Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
MP skrev:Då känns det ju dumt och onödigt att komma med råd.
Och hur har du kommit fram till hur mycket det skall fimpas?zapanasta skrev:Nu har jag fått lös basröret i den ena, fimpar det nu så jag får en avstämmning på ca 40 hz i stället för låga 30 som det är orginal...återkommer..
nolimitsoya skrev:Det är bättre att vrida lite på tonkontrollerna än att offra bandbredd och säkerligen effekttålighet på det där viset.
Nattlorden skrev:Klart du kan. Bry dig inte - det är dina högtalare. Stig hade inte din skivsamling när han gjorde dem heller.
Modden verkar ha gjort dig lycklig. Prefekt då ju.
kung skrev:Hur fick du loss röret? Det verkar både häftat och limmat typ.
Jag vill göra precis tvärt om, alltså stoppa i längre rör med rundade portar
zapanasta skrev:nolimitsoya skrev:Det är bättre att vrida lite på tonkontrollerna än att offra bandbredd och säkerligen effekttålighet på det där viset.
Dom tål nog mer effekt nu iom en högre avstämmning, och varför skulle man inte kunna göra så här?
Du kan såklart göra vad du vill.
Effekttåligheten är sämre i lågbasen nu, men det är ju inget du bryr dig om
MagnusÖstberg skrev:Jag är inte ett skit negativt inställd, jag bara berättar hur det blir.
MagnusÖstberg skrev:Ja, du kan ju ha fel
Under avstämningen så faller känsligheten (och effekttåligheten med avseende på mekanisk förmåga) snabbt för en basreflexavstämt högtalare.
Nej, för dig är det säkert bra, du spelar ingen lågbas.zapanasta skrev:MagnusÖstberg skrev:Ja, du kan ju ha fel
Under avstämningen så faller känsligheten (och effekttåligheten med avseende på mekanisk förmåga) snabbt för en basreflexavstämt högtalare.
oki, ja men det spelar ingen roll för min del.Tycker det går att ösa på mer med dom nu,innan så började basarna bottna tidigare (kan ju inte va speciellt mkt tapp i effekttålighet). Dom låter som jag vill nu i alla fall till musik som knappt funkade alls innan
Nej, för dig är det säkert bra, du spelar ingen lågbas.
zapanasta skrev:Dom tål nog mer effekt nu iom en högre avstämmning, och varför skulle man inte kunna göra så här?
Som Magnus förklarade överstyr man en basreflexhögtalare extremt lätt om man utsätter den för frekvenser som ligger under avstämningen. När den gränsen börjar krypa upp mot och över 40hz är det lätt att råka ut för material som får det att fladdra riktigt ordentligt i konerna innan man ens börjat spela speciellt högt.
Se nu till att byta ut diskanterna så låter det flera klasser bättre.
MP skrev:Det var inte heller en förutsättning för det jag skrev.
Ragnwald skrev:Hur många cm kapade du bort ?
Ragnwald skrev:I min ungdom byggde jag ett par basreflexhögtalare med 12"-element och hade just ingen aning om nånting.
Jag tyckte att 50 literslådor såg fint ut och basreflexporten blev enbart ett godtyckligt borrat hål i baffeln.
Jäklar vad bra det spelade, med ordentligt tryck i basen, jag blev nöjd, men knappast några toner i närheten av 20Hz.
LP-filter för skivspelare hade jag inte hört talas om. De höll och såldes så småningom vidare.
Ragnwald skrev:Tvivlar inte på det, det var inte så jag menade. Menar bara att det kan funka fint ändå, utan att egentligen göra rätt.
Eftersom jag nu mer sitter med fyra dedikerade subbasar i lyssningsrummet, så vet jag hur mycket deras koner måste slå för att åstadkomma något vid 20Hz, som kan liknas vid basupplevelse runt den frekvensen.
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster