Rydbergs medlemstråd - nyinkommet: Bryston 28B3

Läs medlemarnas presentationer och om deras anläggningar.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: Rydbergs anläggning/hifihistoria

Inläggav Nattlorden » 2017-08-18 09:57

Rydberg skrev:
Almen skrev:Wow, ser ut som en mycket bra början! Låter det bra också? :)

Var delar du?

Det låter helt ok! Basen är jämnare tycker jag, nästan så det låter som det är mindre bas nu än med bara pi60s. Däremot vet jag inte om jag är helt övertygad om cr80es, när jag jämför utan och med det ställt i fullrange får jag känslan av att dynamik blir fattigare och att något försvinner :?

Delar vid 80Hz

Då behöver du kanske lyfta lite?... Basbrist kan säkert ge sådana bieffektkänslor.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2017-08-18 10:23

Nattlorden skrev:
Rydberg skrev:

Var delar du?

Det låter helt ok! Basen är jämnare tycker jag, nästan så det låter som det är mindre bas nu än med bara pi60s. Däremot vet jag inte om jag är helt övertygad om cr80es, när jag jämför utan och med det ställt i fullrange får jag känslan av att dynamik blir fattigare och att något försvinner :?

Delar vid 80Hz

Då behöver du kanske lyfta lite?... Basbrist kan säkert ge sådana bieffektkänslor.

Den jämförelsen gjordes bara med huvudhögtalare och med filtret ställt i "full range".
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-08-18 10:26

Rydberg skrev:
Nattlorden skrev:
Rydberg skrev:Det låter helt ok! Basen är jämnare tycker jag, nästan så det låter som det är mindre bas nu än med bara pi60s. Däremot vet jag inte om jag är helt övertygad om cr80es, när jag jämför utan och med det ställt i fullrange får jag känslan av att dynamik blir fattigare och att något försvinner :?

Delar vid 80Hz

Den jämförelsen gjordes bara med huvudhögtalare och med filtret ställt i "full range".

Ah.

Nivåmatchad utsignal från filtret?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2017-08-18 10:54

Nattlorden skrev:
Rydberg skrev:
Nattlorden skrev:

Ah.

Morello mätte och jag har för mig att det var precis unity gain. Mao, man kan bara köra en Y-kabel och sedan skifta. Vi tyckte båda att vi hörde skillnad och för min del upplevde jag som att det liksom föll ihop, blev mindre levande och plattare. Betänk nu att vi inte testade blint med allt vad det innebär!

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2017-08-18 15:47

Ser maffigt ut! :)

Det kunde inte sett snyggt ut att ha staplarna på var sin sida om fönstret, mellan absorbent och fönster så att säga?
Fast det kanske inte låter bra när de placeras där?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2017-08-18 20:08

Det fungerar inte p.g.a. duken till hemmabion och jag tror inte heller det skulle ha blivit så snyggt :)

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2017-08-18 20:31

Rydberg skrev:

Var delar du?

Det låter helt ok! Basen är jämnare tycker jag, nästan så det låter som det är mindre bas nu än med bara pi60s. Däremot vet jag inte om jag är helt övertygad om cr80es, när jag jämför utan och med det ställt i fullrange får jag känslan av att dynamik blir fattigare och att något försvinner, låter mindre organiskt på något sätt :? Gjorde en F/E-lyssning på det i Sthlm hos Morello och tyckte där fanns en klar skillnad med det i loopen. Ingen blind lyssning denna gång dock.

Delar vid 80Hz

Jag har funderat på Brystons nya digitala filter, så vitt jag förstår ska man kunna köpa försteg med den inbyggd framöver. Ett BP17 Cubed med ett sånt inbyggt skulle vara mumma :P . Frågan är bara infra justeringarna.
Ska nog skicka en fråga till James Tanner om detta, dom är ju mjukvaru styrda så frågan är hur stor handhavande frihet mjukvaran har.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2017-08-19 08:44

Rydberg skrev:
DVD-ai skrev:Ser trevligt ut :)
Bred och flack 34Hz puckel, låter säkert lite extra fett med den.
Om du inte redan gjort det? Så testa med att köra frekvens vreden (dom yttre) på infra EQ i botten läget och öka bara infra vreden lite utterligare.
Kan maskera denna 34Hz topp lite utan att höras för mycket, värt att testa.

I botten motsols eller medsols? :)

Botten - minimum :)
Alltså moturs.
Mvh/David
| lite högtalare här | lite högtalare där | till höger stärkande i två | i mitten några givande lådor små | framför allt sitter gubben den grå |

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2017-08-19 11:22

Ok, ska prova och återkommer med en mätning.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2017-08-19 20:57

Rydberg skrev:Det fungerar inte p.g.a. duken till hemmabion och jag tror inte heller det skulle ha blivit så snyggt :)

Nä, då är det ju ingen idé att prova :)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2017-09-30 13:08

Det sista som skulle göras i detta projekt med själva modulerna var att klä fronterna med tyg. Till detta köpte jag en Bosch "elektrotacker", tyvärr gick tyget lätt sönder varför jag även köpte spraylim och kombinationen blev väldigt bra.
Först maskerades fronterna upp

Bild 

Sedan på med spraylim som fick torka 10 minuter innan tyget veks på

Bild

Såhär blev slutresultatet :)

Bild

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2017-09-30 15:50

Åååh vad snyggt :)
OA51,OA51kloner, 3st OA116, OA14, OA12, Snell EIII, Ino pi60, EPS-1, Pioneer S-Cn301, 4st LTS B1h, 10 st SLS 10´(42l slutna)

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-09-30 16:22

Inga problem i hörnen?
Forumets huvudämne är väl ändå metadiskussioner rörande definitioner /jonaz81a

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2017-09-30 17:18

oa51 skrev:Åååh vad snyggt :)

Tackar! :D

darkg skrev:Inga problem i hörnen?

Nej efter lite pill blev det bra, här en dålig mobilbild.

Bild

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-09-30 17:27

Hur fint som helst!
Forumets huvudämne är väl ändå metadiskussioner rörande definitioner /jonaz81a

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2017-09-30 17:52

darkg skrev:Hur fint som helst!

Tack! :D Jag tycker tyget gjorde basmodulerna mycket mindre dominerade i vardagsrummet faktiskt, dessutom ska de fyra i mitten ligga ned när jag har fixat SD-kuddar.

Frisk

Inläggav Frisk » 2017-09-30 18:53

Snyggt! Ser lite mer komplett ut med tyget på! Borde ta tag i det själv... visst är det inte Ino "original-fas" på frontarna va?

Vad använder du för tyg?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2017-09-30 21:03

Frisk skrev:Snyggt! Ser lite mer komplett ut med tyget på! Borde ta tag i det själv... visst är det inte Ino "original-fas" på frontarna va?

Vad använder du för tyg?

Nä det är det inte, den är rundad med en radio som var svårt att få till. Jag valde att fasa av kanterna istället och jag tycker det blev riktigt bra. Tyget köptes på Hifi-Kit

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2017-11-07 17:37

Min chef som har en studio blev intresserad av basar till sina toppar och lånade hem två av mina moduler samt filter för att prova om dessa kunde vara något för honom. Han var nöjd med vad han hörde och ville gärna ha ett par, "gärna innan början av november". - Jo tjena, har vi tur kan jag få tag i ett par till dig till nästa sommar om allt går bra, svarade jag. Det gick ju inte alls för sig då han skulle mixa mycket i höst och snäll som man är fick han köpa paret av mig. Nu sitter jag med enbart Y4 och med filtret utlånat, jag tror dock Y4 kommer att räcka i min lägenhet och kan ju alltid komplettera vad det lider :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-11-07 17:53

Rydberg skrev:Det låter helt ok! Basen är jämnare tycker jag, nästan så det låter som det är mindre bas nu än med bara pi60s. Däremot vet jag inte om jag är helt övertygad om cr80es, när jag jämför utan och med det ställt i fullrange får jag känslan av att dynamik blir fattigare och att något försvinner :?

Delar vid 80Hz

Det tror jag är inbillning. Har ju F/E-lyssnat det med fem stycken i serie. Filtret är EXTREMT transparent. Vet inte hur många som behöver kopplas i serie för att det skall kunna höras.

Kör blindtest. Plz.

OM du hör någon skillnad så tror jag snarare på effekter från det som driver filtret, alltså att det kan påverkas olika av filtrets inimpedans och det som annars är inimpedans. Det kan du testa genom att halvomkoppla, alltså låta lyssningsanläggningen skifta lyssningspunkt, men med alla delar av kedjan kopplade hela tiden.

Signalvägen är extremt kort och puristisk, bara två superoperationsförstärkare i unity gain.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2017-11-07 17:56

Rydberg skrev:
Nattlorden skrev:
Rydberg skrev:Den jämförelsen gjordes bara med huvudhögtalare och med filtret ställt i "full range".

Ah.

Morello mätte och jag har för mig att det var precis unity gain. Mao, man kan bara köra en Y-kabel och sedan skifta. Vi tyckte båda att vi hörde skillnad och för min del upplevde jag som att det liksom föll ihop, blev mindre levande och plattare. Betänk nu att vi inte testade blint med allt vad det innebär!

Detta upplevde jag också. Mer direktkontakt med musiken på något sätt utan CR 80 es och basar.
Fenomenet upphörde så gott som helt när jag gick från lödda termineringar till krympta kontakter (Blue Jeans cable)
Jag jämförde alltså hur det lät utan cr 80 es och med cr80es i fullrange som en följd av intrycken hur det lät med allt inkopplat. Nu låter det förnämligt med allt inkopplat. :)
Så min erfarenhet är att det var det extra kablaget som ställde till det, inte filtret.
Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2017-11-07 18:24

IngOehman skrev:

Delar vid 80Hz

Det tror jag är inbillning. Har ju F/E-lyssnat det med fem stycken i serie. Filtret är EXTREMT transparent. Vet inte hur många som behöver kopplas i serie för att det skall kunna höras.

Kör blindtest. Plz.

OM du hör någon skillnad så tror jag snarare på effekter från det som driver filtret, alltså att det kan påverkas olika av filtrets inimpedans och det som annars är inimpedans. Det kan du testa genom att halvomkoppla, alltså låta lyssningsanläggningen skifta lyssningspunkt, men med alla delar av kedjan kopplade hela tiden.

Signalvägen är extremt kort och puristisk, bara två superoperationsförstärkare i unity gain.

Vh, iö

Mycket möjligt att det är inbillning, jag reserverade mig även för intrycket då vi inte lyssnade blint. Just nu är mitt filter utlånat och i den anläggning brummade det inte så det verkar finnas någon störkälla i min anläggning.

Ska göra en blindtest så fort jag får tillbaka filtret :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2017-12-21 18:54

Hur går det för dig med moduler, brum och rum !? :)
Mvh/David
| lite högtalare här | lite högtalare där | till höger stärkande i två | i mitten några givande lådor små | framför allt sitter gubben den grå |

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2017-12-21 19:47

DVD-ai skrev:Hur går det för dig med moduler, brum och rum !? :)

Filter samt två moduler är sålda till min chef. Tanken var att jag skulle skaffa moduler till honom men han hade ju ingen aning om hur lång ledtid det var och han behövde plötsligt moduler till sin studio. Så sedan ett par månader står 4 moduler "skräpar", blev lite "avtänd" på hela basmodulidén av detta brum :( Man kanske skulle ha skaffat sig ett par bs60 som det var tänkt från början.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2017-12-21 19:53

Hmmm segt... men köp ett nytt/till filter till dig och red ut brummet så är du ju hemma med infraY-4 också :)
korta lågnivå kablar, noga med att testa vändning av kontakter, placera elektroniken så att ej jordslingor vill uppstå osv osv... segt men finns inget allternativ.
har haft problem med brum och brus jag med men det löste sig :)
Mvh/David

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2017-12-21 20:47

Kablarna är korta och med väldigt tjock skärm vilket ger lågimpediv jordkoppling via komponenterna så dessa borde inte vara problemet. Jag har håll på och vända kablar hit och dit också samt försökt att koppla samma så liten mängd komponenter som möjligt. Har även försökt jobba med olika placeringar men trots det har problemen kvarstått.

Som sagt, det känns lite uppgivet just nu och pi60s utan moduler låtrer bra det också

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2017-12-21 20:54

Men fan... Ja jag höll på som en galning, det slutade med att ända sättet att bli av med brummet var att flytta ena slutsteget (1090) och då blev det tyst.
ja köp bs60 då !
Det är en himla fin kombo :)
Mvh/David

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2017-12-21 21:16

DVD-ai skrev:Men fan... Ja jag höll på som en galning, det slutade med att ända sättet att bli av med brummet var att flytta ena slutsteget (1090) och då blev det tyst.
ja köp bs60 då !
Det är en himla fin kombo :)

Kanske betalar Morello ett belopp han inte kan tacka nej till sen får han bygga ett filter till mig som är mindre känsligt. På något sätt ska jag få det att fungera hur som helst!

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2017-12-21 21:34

Hmm jag hade dock mitt brum även utan cr80 :)
Mvh/David

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2018-01-12 14:52

Lite nytt i racket :)

Bild

FöregåendeNästa

Återgå till Medlemspresentationer