Moderator: Redaktörer
Kraniet skrev:Vet inte om jag tycker det är riktigt så svårt som Tangband. Men lite experimenterade kan löna sig helt klart.
Men att få det att låta "bra" upplever jag inte som speciellt svårt.
Bill50x skrev:Kraniet skrev:Vet inte om jag tycker det är riktigt så svårt som Tangband. Men lite experimenterade kan löna sig helt klart.
Det är kanske inte svårt men ganska jobbigt att få subbar att fungera integrerat med resten. Att bara få lite brum i botten är lätt men det ska ju låta musik också. På sätt och vis ska subbarna inte höras, dvs man ska inte märka att de finns där, det ska bara märkas när man kopplar ur dem!
/ B
Tangband skrev:Bill50x skrev:Kraniet skrev:Vet inte om jag tycker det är riktigt så svårt som Tangband. Men lite experimenterade kan löna sig helt klart.
Det är kanske inte svårt men ganska jobbigt att få subbar att fungera integrerat med resten. Att bara få lite brum i botten är lätt men det ska ju låta musik också. På sätt och vis ska subbarna inte höras, dvs man ska inte märka att de finns där, det ska bara märkas när man kopplar ur dem!
/ B
Precis.![]()
Notera att jag ger råden för att optimera 2- kanalsåtergivningen.
5.1 är en annan historia med helt andra kriterier. Där finns tex redan en diskret 0.1 kanal med information som passar bra att skicka ut till en enda subbas vid filmtittande. Eller 4, som då bli i mono.
Men med en sådan uppsättning blir det inte helt optimalt vid 2-kanals lyssning.
2-kanals lyssning har som bekant 2 kanaler, och att få till perfekt delning i basregistret med jämna ordningens filter och 4 utspridda subbasar blir sub-optimalt. Tyvärr är thx standarden 12/24, vilket inte är det bästa till musik, om du inte sätter två stereosubbar i precis närhet till L+R - topparna. 18/30 är bättre och ger större frihet i placeringen.
För tvåkanals optimering, och med de omfattande tester vi gjort:
1. Jag och många fler tycker 18/30 lösningen med slutna toppar låter bäst av alla filteralternativen i basområdet.
2. RELs lösning med ofiltrerade slutna toppar med inverterad bas i stereo med 12 dB lågpass låter näst bäst, även om det inte är PK att påstå det på detta forum.( tar på hjälm och duckar )
3. På tredje plats kommer thx delning med 12/24 filter med slutna toppar. Denna lösning tycker jag aldrig blir helt odelad positiv, utan vissa saker blir sämre i ljudet med den lösningen- tycker jag.
4. Subbasen måste ha lika hög artikulationsförmåga som boomern i topparna. Är subbasen sämre blir total-ljudet sämre även om du delat perfekt.
Frisk skrev:Som lite sporadiska svar på dina senaste frågor utan att läsa allt igen.
Jag kör delat system med lite olika delningsfrekvenser. Frontar ställda som "large" SW ställd som off och övriga delade på lämplig frekvens. Detta gör, hoppas jag, att allt ljud under delningsfrekvens delas ner till framhögtalarna som är de enda som är ställda att vara kapabla för frekvenserna. På utgångarna för framhögtalarna sitter mitt delningsfiler som väljer vilket ljud som ska gå via fronthögtalare och vilket som ska gå till basmoduler.
Jag kör atmos och tycker nog takkanalerna tillför en del, mer än vad bakkanalerna gör. I första hand skulle jag satsa på stereo-systemet därefter 4.0, takhötalare före bakhögtalare, nog även före center, beroende på bildkälla.
Såg din fråga angående Dirac i Västerås, jag har möjlighet till ARC (i Västerås) men tycker inte det ger någon fördel i mitt rum. Dock testat väldigt lite. Dirac har jag inte testat alls.
niklasmagnus skrev:Frisk skrev:Som lite sporadiska svar på dina senaste frågor utan att läsa allt igen.
Jag kör delat system med lite olika delningsfrekvenser. Frontar ställda som "large" SW ställd som off och övriga delade på lämplig frekvens. Detta gör, hoppas jag, att allt ljud under delningsfrekvens delas ner till framhögtalarna som är de enda som är ställda att vara kapabla för frekvenserna. På utgångarna för framhögtalarna sitter mitt delningsfiler som väljer vilket ljud som ska gå via fronthögtalare och vilket som ska gå till basmoduler.
Jag kör atmos och tycker nog takkanalerna tillför en del, mer än vad bakkanalerna gör. I första hand skulle jag satsa på stereo-systemet därefter 4.0, takhötalare före bakhögtalare, nog även före center, beroende på bildkälla.
Såg din fråga angående Dirac i Västerås, jag har möjlighet till ARC (i Västerås) men tycker inte det ger någon fördel i mitt rum. Dock testat väldigt lite. Dirac har jag inte testat alls.
Kul med fler Västeråsare.
Har du prioriterat 2 kanal med denna typ av subbas set up? Eller är det bara det "bästa" du kommit fram till oavsett musik/ film? Är sugen på att prova men det tar rätt mycket tid allt testande och min bättre hälft kan ibland tröttna då jag spenderar flera timmar i bion.
Okey, så du är verkligen för tak högtalare, intressant. Skulle gärna göra ett besök. Har bara hört Atmos en gång och det var på riktigt bio i stockholm. Vore kul att höra det i hemmamiljö. ARC känns inte lika intressant måste jag erkänna, får för mig att det är som Audyssey vilket kan inte blivit kompis med. Testade XT32 (utan appen).
niklasmagnus skrev:Kommer satsa på Atmos efter en provlyssning hos Frisk. Tack, väldigt sjyst hembio du har.
Har även bestämt mig att jag vill prova Dirac så nu letar jag en 758v3.
Frisk skrev:niklasmagnus skrev:Kommer satsa på Atmos efter en provlyssning hos Frisk. Tack, väldigt sjyst hembio du har.
Har även bestämt mig att jag vill prova Dirac så nu letar jag en 758v3.
Så det övertygade till den grad? Tack för fina ord och tack för besöket, alltid trevligt med besök av likasinnade!
Undrar om jag inte ställt receivern någon dB för högt, tyckte inte jag riktigt kände igen den djupaste basen, var lite oväntat tunt. Som sagt lite underdimensionerad på slutsteg, går i skydd när det blir för mycket, tyckte jag upplevde det. Men bara några få sekunder som faller bort så blir inte så uppenbart...
Frisk skrev:Kollade tidigare observationer, -20dB, precis som vi lyssnade idag går steget i protection på atmosklippet som slutar med en åskknall, just där blir slutmullret lite tunnt, men inte speciellt tydligt. Det rör sig bara om ett fåtal sekunder. Så i stort visade systemet vad det går för och också uppenbart ungefär sin maxkapacitet för stunden. Ser dock väldig sällan hela filmer vid -20dB, saknar jag verkligen 20dB mot referens som vi spelade idag?
Osäker om jag sett Ad Astra, måste dubbelkollas. Alltid obekvämt att behöva sitta på spänn för man har för lite headroom.
niklasmagnus skrev:Frisk skrev:Kollade tidigare observationer, -20dB, precis som vi lyssnade idag går steget i protection på atmosklippet som slutar med en åskknall, just där blir slutmullret lite tunnt, men inte speciellt tydligt. Det rör sig bara om ett fåtal sekunder. Så i stort visade systemet vad det går för och också uppenbart ungefär sin maxkapacitet för stunden. Ser dock väldig sällan hela filmer vid -20dB, saknar jag verkligen 20dB mot referens som vi spelade idag?
Osäker om jag sett Ad Astra, måste dubbelkollas. Alltid obekvämt att behöva sitta på spänn för man har för lite headroom.
Skulle säga att vi var väldigt nära referensnivå, kanske någon db under. Så du skall nog inte stirra dig blind på vad volymen står på. Att lägga på 20 db till på det vi lyssna så kan du lika gärna sälja allt för då är du döv på heltid![]()
Får kanske fixa två basar till, för att säkra headroom. Men det känns tryggt att stegen klipper tidigare än elementen i alla fall (Xmech vid 350watt såg jag nu). Dock synd att måste pusha elementen så hårt, onödigt med dist. Men måste dubbelkolla stegens blinklampor hur hårt de jobbar, jag kanske oroar mig i onödan.
Frisk skrev:
300W till surrounderna låter mycket, men även rätt mycket till basarna. Jag håller tummarna för att du har mer marginal än du tror! Kanske annars rumskorrigeringen kräver en hel del effekt? Du hade väl höjt någon dal med ett par dB?
Återgå till Medlemspresentationer
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster