Grottan just nu

Läs medlemarnas presentationer och om deras anläggningar.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
genstruktur

Re: Belker tramsar sig med vinyl.

Inläggav genstruktur » 2019-03-30 00:48

Muffsy?

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2019-03-30 01:09

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2019-03-30 01:14

Belker skrev:
genstruktur skrev:Muffsy?

https://www.tindie.com/stores/skrodahl/

Phono pre amp?

Pra skit?

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2019-03-30 01:22

Har inte så mycket att jämföra med, men vinyl börjar låta riktigt drägligt här i grottan nu. Samtidigt påminns jag om hur trist det är att skivbolagen släpper de bästa mastringarna på ett undermåligt medium. Men jag fattar ju att det är där det finns pengar att tjäna.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2019-03-30 13:42

Belker skrev:Har inte så mycket att jämföra med, men vinyl börjar låta riktigt drägligt här i grottan nu. Samtidigt påminns jag om hur trist det är att skivbolagen släpper de bästa mastringarna på ett undermåligt medium. Men jag fattar ju att det är där det finns pengar att tjäna.

Härligt!

Hade varit kul att höra riktigt bra vinyluppspelning på en Inorigg!

Tell

Inläggav Tell » 2019-03-30 14:06

Fan kul 3d-skrivarbygge där, sånt gillar jag! Hoppas det låter lika bra som det ser ut :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2019-03-30 20:03

genstruktur skrev:
Belker skrev:Har inte så mycket att jämföra med, men vinyl börjar låta riktigt drägligt här i grottan nu. Samtidigt påminns jag om hur trist det är att skivbolagen släpper de bästa mastringarna på ett undermåligt medium. Men jag fattar ju att det är där det finns pengar att tjäna.

Härligt!

De har jag. Hemma hos Jansson med Morellos försteg och riaa. Det var delikat, verkligen fint. :)
Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2019-03-30 20:07

genstruktur skrev:Härligt!

Det är det och vinyl kan låta bättre än vad många har hört, men tro mig - det hjälper inte om man eftersträvar bästa möjliga välljud. Vinyl är ett undermåligt medium och det kan inte världens bästa hemmalyssningskedja råda bot på. Därför är det jättekonstigt att folk på det här forumet efterfrågar 45-varvsversioner av nya högklassiga musikproduktioner.

Kan för övrigt nämna att jag har sorterat vinylsinglar i dag och funderar på att ta med några lådor ner till musikrummet. Det är något helt annat än välljud men kan ändå vara kul. Uttrycket "att tramsa sig med vinyl" förtjänar att återkomma!

Med vänlig hälsning

Pekka
Chefredaktör Musik & Ljudteknik
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2019-03-30 21:21

PekkaJohansson skrev:

Det är det och vinyl kan låta bättre än vad många har hört, men tro mig - det hjälper inte om man eftersträvar bästa möjliga välljud. Vinyl är ett undermåligt medium och det kan inte världens bästa hemmalyssningskedja råda bot på. Därför är det jättekonstigt att folk på det här forumet efterfrågar 45-varvsversioner av nya högklassiga musikproduktioner.

Kan för övrigt nämna att jag har sorterat vinylsinglar i dag och funderar på att ta med några lådor ner till musikrummet. Det är något helt annat än välljud men kan ändå vara kul. Uttrycket "att tramsa sig med vinyl" förtjänar att återkomma!

Med vänlig hälsning

Pekka

Du vet säkert att alla inte håller med dig om vad som ger bästa musikupplevelsen :)

© 2012 Nelson Pass

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2019-03-30 21:28

sprudel skrev:Du vet säkert att alla inte håller med dig om vad som ger bästa musikupplevelsen :)

Det vet jag alltför väl. Just därför är det angeläget att hålla isär begreppen välljud och andra roliga upplevelser! :-)

Nu ska jag först rapportera dagens cd-inköp. Därefter ska jag snurra igång vinylspelaren och höra några sällsynta svenska vinylsinglar från anno dazumal trots långt från optimal ljudkvalitet!

Med vänlig hälsning

Pekka
Chefredaktör Musik & Ljudteknik
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2019-03-31 00:56

Belker skrev:Muffsy levererar!

Ja, Muffsy levererar stort här med - klart som en vårbäck. Ska du fortsätta att ha den nakenfis eller bygga in den i skivspelaren? Jag köpte en låda till min. Men jag har en TD 150 där man nog får in den. I höst köper jag en Muffsy-SUT.
Jag ler, jag segrande ler och tänker: Ödet kan skapa en värld, jag kan förakta den. Thorild

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2019-03-31 01:21

Den rekommenderade lådan är på väg. Tullad och klar, så det dröjer nog bara några månader innan jag har den hemma... Övervägde att bygga in allt i TD160, men det kändes mer flexibelt med låda. Vad är SUT?

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2019-03-31 06:57

sprudel skrev:
genstruktur skrev:

Härligt!

De har jag. Hemma hos Jansson med Morellos försteg och riaa. Det var delikat, verkligen fint. :)

Är det någonstans i närheten av Göteborg och man kan våldgästa sig in kanske? ;)

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2019-03-31 07:04

PekkaJohansson skrev:

Med vänlig hälsning

Pekka

Det där har jag ju hört men precis som nämns i tråden hävdar vissa att just vinyl är överlägset cd. Men jag har aldrig hört LP på en fin Inorigg. Hade varit kul att göra det för att sedan växla till cd på den samma och bilda sig en egen uppfattning. Det jag har hört hittills av vinyl gör att jag är beredd att hålla med dig. Dessutom verkar det kostsamt och ett väldigt matchande av komponenter vilket iofs kan vara roligt om man har tid och pengar :).

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2019-03-31 07:29

Belker skrev:Vad är SUT?

Transformator till MC-PU. Kallas Head-amp på hemsidan
Jag ler, jag segrande ler och tänker: Ödet kan skapa en värld, jag kan förakta den. Thorild

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2019-03-31 08:07

genstruktur skrev:
sprudel skrev:
genstruktur skrev:
Härligt!

Är det någonstans i närheten av Göteborg och man kan våldgästa sig in kanske? ;)

Stockholm.

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2019-03-31 09:41

När allt är inställt och klart kommer jag att digitalisera de intressantaste albumen och eventuellt köra ClickRepair el.dylikt. Förhoppningsvis blir inte ljudet degraderat av ett extra AD-steg (snarare tvärt om ifall jag kan få bort knaster på ett snyggt sätt). Vore väldigt fint att få in allt i Roon, för det är inte varje dag jag ids hålla på och krångla med livsstilsstereo. :twisted:

Hur bra behöver förresten en AD-omvandlare vara? Känns som en ganska okritisk krets, eftersom den i princip bara är digital. Räcker ljudkortet i en laptop, rent av?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2019-03-31 12:18

Belker skrev:När allt är inställt och klart kommer jag att digitalisera de intressantaste albumen och eventuellt köra ClickRepair el.dylikt. Förhoppningsvis blir inte ljudet degraderat av ett extra AD-steg (snarare tvärt om ifall jag kan få bort knaster på ett snyggt sätt). Vore väldigt fint att få in allt i Roon, för det är inte varje dag jag ids hålla på och krångla med livsstilsstereo. :twisted:

Hur bra behöver förresten en AD-omvandlare vara? Känns som en ganska okritisk krets, eftersom den i princip bara är digital. Räcker ljudkortet i en laptop, rent av?

Min (begränsade) erfarenhet av sk Click-Repair är att de försämrar ljudet på ett oacceptabelt sätt. De gånger jag provat har diskanten mer eller mindre försvunnit. Personligen brukar jag läsa in LP-rippade filer i typ Adobe Audition och manuellt plocka bort störande klick. Tidskrävande, javisst, men vad gör man inte för det perfekta ljudet?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2019-03-31 12:22

sprudel skrev:
genstruktur skrev:
sprudel skrev:

Stockholm.

Äsch! Helt klart åt fel håll :wink:

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2019-03-31 12:41

Bill50x skrev:
Belker skrev:När allt är inställt och klart kommer jag att digitalisera de intressantaste albumen och eventuellt köra ClickRepair el.dylikt. Förhoppningsvis blir inte ljudet degraderat av ett extra AD-steg (snarare tvärt om ifall jag kan få bort knaster på ett snyggt sätt). Vore väldigt fint att få in allt i Roon, för det är inte varje dag jag ids hålla på och krångla med livsstilsstereo. :twisted:

Min (begränsade) erfarenhet av sk Click-Repair är att de försämrar ljudet på ett oacceptabelt sätt. De gånger jag provat har diskanten mer eller mindre försvunnit. Personligen brukar jag läsa in LP-rippade filer i typ Adobe Audition och manuellt plocka bort störande klick. Tidskrävande, javisst, men vad gör man inte för det perfekta ljudet?

/ B

Ok. Hur AD-omvandlar du?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2019-03-31 13:09

Har för mig AD-omvandlingen inte alls är lika kritisk som tvärtom.

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-03-31 13:16

Okritisk? En AD är inte mindre kritisk än en DA. Det är emellertid lätt att hitta AD/DA som är tiopotenser mindre färgande än vinylspelare.

Notera också att de flesta skivor graverade från cirka mitten av 1970-talet och framåt redan är AD/DA-omvandlade.
Driver: SYBARITE AUDIO.
Konsult åt Guru Pro Audio.
-- Innehar F-skattsedel --

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2019-03-31 13:25

Morello skrev:Okritisk? En AD är inte mindre kritisk än en DA. Det är emellertid lätt att hitta AD/DA som är tiopotenser mindre färgande än vinylspelare.

Notera också att de flesta skivor graverade från cirka mitten av 1970-talet och framåt redan är AD/DA-omvandlade.

Okritisk, då m.a.o! :wink: Tips på lågfärgande AD?

Användarvisningsbild
Belker

Re: Grottan just nu

Inläggav Belker » 2019-06-23 17:20

Liten bilder på grottan just nu. Svarven, DAC och försteg står bakom huvet, om det inte framgår. Slutsteg, Biostärkare, projektor och Roon-Mac i anslutande maskinrum.
smallGrottan1.jpg
smallGrottan1.jpg (667.92 KiB) Visad 246 gånger

smallGrottan2.jpg
smallGrottan2.jpg (460.11 KiB) Visad 246 gånger

smallFront detalj.jpg
smallFront detalj.jpg (840.48 KiB) Visad 246 gånger

smallBakom.jpg
smallBakom.jpg (797.83 KiB) Visad 246 gånger

smallVinylsvarv.jpg
smallVinylsvarv.jpg (605.07 KiB) Visad 246 gånger

smallholographic.jpg
smallholographic.jpg (606.93 KiB) Visad 246 gånger

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-06-23 17:22

Trivsamt :)
Noterar gallren. Bra tänkt!
Sitter nöjd :-)

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2019-06-23 18:42

Galler, vallgrav, bröstvärn, you name it. Allt finns!

Användarvisningsbild
NADifierad
fd. nadifierad

Inläggav NADifierad » 2019-06-23 19:06

Snygg locklösning till Svarven :) .
Är det en egen konstruktion?
Stereo = Dator och/eller HIFi-Berry(Volumio), Optiskt,Najda,InterM R300plus,Crest Vs900 samt lite högtalare i slutändan. Även vinyl för skojs skull :).

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2019-06-23 19:30

NADifierad skrev:Snygg locklösning till Svarven :) .
Är det en egen konstruktion?

Tack, ja det är fyra alu-rör fastlimmade på plintens skruvar, som normalt täcks av plastpluppar. Längst upp en gummipropp och så en glasskiva.

Användarvisningsbild
mhr1229

Inläggav mhr1229 » 2019-06-23 20:22

Det där ser ju utomordentligt trevligt ut! Och vinyl är kul. Det kan låta häpnadsväckande bra och så är det så trevliga konvolut. Och när man inte är på pysselhumör slänger man in en CD, eller om man är bortom sånt, en streamad eller hårddisklagrad låt. Alla sätt är bra som ger lyssningsglädje!

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2019-06-24 01:35

genstruktur skrev:
sprudel skrev:
genstruktur skrev:

Stockholm.

Äsch! Helt klart åt fel håll :wink:

Fantastiskt trevligt rum. Avskalat och enkelt men trivsamt på samma gång och diffusorn är en skulptur.
Jag gissar vilt att du bor i en kåk i Enskede?
Mvh Johan

Opus Capella, Bremen baslådor, minidsp HD, Beresford Caiman, div Nad steg,Pioneer SA-9500 II. Empire 598 III. OA52.2 OA51.N OD11 Bor i Älvsjö/Stockholm

FöregåendeNästa

Återgå till Medlemspresentationer