Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
henriksch skrev:Kopplade precis in ännu ett par renoverade OA12:or för testlyssning. Kanske är en gammal get men jag blir så himla nöjd med hur det låter och ser ut. Det känns fint att det är ytterst måttligt uppgraderat orginalskick (bara det praktiska i form av nya terminaler).
Diskanten, de gamla MT20:orna ssss-ar inte alls när de är belagda med två lager solution på kanten, ljudet lyfter och det känns inte som om det kan låta bättre. Det känns fint att de låter som det var tänkt och att det är ompysslat orginal........
bobo skrev:Det du skriver bekräftar en gammal sanning. Bra hifi är tidlös! Det som var bra för 20 eller 40 eller låt säga 60 år sedan låter fortfarande bra (om grejerna bara är hela). Helt enkelt för att det lät riktigt!
//Hasse
lennartj skrev:Nja, jag håller bara med delvis.
Jag gillar Carlsonljudet som princip, men jag har aldrig kunnat med diskantljudet från MT20, 9710 gillar jag inte heller.
Därför uppskattar jag att det kommer nya element som låter renare.
celef skrev:de många ofog som carlssonplanet har lärt ut under flera år är rent ut sagt förjävligt
tycker jag
schmutziger skrev:celef skrev:de många ofog som carlssonplanet har lärt ut under flera år är rent ut sagt förjävligt
tycker jag
Vilka är det?
Tips om att borra upp i botten för att sätta in polskruv, löda om filter eller vad?
Och är det inte lite trångsynt att säga att om om man vill renovera ett par högtalare så ska man köpa några andra?
Så de pi60 ägare av äldre versioner som vill uppgradera sina högtalare till senaste version borde egentligen fundera på att byta till ett annat märke?
Vad tycker ni om Peter Steindls initiativ till modernisering av oa116?
Är den ok om man bygger ny bottenplatta och löddar nytt filter?
Så hur skulle jag gjort med de sc165-element som mätte 0 Ohm över polerna? De var långt förbi min kompetens att sköta om, så jag köpte nytt... var kanske helt fel
Bytet till CT62 diskanter blev ett riktigt lyft.
celef skrev:schmutziger skrev:celef skrev:de många ofog som carlssonplanet har lärt ut under flera år är rent ut sagt förjävligt
tycker jag
Vilka är det?
Tips om att borra upp i botten för att sätta in polskruv, löda om filter eller vad?
ja, allt som inte går att återställaOch är det inte lite trångsynt att säga att om om man vill renovera ett par högtalare så ska man köpa några andra?
har jag sagt så?Så de pi60 ägare av äldre versioner som vill uppgradera sina högtalare till senaste version borde egentligen fundera på att byta till ett annat märke?
nej, det låter ju dumt, både att byta märke och att förstöra lådan/elementen så att originalskick inte kan återställasVad tycker ni om Peter Steindls initiativ till modernisering av oa116?
nej, det är inte ok om inte högtalaren kan återställas till originalskick
tycker jagSå hur skulle jag gjort med de sc165-element som mätte 0 Ohm över polerna? De var långt förbi min kompetens att sköta om, så jag köpte nytt... var kanske helt fel
det är väl ingen fara på taket om originalbasarna behålls på en hylla i garagetBytet till CT62 diskanter blev ett riktigt lyft.
grattis
celef skrev:alla äldre prylar förlorar sin identitet, charm och värde om man förvanskar dom
celef skrev:alla äldre prylar förlorar sin identitet, charm och värde om man förvanskar dom
DIRAVI skrev:celef skrev:alla äldre prylar förlorar sin identitet, charm och värde om man förvanskar dom
I vissa fall är alternativet till en orginalvidrig renovering skrotning.
Är det bättre att kasta bort en gammal ickefungerade pryl, än att bevara den åtminstånde delvis, och ha en fungerande icke orginal?
lennartj skrev:celef skrev:alla äldre prylar förlorar sin identitet, charm och värde om man förvanskar dom
Det beror på...
Om man hittar sällsynta vintage-prylar i mycket gott orignalskick är det självkart för mig att de ska vårdas och bevaras.
Min drygt 20 år gamla CD-spelare är bara tillverkad i 500 exemplar, och den får naturligtvis inte modifieras.
Å andra sidan fick jag för många år sedan tag på ett par avsevärt modifierade Dynaco Mk. III billigt. Dem hade jag inga betänkligheter att slakta och i princip bara återanvända chassier och de förträffliga transformatorerna och låta bygga helt nya förstärkare på den grunden.
Det blev inte så dyrt, och jag har hittills inte träffat på några nya rörslutsteg för under 30.000 kr som de inte "spelat skjortan" av.
Hittar jag ett par risiga eller redan modifierade Sonab/Carlsson har jag inget emot att fortsätta modifiera/uppgradera, men t.ex. mina föräldrars OD11 i perfekt skick har jag bara fixat basarna på.
celef skrev:Vad tycker ni om Peter Steindls initiativ till modernisering av oa116?
tycker jag
Erik_Johansson skrev:celef skrev:Vad tycker ni om Peter Steindls initiativ till modernisering av oa116?
tycker jag
Det är väl väldigt enkelt att återställa dem. Bara att skruva loss de egentillverkade bottenplattorna och skruva fast originalen så är det klart!
/Erik
celef skrev:MP skrev:Om alla behåller de som finns kvar i originalskick så blir det aldrig några rariteter!
om priserna hålls låga så kan alla köpa, och det är ju bara bra
celef skrev:DIRAVI skrev:celef skrev:alla äldre prylar förlorar sin identitet, charm och värde om man förvanskar dom
I vissa fall är alternativet till en orginalvidrig renovering skrotning.
Är det bättre att kasta bort en gammal ickefungerade pryl, än att bevara den åtminstånde delvis, och ha en fungerande icke orginal?
jag står på mig, gör inget om du inte kan återställa till originalskick. oåterkalleliga åtgärder/modifikationer raderar identiteten
men du gör ju såklart som du vill, problemet är dock om alla börjar tänka som du, så har vi snart inga original kvar, och dom få som blir kvar blir då svindyra. se exempel inom antikviteter. men om man är varsam och modifierar med lite förnuft kan man göra mycket utan att något tar skada
P5 skrev:Hur ofta står man i valet mellan att borra hål i lådorna eller kassera dem?
Naqref™ skrev:Tycker man gör som man själv vill.
När det gäller uppgradering av 70-talarna så är det helt orimligt att tro att man får en helt modern högtalare när man uppgraderar. Det finns begränsningar inbyggda i konstruktionerna som gör att man aldrig kommer lika långt som om man bygger en helt ny konstruktion (eller som i fallet med OA116NS att man bygger helt nya delar till lådan). Så ur det perspektivet så känns det dumt att uppgradera öht om man inte vågar lite mer. Då kan man istället behålla högtalarna som de är (fast med renoverade element) och bygga helt nya konstruktioner om man gillar grundsoundet men vill ha något modernare.
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster