Akustik problem

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Skorpio

Akustik problem

Inläggav Skorpio » 2010-06-08 13:11

Hej,

Jeg har et problem med en slags resonant lyd i min stue. Den er på ca. 50m2. Højttalerne står på den lange væg og der er ca. 3 meter imelelm disse og lidt mere en 3 meter til lyttepladsen (der er næsten midt i rummet).

Problemet er en slags resonans eller ekko der høres ved stemmer og bas når der er skruet lidt op. Problemet er der også når der tales højt i rummet. Vægge og loft er beton og gulv er træparket oven på beton. Det meste af gulvet er dækket af tæpper (85%). Der er mange billeder og diverse på vægge og masser af bøger ved bagvæg.

Tidligere havde jeg et tæppe imellem højttalerne og det løste det akustiske problem, men ødelagde noget af magien ved Carlsson lyden.

Spørgsmålet er så hvordan jeg bevarer magien og løser problemet? Hvor skal der sættes ind?

Har selv en ide om at det kan være reflektion imellem væg og loft, men loft skal jo være udæmpet og jeg vil helst ikke tilbage til vægtæppet der gave dårligere lyd end nu! :?

Højttalerne er Carlsson OA52-LE :D
-Chaconne ll, sorte

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-06-08 13:30

Skorpio skrev:Tidligere havde jeg et tæppe imellem højttalerne og det løste det akustiske problem, men ødelagde noget af magien ved Carlsson lyden.

Hade du din tæppe/matta på väggen mellan högtalarna, eller på golvet mellan högtalarna?

Jag tror inte att just ytan mitt mellan högtalarna ska dämpas. Däremot lite närmare och ovanför och utanför högtalarna går det nog bättre.

Det låter också som du har problem med fladdereko.
Om man står mitt mellan två väggar och klappar händerna så kan det bli ett kraftigt efterklangseko om väggarna har stora planparallella ytor. Det måste diffuseras eller dämpas bort.
Om man har tavlor kan det öka diffussionseffekten om man tiltar ut dom en bit upptill.
Ett sådant här innertak med lockpanel kan ju hjälpa till med diffussionen uppifrån, utan att det införs någon dämpning:

Bild

Användarvisningsbild
Skorpio

Inläggav Skorpio » 2010-06-08 15:22

Der er tæpper på gulvet og jeg havde tidligere et tæppe på væggen imellem højttalerne....det tog en del af ekkoet og også Carlsson lyden :-(
-Chaconne ll, sorte

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2010-06-08 15:44

Har du läst inredningstipsen i oa51-Faq tråden?
Där finns en hel del tips

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-06-08 18:55

Prova att rulla ihop några tæpper och ställ på högkant i hörnen.
Det blir intressanta förändringar.
Den som vet mest, tror minst.

Återgå till Carlsson Illuminati