Mhr1229:s lyssningsrum

Läs medlemarnas presentationer och om deras anläggningar.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mhr1229

Re: Mhr1229:s lyssningsrum - det borde vara större...

Inläggav mhr1229 » 2018-03-13 12:13

Efter att ha gjort utflykter till två forummedlemmar med större lyssningsrum än mitt (Johan Lindroos och Ingvar Öhman) inser jag att jag tyvärr aldrig kommer att komma ända fram med ett rum på 3,6*4,35. Det blir för mycket reflexioner och resultatet av det blir en mindre och diffusare ljudbild. Det finns saker kvar att göra med rummet för att dämpa bort eller diffusera olika reflexer men ända fram kommer jag tyvärr aldrig att komma.

Återstår så att flytta - nja, vi har ju byggt vårt drömhus, synd bara att min dröm ändrade sig efter att det byggts. Ett annat alternativ är förstås att bygga ett underjordiskt lyssningsrum på tomten - säg 5*7 m stort - och ha en ingång ner i underjorden från altanen. För det behövs inget bygglov. Möjligen kan det bli en smula dyrt :roll:

Ytterligare en tanke är ett Attefallshus. Det finns planer på att dessa ska få vara 30 kvm stora istället för 25 kvm. Om man bygger ett sådant med 20 cm tjocka ytterväggar kan innermåtten bli 4,5*5,7 m. Humdidum - bara en tanke :twisted:

Användarvisningsbild
DVD-ai

Re: Mhr1229:s lyssningsrum

Inläggav DVD-ai » 2018-03-13 18:35

Haha ja det är farligt att lyssna hos andra med bättre rum :roll: :lol:

Jag är överlycklig över att ha så pass mycket bättre rum nu efter flytten, det låter klart bättre övergripande nu än det någonsin gjorde i förra rummet :)

Jag har 4x7,8m eller 5,5x7,8 beroende på hur man räknar :P
Mvh/David
| lite högtalare här | lite högtalare där | till höger ett par steg | i mitten några givande lådor små | framför allt sitter gubben den grå |

Användarvisningsbild
mhr1229

Inläggav mhr1229 » 2018-11-18 00:50

music4ever skrev:Tack för en mycket intressant historia. Själv så har jag varit "såld" på SME 30 efter recensionen i Hifi och musik i mitten av 90-talet (1994?). Den har dock varit lite för dyr för mig. Men för 2 år sedan så tänkte jag köpa min "sista" skivspelare, och då var det nära att jag valde en beg SME 30. Dock så blev det en Nottingham analogue dais istället, då den var väsentligt billigare (men inte billig).
Frågan jag ställer mig nu är om jag ändå inte valde fel. Inte på grund av det är något fel på min Dais, utan för SME 30 alltid kommer vara "the one" för mig.

Jag har nu fått det bekräftat av Mirre att mitt ex (seriennr 026) är just det ex som Mats Meyer-Lie recenserade i Hifi & Musik när det begav sig.

Användarvisningsbild
mhr1229

Re: Mhr1229 försöker byta bild

Inläggav mhr1229 » 2019-04-13 23:52

Det verkar helt omöjligt att få till en profilbild som är tillräckligt liten för att den ska accepteras som profilbild! Jag har en pixlig bild som är utskuren från en större men att hitta en bild som faktiskt föreställer nåt och är max 85*85 pixlar är stört omöjligt! Ni slipper även fortsättningsvis att se hur jag ser ut. Och jag som hade tänkt komma ut...

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-04-14 01:10

Segt, jag tog min bästa bild som ändå tydligör hur jag ser ut och den fungerade perfekt :)
Inga problem med storlek alls...
Mvh/David
| lite högtalare här | lite högtalare där | till höger ett par steg | i mitten några givande lådor små | framför allt sitter gubben den grå |

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Mhr1229 försöker byta bild

Inläggav PerStromgren » 2019-04-14 07:25

mhr1229 skrev:Det verkar helt omöjligt att få till en profilbild som är tillräckligt liten för att den ska accepteras som profilbild! Jag har en pixlig bild som är utskuren från en större men att hitta en bild som faktiskt föreställer nåt och är max 85*85 pixlar är stört omöjligt! Ni slipper även fortsättningsvis att se hur jag ser ut. Och jag som hade tänkt komma ut...

Du ska inte beskära bilden, du ska skala om den!

Hitta en bild på dig, beskär den så att den blir kvadratisk och skala ned den till 85 x 85 pixel. Har du inget verktyg i din dator, använd till exempel det här på webben: http://www.picresize.com/
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
mhr1229

Inläggav mhr1229 » 2019-04-25 13:45

Sådär, då fick jag tid att fixa det! Kanske ska försöka hitta en bild som går lite närmare med tanke på hur små profilbilderna är men den här får duga tills vidare.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2019-04-25 18:04

mhr1229 skrev:Sådär, då fick jag tid att fixa det! Kanske ska försöka hitta en bild som går lite närmare med tanke på hur små profilbilderna är men den här får duga tills vidare.

Det tycker jag; det är en stilig bild!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
mhr1229

Re: Mhr1229 goes digital!

Inläggav mhr1229 » 2019-06-29 22:04

Har gått och uppgraderat på digitalfronten och blivit med PS Audio DS Memory Player + Direct Stream DAC med Bridge streamingkort. Hade iofs en Naim-streamer, som också fungerade som DAC matad med en gammal CD-spelare tidigare men ville ha möjligheten att spela vartenda jämrans digitalskiveformat som nånsin gjorts som man får med DS Memory Player och möjligheten att spela TIDAL Masters som den gamla streamern inte kunde (nyfiken!).

Det låter bra! Låter det bättre än med Naim? Svårt att rakt av säga eftersom jag lämnade den i inbyte och inte kunnat jämföra de två men nog tycker (inbillar) jag mig att PS Audio gräver fram mer rumsinformation och hela instrumentens klang än Naim, till priset av en smula studs och attack kanske. Hustrun uppskattar att hon kan spela CD-skivor utan att använda en app.

Fördelar numera mitt lyssnande ganska jämnt mellan LP, CD och TIDAL och vill inte stänga några dörrar för något slags format. Alla har de sina för- och nackdelar. Nu återstår bara möjligheten att ladda ner högupplösta filer från HD Tracks o liknande och spela via en server. Har provat via USB-minne och det lät utmärkt. Har en Mac Mini med hårddiskutrymme kvar till i vart fall 100 skivor i 24/96 uppkopplad till nätverket (i ett annat rum, vill inte ha nån jävla dator i lyssningsrummet, dålig feng shui!) men har ingen som helst aning hur man får till kopplingen mellan den och DAC:en. Tänkte eventuellt investera i Roon men vill inte lägga pengar på det innan jag vet hur man ska få det att funka.
Bilagor
6F2F409D-735C-4041-ABDE-90A8C37597CD.jpeg
6F2F409D-735C-4041-ABDE-90A8C37597CD.jpeg (1.27 MiB) Visad 94 gånger

Föregående

Återgå till Medlemspresentationer