Ett trevligt rum för film & musik - Del 1 planering & frågor

Läs medlemarnas presentationer och om deras anläggningar.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
music4ever

Ett trevligt rum för film & musik - Del 1 planering & frågor

Inläggav music4ever » 2019-01-07 20:01

Hej.
Mitt namn är Mattias och jag tänkte förverkliga en dröm.
Under dryga 20 år så har mitt lyssningsrum varit kraftigt begränsad av storleken (19-20 kvm) och grannar. Men sedan i våras så har jag ett nytt boende där möjligheterna är riktigt goda för god återgivning. :D

-------- ---------- ---------- ---------- --------- ---------- ------------ ----------- --------

Idag så är vardagsrummet ca 5,7x4,2x2,4. Men river jag ner en vägg till ett kontor (och en liten del av köket) så har jag helt plötsligt 5,7x8,4 att leka med. Målet är att rummet ska bli 5,7x6.8, dvs nästa 39 kvm. En klar förbättring att kunna åstadkomma något riktigt trevligt som både låter bra och som man kan återge film på högsta nivå.
Jag har dock ett par krav på utformningen.

1. Det ska inte bli en kolsvart hemmabio. Självklart så älskar jag den kontrast och svärta man får med kolsvarta hemmabiografer, men då rummet ska användas både till film, musik, läsa och umgås, så får rummet anpassa sig efter det. Det kommer inte bli ett vitt rum, utan mörkare färger kommer användas då jag personligen gillar det. Tanken är att främst försöka dämpa ljusreflektionerna där de är som största, ca 1,5-2 meter från duken.

2. Placeringen av fåtöljer och soffan skall inte vara som i en hemmabio med olika rader. Målet med rummet är att man ska kunna umgås som i ett vanligt vardagsrum, där man sitter kring ett bord och kan se varandra när man pratar. Så endast en "rad".

3. I valet mellan prioritera musikåtergivning eller filmåtergivning, så har jag valt musik. Självfallet så vill jag ha så bra ljud som möjligt för båda två, då de är lika stort intresse för mig. Men om man måste välja vid olika prioriteringar, så har jag valt musik. Sen så har de flesta av mina favoritfilmer ändå max monoljud, vilket också påverkar mitt val.

4. Angående nr 1, att jag inte vill ha ett helt svart rum, så kommer rummet ha fönster så man får in både solljus och kan titta ut. Just nu så är det 5 st fönster men vi får se om det inte blir 4 st istället sen när jag blir klar. Vi får se.

5. Rummet måste kunna kylas! Från att haft ett litet rum (19kvm) där en massa slutsteg, försteg, projektor mm har alstra värme (och som haft södersol på en tegelvägg hela dagen) så vill jag inte igen ha samma problem under våren och sommaren att det är kokhett i rummet. I ett nya rummet så är alla apparater (inkl projektorn) planerade att placeras utanför rummet, vilket kraftigt minskar värmen. Fönstren kommer ta in en hel del värme men då de är riktade mot öster så är det en förbättring mot tidigare lägenhet. Och man kan alltid ha något för fönstren för minska ner ljuset.
Men efter 2018 sommar, då det var extremt varmt i vardagsrummet på kvällen, så måste ventilationen och ev kylning ses över.

6. Rummet måste ljuddämpas utåt! I praktiken så handlar det om väggen med de 5 stora fönstren är som måste ljuddämpas. Jag har lite lätt börjat snoka om ljuddämpande fönster och det är planerat att göra väggen tjockare för att minska ljudalstringen utåt.

7. Om det går, optimera så jag kan använda Ino audios största toppsystem i rummet, i64s. Då lyssningsavståndet blir (minst) 4,25 meter så bör det gå bra.

8. Låg efterklang! Jag gillar när rum har en väldigt låg efterklang.

9. Så mycket basabsorbenter som möjligt.

Dessa är några av de viktigaste kraven jag har på rummet och bygget.

------ ----------- ----------- ------------ -------------- ------------ ------------- -----------

Målet är att rummet ska vara klart innan juli 2019, helst innan. Men det får ta den tid det tar för att det ska bli riktigt bra.
Budget för själva projektet är tämligen flytande. Jag flyttade hit för kunna göra detta rum så jag lägger det som behövs för att det ska bli bra. Men gärna så billigt det går. Beror en hel del hur mycket av arbetet som jag måste leja bort.

Just nu går jag in i frågor och planeringsfasen så denna tråden kommer ha en hel del frågor närmsta tiden framöver. Några frågor som jag kommer ställa framöver är;
-Vad för ljuddämpande fönster ska jag ha.
-Hur ska jag fixa med ventilationen? Räcker det med passivt (självdrag) i och med att inga apparater är i rummet? Om inte, vilket system ska man ha som är väldigt tyst?
-Vilka parametrar ska jag titta på när det gäller optimala heltäckningsmattan?
-Balk i taket för takstolen?
-Kylning, AC eller en "fläkt" som kopplas till bergvärmen?
-Hur bygger jag upp den nya väggen? Direkt mot den gamla eller ha minst 95 mm avstånd mot den (tips av Johan Lindroos i en äldre tråd)? Hur gör man då med fönsterkarmen?
-Duken. Vilket tyg? Köpa en (dyr) retractable duk direkt från Seymour eller bygga en egen ram? Finns det fungerande DIY retractable med tab tension? Placering mm
-med mera

Det känns bra detta. Förhoppningsvis så kommer slutresultatet att bli kanon.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Re: Ett trevligt rum för film & musik - Del 1 planering & fr

Inläggav DVD-ai » 2019-01-07 20:11

Sketans kul och grattis Mattias !
Det där är en dröm som jag med ska förverkliga någon dag, och vilka mysiga mått och bra plan om ett sälskapsum sedan ! :D

Jag är på samma spår, främjande för umgänge och med en ombonad känsla är något som jag värdesätter. :)
Mvh/David
| DAC/försteg | filter separerar höga & låga frekvenser | steg för höga frekvenser | 2st högtalare för dom frekvenserna | steg för låga frekvenser | 12st högtalare för dom frekvenserna |

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2019-01-07 21:27

Kul, grattis!

Stor basabsorbent skulle jag placera i ett upphöjt podium om ingen annan fiffig lösning finns möjlig.

Men ta Ingvar till hjälp för sjutton.

Användarvisningsbild
kneten

Inläggav kneten » 2019-01-07 21:43

shifts skrev:Kul, grattis!

Stor basabsorbent skulle jag placera i ett upphöjt podium om ingen annan fiffig lösning finns möjlig.

Instämmer i den av mig "fetade" texten

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2019-01-07 21:54

kneten skrev:

Instämmer i den av mig "fetade" texten

Kan verkligen instämma. Alla som gör ett liknande projekt borde verkligen ta chansen. Det kostar en slant men i sammanhangen och med tanke på hur fel man kan hamna med "åsa-nisse design" så är det absolut värt det.

Har bara varit i ett INO-rum men det var verkligen en upplevelse https://www.minhembio.com/hassesolo
Mätningen av basåtergivningen är ju otrolig, det närmaste ett rakt streck man kommer. Nu är ju alla rum olika och förutsättningarna är olika men jag är ganska säker på att det inte finns någon som kan fix rummet bättre än Öhman.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2019-01-07 22:32

Finns redan en ritning med drygt 7,5 m3 basabsorbent + en mot vinden som inte är helt klar än hur stort det blir. 8)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2019-01-08 10:12

Vad det gäller mörkläggning kontra vardagsbruk så går det ju att ha skjutbara draperier som i undansatt läge inte inkräktar värst mycket med svärtan, men som kan dras ut för rejäl svärta vid biobruk.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2019-01-08 23:06

Det här kommer att bli intressant att följa! Kör hårt Mattias :-)

edit: Pssst, ring farbrorn i Täby så kommer det att bli enkel resa.
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
jonaz81a

Inläggav jonaz81a » 2019-01-08 23:34

Jag kommer också följa tråden med intresse!

Jag funderar själv på att flytta till hus inom några år så det är spännande att se hur ni som redan kommit till skott skapar era lyssningsrum!

Det ända problemet är att jag alltid blir så avundsjuk!
Presentation kommer

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2019-01-08 23:48

Om du ska byta fönster så borde stort avstånd mellan glasen "ge mer" än att öka tjockleken på glasen. Borde var billigare också. Det kan vara fördel om glasen är olika tjocka och får olika resonansfrekvens. För värmen: När jag bodde i lägenhet hade jag på sommaren sol lysande direkt in från ca 11:30 till den gick ned. Pust! Mörkläggningsduk/"persienn" med aluminiserad utsida var riktigt effektivt, sänkte innetemperaturen med ca 8 grader. Mörkläggningsgardinen gick i aluprofiler som kunde skruvas antingen mellan glasrutorna eller utanpå ramverket. Ljusinsläpp i princip noll och smidig reglering upp/ned med kulsnöre mot kugghjul.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2019-01-09 03:37

Adhoc skrev:Om du ska byta fönster så borde stort avstånd mellan glasen "ge mer" än att öka tjockleken på glasen. Borde var billigare också. Det kan vara fördel om glasen är olika tjocka och får olika resonansfrekvens. För värmen: När jag bodde i lägenhet hade jag på sommaren sol lysande direkt in från ca 11:30 till den gick ned. Pust! Mörkläggningsduk/"persienn" med aluminiserad utsida var riktigt effektivt, sänkte innetemperaturen med ca 8 grader. Mörkläggningsgardinen gick i aluprofiler som kunde skruvas antingen mellan glasrutorna eller utanpå ramverket. Ljusinsläpp i princip noll och smidig reglering upp/ned med kulsnöre mot kugghjul.

Jag har en ide att sätta in nya ljudisolerade fasta fönster (2+1?) och ha en djup karm (då jag ska göra väggen tjockare för minska ljudet ut) och sen sätta en enkelt fönster som går att öppna i änden av karmen. I mitt huvud så får jag ett antal decimeter mellan det fönstret och det fasta fönstret. Det bör ge en bra dämpning utåt.

Då jag måste flytta ett par element en bit så ska jag samtidigt kolla upp kylfläkt som går på bergvärmen. Det bör sänka värmen rejält.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2019-01-09 03:38

bassman skrev:Det här kommer att bli intressant att följa! Kör hårt Mattias :-)

Herr Öhman har redan varit här och ritat upp rummet. 8)

Användarvisningsbild
rajapruk

Inläggav rajapruk » 2019-01-09 09:37

Ska bli jättekul att följa detta :)

Bilder tack!

Väldigt låg efterklang, är det verkligen optimalt om rummet skall fungera bra som social yta (konversera)? Risken finns kanske att rummet blir "onaturligt" för det då?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2019-01-09 09:55

music4ever skrev:
bassman skrev:Det här kommer att bli intressant att följa! Kör hårt Mattias :-)

Herr Öhman har redan varit här och ritat upp rummet. 8)

Vad skönt, då kan vi alla slappna av.. :D 8)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2019-01-09 12:09

rajapruk skrev:Ska bli jättekul att följa detta :)

Bilder tack!

Väldigt låg efterklang, är det verkligen optimalt om rummet skall fungera bra som social yta (konversera)? Risken finns kanske att rummet blir "onaturligt" för det då?

Dom flesta rum som Ingvar designar har hård dämpning i högtalardelen och tre relativt odämpade ytor där man sitter och lyssnar/ser film. Där är det inte "klangigt" men oerhört lättpratat. Man kan spela på ganska starkt (jämfört med obehandlade rum) och sitta och prata utan större problem vilket är najs.
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2019-01-09 12:34

rajapruk skrev:Väldigt låg efterklang, är det verkligen optimalt om rummet skall fungera bra som social yta (konversera)? Risken finns kanske att rummet blir "onaturligt" för det då?

Jo, det är inte alls konversabelt om man tar ned det på de efterklangstiderna jag har i bion. Men där är det inte avsett att det skall sitta och pratas heller - så design följer ju användningsområde - skulle aldrig funka för ett vardagsrum.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
rajapruk

Inläggav rajapruk » 2019-01-09 12:54

Nattlorden skrev:
rajapruk skrev:Väldigt låg efterklang, är det verkligen optimalt om rummet skall fungera bra som social yta (konversera)? Risken finns kanske att rummet blir "onaturligt" för det då?

Jo, det är inte alls konversabelt om man tar ned det på de efterklangstiderna jag har i bion. Men där är det inte avsett att det skall sitta och pratas heller - så design följer ju användningsområde - skulle aldrig funka för ett vardagsrum.

Ja det var det som var lite motstridigt i trådens första inlägg, för mig.
IÖ balanserar säkerligen detta helt rätt efter alla förutsättningar.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2019-01-10 03:54

Bilder tack!

Har haft så i 8 år och jag trivs. Men det ser inte ut att vara extremt mycket dämpning.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2019-01-10 03:57

music4ever skrev:

Bilder tack!

Har haft så i 8 år och jag trivs. Men det ser inte ut att vara extremt mycket dämpning.

Siktar du på 4 sekunder T60? :twisted:
VD Bremen Production AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2019-01-11 00:56

Vi får se vad det blir. 8)

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2019-01-11 01:56

Även om det inte är WAF, så kan något kort vara mer givande än något utdraget. Sikta på att slå Magnus Uggla med sisådär 3,7 sekunder.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2019-01-11 03:36

Finns det bra infällda takspottar som förutom dimbara, även kan har olika färger? Gärna (ej måste) som går att styra via padda/mobil?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2019-01-11 03:50

40^2
VD Bremen Production AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2019-01-11 08:11

music4ever skrev:Finns det bra infällda takspottar som förutom dimbara, även kan har olika färger? Gärna (ej måste) som går att styra via padda/mobil?

Det finns det. Exempel:

https://www.kjell.com/se/sortiment/hem- ... ack-p50836

https://www.kjell.com/se/sortiment/hem- ... ack-p50816

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-01-11 09:03

music4ever skrev:3. I valet mellan prioritera musikåtergivning eller filmåtergivning, så har jag valt musik. Självfallet så vill jag ha så bra ljud som möjligt för båda två, då de är lika stort intresse för mig. Men om man måste välja vid olika prioriteringar, så har jag valt musik. Sen så har de flesta av mina favoritfilmer ändå max monoljud, vilket också påverkar mitt val.

Jag har aldrig riktigt förstått varför man måste välja mellan bra musikåtergivning eller bra filmåtergivning?
Med filmåtergivning menar du väl strikt ljudmässigt, eller är det andra faktorer som spelar in som möblering anpassad för en bildvisare av något slag, eller är det för att få till en mer jämnare och större yta där det låter ok överallt för fler sittplatser?

Min syn på det hela är att om ett rum är bra för ljud så är det bra för alla ljud oavsett om ljudet består av musik eller filmljud.
De flesta av oss kan säkert relatera lättare till hur ett musikinstrument ska låta än hur det i verkligen låter när en bil exploderar, så om man lyckas få till musikljudet så har man därmed även optimerat för filmljudet.

Har jag förbisett någon viktig punkt som skiljer bra musikåtergivning från bra ljudåtergivning vid filmtittande?

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2019-01-11 09:59

music4ever skrev:Finns det bra infällda takspottar som förutom dimbara, även kan har olika färger? Gärna (ej måste) som går att styra via padda/mobil?

Nja, det finns säkert om du köper någon kina grej men då riskerar du att mjukvaran och uppdateringar kan släpa.
Det finns Philips Hue Milliskin som är infällda downlights, de kan styras med app och knapp. Men de går bara i det vita färgspektrat (varm och kall). Det kan ju gå att koplettera med en Hue LED list som kan ändra färger.

Ikea har sina floalt paneler, men det kanske blir för mycket kontor av det (också i vita färgspektrat).

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2019-01-11 21:01

Kul med nytt rum!
Jag vill bara flagga för att det går alldeles utmärkt att sitta ett gäng och babbla även om man har soffor i två rader. Så har jag gjort hemma hos mig (också Öhman-rum fast väldigt litet). Det funkar helt perfekt att sitta och surra, de som sitter i främre soffan slänger upp armen på ryggstödet och vänder sig halvt om. Det blir fullständigt naturligt och är hur bra som helst. Om vi har vänner hemma på middag eller så så slutar set oftast med att alla fyra (om man ör två par) sitter och pratar och spelar musik. Mycket trevligt!

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2019-01-12 02:59

RogerGustavsson skrev:

Det finns det. Exempel:

https://www.kjell.com/se/sortiment/hem- ... ack-p50836

https://www.kjell.com/se/sortiment/hem- ... ack-p50816

Tack, men detta är inte de spottar som jag söker.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2019-01-12 03:04

Empa skrev:

Nja, det finns säkert om du köper någon kina grej men då riskerar du att mjukvaran och uppdateringar kan släpa.
Det finns Philips Hue Milliskin som är infällda downlights, de kan styras med app och knapp. Men de går bara i det vita färgspektrat (varm och kall). Det kan ju gå att koplettera med en Hue LED list som kan ändra färger.

Ikea har sina floalt paneler, men det kanske blir för mycket kontor av det (också i vita färgspektrat).

Nej, det ska vara ett bra system. Sen vet jag inte om jag vill ha spottar. Det känns lite "hemmabio" över det. Ett alternativ är att ha spottar i "högtalare/duken" delen av rummet och vid sittplatsen ha annan form av ljus.

Så vilka bra system finna det allt välja mellan? Någon som vet?
-Systemet ska kunna styras via padda/mobil
-Man ska kunna koppla in olika enheter, som spottar, vanliga lampor, etc.
-Man ska helst kunna göra "gruppkommando", där jag kan enkelt programmera att trycker jag på "bio" så släcks och tänds olika lampor såsom jag vill ha de.

Säker mer som jag glömt bort

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2019-01-12 03:09

Stranne skrev:Kul med nytt rum!
Jag vill bara flagga för att det går alldeles utmärkt att sitta ett gäng och babbla även om man har soffor i två rader. Så har jag gjort hemma hos mig (också Öhman-rum fast väldigt litet). Det funkar helt perfekt att sitta och surra, de som sitter i främre soffan slänger upp armen på ryggstödet och vänder sig halvt om. Det blir fullständigt naturligt och är hur bra som helst. Om vi har vänner hemma på middag eller så så slutar set oftast med att alla fyra (om man ör två par) sitter och pratar och spelar musik. Mycket trevligt!

Det handlar även om två saker till.
1. Målet är att kunna använda i64s så bra som möjligt. Då jag har en begränsning på ca 6,8 meter och har fönster vilket gör att topparna hamnar 1,25 meter ut i rummet, så skulle "rad 2" hamna direkt mot bakväggen. Och där är vinylhyllor inritade.
2. Jag vill inte att rummet blir för mycket "hemmabio" i looken. Hade jag haft plats så hade jag haft en separat hemmabio och då kunnat kört 2 eller 3 rader. Men trots jag är själv på 230 kvm så finna det ingen plats för det.

Nästa

Återgå till Medlemspresentationer