StefanH skrev:Visst är Stigs elementval och filter en stark kombination och har säkert många fördelar, som jag antydda inledningsvis, men anser att LE-filtren ändå gör att det låter bättre. Tycker att det som jag upplevt lite beslöjade ljudet i Stigs utförande försvann.
För att vi inte ska prata förbi varann är det bäst att vi sorterar ut vad vi menar med "Stigs utförande".
Menar du OA51 original, eller med uppgraderingssats från Larsen kallad OA51.2?
Redan våren 1994 förde jag en dialog med Stig om uppgradering av mina OA52 (med serienummer 051) med byte till ScanSpeak 18W Carbon och Vifa 25AG, som det stod på mitt kvitto från Larsen, som tagit hem några element. Om det var på Stigs begäran, eller tvärtom en önskan om Stigs utvärdering och godkännande kan vi lämna därhän. På det stadiet var delningsfiltrets värden och komponentval inte fastslaget,och inte heller leverantör av dämpfilt. Jag fick besked om vilka CFAC-drosslar Stig använde och att de RIFA PFE430 (1 + 1,2 + 1,8 ) uF + PFE225 10nF kondensatorer jag redan hade och Isodakabel kunde vara ok. Drosslarna skaffade jag från Golden Age.
Det är utifrån dessa högtalare jag menar att Stigs elementval står sig bra.
Jämfört med dem låter alla komplett-uppgraderade varianter från Larsen i mitt tycke mer eller mindre beslöjade och/eller färgade, i synnerhet när jag driver mina med de 25 W rörmonoblock i klass-A med KT88 i SRPP-koppling som Erik Andersson konstruerat och byggt på Dynaco Mk.III-chassier på min beställning.
AVR7000's olika modifierade OA51 kan spela starkare än mina OA52 innan de "bryter ihop", men på rimliga nivåer är nog mina de som "låter bäst". Jag tar på inget vis illa vid mig om någon annan som har hört mina OA52 kommenterar med sin uppriktiga mening.
Jag är ju öppen för förbättringar och har extra OA52-par som jag upppgraderaderat till LE exakt enligt anvisningarna, och hoppades att de skulle vara ett lyft, men de är som jag nämnt tidigare en besvikelse. De står nu undanställda i väntan på tid för experiment med eget passivt delningsfilter. Ett sortiment av högklassiga komponenter med alternativa värden ligger och väntar.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]