Baltatzar - Mini-Ino-Bio - Nu med i16s och pX-4

Läs medlemarnas presentationer och om deras anläggningar.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: Baltatzar - Mini-Ino-Bio - Nu med i16s

Inläggav Nattlorden » 2019-04-20 19:29

Inte säker på att jag håller helt med om det.... första gången jag såg i16s så var min reaktion "det var mig en klumpeduns"! Den har en rätt så ovanlig storlek idag.... förr i tiden var stora stativare vanligare, men de lever en tynande tillvaro sidanom Harbeth, typ.... Jag skulle nog sätta pengarna på i6 snarare i Lifestyle-kategorin. Vad som vinner i prestanda är solklart dock. :mrgreen:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-04-21 10:42

Jag är med på hur du tänker och jag ller med om att i16s är lite av en klimpiduns, dock med rätt stativ så kan den se ”proper” ut på ett vis som jag tyckt att i6 verkar mäkta med.
Men absolit, för den som primärt vill ha estetik i form av minimalt synliga högtalare och samtidigt att det som syns ska passa in i en i övrigt minimalistisk inredning, ja då är nog i6 det självklara valet.
Mvh/David
| DAC/försteg | filter separerar höga & låga frekvenser | steg för höga frekvenser | 2st högtalare för dom frekvenserna | steg för låga frekvenser | 12st högtalare för dom frekvenserna |

Baltatzar

Inläggav Baltatzar » 2019-04-21 11:09

Roinnie skrev:Tjusigt! Får man se dem på plats i rummet då?

Stranne skrev:Riktigt fin färg tycker jag! De gör sig säkert perfekt i rummet, men du måste ju lägga upp en bild på helheten! :D

Tackar!
Ja, jag ska ta några bilder snart, nu när påskstöket med barn och släktingar snart lagt sig :)

Baltatzar

Inläggav Baltatzar » 2019-04-21 11:18

DVD-ai skrev:
genstruktur skrev:Jag ser gärna en bild på pi60s som står i bakgrunden med :). För det är väl en pi60s?

Det ser väldigt kycket ut dom pi60, ej några synliga skruvar till porten, ser ut att vara 4skruv till boomern och ej 6st som på signatur. :)

Skarpt!
Helt riktigt är det pi60 som jag köpte nya som student typ 2003-ish. Detta var precis innan de uppgraderades med de fd pi60s-elementen så dessa har de gamla elementen.
Dessa ska faktiskt uppgraderas i maj med de senaste elementen och filtret samt få en ny lackering.
De har hängt med så länge så lacken börjar bli rätt sliten och det är samtidigt kul med lite förnyelse.

Det kommer bli enfärgad denna gång och troligen en solid och hyfsat neutral ljusgrå.

Här är en äldre bild med kattskadad dammkåpa. Efter det blev det galler på.
IMG_1638.jpg
IMG_1638.jpg (1.58 MiB) Visad 846 gånger

Baltatzar

Inläggav Baltatzar » 2019-04-21 11:26

DVD-ai skrev:
Baltatzar skrev:Tack för all uppmuntrande inlägg :D
Kul att även färgen uppskattas.
Jag var lite osäker hur resultatet skulle bli så det var lite nervöst att packa upp dom ur bubbelplasten de var inslagna i.

Nu står dessa ändå i en mörk hemmabio så de ”försvinner” visuellt i mörkret men det är skönt att veta att de är snygga även om det knappt syns :lol:

Har endast hunnit testa ett fåtal spår och de är som sagt långt i från inspelade men det låter redan nu riktigt bra.

Jag har använt piPs i hemmabion sedan det blev klart i januari som referens.
Det jag märkte ganska snabbt med ett bra rum är att jag spelar klart starkare än jag vanligtvis gjort i tidigare boenden då jag upplever rummet tenderar att ”höras” mer ju högre man spelar.

I detta rum har jag därför legat på nivåer där piPs börjar låta lite hårt och ansträngt. De är ju trots allt väldigt små högtalare men som ändå låter så rent att man luras att spela liiite för högt.

I jämförelse med i16s på plats låter allt så oerhört oansträngt och med en löjlig upplösning och dynamisk kapacitet.

Med i16s, som trots allt har lite högre känslighet, landade jag ändå konstant ca 5dB högre på volymen för trivsam ”spela lagom högt-nivå”, så det säger väl en del 8)

Det bådar verkligen gott och i16s verkar vara minst så bra som jag hoppats :D

Kul, grattis ! :)

Ja det öppnar sig en ny värld när man går från iP/piP upp till i14/pi60 och större, man kan anse att grundkaraktären är liknande men enligt mig är det en skillnad av klart avgörande magnitud. :)
I16s är en himla fin högtalare och med denna lack så blev det ju topp topp !

Jag gillar i16s då dom (enligt mig) är den mest ”lifestyle” anpassade Ino högtalaren, med ett par snygga stativ så smälter den bra in i ett snyggt rum och ett par dolda basmoduler så är biffen klar.
I6 ka också passa in bra på detta sätt, men jag är svar för i16s jag :)

Ja, jag har började ju min Ino-resa för ca 17-18 år sedan med piP som ganska snart byttes mot de pi60 som jag fortfarande har i min ägo.
Det är ett väldigt stort kliv ljudmässigt däremellan.
Just att det blir så mycket mer avslappnat och obesvärat och samtidigt ännu mer högupplöst upplever jag är den stora skillnaden.

Även när jag jämförde mina i16s med mina gamla pi60 i vardagsrummet var det även där ett tydligt upplevt kliv upp tyckte jag.

Jag var lite orolig att mitt akustikregelrade rum skulle göra skillnaderna mindre mellan piPs och i16s mindre tydliga , med tanke på hur pass bra piPs spelade där, men så var det verkligen inte.

Jag tycker själv att i16s är ruggigt cool men samtidigt är den väl en aning klumpig rent estetiskt.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2019-04-21 20:38

Fin färg på dina i16s men själva finishen hade jag nog personligen inte varit nöjd med, den ser väldigt ojämn ut. Fick tre par Ino-högtalare lackerade här nere i Tyskland och vad jag kan se med ett betydligt mycket bättre resultat. De pi60s jag själv köpte från Ino (körsbär med 30-lack) håller även de mycket hög klass.

Pi25 från den lackaren
Bild
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2019-04-21 20:41

Rydberg skrev:Fin färg på dina i16s men själva finishen hade jag nog personligen inte varit nöjd med, den ser väldigt ojämn ut. Fick tre par Ino-högtalare lackerade här nere i Tyskland och vad jag kan se med ett betydligt mycket bättre resultat. De pi60s jag själv köpte från Ino (körsbär med 30-lack) håller även de mycket hög klass.

Pi25 från den lackaren
[ Bild ]

Tänker du på apelsinskals-ytan? Kanske medvetet?
Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2019-04-21 20:54

sprudel skrev:
Rydberg skrev:Fin färg på dina i16s men själva finishen hade jag nog personligen inte varit nöjd med, den ser väldigt ojämn ut. Fick tre par Ino-högtalare lackerade här nere i Tyskland och vad jag kan se med ett betydligt mycket bättre resultat. De pi60s jag själv köpte från Ino (körsbär med 30-lack) håller även de mycket hög klass.

Pi25 från den lackaren
[ Bild ]

Precis, skulle förvåna mig om det är medvetet men man vet ju aldrig :)
Class only looks like arrogance from below.

Baltatzar

Inläggav Baltatzar » 2019-04-27 12:17

sprudel skrev:

Pi25 från den lackaren
[ Bild ]

Ja, det är inte jag heller helt nöjd med.
Det syns betydligt tydligare i det extremt ljusa rummet jag fotade i än i mer dämpad belysning men det stör ändå.

Får se hur jag gör med detta.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2019-04-27 20:05

Lack utan flakes är väll känsligare/lättare att det blir synliga apelsinskal.

Tycker du att kvaliteten på lackjobbet är undermåligt så rekommenderar jag dig att kontakta Ingvar. :)

Tråkigt i vilket fall så, jag tycker dom var snygga!
Men jag har aldrig fått några burkar med apprlsinskal.
Mvh/David
| DAC/försteg | filter separerar höga & låga frekvenser | steg för höga frekvenser | 2st högtalare för dom frekvenserna | steg för låga frekvenser | 12st högtalare för dom frekvenserna |

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2019-04-30 09:53

Baltatzar skrev:Här är en äldre bild med kattskadad dammkåpa.

Ajdå. Så ser mina basar ut också. I med lite superlim och vända på hålen neråt så är de snabbt ett minne blott.

Om du råkar ut för det igen. :P
Guru QM60, Anaview AMS1000
Guru Q10, Sentec SC8/PA8/EC9/PA9 och en fet Pioneer CD-växlare med plats för 300 skivor i släden

O2/ODAC, Audio Technica ATH-M50

Baltatzar

Inläggav Baltatzar » 2019-05-08 09:02

DVD-ai skrev:Lack utan flakes är väll känsligare/lättare att det blir synliga apelsinskal.

Tycker du att kvaliteten på lackjobbet är undermåligt så rekommenderar jag dig att kontakta Ingvar. :)

Tråkigt i vilket fall så, jag tycker dom var snygga!
Men jag har aldrig fått några burkar med apprlsinskal.

De ska in en vända till till lackeraren.
Det är klart att en viss mängd "apelsinskal" får man räkna med om det inte är flera lager klarlack med slipning mellan men detta var tyvärr i grövsta laget.

Trist att vara av med dom i nästan två veckor nu när de börjar bli inspelade och låter helt jäkla magiskt.

Baltatzar

Inläggav Baltatzar » 2019-05-08 09:05

Elfsberg skrev:
Baltatzar skrev:Här är en äldre bild med kattskadad dammkåpa.

Ajdå. Så ser mina basar ut också. I med lite superlim och vända på hålen neråt så är de snabbt ett minne blott.

Om du råkar ut för det igen. :P

Aha, jag har inte tänkt att det är något man bör laga på ett element som spelar så högt i frekvens som detta då jag antar att en deformerad dammkåpa påverkar ljudet negativt(?)
På ett baselement kanske detta inte är lika känsligt?

Nu tänkte jag ändå uppgradera till senaste pi60-versionen så då byter jag alla element på en gång till nytt och fräscht :)

Baltatzar

Re: Baltatzar - Mini-Ino-Bio - Nu med i16s och pX-4

Inläggav Baltatzar » 2019-05-08 09:32

Senaste update är att jag äntligen fått mina pX-lådor från I.Ös snickare så nu har jag två moduler till.

De levererades i rå MDF och tanken är att jag antingen lämnar in de till en lokal kökslackerare för standard skåpluckefinish i någon mörkare nyans, säkert svart.

Dock orkade jag inte vänta så jag monterade ihop dom samma dag som jag fick hem dom för att börja testa hur det låter.
Det är, av egen erfarenhet lite farligt då det lätt riskerar att bli halvpermanent :roll:

Jag började med att ställa de nya lådorna under bänken en bit ut från hörnen, där de andra basmodulerna stått, vilket jag upplevt fungerat absolut bäst.

De gamla lådorna har sin platt form form byggde jag för att de skulle gå att ställa längs sidoväggarna i bakre delen av rummet utan att ta för mycket plats.
Nu är det inte bakre delen av rummet rent akustiskt som öppningen mot pentryt/köket utan snarare den akustiska mitten av rummet som jag förstått det på I.Ö.

Med båda bakre modulerna på plats var det dags att testa några bekanta spår och köra några svep 100-20hz.
Jag fick aldrig upp den bakre vänstra modulen på hyllan då jag räknat fel på 5mm när jag sågat ut hålet i hyllan för elementet så den behöver monteras ner och sågas ut lite till.

Däremot gick det bra att ställa den vänstra modulen på armstödet på soffan som är ungefär i samma dimension på bredd och djup så den kunde agera som hylla/stativ för basen.
Den högra bakre basen ställde jag på golvet längs högra sidoväggen.

Det första jag konstaterade efter några bekanta referensspår var att det lät annorlunda. Inte helt förvånande kanske.
Annorlunda övergick snart till att det lät lite sämre än tidigare.

Efter finjustering av nivåer och några svep 100-20 hz kunde jag tydligt höra att jag har en klart märkbar bredbandig svacka mellan ca 70 och 60 hz som jag inte hade tidigare.
Jag provade därefter att flytta de främre basarna på olika avstånd i sidled så att det var närmare hörnen respektive längre in mot mitten men just denna dip låg envist kvar.
De bakre basarna har jag sämre justeringsmöjligheter för men de olika positionerna jag provade hade ingen större inverkan vad jag kunde höra.

Utöver själva dippen upplevde jag även att basen upplevdes lite "hörlurslik", dvs att den inte upplevs komma helt framifrån.
Detta var något som I.Ö berättade var en tänkbar effekt och att det går att ev. hantera men den liten nivåsänkning av de bakre basmodulerna.

Som att det finns så begränsade möjligheter att placera de bakre basmodulerna provade jag härnäst att flytta de tillbaka till främre väggen så att alla moduler står på rad.

Denna placering visade sig fungera oerhört bra.
Jämfört med att bara ha två moduler längs främre väggen är skillnaden mycket stor.
Det är klart mycket bättre artikulation och jämnare frekvensrespons när jag kört några svep och testat med samma referensspår.

Det låter till och med riktigt jäkla bra :)

Detta skapar så klart några funderingar kring vilken slutlig placering som fungerar bäst.
Jag skulle behöva få upp ena basen på hyllan i vänstra hörnet i taket så att jag åtminstone kan göra en utvärdering.

Är det så att det inte blir bättre än nuvarande placering längs främre väggen, som fungerar riktigt bra, så kommer jag behöva komplettera med nya lådor i standardformat så att allt kan gömmas under bänken.

Först behöver jag som sagt modifiera min "hylla" så att jag kan ge alternativet med takplacering en ärlig chans innan jag förkastar idén.
Även den högra bakre placeringen skulle jag behöva testa högra upp än golvplacering för att se vad effekten blir.

Det är ju rätt många olika kombinationer man kan testa med fyra moduler, vissa faller bort av möbleringsskäl, men det kan nog ta lite tid att testa ordentligt.

To be continued...

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-05-08 09:39

i16 på bilden ser ut som en modern bil i lacken; jag had aldrig accepterat den ytjämnheten - eller brist på jämnhet.
Driver: SYBARITE AUDIO.
Konsult åt Guru Pro Audio.
-- Innehar F-skattsedel --

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

Frisk

Inläggav Frisk » 2019-05-08 11:25

Efter finjustering av nivåer och några svep 100-20 hz kunde jag tydligt höra att jag har en klart märkbar bredbandig svacka mellan ca 70 och 60 hz som jag inte hade tidigare.

Jag fick precis mitt rum uppmätt och hade en djup dipp vid ca 50Hz med fasläge 180grader (finns en bild i min medlemspresentation) Har du testat byta fasläge? Eller kanske bara köra bakre basmodulerna i motfas? Jag vet inte alls hur det påverkar, men kanske kan ge förståelse för hur olika saker inverkar.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2019-05-08 21:16

Har du möjlighet så kika på skissen. Tänket är att akustiskt centrum för varje kanal skall spela på 1/4 av rumsbredden.
Akustiskt centrum är markerat med pil på bilden. Basarna närmast sidoväggen har en spegel som du ser imaginärt streckad. Basarna i mitten har också en spegel i väggen fast mycket mindreberoende på avståndet. Kolla mina mått och översätt. Avstånden räknarjag från element/portsidan. Prova o bli överraskad! :D

258B6986-0FDF-4D78-B279-A7FF3663423E.jpeg
258B6986-0FDF-4D78-B279-A7FF3663423E.jpeg (604.97 KiB) Visad 358 gånger
Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Baltatzar

Inläggav Baltatzar » 2019-05-09 09:11

Frisk skrev:

Jag fick precis mitt rum uppmätt och hade en djup dipp vid ca 50Hz med fasläge 180grader (finns en bild i min medlemspresentation) Har du testat byta fasläge? Eller kanske bara köra bakre basmodulerna i motfas? Jag vet inte alls hur det påverkar, men kanske kan ge förståelse för hur olika saker inverkar.

Bra tips!

Jag pratade med I.Ö som hastigast och som jag förstod det så behöver de bakre modulerna komma upp mot taket för att de ska ge avsedd effekt.
Annars är det snarare så att de kan förstöra mer än de hjälper.

Jag kommer testa att få upp den ena på hyllan i taket och se vad som händer :)
Jag ska även testa att fasvända när jag ändå håller på då det inte tar många sekunder.

Vh

Baltatzar

Inläggav Baltatzar » 2019-05-09 12:06

sprudel skrev:Har du möjlighet så kika på skissen. Tänket är att akustiskt centrum för varje kanal skall spela på 1/4 av rumsbredden.
Akustiskt centrum är markerat med pil på bilden. Basarna närmast sidoväggen har en spegel som du ser imaginärt streckad. Basarna i mitten har också en spegel i väggen fast mycket mindreberoende på avståndet. Kolla mina mått och översätt. Avstånden räknarjag från element/portsidan. Prova o bli överraskad! :D

258B6986-0FDF-4D78-B279-A7FF3663423E.jpeg

Tack!

Jag har sett en liknande skiss från I.Ö tidigare om placering av 4 moduler med den akustiska "speglingen" och det är precis det jag tänkt testa när jag får möjlighet.
Nu provade jag bara med basarna ihop-parade två och två mot varje främre hörn då det var enda sättet det fick plats utan att behöva flytta all elektronik och det fungerade som sagt otroligt bra.

Baltatzar

Re: Baltatzar - Mini-Ino-Bio - Köpes omgående Ino pX-2

Inläggav Baltatzar » 2019-05-09 12:08

Som rubriken antyder skulle jag vilja köpa ett par pX-2 om någon har ett par över.
Både den äldre med W104 och den nyare med W104X är av intresse.

Även låda utan element kan jag tänka mig köpa då jag redan har lösa element.

Jag finns i Stockholmsområdet och kan hämta eller mötas upp på rimliga avstånd.

Baltatzar

Inläggav Baltatzar » 2019-05-12 15:50

Det verkar inte vara någon som vill sälja ett par pX-2 till mig så jag tröstköpte mig en projektorduk på Amazon under tiden :)

Hittade till slut en oerhört bra prissatt perforerad tab-tension-duk som bör passa perfekt i rummet från amerikanska Elite Screens.

https://elitescreens.com/front/front/pr ... 0#section7

https://elitescreens.com/front/front/pr ... roduct/280

Enligt specifikationerna är 2.36dB mean attenuation och det verkar vara högts påverkan i det högre frekvensregistret.
Bild

Då jag inte är särskilt bevandrat i vilken ljudpåverkan denna typ av dukar brukar ha så hoppas jag att detta är acceptabelt och i nivå med övriga material på marknaden.

Det enda problemet är att jag missbedömt avståndet mellan optik och projeceringsyta när jag byggde om vilket resulterar i att avståndet blir för kort för att få tillräckligt stor bild, i detta fall 243.5 cm bildbredd (110") med nuvarande hylla för projektorn.
Detta går att lösa genom att placera projektorn längre bak i rummet, i pentryt, vilket i sin tur gör att jag inte kan dra för med gardinerna mellan lyssningsrummet och pentryt.

Detta har en negativ inverkan både på ljuskontroll men även på basabsorptionen då öppningen mellan rummen tillsammans med gardinerna agerar absorbent så det är inte helt optimalt.
Jag får klura vidare helt enkelt...

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2019-05-12 17:27

Lite lustigt att en person inte får sålt sina W104 och en annan inte hittar några pX.. 8)

edit: hade problem att sälja W104..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2019-05-12 17:45

Kraniet skrev:Lite lustigt att en person inte får sålt sina W104 och en annan inte hittar några pX.. 8)

Hehe tänkte också på det! :mrgreen:

Baltatzar

Inläggav Baltatzar » 2019-05-12 19:20

Kraniet skrev:Lite lustigt att en person inte får sålt sina W104 och en annan inte hittar några pX.. 8)

Mja, nu är det ju just pX jag är ute efter och inte delmängden av pX som är baselementet.
Det är ju rätt trevligt att kunna stoppa in elementet i en lämplig låda med portar och dämpmaterial och sånt...

Baltatzar

Inläggav Baltatzar » 2019-05-16 11:31

-
Jag har nu löst ett par pX classic till så det kommer att bli pX-4 längs främre väggen då resultatet blev så jäkla bra när jag testade.
Detta innebär att jag nog kommer skippa basar i taket och bakre delen av rummet så tillvida att jag inte går på pX-6 för total overkill. :roll:

Två av fyra pX-lådor i standardmått är redan fördigsnickrade och står nu hos lackerare och de resterande två bör bli klara hos snickaren under nästa vecka för att sedan få lite färg på sig.

Även mina vita, handrollade, a2 får ny proffslackering när jag ändå är igång och får pX-lådorna lackerade.
Både pX och a2 får kulören s 8000-n, antracitgrå, i 35-glans.

Blir nog både snyggt och biomässigt hoppas jag :)

Föregående

Återgå till Medlemspresentationer