Kurben bygger garagebio

Läs medlemarnas presentationer och om deras anläggningar.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kurben

Re: Kurben bygger garagebio

Inläggav Kurben » 2021-11-03 18:21

Johan_Lindroos skrev:Det är egentligen ganska mycket du skulle behöver göra med rummet angående akustikreglering. Egentligen hade det bästa varit att du tagit med det på ett tidigare stadium så hade det eventuellt gått åt mindre material och kunna bli bättre slutresultat. Men men... låt oss börja där du står nu.

Att fälla in högtalarna i en baffel kan ge oönskade effekter om högtalarna inte är konstruerade för det. Å andra sidan, om du kan frekvenskurvevariera dem i efterhand så går det att göra så. Det som ofta är bra är att vinkla höger och vänster högtalare mot lyssningsplats, dessutom MER än mot lyssningsplats. Låt dem t.ex. korsas en bit framför lyssningsplats. Experimentera med detta först, innan du bygger något. På detta vis kan man åstadkomma en bredare yta i rummet där ljudbilden blir godtagbar. Detta har jag "tjötat" många gånger om men kan vara lite tröttsamt att behöva upprepa sig... sök och du hittar mer om detta. Ofta kan det ändå vara bra att ha absorption i högtalarväggen (beroende på hur resten av rummet tänkts lösas, du behöver t.ex. ha absorbenter på sidoväggarna också...)

Varför byggde du en så pass tjock högtalarvägg?

Ska du ha så små toppar även i det långa loppet?

Basabsorption, hur har du tänkt lösa det? (podieabsorbenten kommer inte att ge så stor verkan). Å andra sidan, så som det är byggt kan du FK-variera istället.

Rummet är inte på långa vägar klart, väggar och tak skall få både diffusorer och absorbenter, men en sak i taget. Det är ett långtids projekt och man vill ju kunna titta på film under tiden. Arbetet fortskrider när tid finns.

Ska definitivt testa med att vinkla högtalarna så som du beskriver, alltså framför lyssningspositionen.

Väggen är såpass tjock för att kunna ha flexibilitet framöver. Mitt mål senare är betydligt större LCR med 12 eller 15 tummare och kompressionshorn. De högtalare jag använder nu är tillfälliga som blivit över från vardagsrummet. De låter bra men jag gillar ljudet mer från stora pjäser, det där avslappnade ljudet framförallt vid hög dynamik som film har. Dessa Jamo är förvisso THX men jag tycker det låter ansträngt med så små element och låg verkningsgrad.
Främre väggen kommer även husera två betydligt större subbar senare.

Jag tror att dessa Jamo som jag nu använder är ganska lämpliga att fälla in i vägg. De är konstruerade att hängas på vägg så baffelstegs kompenseringen borde vara hyffsad för detta ändamål.

Tänker inte fokusera så mycket på basabsorption, där tänker jag i största möjliga mån använda DSP och multisub.

Men tillbaka till huvud frågan, vad är bäst? hård skiva runt eller absorption? Oavsett vad så kanske det går att lösa även med vinklade högtalare, det finns ju faktiskt plats för en sådan lösning också.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2021-11-03 19:01

En kvinna mbination av hårt och mjukt skulle jag säga.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Ted_B

Inläggav Ted_B » 2021-11-03 19:30

Johan_Lindroos skrev:En kvinna mbination av hårt och mjukt skulle jag säga.

Det där tolkar jag, av egen erfarenhet, som att en kvinna är en kombination av hårt och mjukt :lol:
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
Kurben

Inläggav Kurben » 2021-11-03 19:33

Johan_Lindroos skrev:En kvinna mbination av hårt och mjukt skulle jag säga.

Jag får säga åt frugan att ställa sig i hörnet. Men jag tror hon kommer låta en massa då vilket kommer störa ljudet.

:D

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2021-11-03 19:56

:mrgreen:
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Kurben

Re: Kurben bygger garagebio, podiet nästan klart...

Inläggav Kurben » 2021-11-11 08:14

Har satt dit små ribbor så att man inte sparkar sönder tyget för hålen. Samt satt "mässings" lister runt (Är i själva verket eloxerad aluminium).

Det är små foglister i furu som är betsade i körsbär.

Bild

Fattas en bit list i nedre vänstra hörnet som måste fixas, tydligen är det alltid så när det gäller lister. Fattas alltid några centimeter.....

Och ja subben i hörnet är en tillfällig sak i väntan på de stora byggena..

Användarvisningsbild
Kurben

Inläggav Kurben » 2022-03-21 08:14

Nu har jag påbörjat infällningen av de främre högtalarna i baffelväggen. Testade som Johan Lindroos sa att vinkla höger och vänster kanal mot lyssningsplatsen och det blev bättre.

Bild

Här ser man vinkeln, det kommer absorption runt.

Bild

Nu med lite isolering runt samt uppspänt tyg. Det kommer vara isolering bakom på väggen samt även direkt bakom det uppspända tyget.

Det kommer även sitta två absorbenter direkt på väggen bredvid högtalarna för att släck ut första vägg reflektionen.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2022-03-21 11:18

Den enskilda baslådan är endast där för att ge en storleksreferens (så som tändsticksasken intill en fisk) alldeles säkert? Blir det inga fler? Tre till minst väl?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Kurben

Inläggav Kurben » 2022-03-21 13:02

Den basen är en gammal XLS12 och skall bytas ut mot fyra nya lådor, en i varje hörn. Mest troligt Dayton UM15-22 i stora lådor portade djupt.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2022-03-21 14:32

Bra – en tändsticksask med andra ord. 8) Ser fram emot fortsättningen.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Kurben

Inläggav Kurben » 2022-03-23 11:27

Ja man kanske kan säga att subben är i storlek av en tändsticksask, i varje fall i jämförelse hur stora de riktiga kommer bli så..

Lite mer detalj på vinklade högtalarna..

Bild

Användarvisningsbild
Kurben

Inläggav Kurben » 2022-08-01 22:01

Uppdaterat projektor till en ny med 4K och HDR.

Bild

Ganska markant skillnad i storlek mellan den gamla Optoma och den nya Epson...

Bild

Sen var det dags att hitta bästa placeringen, den gillade inte takplacering som den gamla då de nya modellerna har mer rakt fram projicering.

Bild

Sedan var det dags att tillverka en ny hylla för den.

Bild

Användarvisningsbild
Kurben

Inläggav Kurben » 2022-08-02 12:02

Nu är den uppe på väggen..

Bild

Och en ny bild på "framsidan" med duken. Ska dit tyg som döljer de främre sidohögtalarna. Under dessa kommer sedan två nya subbar som skall byggas snart.

Bild

Så även en bild på sittplatserna.

Bild

Användarvisningsbild
Kurben

Inläggav Kurben » 2022-08-02 12:06

Kan säga att det är en absurd skillnad i bildkvalitet på den nya Epson projektorn. Otroligt mycket mer kontrast och ljus.
Nu måste bara min Marantz SR7009 också bytas om jag vill kunna använda HDR... :(
Tråkigt för den duger verkligen i övrigt.

Funderar på att kanske lösa det genom en HDMI splitter för just Nvidia Shield boxen som jag använder till 99% Sen kan man ju köra PS4/PS3 via vanliga HDMI växeln på stärkaren.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2022-08-02 12:30

Kurben skrev:Kan säga att det är en absurd skillnad i bildkvalitet på den nya Epson projektorn. Otroligt mycket mer kontrast och ljus.
.

Mycket bra projje. Jag föredrar Sony men förstår att det Epson är bra på föredras över Sony som inte har samma "pop" men är bättre på andra saker (filmflyt)

Användarvisningsbild
Kurben

Inläggav Kurben » 2022-08-02 16:17

sportbilsentusiasten skrev:
Kurben skrev:Kan säga att det är en absurd skillnad i bildkvalitet på den nya Epson projektorn. Otroligt mycket mer kontrast och ljus.
.

Mycket bra projje. Jag föredrar Sony men förstår att det Epson är bra på föredras över Sony som inte har samma "pop" men är bättre på andra saker (filmflyt)

Det vet jag inte då jag inte jämfört, men själv så föredrar jag att titta på film med 23.976 använder inte interpolering. Är väl gammal och tycker det ser för mycket video ut helt enkelt.

Användarvisningsbild
Kurben

Re: Kurben bygger garagebio, Även lite möbler fixas..

Inläggav Kurben » 2022-08-04 10:16

Köpte ett slitet mindre bord i Art deco stil på Erikshjälpen för någon hundring. Själva bordskivan var sliten så den fick slipas ner och sedan laseras och sedan några lager klarlack. Ska stå bredvid fåtöljen för att bära upp fjärrkontrollen samt såklart förfriskningar.

Bild

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2022-08-04 20:06

Kul med ny projektor! Hade varit kul att se hur den presterade. Äkta 4k känns, i alla fall för mig, som lite dyrt än.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2022-08-04 20:08

Kul med ny projektor! Hade varit kul att se hur den presterade. Äkta 4k känns, i alla fall för mig, som lite dyrt än.

Är fåtöljen sweetspot?

Användarvisningsbild
Kurben

Inläggav Kurben » 2022-08-05 10:29

Ja en äkta 4k kostar alldeles för mycket pengar idag. Kanske om några år. Men denna fejkade pixelskiftande modellen duger alldeles utmärkt för mina krav. Man märker tydligt skillnad när man tittar på en film i äkta 4k.

Såg en film i går, Buzz lightyear i 4k men kunde tyvärr inte köra HDR utan fick låta Nvidia shield konvertera ner till BT709 men WOW det är verkligen skillnad på kvalitet. Det som framförallt blir påverkat är skärpa och kontrast. Jämförde med en gammal film som dock var "Remastered" till 4k, den gamla rullen "Top Gun" Där var resultatet inte lika imponerande, kändes som att gå tillbaka till VHS...

Fåtöljen är såklart tronen tillägnad byggherren ;-)

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2022-08-05 12:00

Kan tänka mig det!

Helt rätt, familjen och annat löst folk kan husera på andra platser. Ingen idé att slösa sweetspotkvalité på pöbeln :mrgreen:

Användarvisningsbild
Kurben

Inläggav Kurben » 2022-08-05 12:35

Mig veterligen har de inte bidragit med varken arbete eller finansiellt stöd heller! :roll:

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2022-08-05 14:41

HiFi -livet är hårt, men det härdar oss! 8)

Användarvisningsbild
Kurben

Inläggav Kurben » 2022-08-05 21:00

Lite nya bilder som jag försökt ta med "fisheye" linsen på mobilen...

Bild

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Kurben

Inläggav Kurben » 2022-08-05 21:03

Städade upp i kabelhärvan bakom apparaterna med kabelkanaler.

Bild

Billiga speakon kopior från Amazon. Köp inte dessa! Usel kvalitet kommer behöva byta dessa.

Bild

Bild på det infällda apparatskåpet sett från "bion".
Överst står Marantzen för värmens skull men även närheten till alla högtalarkablar.

Hylla 2 under huserar Nvidia Shield TV (2016) samt Logitech Harmony hub med tillhörande fjärr.

Hylla 3 så står en gammal Sonab skivspelare, kommer inte ihåg vilken modell.

Hylla 4 står en PS3.

Hylla 5 står en Xbox360

Hylla 6 står en NAD C350 som används till två av Atmos tak högtalarna, samt ett Behringer slutsteg modell Inuke NU3000DSP som används till Subwoofers (En så länge endast en..)

Bild

Användarvisningsbild
Kurben

Inläggav Kurben » 2022-10-04 19:42

Har ju byggt två av mina basmoduler klart i en annan tråd: https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=73227

Nu har det blivit lite mätningar på resultatet som jag tänkte dela med mig av. Observera att detta är endast för de två främre subbarna med mätningar på fyra lyssningspositioner

MSO_innan_eq.jpg
MSO_innan_eq.jpg (286.79 KiB) Visad 489 gånger

Detta är innan EQ, Mätningar gjorda i Rew på fyra positioner, Pos 1 (Blå) är Sweespot, Pos 2,3,4 är i tresittsoffan bakom på podiet. Bilden visar alla mätningar importerade i "Multisub optimizer" MSO.

max_flat_allPos.jpg
max_flat_allPos.jpg (272.32 KiB) Visad 489 gånger

Ovan bild är efter att MSO kört några minuter efter valet "Max flat for all positions", Tycker det ser skapligt ut men vill för tillfället att det ska vara optimalt för min Sweetspot.

MSO_max_flat_pos1.jpg
MSO_max_flat_pos1.jpg (378.44 KiB) Visad 489 gånger

Så detta är för alternativet "optimera för Position 1" , vilket jag tycker se trevligare ut för "sweetspot.

Applicerade dessa eq inställningar i mitt Inuke NU3000DSP och så här blev resultatet på "Sweet spot" Position 1

Bara_subs_efterCal.jpg
Bara_subs_efterCal.jpg (176.5 KiB) Visad 489 gånger

Ska se hur jag ska tämja området efter 100hz. Har ställt brytfrekvens på LFE kanalen på 120hz, ja det är högt men mina främre Jamo D500 har bara dubbla 6.5 och då dessa basar står direkt under dessa så valde jag dela lite högre. Ska testa med lite olika brytfrekvenser och se om det blir bättre.

Här är även en mätning på båda subbar samt vänster och höger kanal samtidigt.

V_och_h_eftercal.jpg
V_och_h_eftercal.jpg (201.16 KiB) Visad 489 gånger

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2022-10-04 20:03

Fint mediaskåp! Kul med nya basar, ser väl inte så dumt ut? Hur låter det?

Användarvisningsbild
Kurben

Inläggav Kurben » 2022-10-05 07:06

Det låter såklart mycket bättre, men jag måste nu försöka att fästa olika föremål i rummet på ett bättre sätt. Då jag fått så mycket mer energi i de lägre områdena så skakar allsköns saker i rummet numera.
Får väl helt enkelt skruva fast tavlor och dylikt istället för att låta de hänga på traditionellt vis.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2022-10-05 07:29

Först och främst grattis till dina framsteg ! :)

Och sedan så vill jag inflika att problem med skrammel och rassel är något som löses lätt med filttassar (möbeltassar) så slipper du förstöra tavlor m.m.
Mvh//David
Sitter nöjd!

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2022-10-05 11:18

Ja det är bra tips! Jag har också satt möbeltassar på krukfat och lite annat smått och gott. Har ett trappsteg som knakar till ibland till bas, men nu var det ett tag sedan jag hörde ljudet så det kanske löste sig själv :).

FöregåendeNästa

Återgå till Medlemspresentationer