Tangband aktiverar- söker artikulerad subbas

Läs medlemarnas presentationer och om deras anläggningar.

Moderator: Redaktörer

Tangband

Re: Tangband aktiverar- korrigerar toppoktaven

Inläggav Tangband » 2018-11-02 16:27

Efter långa lyssningar föredrar jag denna kurva mätt på en högtalare på 1,1 meters avstånd. Lyssnar jag i stereo vill jag ha en minskning i energi med ungefär 2 db mellan 3-4 khz , i övrigt rakt.
Bilagor
IMG_8099.JPG
IMG_8099.JPG (114.54 KiB) Visad 1466 gånger
Senast redigerad av Tangband 2018-11-02 16:36, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
sladdbarn

Re: Tangband aktiverar- Gillar sänkt energi vid 3-4 khz

Inläggav sladdbarn » 2018-11-02 16:30

Intressant, vad tycker du blir bättre då?

Tangband

Inläggav Tangband » 2018-11-02 16:33

sladdbarn skrev:Intressant, vad tycker du blir bättre då?

Det känns som att man slutar tänka på att det är högtalarljud och man kan lyssna länge utan att bli trött. Frekvenskurvan känns jämnare med lite mindre energi mellan 3-4 khz. Det är svårt att beskriva ljud men jag tror du förstår :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2018-11-02 18:38

Det stämmer ju bra överens med min upplevelse :)
Mvh/David
| lite högtalare här | lite högtalare där | till höger stärkande i två | i mitten några givande lådor små | framför allt sitter gubben den grå |

Användarvisningsbild
sladdbarn

Inläggav sladdbarn » 2018-11-03 09:39

Tangband skrev:
sladdbarn skrev:Intressant, vad tycker du blir bättre då?

Det känns som att man slutar tänka på att det är högtalarljud och man kan lyssna länge utan att bli trött. Frekvenskurvan känns jämnare med lite mindre energi mellan 3-4 khz. Det är svårt att beskriva ljud men jag tror du förstår :)

De låter trevligt.

JM

Inläggav JM » 2018-11-03 10:59

Tangband du har sannolikt likt många hifi-nördar drabbats av hyperakusi.

Ca 10 % av befolkningen utspritt i alla åldrar har olika grad av ljudöverkänslighet - hyperakusi. De flesta med hyperakusi har normalt audiogram dvs har ej nedsatt hörsel. Många med hyperakusi utvecklar tinnitus efter ca 10 år och några får därefter nedsatt hörsel.
Långvarig exponering för ljudnivåer kring 85 dB kopplas till hyperakusi. Extremt höga kortvariga ljudeponeringar ger oftare mer direkta hörselnedsättningar än hyperakusi.
Yrken som är överrepresenterade är musiker, lärare och kontorsanställda, inte de "klassiska" bulleryrkena. Speciellt musiker inom klassisk musik är drabbade. Det finns inga studier på hifi-folk men hifi intresserade uppfyller alla kriterier för att utveckla hyperakusi.
Helt logiskt utvecklas hyperakusi initialt där hörseln är som känsligast dvs lite över 3500 Hz hos män.

Det är inte ovanligt att vissa högtalarutvecklare lägger medvetet in sänkt tonkurva i aktuellt område. Högtalarutvecklarna kompenserar då för sin egen hyperakusi som ger ett sämre ljud för icke hyperakusi drabbade.
Toole/Olive på Harman använder försökspersoner utan hyperakusi och utvecklar JBL högtalare med rak tonkurva utan BBC-dippen. (se länk nedom)
Mild hyperakusi lindras med relativ ljudnivåsänkning i drabbat frekvensområde likt du Tangband har gjort.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Hyperakusi
https://hydrogenaud.io/index.php/topic,75195.0.html
https://www.av.se/globalassets/filer/pu ... -rap-2013- , gå till sida 22

JM
Senior neuro-forskare, neuro-läkare, neuro-psykolog.

Tangband

Inläggav Tangband » 2018-11-03 11:14

JM- intressant !
Mycket av det du beskriver skulle faktiskt möjligen kunna passa in på mig, så jag håller det inte för helt omöjligt .
Intressanta länkar också.

Jo, jag är medveten om att många högtalare medvetet har en stor dipp ( ibland upp emot 6-8 db ! 8O ) i responsen mellan 2-4 kHz, jag vet även att de åsikter du för fram om just detta är väldigt kontroversiella här på faktiskt.io , men jag håller allting öppet och det verkar som du har rätt. Du tänker som Toole och de tankar han kommit fram till.

Brasklapp: Det finns ju även diskussioner i många forum som säger att kamfilter-effekten av två stereohögtalare uppställda i tex 1:18 gör att det krävs en liten dipp vid dessa frekvenser på lyssningsplats för att ljudet ska upplevas naturligt.

Jag har därför insett att olika konstruktörer worldwide tänker väldigt olika om detta- bäst därför att läsa på själv och prova själv :), väl medveten att de val jag gör till dels kanske beror på om jag har mild hyperakusi eller inte.

JM

Inläggav JM » 2018-11-03 11:47

I grunden citerar jag medicinska fakta. Relaterar inte till faktiskt.io spekulationer.

JM
Senior neuro-forskare, neuro-läkare, neuro-psykolog.

Användarvisningsbild
Perfector

Inläggav Perfector » 2018-11-03 12:09

Jag tycker det låter som det jag gjorde under 25 år, dvs en lätt sjunkande känslighet mot högre frekvenser för att undvika skrikiga högtalare.
Men det är nog bara inbillning.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm, Visaton, Inertia AB, Sinus samt Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik samt Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Tangband

Inläggav Tangband » 2018-11-03 12:36

Perfector skrev:Jag tycker det låter som det jag gjorde under 25 år, dvs en lätt sjunkande känslighet mot högre frekvenser för att undvika skrikiga högtalare.

Kanske även du har en släng av hyperakusi ? Skrikigheten kanske inte märks lika mycket vid en rak kurva om man har helt perfekt hörsel ?
Jag menar inte att du är hörselskadad men det är troligt att de flesta ljudnördar och eller musiker har en lätt hörselnedsättning, undertecknat inräknad, kanske även JM :wink:

Användarvisningsbild
Perfector

Inläggav Perfector » 2018-11-03 12:39

Tangband skrev:
Perfector skrev:Jag tycker det låter som det jag gjorde under 25 år, dvs en lätt sjunkande känslighet mot högre frekvenser för att undvika skrikiga högtalare.

Kanske även du har en släng av hyperakusi ? Skrikigheten kanske inte märks lika mycket vid en rak kurva om man har helt perfekt hörsel ?
Jag menar inte att du är hörselskadad men det är troligt att de flesta ljudnördar och eller musiker har en lätt hörselnedsättning, undertecknat inräknad, kanske även JM :wink:

Tämligen troligt.
Min teori är att ljudet i de högre registren vaknar med stigande volym och om man då dämpar lite så blir kurvan rak när man spelar upp.
Och eftersom örat hör illa i basen på låg volym så blir det ändå balans när man spelar lite tystare.
Men det är jag det.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm, Visaton, Inertia AB, Sinus samt Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik samt Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2018-11-03 13:35

En sänkning i nämnda register motverkar ofta den höjning som återfinns i många pop/rock-produktioner. Förslaget fanns i samband med Ino NOOLOM. För klassisk musik var det tal om en liknande sänkning runt 10 kHz.

Bild

Bild

Tangband

Inläggav Tangband » 2018-11-03 14:15

Intressant :)

Sågär skriver förövrigt S Linkwitz om behovet av minskad energi vid 3 kHz. Han påstår alltså att detta inte beror på nån hörselskada... om det nu inte är så att även HAN har hyperakusi 8O :D

”Our perception of loudness is slightly different for sounds arriving frontally versus sounds arriving from random directions at our ears. The difference between equal-loudness-level contours in frontal free-fields and diffuse sound fields is documented, for example, in ISO Recommendation 454 and in E. Zwicker, H. Fastl, Psycho-acoustics, p. 205.
Diffuse field equalization of dummy-head recordings is discussed in J. Blauert, Spatial Hearing, pp. 363, and headphone diffuse field equalization by G. Theile in JAES, Vol. 34, No. 12.
Reference to a slight dip in the 1 to 3 kHz region for loudspeaker equalization is made in H. D. Harwood (BBC Research Department), Some factors in loudspeaker quality, Wireless World, May 1976, p.48.

Around 3 kHz our hearing is less sensitive to diffuse fields. Recording microphones, though, are usually flat in frequency response even under diffuse field conditions. When such recordings are played back over loudspeakers, there is more energy in the 3 kHz region than we would have perceived if present at the recording venue and a degree of unnaturalness is introduced.
This applies primarily to recordings of large orchestral pieces in concert halls where the microphones are much closer to the instruments than any listener. At most listening positions in the hall the sound field has strong diffuse components.
I use a dip of 4 dB (x1.gif, 2760NF) to equalize for this. The circuit consists of R, C and L in series, forming a frequency dependent ladder attenuator in conjunction with the 5.11k ohm source resistor. You may choose to make the notch filter selectable with a switch for different types of recordings.

I have found through my own head-related recordings of symphonic music that the dip adds greater realism, especially to large chorus and to soprano voice and allows for higher playback levels."

Tangband

Inläggav Tangband » 2018-11-07 10:54

Konstaterande- frekvenskorrigeringarna i Dbx så att det mäter nästan rakt on axis ( även lika rakt off axis 15, 30 grader tack vare CD-hornet kan jag konstatera :) ) gör att ALL akustisk inspelad musik låter bättre på lyssningsplats. Jag föredrar fortfarande en liten dipp på 2 db mellan 2-4 kHz.

Jag kan också därmed konstatera att en högtalare bör mäta hyfsat rakt on axis och off axis om den ska låta bra med akustisk musik. Mätningen 1 meter från högtalaren ska inte luta nedåt i frekvens mot diskanten som en del konstruktörer påstår. På lyssningsplatsen ser det kanske annorlunda ut. Ett bra lyssningsrum kanske sänker återgivningen en aning mot högre frekvenser ? Learning by doing.... , detta med frekvenskurvan lutning har ju diskuterats i många trådar på forumet. Kanske är situationen något annorlunda med konventionella högtalare utan horn som sprider olika i diskant och mellanregistret.

Med rock- pop är skillnaden inte så stor eller enkelt förklarad längre med en rak kurva. Med Dbx filtret kan jag med en knapptryckning på min iPad stänga av de (totalt 15) små korrigeringarna för varje register i mitt trevägssystem- på lyssningsplatsen.

I många fall så blir musiken roligare med mera ös och klös om det inte finns några korrigeringar i boomern och subbasen- fast jag vet att det mäter mycket krokigare. Det verkar som att färgningar inte påverkar pop/rock lika mycket, eller, hemska tanke, örat gillar lite färgningar med den musiken :D
Bilagor
19564CD3-A185-4D09-8905-D5EEC511485E.jpeg
19564CD3-A185-4D09-8905-D5EEC511485E.jpeg (114.54 KiB) Visad 1267 gånger
Senast redigerad av Tangband 2018-11-07 11:03, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2018-11-07 11:01

Floyd Toole hälsar: "Vad var det jag sa? :)"

;)

Tangband

Inläggav Tangband » 2018-11-07 11:06

Cortado skrev:Floyd Toole hälsar: "Vad var det jag sa? :)"

;)

Tja... jag kan konstatera att det är på det här sättet. :)

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2018-11-07 11:37

Tangband skrev:Konstaterande- frekvenskorrigeringarna i Dbx så att det mäter nästan rakt on axis ( även lika rakt off axis 15, 30 grader tack vare CD-hornet kan jag konstatera :) ) gör att ALL akustisk inspelad musik låter bättre på lyssningsplats. Jag föredrar fortfarande en liten dipp på 2 db mellan 2-4 kHz.

Jag kan också därmed konstatera att en högtalare bör mäta hyfsat rakt on axis och off axis om den ska låta bra med akustisk musik. Mätningen 1 meter från högtalaren ska inte luta nedåt i frekvens mot diskanten som en del konstruktörer påstår. På lyssningsplatsen ser det kanske annorlunda ut. Ett bra lyssningsrum kanske sänker återgivningen en aning mot högre frekvenser ? Learning by doing.... , detta med frekvenskurvan lutning har ju diskuterats i många trådar på forumet. Kanske är situationen något annorlunda med konventionella högtalare utan horn som sprider olika i diskant och mellanregistret.

Med rock- pop är skillnaden inte så stor eller enkelt förklarad längre med en rak kurva. Med Dbx filtret kan jag med en knapptryckning på min iPad stänga av de (totalt 15) små korrigeringarna för varje register i mitt trevägssystem- på lyssningsplatsen.

I många fall så blir musiken roligare med mera ös och klös om det inte finns några korrigeringar i boomern och subbasen- fast jag vet att det mäter mycket krokigare. Det verkar som att färgningar inte påverkar pop/rock lika mycket, eller, hemska tanke, örat gillar lite färgningar med den musiken :D

Men du Tangband, jag är fortfarande övertygad om att en högtalare inte vet vad den spelar, det som kommer ut är bara ljud alstrat av olika frekvenser. Om ljuden består av en fiol, bastrumma eller en hårt distad elgitarr är inte väsentligt.
Kortfattat, en högtalare som kan spela alla frekvenser korrekt kommer också att kunna spela alla typer av musik korrekt.

Däremot kanske det kan vara så att man personligen har svårt för vissa instruments ljud inom rockmusik då det kan vara lite vassare och spretigare och därmed gärna vill mildra dessa med färgning. Det är väl helt ok om man tycker så men det finns så många olika låtande rockskivor precis som det finns så många olika låtande inspelningar av andra musikslag, så det blir ändå svårt att generellt föredra en färgning helt baserat på musikgenre.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2018-11-07 11:47

Tangband skrev:I många fall så blir musiken roligare med mera ös och klös om det inte finns några korrigeringar i boomern och subbasen- fast jag vet att det mäter mycket krokigare. Det verkar som att färgningar inte påverkar pop/rock lika mycket, eller, hemska tanke, örat gillar lite färgningar med den musiken :D

Korrigeringar gör ofta att det snarare låter "likadant" om all musik. Dvs man tar bort just det som är grunden i musiken, "ös och klös" som du så målande beskriver det. Lyssna på akustisk musik som vore det rock så kommer du uppleva samma begränsning med korrigeringen som du gör med pop/rock. För det utslätade korrigerade ljudet är ju också en färgning, eller hur?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Tangband

Inläggav Tangband » 2018-11-07 12:01

goat76 skrev:
Tangband skrev:Konstaterande- frekvenskorrigeringarna i Dbx så att det mäter nästan rakt on axis ( även lika rakt off axis 15, 30 grader tack vare CD-hornet kan jag konstatera :) ) gör att ALL akustisk inspelad musik låter bättre på lyssningsplats. Jag föredrar fortfarande en liten dipp på 2 db mellan 2-4 kHz.

Men du Tangband, jag är fortfarande övertygad om att en högtalare inte vet vad den spelar, det som kommer ut är bara ljud alstrat av olika frekvenser. Om ljuden består av en fiol, bastrumma eller en hårt distad elgitarr är inte väsentligt.
Kortfattat, en högtalare som kan spela alla frekvenser korrekt kommer också att kunna spela alla typer av musik korrekt.

Däremot kanske det kan vara så att man personligen har svårt för vissa instruments ljud inom rockmusik då det kan vara lite vassare och spretigare och därmed gärna vill mildra dessa med färgning. Det är väl helt ok om man tycker så men det finns så många olika låtande rockskivor precis som det finns så många olika låtande inspelningar av andra musikslag, så det blir ändå svårt att generellt föredra en färgning helt baserat på musikgenre.

En frekvenskurva on/off axis visar förstås inte hela sanningen. Hur beter sig högtalaren då många instrument och frekvenser ska återges samtidigt- då man drar på lite ? Det syns inte i några frekvensmätningar. Håller med om att det blir svårt att hitta en referens hur något bör låta vid pop/rock inspelningar eftersom det inte finns nån riktig referens.

Då kan man använda örat istället som referens - hur man VILL att det ska låta.

Men jag har märkt att då jag hör tex Hamelin spela piano och det är en ypperlig inspelning så vill jag att klangen på flygeln ska vara rätt. Om den låter färgat klangligt blir jag less att lyssna efter ett tag- även om alla andra parametrar i återgivningen är ”rätt” ( pace, rythm, timing , pitch )

En hyfsat rak kurva med mina högtalare on axis men även off axis låter här bättre för mig- på klassisk eller akustiska inspelningar.

Tangband

Inläggav Tangband » 2018-11-07 12:08

Bill50x skrev:
Tangband skrev:I många fall så blir musiken roligare med mera ös och klös om det inte finns några korrigeringar i boomern och subbasen- fast jag vet att det mäter mycket krokigare. Det verkar som att färgningar inte påverkar pop/rock lika mycket, eller, hemska tanke, örat gillar lite färgningar med den musiken :D

Korrigeringar gör ofta att det snarare låter "likadant" om all musik. Dvs man tar bort just det som är grunden i musiken, "ös och klös" som du så målande beskriver det. Lyssna på akustisk musik som vore det rock så kommer du uppleva samma begränsning med korrigeringen som du gör med pop/rock. För det utslätade korrigerade ljudet är ju också en färgning, eller hur?

/ B

Alla ingrepp i en dsp försämrar en aning , det är nog en viktig insikt. Det blir alltid en balans mellan de fel man försöker korrigera, med de artefakter som fås ”på köpet ”.

Vad det gäller akustisk musik så vill jag att klangen ska vara så rätt det bara går ( dvs använder frekvensgångskorrigeringar i dsp:n ) , väl medveten om att dessa ingrepp kan och ofta försämrar upplevelsen av pace, rythm,timing och pitch.

I pop och rock så är upplevelsen av ovanstående parametrar ofta viktigare än klang ( det finns ju ingen klanglig referens! ) , därmed finns det en förklaring av min upplevelse jag skrev om i ovanstående inlägg.

Tell

Inläggav Tell » 2018-11-07 17:27

Tangband skrev:Alla ingrepp i en dsp försämrar en aning , det är nog en viktig insikt. Det blir alltid en balans mellan de fel man försöker korrigera, med de artefakter som fås ”på köpet ”.

Vad det gäller akustisk musik så vill jag att klangen ska vara så rätt det bara går ( dvs använder frekvensgångskorrigeringar i dsp:n ) , väl medveten om att dessa ingrepp kan och ofta försämrar upplevelsen av pace, rythm,timing och pitch.

I pop och rock så är upplevelsen av ovanstående parametrar ofta viktigare än klang ( det finns ju ingen klanglig referens! ) , därmed finns det en förklaring av min upplevelse jag skrev om i ovanstående inlägg.

Njä en DSP försämrar nödvändigtvis inte, iaf inte hörbart. Korrigerar man nåt fel så skulle det ju vara konstigt om det skulle låta sämre.

O skulle nån musik låta dåligt i mina högtalare så skyller jag inte på högtalarna utan på produktionen, alltså dålig mixning och/eller mastring. För generellt sett så ska ju allt låta bra bara anäggningen är bra. Förstår inte alls grejen med folk som tycker att en pryl passar bättre till den eller den typen av musik, blir så bakvänt imo.

Tangband

Inläggav Tangband » 2018-11-07 18:21

Tell skrev:
Tangband skrev:Alla ingrepp i en dsp försämrar en aning , det är nog en viktig insikt. Det blir alltid en balans mellan de fel man försöker korrigera, med de artefakter som fås ”på köpet ”.

Njä en DSP försämrar nödvändigtvis inte, iaf inte hörbart. Korrigerar man nåt fel så skulle det ju vara konstigt om det skulle låta sämre.

O skulle nån musik låta dåligt i mina högtalare så skyller jag inte på högtalarna utan på produktionen, alltså dålig mixning och/eller mastring. För generellt sett så ska ju allt låta bra bara anäggningen är bra. Förstår inte alls grejen med folk som tycker att en pryl passar bättre till den eller den typen av musik, blir så bakvänt imo.

Tell, det är bara vissa saker som kan korrigeras utan att det blir andra fel, tex måste direktiviteten vara jämn från högtalaren om en korrigering av frekvenskurvan on-axis ska bli likadan som den som är 30 grader på snedden. Du lyssnar till stor del till rummets ljud då du lyssnar.
Sedan innebär varje korrigering i en dsp en teoretisk försämring- om det är hörbart eller ej beror på kvaliteten på dsp:n.
Se gärna detta föredrag :) viewtopic.php?f=10&t=68245

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2018-11-07 19:16

Tangband skrev:Tell, det är bara vissa saker som kan korrigeras utan att det blir andra fel, tex måste direktiviteten vara jämn från högtalaren om en korrigering av frekvenskurvan on-axis ska bli likadan som den som är 30 grader på snedden. Du lyssnar till stor del till rummets ljud då du lyssnar.
Sedan innebär varje korrigering i en dsp en teoretisk försämring- om det är hörbart eller ej beror på kvaliteten på dsp:n.

Men DSP kan ju användas för att korrigera fonogrammen också, inte bara "förbättra" återgivningen hos anläggningen och/eller dess samverkan med rummet. Var det ine du som tyckte att några Linn-högtalare med DSP var det bästa du hört?

Tangband

Inläggav Tangband » 2018-11-07 21:01

RogerGustavsson skrev:
Tangband skrev:Tell, det är bara vissa saker som kan korrigeras utan att det blir andra fel, tex måste direktiviteten vara jämn från högtalaren om en korrigering av frekvenskurvan on-axis ska bli likadan som den som är 30 grader på snedden. Du lyssnar till stor del till rummets ljud då du lyssnar.

Men DSP kan ju användas för att korrigera fonogrammen också, inte bara "förbättra" återgivningen hos anläggningen och/eller dess samverkan med rummet. Var det ine du som tyckte att några Linn-högtalare med DSP var det bästa du hört?

Jomenvisst- dsp är kraftigt överlägsen analoga filter med avseende på precision 8)
Det innebär förstås inte att ett dsp filter försämrar , troligen mycket mindre än ett mycket bra analogt filter, men det finns ju grader i helvetet...

Tangband

Re: Tangband aktiverar- Provar LTAS mätningar

Inläggav Tangband » 2018-11-12 12:24

Har nu på förmiddagen mätt med den av grafpro mfl beskrivna mätmetoden LTAS.
Jag har istället för vitt brus använt rosa brus och kompenserat i audiotools för brustypen. Mätningen är gjort i lyssningsposition 3,5 meter från högtalaren.

Bara att trycka "average" och köra det rosa bruset i 1 minut medan man vevar med miken i lyssningsposition +- 0,75 meter åt sidorna. Sedan kontrollmäta med sinussvep med miken 1 meter från högtalaren. Endast en högtalare användes.

Jag har varit tvungen att korrigera en liten smula så sinussvepet med blackman window överensstämmer så mycket det går med LTAS metoden. Det blir kompromisser. Till en början hade jag en peak vid 800 hz med LTAS. Det visade sig även synas på sinussvepet- men med mycket mindre amplitud. Efter mild dsp korrigering så har jag fått både sinus och LTAS mätningen att visa rätt raka kurvor . En svag peak syns fortfarande med LTAS mätningen vid 800 hz, men den syns inte alls längre på sinussvepet.

Den övre kurvan LTAS i lyssningsposition med 1/3 smoothing, rosa brus.
Den under kurvan sinussvep efter dsp korrigering med blackman window 50% 1,1 meter från högtalaren.
Bilagor
IMG_8173.JPG
IMG_8173.JPG (105.39 KiB) Visad 1045 gånger
IMG_8175.JPG
IMG_8175.JPG (123.01 KiB) Visad 1045 gånger

Tangband

Inläggav Tangband » 2018-11-12 17:02

Lite korrigeringar i dsp:n- sinussvepet rakare- resultatet blir att LTAS mätningen uppvisar en svag diskantsänkning jämfört med rak kurva uppmätt nära högtalaren.
Ska låta det vara såhär ett par dagar och se om jag tycker ljudet låter för ljust eller mörkt. :)
Övre kurvan LTAS- 3,5 meter från högtalaren.
Undre kurvan Lts sinussvep 1,1 meter från högtalaren.
Bilagor
BE2EBE66-02B1-4EBC-B4CB-2645D26F0B54.jpeg
BE2EBE66-02B1-4EBC-B4CB-2645D26F0B54.jpeg (114 KiB) Visad 1020 gånger
8D78D5E1-A9FF-4BBA-AF07-79CDC1475749.jpeg
8D78D5E1-A9FF-4BBA-AF07-79CDC1475749.jpeg (122.85 KiB) Visad 1020 gånger

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2018-11-12 18:55

Håller du på med typ samma sak i två trådar?

Om så är fallet, så se mitt svar i andra tråden, d.v.s.:
viewtopic.php?f=10&t=68271
//Johan Lindroos

Tangband

Inläggav Tangband » 2018-11-20 17:08

Efter en veckas lyssning så känns klangbalansen efter sista justeringen rätt. En svagt sluttande kurva från lyssningsplats (average +- 75 cm åt sidorna med rosa brus) och en rätt rak sinuskurva 1.1 meter från högtalaren.

Just nu lyssnar jag nästan uteslutande till klassisk musik och akustiskt inspelad jazz - det är nog den musikstilen som tjänat mest på de sista dsp-ändringarna jag gjort.

Tangband

Re: Tangband aktiverar- Provar puls vid högtalarmätning

Inläggav Tangband » 2018-12-01 21:40

Har provat en bredbandig pulssignal som är extremt kort för första gången, finns här: https://www.audiocheck.net/testtones_impulse.php

"This file presents a 0 dbFS impulse, with a 1-sample width and a 44.1 kHz sample rate. Impulse duration is 0.0227 ms and its frequency response extends from 0 Hz to 22,050 Hz."

Översta mätningen är tidswindow= none
Undre mätningen är med 50% Window med blackman.

Då blev frekvenskurvorna såhär:
Bilagor
IMG_8237.JPG
IMG_8237.JPG (120.41 KiB) Visad 774 gånger
IMG_8246.JPG
IMG_8246.JPG (122.8 KiB) Visad 774 gånger

Tangband

Re: Tangband aktiverar- Provar puls vid högtalarmätning

Inläggav Tangband » 2018-12-01 21:53

Den sänkning av frekvenskurvan vid lägre frekvenser med blackman window jag kan se - är det avsaknaden av en del av rummets bidrag ?
Eller mäter jag tokigt?

Programmet audiotools jag använder registrerar den korta pulsen- ritar sedan upp frekvenskurvan efter en halv sekund på skärmen.

FöregåendeNästa

Återgå till Medlemspresentationer