Tangband aktiverar- FUKDIST i ek

Läs medlemarnas presentationer och om deras anläggningar.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
rajapruk

Re: Tangband aktiverar- Delay på diskanthornet

Inläggav rajapruk » 2019-03-19 18:17

Tangband skrev:Var är det akustiska centrumet i en kompressions-driver ?
Är det vid A eller B ?

Vet jag det kan jag räkna ut allting med en tumstock genom att mäta driverns mynning i hornet utanpå högtalaren samt skruva ut baselementet och mäta avståndet till talspolen.

Det är snarare i bakre delen av drivern, inte mynningen. Räkna på mitten av den kanske.
Och för woofern membranet/konen längst in, typ.

Tangband

Inläggav Tangband » 2019-03-19 23:13

rajapruk skrev:
Är det vid A eller B ?

Vet jag det kan jag räkna ut allting med en tumstock genom att mäta driverns mynning i hornet utanpå högtalaren samt skruva ut baselementet och mäta avståndet till talspolen.

Det är snarare i bakre delen av drivern, inte mynningen. Räkna på mitten av den kanske.

Aha, tack för info :)

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2019-03-20 00:27

Om fasen varierar med frekvens, kan man då mäta fram det akustiska centrumet med en linjal/skjutmått ?

Användarvisningsbild
rajapruk

Inläggav rajapruk » 2019-03-20 09:55

Cortado skrev:Om fasen varierar med frekvens, kan man då mäta fram det akustiska centrumet med en linjal/skjutmått ?

Det fysiska avståndet är ändå utgångspunkten. Sen får man hitta exakt rätt med tester.

Det är minimumfas-beteende på högtalarelement. Är tonkurvan rak för elementet så är fasen rak för elementet. Tangband har EQ:at totala tonkurvan rak efter bästa förmåga.

Jag har gett Tangband rådet flera gånger att mäta och EQ:a varje element för sig, men det verkar inte bita.

Cortado, du får gärna visa ditt sätt att mäta fram rätt delay mellan olika element.

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: Tangband aktiverar- Spelar elementen i fas ?

Inläggav IngOehman » 2019-03-20 13:27

Tangband skrev:
IngOehman skrev:
Morello skrev:Tangband mäter inte i ekofri miljö, varför utsläckningen inte blir så fasligt djup.

Njae... Med sådana högtalare som är aktuella så blir utfasningen normalt större än sådär om element+filter verkligen ger en perfekt fasparallell samverkan. Det är ju dessutom tydligt att integrationen är... skall vi säga måttlig. Vid 1400 Hz så stiger ju nivån vid motfasinkopplingen!

Med allt detta sagt så kan det vara så att detta ÄR de filterfuktioner som (jämfört med de andra han testat) ger Tangband den subjektivt bästa upplevelsen. Att elementen är mer än 120 grader ifrån varandra vi inkoppling ”i fas” (det vill säga på riktigt mer ur än i fas vid 1400 Hz) strax under delningen kan vara precis vad som behövs för att minska direktiviteten i registret under delningen. Det kan vara upplevelsemässigt fördelaktigt om det element som arbetar där har mycket hög direktivitet.

Vh, iö

Tack för bra info :) . Det är en djungel detta med subjektiv förbättrings-upplevelse och mätbar förbättring ( eller försämring? ) . Ska försöka hitta orsaken till varför det stiger vid 1400 Hz.

Som sagt - inga tumregelsanningar är sanna. Fasskillnader mellan elementen kan lika gärna vara fördelaktiga som till nackdel, det beror på och det beror på mycket.

Det finns dessutom mycket mera än akustiskt avstånd att ta hänsyn till, t ex den akustiska fokalpunkten. Den senare är oftast mycket viktigare. Skapligt ofta är det en mycket bättre lösning att hantera grupplöptidsskillnader med den omvända grupplöptidsskillnaden i filtret. Det betyder att det element som är närmast lyssnaren får en brantare filterfunktion.

Den som kommer med turegellösningar (”gör så här”) är inte värd att lyssna till. Lär dig alla variabler istället, från det kan du lista ut en massa alternativa tillvägagångssätt, och sen undersöka resultatet av dessa. På så vis skaffar du dig riktig kunskap istället för att lära dig tumregler som du behöver olära dig senare när du vill lära dig mera. Att olära sig saker som blivit övertygelser kan vara mycket svårt.

Vh, iö

- - - - -

PS. Ser att det skrivits ett antal inlägg efter det jag citerade och kommenterade. Vill bara klargöra att jag inte kommenterar något specifikt inlägg, jag bara rekommenderar att ”genvägar” undviks.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
rajapruk

Re: Tangband aktiverar- Spelar elementen i fas ?

Inläggav rajapruk » 2019-03-20 13:50

IngOehman skrev:Det finns dessutom mycket mera än akustiskt avstånd att ta hänsyn till, t ex den akustiska fokalpunkten. Den senare är oftast mycket viktigare. Skapligt ofta är det en mycket bättre lösning att hantera grupplöptidsskillnader med den omvända grupplöptidsskillnaden i filtret. Det betyder att det element som är närmast lyssnaren får en brantare filterfunktion.

Där finns en fördel med aktivt drivna högtalare med digitala delningsfilter här anser jag, att man inte i designstadiet av högtalaren låser fast denna punkt i rummet där allt sammanfaller "perfekt" som man vill ha det.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2019-03-20 14:01

Om elementen som de är monterade i kabinettet inte får sammanfallande fokalpunkter så är det så. Det är ingenting som ett digitalt delningsfilter kan göra något åt.

Vh, iö

Tangband

Inläggav Tangband » 2019-03-20 14:04

IngOehman skrev:Om elementen som de är monterade i kabinettet inte får sammanfallande fokalpunkter så är det så. Det är ingenting som ett digitalt delningsfilter kan göra något åt.

Vh, iö

Tack för info :)
Jag är okunnig om fokalpunkten, vad betyder det ?

Tangband

Inläggav Tangband » 2019-03-20 14:07

rajapruk skrev:
Cortado skrev:Om fasen varierar med frekvens, kan man då mäta fram det akustiska centrumet med en linjal/skjutmått ?

Det fysiska avståndet är ändå utgångspunkten. Sen får man hitta exakt rätt med tester.

Det är minimumfas-beteende på högtalarelement. Är tonkurvan rak för elementet så är fasen rak för elementet. Tangband har EQ:at totala tonkurvan rak efter bästa förmåga.

Jag har gett Tangband rådet flera gånger att mäta och EQ:a varje element för sig, men det verkar inte bita.

Cortado, du får gärna visa ditt sätt att mäta fram rätt delay mellan olika element.

Ja Cortado får gärna visa hur han menar :) .

Jag ska kanske prova ditt förslag rajapruk, och tack för info :) . Men det innebär att jag får börja om från noll med alla delningsfilter inställningar och måste börja om med alla mätningar. Med det är väl det som ingår i hobbyn :D

Användarvisningsbild
rajapruk

Inläggav rajapruk » 2019-03-20 14:18

IngOehman skrev:Om elementen som de är monterade i kabinettet inte får sammanfallande fokalpunkter så är det så. Det är ingenting som ett digitalt delningsfilter kan göra något åt.

Vh, iö

I så fall har jag missuppfattat vad du menar med "fokalpunkt".

Användarvisningsbild
rajapruk

Inläggav rajapruk » 2019-03-20 14:24

Tangband skrev:Jag ska kanske prova ditt förslag rajapruk, och tack för info :) . Men det innebär att jag får börja om från noll med alla delningsfilter inställningar och måste börja om med alla mätningar. Med det är väl det som ingår i hobbyn :D

*Percy röst* Det finns inga genvägar till det perfekta ljuudet.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2019-03-20 14:31

Tangband skrev:

Vh, iö

Tack för info :)
Jag är okunnig om fokalpunkten, vad betyder det ?

Om du tittar på hur ljudvågen är formad som lämnar högtalaren så kan du baklänges ser varifrån i rummet den verkar ha kommit. Det är den akustiska fokalpunkten. Den har ingenting med tid eller fas att göra.

Är de akustiska fokalpunkterna från respektiva element sådana att de inte samarbetar bra så kommer de inte att samarbeta bra - oavsett hur filtret gör.

Problemet är lite besläktat med de som gäller akustisk bekämpning av resonanser i ett lyssningsrum och försök att rätta till dem med DRC. Det går inte! Alla resonansmönster finns kvar hur mycket man än försöker påverka dem med DRC. Problemet med rumsresonansern är ju inte de man kan förenkla till ”tonkurvan på lyssnkngsplats”, utan huvudproblemet är de mönster av dramatiskt olika tonkurva man får när man rör sig i rummet OCH att örat hör skillnad mellan ljud från olika riktningar - vi hör helt enkelt riktningar. Så de saker som kommer från en ritning i rummet kan inte kompenseras av ett ”motljud” från högtalarna, annat än för mikrofonen... :?

Vh, iö

Användarvisningsbild
rajapruk

Inläggav rajapruk » 2019-03-20 14:40

Vi kan kalla min punkt G-punkt då! Punkten i rummet där högtalarens olika element sammanfaller i tid/fas exakt så som designern avsett för direktljudet till lyssnaren.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2019-03-20 16:32

Kanske skulle haft lite skärmdumpar för att beskriva detta men gör ett försök utan.

Ponera att jag ska fasjustera en tvåvägare, då svepmäter jag båda elementen individuellt i t.ex. Holm och då får jag tonkurva och fas för båda elementen. Jag har då tonkurva och fas för båda elementen i graffönstret där. I den kan jag se avståndsskillnaden när man jämför fasen.

Går det att förstå det där? :)

Sen vet jag inte om jag ställt till med begreppsförvirring men blir lite osäker på "akustiskt centrum" och det Ingvar kallar "fokalpunkt", känns som att vi pratar om samma sak men att jag eventuellt använder fel term.

Användarvisningsbild
rajapruk

Inläggav rajapruk » 2019-03-20 16:52

Har du loopback och grejer då eller på mätningen för att garantera att fasen är jämförbar?
Flygtid till micken EXAKT samma?
Jag är iaf inte konfident att få till det i REW ännu. Gäller att ha tungan i rätt mun när man skall mäta fas.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2019-03-20 17:16

rajapruk skrev:Har du loopback och grejer då eller på mätningen för att garantera att fasen är jämförbar?

Jag har testat det nån gång men inte tyckt att det gör någon skillnad. I vilket fall kör jag exakt samma setup för båda elementen. Flyttar bara kabeln (från förstärkare) från ena elementet till det andra, rör inget annat, förutom att välja en annan slot i Holm då.

rajapruk skrev:Flygtid till micken EXAKT samma?

Riktar micken mot mitten av elementen och flyttar den inte mellan mätningarna, om det var det du menade?

Tangband

Inläggav Tangband » 2019-03-22 15:13

rajapruk skrev:
Är det vid A eller B ?

Nu har jag mätt lite- basen är försänkt 4 cm in i lådan, horn-driverns mynning sitter 7,5 cm försänkt i lådan. Allting mätt i förhållande till högtalarens sidor.

Drivern är i sin tur 5,8 cm djup enligt databladet- om jag räknar från mitten av drivern skulle det bli 2,9 cm.

Alltså total försänkning av drivern och där det förmodade akustiska centrumet bör vara, från högtalarnas sidokanter = 10,4 cm. Måste skruva upp basarna och mäta de fysiska måtten på dessa också.

Om baselementets talspole ska vara i linje med horndrivern så behöver avståndet från baskon till dess talspole vara ungefär 10,4 cm - 4 cm = 6,4 cm.

Det verkar nästan som att elementen i förväg är monterade i akustisk linje med varandra ? :)

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2019-03-22 17:53

Såhär:

Fasen är streckad för respektive element. Röd är bas och blå diskant. Inga filterkomponenter finns med här.

Där fasen korsar varandra är elementen på samma akustiska "plan" ( strax över 2kHz ) ... och där de inte korsar varandra, är de inte i samma plan. :)

Fasligt.gif
Fasligt.gif (32.19 KiB) Visad 587 gånger

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2019-03-23 00:41

Cortado skrev:Kanske skulle haft lite skärmdumpar för att beskriva detta men gör ett försök utan.

Ponera att jag ska fasjustera en tvåvägare, då svepmäter jag båda elementen individuellt i t.ex. Holm och då får jag tonkurva och fas för båda elementen. Jag har då tonkurva och fas för båda elementen i graffönstret där. I den kan jag se avståndsskillnaden när man jämför fasen.

Går det att förstå det där? :)

Sen vet jag inte om jag ställt till med begreppsförvirring men blir lite osäker på "akustiskt centrum" och det Ingvar kallar "fokalpunkt", känns som att vi pratar om samma sak men att jag eventuellt använder fel term.

Nej, akustiskt centrum och fokalpunkt är helt olika saker.

Vh, iö

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2019-03-23 19:15

Tangband skrev:
rajapruk skrev:
Är det vid A eller B ?

Nu har jag mätt lite- basen är försänkt 4 cm in i lådan, horn-driverns mynning sitter 7,5 cm försänkt i lådan. Allting mätt i förhållande till högtalarens sidor.

Drivern är i sin tur 5,8 cm djup enligt databladet- om jag räknar från mitten av drivern skulle det bli 2,9 cm.

Alltså total försänkning av drivern och där det förmodade akustiska centrumet bör vara, från högtalarnas sidokanter = 10,4 cm. Måste skruva upp basarna och mäta de fysiska måtten på dessa också.

Om baselementets talspole ska vara i linje med horndrivern så behöver avståndet från baskon till dess talspole vara ungefär 10,4 cm - 4 cm = 6,4 cm.

Det verkar nästan som att elementen i förväg är monterade i akustisk linje med varandra ? :)

Talspolens placering har inte så mycket med saken att göra. Det går inte att utifrån det mekaniska komma fram till focalpunkt eller fas.
Mvh
Magnus

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2019-03-23 19:23

Fas kan enkelt mätas enligt det cortado visar ovan.

Focalpunkt mäter man såhär

Bild

Dvs man ritar upp hur kurvan ser ut för olika frekvenser. punkten där vågorna kommer från är focalpunkten.
Kurvorna är vågformen som skickas ut.

Matchning av focalpunkt och vågformer vid deleningsöverlappet ger ett bra samspel/övergång mellan elementen. Fasen kan man sedan justera elektriskt om det behövs.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2019-03-23 19:29

Kraniet skrev:Fas kan enkelt mätas enligt det cortado visar ovan.

[ Bild ]

Dvs man ritar upp hur kurvan ser ut för olika frekvenser.

Så fokalpunkt är egentligen samma som akustiskt centrum fast man tar hänsyn till hela vågformen (eller tvärsnittet på den)?

Eller missförstår jag?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2019-03-23 19:41

Cortado skrev:
Kraniet skrev:Fas kan enkelt mätas enligt det cortado visar ovan.

[ Bild ]

Dvs man ritar upp hur kurvan ser ut för olika frekvenser.

Så fokalpunkt är egentligen samma som akustiskt centrum fast man tar hänsyn till hela vågformen (eller tvärsnittet på den)?

Eller missförstår jag?

Ja akustiskt centrum är väl typ synonymt. Det kan ligga framför eller bakom elementets mekaniska "mittpunkt" och behöver inte sammanfalla med elektrisk fas. Baffeln och elementens placering på denna påverkar väl också vågformen..
Mvh
Magnus

Tangband

Inläggav Tangband » 2019-03-25 17:14

Nya mätningar exakt 1,1 meter on axis ( i höjd med diskantdrivern ) från vänster högtalare, alla andra högtalare avstängda.
Mäter med lite starkare signal- miken i exakt samma läge vid mätningarna , först diskanten ur fas:
24 dB okt smoothing
Jag har varit noggrann att spela musik i 30 minuter innan mätningarna. Eventuell drift i gain i slutstegen då de blir varma borde vara uteslutet.

Nu har jag istället satt 2 cm delay på boomern. Vad tycker ni ?
Dippen är nu 15 db istället för som tidigare 12 db .
Nu stiger inte nivån vid 1400 Hz längre, vid motfasmätningen.
Bilagor
IMG_8638.JPG
IMG_8638.JPG (128.16 KiB) Visad 479 gånger
Senast redigerad av Tangband 2019-03-25 17:30, redigerad totalt 5 gånger.

Tangband

Inläggav Tangband » 2019-03-25 17:15

Exakt samma mätning, miken orörd- men diskanten i fas.

Vad säger experterna ? Bättre än förut ?
Bilagor
IMG_8635.JPG
IMG_8635.JPG (127.67 KiB) Visad 478 gånger

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: Tangband aktiverar- Fasligt noggrant !

Inläggav IngOehman » 2019-03-27 02:31

Fartfarande är integrationen dålig, om man med bra menar att elementen arbetar fasparallellt.

Med diskanten i motfas har du starkare adderad nivå en bit under delningen.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-03-27 08:52

Ja, kanske läge att kika lite på överföringsfunktionerna för respektive gren.
Driver: SYBARITE AUDIO.
Konsult åt Guru Pro Audio.
-- Innehar F-skattsedel --

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

Tangband

Inläggav Tangband » 2019-04-20 16:42

Det sägs att posten i Umeå fått påhälsning av ett par färdigbyggda FUKDIST lådor med Morello - ekfaner och svart front :P

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2019-04-20 17:17

Tangband skrev:Det sägs att posten i Umeå fått påhälsning av ett par färdigbyggda FUKDIST lådor med Morello - ekfaner och svart front :P

Guva spännande. Framförallt det med Morello! :)

Seså, hämta ut lådorna nu och lägg upp lite audioerotiska bilder på lådverket! :)

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2019-04-22 10:00

Tangband skrev:Nya mätningar exakt 1,1 meter on axis ( i höjd med diskantdrivern ) från vänster högtalare, alla andra högtalare avstängda.
Mäter med lite starkare signal- miken i exakt samma läge vid mätningarna , först diskanten ur fas:
24 dB okt smoothing
Jag har varit noggrann att spela musik i 30 minuter innan mätningarna. Eventuell drift i gain i slutstegen då de blir varma borde vara uteslutet.

Nu har jag istället satt 2 cm delay på boomern. Vad tycker ni ?
Dippen är nu 15 db istället för som tidigare 12 db .
Nu stiger inte nivån vid 1400 Hz längre, vid motfasmätningen.

Jag tror du ska ha dippen mer symmetriskt, typ:
Bild
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

FöregåendeNästa

Återgå till Medlemspresentationer