Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
P5 skrev:Själv funderar jag på att bygga något kul av de två Bremen-basar jag har liggande, ungefär som lennartj har gjort, fast med basreflex istället.
Det borde väl gå att göra något liknande även om man inte har Bremen-basar att tillgå. Peerless har väl lämpliga element?
momus skrev:OK. Schmutziger dissar den lilla XTZ-subben rakt av utan att förklara varför. Må så vara, och självklart finns det bättre subbar, det är jag övertygad om. Men att OA 52 skulle bli sämre med en sån inkopplad är jag inte så självsäkert övertygad om. Men nog om det. Priset och det öppna köpet gör att man i alla fall kan prova. Jag blev i alla fall inte besviken. Men så har jag förstås inga OA 52:or att jämföra med.
Så var det någon som undrade vad som sitter i ett par OA 12.5. Ja, de lärde tvistar förstås om vad som ska följa efter punkten, en fyra eller en femma. Mina är i alla fall OA 12:or med B 65 II och Obi 22:or. Samt filter modifierat efter anvisningar från Grafpro beskrivet i en annan tråd på Faktiskt.
Kanske ska dom heta OA 12.4?. Jag tänkte så här:
1= original.
2= SC165
3= SC165 samt CT 62.
4= B65II och CT 62.
5= B65 II, Obi 22 samt filtermodifiering.
momus skrev:Varför ha en sån liten sub til en piIP? Tycker det luktar overkill. pIP är ju inte direkt känd för slank bas. Misstänker snarare att volymen på subben var för högt uppskruvad. Dessutom är det stor skillnad med skumgummit i ett eller i båda hålen.
Det enda jag reagerar mot är det så oerhört självsäkra avfärdandet.
Notera att metaforen "stampa takten" inte direkt har med lågbasen att göra. Min "stampa takten" sköter OA 12:orna. Subben vaknar bara ibland och pekar på lite bråddjup här och var. Men den sover för det mesta.
Men vi talar alltså om 1500 spänn. Peanuts!
lennartj skrev:Flyttar jag mätmikrofonen några decimeter ändras toppar och dalar inte bara nivåmässigt inbördes utan förskjuts t.o.m. i frekvens.
Frekvensområdet 100 - 300 Hz är svårt att få jämnt över en hyfsat stor lyssningsyta i mitt rum.
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Alikzus och 6 gäster