Vilka (billiga?) Carlsson skall jag kolla efter?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Ceder

Vilka (billiga?) Carlsson skall jag kolla efter?

Inläggav Ceder » 2008-09-08 21:47

Hej, jag har funderat lite på det här med Carlsson högtalare och kommit fram tll att dom skulle passa utmärkt i mitt vardagsrum.

Formen/formatet som OA5, OA12 & OA14 skulle passa bra i rummet får jag för mig.

Problemet är att jag aldrig har hört några Carlsson :oops: Så om man kunde få en subjektiv beskrivning hur dessa låter samt lite övrig data så blir jag glad :D

Undrar också vad de kan gå loss på idag, låt oss säga i "bruksksick" (på ett ungefär, sådär)

Har sökt lite här på forumet men hittar inte något uttalade hur dessa låter, jämfört med varandra och mot högtalare av icke OA typ. Har dock inte hittat något, men jag kan å andra sidan inte söka lika bra som Paa (kan någon det :wink:)

Anledningen till parantesen i rubriken är att jag är ute efter något billigt, några tusen är max (just nu)

//DC

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2008-09-08 22:18

Jag tycker dom är ganska dyra, i regel. Jag skulle inte gå på något äldre än 70-talarna (eftersom det inte finns ersättningsbasar) och sådana hittar man ofta för typ 1kkr med trasiga basar, vilket känns ganska rimligt. Sedan är det 1500kr för basarna, när dom finns tillgängliga. Därutöver är det en del arbete. Om man hittar ett par med bytta kanter så kostar dom 700 kr/par om någon gör det åt dig. Om det är bytta diskanter så är det typ 200kr/diskant, och det tar ganska lång tid att fixa snyggt. Och till sist har man delningsfiltret (om de är uppade till oaXX.3 that is) som går på typ 400 kr för od11-oa14.

Alltså slutar man på nästan 4kkr för att uppa ett par trasiga oa12 till oa12.3 (med de priserna som gällde när det fanns uppgraderingssatser) om man vill ha ett par lådor i ett schysst skick. Såklart kan det bli mer eller mindre, men det är lätt att tro att det är svinbilligt att fixa 70-talarna. Såklart kan man hitta dem billigare, men det är inte helt självklart. Dom jag har sett mycket billigare än så (med fungerande basar dessutom) är ofta oa50, som gått från 1kkr spelbara, vilket måste anses svinbilligt!

[slrt]
admin

joseph

Inläggav joseph » 2008-09-08 22:21

Du undrade om priserna...

Min erfarenhet är att oa12 och oa14 går ligger ute för mellan 1000 och 2000kr, orenoverade. Då brukar de försvinna ganska snabbt dock. Men det beror ju också på fanér och dess skick, svartlackade oa14 (som jag har två orenoverade par av) verkar det finnas gott om.

Sedan kan du renovera dem allt eftersom det finns tillgängliga element och ekonomin tillåter, med oa12 blir det förstås billigast. Många här verkar föredra oa12 framför oa14.

oa5 säljs från 300kr till tusingen om jag har förstått saken rätt, standardpris 500kr.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2008-09-08 22:28

Hmmm några tusen...

Som Slarten skriver är det ingen lek (ekonomiskt) att uppgradera ett par 70-talare, sedan är det ju som han skriver inte ens möjligt just nu.

Kan du hitta ett par OA50.2 för 2500 kr så är det nog det mest prisvärda OA-ljudet på en snäv budget.

Annars (för lite mer pengar) kan du ju höra på dessa annonser:

http://www.hifimagasinet.com/annonsDeta ... onsID=5783
OA58.2

http://www.hifimagasinet.com/annonsDeta ... nnonsID=44
Larsen 4

Om du är mer ute efter Carlssongrejen och inte "ultra hifi" kanske dessa OA5:
http://www.hifimagasinet.com/annonsDeta ... onsID=4821

Mvh

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
P5

Inläggav P5 » 2008-09-08 22:47

Jag köpte ett par OA5 för mindre än ett år sedan när jag flyttade till en mindre lägenhet. Jag blev från första stunden väldigt förtjust i dem och är sedan dess inne på Carlsson-banan.

Då den allmänna (?) uppfattningen verkar vara att sjuttiotalarna är överlägsna OA5 köpte jag ett par OA14 som var original förutom basarna som var utbytta till B65oaII. Tyvärr levde inte dessa OA14 upp till mina förväntningar. Inte så att de lät dåligt på något sätt, men jag tyckte bättre om ljudet i mina OA5.

Ett par OA14.3Y med B65oaII införskaffades. Nu borde väl ljudet lyftas till oanade höjder? Tyvärr inte. De nya diskanterna och Y-konfigurationen gav förvisso ett väldigt rent och fint diskantljud, men när nyhetens behag lagt sig lite började jag tycka att de lät tråkigt.

Idag spelar jag på ett par OA14 i originalskick förutom bytta skumkanter och bytt externkablage. Det är det bästa jag hört hittills i Carlsson-väg, men då har jag inte hört 50-serien eller någon av Larsen-produkterna.

Jag rekommenderar dig att prova ett par OA5.

MVH
Carl

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2008-09-08 23:00

Ja OA5 är speciella...
Om man blir förtjust i det ljud de har så är de inte alls dumma.

Jag har skrivit i en annan tråd om en Carlssonträff vi hade i Trollhättan där Ola68 spelade tidstypisk musik på olika årgångar av Carlsson och där nog många av oss blev förvånade över hur väl OA5 stod sig i sällskapet (i alla fall med det musikvalet).

Mvh

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-09-08 23:03

En sak man skall ha i åtanke är att storleken skiljer sig rätt mkt mellan OA5/OA12/OA14.

Efter att ha hållt i ett par OA12 så känns OA5 stora. Däremot är dom inte stora jämfört med andra högtalare. Men det kan faktiskt vara värt att kika på vad som funkar rent inredningsmässigt också, känns värdelöst att ha ett par bra högtalare om dom inte får plats.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-09-08 23:07

Fjonkalicious skrev:En sak man skall ha i åtanke är att storleken skiljer sig rätt mkt mellan OA5/OA12/OA14.

Efter att ha hållt i ett par OA12 så känns OA5 stora. Däremot är dom inte stora jämfört med andra högtalare. Men det kan faktiskt vara värt att kika på vad som funkar rent inredningsmässigt också, känns värdelöst att ha ett par bra högtalare om dom inte får plats.

Det var som sjutton!
När man ser dem på bild ser de ungefär lika stora ut hela högen utom OA-11. :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-09-08 23:07

P5 skrev:Jag köpte ett par OA5 för mindre än ett år sedan när jag flyttade till en mindre lägenhet. Jag blev från första stunden väldigt förtjust i dem och är sedan dess inne på Carlsson-banan.

Då den allmänna (?) uppfattningen verkar vara att sjuttiotalarna är överlägsna OA5 köpte jag ett par OA14 som var original förutom basarna som var utbytta till B65oaII. Tyvärr levde inte dessa OA14 upp till mina förväntningar. Inte så att de lät dåligt på något sätt, men jag tyckte bättre om ljudet i mina OA5.

Ett par OA14.3Y med B65oaII införskaffades. Nu borde väl ljudet lyftas till oanade höjder? Tyvärr inte. De nya diskanterna och Y-konfigurationen gav förvisso ett väldigt rent och fint diskantljud, men när nyhetens behag lagt sig lite började jag tycka att de lät tråkigt.

Idag spelar jag på ett par OA14 i originalskick förutom bytta skumkanter och bytt externkablage. Det är det bästa jag hört hittills i Carlsson-väg, men då har jag inte hört 50-serien eller någon av Larsen-produkterna.

Jag rekommenderar dig att prova ett par OA5.

MVH
Carl

Intressant inlägg. Jag har aldrig hört OA14.3Y. på vilket sätt lät de tråkigt?

MvH
PS

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-09-08 23:27

KarlXII skrev:
Fjonkalicious skrev:En sak man skall ha i åtanke är att storleken skiljer sig rätt mkt mellan OA5/OA12/OA14.

Det var som sjutton!

I denna annonsen så ser man storleksskillnaden mellan OA12 och OA14, OA14 är nästan lika stora som OA5 men addera 4 cm på höjden och ngn centimeter på djup och bredd så har ni OA5. Det många talar om är ju hur bra OA12 är för sin storlek. Jag hade ett par OA12 i jakaranda som jag sålde(ångrar det lite) till Henriksch här på forumet som demade kort OA12 och OD11 och jag måste säga att det var mkt trevligt. Dock har jag ett par OA14 i teak (tyvärr) som skall renoveras snart. Skall bli trevligt att höra när dom är färdiga. Jag tycker det är fint med OA12:orna för dom är så små och kan passa in i många rum.

http://www.blocket.se/vi/17845096.htm?ca=23_3_s

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2008-09-08 23:36

KarlXII skrev:

Det var som sjutton!

OD-11.

Stig Carlsson ansåg inte denna model som varandes ortoakustisk. men du kanske skrev fel av bara farten.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-09-08 23:49

petersteindl skrev:
KarlXII skrev:

Det var som sjutton!

OD-11.

Stig Carlsson ansåg inte denna model som varandes ortoakustisk. men du kanske skrev fel av bara farten.

MvH
Peter

Nej, jag skrev fel helt enkelt. Jag är nybörjare i Carlssonbranschen. :D

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-09-08 23:50

Fjonkalicious skrev:
I denna annonsen så ser man storleksskillnaden mellan OA12 och OA14, OA14 är nästan lika stora som OA5 men addera 4 cm på höjden och ngn centimeter på djup och bredd så har ni OA5. Det många talar om är ju hur bra OA12 är för sin storlek. Jag hade ett par OA12 i jakaranda som jag sålde(ångrar det lite) till Henriksch här på forumet som demade kort OA12 och OD11 och jag måste säga att det var mkt trevligt. Dock har jag ett par OA14 i teak (tyvärr) som skall renoveras snart. Skall bli trevligt att höra när dom är färdiga. Jag tycker det är fint med OA12:orna för dom är så små och kan passa in i många rum.

http://www.blocket.se/vi/17845096.htm?ca=23_3_s

Mvh

Filip

Just det , där ser man det ganska tydligt. Tack! :)

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2008-09-09 02:47

petersteindl skrev:Intressant inlägg. Jag har aldrig hört OA14.3Y. på vilket sätt lät de tråkigt?

MvH
PS

Jag har lyssnat till 52.3, 58, 12, 12.3 och 14.3Y under förhållandevis bra omständigheter och jag tycker att 14.3Y presterat sämst. Jag fick aldrig till ljudbilden riktigt - och jag jämförde då med 12.3 i samma rum - men det kan ju såklart varit så att jag bara inte fick till placeringen eller att något störde det hela. När jag får pengar över ska jag ta hand om ett par od11 för att se hur dom funkar i ett rum, vilket som helst. :)

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
P5

Inläggav P5 » 2008-09-09 06:55

petersteindl skrev:Intressant inlägg. Jag har aldrig hört OA14.3Y. på vilket sätt lät de tråkigt?

MvH
PS

Hej!

Jag upplever att mina OA14.3 låter lite kompakt och platt jämfört med OA5 och mina originalrenoverade OA14 som har en väldigt luftig ljudbild.

Svårt att säga vad det beror på, men eftersom jag hört två par OA14 bestyckade med SC165-I respektive B65oaII (men i övrigt original) börjar jag undra om det inte är basen som gör skillnaden.

Nu finns det lite andra saker som gör det svårt att dra en förhastad slutsats. OA14.3Y kanske kräver en annan rumsplacering? Mina originalrenoverade OA14 har nya kontakter som kanske bidrar till välljudet (till skillnad från den oxiderade DIN-kontakten som mina OA14.3Y har)?

MVH
Carl

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-09-09 08:41

jag håller nog med, att oa5 låter bättre än oa12/14, men bäst låter nog popboxen av det jag har hört, det vore kul att komma över ett riktigt fint par

någon visade en bild på ett sådant fint par ganska nyligen, kommer dock inte ihåg vem och var
Bikinitider

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-09-09 09:01

Det här ser ut att bli en spännande tråd, roande redan nu. Keep it up!

(Och mer än så har jag tyvärr inte att komma med :roll:)
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2008-09-09 09:02

Intressant Celef
Vilka andra modeller har du hört?

Jag gjorde mig av med ett par DALI Blue 5005 efter att ha jämfört dem med OA5 II

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2008-09-09 09:26

celef skrev:jag håller nog med, att oa5 låter bättre än oa12/14, men bäst låter nog popboxen av det jag har hört, det vore kul att komma över ett riktigt fint par

någon visade en bild på ett sådant fint par ganska nyligen, kommer dock inte ihåg vem och var

Det var väl KjellKranzberg? I vintage delen, Har jag för mig.

Edit: Här:http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=25209
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-09-09 10:13

ja där var den :)

se vilket skick, otroligt, måste ha varit ett riktigt möbelsnickeri som har byggt dessa
Bikinitider

Användarvisningsbild
Noak

Inläggav Noak » 2008-09-09 16:53

Hej!

Det finns ju en del personer i landet som verkar ha lite som hobby att köpa in beggade orenoverade Carlsson högtalare och renovera dessa för att sedan sälja vidare med lite profit. Henriksch här på forumet är en av de och jag har just köpt ett par OA-12 av honom för strax under 3000:- ett helt OK pris för de. Jag tror han kanske hade ett par till och kanske även OA-14. Om du är intresserad kan han ju nås via PM.

henriksch

Inläggav henriksch » 2008-09-09 20:25

Hejsan, här é jag...
Jo, det har blivit lite hobby/finansiering av det egna missbruket (av vintage-HiFi alltså.)
Anledningen att jag skriver som namn Lilla T i mina Blocketannonser är att jag är lärare i en mycket liten kommun och gitter inte få kommentarer av mina elever kring min nördiga hobby.

Angående sjuttiotals-OA:
Jag har haft/renoverat OD11, OA12, OA14 och OA116 (endast ett par 116, medan mellan 5 och 10 par av varje modell av de övriga).
Något par OA5 och V1 har också passerat revy här på Lilla T.
Jag orginalbestyckar dvs sätter i nyrenoverade basar/mellanreg, helst AlNiCo-basar men äver serie II om de satt i när jag fick tag på dem. Kantcoatar diskanterna och byter internkablage och ser till att bli av med ev. oxid på flatstiften till filtren (många har stått i källare/garage ett antal år innan de gick på loppis/eller loppisaffärer).

Orginalskicket för att det är roligast med en högtalare som låter som SC tänkte att den skall låta och för att jag som snart 50-årig gubbe vurmar för ingenjörskonsten från tiden då det gick att lägga ner mödan och eftersom det går att renovera och då skall man det, liksom.

Det jag behåller och lever med är OA12 och OD11, helt enkelt för att jag gillar ljudet i dem bäst, kåken jag bor i är ganska nerlusad med vintageanläggningar, mycket tack vara att jag är lycklig fader till tre söner mellan 15 och 20 år.

Har gjort (och plågat hustru, söner och bekanta med jämförelsetester eftersom jag inte riktigt trott mina egna öron) mellan OA12 och OA14, mellan OA12 och OA116 osv utifrån frågan vad tycket du låter bäst? Samma stärkare, samma skiva, klick, klick.
Jepp OA12 låter bäst, nyanserat, lagom diskant, distinkt bas och mellanregistret träder fram.
Lyssnar på den musik som man fastnat i från den receptiva tonårstiden, bluesen, Jan Johansson, och en hel del rock.

Det sympatiska med ett (eller två par) OA12:or och en Sansui AU9500 från -75 i ett rejält stort vardagsrum är att de funkar till allt på allt ifrån film över lyssning på låg volym, men klarar också hyfsat av en attackdammsugning till Rage Against the Machine.

Sedan min vintage-köpar-periods början för kanske 2-3 år sedan har en hel del olika högtalare passerat. Allt ifrån Rauna Leira, över B&W DM2, 4, 5 och 6, till JBL L16, 36, 50 och 120 ti. Men ingen av dessa slår just användbarheten hos ett par OA12, sen är de ju ju så snygga...

vänliga nördhälsningar

Henrik

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-09-09 21:14

OD-11, OA-12 samt OA-50
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
P5

Inläggav P5 » 2008-09-09 22:04

Väldigt roligt att så många verkar uppskatta OA12. Jag är ägare till två par men har inte hört något av dem här hemma (de har renoveringsbehov).

Men hur påverkas basregistret av OA12:ans mindre lådvolym? Är det en god idé att kompletta med någon form av basmodul för att få ett starkare nedre register?

MVH
Carl

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2008-09-09 22:56

P5 skrev:Men hur påverkas basregistret av OA12:ans mindre lådvolym? Är det en god idé att kompletta med någon form av basmodul för att få ett starkare nedre register?

MVH
Carl

Jag har gjort det. Det funkar att göra det, och att inte göra det. :)

[slrt]
admin

joseph

Inläggav joseph » 2008-09-10 12:27

P5 skrev:
Men hur påverkas basregistret av OA12:ans mindre lådvolym?

Enligt Carlsson planet:
oa12
"Tonkurva: 42-15.000 Hz +/- 3 dB (på golv mot vägg)"

oa14
"Tonkurva: 29-15.000 Hz +/- 3dB på golv mot vägg"

Användarvisningsbild
petern

Inläggav petern » 2008-09-10 18:53

Jepp OA12 låter bäst, nyanserat, lagom diskant, distinkt bas och mellanregistret träder fram.

T.o.m. bättre än OA116??? Är problemet "för många" diskanter på övriga modeller? Synd, jag har alltid varit så sugen på ett par vita 116...

Själv gick jag från OA 14.3 Y till OA 50.3 (tror jag den kallas), och tycker att 50.3 är mer "homogen" - 14.3 "spretade" ibland i diskanten. Jag gillar i alla fall alla Carlssonhögtalare. Lilla OD 11 är superhäftig i sin "stora ljudbild" - i förhållande till den lilla lådan.
/Peter

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-09-10 18:57

Den där Y-modellen verkar det vara många som inte uppskattar.
Hur kommer det sig?

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2008-09-10 19:31

Jag har hört nästan alla modeller från Carlsson, dessutom jämfört många av dem, direkt mot varandra i samma rum. Jag gillar 70-tals serien bäst och då framför allt OD-11 och OA-116. Men nya diskanter gör mycket, det tycker jag absolut det ska vara.

När ni pratar om OD-5, menar ni då Mk. 1 eller 2? De är ju helt olika.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2008-09-10 21:27

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Vi tillåter inte annonser på faktiskt.se, så länge dom inte är i ens medlemspresentation. Lägg den där om du vill sälja OA12 via faktiskt.se. ;)

[slrt]

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2008-09-10 21:42

Jag ringde precis på enligt annons Carlsson utan beteckning och pratade med en Lions farbror från Västerbotten, det visade sig vara ett par OA12 enligt vad han berättade, -två såna där små och en stor rackare som sitter lite vinklad på sniskan :lol:

Nu har jag redan ett par OA12 men ringde bara ifall man ramlar över något mer unikt typ kolbox man vet ju aldrig vad som står i stugorna..!

Så nog finns det beggade Carlsson där ute.. Kolla Blocket i Västerbotten om någon är sugen priset går säkert att justera åt rätt håll men var inte helt uppåt väggarna.

henriksch

Inläggav henriksch » 2008-09-10 21:55

Citat:
T.o.m. bättre än OA116??? Är problemet "för många" diskanter på övriga modeller? Synd, jag har alltid varit så sugen på ett par vita 116...

Jo, jag tycker det, ville inte tycka så, känns ju som, en i det närmaste blasfemisk åsikt. Inte lika djup bas såklart men mer tydlig/distinkt/lättlyssnad. "För många" diskanter också.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-09-11 20:41

Att OA-116 är den bästa carlssonhögtalaren (åtminstone om man hjälper den på traven och dessutom håller i minne det ljudideal som Stig själv hade) är numera ställt utom allt tvivel. 8) Dock är det knappast en billig högtalare (varken i inköp eller tillfixning) så därför kom den inte med på min lista.

Densen

Inläggav Densen » 2008-09-11 21:25

och hur går det med "hjälpen" a´la Nagref?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-09-11 21:29

Den är tyvärr inställd tills vidare p g a sjukdom.

Densen

Inläggav Densen » 2008-09-11 21:33

Inte sjukt bra ljud :D eller sjukt 8O ljud alltså!
Krya på dig, din verksamhet uppskattas verkligen. :wink:

henriksch

Inläggav henriksch » 2008-09-11 23:26

Naqref™ skrev:Att OA-116 är den bästa carlssonhögtalaren (åtminstone om man hjälper den på traven och dessutom håller i minne det ljudideal som Stig själv hade) är numera ställt utom allt tvivel. 8) Dock är det knappast en billig högtalare (varken i inköp eller tillfixning) så därför kom den inte med på min lista.

...sa ju att det är en, i det närmaste, blasfemisk åsikt :oops:
också är ju dessutom det är en åsikt av en amatör...

Användarvisningsbild
Ceder

Inläggav Ceder » 2008-09-12 12:42

Vill tacka för alla bra post i tråden!

Undrar om man kan hitta måtten på AO5, 12 och 14 någonstans (tackar för bilden som visade att det var att AO12 var rätt mycket mindre)

//DC

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-09-12 12:45

Ceder skrev:Undrar om man kan hitta måtten på AO5, 12 och 14 någonstans (tackar för bilden som visade att det var att AO12 var rätt mycket mindre)

Måtten på alla högtalare finns på carlssonplanet.com

Användarvisningsbild
Ceder

Inläggav Ceder » 2008-09-12 14:33

Naqref™ skrev:Måtten på alla högtalare finns på carlssonplanet.com

:oops: ja, där kunda man ju kolla..

tack :)

TECHNICAL DATA Sonab OA-5 Type 2
According to Sonabs handbook and/or ”Hifihandboken”
Box volume: 47 liters
Measures: B x W x D: 24 x 61 x 43 cm
Weight: 10 Kg

TECHNICAL DATA OA-12
Box volume: 18 litres
Measures: B x W x D: 20 x 46 x 34 cm
Weight: 7 Kg

TECHNICAL DATA Sonab OA-14
Box volume: 35 litres
Measures: B x W x D: 23 x 57 x 42 cm
Weight: 11,5 Kg

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-09-12 14:44

Ceder skrev:
Naqref™ skrev:Måtten på alla högtalare finns på carlssonplanet.com

:oops: ja, där kunda man ju kolla..

tack :)

TECHNICAL DATA Sonab OA-5 Type 2
Box volume: 47 liters
Measures: B x W x D: 24 x 61 x 43 cm
Weight: 10 Kg

TECHNICAL DATA OA-12
Box volume: 18 litres
Measures: B x W x D: 20 x 46 x 34 cm
Weight: 7 Kg

TECHNICAL DATA Sonab OA-14
Box volume: 35 litres
Measures: B x W x D: 23 x 57 x 42 cm
Weight: 11,5 Kg

Vänta nu...har de verkligen räknat rätt på volymen, eller är det så mycket mer trä och prylar i OA-14 än OA-5 - de är ju nästan lika stora?

Användarvisningsbild
Ceder

Inläggav Ceder » 2008-09-12 15:09

KarlXII skrev:Vänta nu...har de verkligen räknat rätt på volymen, eller är det så mycket mer trä och prylar i OA-14 än OA-5 - de är ju nästan lika stora?

http://www.carlssonplanet.com/oa14.php Det är ju rätt mycket stag och så i OA14 i alla fall...

Användarvisningsbild
petern

Inläggav petern » 2008-09-12 21:02

OD-11, OA-12 samt OA-50

Naqref: Utan inbördes rangordning, eller? Om du strök ordet billig, hur skulle listan då se ut? Är verkligen Larsen 6 bättre än en OA 50.3/4?
Hoppas trådskaparen orkar med lite sidospår...
/Peter

Användarvisningsbild
Ceder

Inläggav Ceder » 2008-09-12 21:06

petern skrev:Hoppas trådskaparen orkar med lite sidospår...
/Peter

Såklart :D

Kör på bara! (det är ju ändå faktiskt.se... :wink: )

Återgå till Carlsson Illuminati