Hur laga skadad fanér på OA51?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

skeptikern73

Hur laga skadad fanér på OA51?

Inläggav skeptikern73 » 2008-10-07 20:07

Har ett par OA51 i svart ask där den ena högtalaren tyvärr har ett par skador i främre övre och undre hörnet. Fanéret har delvis lossnat i övrigt fint skick.
Går det att laga utan att fanéra om hela fanskapet?

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2008-10-07 22:06

Jag tror att det blir svårt laga faneret så att det inte syns i något släpljus! Att dom är svartbetsade gör mig något mer hoppfull rent färgmässigt, men du får nog räkna med att samtliga ytor måste betsas om.

Möbelsnickarkunskaper någon?

Alternativet är väl lacka i någon kulör, typ svart eller vit. :idea:

skeptikern73

Inläggav skeptikern73 » 2008-10-07 23:52

Tänkte att man kanske skulle kunna ersätta med ny fanér precis runt själva skadan. Men som du säger det kanske blir svårt få det snyggt utan att betsa om hela högtalaren. Tycker ändå att duktig möbelsnickare borde klara det? Men kanske blir det för dyrt.
Att måla över vore synd på fanéren tycker jag[/quote]

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-10-08 00:03

Om själva fanéret är helt så är det väl bara att limma tillbaka med trälim och hård press?

Försök få tag i en kanyl av ngt slag. Fyll med trälim, stick in och spruta in. Spänn ordentligt. Vid kluriga hörn kan man ev. använda denna billiga och fyndiga sak från Fultema:

http://www.biltema.se/products/product. ... emId=90894

Bild

När det är spännt så torka bort överflödigt lim.

Om man sedan har ngn liten ljus fläck så kan man FÖRSIKTIGT testa med en svart tuschpenna för att få snits på dom.

Mvh
F
Head of Design - Acoustic Illusion AB

skeptikern73

Inläggav skeptikern73 » 2008-10-08 01:05

Om själva fanéret är helt så är det väl bara att limma tillbaka med trälim och hård press?

Fattas tyvärr en liten bit längs kanten om 4-5cm. Väldigt smal i ena änden och kanske 7-8mm upp mot hörnet. För mörkt för bilder nu...

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2008-10-08 08:19

Skaffa en bit faner och betsa denna bit till rätt nyans då du har den lös.

Skär sedan till den i rätt form med skalpell och limma dit den med nåt bra lim...

Mvh

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Renobo

Hur laga skadad faner på oa-51

Inläggav Renobo » 2008-10-08 18:01

För att kunna säga hur det skall göras måste du lägga upp en bild på det skadade partiet. Det blir liksom lättare då.

Användarvisningsbild
Stenberg

Inläggav Stenberg » 2008-10-08 23:45

skeptikern73 skrev:Tänkte att man kanske skulle kunna ersätta med ny fanér precis runt själva skadan. Men som du säger det kanske blir svårt få det snyggt utan att betsa om hela högtalaren. Tycker ändå att duktig möbelsnickare borde klara det? Men kanske blir det för dyrt.
Att måla över vore synd på fanéren tycker jag

Det finns bra böcker på biblioteket i ämnet möbelrenovering. Har läst en (kommer inte ihåg titeln) med bilder steg för steg av olika fanérlagningar.
Fråga någon lokal möbelsnickare/fanerförsäljare om det finns spillfaner som du kan få ta gratis,eller billigt iaf (ask är vanligt och inte så dyrt).

/Marc

Återgå till Carlsson Illuminati