Mitt hembiobygge

Läs medlemarnas presentationer och om deras anläggningar.

Moderator: Redaktörer

niklasmagnus

Re: Mitt hembiobygge.

Inläggav niklasmagnus » 2018-12-12 19:42

Till surr kommer jag använda högtalarna från mitt gamla JmLab sib&cub system. Och idag köpte jag ett till sib&cub system begat för 1000kr för att kunna dubbla antalet surroundhögtalare. Så nu blir det placering A, B, C och D samt att jag flyttar fram soffan lite gran.

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2018-12-13 00:09

Att köpa begat är alltid lite spännande speciellt då man gör en chansning och köper olyssnat. De 5 st Sib funkade utmärkt men cuben skorrade nå fruktansvärt. Då den är portade så var min första tankar att det låg något föremål i den typ legobit. Säljaren har 3 barn. Lyckades inte lossa på verken elementet eller steget, troligen limmade. Men efter lite skakande så har jag än såläng fiska upp via porten: 5 st pusselbitar, en napp, ett russin, en våtservett (tror jag) och flera ihopknölade pappersbitar. Verkar vara en sak kvar i den, typ en pärla till en pärlplatta, så nya skakningsförsök imorgon.

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2018-12-18 01:20

Det går sakta framåt. Snart dax att börja spänna upp tyg. Antingen klämmtyglist eller träramar med häftat tyg.

Höger vägg och det av bakre vägg.
Bild

Vänster vägg och del av bakre vägg.
Bild

Osäker om jag skall använda de två övre vita vingarna. Estetisk så vill jag ta bort dem. Men behåller jag så tänker jag komplettera med två halvvinga på bakre väggen.
Även lite osäker hur jag skall behandla dörren, min första reflex träffar precis där så något behöver göras.
(Soffan skall inte stå som på fotot)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2018-12-18 02:00

Första reflexen dämpas väl lämpligen. Våffelskum på dörren eller nåt sånt borde väl funka?
Men då ska det väl helst vara dämpning symmetriskt på andra sidan också?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär, vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2018-12-18 07:45

Lämpligen använder du samma som på resten av väggen. Om det inte går att montera på dörren så får du bygga en utsvängbar montering som du öppnar mot mitten av rummet innan du sen kan öppna dörren.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2018-12-18 09:42

Finns en mindre djup modell av vingarna så skulle kunna monteras direkt på dörren. Ska kolla upp om det går att få tag på en sådan.

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2018-12-19 01:10

Första mätningarna gjorda för att integrera subar mot main. Har inte jobbat så mycket med REW tidigare så tar en väldans tid innan man förstår vad man gör. Lekte lite med MLP kontra bakvägg och vid 97 cm ser det väldigt bra ut. Tyvärr lite längre bak än vad som är optimalt för surround högtalarna. Måste mäta mer för att förstår hur ljud/rum beter sig innan jag kan ta beslut på vilka kompromisser som skall göras.

No Smoothing.
L R SUB 97 cm bakvägg.jpg
L R SUB 97 cm bakvägg.jpg (216.23 KiB) Visad 1025 gånger

L R SUB 97 cm bakvägg_spec.jpg
L R SUB 97 cm bakvägg_spec.jpg (451.91 KiB) Visad 1025 gånger

Tycker det ser rätt bra ut vid första anblick, men jag kanske är naiv.

Kraniet

Re: Mitt hembiobygge. - mätningar påbörjade fr. s. 4

Inläggav Kraniet » 2018-12-19 09:49

Utan att exakt veta mikrofonplaceringen så ser det ju fantastiskt bra ut.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2018-12-19 11:17

niklasmagnus skrev:Finns en mindre djup modell av vingarna så skulle kunna monteras direkt på dörren. Ska kolla upp om det går att få tag på en sådan.

Jag vill avråda från diffusor just där. Absorbent brukar vara att föredra. Tänk även på symmetrin.

Tänk även på att ditt rum är ganska litet, du behöver ha rejält med absorption rent generellt.

Så jag instämmer med PAA m.fl.
//Johan Lindroos

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2018-12-19 11:42

Så fort jag fått till integrationen mellan sub och main ska jag börja labbs med akustiken. Vill få igång bion till jul så vi kan kolla lite film. Men just första reflexen blir nog absorberande för att få till symmetrin. Oavsett absorbent måste jag hitta ett tillräckligt effektivt, hälsovänligt och ”billigt” alternativ. Vill inte använda sten eller glasull inne i bion.

En lite fundering kring sub main integrationen. I AVRn kan man ange avstånd till högtalarna men hur viktigt är det att avståndet stämmer med verkligenheten sålänge allt är relativt varandra rätt tidsmässigt? Kan det bli osynk mellan ljud och bild på så korta avstånd som ca 3 m om center ställs till 0 m delay?

Och brukar ni integrera Sub mot LR front och sedan tidskusteta center mot LR front, eller Sub mot Center och sedan tidsjusteta LR front mot center?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2018-12-19 12:17

Johan_Lindroos skrev:Tänk även på att ditt rum är ganska litet, du behöver ha rejält med absorption rent generellt.

Lite draperier framför vingarna?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2018-12-19 12:25

niklasmagnus skrev:Så fort jag fått till integrationen mellan sub och main ska jag börja labbs med akustiken. Vill få igång bion till jul så vi kan kolla lite film. Men just första reflexen blir nog absorberande för att få till symmetrin. Oavsett absorbent måste jag hitta ett tillräckligt effektivt, hälsovänligt och ”billigt” alternativ. Vill inte använda sten eller glasull inne i bion.

Hunton träfiberskivor är det jag själv kommer använda

https://hunton.se/produkter/vagg/hunton ... ng-skivor/
Mvh
Magnus

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2018-12-19 14:06

Kraniet skrev:
niklasmagnus skrev:Så fort jag fått till integrationen mellan sub och main ska jag börja labbs med akustiken. Vill få igång bion till jul så vi kan kolla lite film. Men just första reflexen blir nog absorberande för att få till symmetrin. Oavsett absorbent måste jag hitta ett tillräckligt effektivt, hälsovänligt och ”billigt” alternativ. Vill inte använda sten eller glasull inne i bion.

Är de behandlade med något flamskydd?

En annan fundering. Nu när jag gjort mätningar har jag kopplat från ljudkortet till Pre-in 7.1 CH i gångarna på AVR. Bypassar AVR då ljudet utan att sätta delningsfrekveser etc?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2018-12-19 14:23

niklasmagnus skrev:
Kraniet skrev:

Är de behandlade med något flamskydd?

Dom innehåller Ammoniumfosfat

https://hunton.se/wp-content/uploads/si ... x-2010.pdf

Composition Wood fibre insulating board, made of pine, polyolefin binding fibre and ammonium phosphate
Hazardous ingredients The product contains no substances, which are covered by valid EU regulations in last version
Mvh
Magnus

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2018-12-19 18:06

Kraniet, vet om det finns någon som testat dessa träfiberskivor som ljudabsorbent?

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2018-12-19 20:20

Jag har inte lusläst länkarna i Huntonits reklamblad men det påminner om isoleringsskivan här som har mer av tekniska data än Huntonitreklamen: http://gutex.co.uk/fileadmin/uploads/Do ... 018-11.pdf

5 kPa x s / m² i "min länk" är ett lågt = bra värde för luftflödesresistiviteten om den skivan ska användas som ljudabsorbent. Jag tror den ändå kan ha lägre prestanda än tex Isover Piano som anges till samma värde. Fingertoppskänslan säger att att träfibern borde vara grövre än glasfibern, med fler fibrer / volymsenhet blir det en tråckligare väg med fler kollisioner på vägen genom glasullsskivan = större förluster.

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2018-12-20 10:31

Sen är en fråga hur det kommer lufta i rummet med träfiberskivor, snickeri?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2018-12-20 11:00

niklasmagnus skrev:Kraniet, vet om det finns någon som testat dessa träfiberskivor som ljudabsorbent?

Nej. Jag har ju som sagt tänkt testa själv. Har dock känt på skivorna och konsistensen är nästan som fårull eller bomullsvadd. De har dock högre densitet (50kg/m3) än "vanlig" mineralull, osäker på vilken effekt det har på absorptionen.

Ang lukt så kan man kanske förvänta sig en trälukt från början men den kommer ju försvinna. Mineralull luktar ju den med så det är väl ingen skillnad där.
Mvh
Magnus

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2018-12-22 22:56

Har fått problem med hur REW hanterar reference (loopback). Postade på home theater shack nedan text, finns även en mätfil där. Har ni någon input får ni gärna svara här. (Hittar vi felet så kan jag flytta över det till shack forumet sen.)
https://www.hometheatershack.com/forums/rew-forum/#/topics/175042

Hi,
I have made a lot of measurement and have been struggling to properly measure the delay between Right and Left subs. Since I have a Behringer UMC22 soundcard Dayton mic I have the option to both run Acoustic reference and Loopback reference. I use a minidsp 2x4 balanced between a Marantz AVR and a Crown amp. When running acoustic reference i have connected the center main speaker to the left AVR channel. Connections are: UMC22 line out1 -> AVR CD R. AVR preout FR - > minidsp line in 1 -> line out 1 and 2 -> Crown line 1 and 2. So when change the sub I mute/ unmute in minidsp software. Mic in center of the room with almost perfect triangle to the subs. Room is perfect rectangle.

Problem is that with using the loopback reference the delay is off big time according to info. But looking at the impulse graphics it looks good. So how to trust the result and what is wrong? I also tried to switch channel in between Minidsp and amp to see if the problem would follow but no, it stays with the physical sub. Cable length is the same. But with acoustic ref is look god. I plan to do a MSO when adding 2 more subs but if loopback is an issue it may become a problem.

Please look at the attached REW file, measurement 1, 2, 10 and 11 are with Loopback refn and switched channels.

Thanks for helping me clearing out this

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2018-12-23 16:19

[quote="niklasmagnus"]Har fått problem med hur REW hanterar reference (loopback). Postade på home theater shack nedan text, finns även en mätfil där. Har ni någon input får ni gärna svara här. (Hittar vi felet så kan jag flytta över det till shack forumet sen.)
https://www.hometheatershack.com/forums/rew-forum/#/topics/175042

Hi,
I have made a lot of measurement and have been struggling to properly measure the delay between Right and Left subs. Since I have a Behringer UMC22 soundcard Dayton mic I have the option to both run Acoustic reference and Loopback reference. I use a minidsp 2x4 balanced between a Marantz AVR and a Crown amp. When running acoustic reference i have connected the center main speaker to the left AVR channel. Connections are: UMC22 line out1 -> AVR CD R. AVR preout FR - > minidsp line in 1 -> line out 1 and 2 -> Crown line 1 and 2. So when change the sub I mute/ unmute in minidsp software. Mic in center of the room with almost perfect triangle to the subs. Room is perfect rectangle.

Problem is that with using the loopback reference the delay is off big time according to info. But looking at the impulse graphics it looks good. So how to trust the result and what is wrong? I also tried to switch channel in between Minidsp and amp to see if the problem would follow but no, it stays with the physical sub. Cable length is the same. But with acoustic ref is look god. I plan to do a MSO when adding 2 more subs but if loopback is an issue it may become a problem.

Please look at the attached REW file, measurement 1, 2, 10 and 11 are with Loopback refn and switched channels.

Thanks for helping me clearing out this[/quote

Har gått input som jag ska kolla på efter lite julfirande.

Användarvisningsbild
Tarzan

Re: Mitt hembiobygge. - mätproblem sida 4

Inläggav Tarzan » 2018-12-24 12:20

Ett tips är att inte lita på REW med avseende på disdomänen. Jag har aldrig fått det att funka bra. Om du ska sätta olika delay på basar med olika avstånd till sweetspot (av vilken anledning du nu vill göra det), använd måttband istället och använd REW för att kontrollera hur resultatet blir frekvens/amplitud-mässigt.

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2018-12-24 13:32

Tarzan skrev:Ett tips är att inte lita på REW med avseende på disdomänen. Jag har aldrig fått det att funka bra. Om du ska sätta olika delay på basar med olika avstånd till sweetspot (av vilken anledning du nu vill göra det), använd måttband istället och använd REW för att kontrollera hur resultatet blir frekvens/amplitud-mässigt.

I dagsläget kör jag med två basar och då behöver jag inte tidskompensera basarna sinsemellan. Där emot måste jag kompensera i AVR så basar och Main blir rätt i tid. Har en tredje bas klar men saknar steg till den, hoppas få tag på ett nytt/ till bas steg, vi ha ett 4-kanals för spara plats i racket. Samt att jag har ett element utan låda. Så när sista lådan är byggd och steg fixat blir de fyra basar under LCR och då kommer jag troligen måsta tidskompensera den sinsemellan via miniDSPn. Tänkte då även testa programmet MSO för att optimera EQ av basarna.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2018-12-24 14:18

niklasmagnus skrev:
Tarzan skrev:Ett tips är att inte lita på REW med avseende på disdomänen. Jag har aldrig fått det att funka bra. Om du ska sätta olika delay på basar med olika avstånd till sweetspot (av vilken anledning du nu vill göra det), använd måttband istället och använd REW för att kontrollera hur resultatet blir frekvens/amplitud-mässigt.

I dagsläget kör jag med två basar och då behöver jag inte tidskompensera basarna sinsemellan. Där emot måste jag kompensera i AVR så basar och Main blir rätt i tid. Har en tredje bas klar men saknar steg till den, hoppas få tag på ett nytt/ till bas steg, vi ha ett 4-kanals för spara plats i racket. Samt att jag har ett element utan låda. Så när sista lådan är byggd och steg fixat blir de fyra basar under LCR och då kommer jag troligen måsta tidskompensera den sinsemellan via miniDSPn. Tänkte då även testa programmet MSO för att optimera EQ av basarna.

Om de ska stå utspridda i rummet förstår jag behovet av att tidsjustera, men om alla ska stå framme under LCR rör det ju sig bara om under halvmetern skillnad i avstånd till sweetspot. Jämför det med våglängden vid 80 Hz, 4,3 meter.

Är det samma element i alla basar? och varför ska du ha separata steg till varje låda? Eller förstod jag dig fel?

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2018-12-24 22:25

Tarzan skrev:
niklasmagnus skrev:

Om de ska stå utspridda i rummet förstår jag behovet av att tidsjustera, men om alla ska stå framme under LCR rör det ju sig bara om under halvmetern skillnad i avstånd till sweetspot. Jämför det med våglängden vid 80 Hz, 4,3 meter.

Är det samma element i alla basar? och varför ska du ha separata steg till varje låda? Eller förstod jag dig fel?

Kanske inte behöver tidskompensera, får se om det blir någon skillnad.
Har idag ett Crown 2x300 W steg och basarna går som lägst ca 3,6 ohm så måste seriekoppla om jag ska köra flera på samma kanal. Och då känns det som effekten blir allt för knappt. Funderar på att köpa ett Behringer NX4-6000 som specar typ 4x860W och använda Crown steget till höger vänster front istället.

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2018-12-26 01:57

Jag håller på att bli tokig!!!
Har lyckats mäta upp delay mot referens akustisk signal via vänster kanal. Har mät upp, Väster, Center, Höger och Sub. Och får lite olika delay värden. Kalkylerar justeringarna som skall göras ut ifrån den kanal som haft stört positivt värde och räknat om till avstånd. Lägger justeringen i AVR menyn för "avstånd till högtalare" och provar mäta igen. Inte ett skit händer. Får exakt samma delay som vid första mätningen. Då jag kör med usb ljudkort med phantommatning till micen så kan jag bara skicka ut 2 signalen (vänster och höger) till AVRn. Så det jag gjort är att koppla in ljudkorten mot CD ingången på AVR och Vänster/höger som högtalare som Large samt LFE+Main, detta innebär att det blir en del omkopplande men jag kan få ut 20-20KHz på både höger(/vänster) högtalareutgång (högnivå) samt höger(/vänster) pre-out (lågnivå). Så för att mäta centern har jag kopplat den på höger högnivåutgång på AVR, och för sub så har jag kopplat den på höger lågnivå utgång på AVR. Och höger main således på höger högnivå utgång på AVR.
För att testa så delayen blir rätt får man hålla tungan rätt i mun så man justerar med rätt värde på höger kanal beroende på om det är höger, sub eller center som skall justeras. Men hur jag än justera får jag ingen ändring på mina mätningar.
Har även provat använda pre-in 7.1 men inget händer hur jag än justera "Avstånd till högtalare" i AVRn.

Hur gör ni, ni som inte använder USB-mic och HDMI kabel???? Hur kopplar ni för mät impuls och delay?

(lyckas inte får datorn att sätta HDMI när jag har usb-ljudkortet inkopplat)

Kan det vara någon fel på AVRn eller skall jag måste köpa in tjänsten att justera min set up 8O :? :oops: :x
I´m going mad

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Re: Mitt hembiobygge. - I´m going mad- sida 4

Inläggav Harryup » 2018-12-26 10:26

Kör 7-kanal stereo så får du samma signal i alla kanaler. Svårigheten med att mäta basarna om man har skurit dom vid 80Hz så testa att kör dom fullområdes också så blir det lättare att mäta.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2018-12-26 10:40

Om du använder akustisk referens kommer den ju sätta t=0 där första impulsen kommer, oavsett hur lång tid det tar för den att komma.

För mig går det bra att välja olika enheter på uppspelning och inspelning under ljud, så att jag kan skicka ljud ut via HDMI och ta in ljudet via ljudkort på usb. Jag har för mig att REW, trots att det finns 8 kanaler tillgängliga i HDMI, bara kan skicka ljud på höger eller vänster kanal, så jag tar helt enkelt och kopplar om högtalarsladdarna bakom receivern. Men då blir det svårt att kontrollera hur receivern sköter delay.

Jag rekommenderar fortfarande att du istället för att försöka mäta avståndet akustiskt mäter det med ett måttband.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2018-12-26 10:55

Jag tror inte jag varit med om att man kunnat göra BÅDE manuellt avstånd OCH mäta efteråt vad jag vet.... finner du verkligen stöd i manualen för att det skall vara möjligt?

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2018-12-26 10:58

Nattlorden skrev:Jag tror inte jag varit med om att man kunnat göra BÅDE manuellt avstånd OCH mäta efteråt vad jag vet.... finner du verkligen stöd i manualen för att det skall vara möjligt?

Jag tror att Niklas försöker mäta avstånd med hjälp av REW och mätmikrofon för att sedan mata in resultatet manuellt i AVRen. Eller har jag fattat helt fel nu?

niklasmagnus

Inläggav niklasmagnus » 2018-12-26 11:19

Tarzan skrev:
Nattlorden skrev:Jag tror inte jag varit med om att man kunnat göra BÅDE manuellt avstånd OCH mäta efteråt vad jag vet.... finner du verkligen stöd i manualen för att det skall vara möjligt?

Jag tror att Niklas försöker mäta avstånd med hjälp av REW och mätmikrofon för att sedan mata in resultatet manuellt i AVRen. Eller har jag fattat helt fel nu?

Det stämmer indirekt, det jag gjorde nu sist var att mäta med akustiskref. Då får man veta diffen mot referensen. Men oavsett om man gör så, mäter med loopback ref eller manuellt med måttband vill man ju se att det blev rätt. Eller kontrollerar ni aldrig att det blev rätt efter att ni knappat in kompenseringarna för ”avstånd” /delay? Hur vet ni annars att integrationen mellan Main och Sub blev rätt? Eller att C ligger rätt mot LR?

FöregåendeNästa

Återgå till Medlemspresentationer