Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
Vee-Eight skrev:
ps. Hade ngn kastat ett par oa12 alt oa116 så är jag gärna där med plockhandsken.
oa51 skrev:Det här är en jättesvår fråga, som just aktualiserats hemma hos mig.
Har under flera år växlat mellan OA116/2212/51 men efter ett tag återgått till 70-talarna. Nu är det dags igen då jag är lite sugen på att bygga fler basmoduler och OA2212 låter lite mysko då man kopplar dem till TV:n/Myth- HTPC:n.
Jag har i dagarna plockat upp mina OA51.3 (med enkla filtret) och de har ersatt min OA2212 ("bremenmodifierade" med nya element). Bägge har stöd av 2 LTS basmoduler (NHT 1289) och allt drivs via SB3/DAC1/Denon 2105/ NAD 208 (NAD 270 till basar). Allt proffsigt inkopplat förutom en 5 m lång "lakritsrem" mellan för och slutsteg.
Allt återges rent och klart, basen är imponerande från bägge paren utan SW även om 2212 har mer "tryck" vid stora orkesterverk.
Problemet är att OA51 i vissa fall känns "hårda"i klangen t.ex. då sopraner "tar i". De försvinner inte heller lika bra ur ljudbilden som de gamla 70- talarna, som däremot är lite diffusa och inte så detaljerade. "Varmare" i klangen om man tolkar det positivt....
Är det en fråga om isnpelning av elementen? Ideer om vad man kan göra? Vill ha OA51 men det är inte lika roligt att lyssna länge på dem.
Problemet är att OA51 i vissa fall känns "hårda"i klangen t.ex. då sopraner "tar i".
phon skrev:Dom tidiga Stig Carlsson är helt klart bäst, inget orthoakustiskt tjafs.
Nä, fullt ös rakt fram är det som gäller.![]()
.
Det är OA52.2 (ombyggda OA52) som Lennart har men med en liten skillnad i fabrikat på kondensator.
Densen skrev:
Du vill väl inte påstå att en sådan förändring skulle medföra en drastisk förbättring av ljudkvaliteten![]()
Naqref™ skrev:Densen skrev:
Du vill väl inte påstå att en sådan förändring skulle medföra en drastisk förbättring av ljudkvaliteten![]()
Nej men möjligen skillnaden mellan 52.1 (såsom KK påstod att Lennart_J har) och de 52.2 som Stefan påstår att han faktiskt har.
Kaffekoppen skrev:Naqref™ skrev:Densen skrev:
Nej men möjligen skillnaden mellan 52.1 (såsom KK påstod att Lennart_J har) och de 52.2 som Stefan påstår att han faktiskt har.
Jupp! De däringa 52.2 var helt makalösa - nästan lika bra som kommande 3-vägaren
phon skrev:Tidiga Carlsson, väldigt tidiga.Frodrak skrev:
Vad är det där för någe?
avr7000 skrev:Det är precis detta som är den största förbättringen i OA51.LE...Problemet är att OA51 i vissa fall känns "hårda"i klangen t.ex. då sopraner "tar i".
Stefan
celef skrev:sitter det inte den tidigare bespottade vifa aludiskanten på 52.2?
Vee-Eight skrev:celef skrev:sitter det inte den tidigare bespottade vifa aludiskanten på 52.2?
Jajamensan. Jag är inte kompis med den, men å andra sidan så är den bästa oa52 jag hört just en .2 med ovan nämnda förhatliga diskant. Sen kan man ju givetvis ha åsikter om huruvida oa52 öht har ngt att hämta.
Hejsan allihopa! Säga vad man vill om dom nya högtalarna "OA50 -Larsen och framåt man dom slår inte dom gamla 60-70-talarna när det gäller ljud/design. Dom kommer att stå sig mycket längre än många av dom senare skapelsera. ....Nu får jag nog mothugg hehe..eller medhåll
lennartj skrev:Skorpio,
kan du vara lite utförligare med RLC-länkens utformning?
Värden på C och L, samt om det har någon betydelse om länken ligger före eller efter LP-filtret (spolen mot baselementet)?
Jag har biwiring.
Det är bra om jag slipper nöta på mina skruvhål och kan hänga på länken utanför.
celef skrev:sitter det inte den tidigare bespottade vifa aludiskanten på 52.2?
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster