Moderator: Redaktörer
Johan_Lindroos skrev:Det borde gå att parallellkoppla två basmoduler per kanal (om elementen är på 8 ohm respektive).
Om du kör stereo till basmodulerna kan det vara lämpligt att köra de två till höger på en kanal och motsvarande på vänster sida. Om du kör alla basarna i mono spelar det ingen roll.
philipbtz skrev:Personligen gillar jag nearfield så jag har hälften av mina subbar precis bakom soffan och två i mitten där framme. Man får köra lite dsp på det men sen är det grymt med skak i soffan vilket alltid är kul - speciellt i låtar med infra.
RSG skrev:Sitt inte här och läs, koppla upp stegen![]()
![]()
![]()
/Johan
niklasmagnus skrev:philipbtz skrev:Personligen gillar jag nearfield så jag har hälften av mina subbar precis bakom soffan och två i mitten där framme. Man får köra lite dsp på det men sen är det grymt med skak i soffan vilket alltid är kul - speciellt i låtar med infra.
Vart delar du mot subbarna, och lika på de främre som de bakre?
philipbtz skrev:niklasmagnus skrev:philipbtz skrev:Personligen gillar jag nearfield så jag har hälften av mina subbar precis bakom soffan och två i mitten där framme. Man får köra lite dsp på det men sen är det grymt med skak i soffan vilket alltid är kul - speciellt i låtar med infra.
Vart delar du mot subbarna, och lika på de främre som de bakre?
Jag håller på att leka runt med det men än så länge så delar jag i min receiver och så kör jag Dirac för att fixa till delningen. 100Hz delning funkar fint i detta rummet med Dirac. Fördelen och "problemet" med denna placering är att jag får typ 14dB boost från 20Hz ner till 7Hz så kurvan verkligen sticker verkligen iväg under 20Hz. Jag kör samma delning på rubbet och t.o.m samma gain osv. på subbarna.
Tangband skrev:Intressant![]()
Kul att höra lite omdömen om a800. Upplevs det bättre än crown-steget ?
Nu lite gnällande från min sida som du kan strunta i eller ta hänsyn till :
Du bör inte placera subbasarna i hörn öht. Kör helst subbasarna i stereo placerade nära topparna.
Seriekoppling av subbasar är ingen bra idé . Flytta fram alla subbasar till frontarna.
Kör du monokopplade subbasar bör du dela vid 80 Hz eller lägre, helst med udda ordningens filter a la Ino ( akustiskt )
Låter det skit hur du än gör är mitt tips att prova REL lösningen. Dvs kör topparna fullrange och subbasarna nära topparna i stereo med inverterad inkoppling och ett 12 dB/ okt filter vid, säg, 55 Hz . Testa !
niklasmagnus skrev:Tangband skrev:Intressant![]()
Du bör inte placera subbasarna i hörn öht. Kör helst subbasarna i stereo placerade nära topparna.
Seriekoppling av subbasar är ingen bra idé . Flytta fram alla subbasar till frontarna.
Kör du monokopplade subbasar bör du dela vid 80 Hz eller lägre, helst med udda ordningens filter a la Ino ( akustiskt )
Låter det skit hur du än gör är mitt tips att prova REL lösningen. Dvs kör topparna fullrange och subbasarna nära topparna i stereo med inverterad inkoppling och ett 12 dB/ okt filter vid, säg, 55 Hz . Testa !
Har ännu inte hunnit med att jämföra dem, ville få setupen att lira map main sub integrering och EQ. Dock har det som sagt inte gått enligt plan. Men en av de stora fördelarna med A800 är att det är tyst, och det väger väldigt mycket. Att det är svalt är också bra då det blir värmt i rummet, har inte fått in någon ac än.
Finns bra dokumentation om att en i varje hörn är bra för att få jämnare basåtergivning. Men som det är nu verkar inte det lira så bra hos mig, rummet eller för lite delay ???
Innan jag flyttade om basarna så stod alla fyra på rad under main och jag delade mono vid 150hz, något som funkade okey. Eftersom de stod under main så kunde man inte lokalisera dem trots att de delades vid 150hz. Och jag fick bra punch i mellanbasen. Blir kanske att gå tillbaka till detta. Funder även på att testa MSO för att få bra plats-till-plats frekvensgång.
Ino delningen har jag dålig koll på. Finns det summerat utan att man måste läsa 100 sidor i en tråd.
Edit:stavfel
Tangband skrev:niklasmagnus skrev:Tangband skrev:Intressant![]()
Har ännu inte hunnit med att jämföra dem, ville få setupen att lira map main sub integrering och EQ. Dock har det som sagt inte gått enligt plan. Men en av de stora fördelarna med A800 är att det är tyst, och det väger väldigt mycket. Att det är svalt är också bra då det blir värmt i rummet, har inte fått in någon ac än.
Finns bra dokumentation om att en i varje hörn är bra för att få jämnare basåtergivning. Men som det är nu verkar inte det lira så bra hos mig, rummet eller för lite delay ???
Innan jag flyttade om basarna så stod alla fyra på rad under main och jag delade mono vid 150hz, något som funkade okey. Eftersom de stod under main så kunde man inte lokalisera dem trots att de delades vid 150hz. Och jag fick bra punch i mellanbasen. Blir kanske att gå tillbaka till detta. Funder även på att testa MSO för att få bra plats-till-plats frekvensgång.
Ino delningen har jag dålig koll på. Finns det summerat utan att man måste läsa 100 sidor i en tråd.
Edit:stavfel
Som jag fattat det är fyra subbasar placerade i varsitt hörn en av idéerna som Toole presenterat. Det verkar vara en teoretisk studie. Jag har aldrig varit med om en lyssning där 4 subwoofers placerad på det sättet låtit bra.
Det utgås då från att baselement är perfekta med filter som är oändligt branta vilket i verkligheten aldrig är fallet.
Läs denna tråd:
viewtopic.php?f=10&t=67961&p=2010534&hilit=Varför+låter+18%2F30+filter+så+bra#p2010534
”Udda ordning (90 grader ur fas) ger konstant utstrålad effekt vid delningsfrekvensen.
För högre frekvenser ger det en tiltad loob men för låga frekvenser i ett rum är det bäst.”
Om 4 subbasar används i mono ( varför, det låter ju mycket sämre ?) och inte stereokopplade skulle jag hellre dela lägre än 80 Hz.
Lär dig räkna i våglängder ( 1 kHz= 34,3 cm ) som ljudet färdas och läs Linkwitz studier om avstånd /basmodul/ vs delningsfrekvens.
Stäng av alla delay-inställningar och rumskorrigeringar till att börja med.
Tangband skrev:I detta fall, med dubbla monokopplade subbasar, passar udda ordningens filter akustiskt, betydligt bättre.
niklasmagnus skrev:Då jag inte lyssnar på musik (2 kanal) speciellt ofta så prioriterar jag filmljudet. Det går ju att mixa in LFE i LR via receivern men frågan är ju om det blir så mycket bättre än att hänga på subbarna på .1 kanalen??Tangband skrev:I detta fall, med dubbla monokopplade subbasar, passar udda ordningens filter akustiskt, betydligt bättre.
Hur gör man rent praktiskt denna koppling? Antar att man då nyttjar .1 kanalen men då går ju signalen via receiverns delningsfilter som är av X modell och ordning (gissar jämn och att även topparna har jämn). Hur får man till den udda ordningen på filtret?
niklasmagnus skrev:Om jag förstår rätt så krävs det att jag kopplar in en Minidsp på Main Pre-out och skapar den udda delningen mellan högtalare och sub(ar) ( 2 st subbar per L och R för min del). Dvs jag behöver separat slutsteg til LR förutom till subbarna?
Där efter skickar jag även LFE signalen till LR istället för .1 kanalen?
RSG skrev:niklasmagnus skrev:Om jag förstår rätt så krävs det att jag kopplar in en Minidsp på Main Pre-out och skapar den udda delningen mellan högtalare och sub(ar) ( 2 st subbar per L och R för min del). Dvs jag behöver separat slutsteg til LR förutom till subbarna?
Där efter skickar jag även LFE signalen till LR istället för .1 kanalen?
Som jag ser det så är detta det mest vettiga alternativ som du har, och kommer att få med dina tilltänkta alternativ till framtida drivkraft.
Eller har jag missat något?
Men till och börja med så kan du väl helt enkelt prova att dela i din Marantz, med eller utan minidsp efter?
/Johan
Återgå till Medlemspresentationer
Användare som besöker denna kategori: JAT och 1 gäst