Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
MP skrev:Nej det är en framåtriktad och en uppåtriktad diskant som du reglerar balansen mellan med ett reglage baktill.
Basen är en gummiförklädd 8061/w4 och diskanterna ad-0160/w4
Hela smacket är inrymt i slutna lådor av plast med front av masonit med metallgaller.
De låter relativt fint för sitt vanliga beg. pris runt 50 lappen och klarar hårda miljöer.
Strmbrg skrev:... Jag menar: Philips Jet-set låter trevligare...
PS Det är en plastlåda typ 45 cm hög med en diskant som kan vridas uppåt/framåt. De stod ovanpå varandra med diskanterna i mitten, om ni förstår...
MP skrev::D
Det är lite knäckande, och du får cirkus en container fylld med jetsetare för samma pris som några beg. Peerless CT62
Nu är inte Jetset lådorna särdeles bra heller... vilken är som att vrida om paddeln ytterligare.
Strmbrg skrev:Nä, men de låter ta mej fanken bättre än OA 14:orna!
Jag blir så irriterad!
Frodrak skrev:Sen kanske det inte är så dumt att kantcoata diskanterna heller.
henriksch skrev:Frodrak skrev:Sen kanske det inte är så dumt att kantcoata diskanterna heller.
jag har gjort detta med ett antal par OA och tycker att det gör susen på ssssssssssssss-igheten. Tycker att det är nästintill nödvändigt att göra något åt detta i ett par OA14 där diskanterna annars lätt tar över.
mvh
Henrik
celef skrev::D det är ju fantastiskt, men hur ska jag få den att passa annat än sonaben bra kondiskant kan ju oxå vara användbart i andra sammanhang
Vee-Eight skrev:IÖ;
Är diskanten en INO eller SSC-konstruktion?
Erik_Johansson skrev:Obi = Ortho(acoustic) By Ino?
/Erik
IngOehman skrev:Det betyder OEM By Ino.
subsand skrev:Vilken bomb! Jättekul med ersättningselement, snyggt med det där nätet framför också.![]()
IngOehman skrev:Det kommer sannolikt att komma flera sådana saker framöver,
fria att använda för alla som vill använda dem. Huvuddelen av
dem, kanske alla, kommer att vara köpbara via HiFi.-kit, så att
folk skall slippa träffa mig, och inte minst för att det skall gå att
få dem skickade till sig.
Alla Obi-element kommer inte att vara ortoakustiska, men minst
ett till kommer att vara det.
Egentligen skulle jag kunna visa de redan nu, för det är faktiskt
färdigt för leverans alla redan, men jag har nästan lovat LTS att
huvudprojektet med de elementen kommer att presenteras först
i MoLt.
Vh, iö
Vee-Eight skrev:Filterlösningarna till dessa nya diskanter, kommer de att läggas upp på lämpligt ställe för var och en att bygga, eller kommer det bara finnas färdiga köpe-filter?
Vee-Eight skrev:Förbaskat snygg lösning med galler och monteringsfläns, nästan så att man får en klump i ingenjörshalsen...![]()
![]()
![]()
Vee-Eight skrev:Nu är jag klart sugen på ett par OA12 eller OA116!
IngOehman skrev:Slutsats:
Det kan användas tillsammans med vilka högtalarsystem som helt, för att linjärisera energikurvan, med känslighet upp till ungefär 95 dB. Och det gäller i princip oavsett antal, om man väljer mellan antalen 1, 4, 9 och 16.
...
Vid antal om 2, 6, 8, 10 och 18 kan de dock skapa en högre känslighet (samma verkningsgrad) men då på bekostnad av impedansen, och det vill man nog inte, allat än möjligen i rena Carlsson-classics-applikationer, där det inte finns någon huvuddiskant för direktljudet som ju också måste drivas, och en impedans understigande 3 ohm vill jag inte råda någon att förse sin konstruktion med.
DuST skrev:Kommer den här nyutvecklade diskanten att funka som uppgraderings-element till mina 2212:or ?
Kommer det i så fall funka utan filtermodifiering ?
IngOehman skrev:Just nu pågår framtagning av delningsfilter för Sonabtidens högtalarmodeller.
Det behövs eftersom Obi-T22oa är extremt effektiv (har mycket
högre verkningsgrad är Peerless-diskanterna).
48IDA skrev:Bra eller dålig timing?
Ska jag vänta på dessa nya diskanter eller använda de CT-62 jag har till mina OD11? Jag har ju just fått filtermodden tillsänt mig och det känns lite sådär att ha lagt 125 pistoler på något jag inte kan använda då.
Naqref™ skrev:
Skulle T22 inte ha neodymmagnet enligt Gulbrandsen? Det ser inte ut som en sådan?
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster