Moderator: Redaktörer
Snellepelle skrev:Tack Peter!
Trevligt att just du blev först att hälsa välkommen.
Jag har läst dina inlägg här med stor behållning. Särskilt dina erfarenheter av Peter Snell och hans högtalare har varit trevliga.
petersteindl skrev:Snellepelle skrev:Tack Peter!
Trevligt att just du blev först att hälsa välkommen.
Jag har läst dina inlägg här med stor behållning. Särskilt dina erfarenheter av Peter Snell och hans högtalare har varit trevliga.
Jag importerade Snell från år 1981/82 till 1988. Jag träffade Peter Snell första gången på mässan i Paris och då sökte jag distribution för Sverige.
Jag distribuerade även JPW högtalarna från år 1982/83 till 1986. Vet du vad JPW står för? Jo det är Joy and Peter Wanstall. Joy var Peters hustru. De hade bolaget gemensamt.
Jag besökte dem då de bodde i Plymouth, runt 1983/84. De hade egen fabrik med tillverkning av lådorna och montering var på Dartmore prison och det var inte alla som gillade det upplägget.
I deras egen fabrik tillverkade de även högtalarlådor till Heybrook och andra.
Jag har för mig att Joy och Peter separerade och då blev det inte så bra för affärerna. Båda sadlade om och gjorde därefter helt andra saker.
MvH
Peter
Snellepelle skrev:Testade även med och utan Dolby B. Bruset minskade ju men på bekostnad av att ljudet blev dovt och livlöst.
Snellepelle skrev:petersteindl skrev:Snellepelle skrev:Tack Peter!
Trevligt att just du blev först att hälsa välkommen.
Jag har läst dina inlägg här med stor behållning. Särskilt dina erfarenheter av Peter Snell och hans högtalare har varit trevliga.
Jag importerade Snell från år 1981/82 till 1988. Jag träffade Peter Snell första gången på mässan i Paris och då sökte jag distribution för Sverige.
Jag distribuerade även JPW högtalarna från år 1982/83 till 1986. Vet du vad JPW står för? Jo det är Joy and Peter Wanstall. Joy var Peters hustru. De hade bolaget gemensamt.
Jag besökte dem då de bodde i Plymouth, runt 1983/84. De hade egen fabrik med tillverkning av lådorna och montering var på Dartmore prison och det var inte alla som gillade det upplägget.
I deras egen fabrik tillverkade de även högtalarlådor till Heybrook och andra.
Jag har för mig att Joy och Peter separerade och då blev det inte så bra för affärerna. Båda sadlade om och gjorde därefter helt andra saker.
MvH
Peter
Kul att du även träffat paret bakom JPW! Peter tycks vara ett vanligt förnamn på framgångsrika högtalarkonstruktörer…. På utländska forum har ofta en herre från firman ”PureSound” bidragit med mycket information om JPW, och även Heybrook-högtalare. Läste en tråd https://theartofsound.net/forum/showthread.php?28693-Snell-Jpw-Audio-note där JPW Ap2/3 och Heybrook HB2 jämfördes med Snell type K. Frågan var varför Snell ofta anses låta bättre trots att elementbestyckning och lådvolym är väldigt lika. Puresound-gubben (tror han heter Guy nånting) hade undersökt saken grundligt och även besökt Snell-fabriken. Han ger intryck av att ha varit ganska involverad i både JPW och Snell vid samma tid som du. Är denna herre möjligen ytterligare en gammal bekant till dig?
RogerGustavsson skrev:Snellepelle skrev:Testade även med och utan Dolby B. Bruset minskade ju men på bekostnad av att ljudet blev dovt och livlöst.
Då hade du nog inte trimmat in bandaren. Med intrimmad bandare blir det inte dovt och livlöst.
petersteindl skrev:Snellepelle skrev:petersteindl skrev:
Jag importerade Snell från år 1981/82 till 1988. Jag träffade Peter Snell första gången på mässan i Paris och då sökte jag distribution för Sverige.
Jag distribuerade även JPW högtalarna från år 1982/83 till 1986. Vet du vad JPW står för? Jo det är Joy and Peter Wanstall. Joy var Peters hustru. De hade bolaget gemensamt.
Jag besökte dem då de bodde i Plymouth, runt 1983/84. De hade egen fabrik med tillverkning av lådorna och montering var på Dartmore prison och det var inte alla som gillade det upplägget.
I deras egen fabrik tillverkade de även högtalarlådor till Heybrook och andra.
Jag har för mig att Joy och Peter separerade och då blev det inte så bra för affärerna. Båda sadlade om och gjorde därefter helt andra saker.
MvH
Peter
Kul att du även träffat paret bakom JPW! Peter tycks vara ett vanligt förnamn på framgångsrika högtalarkonstruktörer…. På utländska forum har ofta en herre från firman ”PureSound” bidragit med mycket information om JPW, och även Heybrook-högtalare. Läste en tråd https://theartofsound.net/forum/showthread.php?28693-Snell-Jpw-Audio-note där JPW Ap2/3 och Heybrook HB2 jämfördes med Snell type K. Frågan var varför Snell ofta anses låta bättre trots att elementbestyckning och lådvolym är väldigt lika. Puresound-gubben (tror han heter Guy nånting) hade undersökt saken grundligt och även besökt Snell-fabriken. Han ger intryck av att ha varit ganska involverad i både JPW och Snell vid samma tid som du. Är denna herre möjligen ytterligare en gammal bekant till dig?
Jag ett svagt minne av namnet Guy från den tiden men kan inte placera närmare. Det fanns en person som på något sett var knuten till Heybrook och möjligtvis även till JPW som därefter på något sätt startade eget kring 1984/85. Han kanske det kan vara. Tror jag träffat honom en gång.
Ljudmässigt var det klara skillnader mellan Snell, JPW och Heybrook.
Mvh
Peter
petersteindl skrev:Han heter Guy Sergeant och det är faktiskt den person jag hade i åtanke. Jag tror faktiskt han var delägare i Heybrook från början tillsammans med Peter Comeau. Det var troligtvis på den mässa som jag tog kontakt med Peter Wanstall och fick agenturen på mässan där de ställde ut.
Vad jag minns separerade Guy Sergeant och Peter Comeau på grund av att de hade lite olika åsikter hur Heybrook skulle drivas. Jag träffade dem tillsammans och jag minns att jag tyckte de var ett radarpar. De kompletterade varandra rätt bra. Jag minns att jag blev förvånad då jag senare fick höra att de gått varsin väg.
Men, det är väldigt svaga minnesbilder.
MvH
Peter
Nattlorden skrev:Snell E var nog en av de första högtalare som jag blev riktigt förtjust i. Lite utanför min budget som student, annars hade jag nog köpt ett par. Minns speciellt en lyssning på ABBAs "Andante, andante" som jag upplevde som rent magisk. Inget minne på drivning, men det var på hifiklubben i Lund. Troligen NAD då, men kanske kanske Acurus? Och säkerligen den dyraste Denon CD-spelaren de hade inne.
RogerGustavsson skrev:Tror att det även fanns "play trim" på några Yamaha-bandare. I princip lät det bäst på den bandare där inspelningen gjorts. Det var så få kassettdäck som följde de normer som fanns. Intrimning innebär även att in- och avspelningselektronik är inställd för just det band man använder. En del hade automatiska system för detta. Hade man lite prylar kunde man ställa in rätt bias (förmagnetisering), referensnivå och korrektion för hyggligt raka kurvor med och utan brusreducering. Det krävde förstås mekaniskt stabila bandtransporter också. Hade man en bandare med möjlighet till före och efter band var det enkelt att höra om man hamnat någorlunda rätt.
I-or skrev:Jag har en del erfarenhet av både Snell Type E/II och E/III, liksom av Type K/II, och har aldrig riktigt förstått varför dessa högtalare hade ett så pass gott rykte. Det var förstås hyggliga konstruktioner med rimlig ljudtryckskapacitet till ett ganska bra pris, men inte mycket mer i mitt tycke. Flertalet Snell-modeller från den tiden uppvisade en tydlig hängmatta i frekvensgången ca 3-7 kHz.
Type A var betydligt bättre med bl.a. en mycket jämnare frekvensgång, vilket förstås även avspeglade sig i de ljudande resultaten.
Type E/III (svart kurva "Stereophile listening window", övriga kurvor extremt närfält)
Type K/II (blå kurva med diskantnivån i mellanläge, röd kurva diskantnivå maxläge)
Type A/IIIi (Troels, endast mellanregister och diskant, mätt på 0,5 m)
I-or skrev:Det är förstås möjligt att Peter Snells versioner var bättre än Kevin Voecks även om jag tvivlar en hel del. Dels är Kevin Voecks mycket kompetent och har arbetat som chefskonstruktör för flera högprofilerade högtalartillverkare och dels har jag hört flera av de modeller, vilka de båda herrarna utvecklade olika versioner av.
Type E/II (PS), vilken jag har mest erfarenhet av, hade också klart hörbara svagheter i frekvensgången även om konstruktionen inte är identisk (bl.a. olika element) med Type E/III (KV) vars mätresultat presenteras ovan. Dock lär Kevin Voecks ha förändrat egenskaperna för Type E/III ganska försiktigt, varför Type E/II inte lär vara alltför olik denna. Jag vill minnas att dessa högtalare inte uppvisade särskilt stora subjektiva skillnader även om jag aldrig hade möjlighet att jämföra dem sida vid sida.
Förutom de högtalare som nämns ovan (Type E/II, E/III, K/II och A/IIIi), hörde jag Type A, J och K när det begav sig och det är nog bara trevägskonstruktionen Type A som skulle stå sig väl även idag (Type A/IIIi hör förstås också till den kategorin).
Det har hänt en hel del speciellt i låg-/mellanprissegmentet för högtalare de senaste ca 40 åren.
I-or skrev:Gör plats för dina A/IIIi, de är alldeles för bra för att stå och samla damm.
petersteindl skrev:Varför tvivlar du på det jag säger? Vad är det du tvivlar om? Det var en del av min vardag och min arbetssituation på den tiden. Mätningarna var gjorda och rak frekvensgång On-Axis genom hela mellanregistret och upp i diskanten var Snell typ E:s kännetecken. Typ EII hade även en diskant bakåtriktad och det var inte lika populärt. Jag propsade på att få en omkopplare baktill för att konsumenten enkelt skulle kunna koppla ur den bakre diskanten. Det blev också så i produktion. En annan skillnad mellan E och E/II var portens placering. Diskantelementet i E och J peakade något över 10 kHz. Jag importerade containervis med Snell högtalare och jag kände både Peter Snell och Kevin. Jag besökte Snellfabriken flera gånger. Bill Osgood som då var vd och ägare av Snell och jag drog från hifi-mässan i Tyskland och åkte runt i Scotland i stället och provade olika Whiskysorter. Det var en rätt rolig resa.
Jag var rätt förtrogen med produkterna. Det var liksom en del av mitt liv. Då umgicks jag även oerhört mycket med Stig Carlsson, så Stig fick en massa feedback gällande produktion och QC.
Kevin var inte så känd år 1984/85. Det blev han med tiden i sitt arbete i Snell och därefter i Revel. Före Snellperioden var han på Mirage. Kevin lärde sig genom åren och vissa senare modeller blev rätt skapligt bra, men övergången var inte smärtfri. Kring 1984/85 jämförde vi Snell typ E med pi60 och vi föredrog Snellhögtalarna. En annan amerikansk högtalare som då var populär var Vandersteen Model 1 och Model 2.
Utvecklingen gällande högtalarelement i vanlig prisklass har gått framåt. Ja, det har hänt en hel del i låg-/mellanprissegmentet för högtalare. Jag tycker dock att det mesta som hänt är snarast efter år 2005, ungefär, än mellan 1985 - 2005. Tror att det beror på att utvecklingsverktygen med simulering och CAD/CAM fått ett bredare fotfäste de senaste 15 åren.
MvH
Peter
Snellepelle skrev:
Övrig hifi som inte används just nu:
Snell A/IIIi (står i förråd i väntan på större lyssningsrum…)
Vincent SP-331MK (köptes för att driva Snell A3:orna)
QSC GX-7 (drev basarna i A3i)
NAD 106 försteg (bra att ha)
Marantz SR 6400 (tänkt att ersätta denon men bara använts som försteg till A3)
Nattlorden skrev:Du får hälsa henne från mig/oss att E/III ÄR små.
grannilsson skrev:Snellepelle skrev:
Övrig hifi som inte används just nu:
Snell A/IIIi (står i förråd i väntan på större lyssningsrum…)
Vincent SP-331MK (köptes för att driva Snell A3:orna)
QSC GX-7 (drev basarna i A3i)
NAD 106 försteg (bra att ha)
Marantz SR 6400 (tänkt att ersätta denon men bara använts som försteg till A3)
Grattis till en fantastiskt fin högtalare, det är bara att parkera dem i vardagsrummet, och låta dem stå där ....![]()
Har haft de flesta av Peter snells gamla modeller och gillat dem bättre än de senare som Kevin konstruerat, mina egna erfarenheter,
har haft 3st par AIIIi och verkligen gillat dem, (de var inte nämnvärt förändrade från Peters original, minimala förändringar) men av olika anledningar har de inte blivit kvar i hemmet, just nu spelar jag på ett par
Snell Type C med sluttande front, och gillar faktiskt den bättre än modell AIIIi, inga stora skillnader, men AIIIi kräver större avstånd till sidoväggar
där Type C inte alls är lika krävande, tanken med Type C var att minska de tidiga golvreflexer som ofta är väldigt störande
vilket jag tycker han lyckats med i den modellen, Type A har ju en "Kudde/Dyna under Mellanregister/Diskant) för att också minska de tidiga reflexerna från golvet.
Arrangemanget för Type C med diskant/mellanregister är ju ganska okonventionellt, men funkar ypperligt på den modellen tycker jag, inte bara hörbart, även mätbart,
loobing problemen i vertikalled är som bortblåsta, kan bara hålla med Peter Steindl att frekvensgången är verkligen rak för Peter Snells 3 vägare, både för Type C och Type AIIIi , fantastiskt att
se för högtalare som var tillverkade för 40-år sedan.
Thomas J Norton Stereophile gjorde en test på efterföljaren till Type C , Type Ci som finns att finna i 4 PDF filer på nätet om man är intresserad
där föredrar även han Snell Type Ci modellen före Snell AII ni kan läsa själv om det finns intresse ......
https://worldradiohistory.com/hd2/IDX-Audio/Stereophile-IDX/IDX/80s/Stereophile-1987-03-IDX-121.pdf
https://worldradiohistory.com/hd2/IDX-Audio/Stereophile-IDX/IDX/80s/Stereophile-1987-03-IDX-122.pdf
https://worldradiohistory.com/hd2/IDX-Audio/Stereophile-IDX/IDX/80s/Stereophile-1987-03-IDX-123.pdf
https://worldradiohistory.com/hd2/IDX-Audio/Stereophile-IDX/IDX/80s/Stereophile-1987-03-IDX-124.pdf
Mvh Göran Nilsson
Återgå till Medlemspresentationer
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster