Baltatzar - Mini-Ino-Bio - Önskar köpa Ino CR80/CR80s

Läs medlemarnas presentationer och om deras anläggningar.

Moderator: Redaktörer

spacemonkey69

Re: Baltatzar - Mini-Ino-Bio - Nya bilder

Inläggav spacemonkey69 » 2019-01-25 18:22

Ser ut att bli mysigt! :)

har du funderat mer på vilken bildvisare du ska använda ?
Heos/Vinyl -> Denon X4300h -> Rotel 1582 -> pi60s

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2019-01-25 18:50

Å så mysigt! Ett sån liten stuga vil jag också ha när jag blir stor. :D

Hur stor del av det där framme kommer täckas av duken? Blir det rulle eller ramspänd? Har du redan besvarat dessa frågor kanske? :oops:

Användarvisningsbild
Knuttebaloa

Inläggav Knuttebaloa » 2019-01-25 19:12

Verkligen tjusigt och helt i stil med det jag själv drömmer om, ett hifi-atte! :)
Ino i14 / infraX-6 / profP-2 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208 / Nad 218 / Rotel 1080 / HA pre25 / Benchmark Dac1 / Marantz SR-5012 / JVC DLA 30B

Baltatzar

Inläggav Baltatzar » 2019-01-25 22:53

Kraniet skrev:Blir riktigt snyggt. Men jäklar så kompakt bio! :)

Tack!
Kompakt?
Det får ledigt plats 3 personer i salongen. 4 om man är riktigt bra vänner ;)

Baltatzar

Inläggav Baltatzar » 2019-01-25 22:54

Stranne skrev:
Baltatzar skrev:Som ni kan se på föregående, överexponerade, bild har även soffa och matta kommit på plats.

Här ser man lite bättre hur resultatet ser ut och som stämmer mer överens färg och ljusmässigt med verkligheten.
Mattan är inte en heltäckningsmatta utan två långluggade IKEA-mattor som, efter tillkapning av den ena, agerar heltäckningsmatta.
Bortsett från en knappt synlig skarv är resultatet riktigt bra. Mjukt och fluffigt och täcker precis hela golvet.

IMG_0447.JPG

Ser skitbra ut!
i16s och pX-4 kommer spela mer än tillräckligt i det rummet...
Är det en matta som täcker hela golvet så är det väl en heltäckningsmatta oavsett om det är en heltäckningsmatta eller ej? :lol:

Tack!

Ja, jag har redan hunnit testa med pX-2 och piPs och ljudtrycket som två pX kan åstadkomma i detta rum är faktiskt rätt löjligt.
Detta kommer bli riktigt bra när det blir klart :)

Baltatzar

Inläggav Baltatzar » 2019-01-25 23:00

spacemonkey69 skrev:Ser ut att bli mysigt! :)

har du funderat mer på vilken bildvisare du ska använda ?

Intimt till och med :)

Ja, jag har funderat en massa.
Det slutade med att jag klickade hem en 75" Samsung 75nu8005 som ställdes upp i rummet i onsdags kväll för utvärdering.

Tanken är att jag ska försöka hitta en ljudtransparent motordriven duk begagnad för att komplettera för främst film.
TV:n skulle dra, tills dess agera bildvisare för all media men när väl en duk införskaffas så blir det primärt TV-spel och TV-serier som TV:n får ta hand om.

Än så länge är jag faktiskt rätt nöjd med bilden som Samsungen presterar med "rätt" inställningar.
Då jämför jag ändå med min OLED som står i vardagsrummet.

Baltatzar

Inläggav Baltatzar » 2019-01-25 23:02

Tarzan skrev:Å så mysigt! Ett sån liten stuga vil jag också ha när jag blir stor. :D

Hur stor del av det där framme kommer täckas av duken? Blir det rulle eller ramspänd? Har du redan besvarat dessa frågor kanske? :oops:

Tack!
Ja, det är rätt så mysigt med en dedikerat nördstuga faktiskt!

Jag svarade i inlägget ovan.

Håller tummarna för att det dyker upp en ljudtransparent motordriven duk till rimligt pris.
Det är det enda i dukväg som skulle fungera på ett bra sätt givet att fronterna står såpass tätt.

För att svara på din fråga så tänker jag mig att en ca 230cm bred duk och som referens är det ca: 160cm kant till kant över mellersta, "raka" partiet av dämpväggen innan den viker in.
På så vis skulle duken täcka båda i16s ganska precis.

Baltatzar

Inläggav Baltatzar » 2019-01-25 23:16

Jag har även fått upp a2:orna på vägg.

Det blev en quick and dirty-lösning på upphängning medelst vinkeljärn och spillbitar av ek.
Blev faktiskt lite bättre än väntat.

IMG_8926.JPG
IMG_8926.JPG (1.72 MiB) Visad 1258 gånger

IMG_4655.JPG
IMG_4655.JPG (1.93 MiB) Visad 1258 gånger

Den vita MDF-skivan i bakgrunden vid fönstret har som syfte att blockera ljus från fönstret som skulle leta sig in mellan mörkläggningsgardinen och gardinerna som ska hänga framför fönstret.

a2:orna är som synes vita. Inte helt biogrottskorrekt.
Detta ska åtgärdas när jag får lust och kommer isf bli mörkgrå.
Att de är vita stör inte så dramatiskt då de är lagom utanför synfältet ändå.

Edit: Fattar inte varför vissa bilder inte roteras rätt och inte heller hur man åtgärdar det.
Admin kanske kan hjälpa till?

Baltatzar

Inläggav Baltatzar » 2019-01-25 23:57

Eftersom mina i16s tar betydligt längre än förväntat och rummet, akustiskt, börjar bli mer eller mindre klart så är det ju jäkligt surt att inte kunna använda det till något vettigt.

Som tur är så har jag en snäll kollega som jag hjälpte montera ett par piPs åt för några månader sedan som, av känslor av evig skuld får jag förmoda, gick med på att låna ut sitt par till mig tills dessa att mina i16 anländer.

Sanningens ögonblick.
Det var lite pirrigt faktiskt.

Hur kommer det låta?

Efter att ha rotat fram lite sladdar ur sladdlådan (t.v i bild) ställde jag upp och kopplade jag in piPs.
Drivningen står ett Rotel RB-985mk2 för och försteg en Pioneer hemmabioreceiver.
Inte det snyggaste installationen men vad fasen, jag var ivrig :)

IMG_2443.JPG
IMG_2443.JPG (1.53 MiB) Visad 1255 gånger

Knäpper på allt och kör några bekanta spår och kan konstatera...
Att jag kan andas ut.

Det låter helt fantastiskt bra! Bästa ljud jag haft hemma. Någonsin.
Och då är det "bara" piPs som står för välljudet.

Mina pi60, I alla de rum jag haft dom i, har aldrig varit i närheten, förutom i basområdet.

Efter lite lyrsikt lyssnande så var det dags att släpa in pX-modulerna också.
Jag lät 985:an driva både piPs och pX-2 till en början.
Efter lite justeringar av nivåerna på modulerna och en placering som verkade rimlig fick jag direkt till en riktigt bra återgivning.
Löjligt bra till och med.

Jag blev även mäkta förvånad och imponerad över hur högt det faktiskt går att spela med piPs och pX-2 med "bara" ca: 100w per kanal 8)
Det är faktiskt ganska löjligt kapabelt, särskilt i basområdet.
Hela stugan känns som den gungar med i vissa låtar samtidigt som soffan skakar riktigt trevligt. :twisted:

Jag passade sedan på att byta ut Pioneer-receivern till mitt Emotiva-försteg och låta mitt Rotel 1582 mk2 driva piPs medan 985:an tar hand om Px-2 och a2:orna.

I samma veva kom TV:n upp och jag kunde äntligen få köra lite film.
Sambon och jag valde Bladerunner 2149 som premiärfilm.

Det är svårt att sätta ord på ljudupplevelser så jag nöjer mig med att säga att jag upplever det som ett riktigt, riktigt välljudande och kapabelt system.
Basåtergivningen är smått löjlig i detta lilla rum.

Dessutom upplever jag det som väldigt lite problem med rumsresonanser i basområdet samtidigt som det verkligen är full output ända ned till strax under 20hz när jag testat med svep 100-0hz och lyssnat.
Lätt den bästa basåtergivningen jag haft i något rum. Överlägset till och med.

Det finns en dip, runt 70-75 hz har jag för mig men sedan, från strax över ca 60hz och nedåt upplever jag det som att det är relativt jämnt och fint ända, kanske med en liten trevlig room gain, ned till typ 17hz.

Vore kul att mäta för att verifiera men jag saknar utrustning.
Jag kan dock nöja mig med att det är riktigt jäkla roligt att lyssna på musik med en så "köttig" och samtidigt artikulerad botten.

Man kan ju tänka sig hur det blir med två basmoduler till
Jag hoppas och tror det blir ännu bättre :)

Såhär ser det ut för tillfället:
IMG_5848.JPG
IMG_5848.JPG (1.89 MiB) Visad 1255 gånger

Inte så snyggt kanske, men det får duga tills vidare.

Tanken är att jag ska snickra ihop tre sektioner av ramar som kläs i samma tyg som främre väggen som ska täcka basmoduler och elektronik sen när de andra pX-lådorna kommer på plats.
Målet är att inget under bänken ska synas.

Frisk

Inläggav Frisk » 2019-01-26 00:28

Kul att läsa dina framgångar och snygg du fått upp allt så "komplett"direkt! Visst funderar man över hur långt bara piP räcker och hur mycket överkapacitet man har, men när det låter bra vill man ju bara dra på och kanske framförallt för film kommer det ju något ljud då och då som tycks kräva betydligt mer kapacitet än vad som normalt behövs.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2019-01-26 09:28

Ja, riktigt roligt att det redan nu gläder dig. Kul att få ta del av. :)

Baltatzar

Inläggav Baltatzar » 2019-01-27 12:19

Frisk skrev:Kul att läsa dina framgångar och snygg du fått upp allt så "komplett"direkt! Visst funderar man över hur långt bara piP räcker och hur mycket överkapacitet man har, men när det låter bra vill man ju bara dra på och kanske framförallt för film kommer det ju något ljud då och då som tycks kräva betydligt mer kapacitet än vad som normalt behövs.

Vad roligt att höra! Tack!
Nu har jag knappt tweakat/labbat något map. placering av basmoduler eller delningsfrekvens men det skall definitivt göras.
Just nu låter det såpass bra att det är riktigt njutbart att lyssna på musik och titta på film att det inte har varit så viktigt.

Ja, piPs är nu delade vid 100hz, och jag tycker de räcker rätt så långt när man dessutom endast har 2.4m lyssningsavstånd.

Därmed sagt upplever jag en annan nivå av välljud med pi60-familjen de gånger jag jämfört de sida vid sida.
piP(s) kan jag uppfatta som lite "hårda" och "trubbiga" i diskantområdet när de pressas lite.

Och som du säger, när man väl behöver den där extra kapaciteten, vilket jag insett att jag gör då jag gillar att spela ffa. musik starkt, så är det trevligt att ha den där extra marginalen som ett större system ger.
Och nu, med ett bra rum, så tenderar jag att spela ännu starkare eftersom rummet inte "hörs" på samma sätt.

Ska bli riktigt spännande att få hem i16s och jämföra med piPs i samma rum.

Vänliga hälsningar

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2019-01-28 00:23

Mycket smart med biltematejpen. Den ska jag använda när jag själv bygger vid tillfälle.
Kul med ett så lyckat projekt. Inspirerande.
Mvh Johan

Opus Capella, Bremen baslådor, minidsp HD, Beresford Caiman, div Nad steg,Pioneer SA-9500 II. Empire 598 III. OA52.2 OA51.N OD11 Bor i Älvsjö/Stockholm

Baltatzar

Inläggav Baltatzar » 2019-02-01 13:55

juanth skrev:Mycket smart med biltematejpen. Den ska jag använda när jag själv bygger vid tillfälle.
Kul med ett så lyckat projekt. Inspirerande.

Tack för värmande ord!

Ja, biltematejpen var verkligen en bra lösning.
Denna tejp hade dessutom väldigt bra vidhäftning vilket inte liknande foamtejper som bl.a Jula och Clas Ohlson säljer verkar ha enligt de recensioner jag läst.

Användarvisningsbild
Elfsberg

!

Inläggav Elfsberg » 2019-02-09 15:30

Cool!
Jag är väldigt nyfiken på hur du löst dämpmaterialets utformning när det är kilformat sådär. Behåller du hela plattor eller gör du tårtbitar?
Guru QM60, Anaview AMS1000
Guru Q10, Sentec SC8/PA8/EC9/PA9 och en fet Pioneer CD-växlare med plats för 300 skivor i släden

O2/ODAC, Audio Technica ATH-M50

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-02-09 15:37

Stort grattis till ditt upplevda resultat! :D
Mvh/David
| lite högtalare här | lite högtalare där | till höger ett par steg | i mitten några givande lådor små | framför allt sitter gubben den grå |

Baltatzar

Re: !

Inläggav Baltatzar » 2019-02-11 10:11

Elfsberg skrev:Cool!
Jag är väldigt nyfiken på hur du löst dämpmaterialets utformning när det är kilformat sådär. Behåller du hela plattor eller gör du tårtbitar?

Hej!

I hörnen har jag skurit ut tårbitar som jag staplat på varandra men mellan reglarna i ramarna/kassetterna så har jag hela bitar som jag skurit till som fyller hela utrymmet direkt bakom tyget. Ungefär som en om man skulle fylla en tavelram med dämpmaterial med en skiva.
Hoppas det var en begriplig förklaring :)

Ska se om jag har någon bild på detta sparat.

Baltatzar

Inläggav Baltatzar » 2019-04-18 21:27

Så var det äntligen dags att göra en uppdatering.

Första nyheten är att ett Emotiva XPA-2 Gen1 har inhandlats och är tänkt att få driva mina i16s istf det Rotel RB-1582 MK2 jag använder nu.

Den andra, och desto roligare och större nyheten är att mina efterlängtade i16s i går äntligen levererades hem från Öhmans lackerare, av Öhman himself inte mindre.

Filter var redan färdiglött så det det gick relativt snabbt att göra klart resterande moment innan de var klara för provspelning och en liten fotosession.

Jag måste bara säga en sak som verkligen imponerade på mig och det var elementen.
Det är ruggigt coola och massiva saker.
Jag blev rätt förvånad av själva tyngden av framförallt diskanten. Elementporr 8)

DSC04105.jpg
DSC04105.jpg (1.41 MiB) Visad 621 gånger

DSC04088.jpg
DSC04088.jpg (1.63 MiB) Visad 621 gånger

Jag är jättenöjd med färgvalet som i detta fall är en BMW-Motorcykelfärg kallad Catalano Grau.
Färgen är solid och är som ni kan se en grå nyans med lite blått och grönt i sig.
Glanstal är 90.

IMG_4869.JPG
IMG_4869.JPG (1.44 MiB) Visad 621 gånger

DSC04095.jpg
DSC04095.jpg (1.69 MiB) Visad 621 gånger

Den är förvånansvärt olika i olika ljus för att vara en solid färg.
Den går från blålera/primergrå (det är snyggare än det låter) som ljusast och nästan till blyertsgrå när det blir mörkare.
Jag gissar att det är den höga glansen samt att nyansen inte är så mörk som gör att den tar upp omgivningsljuset så pass bra.

Sen har vi det där med ljudet också... Satan :twisted:
Och då är de inte en inspelade ännu. 8O

Användarvisningsbild
macivar

Inläggav macivar » 2019-04-18 21:36

Riktigt snygg färg!

Användarvisningsbild
juanth

Re: Baltatzar - Mini-Ino-Bio - Nu med i16s

Inläggav juanth » 2019-04-18 21:54

Otroligt snygg färg. BMW har alltid varit bra på att plocka fram färger som känns fräscha och moderna.
Mvh Johan

Opus Capella, Bremen baslådor, minidsp HD, Beresford Caiman, div Nad steg,Pioneer SA-9500 II. Empire 598 III. OA52.2 OA51.N OD11 Bor i Älvsjö/Stockholm

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2019-04-18 22:01

Grattis!

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2019-04-18 22:46

Härligt att se, en optimal ljudåtergivare! :)
Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2019-04-19 10:29

Spännande färg!
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Baltatzar

Inläggav Baltatzar » 2019-04-19 11:20

Tack för all uppmuntrande inlägg :D
Kul att även färgen uppskattas.
Jag var lite osäker hur resultatet skulle bli så det var lite nervöst att packa upp dom ur bubbelplasten de var inslagna i.

Nu står dessa ändå i en mörk hemmabio så de ”försvinner” visuellt i mörkret men det är skönt att veta att de är snygga även om det knappt syns :lol:

Har endast hunnit testa ett fåtal spår och de är som sagt långt i från inspelade men det låter redan nu riktigt bra.

Jag har använt piPs i hemmabion sedan det blev klart i januari som referens.
Det jag märkte ganska snabbt med ett bra rum är att jag spelar klart starkare än jag vanligtvis gjort i tidigare boenden då jag upplever rummet tenderar att ”höras” mer ju högre man spelar.

I detta rum har jag därför legat på nivåer där piPs börjar låta lite hårt och ansträngt. De är ju trots allt väldigt små högtalare men som ändå låter så rent att man luras att spela liiite för högt.

I jämförelse med i16s på plats låter allt så oerhört oansträngt och med en löjlig upplösning och dynamisk kapacitet.

Med i16s, som trots allt har lite högre känslighet, landade jag ändå konstant ca 5dB högre på volymen för trivsam ”spela lagom högt-nivå”, så det säger väl en del 8)

Det bådar verkligen gott och i16s verkar vara minst så bra som jag hoppats :D

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2019-04-19 18:43

Tjusigt! Får man se dem på plats i rummet då?

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2019-04-19 21:16

Jättefina, grattis! :)

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2019-04-20 07:43

Riktigt fin färg tycker jag! De gör sig säkert perfekt i rummet, men du måste ju lägga upp en bild på helheten! :D

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2019-04-20 11:01

Jag ser gärna en bild på pi60s som står i bakgrunden med :). För det är väl en pi60s?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-04-20 11:33

genstruktur skrev:Jag ser gärna en bild på pi60s som står i bakgrunden med :). För det är väl en pi60s?

Det ser väldigt kycket ut dom pi60, ej några synliga skruvar till porten, ser ut att vara 4skruv till boomern och ej 6st som på signatur. :)
Mvh/David
| lite högtalare här | lite högtalare där | till höger ett par steg | i mitten några givande lådor små | framför allt sitter gubben den grå |

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-04-20 11:38

Baltatzar skrev:Tack för all uppmuntrande inlägg :D
Kul att även färgen uppskattas.
Jag var lite osäker hur resultatet skulle bli så det var lite nervöst att packa upp dom ur bubbelplasten de var inslagna i.

Nu står dessa ändå i en mörk hemmabio så de ”försvinner” visuellt i mörkret men det är skönt att veta att de är snygga även om det knappt syns :lol:

Har endast hunnit testa ett fåtal spår och de är som sagt långt i från inspelade men det låter redan nu riktigt bra.

Jag har använt piPs i hemmabion sedan det blev klart i januari som referens.
Det jag märkte ganska snabbt med ett bra rum är att jag spelar klart starkare än jag vanligtvis gjort i tidigare boenden då jag upplever rummet tenderar att ”höras” mer ju högre man spelar.

I detta rum har jag därför legat på nivåer där piPs börjar låta lite hårt och ansträngt. De är ju trots allt väldigt små högtalare men som ändå låter så rent att man luras att spela liiite för högt.

I jämförelse med i16s på plats låter allt så oerhört oansträngt och med en löjlig upplösning och dynamisk kapacitet.

Med i16s, som trots allt har lite högre känslighet, landade jag ändå konstant ca 5dB högre på volymen för trivsam ”spela lagom högt-nivå”, så det säger väl en del 8)

Det bådar verkligen gott och i16s verkar vara minst så bra som jag hoppats :D

Kul, grattis ! :)

Ja det öppnar sig en ny värld när man går från iP/piP upp till i14/pi60 och större, man kan anse att grundkaraktären är liknande men enligt mig är det en skillnad av klart avgörande magnitud. :)
I16s är en himla fin högtalare och med denna lack så blev det ju topp topp !

Jag gillar i16s då dom (enligt mig) är den mest ”lifestyle” anpassade Ino högtalaren, med ett par snygga stativ så smälter den bra in i ett snyggt rum och ett par dolda basmoduler så är biffen klar.
I6 ka också passa in bra på detta sätt, men jag är svar för i16s jag :)
Mvh/David

FöregåendeNästa

Återgå till Medlemspresentationer