Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
Är det någon mer än jag som har svårt att se nyttan och de ekonomiska möjligheterna i ett projekt som att ta fram en direkt ersättare till Phillips 9710M?
celef skrev:
det är stiftelsens huvuduppgift att tillgodose marknaden med riktiga ersättningselement, lyckas man inte med den minimumuppgiften så är det fullständig katastrof
Naqref™ skrev:celef skrev:
det är stiftelsens huvuduppgift att tillgodose marknaden med riktiga ersättningselement, lyckas man inte med den minimumuppgiften så är det fullständig katastrof
Nej faktum är att de har inget sådant uppdrag ö h t . Sålunda är det lämpligare att de fokuserar på sitt verkliga uppdrag istället för att spendera kraft på sådant som de inte nödvändigtvis ska göra.
Nej faktum är att de har inget sådant uppdrag ö h t . Sålunda är det lämpligare att de fokuserar på sitt verkliga uppdrag istället för att spendera kraft på sådant som de inte nödvändigtvis ska göra.
Om SSC ordnade fram ersättningsdiskanter till 70-talsserien (efterträdare till CT62) skulle ju detta vara fantastiskt bra för entusiasterna!
9710 däremot...
Tänk att du har ett par OA5...
Vad skulle du vara beredd att betala för att få dem spelbara om dina basar var trasiga...???
Eftersom högtalaren är mer kuriosa än HiFi så skulle i alla fall min smärtgräns gå vid typ 500 kr / element även om jag var väldigt förtjust i dem.
Jag tror fler delar denna uppfattning och jag tror att det är relativt få som skulle köpa ett sådant element, och därför tror jag att det blir svårt att få ekonomi i det hela...
Den skall ju enligt uppgift från SSC ha gjutet chassie etc. (låter inte billigt)
Högtalaren har en stor plats i Svensk HiFi-historia, men det är ju just det! den är historia!
celef skrev:Om SSC ordnade fram ersättningsdiskanter till 70-talsserien (efterträdare till CT62) skulle ju detta vara fantastiskt bra för entusiasterna!
9710 däremot...
Tänk att du har ett par OA5...
Vad skulle du vara beredd att betala för att få dem spelbara om dina basar var trasiga...???
Eftersom högtalaren är mer kuriosa än HiFi så skulle i alla fall min smärtgräns gå vid typ 500 kr / element även om jag var väldigt förtjust i dem.
Jag tror fler delar denna uppfattning och jag tror att det är relativt få som skulle köpa ett sådant element, och därför tror jag att det blir svårt att få ekonomi i det hela...
Den skall ju enligt uppgift från SSC ha gjutet chassie etc. (låter inte billigt)
Högtalaren har en stor plats i Svensk HiFi-historia, men det är ju just det! den är historia!
vad som är god ekonomi hör liksom inte hit. det är som med gamla bilar, det nytillverkas delar till modeller som är 100 år. är det ekonomiskt? är det vettigt?
Glöm att det kommer ske. Räkna inte med det.Danka skrev:Som jag sa tidigare så tänkte jag både på ersättningselement till Philips 9710 som bl.a. sitter i OA-5. Sedan har jag för mig att jag läst att det ska komma "nya" CT62, vilka kan användas i både 60- och 70-talare.
Jag har för mig att jag läste på Carlssonplanet att dessa ska komma under året.
celef skrev:vad är viktigare?
- Att säkerställa ekonomin så att Stiftelsen kan fortleva i all evinnerlig tid.
- Bevara all teknisk dokumentation som SC gjorde.
- Bevara inspelningarna han gjorde.
Bevara kan innebära att man överför det till något tidsstabilare format.
celef skrev:punkt ett är lite märklig!
resten av punkterna kan man lösa genom att skänka allt till ett lämpligt museum, kanske det tekniska eller musik
Dessutom om SSC inte ska bevara något av SC eller se till att de har någon inkomst så att de kan betala sina faktiska utgifter, hur ska de ha råd att ta fram nya element - det som du ser som deras huvuduppgift?
Tänkte mest på nyproduktion. En batch på 2000 element kanske måste beställas, det kanske finns avsättning för 20-40 element, så det lär bli dyrt.
Hade stiftelsen tagit till sin uppgift att säkerställa driften hos 30-40år gamla högtalare borde de agerat medans de fortfarande var kommersiellt tillgängliga.
celef skrev:man vågar liksom inte hoppas längre, man får istället bli positivt överaskad om och när elementen finns tillgängliga
Naqref™ skrev:celef skrev:vad är viktigare?
- Att säkerställa ekonomin så att Stiftelsen kan fortleva i all evinnerlig tid.
- Bevara all teknisk dokumentation som SC gjorde.
- Bevara inspelningarna han gjorde.
Bevara kan innebära att man överför det till något tidsstabilare format.
Mer om nya bredbandaren
Nyligen avslöjades mer fakta om den kommande bredbandaren från Carlssonstiftelsen, alltså det nya Carlssonelement som ska ersätta Philips 9710 i alla gamla Sonabhögtalare från 60- och tidigt 70-tal (modellerna V-1, OA-4, OA-5 och OA-6 typ 2).
Så här skriver SSC:s tekniske chef och konstruktör Ingvar Öhman:
"Den nya bredbandaren (vars namn inte ännu är knackat i sten) kommer att vara så lik AD9710 som möjligt ur två avseenden, närmare bestämt:
1. Tonkurva och spridning i mellanregistermrådet.
2. Passning i lådan.
Ur andra avseenden kommer den att skilja sig en del. Närmare bestämt dessa:
1. Högre effekttålighet.
2. Lägre distorsion.
3. Längre slaglängd.
4. Större och snyggare avrullning över ~8 kHz (eftersom endast kolboxen använde det bredbandigt, och det var ändå ett 800-element som den nya inte avser ersätta).
5. Starkare motor och lika mycket tyngre rörligt system. (Således att verkningsgraden blir samma, strömningsdämpningen (som var en olycklig källa till distorsion) kan elimineras eller minskas, och slutligen så att högtalarens blir kapabel att spela djupare frekvenser än de ungefärligen 50 Hz som en OA-5 klarar. Gränsen sätts av att AD9710 helt enkelt är för motorsvagt för att orka driva basreflexsystemet. Samma motorsvaghet är orsaken till att strömningsdämpningen behövs för att kontrollera membranet så att det inte beter sig resonant och fult i basområdet.
6. Gjutet chassie för bättre värmeavledning.
7. Och lite annat smått och gott...
Vh, iö"
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster