Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
realist skrev:Jeg lurer på en ting. Hvis jeg "tilfeldigvis" hadde liggende 24 ubrukte 8 ohms ct 62-diskanter, hva ville i "tilfellet" verdien vært på disse i dag?
realist skrev:Jeg lurer på en ting. Hvis jeg "tilfeldigvis" hadde liggende 24 ubrukte 8 ohms ct 62-diskanter, hva ville i "tilfellet" verdien vært på disse i dag?
staffanw skrev:realist skrev:Jeg lurer på en ting. Hvis jeg "tilfeldigvis" hadde liggende 24 ubrukte 8 ohms ct 62-diskanter, hva ville i "tilfellet" verdien vært på disse i dag?
Värdet på dessa blir väl beroende på priset på de nya Obi-T22oa![]()
Ingen var ju beredd att betala 425:- för nya oanvända ct62 häromdagen
http://www.tradera.com/-8st-peerless-CT-62-8ohm-diskanter-sonab-auktion_81391982
/staffan
johaneriksson skrev:Obi-T22oa 8 ohm 375:- diskant för specialbyggen
Vad tycker ni om det priset?
KarlXII skrev:johaneriksson skrev:Obi-T22oa 8 ohm 375:- diskant för specialbyggen
jag tror inte att de som har ett par 2216 garvar käken ur led
petersteindl skrev:KarlXII skrev:johaneriksson skrev:Obi-T22oa 8 ohm 375:- diskant för specialbyggen
jag tror inte att de som har ett par 2216 garvar käken ur led
2216? Vad är det f'nått? En gång i tiden hade jag Sonab OA 2212
9000 spänn för diskantbyte
Cool, en riktig hit
johaneriksson skrev:Vad tycker ni om det priset?
nolimitsoya skrev:Jag hade ju hoppats på ett pris mer i närheten av CT62.
tobm skrev:johaneriksson skrev:Obi-T22oa 8 ohm 375:- diskant för specialbyggen
Får man lov att fråga var denna prisuppgift kommer ifrån?
johaneriksson skrev:Obi-T22oa 8 ohm 375:- diskant för specialbyggen
RogerGustavsson skrev:nolimitsoya skrev:Jag hade ju hoppats på ett pris mer i närheten av CT62.
Vad kostade CT62 mot slutet?
P5 skrev:Jag ser verkligen fram emot dessa diskanter. För mina OA12 blir kostnaden inte så stor, ca 1500 kronor. Jag är övertygad om att det är värt pengarna även för dem. OA14 känns däremot lite mer tveksamt.
Hur skall man i OA12 lösa att den bara finns tillgänglig i 8 ohms impedans? Blir det samma sak om man har ett separat filter per diskant som om man har två stycken 16 ohms element parallellkopplade? Båda fallen ger väl 8 ohms total impedans per krets, eller tänker jag fel?
P5 skrev:375 SEK är väl inte så konstigt med tanke på att det handlar om en nykonstruktion med begränsat användningområde (?) och som sannolikt kommer att tillverkas i relativt små serier.
lennartj skrev:petersteindl skrev:Den ser ju exotisk ut. Betingar en sådan mer än 325 kr/st?
Jag tror du vet att den betingar drygt 20 gånger mer, med tanke på ordvalet.![]()
![]()
lennartj skrev:petersteindl skrev:Den ser ju exotisk ut. Betingar en sådan mer än 325 kr/st?
Jag tror du vet att den betingar drygt 20 gånger mer, med tanke på ordvalet.![]()
![]()
lennartj skrev:Hoppas att detta
inte är den påtänkta ersättaren till 9710 för då är all rimlighet borta för att restaurera OA5 och Pop-boxar.
I så fall tvivlar jag på att ens entusiastiska OA6 typ 1 ägare nappar.
lennartj skrev:http://www.seas.no/index.php?option=com_content&task=view&id=193&Itemid=189
Jag klarar inte av att länka till produksidan på HiFiKit, men priset är - håll i dig - 7.350 SEK per styck!
IngOehman skrev:Obi F87 "9710" har ungefär samma membranvikt som på det där
norska elementet, men F87 har en starkare motor och en mycket
jämnare energikurva.
paa skrev:Finns det någon bild på Obi F87 "9710"?
Naqref™ skrev:paa skrev:Finns det någon bild på Obi F87 "9710"?
![]()
http://www.visaton.de/de/chassis_zubeho ... g20_8.html
shifts skrev:att uppgradera någon enstaka högtalare måste väl ändå ses som rimligt även om priset blir högt, för så pass bra är väl konstruktionerna?
mangrove skrev:Vad tror du är mest attraktivt, att lägga ner jobb och pengar på att uppgradera ett par sjuttiotalare som ändå aldrig kommer komma ner i någon vidare djupbas, eller att införskaffa ett par grymt välljudande och snygga modernare konstruktioner som passar fint i hemmabion?
shifts skrev:Jag tror dessa sjuttiotalare är och förblir högtalare samt projekt endast för
entusiaster.
shifts skrev:Det känns inte så om jag utgår från de som figurerar mest frekvent på just det här forumet i alla fall, där just kompromisslöshet verkar vara ett paradord.
shifts skrev:Men fortfarande, även om de nya alternativen är dyra, så måste det ju vara många gånger bättre än inga alternativ alls.
Garpen skrev:delcitat: "Borde inte målet vara att få Svensson att inse vad de har för Carlsson i stugorna?"
Kan du ge något exempel på hur SSC med sina resurser skulle kunna
få ut detta budskap till Svensson
MP skrev:Det pris som det handlar om nu lockar mig inte att fynda orenoverade Sonab och Carlsson högtalare då det finns andra välljudande alternativ.
MP skrev:Men ska jag vara helt sanningsenlig så började mitt intresse drastiskt falna redan då SSC började ta en avgift för filterschematiska uppgifter.
shifts skrev:Men fortfarande, även om de nya alternativen är dyra, så måste det ju
vara många gånger bättre än inga alternativ alls.
Fasen vad folk gnälligt har postat här om när ersättningarna till CT62 ska komma. Trodde verkligen folk skulle slå volter nu när alternativet presenterats. Nä, då kommer det mer gnäll istället. Obegripligt om du frågar mig.
subjektivisten skrev:Låt se, SCC tar fram ersättningsdiskanten för 30-40 år gamla högtalare som tillverkas i små upplagor och folk klagar det blir dyrt?
subjektivisten skrev:Ah, nu är jag med, carlsson ägare = gnällspikar som vill allt ska kosta mellan 100 kr till "ta skiten"*![]()
subjektivisten skrev:*Skämt. Även om jag tycker det är löjligt att klaga när några tar fram nya element för gammal högtalare som kommer endast byggas i små serier.
subjektivisten skrev:Hade elementet kosta 3200 kr st hade jag förstått
celef skrev:och du tycker man ska hålla käft om man tycker något kunde ha gjorts annorlunda?om man inte frågar får man inget veta, då får vi inte veta varför elementen ser ut sm dom gör och kostar som dom gör, med mer information så kanske det högre priset kan motiveras
Garpen skrev:"Man har alla förutsättningar i och med sin utmärkta webbsajt"...
Ett märkligt svar då sajten funnits i många år och då den enligt
mangrove ändå inte lyckats få "...Svensson att inse vad de har för
Carlsson i stugorna"......
Mao skrev:Vad kritik angår, företa den i god tid, gör inte till vana att kritisera endast efter händelsen.
Fjonkalicious skrev:Undrar vad man skulle sagt om: 1. Det inte togs fram någon diskant alls. 2. Det togs fram en diskant som var dålig och billig.
Fjonkalicious skrev:Undrar vad man skulle sagt om: 1. Det inte togs fram någon diskant alls. 2. Det togs fram en diskant som var dålig och billig.
petersteindl skrev::D Va roligt, jag ser att både shifts och Subjektivisten har hittat till sitt andra hemd v s till Carlssonavdelningen
![]()
Välkomna
Peter
petersteindl skrev::D Va roligt, jag ser att både shifts och Subjektivisten har hittat till sitt andra hemd v s till Carlssonavdelningen
Magnuz skrev:Jag fattar inte riktigt, när blev 375:- dyrt för en diskant? Det finns ju hur många diskanter som helst som kostar mycket mycket mer. Är det inte snarare så att CT62 var ovanligt billig? Det är klart det blir dyrt om man vill renovera ett par av de större Carlsson-högtalarna, men det beror ju mest på högtalarnas konstruktion.
Erik_Johansson skrev:Om det varit vilken diskant som helst så hade jag hållt med, men vi talar ju om en diskant som är framtagen just för att folk skall kunna renovera äldre Carlssonhögtalare (eller?). De flesta av dessa har rätt många diskanter. Då bör rimligen konstruktion och prissättning anpassas därefter IMHO.
/Erik
subjektivisten skrev:Erik_Johansson skrev:Om det varit vilken diskant som helst så hade jag hållt med, men vi talar ju om en diskant som är framtagen just för att folk skall kunna renovera äldre Carlssonhögtalare (eller?). De flesta av dessa har rätt många diskanter. Då bör rimligen konstruktion och prissättning anpassas därefter IMHO.
/Erik
Diskanten ska ju såklart prissättas så dom inte går back. Att snika på en diskant för högtalare som är 40 år gamla känns korkat! Va spelar det för roll om det kostar 2000 kr mer när man har chansen med att få en helt nyutvecklad diskant som håller en 20-30 år till? Herregud.
P5 skrev:Hoppas att någon av de som framfört kritik själva tar tag i situationen och påbörjar framtagandet / letandet efter en annan ersättningsdiskant.
Gert skrev:Karl XII skrev i en annan tråd:
Jag testar hifikits egen kondiskant RILA just nu.
Kommer snart att lägga ut lite mätningar och lyssningsintryck från OA-14.
Hur går det för dig? Vi är nog många som redan nu tittar efter ersättningselement för att ersätta de kommande ersättningselementen från Öhman
P5 skrev:När man läser tråden så börjar man ju undra om folk tar det för givet att "någon" skall utveckla och tillverka reservdelar till gamla högtalare. Ok, det är kanske SSC:s uppdrag, men att ta det för givet? Nä.
Hoppas att någon av de som framfört kritik själva tar tag i situationen och påbörjar framtagandet / letandet efter en annan ersättningsdiskant.
celef skrev:jag tror man bör ha stor kunskap om vilka egenskaper man behöver innan man gör någonting, tror nog att dom är få som har den kunskapen
shifts skrev:Kul att fler alternativ är på frammarsch, förhoppningsvis kan alla bli lika
glada och nöjda då! Jag tycker det är helt fantastiskt hur dessa
konstruktioner fortlever genom andras kärlek och engagemang till dem, det
är helt otroligt. Finns det exempel på något liknande internationellt tro?
celef skrev:ingen tar något för givet, men säger exempelvis ssc att man ska ta fram ditten och datten så tar man för givet att det oxå blir så, eller man kanske inte ska lita på någon längre
P5 skrev:celef skrev:ingen tar något för givet, men säger exempelvis ssc att man ska ta fram ditten och datten så tar man för givet att det oxå blir så, eller man kanske inte ska lita på någon längre
Man har under en längre tid utlovat ett ersättningsdiskant och denna diskant är nu på väg. Men har man någon gång sagt vad den skall kosta? Referens på detta i så fall. Jag tycker nog att SSC har uppfyllt vad de "lovat" i detta fall.
När man läser tråden så börjar man ju undra om folk tar det för givet att "någon" skall utveckla och tillverka reservdelar till gamla högtalare. Ok, det är kanske SSC:s uppdrag, men att ta det för givet? Nä.
IngOehman skrev:A. Basens kapacitet är inte något som SSC har tagit tag i ännu, men kanske kommer det en lösning på det också inom kort (om det finns någon entusiasm för det och inte bara klagomål på det som görs hörs).
IÖ skrev:Vad är viktigast: Att det finns många
återförsäljare på diskantelementet, eller att priset sätts så lågt som möjligt?
Kaffekoppen skrev:subsand skrev:Vilken bomb! Jättekul med ersättningselement, snyggt med det där nätet framför också.![]()
Medhåll! Grymt smutt och notera utformningen på gallret
IngOehman skrev:PS. Några lyckas dock alltid få ur sig några uppmuntrande tillrop, utan att lägga till ett "men..." på slutet.
Stefan skrev:Gert skrev:
Och till alla som är för snåla för att uppgradera: men skit i det då...
Sa han som inte har ett par OA2212
IngOehman skrev:Då omformulerar jag frågan (inkuderar din reservation): Är det bra med
så låga priser som möjligt (bara försäljning direkt från distributören) OM
det samtidigt ses till så att det INTE leder till ständig varubrist på grund
av planering utan marginaler*?
(Jag kan tillägga att ett sådant beslut inte påverkar eventuell kö-situa-
tion, eftersom ju HiFi-kit är med i kedjan som distributör oavsett vilket.)
Vh, iö
- - - - -
*För att spara ytterligare några öre på priset, eller nå't.
Nu till verkligheten, Ingvar: rekommenderar du Y-montering på OA14 även med de kommande diskanterna? Hur blir det med filtermodifieringen? Kan en vanlig hemmapulare klara den?
Gert skrev:Självklart är Naqref missnöjd. Han har ju ekonomiska intressen i att dissa allt som SSC kan tänkas komma med.
celef skrev:jag tycker hifikit ska vara ensamsäljare om det gynnar priset! men vem/vilka fler vill sälja diskanterna undrar jag, ljudia? mds? minic?
angående kritiken, jag tycker den är positiv då det tyder på att folk bryr sig och är engagerade, folk som hoppar jämfota och jublar så fort man säger något främjar ingen utveckling
tycker jag
Naqref™ skrev:Gert skrev:Självklart är Naqref missnöjd. Han har ju ekonomiska intressen i att dissa allt som SSC kan tänkas komma med.
Det där får du gärna förklara. Jag har vid flera tillfällen erbjudit min hjälp till SSC. / - - - /
Det viktigaste målet är att med fristående och verifierbara vetenskapliga rapporter formalisera Stigs filosofi och hans intuitiva kunskaper så att hela mänskligheten kommer dessa till godo.
När det gäller de ekonomiska kopplingarna som antyds av Gert så är alla välkomna hit och kolla min deklaration. Samtidigt kan jag bjuda på fika och provlyssning av sant moderna OA-högtalare...
Gert skrev:Ps 2: Apropå vad Stig åstadkom. Det handlar om HiFi, högtalare, hobby. Absolut inget, inget, som motsvarar de behov "mänskligheten" behöver mest idag.
Gert skrev:Bästa Naqref, det är väl ingen numera som betvivlar din stora kompetens. Men om du nu inte är med i styrelsen för SSC så får du väl bara gilla läget som vi andra. Du har en egen omtyckt högtalare att marknadsföra och förbättra. Kul! Om nu SSC har tagit fram den diskant som du och många med dig tjatat om så länge så var glad.
1. Nähä, det var ju tusen fel på den enligt dig - innan du ens har sett den. Inte ens de geniala fästbenen var bra. Och magneten var stor och dyr bara för att Öhman skall snylta på den till sina Ino...
2. Jo det finns ett moment av ekonomi här, även om jag förstår att man inte bygger rikedom på ett smalt, hobbybaserat högtalarmärke idag.
3. Vad händer om folk hellre uppgraderar sina OA istället för att köpa L4,6,8?
4. Undrar vad det kan vara för högtalare vi skall lyssna på hemma hos dig?
5. Ps Jag använder inget socker men gärna ett skvätt mjölk i kaffet. Det lindrar de värsta surreaktionerna...
6. Ps 2: Apropå vad Stig åstadkom. Det handlar om HiFi, högtalare, hobby. Absolut inget, inget, som motsvarar de behov "mänskligheten" behöver mest idag.
Gert skrev:...Nu till verkligheten, Ingvar: rekommenderar du Y-montering på
OA14 även med de kommande diskanterna?
Gert skrev:Hur blir det med filtermodifieringen? Kan en vanlig hemmapulare
klara den?
Naqref™ skrev:IngOehman skrev:Då omformulerar jag frågan (inkuderar din reservation): Är det bra med
så låga priser som möjligt (bara försäljning direkt från distributören) OM
det samtidigt ses till så att det INTE leder till ständig varubrist på grund
av planering utan marginaler*?
(Jag kan tillägga att ett sådant beslut inte påverkar eventuell kö-situa-
tion, eftersom ju HiFi-kit är med i kedjan som distributör oavsett vilket.)
Vh, iö
- - - - -
*För att spara ytterligare några öre på priset, eller nå't.
Eftersom HiFi-kit ändå har monopolställning i o m distributionen så är mitt svar otvetydigt JA.
Gert skrev:Det blir alltså fullt möjligt med de nygamla basarna och de kommande diskanterna att få ett par OA14 att låta fullt i klass med det bästa på marknaden idag. Detta till ett pris av under 5000 kr! Hur mycket högtalare får du för det idag?
nolimitsoya skrev:Alla äger inte redan ett par OA14 de kan uppgradera, och 70talsbyggsatsen som föreslagits ser ju ut att få en prislapp som gör den fullständigt ointressant för >99.99% av befolkningen.
RogerGustavsson skrev:Med det vill jag bara ha sagt att de pengar som begärs för nya ersättningselement till Carlssons klassiker är fullt rimliga.
Alla äger inte redan ett par OA14 de kan uppgradera, och 70talsbyggsatsen som föreslagits ser ju ut att få en prislapp som gör den fullständigt ointressant för >99.99% av befolkningen.
IngOehman skrev:Kan ingen gräva upp de duktiga gubbar som lyckades hålla nere
årsmedelinflationen under 0,5565605% per år - under den 84 år
långa(!) perioden mellan 1830 och 1914?
Avskaffades ekonomiskt förstånd efter det, som kriterium för att
få ta ansvaret för vården av ett lands valuta?![]()
Vh, iö
joseph skrev:Det skulle ju gå att följa Big Mac-index över tid också. Den kostade 75cent 1975. Men jag vet inte om någon vill ha en Big Mac från 1975 idag
IngOehman skrev:Fast då kommer väl någon och säger att det är orimligt att ersätt-
ningskomponenterna får den att kostar som en ny burgare.
joseph skrev:IngOehman skrev:Kan ingen gräva upp de duktiga gubbar som lyckades hålla nere
Vh, iö
Jag tror att väståndet generellt, åtminstone i Sverige, ökade mer mellan 1914-1998 än mellan 1830-1914. Mycket mer välljud för lönen till exempel
IngOehman skrev:Kan ingen gräva upp de duktiga gubbar som lyckades hålla nere
Vh, iö
Dahlqvist skrev:IngOehman skrev:Kan ingen gräva upp de duktiga gubbar som lyckades hålla nere
Vh, iö
[OT]
Tja, särskilt duktig behöver man inte vara för att hålla inflationen på en viss nivå på lång sikt. Man ser helt enkelt till att penningmängden ökar med en halv procent om året. Har man till övervägande del en kontantekonomi så blir det extra lätt: man ser till att öka mängden sedlar och mynt som är i omlopp med en halv procent per år. BNP-tillväxten den nämnda perioden var väl i runda slängar hälften av vad den var de 84 år som följde och att se till att den finansiella delen av ekonomin inte hindrar den reala är inte det lättaste. I dagens svenska samhälle är det utan tvekan bra med viss inflation eftersom arbetsmarknaden inte är lika rörlig som den var för hundra år sedan. Eftersom det knappast förekommer prissänkningar på arbetskraft i nominella termer kan det vara bra att lönernas reala värde sjunker genom att de nominella löneökningarna är lägre än inflationen och eventuella produktivitetsökningar. Jag tycker dock inte att det finns något egenvärde i inflation mer än om den speglar en ökande resursknapphet i ekonomin. [/OT]
/D
Kaffekoppen skrev:Måste bara få inflika att jag inte förstår kritiken mot priset det minsta. Det låter nästan .... billigt med tanke på den förväntade volymen.
Fast det kanske finns de som räknat med att den här ersättaren skulle ha samma pris som ett paket cigaretter
nolimitsoya skrev:Snarare att den skulle legat närmre de element som ingick i de tidigare uppgraderingsrekommendationerna. Jag tyckte det känns rimligt att kondiskanten kunde få vara en enkel och billig historia med tanke på att det är så många som delar på pipandet.
Måste bara få inflika att jag inte förstår kritiken mot priset det minsta. Det låter nästan .... billigt med tanke på den förväntade volymen.
Fast det kanske finns de som räknat med att den här ersättaren skulle ha samma pris som ett paket cigaretter
Gert skrev:Du skall väl för höge farao inte sätta in T22OA i Kolboxen! Det vore ju som att bestycka regalskeppet Wasa med SAM-robotar.
celef skrev:Kaffekoppen skrev:Måste bara få inflika att jag inte förstår kritiken mot priset det minsta. Det låter nästan .... billigt med tanke på den förväntade volymen.
är det det du utläser i kritikenlarvigt
men priset på diskanterna har väl nu diskuterats till leda
hur kommer nya diskanten passa kolboxarna, formen ser inte ut att passa
Dynamic skrev:Nu är det ju inte så många i varken OD11 eller OA12...
Vee-Eight skrev:Gert skrev:Du skall väl för höge farao inte sätta in T22OA i Kolboxen! Det vore ju som att bestycka regalskeppet Wasa med SAM-robotar.
Den logiken kan man ju applicera på 70-talarna också; "varför bestycka Monitor med SAM-robotar". Det är ju bara 20 år som skiljer högtalarna åt.
DuST skrev:nolimitsoya : OA 219 ?? Kan du förklara lite närmare vad det är för projekt.. Förstår det som att det är två basar ett mellanregister och nio diskanter , någonstans mittimellan 116 och 2212 dårå ? Vem utvecklar den ? Eller är det den som går under beteckningen "trevägaren" och som Naqref och Erik Johansson bland andra är inblandade i ?
/ DuST
IÖ skrev:Sedan blir det också en modernare variant (i 70-talsstuk, kind off) en
"219" i ungefär samma storlek som 116, men med högre känslighet
(~3-4 dB) och dessutom betydligt högre ljudtrycksförmåga, till och med
mer än självaste 2212...
DuST skrev:nolimitsoya : OA 219 ?? Kan du förklara lite närmare vad det är för projekt.. Förstår det som att det är två basar ett mellanregister och nio diskanter , någonstans mittimellan 116 och 2212 dårå ? Vem utvecklar den ? Eller är det den som går under beteckningen "trevägaren" och som Naqref och Erik Johansson bland andra är inblandade i ?
/ DuST
Gert skrev:Du skall väl för höge farao inte sätta in T22OA i Kolboxen! Det vore ju som att bestycka regalskeppet Wasa med SAM-robotar.
Gert skrev:Vee-Eight skrev:Gert skrev:Du skall väl för höge farao inte sätta in T22OA i Kolboxen! Det vore ju som att bestycka regalskeppet Wasa med SAM-robotar.
Den logiken kan man ju applicera på 70-talarna också; "varför bestycka Monitor med SAM-robotar". Det är ju bara 20 år som skiljer högtalarna åt.
Jojo, vi vet ju att du dissar alla Carlsson före OA50. Av någon anledning. Det kan ju inte vara för ljudbildens skull. Men Kolboxen är ett akustiskt museiföremål, beundransvärd som en porslinskopp från Mingdynastin. Man dricker sällan sin espresso i en sådan. 70-talarna är däremot fortfarande härliga bruksvaror, bara de pysslas om lite.
(För övrigt är alla SAAB tillverkade före 1990 bara skit)
Prometevs skrev:Tja, inflationen i sig har ju inget att göra med vad statsmakterna har för sig. Inflation blir det när efterfrågan är större än utbudet.
Vee-Eight skrev:Jag ville dock införa ett litet tidsperspektiv; skillnaden mellan 35 och 50 år är inte så sablans stor, så att förneka kolboxen en uppgradering pga ålder är ju lite vanskligt tänkt.
IngOehman skrev: Personligen tycker jag att kolboxens som design-objekt och historisk produkt är något med så stora värden att jag inte kan råda någon som äger med, att ändra dem från originalskicket.
Vh, iö
PeterAkemark skrev:Här diskuteras förvisson diskanterna, de nya och av många efterlängtade. Jag köpte för ett par veckor sedan de nya 6.5" basarna som diskuterats i en annan tråd på forumet, och kan konstatera att:
de ser förvillande lika ut med de tidigare elementen med ferrit magnet och skumkant (som hade vittrat sönder). Dvs magneten på nya elementen är tjockare medan korgen är vad jag kan mäta så gott som identisk. Jag säger detta då det framhålls särskilt, av SCC nyhetsblad, att korgen är av ny design och förstärkt för bättre resultat. Så förfaller inte vara fallet.
PeterAkemark skrev:Är det likadant med diskanterna?
petersteindl skrev: Om jag hade haft kolboxar och på något sätt ville uppgradera dem, så skulle jag istället bygga ett par nya "kolboxar"
MvH
Peter Steindl
IngOehman skrev:Vee-Eight skrev:Jag ville dock införa ett litet tidsperspektiv; skillnaden mellan 35 och 50 år är inte så sablans stor, så att förneka kolboxen en uppgradering pga ålder är ju lite vanskligt tänkt.
Men ändå är skillnaden i ljudkvalitet mellan kolboxen och nästan generation, tänker framförallt på OA-6 I, MYCKET stor, till OA-6's fördel. Det är i varje fall min uppfattning.
Går man sedan framåt i tiden så är det min uppfattning (igen) att det som ändrar sig när man passerar 60-talet, 70-talet, 80-talet... konceptet/receptet. Men den grundläggande ljudkvaliteten har varit hög efter kolboxen.
Men, skälet till det hela har hur som helst inte med det att göra, utan med impedanskompatibilitet. Kolboxen går liksom ändå inte att uppgradera, så då valde vi att optimera diskanten för alla de andra konstruktionerna istället.
Personligen tycker jag att kolboxens som design-objekt och historisk produkt är något med så stora värden att jag inte kan råda någon som äger med, att ändra dem från originalskicket.
Vh, iö
Ragnwald skrev:petersteindl skrev: Om jag hade haft kolboxar och på något sätt ville uppgradera dem, så skulle jag istället bygga ett par nya "kolboxar"
MvH
Peter Steindl
Nu börjar det bli riktigt intressant.
Kommer den nya kolboxen att anta lite rundare former månne?
Dahlqvist skrev:OT-varning igen.Prometevs skrev:Tja, inflationen i sig har ju inget att göra med vad statsmakterna har för sig. Inflation blir det när efterfrågan är större än utbudet.
På kort sikt har du halvrätt, på lång sikt har du fel.
Slut OT-varning.
joseph skrev:Det kom ju ett nyhetsbrev från carlssonplanet som signalerade "ingen panik". Man får väl lov att tolka sådana saker när man inte får någon konkret information. Sedan finns det nog ingen längre på forumet som kan svara på det? Kanske planeten vore bättre?
VH Josef
kallekula skrev:
Okej! Jag prenumerar inte på nyhetsbreven eftersom jag trodde de las ut direkt på hemsidan..
Har folk försvunnit från det här forumet menar du?
joseph skrev:Nyhetsbrev 73 kom efter Ingvars tillkännagivande.
Det är väl bara Ingvar och Bertil från SSC som brukar skriva här på faktiskt.se. Ingvar, om jag förstår det rätt, talar inte för SSC längre. Fast det vore ju kul om han skrev vad han vetBertil var det länge sedan man hörde av här.
vh Josef
kallekula skrev:Vad händer med de nya diskanterna och de andra projekten? Samt framtagningen av nya filter nu när Ingvar har gått ur styrelsen?
Kanske är dålig stil att fråga men jag känner mig tvungen.
IngOehman skrev:Jag arbetade gratis för Carlsson-entusiaster inom SSC, så det
kan jag lika gärna göra utanför.
Självklart kommer jag att göra klart alla filterdimensioneringar!
(Och mycket annat Carlsson-orientera[b]t[/t].)
Om inget går snett håller dessutom tidplanen. (~6 veckor kvar
av de 10...)
Vh, iö
IngOehman skrev:Självklart kommer jag att göra klart alla filterdimensioneringar!
(Och mycket annat Carlsson-orienterar.)
Om inget går snett håller dessutom tidplanen. (~6 veckor kvar
av de 10...)
Vh, iö
P5 skrev:Efter att ha studerat bilderna på den nya diskanten och mina OA12/14 förstår jag inte hur den skall få plats på vissa ställen, t.ex. de främre positionerna på OA12/14. Magneten verkar i dessa fall hamna utanför baffeln, eller är det tänkt att man ska borra upp nya hål och skruva fast dem?
P5 skrev:Man kan ju i så fall undra varför fästplattan inte är vinklad bakåt, om diskanten nu är avsedd för 70-talarna.
IngOehman skrev:
För den som är riktigt full i fasen kan man ju dessutom bygga sig en väggmonterad variant med sluten låda. Hur kul som helst.
Gert skrev:På HiFikits hemsida: "Nya Carlssondiskanten av enastående hög kvalitet för Sonab´s 70-talsserie.
Färdiga filter kommer att säljas inom kort."
Puh...
schmutziger skrev:IngOehman skrev:
För den som är riktigt full i fasen kan man ju dessutom bygga sig en väggmonterad variant med sluten låda. Hur kul som helst.
Kul!!!!
Edit:
Finns det någon möjlighet till nån surroundvariant med färre diskanter?
Som oa12 el liknande?
IngOehman skrev:schmutziger skrev:IngOehman skrev:
Kul!!!!
Edit:
Som oa12 el liknande?
Jodå, man kan faktiskt göra en sådan där låda helt utan diskantelement till och med. F87 har rak energikurva upp till nära 10 kHz helt utan hjälp av extra diskanter, om den körs ofiltrerad.
Men vill man höra något med dubbla diskanter kan man göra något i den här stilen:
Jag började faktiskt rita den där innan jag gjorde den den handritade
med fyra diskanter. Kom på att jag inte tycker om att rita i paint, det
vill säga, det gör jag kanske, men jag föredrar penna och papper.
Filtret skall dock inte se ut som OA-12 om man använder F87 som boomer. Det blir alldeles för lite topp-diskant.
Snarare skall det se ut något i den här stilen:![]()
Vh, iö
joseph skrev:om den skall sitta på väggen... skulle man inte kunna formgiva den som typ... ett ägg då?![]()
![]()
![]()
vh J
Renobo skrev:IngOehman skrev:schmutziger skrev:IngOehman skrev:
Kul!!!!
Edit:
Som oa12 el liknande?
Jodå, man kan faktiskt göra en sådan där låda helt utan diskantelement till och med. F87 har rak energikurva upp till nära 10 kHz helt utan hjälp av extra diskanter, om den körs ofiltrerad.
Men vill man höra något med dubbla diskanter kan man göra något i den här stilen...
Funkar den som högtalare runt om menar du? Ink. center?
/Krister
PS: Som Carlssonägare sedan -83 vill jag passa på och tacka för engagemanget. Har snart även ett par OA116 som väntar på renoveringspännande...
Naqref™ skrev:Fingrade lite på T22oa för en timme sedan och de känns ju faktiskt rätt schyssta.
IngOehman skrev:
Här handlar det om Carlsson, närmare bestämt om saker som har med
T22-oa att göra.
Gert skrev:IngOehman skrev:
T22-oa att göra.
Just det. Inspirerad av en annan tråd har jag börjat fundera på om inte T22, som är så kompetent, skulle klara sig bra om de bara var två stycken även i en OA14. Vore det möjligt? Riktade ungefär som i en OA12?
IngOehman skrev: Det är moddvarianter på G till båda dessa, som ger dem rätt så rejält
förbättrad kapacitet även i basregistret. Dock kommer de inte att
komma upp i riktigt samma kapacitet som den kommande OA-216...
Den blir dock inte tillgänglig genom uppgradering av något gammalt,
utan det är en ny modell med ena foten i 70-talet, och den kommer
bara finnas om man bygger den, eller låter någon annan göra det. Det
finns en person som jag kommer att låta göra det, för den som vill ha
men som inte kan bygga själv.
IngOehman skrev: OA-216 kommer att bli kul...
DS skrev:Gert skrev:IngOehman skrev:
T22-oa att göra.
Just det. Inspirerad av en annan tråd har jag börjat fundera på om inte T22, som är så kompetent, skulle klara sig bra om de bara var två stycken även i en OA14. Vore det möjligt? Riktade ungefär som i en OA12?
Den tanken gillas av min plånbok, undrar om öronen gillar den lika skarpt som plånboken!?
Men celef - det är väl för tusan ingen diskussion?celef skrev:pleeze, dra inte igång en sån där diskussion igen
celef skrev:pleeze, dra inte igång en sån där diskussion igen
IngOehman skrev:PS. Diskanten/erna bör placeras så att de spelar så lite som möjligt
mot lyssningsplats, och/eller är fördröjda ordentligt.
Men det är samtidigt förstås viktligt att de spelar mot ytor i rummet som
inte helt absorberar all diskant de alstrar.
Ett bra knep om man använder två T22-oa per kanal, är att ansluta
dem ur fas med varandra och placera dem så att de spelar i en riktning
120 grader från varandra, antingen siktande bakåt (om man har en
reflekterande vägg bakom högtalarna) eller siktande mot lyssnarna
(det vill säga +/- 60 grader från. Nollgradersaxeln blir då en "död axel"
(vilket är en bra grej) tack vare att de är anslutna i motfas med varan-
dra (jag föreslår att de yttre ansluts i fas, medan de inre ansluts med
omvänd fas).
IngOehman skrev:Naqref™ skrev:Fingrade lite på T22oa för en timme sedan och de känns ju faktiskt rätt schyssta.
Mycket glädjande att höra. Ingens uppfattning bryr jag mig mera om
än din. Men akta så du inte får fingrarna i kläm (jag har redan gjort mig
illa två gånger).
Det magnetiska läckfältet är inte att leka med, eller möjligen är det just
det som det är...![]()
OA-216 kommer att bli kul...
Vh, iö
Densen skrev:Men får jag föreslå att IÖ's information sammanställs i en egen klistrad tråd för tydlighetens skull.
IngOehman skrev:Att byta till F87 "9710" är i sig förstås en förbättring, men frågan är om det inte vore ännu bättre att använda ett dedicerat baselement. Fast det bör då vara ett med helt andra småsignalparametrar än vanliga basar.
Jag har inte hunnit titta på denna applikation ännu, men jag tror nog att det skall gå att finna en ersättare för den undre 9710 i OA-6 II, som alltså bara används som bas, vilket är nära på missbruk skulle jag vilja säga.
Allra bäst (och det jag jobbat mest med) vore en helt ny lösning för basregistret i OA-6 II, och med helt ny menar jag då att även förstärkeriet byts ut till något mera välpresterande. Vi får se vad det blir av det hela.
IngOehman skrev:Kanske blir det ett projekt som gruppen i skåne, som just nu arbetar med
216, kan involveras i när huvudarbetet med 216 är klar? Jag hoppas det.
IngOehman skrev:Kondensatorerna (3,3 uF, 8,2 uF, 1,5 uF & 3,9 uF) skall vara av plastfolie-
typ (polyester, polykarbonat, styrol eller polypropylen) eller möjligen papper
i olja. Jag tycker de allra bästa PP-typerna är väldigt bra, men tyvärr har jag
mycket dåliga erfarenheter av vissa, rätt många PP-kondensatorer. Polyester
är dock nästan alltid säkra kort, oavsett fabrikat. Lämplig minsta spännings-
tålighet är 100 V DC.
Spolen på 0,6 mH skall ha 1,0 mm tråd.
Spolen på 1,2 mH skall ha en 0,8 mm tråd.
Motståndet på 2,2 ohm skall ha en effekttålighet om 5 W.
Motståndet på 4,7 ohm skall ha en effekttålighet om 3 W
Motstånden på 1,5 ohm och 8,2 ohm skall ha en effekttålighet om 10 W
Detsamma gäller (i tillämpliga delar) vid komponentbyten för originalfilter.
Vh, iö
mson999 skrev: vill ju inte komma hem med en påse junk när man äntligen gör slag i saken och börjar uppgradera.
Mvh
Mson
-------------------------------------------
2 par OD-11
2 par OA-12
1 par OA-14
1 par OA-52
mson999 skrev:Men ett par (säkert dumma) frågor ställer man sig
Hur viktigt är det med trådtjockleken? Om jag nu kan hitta 0.4, 0.6 och 1.2 mH spolar med 1.4 mm tråd, är det OK? Jag inser ju att de ev tar mer plats med tjockare tråd men ändå?
mson999 skrev:Sen är ju frågan om B65oa-II basen behöver en filterjustering oxå? den är kanske på G den med? Blir den inkluderad i hifikits filter?
Detta är kanske en annan tråd, om B65oa-II
mson999 skrev:IngOehman skrev:Kondensatorerna (3,3 uF, 8,2 uF, 1,5 uF & 3,9 uF) skall vara av plastfolie-
typ (polyester, polykarbonat, styrol eller polypropylen) eller möjligen papper
i olja. Jag tycker de allra bästa PP-typerna är väldigt bra, men tyvärr har jag
mycket dåliga erfarenheter av vissa, rätt många PP-kondensatorer. Polyester
är dock nästan alltid säkra kort, oavsett fabrikat. Lämplig minsta spännings-
tålighet är 100 V DC.
Spolen på 0,6 mH skall ha 1,0 mm tråd.
Spolen på 1,2 mH skall ha en 0,8 mm tråd.
Motståndet på 2,2 ohm skall ha en effekttålighet om 5 W.
Motståndet på 4,7 ohm skall ha en effekttålighet om 3 W
Motstånden på 1,5 ohm och 8,2 ohm skall ha en effekttålighet om 10 W
Detsamma gäller (i tillämpliga delar) vid komponentbyten för originalfilter.
Vh, iö
Tack IÖ!
Som vanligt uttömmande och klara svar
Men ett par (säkert dumma) frågor ställer man sig
Hur viktigt är det med trådtjockleken? Om jag nu kan hitta 0.4, 0.6 och 1.2 mH spolar med 1.4 mm tråd, är det OK? Jag inser ju att de ev tar mer plats med tjockare tråd men ändå?
mson999 skrev:HiFiKit har ju bara spolar i 0.8mm eller 1.4mm tråd i dessa värden.
mson999 skrev:Finns det någon esoterisk tanke med de exakta trådtjocklekarna som om de inte följs till punkt å pricka förvandlar allt ljud igenom mina OA12:or till dragspelsmusik? Eller angav du helt enkelt minimitjocklekar map strömstyrkor etc.
mson999 skrev:Vad gäller kondensatorer har ju Elfa sina Axiella polypropylenkondensator av fabrikat: SCR, Är de något att ha?
mson999 skrev:Alternativt har HiFiKit sina Audyn Cap i samma prisklass, någon med erfarenhet av dessa?
mson999 skrev:Man blir ju lite orolig om nu du IÖ har dåliga erfarenheter av många PP kondensatorer, vill ju inte komma hem med en påse junk när man äntligen gör slag i saken och börjar uppgradera.
Rookie skrev:Kompis.
Det låter på dig som att det borde fungera prima för mig. Tanken är att i framtiden konstruera ett någorlunda ortho-akustiskt system med en icke oväsentlig färgning för att gynna riktigt skruttiga inspelningar och ge en bred och "alltomslutande" upplevelse. Ett väggmonterat system, aktivt delat antingen mot "vanliga" submoduler eller mot ett par lättdrivna basar med f-3db i rum inte lägre i frekvens än 30Hz skulle vara lättintegrerat med ett mer "hifi-orienterat" system.
Tanken är att jag ska kunna spela all denna ruskiga dödsmetall och alla dess avarter som jag tycker så mycket om med god behållning utan att måsta lyssna i mina grado-lurar(Ja de färgar, men de låter bra!).
Edit: jag glömde ju din fråga! Kommer du ihåg hur stora stenar Obelix i serien "Asterix" brukar släpa runt på?...
bassman skrev:Rookie skrev:Kompis.
Det låter på dig som att det borde fungera prima för mig. Tanken är att i framtiden konstruera ett någorlunda ortho-akustiskt system med en icke oväsentlig färgning för att gynna riktigt skruttiga inspelningar och ge en bred och "alltomslutande" upplevelse. Ett väggmonterat system, aktivt delat antingen mot "vanliga" submoduler eller mot ett par lättdrivna basar med f-3db i rum inte lägre i frekvens än 30Hz skulle vara lättintegrerat med ett mer "hifi-orienterat" system.
Tanken är att jag ska kunna spela all denna ruskiga dödsmetall och alla dess avarter som jag tycker så mycket om med god behållning utan att måsta lyssna i mina grado-lurar(Ja de färgar, men de låter bra!).
Edit: jag glömde ju din fråga! Kommer du ihåg hur stora stenar Obelix i serien "Asterix" brukar släpa runt på?...
Vad sägs om ett par vägghägda OA-51 med basstöd? Välkommen att smaka på det unika Carlssonljudet, jo metall kan levereras med övertygelse om man drar på så det kännsJag har taskig lyssnings placering men när du sitter framför en högtalare hör du vad som händer i den andra kanalen. Skumt men så är det. Hot spot, varför skall det finnas!
Det var det fenomenet som gjorde att jag fick upp öronen för farbror Carlsson.
IngOehman skrev:Jag tror vi startar 216-tråden i juni eller något sådant.
Vill ju få åtminstone prototyper klara dessförinnan.
Vh, iö
Jag fick mina diskanter idag från Hifikit. Liggandes på bordet sög de åt sig nycklar och allt annat skrot som låg i närheten. Vilka kraftiga magneter!
petern skrev:Funkar nog lite dåligt eftersom mynt inte är magnetiska
Jorå, det finns flera olika mynt (svenska) som är magnetiska, beror på innehållet i dom.
jullejalle skrev:Är det någon som har testat obidiskanterna och b65 basarna iOa12 och isåfall kan man få ett omdömme hur de låter.
DS skrev:jullejalle skrev:Är det någon som har testat obidiskanterna och b65 basarna iOa12 och isåfall kan man få ett omdömme hur de låter.
Inte i OA12 men OA14, o det lät inte riktigt bra alls, fast det hjälper väl dig föga. Köp o prova vet ja, blir ju billigt till en sån!
IngOehman skrev:[
Utveckla gärna.
Vad var det du inte gillade?
Använde du rätt filter?
Hur hade du diskanterna konfigurerade mekaniskt?
Vad för baselement använde du?
Kort sagt - var det ett par OA-14 uppgraderade korrekt, eller ett
par där du gjort på något annat sätt?
Vh, iö
DS skrev:jullejalle skrev:Är det någon som har testat obidiskanterna och b65 basarna iOa12 och isåfall kan man få ett omdömme hur de låter.
Inte i OA12 men OA14, o det lät inte riktigt bra alls, fast det hjälper väl dig föga. Köp o prova vet ja, blir ju billigt till en sån!
jullejalle skrev:DS skrev:jullejalle skrev:Är det någon som har testat obidiskanterna och b65 basarna iOa12 och isåfall kan man få ett omdömme hur de låter.
Jag har obi diskanterna ocj b65basarna men jag väntar på de nya färdiga delningsfilterna från hifi kit.För jag klarar inte ut att göra dom själv.Men det du skriver låter ju inte så roligt det skulle ju bli ett jätte lyft med de nya diskanterna och b65 basarna i 70-talarna vad jag har för stått.
IngOehman skrev:Njae...
B65oa-II har signifikant högre känslighet vid högre frekvenser, än gamla
SC165. Det gör att den har en intrinsiskt ljusare klang, eftersom det övre
mellanregistret ligger betydligt högre i nivå.
Den ljusare klangen hos elementet kan dock inte kompenseras genom att
sänka diskantnivån (även om det senare ju kan vara aktuellt det också*,
men nog inte just på grund av bytet av basen, som snarare betyder att
basens filter behöver göras vid).
Vh, iö
- - - - -
*Det finns mycket som kan påverka en ortoakustisk högtalares klang i ett
rum (mer än med en högtalare som primärt strålar direktljud, eller som i
varje fall försöker göra det), och beroende på rum kan det finnas mycket
goda skäl att minska diskantnivån en smula (vilket även det kommer att
presenteras lämpliga metoder för). Men dessförinnan bör man se till att
ha mellanregistret, närmare bestämt registret mellan 600 Hz och dryga
2 kHz, under kontroll. Det har just ingenting med diskanterna att göra.
IngOehman skrev:Det gläder mig mycket!
En sak undrar jag dock över, och det är vad
du menar med subjektivt.
Kan "braigheten" hos ett låtande vara något
annat än just något subjektivt?
Braigheten är ju ALLTID subjektiv, medan en
återgivnings korrekthet däremot är något som
man kan lägga mera objektiva synpunkter på*.
Vh, iö
- - - - -
*Och det är även något som kan vara svårt att
säga helt säkra saker om baserat på en vanlig
lyssning. Med hjälp av F/E-lyssning, vilket ju är
en objektiviserad lyssning, kan man säga en hel
del däremot. Detsamma gäller (om än i mindre
grad) om man känner inspelningarna man spelar
väldigt väl.
Men det är nog ofta som så att folk överskattar
hur bra de känner sina inspelningar...
IngOehman skrev:Nejdå, läckfälten som sådana påverkar snarare spaltflödena korsvis
extremt lite, trots att de är sällsynt stora. ..............
Vh, iö
DuST skrev:Någon som vet när dom nya diskant-filtren ska börja säljas på hifi-kit ? Tycker att "inom kort" börjar kännas långt..
momus skrev: Dom gamla basarna var klart ljusare, med 65:orna kom allt på plats. Det blev ett förunderligt lugn över återgivningen.
momus skrev:Jag har ett rum. Jag har ett par högtalare. Rum påverkar högtalare mer än det mesta. Jag vet att det är nästan dödsstraff på att fingra på en loudnesskontroll. Men med hjälp av alla de möjligheter som står till buds så försöker jag skapa ett ljud som jag trivs med. Jag vet att mina gamla LEAK TL 12 point one behöver en annan inställning. Och när jag ersatte mina fåtöljer med en soffa behövde jag också justera. Och sen jag bytte hylla i rummet - samma sak. Jag är inte renlärig, jag älskar bara musik.
IngOehman skrev:Filtret till OD11, OA12 och OA14 blev klart alldeles nyss (alltså de
helt kompletta LP och HP-fitren, samt dämpningen till HP-delen),
och informationen om allt detta kommer inom kort att finnas på
Carlsson Planet och hos HiFi-kit. Kanske redan nästa vecka.
Skall försöka lägga ut samma information här på faktiskt samtidigt.
I dimensioneringen har jag inkluderat en möjlighet att för OD-11 och
OA-14 balansera diskantregistret hela vägen från +6 dB och ned till
-10 dB i antingen 3dB-steg (6 steg, där det svagaste dock blir -9 dB)
eller i 2dB-steg (8 steg).
Använder man originalbyglarna så kan man alltså välja att de skall
reglera t ex -2dB/0dB/+2dB, 0dB/+2dB/+4dB, -4dB/-2dB/0dB, eller
vilka lägen man nu vill välja att använda.
De behöver inte vara tre på varandra följande dämpnivåer heller,
utan man kan hoppa större steg, och t ex välja -6dB/-2dB/0dB.
Använder man en vridomkopplare så kan man välja att ha med alla
åtta steg.
Nu återstår bara de sista detaljerna av 116- och 2212-filtren.![]()
Vh, iö
JoakimL skrev:Underbart IÖ! Dags att köpa 8 st T22-oa till mina OA-14.
Eller kanske börja med 2+2 och se om det ger rätt ljud??!? Är filtren anpassade för att köra OA-14 med 2 diskanter, alternativ kan det göras med smärre modifieringar?
IngOehman skrev:OD-11, OA-12 och OA-14 har allihopa samma LP-filter för baselementet.
HP-filtret kan byggas på samma grund - men med lite bestyckningskill-
nader mellan å ena sidan OA-12 och å andra sidan OD-11 och OA-14.
När det gäller nivådämpningen så behöver även den ha lite andra värden
för OA-12, eftersom den har en aningen annan (något lägre) impedans.
Allting kommer dock att offentliggöras inom kort.
Vh, iö
Skorpio skrev:Jeg har købt nogle OBI diskanter hos Hifikit, men desværre passer de ikke ret godt i OA-14. Hullerne i montagepladen passer ikke med de gamle huller, men værre er at højden på enheden gør at metalgitteret ikke kan monteres....
Har jeg gjort noget galt?
Skorpio skrev:Jeg har købt nogle OBI diskanter hos Hifikit, men desværre passer de ikke ret godt i OA-14. ... værre er at højden på enheden gør at metalgitteret ikke kan monteres....
Kalejdokom skrev:Två kondingar, en spole och ett motstånd kräver ju nästan inte ens ett kretskort! Köp komponenter och löd själv!
Det lär nog aldrig komma något sådant färdigt filter.
DS skrev:Kalejdokom skrev:Två kondingar, en spole och ett motstånd kräver ju nästan inte ens ett kretskort! Köp komponenter och löd själv!
Jag måste ha tokmissat LP filtretvart kan man se filterritningen och värden på komponenterna nånstans
DS skrev:Aha, missade tydligen att ni pratade om OD11. Jag vill ju ha til OA14
Gastone skrev:DS skrev:Kalejdokom skrev:Två kondingar, en spole och ett motstånd kräver ju nästan inte ens ett kretskort! Köp komponenter och löd själv!
Jag måste ha tokmissat LP filtretvart kan man se filterritningen och värden på komponenterna nånstans
OD11 med Obi T22-oa:
.... 3,3uf --------- 8,2uf
+ ----||-----|-------||------| +
0,6mH(1mm)>|
2,2Ohm---->|
- -----------|---------------| -
Rullake skrev:Gastone skrev:DS skrev:Kalejdokom skrev:Två kondingar, en spole och ett motstånd kräver ju nästan inte ens ett kretskort! Köp komponenter och löd själv!
OD11 med Obi T22-oa:
.... 3,3uf --------- 8,2uf
+ ----||-----|-------||------| +
0,6mH(1mm)>|
2,2Ohm---->|
- -----------|---------------| -
Trots denna beskrivning så är det inte solklart för migdessutom hade de färdiga filtret en feature som innbär att använda byglarna som diskantjustera med olika motstånd. Plötsligt blir det hela nästan oöverstigligt
grafpro skrev: kanske någon entaka db hit eller dit kan finputsas, men det är hur som helt inga problem att fortsätta använda befintlig lågpassdel i OD11/OA12/OA14-filter.
IngOehman skrev:Basfiltret är en enkel modd av det ursprungliga.
Vh, iö
DS skrev:grafpro skrev: kanske någon entaka db hit eller dit kan finputsas, men det är hur som helt inga problem att fortsätta använda befintlig lågpassdel i OD11/OA12/OA14-filter.
Ökade inte känsligheten i det nya elementet med frekvens, det borde ju kunna resultera i en aningen ljus karaktär/höjning i mellanregistret.
IngOehman skrev:DS skrev:grafpro skrev: kanske någon entaka db hit eller dit kan finputsas, men det är hur som helt inga problem att fortsätta använda befintlig lågpassdel i OD11/OA12/OA14-filter.
Ökade inte känsligheten i det nya elementet med frekvens, det borde ju kunna resultera i en aningen ljus karaktär/höjning i mellanregistret.
Nej inte nämnvärt, däremot MINSKAR verkningsgraden med frekvensen.
Det är därför filtret gör det motsatta - lyfter lite mot högre frekvenser så
att det skall bli rakt.
Vill påminna om att filtren som visas på hifi-kits hemsidan INTE innehåller
nivåregleringsdelen. Det skall alltså till ett (eller flera om man vill ha det
inställningsbart) seriemotstånd.
Vh, iö
IngOehman skrev:Det var så lite.
En sak till, appropå ditt: "...men det är hur som helt inga problem att fortsätta
använda befintlig lågpassdel i OD11/OA12/OA14-filter".
Jag vill bara nämna att man om man använder originalfiltret tillsammans med
nya basen så skall man parallellkoppla den förefintliga shuntkondensatorn om
10 uF, med 4,7 uF.
Vh, iö
IngOehman skrev:Det var så lite.
En sak till, appropå ditt: "...men det är hur som helt inga problem att fortsätta
10 uF, med 4,7 uF.
Vh, iö
IngOehman skrev:
Det är därför filtret gör det motsatta - lyfter lite mot högre frekvenser så att det skall bli rakt.
Vh, iö
mangrove skrev:Men är det så? Jag trodde att en extra, mindre shuntkonding "minskade avrullningen" mot de högre frekvenserna. Typ.
Förvirringen är nu total.
VladDrac skrev:grafpro skrev:Känns ganska kul. Kanske tar jag itu med det...
Ja snälla kan du inte göra det! Jag blir snart galen av all väntan och svårförståelig (för en amatör som mig) information i en mängd olika trådar.
grafpro skrev:IngOehman skrev:
Det är därför filtret gör det motsatta - lyfter lite mot högre frekvenser så att det skall bli rakt.
Vh, iö
Ja, där kom den! Men det är nog lite svårt att förstå - denna modifikation SÄNKER delningsfrekvensen och därmed den högsta oktaven från baselementet... Resonemangen har sagt att det motsatta behövs. Har inte mätt eller lyssnat ännu men ska göra det.
Därmed är ju faktiskt allt på plats och man kunde rita det kompletta delningsfiltret för T22+B65oaII genom att ta skisserna från hifikit, lägga till dämpningsmotstånd med värden från diskussioner i tråden Kondiskanter genom tiderna, och därtill denna extra konding på lågpassdelen. Någon skulle dessutom kunna göra en snygg layout på filterkorten från hifikit och saken vore klar!
Känns ganska kul. Kanske tar jag itu med det...
DS skrev:IngOehman skrev:Det var så lite.
10 uF, med 4,7 uF.
Vh, iö
Det var inte mittde var grafpro.
Detta gör att känsligheten lyfter lite med ökad frekvens mao?
P5 skrev:De färdiga filter till t22oa som Hifikit kommer att sälja "inom kort", kommer de att innehålla motstånd för dämpning av diskantnivån?
Och kommer de att innehålla även en LP-del?
P5 skrev:De färdiga filter till t22oa som Hifikit kommer att sälja "inom kort", kommer de att innehålla motstånd för dämpning av diskantnivån?
Och kommer de att innehålla även en LP-del?
MVH
Carl
Hur man värderar skillnaderna mot F87 "9710" beror ju på vem man är. Rent
objektivt finns det förstås både en massa skillnader och en massa likheter.
Jag har försökt att skapa maximala likheter när det gäller alla de goda egen-
skaper som 9710 faktiskt har, men har strävat efter att uppnå skillnader med
avseende på dess tillkortakommanden. Främst är det då slaglängden och den
lite ojämna tonkurvan i mellanregisterområdet som jag försökt få F87 att göra
bättre. Det har väl lyckats rätt bra tycker jag.
Jag skall försök lägga ut lite mätningar på dem båda två nästa vecka, här
på faktiskt.
Vh, iö
Daniel_A skrev:Jag har nu fått besked från konstruktören att de mätningar som gjorts är jämförande mätningar mellan Obi F87 och AD9710, inte tonkurvor uppmätta i ekofritt rum, samt att vi inte kan ta del av dessa kurvor för närvarande. Något kommer att skrivas om F87 i kommande MoLt, men om någon tonkurva kommer att publiceras har jag inte fått besked om.
Följaktligen vore det välkommet om någon som köpt elementen och har tillgång till mätutrustning gör egna mätningar och lägger upp dem här på forumet.
Johan_H skrev:["Oändlig baffel"...
...ser man ibland, vad menas med detta? Tillräckligt stor platt skiva där man sätter in elementet (hur stor)? Sluten låda av tillräckligt stort format (hur stor)? Fritt upphängt element (utan baffel alls) och mätning exakt i mittaxeln?
Johan_H skrev:"Ekofritt rum"...
...Går det att mäta utomhus på nåt tyst ställe? Om man vill mäta frekvenskurvan och mäter ganska nära elementet behöver det väl inte vara dödstyst om "oljudet" bara ligger nåt tiotal dB under "ljudet"?
gubbslyna skrev:....Tråkigt att dom färdiga filterna rann ut i sanden.....
LypsylateX skrev:Sedan vet jag inte om min personliga ekonomi är sådan att jag inom rimlig framtid har möjlighet att köpa* ersättningsdiskanter till OA-116. Eller så får jag skynda mig som attan innan livet går vidare och det kommer börja komma närmare barn... för då kommer jag absolut inte ha råd.
IngOehman skrev:Vad man kommer att kunna göra med 116 är att renovera dem med nytt
baselement (5 ohm och 8" stort, men motorstyrka nog att klara den rätt
så lilla lådan). Allt man behöver göra är att förse lådan med en ny under-
delsplatta som passar nya baselementet, och förstås anpassa med nytt
filter.
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster