Mitt hembiobygge. 2 st T.amp S-100 köpes

Läs medlemarnas presentationer och om deras anläggningar.

Moderator: Redaktörer

niklasmagnus

Re: Mitt hembiobygge. T.amp S-100 och Dynavoice FX4 köpes

Inläggav niklasmagnus » 2020-07-25 23:34

Bilder från MSO

Först ut är resultatet av den beräknade optimeringen i MSO.
Bild

Och hur filtren ser ut
Bild

Sedan mätning från REW, men och utan MSO parameter aktiva. Separerade per mätpunkt.
Bild

Och ej separerade.
Bild

Varför de faller av så mycket under ca 40 hz har jag inte koll på. Måste testa lite mer för att förstå hur MSO fungerar i praktiken. Men samtidigt som jag körde denna simulering så fick jag hjälp av MSO skapare (Andy) då han tyckte jag hade fått lite konstigt resultat första gång (ej presenterat ovan), har dock inte hunnit testa Andys förslag än.
Andy supporterar via Avsforum, bla i denna tråd:
https://www.avsforum.com/forum/113-subwoofers-bass-transducers/2103074-optimizing-subwoofers-integration-mains-multi-sub-optimizer-67.html#post59988206

Ska även köra optimeringen med färre mätpunkter då MSO kan de oönskade bieffekter då man mäter "volymer" runt sittplaster istället för enskilda punkter.

Efter att jag matat in mitt resultat och validerat så körde jag en ny Dirac mätning, denna gång med 13 punkter. Använda Dirac default målkurva och korrigerade 20-500hz. Trodde att Dirac skulle få till en rakare kurva i basen, knappt något som skiljer nu. Till saken hör att Dirav även sänker ljudnivån 4,5 db jämfört att inte ha Dirac aktiv. Så i bilden nedan är "Dirac off" offset -4,5db,
Dirac on off.jpg
Dirac on off.jpg (213.89 KiB) Visad 997 gånger

niklasmagnus

Re: Mitt hembiobygge. T.amp S-100 och Dynavoice FX4 köpes

Inläggav niklasmagnus » 2020-08-17 22:13

Köpte 4 st "atmos"högtalare idag, FX-4. De är begagnade och vita så tanken var att foliera dem men tror jag målar dem istället. Går fortare och då värdet är så lågt spelare de ingen större roll om jag måste sälja dem billigt någon dag.
Saknar fortfarande slutsteg att driva dem med men tänkte att min äldre Marantz SR5006 får tjänstgöra en stund. Den har pre-in 7.1 så borde funka. Någon som vet hur man skall ställa in receivern föra att detta skall bli helt rätt?

Frisk

Re: Mitt hembiobygge. 2 st T.amp S-100 köpes

Inläggav Frisk » 2020-08-17 22:57

Kul! Atmos är trevligt.

Jag kör på liknande sätt, min receiver är ställd på 0dB, tror även nivåerna i hembiomaskinen matchar övertyga kanaler rätt bra.
Tror dock aldrig jag kört någon kalibreringen med mikrofoner efter Atmos-installationen.
Men det beror väl även lite på vilken gain övriga slutsteg har. 29dB är väl standard enligt THX om jag minns rätt, men även 23dB används ju eller är ibland ställbart, är övriga steg 23dB skulle jag kanske ställa ner förstärkaren lite. Men beror ju även på högtalarnas känslighet.

Börja ställ runt 0 och gör en mätning, avviker atmos-högtalarnas kanalkalibrering kraftigt från övriga kanaler går det ju anpassa nivån lite även på receivern som körs som slutsteg.

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2020-08-17 23:00

Frisk skrev:Kul! Atmos är trevligt.

Jag kör på liknande sätt, min receiver är ställd på 0dB, tror även nivåerna i hembiomaskinen matchar övertyga kanaler rätt bra.
Tror dock aldrig jag kört någon kalibreringen med mikrofoner efter Atmos-installationen.
Men det beror väl även lite på vilken gain övriga slutsteg har. 29dB är väl standard enligt THX om jag minns rätt, men även 23dB används ju eller är ibland ställbart, är övriga steg 23dB skulle jag kanske ställa ner förstärkaren lite. Men beror ju även på högtalarnas känslighet.

Börja ställ runt 0 och gör en mätning, avviker atmos-högtalarnas kanalkalibrering kraftigt från övriga kanaler går det ju anpassa nivån lite även på receivern som körs som slutsteg.

Funderar om man skulle kunna köra nivå inställningen i AVR (NADn) då den skickar ut ett rosa brus och sedan justera in 75db med SPL mätaren genom att ratta Marantzen volym. Skulle de funka?

Frisk

Inläggav Frisk » 2020-08-17 23:07

Det var ungefär vad jag avsåg i sista stycket, med SPL-mätare går det ju direkt. Sen kanske det blir någon dB upp eller ner ändå på någon kanal vid finjustering men att börja ställa ungefär 75dB bör vara en god start, bör vara runt 0dB, men kan ju förstås bero på mycket..

Edit: sen om den volyminställningen innebär brus från högtalarna kan det ju vara vits att dra ner lite och istället öka gain på NADen för aktuella kanaler.

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2020-08-17 23:24

Frisk skrev:Det var ungefär vad jag avsåg i sista stycket, med SPL-mätare går det ju direkt. Sen kanske det blir någon dB upp eller ner ändå på någon kanal vid finjustering men att börja ställa ungefär 75dB bör vara en god start, bör vara runt 0dB, men kan ju förstås bero på mycket..

Edit: sen om den volyminställningen innebär brus från högtalarna kan det ju vara vits att dra ner lite och istället öka gain på NADen för aktuella kanaler.

Aha, hängde inte med på det.

Jag ju 7.1 analog input på Marantzen, i vilket ljudläge skall den stå? vet du?

Edit: tror det löse det själv om jag förstår manualen rätt.

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2020-08-26 14:51

Fyn f*n så klantig man kan vara, eller oförsiktig. Skulle montera maskningslister runt duken och var då tvungen att lägga duken nedåt för att skriva bakifrån. Dammsög golvet noga med visst fan fanns det skräp från typ en krita kvar. Har fått bort märker till 95% med lite väldigt mild tvållösning så ber till gudarna (alla som finns) att det inte blir något kvar efter tyget torkat.

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2020-08-28 11:40

Duken klarade sig :D :D :D

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2020-09-05 14:34

Har jag gått på med för hög värme här?
9835F7D9-BDB7-4BEA-B84D-D5DC1B44CE2C.jpeg
9835F7D9-BDB7-4BEA-B84D-D5DC1B44CE2C.jpeg (851.74 KiB) Visad 611 gånger

5FFCEE57-BCB7-4A0A-A147-0257FE95D586.jpeg
5FFCEE57-BCB7-4A0A-A147-0257FE95D586.jpeg (307.54 KiB) Visad 611 gånger

Frisk

Inläggav Frisk » 2020-09-05 23:05

Tycker det ser fint ut. Möjligt du kunnat haft än mer värme men kortare tid. Nästan lite lite tenn, men inte så jag tycker det ser ut att vara någon fara alls. Men nu saknar jag löd-cert och har mest erfarenhet av ytmonterat, nog inte ens kollat ipc-sidorna kring kabel/kontakt-lödning.

Skönt att duken klarade sig utan bestående men! Hur blev skillnaden med masken på plats? Mitt maskningstyg gör väldigt begränsad nytta på rulle vid väggen i rummet...

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2020-09-05 23:18

Frisk skrev:Tycker det ser fint ut. Möjligt du kunnat haft än mer värme men kortare tid. Nästan lite lite tenn, men inte så jag tycker det ser ut att vara någon fara alls. Men nu saknar jag löd-cert och har mest erfarenhet av ytmonterat, nog inte ens kollat ipc-sidorna kring kabel/kontakt-lödning.

Skönt att duken klarade sig utan bestående men! Hur blev skillnaden med masken på plats? Mitt maskningstyg gör väldigt begränsad nytta på rulle vid väggen i rummet...

Låter bra, drog upp temperaturen på stationen till ca 350-360 C och använder bred plattmejsel spets på pennan. Var ett testskott för att veta hur svårt då en relativt stor kontakt måste värmas upp. Kan hålla med om att det är lite lite tenn, kör blyat tenn.

Har inte hunnit testa maskningen än. Men det blev väldigt snyggt, duken ser ju köpt ut. Dock ger maskningen mindre effekt i alla andra format än 16:9. Har dock planer på en manuell variabel maskning då man kollar andra format.

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2020-09-20 15:51

Atmos uppe. Bara dra och koppla in nu då :lol:

82E57F18-E930-49E0-8B3D-B02E4CECB98A.jpeg
82E57F18-E930-49E0-8B3D-B02E4CECB98A.jpeg (1.06 MiB) Visad 484 gånger

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2020-09-25 08:06

Kopplade in atoms igår och ljud kom det :D
Planen är att i helgen få upp en takaborbent för första reflexen samt ny Dirac mätning på hela systemet. Sen ska jag luta mig tillbaka med en go film, troligen Topgun 8)

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2020-09-30 22:46

Efter att atmos kom på plats så är jag riktigt nöjd med ljudet i bion nu. Går såklart att få ännu bättre med andra grejer men sett två filmer senaste dagarna och inget har stört mig ljudmässigt (eller bildmässigt). Kollade Joker ikväll, bra men sjukt mörk film.
Ska dock verifiera min senaste Dirac kalibrering med REW innan jag packar undan micen för en tid framöver. Bara för att det känns bättre då.

Frisk

Inläggav Frisk » 2020-10-01 10:41

Ser fint ut det där!
Såg du Joker med Atmos? Jag trodde först något gått sönder i slutet av filmen, men tror det skulle vara så?
Väldig skillnad mot visningen på bio borta, utan Atmos.

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2020-10-01 14:37

Frisk skrev:Ser fint ut det där!
Såg du Joker med Atmos? Jag trodde först något gått sönder i slutet av filmen, men tror det skulle vara så?

Jepp, den hade Atoms spår.
Tänkte inte på att något var galet, vilken scen tänker du på?

Frisk

Inläggav Frisk » 2020-10-01 14:47

niklasmagnus skrev:

Minns inte exakt, mot slutet när han är hemma och förbereder sig för att gå till tv-studion. Jag upplevde bara hans röst från höger bakre tak.. men kanske var något knas ändå då...

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2020-10-02 22:51

Frisk skrev:
niklasmagnus skrev:

Minns inte exakt, mot slutet när han är hemma och förbereder sig för att gå till tv-studion. Jag upplevde bara hans röst från höger bakre tak.. men kanske var något knas ändå då...

Kollade scenen men tyckte inte det var nå konstigt.

Frisk

Inläggav Frisk » 2020-10-02 23:14

niklasmagnus skrev:
Frisk skrev:
niklasmagnus skrev:Jepp, den hade Atoms spår.

Kollade igår, upplevde inte heller något på scenen jag "mindes" undra om det blev något knas första gången hemma då, men var en väldigt specifik del av filmen, så konstigt om det bara var just då.. undra bara när det var...

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2020-10-03 08:25

Frisk skrev:
niklasmagnus skrev:
Frisk skrev:Minns inte exakt, mot slutet när han är hemma och förbereder sig för att gå till tv-studion. Jag upplevde bara hans röst från höger bakre tak.. men kanske var något knas ändå då...

Kollade igår, upplevde inte heller något på scenen jag "mindes" undra om det blev något knas första gången hemma då, men var en väldigt specifik del av filmen, så konstigt om det bara var just då.. undra bara när det var...

Skulle du hitta exakt när det är i filmen så kan jag kolla motsvarande hos mig. Hojta till :D

Föregående

Återgå till Medlemspresentationer