Jag har fått lite material hemkört. Av detta tänkte jag bygga dämpskivor att ha bakom ”Karneolerna”/OA-51.
Anledning
Då dämpvingen inte finns att köpa som reservdel. Och det s.k. elefantörat, tycker/tror jag inte blir lika snyggt som att ha dämpskivor bakom hela högtalaren. Och förhoppningen är också att med användande av dessa dämpskivor så blir det ljudliga resultatet än bättre än utan dessa.
Utförande
Dämpskivorna tänkte jag bygga liknande de jag har sett information om här på Faktiskt.se.
I lager sett från väggen bakom dämpskivorna, så blir det en träram med djup på ca 50mm, som jag tänkte ha lufttom, (kanske att jag lägger stenullskivor i denna, har inte riktigt bestämt mig än). S.a.s. ovanpå träramen tänkte jag ha stenullsskivor om ca 50mm, och utanpå dessa tänkte jag lägga profilerad skumplast, ( har Biltema-varianten hemma) och klä det hela med något tyg. Saknar hålad masonit, så som stöd till stenullsskivorna, om jag väljer att ha ramen lufttom tänkte jag ha tyg, (det kan ju vara bra som hinder för lösa fibrer att sprida sig fritt i rummet, är tanken).
Måttsättning
Nu är det så efter vad jag har förstått att varje rum kräver olika mått och utförande på dessa dämpskivor, men man kan nog åtminstone prata om min. storlek på dessa, om man ser till vad IÖ har skrivit om lämpliga storlekar till Ino-högtalarna. Så detta borde väl också gälla OA-51? Dämpskivorna borde då kanske som min. höjd ha ett mått motsvarande vad det s.k. elefantörat når över OA-51. Vilket väl handlar om 155mm? OA-51 mäter ju 295mm i höjd, så i mitt fall med 50cm höga stativ skulle då min. höjden bli 950mm. Angående bredden, så är väl OA-51 med vingen ca 700mm bred, så detta borde då kunna motsvara min. bredd? Men jag har ändå för avsikt att öka måtten till höjden 110 – 120cm och bredden 80cm. Helst så skall väl dämpskivan täcka ända upp till takhöjd, om jag har förstått saken rätt?
Nackdelar
Att man i.o.m. användande av sådana här dämppaneler förlorar stödet av väggen för basen, kan jag nog leva med. Då förhoppningen för övrigt är, bättre ljudåtergivning i de övre registren.
Förfrågan
Är det någon som ser fördelar eller nackdelar med detta arrangemang?