Mitt hembiobygge. 2 st T.amp S-100 köpes

Läs medlemarnas presentationer och om deras anläggningar.

Moderator: Redaktörer

Tangband

Re: Mitt hembiobygge. Köper AVR: SR7011, x4300h, x4400h

Inläggav Tangband » 2020-01-31 11:56

Det är skitsvårt att integrera ett par subbasar så att det låter bättre med subbarna påslagna, istället för avstängda.
Ännu svårare med 4 st.
Ju bättre toppsystemet är dessto bättre måste subbassystemet vara. Och man bör jobba med placering. 20 cm flytt av en subbas kan ge stora skillnader på lyssningsplats.

Eftersom du har 4 subbasar så kan du även testa att stacka 2 subbar ovanpå varandra. I stereo. På så vis kan du placera dem nära respektive toppar.

Innan du kopplar in subbasarna bör du vara väldigt nöjd med ljudet från fronthögtalarna. Dessa måste låta bra i basregistret redan utan subbasar och inte ha några konstiga resonanser och spela oartikulerat.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2020-01-31 12:20

Vet inte om jag tycker det är riktigt så svårt som Tangband. Men lite experimenterade kan löna sig helt klart.
Men att få det att låta "bra" upplever jag inte som speciellt svårt.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2020-01-31 12:50

Kraniet skrev:Vet inte om jag tycker det är riktigt så svårt som Tangband. Men lite experimenterade kan löna sig helt klart.

Det är kanske inte svårt men ganska jobbigt att få subbar att fungera integrerat med resten. Att bara få lite brum i botten är lätt men det ska ju låta musik också. På sätt och vis ska subbarna inte höras, dvs man ska inte märka att de finns där, det ska bara märkas när man kopplar ur dem!

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2020-01-31 13:56

Svårt att inte märka dom när man kopplar ur dom. Eftersom man delat topparna :)

Men jo det finns ju bättre och sämre integrering. Men jag tycker inte problemet behöver överdrivas.
Mvh
Magnus

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2020-01-31 19:26

Tack för inputen alla. Har inte så mycket utrymma att experimentera med placering då subbarna placerade längs framvägen blir nästa lika brett som själva väggen.
Har fått lite hjälp av Jtalden på AVnirvana med delays. Finns mät-filer där om någon är intresserad.
https://www.avnirvana.com/threads/regarding-multi-sub-alignment-sub-to-main-alignment-and-eq-set-up.6107/#post-47062

lägger in en bild på mätningarna när jag körde 4 mono subbar på rad under L/R.
4 subs in front.jpg
4 subs in front.jpg (172.84 KiB) Visad 5300 gånger

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2020-02-02 15:22

Läst denna artikel: Predictions of Dolby Atmos Success or Failure Five Years Later
https://www.audioholics.com/audio-technologies/dolby-atmos-success
Och det fick mig att fundera om jag verkligen ska sikta in mig på steget upp till Atmos eller uppdatera inom 7.1. Hur skulle ni tänka om ni satt på följa prylar:

Marantz SR5006
Pannasonic BD spelare av enklare slag, men jag streamat ändå allt från, iTunes, Netflix etc.
ATV 4K
Crown CT4150, driver surround
Minidsp 2x4 balanserad
Crown CTs600, driver två subbar (kommer nog ersättas av en till A800)
Behringer A800, driver två subbar
Jamo D500 LCR
Focal Sib 8 st ( 4 surr och 4 surr-rear)
4st diy subbar med scan speak 30w/4558t00
Sony vw95 (väldigt nöjd med denna, har precis bytt lampan)
DreamScreen V5 diy duk

Min tänkte är att nu först byta ut SR5006, men till vad?

Tangband

Inläggav Tangband » 2020-02-02 19:22

Bill50x skrev:
Kraniet skrev:Vet inte om jag tycker det är riktigt så svårt som Tangband. Men lite experimenterade kan löna sig helt klart.

Det är kanske inte svårt men ganska jobbigt att få subbar att fungera integrerat med resten. Att bara få lite brum i botten är lätt men det ska ju låta musik också. På sätt och vis ska subbarna inte höras, dvs man ska inte märka att de finns där, det ska bara märkas när man kopplar ur dem!

/ B

Precis. :)

Notera att jag ger råden för att optimera 2- kanalsåtergivningen.
5.1 är en annan historia med helt andra kriterier. Där finns tex redan en diskret 0.1 kanal med information som passar bra att skicka ut till en enda subbas vid filmtittande. Eller 4, som då bli i mono.

Men med en sådan uppsättning blir det inte helt optimalt vid 2-kanals lyssning.

2-kanals lyssning har som bekant 2 kanaler, och att få till perfekt delning i basregistret med jämna ordningens filter och 4 utspridda subbasar blir sub-optimalt. Tyvärr är thx standarden 12/24, vilket inte är det bästa till musik, om du inte sätter två stereosubbar i precis närhet till L+R - topparna. 18/30 är bättre och ger större frihet i placeringen.

För tvåkanals optimering, och med de omfattande tester vi gjort:

1. Jag och många fler tycker 18/30 lösningen med slutna toppar låter bäst av alla filteralternativen i basområdet.

2. RELs lösning med ofiltrerade slutna toppar med inverterad bas i stereo med 12 dB lågpass låter näst bäst, även om det inte är PK att påstå det på detta forum. :) ( tar på hjälm och duckar )

3. På tredje plats kommer thx delning med 12/24 filter med slutna toppar. Denna lösning tycker jag aldrig blir helt odelad positiv, utan vissa saker blir sämre i ljudet med den lösningen- tycker jag. :)

4. Subbasen måste ha lika hög artikulationsförmåga som boomern i topparna. Är subbasen sämre blir total-ljudet sämre även om du delat perfekt.

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2020-02-03 13:39

Tangband skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Precis. :)

Notera att jag ger råden för att optimera 2- kanalsåtergivningen.
5.1 är en annan historia med helt andra kriterier. Där finns tex redan en diskret 0.1 kanal med information som passar bra att skicka ut till en enda subbas vid filmtittande. Eller 4, som då bli i mono.

Men med en sådan uppsättning blir det inte helt optimalt vid 2-kanals lyssning.

2-kanals lyssning har som bekant 2 kanaler, och att få till perfekt delning i basregistret med jämna ordningens filter och 4 utspridda subbasar blir sub-optimalt. Tyvärr är thx standarden 12/24, vilket inte är det bästa till musik, om du inte sätter två stereosubbar i precis närhet till L+R - topparna. 18/30 är bättre och ger större frihet i placeringen.

För tvåkanals optimering, och med de omfattande tester vi gjort:

1. Jag och många fler tycker 18/30 lösningen med slutna toppar låter bäst av alla filteralternativen i basområdet.

2. RELs lösning med ofiltrerade slutna toppar med inverterad bas i stereo med 12 dB lågpass låter näst bäst, även om det inte är PK att påstå det på detta forum. :) ( tar på hjälm och duckar )

3. På tredje plats kommer thx delning med 12/24 filter med slutna toppar. Denna lösning tycker jag aldrig blir helt odelad positiv, utan vissa saker blir sämre i ljudet med den lösningen- tycker jag. :)

4. Subbasen måste ha lika hög artikulationsförmåga som boomern i topparna. Är subbasen sämre blir total-ljudet sämre även om du delat perfekt.

Tack, men jag prioriterar 5.1 ljud. Dock så har jag sett att det finns en del som kör stereobas med goda resultat i 5.0 så det är nog värt att testa ändå. Hur funkar det med delningen av center och surr då man kör stereobas, särskilt surr då det ofta delas vid lite högra frekvens?

Frisk

Inläggav Frisk » 2020-02-03 13:48

Som lite sporadiska svar på dina senaste frågor utan att läsa allt igen.

Jag kör delat system med lite olika delningsfrekvenser. Frontar ställda som "large" SW ställd som off och övriga delade på lämplig frekvens. Detta gör, hoppas jag, att allt ljud under delningsfrekvens delas ner till framhögtalarna som är de enda som är ställda att vara kapabla för frekvenserna. På utgångarna för framhögtalarna sitter mitt delningsfiler som väljer vilket ljud som ska gå via fronthögtalare och vilket som ska gå till basmoduler.

Jag kör atmos och tycker nog takkanalerna tillför en del, mer än vad bakkanalerna gör. I första hand skulle jag satsa på stereo-systemet därefter 4.0, takhötalare före bakhögtalare, nog även före center, beroende på bildkälla.

Såg din fråga angående Dirac i Västerås, jag har möjlighet till ARC (i Västerås) men tycker inte det ger någon fördel i mitt rum. Dock testat väldigt lite. Dirac har jag inte testat alls.

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2020-02-03 23:18

Frisk skrev:Som lite sporadiska svar på dina senaste frågor utan att läsa allt igen.

Jag kör delat system med lite olika delningsfrekvenser. Frontar ställda som "large" SW ställd som off och övriga delade på lämplig frekvens. Detta gör, hoppas jag, att allt ljud under delningsfrekvens delas ner till framhögtalarna som är de enda som är ställda att vara kapabla för frekvenserna. På utgångarna för framhögtalarna sitter mitt delningsfiler som väljer vilket ljud som ska gå via fronthögtalare och vilket som ska gå till basmoduler.

Jag kör atmos och tycker nog takkanalerna tillför en del, mer än vad bakkanalerna gör. I första hand skulle jag satsa på stereo-systemet därefter 4.0, takhötalare före bakhögtalare, nog även före center, beroende på bildkälla.

Såg din fråga angående Dirac i Västerås, jag har möjlighet till ARC (i Västerås) men tycker inte det ger någon fördel i mitt rum. Dock testat väldigt lite. Dirac har jag inte testat alls.

Kul med fler Västeråsare.
Har du prioriterat 2 kanal med denna typ av subbas set up? Eller är det bara det "bästa" du kommit fram till oavsett musik/ film? Är sugen på att prova men det tar rätt mycket tid allt testande och min bättre hälft kan ibland tröttna då jag spenderar flera timmar i bion.

Okey, så du är verkligen för tak högtalare, intressant. Skulle gärna göra ett besök. Har bara hört Atmos en gång och det var på riktigt bio i stockholm. Vore kul att höra det i hemmamiljö. ARC känns inte lika intressant måste jag erkänna, får för mig att det är som Audyssey vilket kan inte blivit kompis med. Testade XT32 (utan appen).

Frisk

Inläggav Frisk » 2020-02-04 10:39

niklasmagnus skrev:
Frisk skrev:Som lite sporadiska svar på dina senaste frågor utan att läsa allt igen.

Kul med fler Västeråsare.
Har du prioriterat 2 kanal med denna typ av subbas set up? Eller är det bara det "bästa" du kommit fram till oavsett musik/ film? Är sugen på att prova men det tar rätt mycket tid allt testande och min bättre hälft kan ibland tröttna då jag spenderar flera timmar i bion.

Okey, så du är verkligen för tak högtalare, intressant. Skulle gärna göra ett besök. Har bara hört Atmos en gång och det var på riktigt bio i stockholm. Vore kul att höra det i hemmamiljö. ARC känns inte lika intressant måste jag erkänna, får för mig att det är som Audyssey vilket kan inte blivit kompis med. Testade XT32 (utan appen).

Ja, vi är några stycken i området här, det är kul!

Jag skulle nog säga att jag började med kompromisslös 2-kanal och byggde på för hemmabio, men, det bör ju tilläggas att hemmabion hela tiden fanns med i planen så det har väl kompromissats lite för det.

Min uppfattning är nog att takhögtalarna tillför något extra, 2 kanaler till bak tillför inte så mycket jämfört med den ljudbubbla de två sidokanalerna ger, om det är bra högtalare. redan sidokanalerna kan ge en bra "fantomprojektion" bakom. Samma sak med centerhögtalaren, visst att den låser handlingen i center av bilden, men där har man ju redan bilden som hjälper till att lokalisera ljuden och stereo-bilden målar dessutom upp ett bra ljudfält, även om det kan bli lite "off" jämfört med bilden om man sitter snett, men det beror ju också på var man sitter. Ljudet ovan skapar en del omslutning som ingen annan högtalare täcker upp, samtidigt är det ju mer fyllnadsljud, inte så många "kritiska" ljud som kommer ovanifrån.

Jag tycker ARC fått bra kritik, men tycker inte det tillför speciellt mycket i mitt rum, tycker i och för sig inte jag har något direkta problemområden som behöver kompenseras heller. hur ARC står sig mot Dirac vet jag inte.

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2020-02-11 00:49

Intrimningen fortsätter för subar i varje hörn. Detta är en av fyra delnings och delay alternativ. Nedan ser vi mono subar delade vid 80Hz och optimerad delay då samtliga spelar i fas (alltså ingen är inverterad), MMM (moving mic method) mätning av Vänster med och utan EQ. Kör 4 stycken filter just nu. Har en lite knöl vid 43 hz jag vill sänka innan jag är nöjd med EQ filtret. Efter detta blir det att verifiera mot Höger kanal (borde stämma bra, de mäter väldigt lika) och sedan lyssna och utvärdera.
MMM_EQfilter10.5.jpg
MMM_EQfilter10.5.jpg (109.26 KiB) Visad 5090 gånger

EQ10.5.PNG
EQ10.5.PNG (77.34 KiB) Visad 5090 gånger

Har även ett delnings/delay alternativ då bakre subarna är inverterade. Kommer nog testa de lite snabbt. Men fick även förslag på 2 stycken vid 60hz delning så kanske blir en snabb koll på de också. Det tar sådan tid bara.

Har kollat på den artikel för EQ:
https://www.hometheatershack.com/threads/on-minimal-eq-target-levels-and-a-hard-knee-house-curve-long.6818/

MMM mätning kan ni läsa mer om här:
https://www.avnirvana.com/threads/mmm-mouving-measurements-method-which-one-is-best-with-rew.6360/

niklasmagnus

Re: Mitt hembiobygge. Köper AVR: Nad 758 v3

Inläggav niklasmagnus » 2020-02-16 16:32

Kommer satsa på Atmos efter en provlyssning hos Frisk. Tack, väldigt sjyst hembio du har.
Har även bestämt mig att jag vill prova Dirac så nu letar jag en 758v3.

Frisk

Inläggav Frisk » 2020-02-16 19:56

niklasmagnus skrev:Kommer satsa på Atmos efter en provlyssning hos Frisk. Tack, väldigt sjyst hembio du har.

Så det övertygade till den grad? Tack för fina ord och tack för besöket, alltid trevligt med besök av likasinnade!
Undrar om jag inte ställt receivern någon dB för högt, tyckte inte jag riktigt kände igen den djupaste basen, var lite oväntat tunt. Som sagt lite underdimensionerad på slutsteg, går i skydd när det blir för mycket, tyckte jag upplevde det. Men bara några få sekunder som faller bort så blir inte så uppenbart...

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2020-02-17 00:09

Frisk skrev:
niklasmagnus skrev:Kommer satsa på Atmos efter en provlyssning hos Frisk. Tack, väldigt sjyst hembio du har.

Så det övertygade till den grad? Tack för fina ord och tack för besöket, alltid trevligt med besök av likasinnade!
Undrar om jag inte ställt receivern någon dB för högt, tyckte inte jag riktigt kände igen den djupaste basen, var lite oväntat tunt. Som sagt lite underdimensionerad på slutsteg, går i skydd när det blir för mycket, tyckte jag upplevde det. Men bara några få sekunder som faller bort så blir inte så uppenbart...

Måste säga att jag var väldigt imponerad över din bio. Framför allt hur balanserad den var med front systemet och surroundljudet. Och Atmos var coolt, ännu coolare i hemmamiljö än riktigt bio skulle jag säga. Blir kanske mer närvara när allt kommer närmare.
Om du upplevde basen tunn så måste det vara något i hästväg när allt lirar. Du har basar så det räcker i alla fall men fler slutsteg kan man inte få för många av :lol:

Kollade Ad Astra ikväll, bra rulle med sjysta effekter. Men uppmärksammade att mina surrisar fick jobba hårt vid några scener. Men även basarna gick på högvarv. Var inte jättelångt ifrån att stegen klippte. Elementen når xmax vid ca 300 watt om jag minns rätt, och Crown steget ger 300 och Behringer lika så vid korta urladdningar. Måste nog testa några scener igen med db mätare för att få en känsla vad jag har för headroom med denna setup.

Frisk

Inläggav Frisk » 2020-02-17 00:25

Kollade tidigare observationer, -20dB, precis som vi lyssnade idag går steget i protection på atmosklippet som slutar med en åskknall, just där blir slutmullret lite tunnt, men inte speciellt tydligt. Det rör sig bara om ett fåtal sekunder. Så i stort visade systemet vad det går för och också uppenbart ungefär sin maxkapacitet för stunden. Ser dock väldig sällan hela filmer vid -20dB, saknar jag verkligen 20dB mot referens som vi spelade idag?

Osäker om jag sett Ad Astra, måste dubbelkollas. Alltid obekvämt att behöva sitta på spänn för man har för lite headroom.

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2020-02-17 01:01

Frisk skrev:Kollade tidigare observationer, -20dB, precis som vi lyssnade idag går steget i protection på atmosklippet som slutar med en åskknall, just där blir slutmullret lite tunnt, men inte speciellt tydligt. Det rör sig bara om ett fåtal sekunder. Så i stort visade systemet vad det går för och också uppenbart ungefär sin maxkapacitet för stunden. Ser dock väldig sällan hela filmer vid -20dB, saknar jag verkligen 20dB mot referens som vi spelade idag?

Osäker om jag sett Ad Astra, måste dubbelkollas. Alltid obekvämt att behöva sitta på spänn för man har för lite headroom.

Skulle säga att vi var väldigt nära referensnivå, kanske någon db under. Så du skall nog inte stirra dig blind på vad volymen står på. Att lägga på 20 db till på det vi lyssna så kan du lika gärna sälja allt för då är du döv på heltid :wink:

Får kanske fixa två basar till, för att säkra headroom. Men det känns tryggt att stegen klipper tidigare än elementen i alla fall (Xmech vid 350watt såg jag nu). Dock synd att måste pusha elementen så hårt, onödigt med dist. Men måste dubbelkolla stegens blinklampor hur hårt de jobbar, jag kanske oroar mig i onödan.

Frisk

Inläggav Frisk » 2020-02-17 07:28

niklasmagnus skrev:
Frisk skrev:Kollade tidigare observationer, -20dB, precis som vi lyssnade idag går steget i protection på atmosklippet som slutar med en åskknall, just där blir slutmullret lite tunnt, men inte speciellt tydligt. Det rör sig bara om ett fåtal sekunder. Så i stort visade systemet vad det går för och också uppenbart ungefär sin maxkapacitet för stunden. Ser dock väldig sällan hela filmer vid -20dB, saknar jag verkligen 20dB mot referens som vi spelade idag?

Skulle säga att vi var väldigt nära referensnivå, kanske någon db under. Så du skall nog inte stirra dig blind på vad volymen står på. Att lägga på 20 db till på det vi lyssna så kan du lika gärna sälja allt för då är du döv på heltid :wink:

Får kanske fixa två basar till, för att säkra headroom. Men det känns tryggt att stegen klipper tidigare än elementen i alla fall (Xmech vid 350watt såg jag nu). Dock synd att måste pusha elementen så hårt, onödigt med dist. Men måste dubbelkolla stegens blinklampor hur hårt de jobbar, jag kanske oroar mig i onödan.

Ja, ungefär så känner jag också, den nivån är lagom att dema några klipp eller kanske se en till stor del tyst film men blir för mycket för en hel "bullrig" film, dock, nivån som receivern ska vara kalibrerad med inbyggda mikrofonen och även verifierad med arbetsmiljöverkets app buller om jag minns rätt. Det var lite därför jag var nyfiken på din upplevelse av ljudstyrkan. Får dubbelkolla kalibreringen någon gång, för att ha en referens, starkare kommer jag inte spela ändå.

300W till surrounderna låter mycket, men även rätt mycket till basarna. Jag håller tummarna för att du har mer marginal än du tror! Kanske annars rumskorrigeringen kräver en hel del effekt? Du hade väl höjt någon dal med ett par dB?

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2020-02-17 14:13

Frisk skrev:
300W till surrounderna låter mycket, men även rätt mycket till basarna. Jag håller tummarna för att du har mer marginal än du tror! Kanske annars rumskorrigeringen kräver en hel del effekt? Du hade väl höjt någon dal med ett par dB?

Var nog lite otydlig, det är ca 300 watt till varje sub. Surround får bara effekt från receivern.

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2020-02-17 15:30

Försöker förstå mig på hur EQ påverkar GD och vad är egentligen viktigt ur ett ljudkvalitets perspektiv, snygg SPL graf eller GD graf eller vilka trade off skall man göra.
Har en pågående tråd på avnirvana.com med ett proffs på detta. Kolla gärna in den tråden om ni är nyfikna på detta. Just EQ vs GD börjar vid post #36.
https://www.avnirvana.com/threads/regarding-multi-sub-alignment-sub-to-main-alignment-and-eq-set-up.6107/page-2#post-47982

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2020-02-18 14:33

Testade Ad Astra idag, kollat ljudnivåerna med min db-mätare och hur steget får kämpa.
Kan konstatera att Behringer kommer klippa innan Crown. Då db-mätaren maxa på 114 db i sista bastunga scenen
Spoiler:
Visa
då atombomben smäller av

så indikerar Behringer tydlig -3db och anade att 0 db lyste upp en gång väldigt snabbt, medan Crown låg på ca -10db. Stegen är gainmatchade till +-0,25db typ.
Nu är det väldigt hög volym för mitt lilla rum och vi (jag och frun) tittar aldrig så högt. Kanske att jag skulle någon gång kolla en rulle själv på den nivån, OM det är tomt i huset, men hör till ovanligheten. Eftersom jag ställt in en house curve på +6 db vid 30hz och nedåt så blir LCR inte jättehögt trots att suben peakar på 114 db.

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2020-02-27 00:14

Steget klippte vid 117 dB i LP med de inställningar jag har nu. Kanske går att skruva om lite på gainratten och miniDSPn utnivå för att klämma fram några dB till. Men detta räcker och blir över för mig, redan vid 114 dB så var det väldigt högt och på nivåer jag inte tycker är behagliga. Lutar åt att beställa en till A800 och plocka bort Crown steget nu.

niklasmagnus

Re: Mitt hembiobygge. En NAD T777 på plats

Inläggav niklasmagnus » 2020-03-15 23:33

Köpte en NAD T777 med 4K kort och bluesound kit. Behöver nu komplettera med Atoms /Dirac kortet. Ska lägga en beställning imorgon hos Hifiklubben.

Har en fundering om det kommer funka att utföra mätningarna med min phantommatade mätmik (emm-6) och externa ljudkort kopplat till PC. Det är så jag kör med REW idag och det funkar klockrent men kommer det funka med Dirac???
(Har googlat massor och vad jag kan hitta så verkar inte Direc själva sätta stopp för detta men där emot så kan apparatföretager göra det. Ex så kräver miniDSP att man kör med deras egna mätmik. Men kan inte hitta någon ang NAD.)

niklasmagnus

Re: Mitt hembiobygge. Behringer A800 köpes

Inläggav niklasmagnus » 2020-05-08 16:09

Då var Crown steget sålt och ett till Behringer A800 ska inhandlas. Någon som har ett till salu?

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2020-06-03 19:14

Då var äntligen min T777 inlämnad för uppgradering till Atmos och Dirac. Serviceverkstaden i Danmark har haft körigt senaste tiden och nekat uppgraderingar men idag fick jag äntligen tummen up.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2020-06-03 21:25

Gött, kommer bli beast!

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2020-06-27 20:25

Idag hämtade jag T777n efter uppdateringen. Men i denna varme blir det att vänta några dagar in den kopplas in. Har även beställt ett A800 steg från Thomann. Håller på att fixa maskningen runt duk och ska montera några absorbenter vid första reflexen på vägg och tak. Blir bli en kul höst :)

niklasmagnus

Re: Mitt hembiobygge.

Inläggav niklasmagnus » 2020-07-03 21:26

Efter ca 2 månaders tystnad från bion är allt äntligen inköpt (ja, inte riktigt då) och inkopplat. Systemet spelar igen :D . Återstår några timmars mätning och justering inkl Dirac så kommer jag sitta nöjd.

Tyvärr föll mina planer på att plocka av de jag har för Atmos, en av högtalarn är trasig samt att jag behöver slutsteg för fyra kanaler.
Har även flytta fram elektroniken under duken då jag behåller en Sub i vajer hörn ett tag till.

69A3C0F6-01DF-402D-9D44-AA5CC990CFB4.jpeg
69A3C0F6-01DF-402D-9D44-AA5CC990CFB4.jpeg (1.89 MiB) Visad 2378 gånger

niklasmagnus

Re: Mitt hembiobygge. T.amp S-100 och Dynavoice FX4 köpes

Inläggav niklasmagnus » 2020-07-04 21:45

Fick äntligen upp höger första reflex absorbent idag. Fruns uttryck kan bara beskrivas som ”är du inte helt funtad i skallen” :o

Men som tur är inte utseendet allt. Bara den tar första ljudreflexen så är jag nöjd
58157E0E-F74D-4701-A887-F60892435C9F.jpeg
58157E0E-F74D-4701-A887-F60892435C9F.jpeg (1.79 MiB) Visad 2323 gånger

niklasmagnus

Re: Mitt hembiobygge. T.amp S-100 och Dynavoice FX4 köpes

Inläggav niklasmagnus » 2020-07-24 00:15

Blev 4-5 timmar mätande och testande idag då jag försökte mig på MSO och sedan komplettera med Dirac på slutet. Hade en hel del strul med MSO men efter att jag lagt in några begränsning i optimeringen så spottade den ut ett resultat. Ska lägga upp bilder men blev för sent nu.
Kört som som sagt även en Dirac 13 punkters kalibrering med default målkurva. Blev väldigt liten (läs knappt någon) frekvensrespons skillnad med och utan Dirac, för utom att ljudnivån sänks några dB när Dirac är på. Där emot blir ljudbilden i stereo (han inte testa något annat) bredare och större vilket uppskattas.

FöregåendeNästa

Återgå till Medlemspresentationer