OA58 - åtgärda dämpmaterialets förläggning

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Densen

OA58 - åtgärda dämpmaterialets förläggning

Inläggav Densen » 2009-05-30 09:36

Syftet med detta inlägg är endast i syfte att ge information till ägare av Carlsson OA58 högtalare, hur en avvikelse förekommande i dessa högtalare lätt kan åtgärdas.

Jag vill också nämna att det är för mig obekant i vilken utsträckning denna avvikelse förekommer. Detta är i mitt tycke lätt att kontrollera, och justera. I varje fall var det så jag upplevde det.
Jag har inte efterfrågat SSC’s chefskonstruktör om denna åtgärds riktighet, utan litar på Larsen’s trovärdighet.
Jag tar mig också friheten att lämna ut delcitat från information/”brev” jag har fått av John Larsen. Allt i syfte att ge ägare av dessa högtalare en möjlighet att om så önskas justera detta.

Delcitat från John Larsen;

”…När det kom till dämpningens placering fick jag till svar undre halvan skulle vara full och den övre halvan skulle bara ha ett tunt lager på väggarna runt med avbrott för basreflexröret och det fick inte komma för nära röret…”

Alltså för övre delen gäller;

Delcitat från John Larsen;

”…Det skall endast vara rockwool på de två väggar längst bort från röret…”

Och snälla använd nu inte detta inlägg som anledning för att ”diskutera” varför denna avvikelse har uppkommit. Skulle det ”faktiska” förhållandet vara fel, så vänligen håll kommentarer på teknisk saklig nivå. Att jag nu tar upp detta, är INTE att skapa ytterliggare en tråd med diskussioner där oskiljaktigheter belyses, oavsett att säkert någon tolkar det som just det. Tanken på denna avvikelse väcktes bara helt enkelt till liv, och då jag inte har läst något om detta någonstans tidigare vill jag delge denna upplysning.

Jag skulle gärna se en teknisk beskrivning om betydelsen om detta. Gärna utan instick i inlägget varför det blev såhär.

:wink: :oops: :cry:

Tillägg den 31 maj 2009

Citerar IÖ

Men - Det kan alltså finnas skäl för alla ägare av OA-58 att kolla om det sitter tätlister under baselementet.

Det kan även finnas skäl att kontrollera att dämpmaterialet i den
övre delen av lådan sitter som det skall, vilket betyder att det skall
slicka två av de fyra väggarna och att inget dämpmaterial skall ligga
mot eller i närheten av basreflexportens inre mynning. För funktionen
bör det vara minst 5 cm emellan, men är det placerat rätt så är det
betydligt mera.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=30609

:) Passa också på att kolla att det är tätt mellan bas - baffel.
Senast redigerad av Densen 2009-05-31 20:19, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-05-30 11:18

Hur har den här eventuella avvikelsen sett ut då?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Densen

Inläggav Densen » 2009-05-30 11:33

Nästintill runt om.

Återgå till Carlsson Illuminati