niklasmagnus 2018-12-26 12:21, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2018-12-26 12:20

niklasmagnus skrev:
Nattlorden skrev:
niklasmagnus skrev:

Precis så skall du tolka. Kör på CD ingången, och i mode Stereo. Så tycker det borde funka.

Prova andra modes.... just stereo kan man ju tänka sig att den inte bryr sig om avstånden då man bör ha lika långt till dem.

Har du gjort en inmätning av rummet och kör med det systemet aktiverat?

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2018-12-26 12:24

Nattlorden skrev:
niklasmagnus skrev:
Nattlorden skrev:

Prova andra modes.... just stereo kan man ju tänka sig att den inte bryr sig om avstånden då man bör ha lika långt till dem.

Har även provat med mode pre-in 7.1 men ingen skillnad. Får prova typ prologic.

Hur menar du med ”och kör med det systemet aktiverat”?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2018-12-26 12:31

niklasmagnus skrev:
Nattlorden skrev:
niklasmagnus skrev:

Tänkte att det kanske krävdes att man har Audyssey/MCACC/whatever du har aktiverat för att den skall bry sig om avstånden... eftersom du inte lyckats hittills...

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2018-12-26 12:48

Nattlorden skrev:
niklasmagnus skrev:
Nattlorden skrev:

Tänkte att det kanske krävdes att man har Audyssey/MCACC/whatever du har aktiverat för att den skall bry sig om avstånden... eftersom du inte lyckats hittills...

Ska prova med Audyssey kväll. Någon som har annat förslag?

Har en Marantz SR5006

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2018-12-26 15:41

Harryup skrev:Kör 7-kanal stereo så får du samma signal i alla kanaler. Svårigheten med att mäta basarna om man har skurit dom vid 80Hz så testa att kör dom fullområdes också så blir det lättare att mäta.

Något du har erfarenhet av?

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2018-12-27 01:25

Har nu provat koppla ljudkortet till både CD och DVD för att se om det skulle bli någon skillnad, men inte det. Jag spela upp svep med vänster och högre front samtidigt och ändrat Distance i receivern enligt, 0m/0m , 0m/2m, 2,5m/0 m Har provat mäta båda med och utan akustisk referens, men ingen skillnad. Istället för att titta på delay angivelsen från REW har jag kolla på hur SPL vs frekvens påverkas. Då högtalaren faller ur fas borde det synas på kurvan. Kan bara välja ljudlägen, Auto, Stereo eller Virtuell.

Nästa test var att aktivera EQ i receivern. Min marantz är allt annat än logisk (enligt mig), (för opåverkad kurva) först går man in Audio Input och EQ customize och väljer "Manual" - "Used". Sedan måste man gå in under AudysseySettings och sätta "MultiEQ XT" - "Manual". NU kan jag nyttja Distance funktionen :)

Dock verkar det denna aktivering medföra ökad distorsion, men kan inte bekräfta förrän jag testat mer.

Fråga: Ni som kör med nyare Marantz, har ni upptäckt att man måste aktivera EQ för att få tillgång till Distence (delay) funktionen?

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2018-12-27 08:47

Det är rätt enkelt att höra om delay är aktiverat. Om du sätter höger som längre bort än vänster kantar ljudet åt vänster och du behöver alltså sätta dig liter mer till höger i soffan för att ett centrerat ljud ska låta från mitt emellan högtalarna.

niklasmagnus

Re: Mitt hembiobygge. - orsak till pre-ringing impuls??- sid

Inläggav niklasmagnus » 2018-12-29 01:49

Varför får jag pre-ringing på inpuls svaret?

Ser bara detta vid mätning av main inte för sub.

Vad kan vara orsaken och hur åtgärda?

Pre ringing Main FL.jpg
Pre ringing Main FL.jpg (49.24 KiB) Visad 1469 gånger

Tangband

Inläggav Tangband » 2018-12-29 09:14

niklasmagnus skrev:
Nattlorden skrev:
niklasmagnus skrev:

Har en Marantz SR5006

Om det inte hänt nåt revolutionerande de sista 4 åren med audysseus så råder jag dig att stänga av funktionen helt.
Systemet är för dåligt gjort för att kunna ge en förbättring.
Använd istället måttband och mät avstånden från lyssningsposition till talspolarna i varje högtalare,- ställ sedan delayen. Stäng av alla ev dsp " förbättringar" inklusive eq.

Lita på dina öron och om mitt råd låter mindre bra så strunta i det :)
Senast redigerad av Tangband 2018-12-29 09:19, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2018-12-29 09:19

Tangband skrev:
niklasmagnus skrev:
Nattlorden skrev:

Har en Marantz SR5006

Om det inte hänt nåt revolutionerande de sista 4 åren med audysseus så råder jag dig att stänga av funktionen helt.
Använd istället måttband och mät avstånden från lyssningsposition till talspolarna i varje högtalare,- ställ sedan delayen. Stäng av alla ev dsp " förbättringar"

Fast nu har du ju inte följt tråden... det verkar ju som att delayen inte är aktiv utan denna. Annars håller jag helt med - kör inte min heller. Men vet du hur man aktiverar delay i den maskinen utan Audyssey så tas nog tipset emot.

Tangband

Inläggav Tangband » 2018-12-29 09:21

Nattlorden skrev:
Tangband skrev:
niklasmagnus skrev:

Har en Marantz SR5006

Använd istället måttband och mät avstånden från lyssningsposition till talspolarna i varje högtalare,- ställ sedan delayen. Stäng av alla ev dsp " förbättringar"

Fast nu har du ju inte följt tråden... det verkar ju som att delayen inte är aktiv utan denna. Annars håller jag helt med - kör inte min heller. Men vet du hur man aktiverar delay i den maskinen utan Audyssey så tas nog tipset emot.

Om det är så illa att audysseys måste vara påslagen för att kunna ställa delayen så skulle jag flytta subwoofer och center istället så delay inte behövs. Eller prova med delay och lyssna så att ljudet inte blir sämre med den funktionen påslagen.

Använder du Thx standard på delningen i receivern så delas det 12/24. Det innebär att topparna måste vara slutna och ställas på "small" , prova olika delningar mellan 70-90 hz. 80 hz som blir bra på film är bara en hyfsad kompromiss till musik och den blir bra i en del fall men absolut inte alltid.
( pratar nu om att kunna köra musik också och inte bara film )

Att mäta sig fram för att få en bra integration under schröderfrekvensen i ett rum är svårt och svårtolkat- lita på dina öron . :)

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2018-12-29 10:02

Blev nog lite tokigt beskriver av mig. Har aktiverat EQ kretsen i receivern men inte Audyssey. Som EQ kan jag antigen välja Audyssey eller Manual och då valt det senare, man har inte gjort några EQ justeringar. Om EQ kretsen är av då funkar inte delay funktionen.
För att mäta in delayn så provar jag följa denna tråd, dvs genom att titta på SPL vs frekvens och hitta delayer som ger mest output -> högtalarna spelar i fas.

https://www.avsforum.com/forum/155-diy-speakers-subs/1713458-mtg90a-s-multiple-subwoofers-mains-integration-how-thread.html

Men kan någon tipsa på orsakat till för-ringningen jag mäter på main impuls svaret?

Tangband

Inläggav Tangband » 2018-12-29 10:38

niklasmagnus skrev:Blev nog lite tokigt beskriver av mig. Har aktiverat EQ kretsen i receivern men inte Audyssey. Som EQ kan jag antigen välja Audyssey eller Manual och då valt det senare, man har inte gjort några EQ justeringar. Om EQ kretsen är av då funkar inte delay funktionen.
För att mäta in delayn så provar jag följa denna tråd, dvs genom att titta på SPL vs frekvens och hitta delayer som ger mest output -> högtalarna spelar i fas.

https://www.avsforum.com/forum/155-diy-speakers-subs/1713458-mtg90a-s-multiple-subwoofers-mains-integration-how-thread.html

Men kan någon tipsa på orsakat till för-ringningen jag mäter på main impuls svaret?

Fråga: var ska du placera mikrofonen för att mäta rätt vid frekvenser under schröder? Fungerar mikrofonen som mänsklig hörsel under schröder ? Och blir det rätt vid en enkel db- mätning tror du ? Vad händer om du flyttar miken en meter ? Jag tror det är betydligt mer komplicerat än länken . Lyssna istället.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2018-12-29 14:19

Vad menas med delay?

Är det avstånden till alla högtalare så ska väl denna funktion vara helt frikopplad från audyssey? Så är det iaf i min Marantz :?
Mvh
Magnus

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2018-12-29 15:32

Kraniet skrev:Vad menas med delay?

Är det avstånden till alla högtalare så ska väl denna funktion vara helt frikopplad från audyssey? Så är det iaf i min Marantz :?

Precis, menar avstånds inställningen. Vilken Marantz modell har du?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2018-12-29 17:13

I vissa lägen kan det vara så att signalbehandlingen är avaktiverad. Signalbehandlingen görs då analogt. Ett exempel är när an kör enbartart frontar = Stora. Här får du lusläsa manualen för att få veta mer i detalj.
//Johan Lindroos

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2018-12-29 19:15

niklasmagnus skrev:
Kraniet skrev:Vad menas med delay?

Precis, menar avstånds inställningen. Vilken Marantz modell har du?

Jag har en 1608.

Har allt small (frontar och surrounder) och sub på just nu dvs 4.1

edit: Såhär står det i manualen

Perform when setting the speakers manually or when changing settings made in Audyssey® Setup.

If you add or remove a speaker after performing Audyssey® Setup, you will no longer be able to select Audyssey MultEQ®, Audyssey Dynamic EQ® or Audyssey Dynamic Volume®. link

“Manual Setup” can be used without changing the settings. Please set if necessary.

http://manuals.marantz.com/NR1608/NA/EN ... xjrhm.php#

Alla högtalarinställningar är frikopplade från både audyssey och EQ på min apparat. Så länge högtalarlayouten inte ändras i systemet (då måste en ny calibrering göras om audyssey ska fungera)
Mvh
Magnus

niklasmagnus

Re: Mitt hembiobygge

Inläggav niklasmagnus » 2019-01-04 00:50

Köra med HPF (högpass filter) för att skydda elementet. Då mina element inte är så långslagiga då känns det klokt att skydda dem under 20 Hz. Men blir lite fundersam hur man ställer sig till detta då Group Delay sticker iväg vid införande av HPF?
Och om jag skall använda HPF vilken typ är lämplig? Har mätt på LR och BW, och BW är betydligt brantare.

HPF SUB SPL vs Hz.jpg
HPF SUB SPL vs Hz.jpg (58.59 KiB) Visad 1303 gånger

HPF SUB GD vs Hz.jpg
HPF SUB GD vs Hz.jpg (64.84 KiB) Visad 1303 gånger

niklasmagnus skrev:
Tarzan skrev:
niklasmagnus skrev:

Är det samma element i alla basar? och varför ska du ha separata steg till varje låda? Eller förstod jag dig fel?

Kanske inte behöver tidskompensera, får se om det blir någon skillnad.
Har idag ett Crown 2x300 W steg och basarna går som lägst ca 3,6 ohm så måste seriekoppla om jag ska köra flera på samma kanal. Och då känns det som effekten blir allt för knappt. Funderar på att köpa ett Behringer NX4-6000 som specar typ 4x860W och använda Crown steget till höger vänster front istället.

Blev nyfiken på hur det skull bli med att köra alla tre basar så har seriekopplat höger och vänster, mitten får egen kanal. Inte så imponerad av resultatet vid kvällen mätningar. Har dock bara provat en mätpunkt. Får mer output men ingen rakare kurva.
3x sub front wall.jpg
3x sub front wall.jpg (71.35 KiB) Visad 1297 gånger

Ska prova flytta mitten subben bakom soffan imorgon.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2019-01-04 11:42

Är det 30W4558T00 du kör i slutna lådor? Då behöver du knappast tänka på HP-filtrering.
Matar du basarna med rätt effekt kommer du aldrig överskrida xmax vid någon frekvens. Simuleringen i basta visar att 23 Vrms är vad som krävs för att uppnå xmax (och max spl). Dvs ca 150W (i 4ohm)

För att nå xmech behöver du ca 400W eller 36 Vrms. Så även om du använder 200W per bas så kommer du ha bra marginal för att inte spela sönder dom.

edit: ditt crown på 300W (i8ohm?) är dock utifrån oavanstånde överdimensionerat. Det är ett väldigt vanligt missförstånd att basar behöver mycket effekt. (dvs i normalfallet. det behövs mycket effekt när elementen har extrem slaglängd och monteras i relativt små lådor)
Mvh
Magnus

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2019-01-04 15:02

Kraniet skrev:Är det 30W4558T00 du kör i slutna lådor? Då behöver du knappast tänka på HP-filtrering.
Matar du basarna med rätt effekt kommer du aldrig överskrida xmax vid någon frekvens. Simuleringen i basta visar att 23 Vrms är vad som krävs för att uppnå xmax (och max spl). Dvs ca 150W (i 4ohm)

För att nå xmech behöver du ca 400W eller 36 Vrms. Så även om du använder 200W per bas så kommer du ha bra marginal för att inte spela sönder dom.

edit: ditt crown på 300W (i8ohm?) är dock utifrån oavanstånde överdimensionerat. Det är ett väldigt vanligt missförstånd att basar behöver mycket effekt. (dvs i normalfallet. det behövs mycket effekt när elementen har extrem slaglängd och monteras i relativt små lådor)

Ja det är det elementet i slutna ca 95 litets lådor.
Crown steget lämnar 300watt i 4/8 ohm enligt spec. Så med då kan jag skippa HPF.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2019-01-05 00:10

ok. ja i så stora lådor och med den effekten kan det faktiskt bli lite mycket ändå ser jag nu. Kikade med mindre lådvolym förut.
Samtidigt undrar jag om du verkligen kommer maxa slutstegen, men det beror ju på hur högt du faktiskt spelar. Enligt Basta så är 200 W gränsen där xmech är uppnått.
Men tror att basarna är byggda så att de inte ska bottna på ett destruktivt sätt.

edit: men vill du vara på den säkra sidan så verkar det räcka med ett 3e ordningens filter vid ca 8 Hz. Det ger ju nästan ingen påverkan på GD vid 20 Hz och håller den på ca 60ms vid 10 Hz, fortfarande under Öhmans gräns för "ohörbarhet" (0,8 s /f). Då ligger du precis på gränsen för Xmech enligt programmet :)
Mvh
Magnus

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2019-01-05 00:42

Kraniet skrev:ok. ja i så stora lådor och med den effekten kan det faktiskt bli lite mycket ändå ser jag nu. Kikade med mindre lådvolym förut.
Samtidigt undrar jag om du verkligen kommer maxa slutstegen, men det beror ju på hur högt du faktiskt spelar. Enligt Basta så är 200 W gränsen där xmech är uppnått.
Men tror att basarna är byggda så att de inte ska bottna på ett destruktivt sätt.

edit: men vill du vara på den säkra sidan så verkar det räcka med ett 3e ordningens filter vid ca 8 Hz. Det ger ju nästan ingen påverkan på GD vid 20 Hz och håller den på ca 60ms vid 10 Hz, fortfarande under Öhmans gräns för "ohörbarhet" (0,8 s /f). Då ligger du precis på gränsen för Xmech enligt programmet :)

Okey, bästa att safea då. Tänkte dra på Dunkirk rullen någon kväll här framöver och hört att det är rätt extrem i basen. Visst många biografer som spelar sönder sina bassystem.

Kan inte lägga HPF lägre än 10 Hz. Vad rekommenderar du ut ifrån Basta då?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2019-01-05 13:33

jag skulle nog föreslå att du testar först. Välj ut några värstingscener från några filmer. Tex introt i edge of tomorrow, scenen i kung fu panda då tigern bryter ut sig från fängelset osv.
Börja på låg volym och spela om med gradvis höjd volym tills du inte vågar mer. Hur högt kan du spela? Känns det efter det som att dom har för liten kapacitet så för all del sätt in ett HP-filter och prova.

Jag sitter med två Monacor 15tummare som motsvarar två 30W i ca 70 liters lådor. Jag har inget HP-filter för jag spelar inte högre än vad basarna klarar. Då har jag ändå spelat så dammkåporna lossnade på båda elementen en gång. Med dubbelt så många element har jag svårt att se att jag skulle spela sönder nåt. Men det är ju jag det..

Ang filter så blir det en avvägning. Ett 2a ordningens filter ger mindre GD men viker ju av kurvan tidigare. Skillnaden är dock inte jättestor mellan 2a och 4e ordningens filter vid 10 Hz, handlar om nån dB vid 20 Hz. 4e ordningens ger mindre konutslag medan 2a kommer ge lite mer, enligt programmet så räcker dock 2a ordningen.
Testa och se vilket du gillar bäst.
Mvh
Magnus

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2019-01-05 15:02

Kraniet skrev:jag skulle nog föreslå att du testar först. Välj ut några värstingscener från några filmer. Tex introt i edge of tomorrow, scenen i kung fu panda då tigern bryter ut sig från fängelset osv.
Börja på låg volym och spela om med gradvis höjd volym tills du inte vågar mer. Hur högt kan du spela? Känns det efter det som att dom har för liten kapacitet så för all del sätt in ett HP-filter och prova.

Jag sitter med två Monacor 15tummare som motsvarar två 30W i ca 70 liters lådor. Jag har inget HP-filter för jag spelar inte högre än vad basarna klarar. Då har jag ändå spelat så dammkåporna lossnade på båda elementen en gång. Med dubbelt så många element har jag svårt att se att jag skulle spela sönder nåt. Men det är ju jag det..

Ang filter så blir det en avvägning. Ett 2a ordningens filter ger mindre GD men viker ju av kurvan tidigare. Skillnaden är dock inte jättestor mellan 2a och 4e ordningens filter vid 10 Hz, handlar om nån dB vid 20 Hz. 4e ordningens ger mindre konutslag medan 2a kommer ge lite mer, enligt programmet så räcker dock 2a ordningen.
Testa och se vilket du gillar bäst.

Jag får helt enkelt prova. Tack.

I en tråd på minhembio.se så diskuterades alternativa absorbenter, ex Jysk skummadrass. Var tvungen att köpa en madrass till julen för extra sovplats åt dottern, så passade på att köpa den som diskuterats i tråden. Se:
https://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=316411&p=4539148

Vad tycker ni om resultatet?

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2019-01-05 18:41

Mätning för att se hur 2 st Svanå V4or påverkar.
De är inställda med RTA och rosa brus till 42-43 Hz typ.

ligger 10dB offset mellan kurvorna.
V4 SPL vs Hz. MPL. P2. P3. Corner. With Offset.jpg
V4 SPL vs Hz. MPL. P2. P3. Corner. With Offset.jpg (488.47 KiB) Visad 1114 gånger

V4 RT60. ms vs Hz. MPL. P2. P3. Corner. With Offset.jpg
V4 RT60. ms vs Hz. MPL. P2. P3. Corner. With Offset.jpg (324.81 KiB) Visad 1114 gånger

Användarvisningsbild
Tarzan

Re: Mitt hembiobygge - mäta mäta mäta

Inläggav Tarzan » 2019-01-05 20:33

Kolla vattenfall. Eller mät som Ingvar förespråkar, men mätmikrofonen helt intill väggen bakom lyssningsplatsen. Då syns bara resonanser men inte utsläckningar på mätningen.

FöregåendeNästa

Återgå till Medlemspresentationer