Mathias. 2st BehringerA500 köpes. 2x300wPA steg köpes

Läs medlemarnas presentationer och om deras anläggningar.

Moderator: Redaktörer

Mathias Kronsell

Mathias. 2st BehringerA500 köpes. 2x300wPA steg köpes

Inläggav Mathias Kronsell » 2019-03-08 05:36

Behringarna ska driva mina elsinorws och PA steget ska sriva2 at infintiy 1260w alutna i 65l.

Vet ni någon har dessa prylar ge mig gärna deras nick!

Hallå alla! Jag heter Mathias Kronsell och är som alla andra på detta forumet mycket intresserad av välljud och har det som ett av tre intressen, de andra intressena är optimering av motorer, det vill säga trimning och få ut maximalt med effekt på på så maximalt låg budget som möjligt. Jag har bland annat sveriges starkaste och snabbaste 69cc scooter med 24,5hk på bakhjulet vilket är cirka 32 33hk på vevpartiet. som gör 7,36sek på 150m dragracing med en slutfart på 121km/h. Den gör med andra ord 0-100 på ca 5,7sekumder. Jag gillar även att trimma annat och har turbokonverterat en bmw E34 525 som gav cirka 460 hästkrafteroch kostade mig inte mycket mer än 25.000. Jag är även ett MC fan och kör motocross så ofta jag bara kan, dock så har just nu stora vevlagret på vevstaken gått, så jag ska byta vevparti och då samtidigt porta vevhuset och cylindern. Och det är tvåtakt som gäller!! Inget tråkigt
Jävla fyrtaktsskit, varva ska det va! Jag är sån där person som inte ger mig förrän jag kan allt på expert nivå. Därav är jag även en mycket bra förare på två hjul.
Nog om minq qndra intressen. Musik är och har vart stora intresse sen jag var 13 och köpte Rammsteins Mutter skiva.
Numera lyssnar jag mest på elektronisk musik, då jag va synthare i sena tomåren men numera är det mest prytrance jag lyssnar på såsom Infected Mushroom, Sesto Sento, Skazi, Astrix och annan liknande men jag lyssnaräven en del på roçk, då mest Rammstein. Och reggaes ligger mig mycket varmt om hjärtat!

När det gäller högtalare så bygger jag givetvis själv!

Tanken och planen är att när jag har lite bättre ekonomi bygga två monoblock av Nelaom Pass F5T på 100w Klass A. Varmt kommer de bli då de avger 300w värme styck haha, men det är ju tur att det finns fönster man kan öppna!
Det jag bygger på nu ör ett par högtalare son kalla Elainore DIY so, har 4stycken 6,5”Peerless HDS element och HD diskant i en wavegude som är 18mm tjock och har en 90ģraders vinkel.
Eftersom min ekonomi är för jävla dålig så är subbasarna jag bygger 2 av Infintity 1260w som kommer att vara på 65 liter slutet. De har ju dock 13mm xmax och har fått en hel del bra kritik och man fpr fruktansvärt mycket för pengarna!

Till att driva dessa,subbar tänkte jag mig köpa ett Behringer KM750 såvida jag inte hittar ett begagnat bättre steg för ungefär samma peng, det vill säga cirka 1200 SEK

Jagmär även på jakt efter ett par Behringer A500, som jag tänktr driva mina Elsinore med bryggade, dvs ca 500w per högtalare så man inte har några problem med dynamik.

Jag vet att det är många här på faktisk som har A500,steg,,så jag hoppas kunna hitta någon eller några, som kantänka sig sälja ett eller allra helst två till en kille som har väldigt dålig ekonomi.
Det hade vart extremt uppskattat. Jag vet att pottarna är kassa men jag får helt enkelt bara byta ut dom mot bra pottar så jag slipper bruset.

Detta va la a en ganska bra presentation om mig hoppas jag!

Användarvisningsbild
AndersP

Re: Mathias. 2st BehringerA500 köpes. 2x300wPA steg köpes

Inläggav AndersP » 2019-03-12 06:55

När man förordar klass A/B- framför klass D-förstärkare för bredbandsbruk avser man optimala eller närapå optimala förstärkare.

I mitt tycke låter A800 bättre än A500 i alla register. A500 är ingen bra förstärkare. Men billig. Man måste veta hur man använder den för att kunna undvika dom värsta felen den har. Den självsvänger om potarna står på max och distar mer ju mer man vrider ner dom. Man måste hitta en sweetspot. A800 är betydligt bättre.
Volympotarna i A500 och 800 är i sig inget större problem. Det är dimensioneringen av kretsarna runtomkring som är problemet.

Om man har dålig ekonomi bör man avhålla sig från att köpa en massa mög i onödan. Du köper eller bygger förstås en enda förstärkare. Förstärkare med lite mindre effekt, men bra kvalitet kan man också spara mycket pengar på. Speciellt om man har känsliga högtalare. 120 W är bara 3 dB mer än 60 W.

Eftersom du tycks kunna mecka på hög nivå rekommenderar jag dig att bygga en förstärkare baserad på LM3886. Finns färdigbygda på ebay för 200 spänn, men du behöver köpa transformator också.
Metallarbetet (lådan) är det mest krävande i sånna projekt och det ska du klara av med vänsterhanden om din presentation är riktig.
1) apparatmöbel, 2) litet bassystem, 3) LX521 center 4) LX521 med andra basar

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

MathiasJK

Inläggav MathiasJK » 2019-07-20 17:03

AndersP skrev:När man förordar klass A/B- framför klass D-förstärkare för bredbandsbruk avser man optimala eller närapå optimala förstärkare.

I mitt tycke låter A800 bättre än A500 i alla register. A500 är ingen bra förstärkare. Men billig. Man måste veta hur man använder den för att kunna undvika dom värsta felen den har. Den självsvänger om potarna står på max och distar mer ju mer man vrider ner dom. Man måste hitta en sweetspot. A800 är betydligt bättre.
Volympotarna i A500 och 800 är i sig inget större problem. Det är dimensioneringen av kretsarna runtomkring som är problemet.

Om man har dålig ekonomi bör man avhålla sig från att köpa en massa mög i onödan. Du köper eller bygger förstås en enda förstärkare. Förstärkare med lite mindre effekt, men bra kvalitet kan man också spara mycket pengar på. Speciellt om man har känsliga högtalare. 120 W är bara 3 dB mer än 60 W.

Eftersom du tycks kunna mecka på hög nivå rekommenderar jag dig att bygga en förstärkare baserad på LM3886. Finns färdigbygda på ebay för 200 spänn, men du behöver köpa transformator också.
Metallarbetet (lådan) är det mest krävande i sånna projekt och det ska du klara av med vänsterhanden om din presentation är riktig.

Tja!

Mnja, jag kan nog lösa det mesta rent praktiska nr det gäller byggande, sjävla teorin och totala kunskapen om allting är nog dock lite mer bristande, men jag jobbar på det. Jag har tur som har kunniga personer inom familjen, som jag ihop med kan lösa det mesta, varesig det är inom finsnickeri, plastarbeten och annat, två möbelsnickare varav den ena är en tämligen duktig musiker, och en far som jobbat 25 år med konceptbilar på volvo´s modellverkstad(850/V/S70, S80, S/V40 m.m) som numera jobbar på ett företag som tillverkar plåtdelar av alla dess slag till ABU fiskerullar. På hans arbete finns möjlighet till att lösa allting inom aluminium/plåt. Plast och kompositer har både han pch jag jobbat en hel del med.

Ideen till att knåpa ihop ett eget slutsteg ligger väl högt upp på listan över saker jag känner att jag vill ge mig in på, ihop med en nära vän som är en duktig elektriker. Det är dock inte gratis, men jag samlar i långsam takt ihop prylar till det, kylflänsar i enorma mått har jag,kondingar till PS finns med (48st 33,000uf/50V, bör nog räcka:))

Fram tills ekonmin för det infinner sig, så behöver jag få tag i ett, egentligen två, slutsteg. Ett som ska driva ett par basmoduler, och ett som ska driva ett par större toppar. För tillfället har jag drivning till toppar i form av en HK reciever, den låter dock inte så bra och brusar gött gör den med. Jag behöver även ett aktivt delningsfilter till detta, liknande miniDSP/DCX2496.

Jag kör all musik via datorn, ut från den via USB till en Cambridge DAC Magic+ som jag använder som försteg, det är där jag justerar volymen först och främst. Tanken är att sen gå vidare till delningsfilter via XLR som DACen har, sen vidare till var sitt slutsteg för toppar och basar. Min tanke var då att införskaffa ett A500/800 för att driva topparna, och eventuellt ett Behringer KM750/1700 till basarna. En anledning till att jag kollar på just dessa stegen, är att dom har en switch för att byta mellan 0,77V och 1,44V, så varesig det blir en miniDSP eller DCX så kan jag driva stegen fullt ut.

Just pga att jag har XLR på min DAC, så känns DCX2469 som det mest logiska valet i mitt fall, då som det ser ut nu till en början, både toppar och basar kommer drivas via PA steg som ju alltid har XLR. Tanken är är ju att pilla ihop ett Pass F5 Turbo längre fram som sagt, men fram tills dess hoppas jag kunna hitta ett hyfsat välljudande PAA steg att driva topparna med, som går att läsa längre upp.

Sen har det kommit upp en annan tanke jag inte riktigt hittat svar på än, i en del trådar så går det att läsa att man kan behöva volymkontroll efter miniDSP, men det ska jag väl inte behöva i mitt fall? Jag kan ju styra volym på både DAC och data, volymen eller gainen, vad man nu vill kalla det, ställer man väl på stegen sen låter vara?

Tänker jag fel eller rätt?

Toppar blir ett par Elsinore som jag nog tror kommer fylla mina behov av välljud mer än gott nog. Verkar vara ett synnerligen väl byggt, testat och uppgraderat projekt, som i mina ögon har tänkt på det mesta inom högtalarbyggeri. Jag är ju dock inte ens i närheten av väl kunnig inom den delen av detta intresse så det som verkar mycket vettigt för mig kanske inte alls är lika vettigt i någon annans ögon. Subbor blir till en början 2 st Infinity Ref1260W i 70L slutna lådor. Tyvärr så fick jag bara tag i två av dessa element, och eftersom dom inte säljs längre så vet jag inte om jag kommer att bygga nya lådor med något annat mer kapabelt element längre fram eller om jag kommer försöka jaga tag på fler av dessa element. Det beror nog också på hur dom kommer uppföra sig när dom är klara, enligt simuleringar så ser det la bra ut, än en gång enligt mig själv.

Element till allt finns, lådor byggs så sakteliga 40 mil bort när jag är där och hälsar på, waveguide till Elsinore´s håller jag på att fundera på, om det blir att pilla ihop ett par själv antingen i aluminium eller epoxi/kolfiberr eller eventuellt beställa ett par. Upptäckte nyligen att Peerless lagt ner sina HDS elment som sitter i dessa högtalare, vilket jag tycker är lite synd då tanken var att någon gång bygga passande center som kalls Hamlet, och sedan surrounder i lite mindre format. Den idén hamnade i soptunnan låntr innan jag ens hann tänka så mycket på det.

JAg har haft det här intresset ett gäng år, men jag har en hel del andra intressen som tar upp tid, sen så boendet jag har just nu medger inget DIyande av större slag, så det görs hos lämplig familjemedle, i detta fallet min far som även han bygger ljud, i form av ett par horn med Fostex 208En.

Priset för ett nytt A800 är ju inte överdrivet högt, så ett sådant hade jag kunnat få plats med i ekonomin. Nu har jag dock en annan vän som driver en av västkustens största ljus/PA uthyrningsfirma, eller dom är rättare sagt tekniker som erbjuder sina tjänster ihop med att dom då äger allting som används. Han resnar ut bland hyllorna och där kan jag nog få tag i både det ena och det andra, frågan är dock hur välljudande dessa stegen är. Han är dock väldigt upptagen och har nog inte ens börjat resna riktigt än, så vad som kommer finnas tillgängligt där är än så länge oklart. En behringer 8024 hade han dock liggandes när jag frågade lite snabbt, men jag tror nog det blir något annat med bådde DSP och delning i samma burk.

Vad hade du/i valt för form av delningsfilter/DSP i mitt läge? Tänker jag rätt när jag tycker att jag fortfarande borde kunna styra volymen via DACen?

MathiasJK

Inläggav MathiasJK » 2019-07-20 17:25

AndersP skrev:När man förordar klass A/B- framför klass D-förstärkare för bredbandsbruk avser man optimala eller närapå optimala förstärkare.

Tja!

Mnja, jag kan nog lösa det mesta rent praktiska nr det gäller byggande, sjävla teorin och totala kunskapen om allting är nog dock lite mer bristande, men jag jobbar på det. Jag har tur som har kunniga personer inom familjen, som jag ihop med kan lösa det mesta, varesig det är inom finsnickeri, plastarbeten och annat, två möbelsnickare varav den ena är en tämligen duktig musiker, och en far som jobbat 25 år med konceptbilar på volvo´s modellverkstad(850/V/S70, S80, S/V40 m.m) som numera jobbar på ett företag som tillverkar plåtdelar av alla dess slag till ABU fiskerullar. På hans arbete finns möjlighet till att lösa allting inom aluminium/plåt. Plast och kompositer har både han pch jag jobbat en hel del med.

Ideen till att knåpa ihop ett eget slutsteg ligger väl högt upp på listan över saker jag känner att jag vill ge mig in på, ihop med en nära vän som är en duktig elektriker. Det är dock inte gratis, men jag samlar i långsam takt ihop prylar till det, kylflänsar i enorma mått har jag,kondingar till PS finns med (48st 33,000uf/50V, bör nog räcka:))

Fram tills ekonmin för det infinner sig, så behöver jag få tag i ett, egentligen två, slutsteg. Ett som ska driva ett par basmoduler, och ett som ska driva ett par större toppar. För tillfället har jag drivning till toppar i form av en HK reciever, den låter dock inte så bra och brusar gött gör den med. Jag behöver även ett aktivt delningsfilter till detta, liknande miniDSP/DCX2496.

Jag kör all musik via datorn, ut från den via USB till en Cambridge DAC Magic+ som jag använder som försteg, det är där jag justerar volymen först och främst. Tanken är att sen gå vidare till delningsfilter via XLR som DACen har, sen vidare till var sitt slutsteg för toppar och basar. Min tanke var då att införskaffa ett A500/800 för att driva topparna, och eventuellt ett Behringer KM750/1700 till basarna. En anledning till att jag kollar på just dessa stegen, är att dom har en switch för att byta mellan 0,77V och 1,44V, så varesig det blir en miniDSP eller DCX så kan jag driva stegen fullt ut.

Just pga att jag har XLR på min DAC, så känns DCX2469 som det mest logiska valet i mitt fall, då som det ser ut nu till en början, både toppar och basar kommer drivas via PA steg som ju alltid har XLR. Tanken är är ju att pilla ihop ett Pass F5 Turbo längre fram som sagt, men fram tills dess hoppas jag kunna hitta ett hyfsat välljudande PA steg att driva topparna med som sagt.

Sen har det kommit upp en annan tanke jag inte riktigt hittat svar på än, i en del trådar så går det att läsa att man kan behöva volymkontroll efter miniDSP och DCX2496, men det ska jag väl inte behöva i mitt fall? Jag kan ju styra volym på både DAC och data, volymen eller gainen, vad man nu vill kalla det, ställer man väl på stegen sen låter vara?

Tänker jag fel eller rätt?

Toppar blir ett par Elsinore som jag nog tror kommer fylla mina behov av välljud mer än gott nog. Verkar vara ett synnerligen väl byggt, testat och uppgraderat projekt, som i mina ögon har tänkt på det mesta inom högtalarbyggeri. Jag är ju dock inte ens i närheten av väl kunnig inom den delen av detta intresse så det som verkar mycket vettigt för mig kanske inte alls är lika vettigt i någon annans ögon.

Subbor blir till en början 2 st Infinity Ref1260W i 70L slutna lådor. Tyvärr så fick jag bara tag i två av dessa element, och eftersom dom inte säljs längre så vet jag inte om jag kommer att bygga nya lådor med något annat mer kapabelt element längre fram eller om jag kommer försöka jaga tag på fler av dessa element. Det beror nog också på hur dom kommer uppföra sig när dom är klara, enligt simuleringar så ser det la bra ut, än en gång enligt mig själv. Tanken är att i slutändan sitta med 6-8 moduler, med element nederst på sidan i högsmala lådor, så att jag både kan ställa dem fram mellan högtalare med element spelandes utåt/inåt eller stapla på varandra mot väggen fram eller sidoväggar. Enligt simulering så beter sig lådorna tämligen lika LTS NHT1259 lådor, med ett aningens lägre Q bara, fo är lika på ca 33hz, slaglängd likaså.

Element till allt finns, både toppar och subbor och lådor byggs så sakteliga 40 mil bort när jag är där och hälsar på, waveguide till Elsinore´s håller jag på att fundera på, om det blir att pilla ihop ett par själv antingen i aluminium eller epoxi/kolfiber eller eventuellt beställa ett par. Upptäckte nyligen att Peerless lagt ner sina HDS elment som sitter i dessa högtalare, vilket jag tycker är lite synd då tanken var att någon gång bygga passande center som kallas Hamlet, och sedan surrounder i lite mindre format. Den idén hamnade i soptunnan långt innan jag ens hann tänka så mycket på det. Men å andra sidan så är inte surround ljud att tänka på ens i nuläget, ekonomi till det finns inte. Dessutom så är det musik jag lyssnar på först och främst och det är det som är det viktiga för mig, musik är en enorm del av mitt liv och har alltid varit.

Jag har haft det här intresset ett gäng år, men jag har en hel del andra intressen som tar upp tid, sen så boendet jag har just nu medger inget DIYande av större slag, så det görs hos lämplig familjemedlem, i detta fallet min far som även han bygger ljud, i form av ett par horn med Fostex 208En.

Priset för ett nytt A800 är ju inte överdrivet högt, så ett sådant hade jag kunnat få plats med i ekonomin. Nu har jag dock en annan vän som driver en av västkustens största ljus/PA uthyrningsfirma, eller dom är rättare sagt tekniker som erbjuder sina tjänster ihop med att dom då äger allting som används. Han rensar ut bland hyllorna och där kan jag nog få tag i både det ena och det andra, frågan är dock hur välljudande dessa stegen är. Han är dock väldigt upptagen och har nog inte ens börjat rensa riktigt än, så vad som kommer finnas tillgängligt där är än så länge oklart. En behringer 8024 hade han dock liggandes när jag frågade lite snabbt, men jag tror nog det blir något annat med bådde DSP och delning i samma burk.

Vad hade du/ni valt för form av delningsfilter/DSP i mitt läge? Tänker jag rätt när jag tycker att jag fortfarande borde kunna styra volymen via DACen?

Jag är inte så jätteaktiv med mitt skrivande här, läser dock betydligt mera både här och på andra forum men den här tråden hade jag glömt av, trots att det är jag som startat den :) Nu ska jag däremot försöka hålla koll på den! Även på mina PM då jag hoppas att jag kanske hittat ett delningsfilter här.. Det var så jag stötte på denna min egna tråd. Ibland är huvudet fyllt av alldeles för mycket tankar och då blir mitt minne lidande ruggigt mycket.

Sen, när jag tittar på tiden det skrevs, och min stavning, så kan jag nog misstänka att det inte vart helt nyktert just då ;)

Fridens, JK

MathiasJK

Inläggav MathiasJK » 2019-07-20 17:58

Det där med att knåpa ihop en GC av saker på Ebay var ju en tanke, som jag inte har tänkt på länge. Det är ju inte så svårt när det finns kompletta enheter att köpa, verkar dessutom finnas även PS passande till det att köpa färdigmonterat. Sen ska det ju till en vettig låda till det med, och det ser det ut som man ska kunna hitta rätt lätt där med, till högre pris givetvis. En låda till en F5T ska ju byggas ändå, frågan är om det inte blir billigast att hitta en färdig låda på ebay och sen modifiera den för större kylflänsar, som jag har liggandes. Jag skulle nog dock helst vilja bygga en låda helt själv, men då är det lika mycket jobb som att göra en låda till en F5T.

Det med att bygga just sådant här, alltså slutsteg/försteg, kommer jag att vänta med, iallafall tills Elsinore och lådorna är klara och jag känner att det duger bra för mig, då kan det tänkas komma till den punkten att jag vill bygga slutsteg. Så först så vill jag nog ha en bra vettig setup med högtalare värda det jobbet liksom. Känns lite som att det är något jag kan snöa in på när det inte finns andra saker som är mer störande för ljudet.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2019-07-21 23:09

DCX2496 körs bäst med digitala ingången och analog volymkontroll efter. Tänk på att den har höga spänningsnivåer (ovanliga i hifi sammanhang).

//Michael

Tangband

Inläggav Tangband » 2019-07-23 06:28

Skulle du rekommendera a800 , dvs känns den prisvärd för de pengar den kostar ?
På vilket sätt upplever du att den låter bättre än a500 ? Renare klarare ljud ?

Återgå till Medlemspresentationer