Tangband aktiverar- söker artikulerad subbas

Läs medlemarnas presentationer och om deras anläggningar.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RSG

Re: Tangband aktiverar- söker artikulerad subbas

Inläggav RSG » 2019-08-18 20:30

Tycker absolut att du först skall prova sockatricket i nuvarande rigg med hybriddist.
Sockan i hålet fixade biffen när jag provade BR på mina Brax isobarik, testa gärna med ett par välanvända otvättade par så blir det liksom lite mer bett i basen :mrgreen:

/Johan

Tangband

Inläggav Tangband » 2019-08-18 22:18

RSG skrev:Tycker absolut att du först skall prova sockatricket i nuvarande rigg med hybriddist.
Sockan i hålet fixade biffen när jag provade BR på mina Brax isobarik, testa gärna med ett par välanvända otvättade par så blir det liksom lite mer bett i basen :mrgreen:

/Johan

Jag tänker faktiskt återställa mina basmoduler till slutna lådor, så som de var i början :) .
Jag tappar lite bastryck med integrationen kommer nog bli bättre.
Jag är rätt säker på att 50 liter per basmodul är lite för mycket för w8q1071 elementen, då jag sett tester där de uppmätt VAS till ungefär hälften 8O :)

Användarvisningsbild
NADifierad
fd. nadifierad

Inläggav NADifierad » 2019-08-18 22:32

Vill du inte bygga om dem, så kan du ju minska den effektiva volymen genom att stoppa in tex petflaskor med kork på, i lådorna!? :)
Borde ju funka att limma dit ett gäng på ett skrammelfritt sätt.
Stereo = Dator och/eller HIFi-Berry(Volumio), Optiskt,Najda,InterM R300plus,Crest Vs900 samt lite högtalare i slutändan. Fukdist till TV`n.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2019-08-19 00:35

NADifierad skrev:Vill du inte bygga om dem, så kan du ju minska den effektiva volymen genom att stoppa in tex petflaskor med kork på, i lådorna!? :)

En mjuk flaska med luft i blir kanske inte så mycket styvare än motsvarande luftmängd utan mjuk flaska?
Med vatten i däremot...
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär, vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia.

Användarvisningsbild
NADifierad
fd. nadifierad

Inläggav NADifierad » 2019-08-19 06:24

paa skrev:
NADifierad skrev:Vill du inte bygga om dem, så kan du ju minska den effektiva volymen genom att stoppa in tex petflaskor med kork på, i lådorna!? :)

En mjuk flaska med luft i blir kanske inte så mycket styvare än motsvarande luftmängd utan mjuk flaska?
Med vatten i däremot...

Låg faktiskt och funderade på det där, när jag borde sovit :) .
Om luften som är i lådan komprimeras, så komprimeras de korkade flaskorna av samma tryck, men i samma utsträckning?
Nog bättre att fylla dem med vatten....
Stereo = Dator och/eller HIFi-Berry(Volumio), Optiskt,Najda,InterM R300plus,Crest Vs900 samt lite högtalare i slutändan. Fukdist till TV`n.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2019-08-19 07:56

Cellplastisolering har slutna celler och kan räknas som overksamma ut absorbtionshänseende men tar upp den volym dom tar upp. Kostar inte mycket på byggmarknaden. Enkla att skära till skivor som staplas eller tejpas ihop plus räkna ut hur mycket volym dom tar upp av lådvolymen. Att dom inte adderar särskilt mycket vikt kan vara både positivt och negativt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2019-08-19 08:18

Tegelsten?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
rajapruk

Inläggav rajapruk » 2019-08-19 09:26

Kan man ha för mycket volym i en sluten låda som ska delas aktivt? Inget jag hade legat sömnlös över.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-08-19 09:47

rajapruk skrev:Kan man ha för mycket volym i en sluten låda som ska delas aktivt? Inget jag hade legat sömnlös över.

Ja, ökar du volym sjunker Q-värdet samt avstämningsfrekvensen.
Driver: SYBARITE AUDIO.
Konsult åt Guru Pro Audio.
-- Innehar F-skattsedel --

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-08-19 10:46

Varför så små element till sub!?

Har du inte plats för 4st bra 12” ? :)
Mvh/David
| lite högtalare här | lite högtalare där | till höger stärkande i två | i mitten några givande lådor små | framför allt sitter gubben den grå |

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2019-08-19 11:28

Adhoc skrev:Cellplastisolering har slutna celler och kan räknas som overksamma ut absorbtionshänseende men tar upp den volym dom tar upp. Kostar inte mycket på byggmarknaden. Enkla att skära till skivor som staplas eller tejpas ihop plus räkna ut hur mycket volym dom tar upp av lådvolymen. Att dom inte adderar särskilt mycket vikt kan vara både positivt och negativt.

Jag skulle säga att dom är mjukare än dom verkar. De tunna plastcellerna är inte så styva som dom verkar, det är luften som håller mot till största delen även här. Luft är hårdare än man tror, två bar i däcken håller lätt upp en bil.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär, vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia.

Användarvisningsbild
rajapruk

Inläggav rajapruk » 2019-08-19 11:47

Morello skrev:
rajapruk skrev:Kan man ha för mycket volym i en sluten låda som ska delas aktivt? Inget jag hade legat sömnlös över.

Ja, ökar du volym sjunker Q-värdet samt avstämningsfrekvensen.

Men det är väl bara bra i den aktuella applikationen, där linkwitz-transform liknade EQ kommer läggas på med dsp för att få upp tonkurvan i botten ännu mycket mer så att säga? Ju större volym desto mindre ingrepp med EQ kommer behövas.

Jag hade stoppat lådan full med dämpning för att få maximalt stor volym.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-08-19 12:00

Jag hade nog letat eftrer en optimal volym, vilket inte är samma sak som maximal. Det finns annat att beakta än de linjära egenskaperna. Tex kan distorsionen bli lidande med allt för stor volym.
Driver: SYBARITE AUDIO.
Konsult åt Guru Pro Audio.
-- Innehar F-skattsedel --

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2019-08-19 12:25

Morello skrev:Jag hade nog letat eftrer en optimal volym, vilket inte är samma sak som maximal. Det finns annat att beakta än de linjära egenskaperna. Tex kan distorsionen bli lidande med allt för stor volym.

Här förstår jag inte riktigt. :) linjära egenskaperna ser jag som brist på distorsion.

@ rajapruk:
Vill man verkligen optimera så skulle jag idag dimensionera för Qtot= 0,5 i sluten låda och då med nästan tom låda. Sedan skulle jag ha så lite dämpmaterial som möjligt och då applicerat enkom för att ta ned Q-värdet på resonanserna som uppstår mellan väggarna i lådvolymen.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-08-19 16:45

Tangband skrev:Funderar ytterligare :?: hur man skulle kunna bygga en subbas som spelar lika artikulerat som HYBRIDDIST = bra integration.
Ett upplagt alternativ är kanske att göra två subwoofers med dubbla basar i varje på 36 liter vardera, tunad vid 34 Hz med totalt 4 st er18rnx och med slitsport ? :) . Kanske samma bredd som HYBRIDDIST så att det blir två bas-torn bredvid varje stativhögtalare ?
Det blir inte djupare bas än 30 Hz med den lösningen men behövs det lägre ?

Även Scanspeaks dyrare 10:a i sluten låda på 20 liter har redan nämnts.... hmm... kan säkert spela starkare och djupare men blir det lika artikulerad basåtergivning ?

Med såpass små element föreslår jag att du bygger basreflex istället. Då får du mycket bättre ljudtryckskapacitet. Med en bra dimensionering är det mest rummets resonanser som ställer till det i tidsdomänen. Sedan tycker jag att du bör bygga med endast ett element i varje låda. På så vis kan du placera lådorna i rummet på bäst möjliga plats akustiskt.
//Johan Lindroos

Tangband

Inläggav Tangband » 2019-08-19 18:13

petersteindl skrev:
Morello skrev:Jag hade nog letat eftrer en optimal volym, vilket inte är samma sak som maximal. Det finns annat att beakta än de linjära egenskaperna. Tex kan distorsionen bli lidande med allt för stor volym.

Här förstår jag inte riktigt. :) linjära egenskaperna ser jag som brist på distorsion.

@ rajapruk:
Vill man verkligen optimera så skulle jag idag dimensionera för Qtot= 0,5 i sluten låda och då med nästan tom låda. Sedan skulle jag ha så lite dämpmaterial som möjligt och då applicerat enkom för att ta ned Q-värdet på resonanserna som uppstår mellan väggarna i lådvolymen.

Mvh
Peter

Peter, det är ungefär 0,5 Qtot med 50 liter med Tangband w8q1071 i sluten låda. Om tillverkarens VAS stämmer vilket inte är säkert. Jag kör med LT från 40 Hz, Q 10, + 8 dB . Jag har dämpat lådan med korsstag och fårull 40 %. Efter en timmes lyssning tycker jag :

Nu har jag pluggat portarna och visst blir det mer artikulerad djupbas än med förra basreflex. Problemet är bara att HYBRIDDIST helt utan subbar med LT fortfarande låter en aning bättre , kanske inte riktigt lika djupt, fast med mera rytmisk, tight bas i brist på beskrivning.
Egentligen borde jag väl vara glad för detta innebär att jag skulle kunna köra tvåvägs och ändå känns mig nöjd :)
Kanske är det till dels blutack och stativen som gör en del skillnad. Samt att crownsteget som numera driver boomern är en smula bättre än t amp 150 mkII som jag satt på subbarna? Eller att Seas er18 rnx helt enkelt är ett bättre element än w8q1071...
Bilagor
FullSizeRender.jpg
FullSizeRender.jpg (34.33 KiB) Visad 338 gånger

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2019-08-19 20:07

För min smak är det alldeles för hög rörlig massa i jämförelse med membranarea. Dessutom gillar jag inte impedansbeteendet med så hög induktans.

Det tror jag kan vara 2 faktorer att beakta i jämförelse med basen i Fukdist. Förresten, vad står namnet Fukdist för?
VD Bremen Production AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2019-08-19 20:12

Jag vet ej. Men jag har fått för mig att det är en slags sammanslagning av "fuck distorsion" och "Faktiskt".
//Johan Lindroos

Tangband

Inläggav Tangband » 2019-08-20 17:02

petersteindl skrev:För min smak är det alldeles för hög rörlig massa i jämförelse med membranarea. Dessutom gillar jag inte impedansbeteendet med så hög induktans.

Det tror jag kan vara 2 faktorer att beakta i jämförelse med basen i Fukdist. Förresten, vad står namnet Fukdist för?

Innebär detta att det möjligen skulle kunna bli bättre med mindre lådor, typ 30 liter och kraftigare LT istället ?. Då dämpas väl konen en aning av lufttrycket innifrån lådan istället ? Kanske kan vara bra om det finns olijäriteter i konens upphängning ? Vad är din erfarenhet ?

FUKDIST står för fuck distortion och HYBRIDDIST står väl då för dubbel distorsion-aktivt/passivt :D

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2019-08-20 18:02

Tangband skrev:
petersteindl skrev:För min smak är det alldeles för hög rörlig massa i jämförelse med membranarea. Dessutom gillar jag inte impedansbeteendet med så hög induktans.

Innebär detta att det möjligen skulle kunna bli bättre med mindre lådor, typ 30 liter och kraftigare LT istället ?. Då dämpas väl konen en aning av lufttrycket innifrån lådan istället ? Kanske kan vara bra om det finns olijäriteter i konens upphängning ? Vad är din erfarenhet ?

FUKDIST står för fuck distortion och HYBRIDDIST står väl då för dubbel distorsion-aktivt/passivt :D

Varför mindre lådor? En rörlig massa på 50 gram verkar mer lagom för den membranytan. Resonansfrekvens kring 30 Hz med Qtot = 0,25-0,30.

Bremens 10" woofer har 346 cm2 med Fs=32 Hz och Qts=0,26. Mms=67 gram Vas=60 liter

Med vänlig hälsning
Peter

Tangband

Inläggav Tangband » 2019-08-20 18:44

petersteindl skrev:
Tangband skrev:

Varför mindre lådor? En rörlig massa på 50 gram verkar mer lagom för den membranytan. Resonansfrekvens kring 30 Hz med Qtot = 0,25-0,30.

Bremens 10" woofer har 346 cm2 med Fs=32 Hz och Qts=0,26. Mms=67 gram Vas=60 liter

Med vänlig hälsning
Peter

Ja ett par Bremen 10:or vore ju nice. Men de går väl inte att köpa nya längre :( .

Vad tror du istället om dessa ? Tror du dessa skulle innebära en förbättring för mig, i samma storlek på låda, alltså 50 liter slutet med lite LT ?
https://www.hifikit.se/media/attachment ... 534g00.pdf

Fick bra test av hificompass:
https://hificompass.com/en/speakers/mea ... 6w/4534g00

Comments/features: ”Overall 26W/4534G00 is a very, very good speaker!”

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2019-08-20 19:15

Tangband skrev:
petersteindl skrev:
Tangband skrev:

Med vänlig hälsning
Peter

Ja ett par Bremen 10:or vore ju nice. Men de går väl inte att köpa nya längre :( .

Vad tror du istället om dessa ? Tror du dessa skulle innebära en förbättring för mig, i samma storlek på låda, alltså 50 liter slutet med lite LT ?
https://www.hifikit.se/media/attachment ... 534g00.pdf

Fick bra test av hificompass:
https://hificompass.com/en/speakers/mea ... 6w/4534g00

Comments/features: ”Overall 26W/4534G00 is a very, very good speaker!”

Jag kan inte svara på det, men spontant känner jag att 120 liter per 26W/4534G00 vore bättre.

Föregående

Återgå till Medlemspresentationer