Johan_Lindroos skrev:Det är egentligen ganska mycket du skulle behöver göra med rummet angående akustikreglering. Egentligen hade det bästa varit att du tagit med det på ett tidigare stadium så hade det eventuellt gått åt mindre material och kunna bli bättre slutresultat. Men men... låt oss börja där du står nu.
Att fälla in högtalarna i en baffel kan ge oönskade effekter om högtalarna inte är konstruerade för det. Å andra sidan, om du kan frekvenskurvevariera dem i efterhand så går det att göra så. Det som ofta är bra är att vinkla höger och vänster högtalare mot lyssningsplats, dessutom MER än mot lyssningsplats. Låt dem t.ex. korsas en bit framför lyssningsplats. Experimentera med detta först, innan du bygger något. På detta vis kan man åstadkomma en bredare yta i rummet där ljudbilden blir godtagbar. Detta har jag "tjötat" många gånger om men kan vara lite tröttsamt att behöva upprepa sig... sök och du hittar mer om detta. Ofta kan det ändå vara bra att ha absorption i högtalarväggen (beroende på hur resten av rummet tänkts lösas, du behöver t.ex. ha absorbenter på sidoväggarna också...)
Varför byggde du en så pass tjock högtalarvägg?
Ska du ha så små toppar även i det långa loppet?
Basabsorption, hur har du tänkt lösa det? (podieabsorbenten kommer inte att ge så stor verkan). Å andra sidan, så som det är byggt kan du FK-variera istället.
Rummet är inte på långa vägar klart, väggar och tak skall få både diffusorer och absorbenter, men en sak i taget. Det är ett långtids projekt och man vill ju kunna titta på film under tiden. Arbetet fortskrider när tid finns.
Ska definitivt testa med att vinkla högtalarna så som du beskriver, alltså framför lyssningspositionen.
Väggen är såpass tjock för att kunna ha flexibilitet framöver. Mitt mål senare är betydligt större LCR med 12 eller 15 tummare och kompressionshorn. De högtalare jag använder nu är tillfälliga som blivit över från vardagsrummet. De låter bra men jag gillar ljudet mer från stora pjäser, det där avslappnade ljudet framförallt vid hög dynamik som film har. Dessa Jamo är förvisso THX men jag tycker det låter ansträngt med så små element och låg verkningsgrad.
Främre väggen kommer även husera två betydligt större subbar senare.
Jag tror att dessa Jamo som jag nu använder är ganska lämpliga att fälla in i vägg. De är konstruerade att hängas på vägg så baffelstegs kompenseringen borde vara hyffsad för detta ändamål.
Tänker inte fokusera så mycket på basabsorption, där tänker jag i största möjliga mån använda DSP och multisub.
Men tillbaka till huvud frågan, vad är bäst? hård skiva runt eller absorption? Oavsett vad så kanske det går att lösa även med vinklade högtalare, det finns ju faktiskt plats för en sådan lösning också.