Sprudels tråd. Spelar in Chord Qutest

Läs medlemarnas presentationer och om deras anläggningar.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
genstruktur

Re: Sprudels tråd. Spelar in Chord Qutest

Inläggav genstruktur » 2018-12-21 15:53

sprudel skrev:
genstruktur skrev:Jag tycker i alla fall att det är kul att läsa i din medlemspresentation oavsett om det är statistiskt säkerställt eller ej :) .

Det är mycket i vår värld som inte är det.
Stora delar av psykofarmakaindustrins produkter lever farligt ur den aspekten, och det är väldigt mycket allvarligare.
Håller på att redigera musikbiblioteket, där har varit nämast kaos men det blir fint. Blev klar igår kväll och nu laddas det in i hårddiskarna på Melco. Lite drygt 1 TB ska in så det tar sin tid och därefter ska den externa hårddisken speglas. Sålunda 3 hårddiskar med samma information.
Provlyssnar Qutest ikväll.

Är det Flac-filer du lyssnar på mest?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2018-12-21 19:46

genstruktur skrev:
sprudel skrev:
genstruktur skrev:Jag tycker i alla fall att det är kul att läsa i din medlemspresentation oavsett om det är statistiskt säkerställt eller ej :) .

Det är mycket i vår värld som inte är det.
Stora delar av psykofarmakaindustrins produkter lever farligt ur den aspekten, och det är väldigt mycket allvarligare.
Håller på att redigera musikbiblioteket, där har varit nämast kaos men det blir fint. Blev klar igår kväll och nu laddas det in i hårddiskarna på Melco. Lite drygt 1 TB ska in så det tar sin tid och därefter ska den externa hårddisken speglas. Sålunda 3 hårddiskar med samma information.
Provlyssnar Qutest ikväll.

Är det Flac-filer du lyssnar på mest?

Mest flac, dock börjar biblioteket med DSD-filer öka. Om det är flac eller DSD spelar inte så stor roll tycker jag, inspelningens kvalitet är helt avgörande.
Har nästan hela Genesiskatalogen både på DSD och flac, och föredrar den sistnämnda. Det finns något väldigt högfrekvent brus eller hur man ska uttrycka det på DSD. Någon hörselmässig gloria, om du förstår vad jag menar. Tydligare på vissa inspelningar.
Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
meshuggener

Inläggav meshuggener » 2018-12-21 20:08

Jag köpte en ny Audiolab 8200DQ DAC för några år sedan som lät ljus och tunn de första 100-150 timmarna. Vissa skivor var tämligen ospelbara.
Jag var väldigt skeptisk till inspelningstiden innan jag köpte dacen.
Så visst kan det krävas inspelningstid sprudel :-)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2018-12-21 20:19

meshuggener skrev:Jag köpte en ny Audiolab 8200DQ DAC för några år sedan som lät ljus och tunn de första 100-150 timmarna. Vissa skivor var tämligen ospelbara.

Eller så låter den precis så tunn och ljus för alla som besöker dig som inte spelat in sina öron... 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2018-12-21 21:01

Nattlorden skrev:
meshuggener skrev:Jag köpte en ny Audiolab 8200DQ DAC för några år sedan som lät ljus och tunn de första 100-150 timmarna. Vissa skivor var tämligen ospelbara.

Eller så låter den precis så tunn och ljus för alla som besöker dig som inte spelat in sina öron... 8)

Här felas en komponent i förståelsen hos er båda, om jag inte missförstår meshuggener. Jag lyssnar inte på den under tiden. Den spelar i en annan setup, oftast på så låg volym att det inte hörs, enbart för att kontrollera att spelningen fungerar. Det finns inget att vänja sig vid även om det absolut kan vara en faktor.
Det var inget i frekvensregistret som jag hänger upp mig på, det är upplösningen, det där finkorniga så att det inte är några korn alls längre. Det som Hugo 2 levererar. Jag tror inte att man upplever den differensen med ofullständiga högtalare i ett sämre hanterat rum än vad jag har.

Melcon tuggar i sig uppdaterade biblioteket.

BC54BC99-8F4B-461D-8EE5-DED3DF5BF28D.jpeg
BC54BC99-8F4B-461D-8EE5-DED3DF5BF28D.jpeg (380.72 KiB) Visad 1392 gånger

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2018-12-21 21:25

Inspelning är en realitet.
Ju bättre systemet är, desto mer hörs det. Baserat på hur Sprudels system låter är jag inte förvånad att det märks där.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2018-12-21 21:28

sportbilsentusiasten skrev:Inspelning är en realitet.
Ju bättre systemet är, desto mer hörs det. Baserat på hur Sprudels system låter är jag inte förvånad att det märks där.

Tack kompis :)

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
meshuggener

Inläggav meshuggener » 2018-12-21 21:54

Jag lyssnade en sväng per dag under inspelningen.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2018-12-21 23:53

meshuggener skrev:Jag lyssnade en sväng per dag under inspelningen.

Kunde du notera skillnader dag för dag tycker du?

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
meshuggener

Inläggav meshuggener » 2018-12-22 21:19

Första dagen lät som 2:a dagen.
3:e dagen tyckte jag att skillnaden var till det bättre.
Sedan gick det några dagar till så efter ca 1 vecka så lät det obesvärat och tonalt rätt.

Ungefär som konstruktören hade beskrivit :-)

Tangband

Inläggav Tangband » 2018-12-25 09:54

meshuggener skrev:Första dagen lät som 2:a dagen.
3:e dagen tyckte jag att skillnaden var till det bättre.
Sedan gick det några dagar till så efter ca 1 vecka så lät det obesvärat och tonalt rätt.

Ungefär som konstruktören hade beskrivit :-)

Sprudel: nu har det gått en vecka med inspelningen- är det bättre nu ?

Carlssonplanet under rekommenderad elektronik skriver om en Cambridge-spelare:

”Tung, välbyggd, snygg och trevlig BluRay-spelare som klarar alla skivformat: SACD, DVD Audio + Video, HDCD, CD, MP3, DivX och BD. Kör ut SACD digitalt (som DSD) och DVD Audio (som all channel PCM) via en enda HDMI-kabel till receiver. Plus analoga 7,1 ut, USB in, jordad nätbrunn. Metallfjärr, guldpläterade kontakter mm. Mycket fina ljud- och bildprestanda, nästan lika snabb som en CD-spelare. Kräver dock en EXTREMT lång inbränningstid. Det första exemplaret lämnade vi tillbaka efter 10 dagars förgäves dygnet-runt-spelande utan att den vagt konstgjorda känslan hade fösvunnit. Färgningen är densamma som på vi hörde på vår oinbrända Oppo BDP-83 och låter som om man lindat ett tunt lager gladpack kring inspelningarna. Det andra exemplaret ställde vi på repeat dygnet runt i fem veckor under semesterfrånvaron och sedan dess är färgningen helt borta, ljudet invändningsfritt, neutralt och av ren referenskaraktär. Dvs vi kunde valt 650BD till ny referens om vi inte redan hade valt Oppo BD-83SE. ”

Själv är jag osäker om vad som händer och om något händer.

En säker metod borde vara att jämföra två likadana spelare eller dacar före och efter inbränning.
Leijonklou med HAKAI-spelaren påstår att varje olik funktion ( olika ingångar mm ) på en i övrigt likadan dac kan medföra ljudmässig skillnad . Ungefär som dina två dacar du jämför är olika.

Följer tråden med intresse :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2018-12-25 11:18

Tack för stöd. :)
Har varit i kontakt med Chord angående mina upplevelser. De hävdar att Hugo2 och Qutest ska låta exakt lika, de mäter exakt lika. De vill inte kommentera mina frågor om inbränningstid. Antagligen för att Rob Watts på något forum sagt att det inte behövs i motsats till vad många Chordägare säger sig uppleva på de forum som är mest entuiastiska för Chords produkter. Satte in den igår och det tar sig. Gladplasten blir tunnare. :)

© 2012 Nelson Pass

Tangband

Inläggav Tangband » 2018-12-25 12:08

sprudel skrev:Tack för stöd. :)
Har varit i kontakt med Chord angående mina upplevelser. De hävdar att Hugo2 och Qutest ska låta exakt lika, de mäter exakt lika. De vill inte kommentera mina frågor om inbränningstid. Antagligen för att Rob Watts på något forum sagt att det inte behövs i motsats till vad många Chordägare säger sig uppleva på de forum som är mest entuiastiska för Chords produkter. Satte in den igår och det tar sig. Gladplasten blir tunnare. :)

Kul :) .

Du är ju i en position där du verkligen kan jämföra två dacar som tekniskt sägs vara likadana, ska bli kul att följa om det blir ytterligare förbättringar.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-12-26 20:42

Vilka tekniska parametrar menar du skulle påverkas under de första låt oss säga hundra timmarna?
(Jag pratar inom rör och högtalare nu, utan om halvledarbestyckad apparatur).
Driver: SYBARITE AUDIO.
Konsult åt Guru Pro Audio.
-- Innehar F-skattsedel --

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

Tangband

Inläggav Tangband » 2018-12-26 20:52

Morello skrev:

Vilka tekniska parametrar menar du skulle påverkas under de första låt oss säga hundra timmarna?
(Jag pratar inom rör och högtalare nu, utan om halvledarbestyckad apparatur).

Jag inbillar mig eller går på en smygande känsla från erfarenhet att det möjligen är kondensatorerna som låter lite bättre efter lite ström har gått igenom dessa ett tag. Men jag har har inte ett spår av bevis av att något sådant händer.

Jag tycker mig även ha hört en liten förbättring med polypropkondensatorer som fått spela några dagar på den tiden jag höll på med passiva filter till högtalare. Men kanske var det jag som blev tillvänjd ?

Hårt, kantigt ljud utan upplösning i diskanten och tunn bas som efter några dagar låter bättre känner jag igen på en del nyare förstärkare jag haft. Inbillning ?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2018-12-26 23:05

Egentligen är det här ytterst spännande... en del tillverkare menar på fullt allvar att komponenter spelas in... och andra på minst samma kvalitetsnivå anser motsatsen... En tillverkare menade till och med att signalen som passerade alldeles nyss lämnade ett så påtagligt spår efter sig att det behövde kompenseras för...

Personligen har jag ingen uppfattning i frågan... har aldrig upplevt några påtagliga effekter... kan inte se vad som skulle hända på kristallnivå i halvledare heller, men kanske jag kan vara öppen för värmestabilisering i alla fall... men den tar ju inte dagar och veckor och stannar kvar efter avkylning.

Skulle vara spännande med lite RIKTIG forskning på området.... (om det inte redan gjorts dvs)

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2018-12-27 19:20

Något jag iaf är helt säker på är att det tog många månader att spela in Ino i32s. Man hörde det inte om man delade mot basar utan det var när man körde dom fullregister som man märkte skillnaden. Och jag råkade hamna i en situation där jag var utan basar i typ 8 månader eller vad det va. Lyssar ungefär varje dag så jag blev väldigt förvånad den dagen det släppte. Så rent och mjukt det lät helt plötsligt. Det hade alltid funnits en viss hårdhet i ljudet innan detta när jag spelade dom fullregister.

Elektronik hade jag inte blivit förvånad över ifall det finns inspelningstid även om jag själv aldrig har upplevt det regelbundet. Med tanke på att jag garanterat hört skillnader mellan DAC:ar med piPs som högtalare och detta tydligen inte skall vara möjligt så håller jag ett öppet sinne efter detta.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2018-12-27 20:23

Det blir i alla fall bättre. Provade idag med Qutest efter att ha spelat en hel del med Hugo2 i setupen. Svårt att höra skillnad nu. Kanske, kanske att Hugo är något spritsigare och elegantare i framträdandet men det är så lite att Qutest går in fulltime.
Hugo2 får åka tillbaka till rättmätige ägaren med en liten present i lådan. Det ska bli kul att höra hur han upplever den. :)

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2018-12-27 21:44

philipbtz skrev:Något jag iaf är helt säker på är att det tog många månader att spela in Ino i32s. Man hörde det inte om man delade mot basar utan det var när man körde dom fullregister som man märkte skillnaden. Och jag råkade hamna i en situation där jag var utan basar i typ 8 månader eller vad det va. Lyssar ungefär varje dag så jag blev väldigt förvånad den dagen det släppte. Så rent och mjukt det lät helt plötsligt. Det hade alltid funnits en viss hårdhet i ljudet innan detta när jag spelade dom fullregister.

Elektronik hade jag inte blivit förvånad över ifall det finns inspelningstid även om jag själv aldrig har upplevt det regelbundet. Med tanke på att jag garanterat hört skillnader mellan DAC:ar med piPs som högtalare och detta tydligen inte skall vara möjligt så håller jag ett öppet sinne efter detta.

Det är en otrolig skillnad på att spela in något där det är både mekaniska och uppvämrningsfrågor och något där det rör sig om skillnader på molekyl eller kvantnivå. Vad det gäller limmet på högtalarna når har det ju förekommit bilder på hur inspelning med konstant signal och varnierade signal sett ut på molekylniåva (om det inte går att hitta nu, så var det allstå till fördel för en varirende signal före en "inbränning")

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2018-12-27 22:14

Nattlorden skrev:
philipbtz skrev:Något jag iaf är helt säker på är att det tog många månader att spela in Ino i32s. Man hörde det inte om man delade mot basar utan det var när man körde dom fullregister som man märkte skillnaden. Och jag råkade hamna i en situation där jag var utan basar i typ 8 månader eller vad det va. Lyssar ungefär varje dag så jag blev väldigt förvånad den dagen det släppte. Så rent och mjukt det lät helt plötsligt. Det hade alltid funnits en viss hårdhet i ljudet innan detta när jag spelade dom fullregister.

Det är en otrolig skillnad på att spela in något där det är både mekaniska och uppvämrningsfrågor och något där det rör sig om skillnader på molekyl eller kvantnivå. Vad det gäller limmet på högtalarna når har det ju förekommit bilder på hur inspelning med konstant signal och varnierade signal sett ut på molekylniåva (om det inte går att hitta nu, så var det allstå till fördel för en varirende signal före en "inbränning")

Inspelning av högtalarelment är nog alla överens om att det är en annan arena än elektronik när det gäller förklaringsmekanismer. Kondingar finns det också hyfsad eninghet om när det gäller inspelning, speciellt teflon d:o som i Conrad Johnssons prylar. Konstruktörerna bakom CJ erkänner bekymret med att förklara vad som händer, men har accepterat förändingen i ljudet efter ett antal timmar.

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
rajapruk

Inläggav rajapruk » 2019-01-02 02:06

Chord Qutest mäter oerhört bra (i helt oberoende test), se här:
https://www.audiosciencereview.com/foru ... -dac.5981/

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-01-04 13:17

Ser verkligen ut att vara en toppen-DAC! Grattis!

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2019-02-27 22:11

57052770-4E75-486D-984D-E2AED4D50B7E.jpeg
57052770-4E75-486D-984D-E2AED4D50B7E.jpeg (191.23 KiB) Visad 608 gånger

C8B7FD65-6F91-420F-86B5-4A0BC09D9637.jpeg
C8B7FD65-6F91-420F-86B5-4A0BC09D9637.jpeg (650.61 KiB) Visad 608 gånger

Varit lite tyst i min tråd ett tag, skidåkningen har tagit över helt. Några bilder från vinterns övningar hittills i Obertauern, ingen brist på snö där, men nu ser det värre ut med värme i Alperna tyvärr.
Vår bil står närmast det lilla huset efter 2 1/2 dygns idogt snöande, den är där någonstans. :)

Inget har egentligen hänt i setupen förutom lite trixande med kablaget mellan Melcon och Qutest där supras usb kabel vinner över lakritssnöret som följde med Qutest. Melcos eget lakritssnöre förlorade stort, det var helt tyst!
Det spelar fint som tusan med Qutest men har fortfarande kvar intrycken av Hugo 2 så jag ska låna hem en d:o igen och provspela.
Bilagor
BC343BEB-7C91-4F30-857C-F93E231528A5.jpeg
BC343BEB-7C91-4F30-857C-F93E231528A5.jpeg (593.7 KiB) Visad 608 gånger

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2019-04-27 20:19

Trådrubriken handlar om att spela in Qutest. Tyckte ju till en början att upplevelsen från den den lånade Hugo2 inte stämde helt med min nya Qutest, t o m så att jag kontaktade Chord om detta.
Har fortsatt spela med Qutest och också bytt nätanslutningen(230V) till en annan fas än övrig elektronik.
Har också under tidens gång accepterat vad Qutest lämnar ifrån sig, det spelar fint som tusan. Men ändå, hur var det nu med Hugo2?
Nyfikenheten tar över och jag köper en Hugo2 till överkomligt pris, jag måste få klarhet i detta.
In med den, och vad händer? Första intryck är att det händer inte så mycket. Ganska nära Qutest presentation, möjligtvis är basen tydligare i Hugo2, och3D?
Ska verkligen ge mig på att lyssna koncentrerat sö/må men skillnaderna är inte alls så uppenbara som i initialfasen. Min slutsats av det här är att inspelning spelar roll. Slutrapport kommer.

© 2012 Nelson Pass

Tangband

Inläggav Tangband » 2019-04-28 20:01

sprudel skrev:Trådrubriken handlar om att spela in Qutest. Tyckte ju till en början att upplevelsen från den den lånade Hugo2 inte stämde helt med min nya Qutest, t o m så att jag kontaktade Chord om detta.
Har fortsatt spela med Qutest och också bytt nätanslutningen(230V) till en annan fas än övrig elektronik.
Har också under tidens gång accepterat vad Qutest lämnar ifrån sig, det spelar fint som tusan. Men ändå, hur var det nu med Hugo2?
Nyfikenheten tar över och jag köper en Hugo2 till överkomligt pris, jag måste få klarhet i detta.
In med den, och vad händer? Första intryck är att det händer inte så mycket. Ganska nära Qutest presentation, möjligtvis är basen tydligare i Hugo2, och3D?
Ska verkligen ge mig på att lyssna koncentrerat sö/må men skillnaderna är inte alls så uppenbara som i initialfasen. Min slutsats av det här är att inspelning spelar roll. Slutrapport kommer.

Jag är inte förvånad. Små skillnader, men de finns där.

Tangband

Inläggav Tangband » 2019-06-18 10:56

sprudel skrev:Trådrubriken handlar om att spela in Qutest. Tyckte ju till en början att upplevelsen från den den lånade Hugo2 inte stämde helt med min nya Qutest, t o m så att jag kontaktade Chord om detta.

Hur slutade det ? Kör du med Hugo2 eller Qutest ?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2019-06-18 23:16

Just nu Qutest, men kan lika gärna spela med Hugo2 :)
Väldigt små skillnader även om de tidigare intrycken kvarstår. Har Hugo 2 ute till försäljning då jag inte utnyttjar mobiliteten.

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2019-06-19 14:57

Qutest mäter väldigt bra så den kan du nog sitta lugn i båten med. Skulle tro att det bara finns sidosteg från den.

Föregående

Återgå till Medlemspresentationer