Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
OliT skrev:Nej, carlssonhögtalarna är högtalare som fungerar i "riktiga" rum i mitt tycke, man måste inte akustikanpassa till fördärvelse, även fast det ökar välljudet. För 2000 får du ett par OA14 eller OA12 som kanske har nya basar, rätt mycket ljud för pengarna.
staffanw skrev:Larsen Hifi säljer väl fortfarande nya Carlsson OA52 och OA58...
Moment-23 skrev:OliT skrev:Nej, carlssonhögtalarna är högtalare som fungerar i "riktiga" rum i mitt tycke, man måste inte akustikanpassa till fördärvelse, även fast det ökar välljudet. För 2000 får du ett par OA14 eller OA12 som kanske har nya basar, rätt mycket ljud för pengarna.
Ok, det låter bra. Om man gräver lite djupare då, säg lägger 8-10.000kr, vad får man nytt resp. begagnat i carlssonväg för de pengarna?
OlA-68 skrev:Moment-23 skrev:OliT skrev:Nej, carlssonhögtalarna är högtalare som fungerar i "riktiga" rum i mitt tycke, man måste inte akustikanpassa till fördärvelse, även fast det ökar välljudet. För 2000 får du ett par OA14 eller OA12 som kanske har nya basar, rätt mycket ljud för pengarna.
Ok, det låter bra. Om man gräver lite djupare då, säg lägger 8-10.000kr, vad får man nytt resp. begagnat i carlssonväg för de pengarna?
tja mig veterligen finns det ett par OA14:3 i jakaranda till salu på hifimagasinet där finns även ett par kornblå OA50:2
avr7000 skrev:50 cm från sidovägg kan fungera utmärkt om inte rummet är väldigt "basigt" (typ betongbunker) från början.
Stefan
meanmachine skrev:Fundera int ens om du hittar oa-12 från runt 1000-3000:- eftersom det är en vav världens i särklass bästa högtalare enligt PP. Lättplacerade och levererar ett oerhört bra ljud. Finns bättre men för pengen är de svårslagen. Jag fattar de än inte!Mina oa-12.3 slår ut Dali eviddence 470 (a10000:-) utan vidare vi a+b test. Mycket mer korrekt och ärligt ljud.
meanmachine skrev:Jag har ej hört oa-58 men som sagt dessa är nog inte heller dåliga. Det är liksom nått speciellt med carlsson och om man köper ett par blir man som biten.
vad gäller vilken modell jag föredrar så är det lite komplicerat...
2212 är och förblir carlssons bästa orgelhögtalare
52 är mästare på att placera ut instrumenten (kanske därför som de funkar sämre i monoinspelningar
51 mest allround oc dessutom kan man lätt reglera hur man vill ha ljudbilden genom att de skall vägghängas och man kan reglera således i bredd och höjd
oa-14:3 är högtalaren för koncentrerat kritiskt lyssnande helt fantastisk
58 en perfa ingång i carlssonvärlden lite mer direktljud inte så svåra att ta till sig om man är van vid att sitta och lyssna på banankartonger
oa50 duger finamang i hembion
od 11 överraskar med sin storhet i en så liten högtalare
oa 12 likaså fast snäppet bättre
Flamenco skrev:Hej! Vilken modell som har vilka egenskaper tycker jag att "OIA-68", mycket bra sammanfattar enligt nedan:vad gäller vilken modell jag föredrar så är det lite komplicerat...
2212 är och förblir carlssons bästa orgelhögtalare
52 är mästare på att placera ut instrumenten (kanske därför som de funkar sämre i monoinspelningar
51 mest allround oc dessutom kan man lätt reglera hur man vill ha ljudbilden genom att de skall vägghängas och man kan reglera således i bredd och höjd
oa-14:3 är högtalaren för koncentrerat kritiskt lyssnande helt fantastisk
58 en perfa ingång i carlssonvärlden lite mer direktljud inte så svåra att ta till sig om man är van vid att sitta och lyssna på banankartonger
oa50 duger finamang i hembion
od 11 överraskar med sin storhet i en så liten högtalare
oa 12 likaså fast snäppet bättre
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=18772
Ragnwald skrev:Vilken begagnad modell du än köper, ska du vara beredd och räkna in ett komplett elementbyte.
Kantade om mina OA-2212 och de var inte att känna igen, de lät helt enkelt dåligt. De lät mycket bättre innan med de spruckna skumkanterna.
Sålde dem, men kanske man skulle ha satsat på fullständigt elementbyte, filter etc á 15000:- ?
Men insjunkna och uthängda som elementen var, förstod jag att elementbyte var det enda alternativet, för att återigen uppleva det magiska ljud jag levt med i över 25 år.
avr7000 skrev:inte riktigt så prisvärt kanske....
en uppgradering till dagens OA52.3 -standard kostar 8500 kr till dessa och för 13500 eller lite billigare kan du kanske hitta OA52.3 av senaste snitt...
En OA58 eller OA58.2 låter bättre än en OA52 med de gamla orginalelementen.
Kom på träffen![]()
Stefan
I MITT tycke så håller jag då för att för ungefär samma pengar så har 52'an större poential. Med det menar jag OM man vill uppgradera helt eller kanske delvis, så finns ju i varje fall möjligheten med denna. Och det till en ljudklass som är betydligt bättre än vad OA58 kan prestera.
Vee-Eight skrev:Jag vill hävda att 8545:an är riktigt bra och duger prima, och är mycket bättre än 8542; mer artikulerad bas, tydligare mellanregister och mycket mindre spretiga.
Vee-Eight skrev:Väntat på SSC har vi gjort förr. Och tröttnat.
Naqref™ skrev:Vee-Eight skrev:Väntat på SSC har vi gjort förr. Och tröttnat.
Trodde du satt nöjd med dina laid back OA51.3L
avr7000 skrev:inte riktigt så prisvärt kanske....
en uppgradering till dagens OA52.3 -standard kostar 8500 kr till dessa och för 13500 eller lite billigare kan du kanske hitta OA52.3 av senaste snitt...
En OA58 eller OA58.2 låter bättre än en OA52 med de gamla orginalelementen.
Kom på träffen![]()
Stefan
...sen bör heller inte SSC syssla med gamla högtalare.
Flamenco skrev:Vee-Eight skrev:...sen bör heller inte SSC syssla med gamla högtalare.
Vaffö int då,då?
En stiftelse skall inte en sådan förvalta (kultur) arvet?![]()
Satsa på helt nya modeller torde vara ett svårt konststycke med små resurser och med insats av frivilligt arbete, så tar väl det lång tid, och blir svårt att få till en lyckad konstruktion? Se bara på OA-58/.2/60!
Bättre i det läget hade varit att lämna arvet (peerless) och satsat på något kapabelt element.
Gu' va han tar i!
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Hjalmar_Branting och 18 gäster