Kamfiltereffekter, fas, spridning, kantdiffraktion??

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Prozac

Kamfiltereffekter, fas, spridning, kantdiffraktion??

Inläggav Prozac » 2006-12-04 11:34

Gällande högtalare diskuteras det i allmänhet mycket kring kamfiltereffekter, fasning mellan elementen, spridningsegenskaper etc etc. Varför finns inte dessa diskussioner kring Stig Carlssons konstruktioner? 70-tals-serien måste vimla av det som jag räknade upp?

Är delningsfiltren gjorda på speciellt sätt för att ta hänsyn till tex 4 diskanter åt olika håll och uppåtpekande bas? Hur är det med senare serier, är de tex byggda för sweet-spot sittande lyssnare eller kan man sitta versomhelst i rummet? Jag tog vid en ombyggnad av ett par oa12or upp olika felkällor med Per Gudmundsson, men han verkade inte ha funderat kring detta.
Ha en fortsatt trevlig dag.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-12-04 12:12

Rylandes fångade det väl rätt bra här, mitt i stycket?
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2006-12-04 15:13

Under stor del av 70-talet försvarade SC sina konstruktioner och tankar mot "löptidskorrigeringsmaffian" och andra. Sen plötsligt gled han över i samma riktning. Jag frågade varför en gång i början på 80 talet men fick nog aldrig ett riktigt svar.

Ovanstående är citat är från Carlssoncommunity av författaren Rylandes som Phon hänvisar till.

Jag tycker det är intressant att en del problem är jättestora i vissa sammanhang medan samma problem inte nämns i andra. Om en synvinkel är "rätt", är då en motsatt fel? Kanske överdriver "löptidskorrigeringsmaffian" (till vilken jag själv nog tillhör) fasning, diffraktion etc, på bekostnad av viktigare egenskaper??

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-12-04 16:49

Han var väl tvungen att försvara sig.

Inte helt trivialt att löptidskorrigera nåt när elementen är utspridda över "halva rummet" och strålar i alla riktningar utom mot lyssnaren. :D Sitter just och lyssnar på 16 förvillade diskanter, låter helt OK i mina öron. 8)

Användarvisningsbild
Dynamic

Inläggav Dynamic » 2006-12-04 16:51

phon skrev:Han var väl tvungen att försvara sig.

Inte helt trivialt att löptidskorrigera nåt när elementen är utspridda över "halva rummet" och strålar i alla riktningar utom mot lyssnaren. :D Sitter just och lyssnar på 16 förvillade diskanter, låter helt OK i mina öron. 8)

16 st?? vilken modell lyssnar du på då?? :)
Ino Audio pi60
Marantz SR6014
Project Debut

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-12-04 16:52

Dynamic skrev:
phon skrev:Han var väl tvungen att försvara sig.

16 st?? vilken modell lyssnar du på då?? :)

OA118?

/ B

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-12-04 16:55

4 st oa14?
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Kristian
Ljudas

Inläggav Kristian » 2006-12-04 17:04

När det gäller kamfiltereffekten hos t.e.x. OA14, så har ju Ing. Öhman presenterat en lösning på detta, nämligen Y-montering av diskanterna. Så visst har problemen adresserats.

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2006-12-05 17:29

70-talarnas design bygger på att genom reflektioner och rundstrålning skapa en diffusspridning. Hmmm..kan tidiga reflektioner ge upphov till kamfiltereffekter??

Finns det några mätningar publicerade på 70-tals-serien? Med y och utan y konfig?

bara frågor.. :)

Användarvisningsbild
Kristian
Ljudas

Inläggav Kristian » 2006-12-05 17:35

Nu är jag ingen expert på sånt här, men kamfilterdistortionen hos OA14 har vad jag förstår att göra med det inböres avstånden mellan diskanterna. De är för lika :?
Livsnjutare

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2006-12-05 17:59

Precis, och utsläckning sker av vissa frekvenser. Hittade citatet nedan här på faktiskt.se :oops: :

Ingvar berättade vidare att en av grundtankarna som gick igen i både 80-talarna med en diskant och dom tidigare med många diskanter var att minimera kamfiltereffekten som kommer av inteferenser mellan de tidiga reflexerna och direktljudet.
På dom äldre modellerna var det flera diskanter som jämnade ut kamfiltereffekten, men i dom nyare så använde Stig strategiskt placerade absorbenter som släcker ut den spegling som skulle kunne ge generande kamfilterverkan. Dom funkar alltså mer lika än man kunde tro.

Stig adresserade alltså problemet redan i grundkonfigen.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-12-05 20:01

Bill50x skrev:
OA118?

/ B

Rätt Bill! OA118 :D

En 8" bas, ett 6,7" mellanregister och åtta diskanter per låda. Alltså 16 förvillade diskanter. Eller var det förvildade .... ? Eller möjligen förvillande ...... :lol:

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: Kamfiltereffekter, fas, spridning, kantdiffraktion??

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-12-06 10:17

Prozac, i stort sett kan man säga att när man har många reflektioner och interferenser från flera olika ställen så jämnas dessa effekter ut. Man kan grovt sett sägas att det grötas ihop till en smet så att allt ser fint ut igen. Men även hörmässigt funkar det så. Det blir alltså inte så illa som man skulle kunna tro.

Fast på senare tiders Carlssonhögtalare (OA5x o.s.v.) adresserade han problemet "på riktigt" och satte högtalarelementen i en (nästan) reflektionsfri miljö.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2006-12-06 10:35

Intressant konstruktör den där SC!

Under 70-talet tog han sina spridningsteorier in extremis med hög spridning och många diskanter. När han senare ändrade ståndpunkt kring detta byggde han tvärtom högtalare med inbyggd reflexionsdämpning kring elementen.

Oavsett ståndpunkt tog han konsekvensen och drog högtalardesignen till dess extrempunkter. Ganska häftigt faktiskt.

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2006-12-06 13:31

Jag har en fråga Här som jag hoppas någon kan ge lite synpunkter på.
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-12-06 16:39

Prozac skrev:Intressant konstruktör den där SC!

Under 70-talet tog han sina spridningsteorier in extremis med hög spridning och många diskanter. När han senare ändrade ståndpunkt kring detta byggde han tvärtom högtalare med inbyggd reflexionsdämpning kring elementen.

Oavsett ståndpunkt tog han konsekvensen och drog högtalardesignen till dess extrempunkter. Ganska häftigt faktiskt.

Nej, resultatet är ämnat att bli lika, men det går att tekniskt sett göra på olika sätt.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2006-12-07 10:13

[/quote]Nej, resultatet är ämnat att bli lika,[quote]

? Kan du utveckla hur en tvåvägare (oa5x) med dämppaneler kring element och låda kan bli en diffusfältsspridare?

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2006-12-07 11:41

Direktljudet från diskanten är lite i dess off axis riktning och den i viss mån hissade ljudenergin i diskantens on axis riktning reflekteras i taket och ger utfyllnad i diskantområdet (diskantnivå/energi) även utanför det man i normala fall (med normala högtalare) kallar sweet spot.

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Återgå till Carlsson Illuminati