Larsen L8 p.g.

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Densen

Larsen L8 p.g.

Inläggav Densen » 2008-09-15 18:51

För den som missat!

Larsen L8 är på gång! :)

Lite info om den i denna tråd.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=25416&postdays=0&postorder=asc&start=0

Bild

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=594725#594725

Själv blev jag mycket nyfiken på vilken diskant som skall användas i dessa L8? :?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-09-15 19:45

En Peerlessdiskant. Producerad i Danmark.

Användarvisningsbild
karneolen
Skrot-Nisse

Inläggav karneolen » 2008-09-15 19:59

Kaffekoppen skrev:En Peerlessdiskant. Producerad i Danmark.

... sade han iskallt ...

Kan man tänka sig / eller har man hört OA-51 LE med OB-51 basar så
kommer man nog ganska nära hur L8 kommer att låta, rätt eller fel,
vet ej men det är min gissning :?:
... Gott kaffe é kallare än varmt, och då helst i stora kvantiteter ...
(- : | Uppväxt med OD-11:or | : -)

Densen

Inläggav Densen » 2008-09-15 20:04

Nää, Karneolen. Möjligen att de är fullregister men annars är det säkerligen skillnad i ljudåtergivningen.

KK bygger den på HDS med annan platta? Nää!
Nu blev jag konfunderad :?

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-09-15 20:06

Det är en egen platta :)

Exakt modell framkommer nog så småningom, om det nu blir den... det är ju en prototyp icke att förglömma.

Densen

Inläggav Densen » 2008-09-15 20:12

Nåväl, du har så rätt så KK. Det visar sig väl...
Vi får väl bara hoppas att Nagref fortsätter med sin generositet :D och tar fram ett filteralternativ till OA51 också för denna nya diskant, (vilken det nu blir?).
Känn ingen press bara p.g.a. ovanstående kommentar Nagref.
:wink:

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-09-15 21:21

Får jag tippa så lär det inte hända inom det närmaste seklet.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-09-16 11:32

Kaffekoppen skrev:Får jag tippa så lär det inte hända inom det närmaste seklet.

Den som lever får se - eller den som har lever får se - som levercancerpatienten sa.

Nog med morbida skämt. :)

Någon som har synpunkter på formen på Låtta?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-09-16 12:11

Designen känns ju konsekvent utifrån L-6. Det som vi stackars okunniga betraktare inte kan bedöma är ju hur basarna samverkar med tanke på avståndet mellan dom. Men jag gissar att den undre basen är att betrakta som rent basstöd och faller av innan man kan uppleva riktning ifrån den. Medans toppen är mer av "traditionellt" LE-snitt?

Filosofiskt känns det som en konstruktion där idéerna bakom L-6 och combon OA/OB51 sammanfaller. Du startade en tråd http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=19194&
som jag var väldigt nyfiken på och visst har den samband med L-8! :)

/Jocke

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-09-16 12:16

Naqref™ skrev:

Den som lever får se - eller den som har lever får se - som levercancerpatienten sa.

Jag tycker den hade en skön form med fina proportioner, men jag vill inte se det extra baselementet. Dels stör det linjerna, dels ser det lite fjuttigt ut och skänker ett onödigt löjets skimmer över en säkert mycket kapabel högtalare - ur ett rent kommersiellt perspektiv tror jag att gemene man förknippar bas med stora element och får problem med placebon. ;)

Jag hade hellre sett elementet under eller i nödfall på baksidan mot väggen. Vi pratade ju om det på middagen men det kan ju vara kul att få lite åsikter om detta här också. :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-09-16 12:37

Det är väl bara att sätta ett par- tre slavbasar på fronten så får man placebo-bas så det räcker!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-09-16 12:44

paa skrev:Det är väl bara att sätta ett par- tre slavbasar på fronten så får man placebo-bas så det räcker!

Sant, men då går ju det rena, fina formspråket åt pipan.
Jag tror att det är bättre att ha en bra bas som inte syns alls - det är ju trots allt så på flertalet subwoofers så det har antagligen sjunkit in i medvetandet på den stora massan att det överhuvudtaget är möjligt.
Annat var det ju på åttiotalet... 8)

Användarvisningsbild
AVR4000

Inläggav AVR4000 » 2008-09-16 13:48

Naqref™ skrev:

Min synpunkt på formen är att den ser elegant ut. Vad jag däremot undrar lite över är hur den är tänkt ljudmässigt. I föregående tråd talas det om ljudtryck men en tanke bakom den är väl annars att den får än bättre lågbasegenskaper än L6 och renare, klarare diskant (jämfört med L6). D.v.s att skälet att köpa en L8 är för att få än högre ljudkvalitet jämfört med att köpa en L6.

Jag ser fram emot att den dyker upp på marknaden, vore trevligt att lyssna på såväl L6 som L8 för att avgöra vilken av dem som blir nästa steg från L4.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-09-16 14:15

Naqref™ skrev:

Bild

Svårt att säga något om formen när den inte är komplett, men den har väl inte en så utpräglad grafisk form som OA51 precis. Skulle vara intressant att se den med faner och huv, och skydd för sidobasen. Skulle inte sidobasen kunna sitta på en baffel som är limmad innanför ett fyrkantigt urtag längst ner på sidoväggen, så att man kan få in en fyrkantig ram med tyg jämns med yttersidan där nertill?
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-09-16 14:34

paa skrev:
Naqref™ skrev:

Bild

Svårt att säga något om formen när den inte är komplett, men den har väl inte en så utpräglad grafisk form som OA51 precis. Skulle vara intressant att se den med faner och huv, och skydd för sidobasen. Skulle inte sidobasen kunna sitta på en baffel som är limmad innanför ett fyrkantigt urtag längst ner på sidoväggen, så att man kan få in en fyrkantig ram med tyg jämns med yttersidan där nertill?

Isåfall om man kan få in baselementet högre upp så täckfronten fortsätter ner över baselementet. Typ Olas minareter som har en avancerad, men både tuff och snygg sådan.
Jag stör mig på att det inte är rent på nederdelen.

Bild

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-09-16 15:11

Så här borde det nog se ut (när det gäller sidobasens utförande):

Bild
Numera pensionär.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-09-16 15:58

Lådan är en prototyp, baselementet skall fällas in på liknande sätt som i bilden paa redovisar, iallafall enligt Larsen.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2008-09-16 16:07

Hade den inte blivit snyggare om den varit lite bredare istället...
Eller har djupet någon funktion?

Densen

Inläggav Densen » 2008-09-16 17:09

Angående utseendet så tror jag, (kanske) att delen ovan främre plan skulle lackas svart och att fronten täcks av en huv i storlek som lådans yttermått och i samma svarta nyans på båda. Utseendet skulle då bli lite som min favorit OA58.
Vad gäller skydd över basen kanske detta skulle ha samma nyans som lådan i den mån det är möjligt, och då enligt, vit låda vitt skydd, fanerad eller svart låda svart skydd.

Angående ytterliggare uppgradering av OA51 med Låttas diskant, så kanske elementidentitet skulle hållas tyst om, och att då försäljning av denna sker genom Larsen, med avgift till Nagref för arbetet?
Diskanten kräver väl dessutom en ny frontplatta beroende annan hålbild än nuvarande diskant? Eller varför inte att Nagref direkt tar hand om försäljning av komponenterna till denna uppgradering?
Några tankar att stöta och blöta.
Eller en frivillig utvecklingsfond?
Eller...

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-09-16 17:21

Fy bubblan vad svårt det är att rita i Gimp på min ultraminidators glidepad. :evil: :roll: :lol:

Men här kommer liten ändrad bild.
Bild

Sargen framför elementet har gjorts ca 35mm lägre. P g a den större arean på toppplattan framför elementet så behöver man intte ha så stor dämpning för att hantera golvreflexen. Dessutom så är högtalaren rätt mycket högre så golvreflexen blir mindre markant av den anledningen. Och precis så som KK säger så ska basen på sidan fällas in helt.

Möjliggen kanske den blir aningens bredare i slututförandet men vi får se. Den blir ju lite slankare om den är smalare och någonstans får det svälla ut lite om man ska få rätt volym. :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-09-16 17:59

Men varför sitter inte basen i botten, så som den gjort på en mängd av högtalare från Stig C, från Kolboxen och OA6 till 2212?
Numera pensionär.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-09-16 18:07

Funkar SS8545 med sådan montering?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-09-16 18:19

Tror du den är mjukare än basen i en Snell type A?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2008-09-16 18:21

Den ser hög ut. Vilka är yttermåtten resp baffelns höjd över golvet?

Jag håller med om att sidoplacerad bas inte är optimalt, av flera skäl, såväl estetiskt som praktiskt. Jag tror dessutom att det begränsar placering/möblering. Är basen aktiv? Antar att det krävs delning under 100Hz för att funka med denna placering.

Men som sagt, höjden? Hur är tanken att de skall ställas upp? Vill minnas att L4 och L6 (liksom OA58/60) har optimerats för bästa rumsakustiska egenskaper och därmed lagts stor vikt vid baffels placering i höjdled samt lutningen.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-09-16 18:29

paa skrev:Tror du den är mjukare än basen i en Snell type A?
Jag vet knappt vad som används i en sådan...

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-09-16 18:47

paa skrev:Men varför sitter inte basen i botten, så som den gjort på en mängd av högtalare från Stig C, från Kolboxen och OA6 till 2212?

Av flera skäl. Dels så slipper man fötter. Behövs bara skjuta in SD-fötter nu. Dels så kommer den nedre basen få lite för hög akustisk strålningsimpedans. Dels så måste man kompencera för den minskade höjden med att den blir ännu knubbigare. O s v.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2008-09-16 18:51

Kalejdokom skrev:Den ser hög ut. Vilka är yttermåtten resp baffelns höjd över golvet?

Nu minns jag inte alla måtten i huvudet men höjden har vi tagit sikte på ett par optimalt placerade OA-51. De är alltså 93cm höga när de står på matchande SD-fötter.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2008-09-16 18:54

Så när kommer Larsen 1 och 2?
dvs stativversioner av L4 & L6
Eller kommer de månne vara toppar i ett kommande delat system med Larsbass-4 och 6?!!!
Hade kunnat bli hur snyggt som helst!

Eller är jag helt ute och cyklar?

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2008-09-16 19:27

schmutziger skrev:Eller är jag helt ute och cyklar?

Du är på en långtur runt vårt vackra land tror jag... :wink:

/Erik
”Klaga inte på att du inte får det du vill ha, var glad att du inte får vad
du förtjänar!”

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2008-09-16 19:32

Tycker ni att den är stor...

Då skulle ni se den enorma modellen för den tyska marknaden:

Lottie 8O

Eller den ganska stora modellen för den franska marknaden

Larsen Neuf 8O

-Den är gristung!

nöff nöff

:wink:
Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
AVR4000

Inläggav AVR4000 » 2008-10-11 14:49

Jag känner mig manad att lyfta tråden lite.;)

När det gäller den sidoplacerade basen, hur stort utrymme (mellan tummen och pekfingret) behöver den ha för att arbeta optimalt?

Jag syftar på min egen situation med en stereobänk som har solida sidor i höjd med denna bas och därmed hur långt ut i sidled en L8 behöver stå för att inte bänken ska blockera basflödet.

Ett intryck är nämligen att L8 behöver stå längre bort från stereobänkens sida än L4/L6.

Det skulle i.s.f tala starkt för ett par L6 för min del då jag graderat upp mina planer på "ortoakustisk hemmabio" ett flertal grader sedan jag senaste gången skrev i tråden.;)

Hur är förresten läget på L8-fronten? Har det skett något framsteg sedan denna tråd fick sitt sista inlägg?

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2008-10-11 15:19

När det gäller utseendet:
Tygfronten kan väl göras så stor som harmoniserar bäst med övriga formen, även om själva elementet är litet, eller är det akustiskt olämpligt alternativt kan det uppfattas som fusk och bländverk?
...perspektiv...

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2008-10-11 17:53

guldfisk skrev:När det gäller utseendet:
Tygfronten kan väl göras så stor som harmoniserar bäst med övriga formen, även om själva elementet är litet, eller är det akustiskt olämpligt alternativt kan det uppfattas som fusk och bländverk?

"Fusk och bländverk" är ju tankar som skulle kunna komma om man hittade något trist "under huven".

SS18W8545 har både prestanda och anseende som möjliggör att man kan göra ett skydd som primärt prioriterar estetisk harmoni tillsammans med lådans övriga form.

Mvh

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2008-10-11 19:28

Ja, fast den mindre insatte kanske bara spanar på elementstorleken, som Karl XII skrev.

(Nitpicker: Välljud faller delvis också under etiketten estetik. Därför försöker jag vänja mig av med den termen och i stället skriva utseende eller möjligen form/yta. Estetik = läran om det sköna, såsom skönlitteratur, teater, arkitektur, musik, skulptur och måleri.)
...perspektiv...

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-10-11 19:41

AVR4000 skrev:Hur är förresten läget på L8-fronten? Har det skett något framsteg sedan denna tråd fick sitt sista inlägg?
Undrar om inte detta inlägg är ett svar på din fråga:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 296#606296
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
AVR4000

Inläggav AVR4000 » 2008-10-15 14:09

Jag har tänkt om nu. Det blir Larsen 6 fram och 4 bak. Orsaken är att den gamla stereobänken ska ut och ersättas med ett hembygge. Bygget är tänkt att anpassas till högtalarlådornas höjd (så inget skymmer sikten mellan högtalarna) och den ska förses med 6 fack för apparater och två rader CD-ställ på sidorna.

Detta gör att den nya bänken passar mellan högtalarnas nuvarande position (som jag inte tänkt ändra, d.v.s de ska inte flyttas isär mer) och avståndet mellan högtalarlåda och bänk blir alldeles för kort för en sidomonterad bas.

Därför blir det L6 eftersom de kan placeras på samma vis som L4 utan behov av utrymme för den sidomonterade basen.

Men Låtta ska bli spännande att följa.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2008-10-15 14:20

En fråga/tips/idé till herrarna Larsen/Naqref:

Skulle man inte kunna tänka sig att L8 gick att beställa med valfri placering av sidobas (L/R) så att t.ex. AVR4000's problem kunde få en smidig lösning? Jag kan tänka mig att fler har den typen av möblering att ta hänsyn till, t.ex. vid placering bredvid soffa, bokhylla etc.

Eller är det så att basen MÅSTE sitta på en viss sida för att ljudet skall bli rätt? Då ställer det väl också rätt höga krav på att möblering/placering i övrigt är "rätt"?

Edit: ...eller varför inte placera basen i fronten, så blir det väl enklare med placeringen (och kanske även ljudmässigt). Så, då har vi alltså i denna tråd behandlat placering av basen på undersidan, vänster, höger och framåt. Återstår att någon föreslår bakåt så har vi uttömt alla varianter (förutom bandpasslåda som kanske inte vore så dumt!)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-10-15 14:35

Kalejdokom skrev: Så, då har vi alltså i denna tråd behandlat placering av basen på undersidan, vänster, höger och framåt. Återstår att någon föreslår bakåt så har vi uttömt alla varianter (förutom bandpasslåda som kanske inte vore så dumt!)
Jag tycker den ska vara placerad neråt! 8)
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
AVR4000

Inläggav AVR4000 » 2008-10-15 15:04

Skulle jag få drömma om en ny Larsen så är mitt recept:

1. Ta en Larsen 6.

2. Installera en nedåtriktad bas.

3. Låt den nedåtriktade basen vara aktiv.

4. Anpassa lådan i nödvändig mån och låt basen få ett eget utrymme.

Jag skulle helt klart helst se en nedåtriktad bas med aktiv drift. Detta skulle ge en smidig "bi-ampad" högtalare utan att man behöver bi-ampa med förstärkaren. Den aktiva basen avses ge ren, kraftfull och rapp bas och bör inte betraktas som "biobas".

En sidomonterad bas ser jag inte som riktigt optimalt på en högtalare avsedd för vanliga rum. Risken för kollision med en större stereobänk är allt för stor.

Att ha en bänk byggd på höjden är inte optimalt med tanke på att högtalarna ska ha fri väg för elementen. Således är mitt intryck att med Carlsson eller Larsen får man lätt en låg, bred bänk om man har ett antal apparater.

Ytterligare ett alternativ är att ha Larsen 8 i det utförandet som är tänkt och så komplettera med en Larsen 9 med aktiv bas riktad nedåt.

En Larsen 7 med nedåtriktad bas av passiv typ kunde också vara intressant. En 7a blir då helt enkelt en 6a med ett extra baselement i botten. Iövrigt samma element inkl diskant som Larsen 6.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2008-10-15 16:13

AVR4000 skrev:Skulle jag få drömma om en ny Larsen så är mitt recept:

En Larsen 7 med nedåtriktad bas av passiv typ kunde också vara intressant. En 7a blir då helt enkelt en 6a med ett extra baselement i botten. Iövrigt samma element inkl diskant som Larsen 6.

En passiv bas har väl inget egenvärde alls. När lådan är tillräckligt stor funkar ju en port bättre.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-01-14 10:58

Så nu har vi lyssnat på Låtta i första versionen äntligen. Det gick inte smärtfritt men vi är rimligt säkra på att det kan bli något fint av detta. :mrgreen:

Hon kommer vara försedd på teknologi som vi vet att Stig spanade på men som han inte själv kunde använda p g a patenträttigheter. Det finns redan inkorporerat i L4 och L6 i o f s men nu applicerar vi det på diskanten. E v så kommer hon att visas på en mässa nära dig rimligt snart. Vi får se.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2009-01-14 19:29

Naqref™ skrev:Så nu har vi lyssnat på Låtta i första versionen äntligen. Det gick inte smärtfritt men vi är rimligt säkra på att det kan bli något fint av detta. :mrgreen:

Jag tycker att Lotta låter väldigt lovande!! Den "smärta" du talar om får ju härledas till avdelningen transportskador och har inget med Lottans potential att göra :P

Istvan

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-01-15 04:09

Så här nånting, ska den se ut, med nedåtriktad bas, helst en 10-tummare, så slipper man extra subbas senare.

Formen på lådan är ju naturligtvis inte passande, men visst är det läckert med flänsarna nertill som OA-6 typ1.
Bild
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2009-01-15 10:54

Ragnwald skrev:Så här nånting, ska den se ut, med nedåtriktad bas, helst en 10-tummare, så slipper man extra subbas senare.

Formen på lådan är ju naturligtvis inte passande, men visst är det läckert med flänsarna nertill som OA-6 typ1.
Bild

Åh vad snygga.
Vet att man inte bör citera med bild, men jag kunde inte låta bli...
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-01-15 11:12

Ragnwald skrev:Så här nånting, ska den se ut, med nedåtriktad bas, helst en 10-tummare, så slipper man extra subbas senare.
Är det Paint-Caddat?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-01-15 11:52

Varför denna fixering vid en 10"? De båda basarna som används motsvarar en 10" som slår 11mm p-p. Fördelen med detta arrangemang med två 18W8545 är dock minst tvenne jämför med en ensam 10". Man minskar excitering av vissa rumsresonanser genom att man har 4 punkter istället för två som man genererar ljudet ifrån. Främst är det tak-golv-resonansen man minskar. Man får en mycket snällare last för förstärkaren i basområdet och den termiska tåligheten blir motsvarande den fyrdubbla för en given insignal.

Sedan är det minst några problem man undanslipper som iofs kanske inte bekommer kunden.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-01-15 12:04

Naqref - förstår det inte heller... 12" skall det ju vara. :mrgreen:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-01-15 15:25

paa skrev:
Är det Paint-Caddat?

Lekte lite med Photoshops klon och penna, tog bara några minuter. :wink:

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-01-15 15:33

Nattlorden skrev:Naqref - förstår det inte heller... 12" skall det ju vara. :mrgreen:

Vem vet var vi slutar. Det finns ju oändligt många siffror över 8. ;)

Fast redan nu presterar Låtta rätt mycket bättre än alla tidigare av SCs kommersiella konstruktioner i basen. Den går djupare än alla andra och kan spela högre än 2212. Vilket var ett av målen. 8)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-01-15 15:55

Japp, OA-6 typ 1 torde vara en av de vackraste högtalare som producerats!

Ni som glömt, se här:

Carlsson Planet, OA-6 typ 1
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2009-01-15 18:54

Onekligen vacker. :)
Back in black!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-01-15 18:59

Ja, jag hade OA-6or under 6/7 år :) Fantastiska högtalare.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-01-15 19:51

petersteindl skrev:Ja, jag hade OA-6or under 6/7 år :) Fantastiska högtalare.

MvH
Peter

Onkel Peter

Dina OA-6 or har skänkt mig några av de största höjdpunkter jag upplevt innom hifi och skulle nog även vilja förlänga det till highend. :wink:

Fråga: Påverkar dessa flänsar basen negativt på något vis ?

Lådan blir ju något högre, men volymen måste då förstås tas ut på bredden.
Jag tror att detta skulle bli den gimmick som får dessa högtalare att storsälja.

En sub-tia eller en -tolva i botten blir naturligtvis given. :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-01-15 20:35

Ragnwald skrev:
petersteindl skrev:Ja, jag hade OA-6or under 6/7 år :) Fantastiska högtalare.

MvH
Peter

Onkel Peter

Dina OA-6 or har skänkt mig några av de största höjdpunkter jag upplevt innom hifi och skulle nog även vilja förlänga det till highend. :wink:

Fråga: Påverkar dessa flänsar basen negativt på något vis ?

Lådan blir ju något högre, men volymen måste då förstås tas ut på bredden.
Jag tror att detta skulle bli den gimmick som får dessa högtalare att storsälja.

En sub-tia eller en -tolva i botten blir naturligtvis given. :)

Om hålen i flänssystemet är större än konarean på baselementet så bör det inte påverka. På OA-6 var arean på hålen större. Om man ser på hålen i förhållande till ribborna så är det 50/50 vilket är ungefär den genomsläpplighet som de gamla metallnäten. Jag pratar nu angående basen. På OA-6 var ju basen neråt. Jag misstänker att basarna inte är monterade på undersidan av L8.

Var det du som köpte mina gamla OA-6?

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-01-15 20:42

petersteindl skrev:Var det du som köpte mina gamla OA-6?

MvH
Peter

Nej, men jag lyssnade på dem efter du inköpt dem. :wink:

Hade själv ett par vita ett tag, inköpta på Veteran HiFi, som återlämnades, enär de inte höll måttet.
Tusan, med de kunskaper jag har i dag, hade jag inte lämnat tillbaks dem, utan fixat till dem.

Återgå till Carlsson Illuminati