OA-52LE og subwoofer?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Skorpio

OA-52LE og subwoofer?

Inläggav Skorpio » 2010-09-17 08:15

Jeg overvejer at prøve hvad en subwoofer kan tilføre lyden. Jeg tænker primært på musik gengivelse, men den vil da også blive brugt til film.

Jeg har kig på en 10" fra XTZ som har fået gode anmeldelser og har en fin lille størrelse, der er dog nogle afklarende spørgsmål:

1. Passer XTZ lyden ind i Carlsson universet? Og skal den placeres midt imellem de to OA-52? Jeg kunne godt tænke mig en placering 1-2 meter til venstra for venstre højttaler...

2. Vil den mindre 8" XTZ kunne gøre det ok også, rummet er ca. 50m2 og der spilles ikke højt

3. Er der andre modeller/fabrikanter der egner sig bedre til integration?
-Chaconne ll, sorte

Användarvisningsbild
Skorpio

Inläggav Skorpio » 2010-09-17 10:26

Glemte et vigtigt spørgsmål:

Hvad er anbefalingerne omkring afskæringsfrekvens af OA52, eller skal det overhovedet gøres?
Selvfølgelig skal der eksperimenteres med dette, men hvis det er afgørende skal jeg jo have købt en sub med denen mulighed...
-Chaconne ll, sorte

Användarvisningsbild
momus

Inläggav momus » 2010-09-17 10:33

Jag har visserligen ett litet mindre lyssningsrum (ca 40 m2) och där har jag lyssnat på OA 52 i originalskick. Och var det någonting som jag inte saknade då, så var det bas. Men jag har hört OA 52 i andra miljöer och det är uppenbart att också Carlssonhögtalare som, trots att konstruktionen liksom räknar in rum och placering i ekvationen, låter mycket annorlunda beroende på var man placerar dom. (Ett typiskt exempel är den annars så välrenommerade tidningen HiFi-World som ställde ett par OA 52:or mitt i ett långsmalt rum längs sidorna. Ljudet blev därefter).
En god vän fick aldrig ordning på sina OA 52 utan gav till slut upp och bytte till ett par Canton. Detta trots byte av förstärkare, kablar, matta och t o m möbler. Dom förblev envist slanka och ljusa.
Själv har jag ett par OA 12.5 och dom är inte basskygga. Dom går djupt och är snärtiga. Ändå finns inte den rumsuppfyllande sista oktaven som känns mer fysiskt; när en sextonfotspipa i en orgel till slut släpper ut luft. (Det känns mer än det hörs). Men det klarar inte dom små B 65:orna av. Så jag fick samma idé som du nu fått. Även jag funderade på XTZ:s tiotummare men den blev för stor i mitt rum. Så jag köpte den lilla aktiva (100 watt) åttatummaren. Den är ju också så billig att man nästan skäms! Så risken man tar är inte så stor (dessutom finns öppet köp).
Trots varningarna i instruktionsboken så gjorde jag det som många gör. Jag lät volymen vara alltför hög, vilket gjorde att basen blev för dominerande. Efter en del experimenterande så står potten som styr delningsfrekvensen på "kl 11" och volymen på "kl 10". Dessutom har jag satt skumgummipluggen i vänster basport.
Så ibland undrar jag om subben överhuvudtaget ger någon bas. Men det är bara att spela orgelmusik eller varför inte Scritti Politti "Black beer and white bread", så finns den där. En masse! Plus att andra skivor, både vinyl och CD, får en extra dimension som är svårt att sätta fingret på. Det lilla, lilla bastillskottet gör att upplösningen på nästan allting blir lite större. Nu hörs basen när den finns. Men, det finns ingen bas när det inte finns någon inspelad. (Och jag har inga problem med rumble från skivspelaren).
Jag har dessutom placerat subben till vänster om mina högtalare i ett hörn (som i sig höjer basen ytterligare ca 6 dB). Men jag får inga hörbara problem med den placeringen och jag kan inte riktningsbestämma var basen kommer ifrån. Så vad gäller mitt rum och mina Carlssonhögtalare så kan jag bara rekommendera den här subben. Jag kommer aldrig att koppla ur den.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2010-09-17 10:38

Den mindre 8" XTZ är inte bra alls, särskilt inte till så bra högtalare som OA52, det blir sämre än utan kan jag lova dig.
Förhoppningsvis så kommer det väl något bra förslag som kan passa.

Basmoduler till musik tillför mycket, en slags självklarhet som är lite svår att få till med andra medel kan jag tycka.

Har inte hört XTZ10" och vågar inte säga bu eller bä om den.

Självklart ska du skära vid 80Hz.
Och ska du inte ha 2st?

Användarvisningsbild
P5

Inläggav P5 » 2010-09-17 10:45

Själv funderar jag på att bygga något kul av de två Bremen-basar jag har liggande, ungefär som lennartj har gjort, fast med basreflex istället.

Det borde väl gå att göra något liknande även om man inte har Bremen-basar att tillgå. Peerless har väl lämpliga element?

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2010-09-17 10:48

@ Momus: Vad sitter i OA12.5?
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2010-09-17 11:03

P5 skrev:Själv funderar jag på att bygga något kul av de två Bremen-basar jag har liggande, ungefär som lennartj har gjort, fast med basreflex istället.

Det borde väl gå att göra något liknande även om man inte har Bremen-basar att tillgå. Peerless har väl lämpliga element?

P5
Tycker du ska ändra dig o sälja dem till mig :wink:
Bremen elementen är bara skit ändå. :roll:

frodrak, borde väl va b65oa-ii och t22-oa.
.4 skulle du vara b65oa-ii och ct62
.3 b65oa och ct62
.2 original sc165 och ct62

Användarvisningsbild
momus

Inläggav momus » 2010-09-17 11:22

OK. Schmutziger dissar den lilla XTZ-subben rakt av utan att förklara varför. Må så vara, och självklart finns det bättre subbar, det är jag övertygad om. Men att OA 52 skulle bli sämre med en sån inkopplad är jag inte så självsäkert övertygad om. Men nog om det. Priset och det öppna köpet gör att man i alla fall kan prova. Jag blev i alla fall inte besviken. Men så har jag förstås inga OA 52:or att jämföra med.
Så var det någon som undrade vad som sitter i ett par OA 12.5. Ja, de lärde tvistar förstås om vad som ska följa efter punkten, en fyra eller en femma. Mina är i alla fall OA 12:or med B 65 II och Obi 22:or. Samt filter modifierat efter anvisningar från Grafpro beskrivet i en annan tråd på Faktiskt.
Kanske ska dom heta OA 12.4?. Jag tänkte så här:
1= original (SC 165 med Sonab-logga).
2= SC165 II, III och IV
3= SC165 varianter med CT 62.
4= B65II och CT 62.
5= B65 II, Obi 22 samt filtermodifiering.
Senast redigerad av momus 2010-09-21 15:34, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2010-09-17 11:28

momus skrev:OK. Schmutziger dissar den lilla XTZ-subben rakt av utan att förklara varför. Må så vara, och självklart finns det bättre subbar, det är jag övertygad om. Men att OA 52 skulle bli sämre med en sån inkopplad är jag inte så självsäkert övertygad om. Men nog om det. Priset och det öppna köpet gör att man i alla fall kan prova. Jag blev i alla fall inte besviken. Men så har jag förstås inga OA 52:or att jämföra med.
Så var det någon som undrade vad som sitter i ett par OA 12.5. Ja, de lärde tvistar förstås om vad som ska följa efter punkten, en fyra eller en femma. Mina är i alla fall OA 12:or med B 65 II och Obi 22:or. Samt filter modifierat efter anvisningar från Grafpro beskrivet i en annan tråd på Faktiskt.
Kanske ska dom heta OA 12.4?. Jag tänkte så här:
1= original.
2= SC165
3= SC165 samt CT 62.
4= B65II och CT 62.

Jag har hört den tillsammans med pIP o det var inget som fick mig att stampa takten lite extra direkt, den producerade bara ett odefinierat muller och inte gick den lägre än pip heller, så den tillförde inte något alls.
Kan ha varit rummet, tror det inte.

Användarvisningsbild
momus

Inläggav momus » 2010-09-17 11:47

Varför ha en sån liten sub til en piIP? Tycker det luktar overkill. pIP är ju inte direkt känd för slank bas. Misstänker snarare att volymen på subben var för högt uppskruvad. Dessutom är det stor skillnad med skumgummit i ett eller i båda hålen.
Det enda jag reagerar mot är det så oerhört självsäkra avfärdandet.
Notera att metaforen "stampa takten" inte direkt har med lågbasen att göra. Min "stampa takten" sköter OA 12:orna. Subben vaknar bara ibland och pekar på lite bråddjup här och var. Men den sover för det mesta.
Men vi talar alltså om 1500 spänn. Peanuts!

Användarvisningsbild
P5

Inläggav P5 » 2010-09-17 12:06

momus skrev:Kanske ska dom heta OA 12.4?. Jag tänkte så här:
1= original.
2= SC165
3= SC165 samt CT 62.
4= B65II och CT 62.

SC165 = original, så andra punkten blir överflödig.

/C

Användarvisningsbild
momus

Inläggav momus » 2010-09-17 12:13

Ja, du har rätt utifrån vad jag skrev. Jag menade förstås den senare varianten av SC 165 som nr 2. Där hästskomagneten försvann resp Sonab-loggan. Ska kolla på Grafpros basexposé så vi kan fortsätta med stimulerande hårklyverier.

Användarvisningsbild
Skorpio

Inläggav Skorpio » 2010-09-17 12:23

Jeg savner egentligt ikke bas og mener også klangbalancen er helt fin (ingen lys klang)...

Om der skal være en eller to? Ja, først vil jeg prøve med en for at se om der overhovedet er nogen god virkning...er delefrekvensen anderledes ved en eller to styk?

Jeg vil ikke have basmoduler under OA-52, da jeg ikke finder lyden god når de kommer så højt op....
-Chaconne ll, sorte

Användarvisningsbild
momus

Inläggav momus » 2010-09-17 12:49

1. Vad gäller hårklyverierna: Som nummer två menar jag de sena varianterna av SC 165, dvs II, III och IV. Finns beskrivna på Grafpros tråd "Sextumsbasar genom tiderna".

2. Om antalet subbar tvistar de lärde. Jag kan inte lokalisera subben om jag blundar och i mitt rum känns två stycken subbar som en överflödig lyx. Men, jag har inte provat. En recensent i HiFi-Musik (?) var så begeistrad över den lilla XTZ-subben att han skrev att "köp två stycken" (med tanke på att dom är så billiga. Och bra).

Problemet med den lilla subben är att det inte finns några delningsfrekvenser utskrivna på lådan. Bara en potentiometer som man kan vrida på lite på känn. För min del följde jag tillverkarens rekommendationer och justerade en hel del tills jag var nöjd. Och då trodde jag att basen hade försvunnit. Men den fanns där när den behövdes. Jag upplevde inte att mina OA 12:or förändrade sin klang och basstödet från dom finns fortfarande kvar. Subben går bara in ibland. Och på vissa inspelningar hör jag den överhuvudtaget inte. Och då får jag nöja mig med att det inte finns någon djupbas där. (Som t ex Led Zeppelin 1, originalvinyl).

Vilken frekvens du ska dela vid beror helt och hållet på hur ditt rum "låter" och vilket möblemang du har. Det är bara att lyssna och skruva och lyssna och skruva och lyssna och.....tills man blir lite trött i huvudet.
Dessutom har jag sent omsider förstått att förstärkeriet har en enorm betydelse. Det sägs att t ex OA 12:or låter bra med nästan vad som helst. Men det är en himmelsvid skillnad med klass A. Tycker jag i alla fall.

Så mina högtalare (och min nya förstärkare) står för uppskattningsvis 95% av det gamla ljudet. Det som subben står för är alltså ganska litet, men det är för mig ett viktigt bidrag som bidrar till musikupplevelsen.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2010-09-17 13:44

momus skrev:Varför ha en sån liten sub til en piIP? Tycker det luktar overkill. pIP är ju inte direkt känd för slank bas. Misstänker snarare att volymen på subben var för högt uppskruvad. Dessutom är det stor skillnad med skumgummit i ett eller i båda hålen.
Det enda jag reagerar mot är det så oerhört självsäkra avfärdandet.
Notera att metaforen "stampa takten" inte direkt har med lågbasen att göra. Min "stampa takten" sköter OA 12:orna. Subben vaknar bara ibland och pekar på lite bråddjup här och var. Men den sover för det mesta.
Men vi talar alltså om 1500 spänn. Peanuts!

Ett dåligt köp har inget med om det är billigt eller dyrt.

Och vad menar du med Så liten sub till pIP, luktar overkill? :?
Blir det mindre overkill med en 15" eller vad menar du?

Du kan misstänka vad du vill men skriv inte i något i vad jag skrivit som inte är där.
Xtz w8.16 är dålig enligt mig o det har jag skrivit ett antal gånger nu oavsett om du gillar det eller inte.

Och sen komplettera med en sub som har -3db el -6db vid 28Hz när oa52 är avstämd till 30Hz känns ju inte helt smidigt. tillför ju inget...
oa12 däremot är -3dB 40Hz och där kan den kanske bidra med något.

Användarvisningsbild
momus

Inläggav momus » 2010-09-18 00:54

Smutziger har säkert rätt! Jag vet inte så mycket om elektronik. Jag bara lyssnar och det handlar bara om mig och min lyssningsupplevelse. En liten billig sub som ska komplettera en ganska dyr high end högtalare - det är nog inte "a marriage in heaven". Jag har med sannolikhet helt fel. XTZ lilla sub är säkert totalt fel i sammanhanget. Jag ber så mycket om om ursäkt.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2010-09-18 02:09

En anledning att använda subwoofer till OA52 kan vara att när man placerat dem för bästa ljudbild kan samma placering vara förödande för frekvensgången i basen.

Bild
Så här illa kan det se ut hos mig. :(

Bild
Med 4 subbar kan det bli så här. Flyttar jag mätmikrofonen några decimeter ändras toppar och dalar inte bara nivåmässigt inbördes utan förskjuts t.o.m. i frekvens.

Frekvensområdet 100 - 300 Hz är svårt att få jämnt över en hyfsat stor lyssningsyta i mitt rum.

Mer kommentarer och många fler mätningar finns här.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=811740#811740

@Scorpio: vad uppfattade du för negativt med att höja upp OA52?
Var det just ojämnheterna mellan 100 och 300 Hz?
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-09-18 03:53

Hej!

XTZ har en modell med Peerles 12" XXLS bas som är ett mycket bättre alternativ än den med 10".

Den kan köpas för 3500 SEK om man väljer modellen utan förstärkare. Köp till ett slutsteg, använd modulerna slutna och ge lite aktiv kompensering i lågbasen så har du ett mycket gott system.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Skorpio

Inläggav Skorpio » 2010-09-19 10:33

Når OA52 kommer op fra gulvet, flyttet lydbilledet også opad, det er ikke godt her i min stue. Jeg vil tro at hvis man ikke kan få afstand nok til dem at det kan være en god løsning.

Det er vel også derfor OA51 er lavet på den måde, den er tænkt til mindre stuer end OA52...?

Jeg syntes også klangen fra højttaleren ændrer sig, jeg kan ikke fortælle noget om hvilke frekvenser, men jeg kan gætte på at reflektioner fra det udæmpede loft ændres når højttaleren rykker tættere på (og måske længere væk fra gulv?)

Der er vel en god grund til at OA52 skal stå på gulvet? Jeg ville stille eventuelle basmoduler på ydersiden af OA52, det ville også designmæssigt se bedre ud...
-Chaconne ll, sorte

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2010-09-19 14:29

Visst finns det god grund för att OA52 ska stå på golvet så länge den ska spela fullregister utan subwoofer. Basreflexavstämningen är anpassad för bas/mellanregisterelemetets närhet till både bakvägg och golv.
Med subwoofer och delning vid 80 Hz förändrar jag ju förutsättningarna och kan laborera med att täppa till basreflexöppningen.
Tyvärr måste jag erkänna att jag inte tagit mig tid att läsa in mig i detalj på hur man beräknar inverkan av begränsningsytor som golv och väggar som funktion av frekvens och avstånd.
Mina mätningar antyder dock att frekvensområdet 100-250 Hz tappar nivå med OA52 ovanpå mina 28 cm höga "OB52" i stället för direkt på golvet.
Normalt lyssningsavstånd hos mig är högst 2,5 m och då upplever de flesta som lyssnat hos mig att ljudbilden är något låg med OA52 direkt på golvet, men naturlig ovanpå OB52. Då är diskanten på centimetern när på samma höjd från golvet som i Larsen 6, en ren slump, faktiskt.

Det är kanske tur att inte alla har samma smak, men de flesta som sett min OA52/OB52-kombination ovanpå varann tycker den är snyggare än vid sidan av varandra.
Bild
Här jämför jag OA52.2 med OA52.LE med Focal 905 Electra som "sanity check" (2009).

Bild
Här syns mina "hjälpväggar" som förbättrar mellanbas och perspektivåtergivning jämfört med när högtalarna stod 20 cm från väggen på grund av fönsterbänken (2010).
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-09-19 15:09

lennartj skrev:Flyttar jag mätmikrofonen några decimeter ändras toppar och dalar inte bara nivåmässigt inbördes utan förskjuts t.o.m. i frekvens.

Frekvensområdet 100 - 300 Hz är svårt att få jämnt över en hyfsat stor lyssningsyta i mitt rum.

Det där skriver jag under på.

Vad gäller 8"-subbar, tycker jag man ska vara försiktig med att dömma dem olyssnat.
Har haft ett par Ino Profondus 8"-subbar hemma och testat ihop med mina piP och de rätade ut baskurvan riktigt snyggt, utan att frekvensmässigt spela så värst mycket djupare än vad piP ensamt klarar av.
Den som vet mest, tror minst.

StefanH

Inläggav StefanH » 2010-09-19 17:29

LennartJ, du nämner att dina mätningar antyder en nivåsänkning i de lägre registren när du har OA52 uppå dina basmoduler. Hur upplever du ljudet då, låter det slankt i de lägre registren, med tanke på att dina basmoduler delas vid 80hz.
Kan inte annat än att hålla med dig om att det är bra mycket snyggare med OA52 uppå dina basmoduler är att de står vid sidan av varandra, och snyggare än utan, det ser mer proportionerligt så.
Synd att inte IÖ's OA60 den med större basen inte färdigställdes för försäljning. Kanske de hade varit lösningen, med kraftigare bas än OA52 och en högre högtalare med högre placerad ljudbild.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2010-09-19 18:06

Ja, det låter lite slankt någonstans i övre basregistret, troligen mellan 100 och 250 Hz, som mätningarna antyder, men det är inte en entydig jämn dal. "Mönstret" varierar, som sagt, med bara några decimeters förflyttning av mätmikrofonen.
Kom just att tänka på att jag har en gammal oktavbands-eq från 1980-talet, den sabbar säkert upplösningen om jag kopplar in den, men det kan vara intressant att mäta och lyssna på vad ett lyft vid 125 Hz kan göra och även jämföra igen med att ställa OA52 direkt på golvet.
Av mätningarna att döma borde nog höjningen vara centrerad vid 150 snarare än 125 Hz, men nu vet jag vad jag ska varva valvakan med!

Egentligen behöver jag sällan kraftigare bas än vad OA52 kan prestera, syftet med mina subwoofrar är dels att komma ännu djupare, men viktigare att få jämnare frekvensgång i mellanbasen i en större del av rummet. Se min hemska mätning med 50 Hz-toppen, några inlägg ovanför.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2010-09-21 00:26

Här har jag letat upp en riktigt förfärlig position i rummet,
Bild
bara några decimeter från lyssningsfåtöljen med OA52.LE spelande fullregister ovanpå avstängda OB52 (turkos graf) och samma med +6 dB vid 125 Hz via en gammal Yamaha GE-3 (mörkblå graf).

Nästan samma fast med maxad EQ (turkos graf) och den mörkblå grafen visar när jag aktiverat delningsfiltret och OB52'orna.
Bild.
Min gigantiska 50 Hz-resonans är borttrollad!

En mer närgången mätning på 1 m avstånd från höger OA52.LE fortfarande på OB52 (alla avstängda) men med 80 Hz 18 dB/oktav högpassfiltret inkopplat.
Bild
Här framme verkar det som om jag tappar golvstödet redan vid 250 Hz.
Hade jag haft ett fullständigt flexibelt delningsfilter + eq skulle det vara en intressant test att flytta upp OB52'ornas lågpass till 250 Hz, men troligen skulle jag få en massa nya resonans- och fasproblem.

Nu kommer vi till det jag skulle jämföra med, nämligen OA52.LE direkt på golvet med (blå graf) eller utan (turkos) aktiverade OB52 vid yttersidorna.
Bild
Tyvärr slarvade jag bort mikrofonpositionen jag hade vid de första mätningarna, men nu är det för sent att göra om, med tanke på grannar mm. Om någon undrar motsvarar 0 dB i diagrammet ca 100 dB ljudtryck vid mikrofonen.
Visst låter det lite fylligare mellan 100 och 200 Hz ungefär, men nu stämmer inte de inbördes avstånden mellan mina fyra OB52-lådor så det låter tyvärr inte helt tight i botten. Här behöver flyttas, vridas och vändas fas, mätas och lyssnas mycket mer. Dessutom är ljudbilden lite låg.

:evil: Hrrrm, jag är nästan tillbaka på ruta 1.

Nej, nu är det rena natta!

Användarvisningsbild
Skorpio

Inläggav Skorpio » 2010-09-23 13:00

Ja måske er det i området 100-200Hz der sker noget hvis de flyttes fra tiltænkt position?

Hvis jeg rykker mine ud på gulvet bliver de i hvertfald noget tynde i lyden, men den dybe bas syntes jeg faktisk er ret uændret?

Måske skal der finjusteres på den dæmpning der er på højttaleren, der vel er tilpasset så de umiddelbare reflektioner (vægge og gulv) sammen med den direkte lyd fra enhederne, udgør et homogent mønster?

Og måske skal der så også korrigeres for en loftsreflektion der måske bliver forstyrrende, når loftet kommer nærmere? Det er nok meget afhængig af loftshøjde...
-Chaconne ll, sorte

Användarvisningsbild
Skorpio

Inläggav Skorpio » 2010-09-23 13:02

Men for at vende tilbage til det oprindelige spørgsmål: Er der ikke nogen der har erfaringer med Carlsson OA-52/51/50 og en traditionel subwoofer?

Kan en sådan integreret i lydbilledet? Hvordan skal der deles op og nedad? Placering af subben?
-Chaconne ll, sorte

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-09-23 16:57

Hva er en vanlig subwoofer mener du?

Användarvisningsbild
Skorpio

Inläggav Skorpio » 2010-09-23 20:10

Ragnwald skrev:Hva er en vanlig subwoofer mener du?

En aktiv subwoofer med diverse justeringer, fra eks XTZ, System Audio, AudioVector, DLS, Ace.Bass, etc....
-Chaconne ll, sorte

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-09-23 22:12

De fleste aktive subwoofere er utelukkende bygd for å imponere med film lyd og føler mulch telt, bummer for musikken.

Forestill deg OA-høyttalerne som en fremtidig tre-vanger og basen bør være så tett og harmonisere med dem.
Det er åpent kjøp, kan ta med hjem og lytte.
Hvis du da finner du mer subwoofere, blir det mer kostbart med disse såkalte vanlige. Bygg det selv i stedet, det er mange fine basbyggtrådar på dette forumet.

Haha... google oversatt. :D

Användarvisningsbild
Skorpio

Inläggav Skorpio » 2010-10-06 12:28

En lille opdatering her i tråden:

Jeg har nu skaffet mig en subwoofer, en Velodyne SPL-1000II, der er en aktiv 10" i lukket kabinet.

Jeg startede med den som supplement til OA52'erne og det gik overraskende godt, delefrekens på sub justeret til 45Hz og ingen afskæring nedad på OA52.

Senere har jeg lukket basportene på OA52 og det skulle give et -3dB punkt på 65Hz. Her deler jeg så også fra subben og der er lige et niveau bedre, flere detailjer op i mellemtoneområdet, mere dynamik og lige de sidste tryk og fysisk fornemmelse....når niveauet er fundet...

Subben står op af samme væg som OA52 og lige mid imelelm dem. Fasen er 0 grader.

Næste skridt vil være en elektrisk afskæring af OA52 (jeg vil bruge overføringskondensatorene i min rørpre som højpasfilter) og vil nok fastholde delefrekvensen omkring de 60-70Hz.

Men absolut en anbefaling af aktiv sub herfra, og med mine delefrekvenser har jeg ikke behov for to subs....men med en anden palcering og højere delefrekvens er tingene måske anderledes?
-Chaconne ll, sorte

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2012-06-05 18:42

JA,

Vad vinner man egentligen med en subwoofer om man har Larsen 6or fram i en hemmabio. De spelar ned till 26 Hz? Man kan spela högre utan att det låter ansträngt? Men om man inte vill spela särskilt högt, utan bara uppleva bas, krävs det sub då?

Eller vad blir skillnaden jämfört med de basstöd som gudlike carlssonbyggaren AVR7000 kanske kommer att guida oss med?

Skulle en alternativ väg vara att ha en s k buttkicker i soffan?

Ska man skita idet?

MVH/Cody

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2012-06-06 04:07

Ett bra subwoofersystem ger så mycket mer än bara "mer bas".
Det är få förunnat att hitta fullregisterhögtalare som passar det egna lyssningsrummet så perfekt att de ger bästa frekvensgång i basregistret med samma placering som man får bästa ljudbild, helst samtidigt som placeringen är snygg och praktisk. Med några små subbar kan man optimera egenskaperna var för sig.
Kvalitet, detaljer, att höra skillnad på olika basinstrument, mina Bremenbasar kan många saker mycket bättre än jag vågat drömma om, jämfört med OA52 ensamma, i synnerhet under 60 Hz.

Förr visste jag inte hur mycket information det kan fiinas nere i djupen, jag var bara glad att det kom ut lite djupa toner övehuvudtaget.

tct98

Inläggav tct98 » 2012-06-06 09:54

Köpte ett par OA51LE2 för några månader sen som låter fantasktiskt bra.
Fick med ett par basar OB51 med SEAS L22RN4X/P element i.
Testade länge med "basstöd" via delningsfilter att tillföra låga frekvenser till OA51. Blev ganska bra efter lite experiment.
Har även en XTZ 99 W10.16 sub som användes mest till film.
Kom på iden att använda XTZ förstärkaren (300W) att istället driva OB51.
Frekvensdelningen 80Hz sker via hembiorecievern . Detta blev en fullträff. Basen lyfte rejält och spelar musik och film alldeles utmärkt. Dom är avstämda till 22Hz med hjälp av ett papprör som är instoppat i originalröret.

Återgå till Carlsson Illuminati