Sprudels tråd. Spelar in Chord Qutest

Läs medlemarnas presentationer och om deras anläggningar.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Re: Sprudels tråd. Säljer es2 kit

Inläggav sprudel » 2018-11-13 22:09

nuffe skrev:Är spekulant. Jobbar i Göteborg så kan lova snabb affär.

Henrik

Trevligt, det är bara att dyka upp! :)
Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2018-11-13 22:09

nuffe skrev:Är spekulant. Jobbar i Göteborg så kan lova snabb affär.

Henrik

Trevligt, det är bara att dyka upp! :)

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2018-11-13 22:56

Du har PM.

Henrik

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Re: Sprudels tråd. Säljer Chord 2Qute

Inläggav sprudel » 2018-12-12 13:50

Har uppgraderat nätverksspelare från Moon Mind till en apparat jag länge varit nyfiken på, nämligen Melco N1/A2. Mycket läsning på olika forum ligger bakom nyfikenheten och mina tidigare erfarenheter av olika nätverksspelare har gett att här finns saker att hämta.
Moon var trevlig men saknade USB-utgång, och jag insåg att den inte skulle vara ändhållplatsen i sökandet heller.
Melcon presenterar på ett annat sätt, så mycket annorlunda att jag blev förvånad över resultatet och det gör att den stannar i setupen.
Vid finbesök från hufvudstaden av Morello och OA51 som medbringade försteget och en Chord Hugo2. Den sistnämnda har jag fått ha till låns och finner den mycket kapabel. Så kapabel att jag kommer att skaffa en Chord Qutest som är uppföljaren till 2Qute med samma FPGA som Hugo2 men utan förstegsdel och batteri. Så, då är min Chord 2Qute till salu.
Det låter ännu mer fantastiskt nu, och jag blir hela tiden överraskad hur bra det är, ett gott betyg. :)

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2018-12-12 14:22

Chord verkar göra trevliga produkter, kul! :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-12-12 14:48

Bara ett nytt försteg som saknas. :)
Driver: SYBARITE AUDIO.
Konsult åt Guru Pro Audio.
-- Innehar F-skattsedel --

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

Användarvisningsbild
manix

Inläggav manix » 2018-12-12 16:16

Det verkar vara trevliga uppdateringar i din set-up. Läste att What Hi-Fi var mycket positiva till Chord Qutest.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2018-12-12 18:09

Vet inte om What Hi-FI är bästa källan till neutrala åsikter om produkter från Chord, de hyllar nämligen ovillkorligt ALLT Chord lanserar. Men det är inte Chords fel och jag är själv mycket förtjust i min Mojo. :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2018-12-12 20:53

Morello skrev:Bara ett nytt försteg som saknas. :)

Hehe! Går fint med ett gammalt också. :)

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2018-12-12 21:45

manix skrev:Det verkar vara trevliga uppdateringar i din set-up. Läste att What Hi-Fi var mycket positiva till Chord Qutest.

Riktigt fina mätresultat och skyhöga låvord i senaste Sterophile också.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Re: Sprudels tråd. Spelar in Chord Qutest

Inläggav sprudel » 2018-12-18 22:30

Qutest nådde inte fram till Hugo2 initialt, lite grov i mellanregistret mm. Den får ha några dagar i värme så ska det nog bli bra. Står och spelar för sig själv i en tillfällig setup.
Läste om Rob Watts senaste innovation, m-scaler, som är en variant av Blue 2. Verkligen en intressant kille Rob Watts.
Lite om tankarna bakom m-scaler här:
https://chordelectronics.co.uk/wp-conte ... nology.pdf

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2018-12-18 23:20

Ingenting skiljer Qutest och Hugo 2 åt vad jag vet, förutom hörlursförstärkare och batteri i Hugo 2.

Här har jag postat om MScaler-teknologin redan, är också nyfiken: viewtopic.php?f=9&t=65054

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2018-12-19 08:01

Jodå Shifts, priset skiljer. :)
Mikro-usb ingång på Hugo 2 också istället för vanlig usb-b på Qutest.

© 2012 Nelson Pass

Tell

Inläggav Tell » 2018-12-19 13:02

Såå rent tekniskt skiljer dom sig inte nånting åt, men priset och micro-USBn gör att mellanregistret blir lite grövre. Är det så det funkar alltså?

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2018-12-19 14:55

Det finns nog flera skillnader än jag själv först trodde, men i princip ska Qutest vara Hugo 2 med batteridrift och hörlursförstärkare (med allt vad det innebär om att kunna driva låga impendanser osv.) borttaget. Här några slides från Rob Watts om båda och vad som också skiljer dem åt: https://www.head-fi.org/threads/chord-e ... t-13966180 och här https://www.head-fi.org/threads/chord-e ... t-13966089

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2018-12-19 20:10

sprudel skrev:Qutest nådde inte fram till Hugo2 initialt, lite grov i mellanregistret mm. Den får ha några dagar i värme så ska det nog bli bra. Står och spelar för sig själv i en tillfällig setup.
Läste om Rob Watts senaste innovation, m-scaler, som är en variant av Blue 2. Verkligen en intressant kille Rob Watts.

Är den helt ny så räkna med flera veckors 24/7 inspelning. Minst

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2018-12-19 23:53

sportbilsentusiasten skrev:
sprudel skrev:Qutest nådde inte fram till Hugo2 initialt, lite grov i mellanregistret mm. Den får ha några dagar i värme så ska det nog bli bra. Står och spelar för sig själv i en tillfällig setup.

Rädd för det. Men den spelar dygnet om nu. :)

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2018-12-19 23:54

Tell skrev:Såå rent tekniskt skiljer dom sig inte nånting åt, men priset och micro-USBn gör att mellanregistret blir lite grövre. Är det så det funkar alltså?

Tror det är pocornen som gör det.

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-12-19 23:57

Baserat på vadå? Inspelning av halvledarelektronik är en myt som bara förekommer i audiobranschen. Jag har roat mig många gånger att jämföra tex THD vid jungfrukörning resp hundratals timmar: grabbar, det händer absolut ingenting annat än tillvänjning. Douglas Self har gjort liknande experiment.

Räkna med att den presterar som den skall efter maximalt en eller två minuter och kanske 30 minuter om det gäller slutsteg med stor termisk massa.
Driver: SYBARITE AUDIO.
Konsult åt Guru Pro Audio.
-- Innehar F-skattsedel --

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

Tell

Inläggav Tell » 2018-12-20 02:05

sprudel skrev:
Tell skrev:Såå rent tekniskt skiljer dom sig inte nånting åt, men priset och micro-USBn gör att mellanregistret blir lite grövre. Är det så det funkar alltså?

Snyggt sätt att försöka prata bort det faktum att den skillnaden du verkar höra mellan alla dessa dyra prylar bara är din egen placebo ;)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2018-12-20 07:16

Tell skrev:
sprudel skrev:

Snyggt sätt att försöka prata bort det faktum att den skillnaden du verkar höra mellan alla dessa dyra prylar bara är din egen placebo ;)

Tycker mig känna igen din synpunkt i tråd efter tråd. Tack för visat intresse. :)

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2018-12-20 07:24

Morello skrev:

Baserat på vadå? Inspelning av halvledarelektronik är en myt som bara förekommer i audiobranschen. Jag har roat mig många gånger att jämföra tex THD vid jungfrukörning resp hundratals timmar: grabbar, det händer absolut ingenting annat än tillvänjning. Douglas Self har gjort liknande experiment.

Räkna med att den presterar som den skall efter maximalt en eller två minuter och kanske 30 minuter om det gäller slutsteg med stor termisk massa.

Jag skiter fullständigt i hänvisning till auktoriteter vad gäller detta. Jag går på det jag hör. Ingenting annat.
Besvikelsen blev ganska stor när jag kopplade in den faktiskt, lyssnade någon timma och satte in Hugo 2 igen. Upprepade proceduren ett antal gånger, samma resultat. Tom så att jag undrar om det var något fel på den. Min äldre 2Qute var bättre.
Den får spela i en annan setup veckan ut och har det inte blivit bättre då kontaktar jag Chord.

© 2012 Nelson Pass

Tell

Inläggav Tell » 2018-12-20 10:51

sprudel skrev:
Tell skrev:
sprudel skrev:

Tycker mig känna igen din synpunkt i tråd efter tråd. Tack för visat intresse. :)

Jag försöker bara få dig att inse att du slänger pengar på ingenting. Du hade ju kunnat lägga alla dom tusenlapparna på nåt betydligt vettigare, typ en resa, donera till välgörenhet eller går ner i arbetstid ^^

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2018-12-20 12:35

Tell skrev:
sprudel skrev:
Tell skrev:Snyggt sätt att försöka prata bort det faktum att den skillnaden du verkar höra mellan alla dessa dyra prylar bara är din egen placebo ;)

Jag försöker bara få dig att inse att du slänger pengar på ingenting. Du hade ju kunnat lägga alla dom tusenlapparna på nåt betydligt vettigare, typ en resa, donera till välgörenhet eller går ner i arbetstid ^^

Det är ju inte så att jag inte kan läsa vad du skriver Tell, och din argumentation blir inte hållbarare för att du upprepar dig. Om du nu valt att gräva ned dig i en uppfattning om tings tillstånd har du nu fått tillfälle att lufta den uppfattningen. :)

© 2012 Nelson Pass

Tell

Inläggav Tell » 2018-12-20 20:15

sprudel skrev:
Tell skrev:
sprudel skrev:

Det är ju inte så att jag inte kan läsa vad du skriver Tell, och din argumentation blir inte hållbarare för att du upprepar dig. Om du nu valt att gräva ned dig i en uppfattning om tings tillstånd har du nu fått tillfälle att lufta den uppfattningen. :)

Inte hållbar? Trodde det var faktiskt.io vi hängde på där det tekniska är det intressant o inte nå inbillningar som nån hör.
O att du tror att det ska hjälpa att spela in din DAC säger ju en del också. Här har du ett objektivt test på den grejen: http://archimago.blogspot.com/2014/03/m ... n-for.html

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2018-12-20 20:19

Sprudel, du kan ju köpa en till när du spelat in denna.... och så ta båda till LTS och göra ett kontrollerat blint lyssningstest och se om du kan höra skillnad statistiskt signifikant.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2018-12-20 20:22

Nattlorden skrev:Sprudel, du kan ju köpa en till när du spelat in denna.... och så ta båda till LTS och göra ett kontrollerat blint lyssningstest och se om du kan höra skillnad statistiskt signifikant.

Det får någon annan göra som har intresse av det.

Vi får se vad som händer när den åker in i setupen igen. Har det inte hänt något så fungerar inte inspelningshypotesen, även om den gjort det med andra prylar, tex Moon Neo Mind 2 som lät instängt till en början, sämre än Neo Mind1. Den fick lira för sig själv och släppte sedan loss. Vi får hoppas.

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2018-12-21 10:26

Jag tycker i alla fall att det är kul att läsa i din medlemspresentation oavsett om det är statistiskt säkerställt eller ej :) .

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2018-12-21 13:38

genstruktur skrev:Jag tycker i alla fall att det är kul att läsa i din medlemspresentation oavsett om det är statistiskt säkerställt eller ej :) .

Det är mycket i vår värld som inte är det.
Stora delar av psykofarmakaindustrins produkter lever farligt ur den aspekten, och det är väldigt mycket allvarligare.
Håller på att redigera musikbiblioteket, där har varit nämast kaos men det blir fint. Blev klar igår kväll och nu laddas det in i hårddiskarna på Melco. Lite drygt 1 TB ska in så det tar sin tid och därefter ska den externa hårddisken speglas. Sålunda 3 hårddiskar med samma information.
Provlyssnar Qutest ikväll.

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
manix

Inläggav manix » 2018-12-21 15:30

Det låter som du har en trevlig kväll framför dig. Hoppas din Qutest lever upp till dina förväntningar. Ser fram emot att läsa om dina synpunkter/reflektioner sen.

FöregåendeNästa

Återgå till Medlemspresentationer