NADifierads Fukdistar

Läs medlemarnas presentationer och om deras anläggningar.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: NADifierads 2.0

Inläggav Nattlorden » 2018-04-23 19:38

Inte säkert man kan göra det med XTC, iofs. Det skall mätas över längre tid och summeras.... och med mic:en i varierande postition.. typ snurras runt eller promeneras runt...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
jonasp
Redaktör

Inläggav jonasp » 2018-04-23 19:39

Med vitt brus. Elda inte upp något bara. Tror dock risken är mindre hos dig än hos en del andra...
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
NADifierad
fd. nadifierad

Inläggav NADifierad » 2018-04-23 19:49

Ska prova vid nästa mät tillfälle . Svårt dock, att försöka göra en skärmdump samtidigt som man vevar med en mikrofon :D
Stereo = Dator och/eller HIFi-Berry(Volumio), Optiskt,Najda,InterM R300plus,Crest Vs900 samt lite högtalare i slutändan. Även vinyl för skojs skull :).

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2018-04-23 19:51

NADifierad skrev:Ska prova vid nästa mät tillfälle . Svårt dock, att försöka göra en skärmdump samtidigt som man vevar med en mikrofon :D

Bjud in grannen ?

Användarvisningsbild
NADifierad
fd. nadifierad

Inläggav NADifierad » 2018-04-23 19:53

:D De har nog undrat vad det är för konstiga tonsvep, som låter ibland.
Jag tror du har rätt i att det inte går med XTZ programmet.
Stereo = Dator och/eller HIFi-Berry(Volumio), Optiskt,Najda,InterM R300plus,Crest Vs900 samt lite högtalare i slutändan. Även vinyl för skojs skull :).

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2018-04-23 19:56

NADifierad skrev::D De har nog undrat vad det är för konstiga tonsvep, som låter ibland.
Jag tror du har rätt i att det inte går med XTZ programmet.

Användarvisningsbild
NADifierad
fd. nadifierad

Inläggav NADifierad » 2018-04-23 20:01

:D .
Riktigt där, är jag som tur är inte heller än.....

Användarvisningsbild
NADifierad
fd. nadifierad

Inläggav NADifierad » 2018-04-23 21:06

jonasp skrev:Typ, veva runt lite med mikrofonen, prutta inte, så får du någon slags blandning av vanlig mätning och energikurva typ.

Fast xtz programmet har funktionen RTA, med vitt brus. Vad är det som LTAS mätningen visar utöver det ?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2018-04-24 06:54

NADifierad skrev:Fast xtz programmet har funktionen RTA, med vitt brus. Vad är det som LTAS mätningen visar utöver det ?

Medelvärdesbildning över ett stort antal punkter. Vilket bör släta bort rummets resonansmoder och ta hänsyn till rummets generella efterklangsenergi. Ett hyffsat bud på att försöka visa hur det faktiskt låter.

Tråd här.

Användarvisningsbild
NADifierad
fd. nadifierad

Inläggav NADifierad » 2018-04-24 08:38

Ska ta att läsa på vid tillfälle.
Kanske något jag kan simulera med mitt mätprogram, utan möjlighet att fånga det på bild.?

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2018-04-24 09:24

Vet inte om du sett de men Room analyser pro verkar kunna göra en trepunktsmätning og skapa en medelvärdesanalys på det.
Det är ju inte så dumt inte så dumt :)

Edit
Funktionen kanske bara finns i tvåan Sammel vet ej.
Bilagor
3 punktsmätning i XTZ.jpg
3 punktsmätning i XTZ.jpg (79.89 KiB) Visad 1258 gånger

Användarvisningsbild
NADifierad
fd. nadifierad

Inläggav NADifierad » 2018-04-24 10:55

Den funktionen har jag.
Fast bara i sub-bas mätningsfönstret :) .
Tror bara att det går att mäta upp till 250hz där.
Och inte med brus.

Användarvisningsbild
sammel

Inläggav sammel » 2018-04-24 11:23

Okej det är säkert så på tvåan också.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2018-04-24 16:30

NADifierad skrev:Det börjar låta bra. Åtminstonde tycker jag det :) .
Lite smoothad är det nog.... Man kan välja mellan Ambient, Raw eller Anechoic.

Det är ju det viktiga, hur man själv tycker det låter :). Med min begränsade kunskap ser det väl bra ut ändå även om det är smoothing applicerad?

Användarvisningsbild
NADifierad
fd. nadifierad

Inläggav NADifierad » 2018-04-24 20:21

Så länge jag inte har något bättre att jämföra med i ett annat rum, så är det tillfredställande bra :) .
Det enda jag har att jämföra med, är minnet av ljudintryck från andra setups jag haft i samma rum. Och de minns jag alla som bra, fast med för lite ljudtryckskapacitet för mina lyssningsbehov. Bäst ljud hade jag med "Ola68 linjekällorna", med 12 slutna SLS-10 basmoduler .
Anläggningen jag har nu byggs upp med mottot "Budgetljud för husbehov" 8) . Den består nästan enbart av begagnade prylar och billiga PA-element.
Undantaget är min nya förförstärkare/DSP/DAC, dvs Najdan. Har inte sett några sådana på begagnatmarknaden än.
En uppgradering av elementen i topparna är inte utesluten, i framtiden 8) .

Användarvisningsbild
NADifierad
fd. nadifierad

Inläggav NADifierad » 2018-04-27 16:26

För att utveckla det där med jämförelse av ljudåtergivning, så tycker jag att det är i stort sett omöjligt att jämföra mitt ljud med det hemma hos andra.
Jag har ju varit hemma hos ett gäng forumiter genom åren och hört fantastiska anläggningar. De har alla, utan undantag låtit bra. Vissa mer än andra.
Ingen gång har jag hört något som jag direkt har kunnat säga: "Det här låter bättre än hemma". Jag skulle behöva ha deras anläggning hemma för att över tid utvärdera för och nackdelar i jämförelse.
Den enda gången jag bortom tvivel hört att jag ligger i lä, var hos Komorok. Och då var det baskapaciteten som stod ut. Då hade han "Bara" tolv stycken 12". Har för mig att han har 24 styck nu? 8O

Någon annan som har svårt att jämföra ljud på bortaplan?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2018-04-27 16:51

NADifierad skrev:Så länge jag inte har något bättre att jämföra med i ett annat rum, så är det tillfredställande bra :) .
Det enda jag har att jämföra med, är minnet av ljudintryck från andra setups jag haft i samma rum. Och de minns jag alla som bra, fast med för lite ljudtryckskapacitet för mina lyssningsbehov. Bäst ljud hade jag med "Ola68 linjekällorna", med 12 slutna SLS-10 basmoduler .
Anläggningen jag har nu byggs upp med mottot "Budgetljud för husbehov" 8) . Den består nästan enbart av begagnade prylar och billiga PA-element.
Undantaget är min nya förförstärkare/DSP/DAC, dvs Najdan. Har inte sett några sådana på begagnatmarknaden än.
En uppgradering av elementen i topparna är inte utesluten, i framtiden 8) .

Du menar de som Ola byggde själv, inte hans första som avr7000 byggde då? (De som ligger på undantag här hemma f.n.)

Användarvisningsbild
NADifierad
fd. nadifierad

Inläggav NADifierad » 2018-04-27 17:30

Jag menar de kloner jag byggde av Ola68’as. :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2018-04-27 17:32

NADifierad skrev:Jag menar de kloner jag byggde av Ola68’as. :)

ok!!

Användarvisningsbild
NADifierad
fd. nadifierad

Inläggav NADifierad » 2018-04-28 13:20

NADifierad skrev:För att utveckla det där med jämförelse av ljudåtergivning, så tycker jag att det är i stort sett omöjligt att jämföra mitt ljud med det hemma hos andra.
Jag har ju varit hemma hos ett gäng forumiter genom åren och hört fantastiska anläggningar. De har alla, utan undantag låtit bra. Vissa mer än andra.
Ingen gång har jag hört något som jag direkt har kunnat säga: "Det här låter bättre än hemma". Jag skulle behöva ha deras anläggning hemma för att över tid utvärdera för och nackdelar i jämförelse.
Den enda gången jag bortom tvivel hört att jag ligger i lä, var hos Komorok. Och då var det baskapaciteten som stod ut. Då hade han "Bara" tolv stycken 12". Har för mig att han har 24 styck nu? 8O

Eller är jag ensam om denna upplevelse. 8)

Användarvisningsbild
NADifierad
fd. nadifierad

Inläggav NADifierad » 2018-04-29 19:11

Före....

IMG_0021.JPG
IMG_0021.JPG (1.28 MiB) Visad 1068 gånger

Efter....

IMG_0022.JPG
IMG_0022.JPG (1.78 MiB) Visad 1068 gånger

Fortsättning följer....

Användarvisningsbild
jonasp
Redaktör

Inläggav jonasp » 2018-04-29 19:22

Jag ser! Jag ser! Jag ser! 8)
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
NADifierad
fd. nadifierad

Inläggav NADifierad » 2018-04-29 19:25

jonasp skrev:Jag ser! Jag ser! Jag ser! 8)

Grattis! Herrn har vunnit en färgradio i samma kulör som det upptäckta :D .

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2018-04-29 19:44

Jag ser oxå!
Du har kammat fransarna på mattan något :)

Tangband

Inläggav Tangband » 2018-04-29 19:46

NADifierad skrev:
NADifierad skrev:För att utveckla det där med jämförelse av ljudåtergivning, så tycker jag att det är i stort sett omöjligt att jämföra mitt ljud med det hemma hos andra.

Nej, de som har möjlighet att med tex dsp kunna ändra ljudet precis som man själv vill kan nog optimera sin egen anläggning så bra det subjektivt kan bli. Det innebär att jag själv nog har hört få anläggningar som spelar bättre än min egen :D .
Men- folk som lyssnat hos mig kanske tycker helt annorlunda , de kanske har helt andra referenser om vad bra ljud är 8)? .
Med tiden har jag lärt mig att bra ljud för mig kan innebära nåt helt annat för en annan.

Jag tycker kanske generellt att det är få anläggningar som varit helt passiva som låtit riktigt bra.

Enda gången jag hört något som låtit klart bättre på flera parametrar är ett digitalt faskorrigerat exakt-system med akudorik och två stora rel-subbasar. Då var det dynamiken som var outstanding. Det har fått mig att fundera på att jag skulle vilja ha en digital ingång på mitt dsp filter.

Jag har också hört ett par B/W 800 Diamond som stod väldigt brett isär med dyr elektronik och akustikreglering som presterade en rent holografisk stereobild. Bättre än hemma hos mig. Men basen var nog sämre 8)
Men B/W kostade 30 gånger mer än mina högisar.

Dessa två gånger har jag då jag kommit hem, lyssnat på samma skivor och krasst kunnat konstatera att det finns bättre system än mitt. :D
Senast redigerad av Tangband 2018-04-29 19:58, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
NADifierad
fd. nadifierad

Inläggav NADifierad » 2018-04-29 19:53

gflar skrev:Jag ser oxå!
Du har kammat fransarna på mattan något :)

Du är observant 8)

Användarvisningsbild
NADifierad
fd. nadifierad

Inläggav NADifierad » 2018-04-29 19:57

Tangband skrev:
NADifierad skrev:

Nej, de som har möjlighet att med tex dsp kunna ändra ljudet precis som man själv vill kan nog optimera sin egen anläggning så bra det subjektivt kan bli. Det innebär att jag själv nog har hört få anläggningar som spelar bättre än min egen :D .
Men- folk som lyssnat hos mig kanske tycker helt annorlunda , de kanske har helt andra referenser om vad bra ljud är 8)? .
Med tiden har jag lärt mig att bra ljud för mig kan innebära nåt helt annat för en annan.

Jag tycker kanske generellt att det är få anläggningar som varit helt passiva som låtit riktigt bra.

Enda gången jag hört något som låtit klart bättre på flera parametrar är ett digitalt faskorrigerat exakt-system med akudorik och två stora rel-subbasar. Då var det dynamiken som var outstanding. Det har fått mig att fundera på att jag skulle vilja ha en digital ingång på mitt dsp filter.

Jag har också hört ett par B/W 801 Diamond som stod väldigt brett isär med dyr elektronik och akustikreglering som presterade en rent holografisk stereobild. Bättre än hemma hos mig. Men basen var nog sämre 8)

Dessa två gånger har jag då jag kommit hem, lyssnat på samma skivor och krasst kunnat konstatera att det finns bättre system än mitt. :D

Tack för dina synpunkter :) . Skönt att jag inte är ensam.
Du får skaffa en Najda :D .

Tangband

Inläggav Tangband » 2018-04-29 19:58

Ja jag är riktigt sugen :D .
(dbx Venu 260 är också en kandidat som har digital in )

Tangband

Inläggav Tangband » 2018-04-29 20:06

NADifierad, hur har du fått till integreringen med dina subbasar mot frontarna ?
Jag läste att du kör 48 db okt lågpass till dem.
Delar du topparna nedåt nånting? , om du gör det, vilket filter använder du ?
Det ser ut som du kan spela rejält högt med dina högtalare :)

Användarvisningsbild
NADifierad
fd. nadifierad

Inläggav NADifierad » 2018-04-29 20:15

Någonstans mitt i förra sidan i denna tråden, har jag skrivit alla delningar jag använder för tillfället.
Jag delar midbasarna från basarna med 24dB/oct LR.
Fast snart blir det ytterligare två moduler, och mono till subbarna. Då är det bara att börja mäta och ratta igen :roll: :)

FöregåendeNästa

Återgå till Medlemspresentationer