Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
bomellberg skrev:Jag har eventuellt en snickare på gång, med femaxlig fräs och eget högtalarintresse.
avr7000 skrev:typ 74 mm i diameter och så urtag för anslutningsstiften...
johaneriksson skrev:
Jag skulle gjort basreflexporten på samma sätt som i pdf filerna som avr7000 lagt upp på oa52, möjligen med mindre rundning men det får Paa förklara varför
http://user.faktiskt.io/avr7000/carlsson/oa52/pdf/
bomellberg skrev:Kanske någon vill göra dem i björkplywood, så som originalet.
Naqref skrev:Har för mig att det finns en bra bild på hur det ser ut i mini-OA-51 men hittar inte den bilden
bomellberg skrev:Paa: Eftersom röret sitter så nära botten/bakvägg, är det ok att expandera flänsen på insidan inåt? Fortfarande fyrkantig men större inåt lådan.
Om röret sitter med samma avstånd mellan bakvägg och botten, är det den enda detalj som är likadan mellan höger och vänster högtalare.Baksidan kan bli det också, om vi gör den avtagbar.
paa skrev:Naqref skrev:Har för mig att det finns en bra bild på hur det ser ut i mini-OA-51 men hittar inte den bilden
Är det dessa bilder du menar:
Naqref skrev: Priset kommer nog inte att öka med 1000kr bara för att man gör baksidan avtagbar men kanske 100kr per låda. Det tycker jag är en helt ok kostnad för fördelen det medför. Speciellt om det kommer ännu nyare uppgraderingar...
KarlXII skrev:Naqref skrev: Priset kommer nog inte att öka med 1000kr bara för att man gör baksidan avtagbar men kanske 100kr per låda. Det tycker jag är en helt ok kostnad för fördelen det medför. Speciellt om det kommer ännu nyare uppgraderingar...
+1. Åtkomlighet är minst sagt viktigt.
Naqref skrev:Behövs nog inga nerfräsningar om man gör lådan som orginal. Där sitter ju stödlister typ överallt. Bara att fästa och täta bakstycket mot stödlisterna. Lite tätningslist och 228.4 st skruvar så sitter det bättre än berget.![]()
Det bästa är väl kanske annars om man gör lite extra nerfräsningar i sidostyckena samt topp och botten också.
RogerGustavsson skrev:Kan det vara en fördel att göra lådan lite större? OA-52 har väl en större volym och lägre avstämning?
johannesk skrev: Jag har ritat in en väggtjocklek på 16mm. Men var kommer faneret in? Är väggtjockleken egentligen 16+faner
RogerGustavsson skrev:Kan det vara en fördel att göra lådan lite större? OA-52 har väl en större volym och lägre avstämning?
UnholyRishna skrev:Tjena!
Hur går det med klonerna? Och då menar jag kloner, inte några nya varianter med andra egenskaper. Då tappar i alla fall jag intresset!![]()
Jag vill ha tag i ett par lådor!!
Mvh /
bomellberg skrev:UnholyRishna skrev:Tjena!
Hur går det med klonerna? Och då menar jag kloner, inte några nya varianter med andra egenskaper. Då tappar i alla fall jag intresset!![]()
Mvh /
Jag med!
Snickaren hade ett produktionsmöte med sin tekniker förra måndagen. Tyvärr hann han sticka på mässa hela denna vecka innan jag frågat vad de kom fram till.
avr7000 skrev:Inte för att hissa förhoppningarna hos någon men.... Jag lånade ut mina OA51.LE2 till en kompis (eller kompis, kompis) som har möbelsnickeri...
Det finns ju en liten chans att detta utmynnar i att han kan göra och sälja lådor i rå mdf, jag återkommer med mer info om och när jag har någon.
Stefan
bomellberg skrev:UnholyRishna skrev:Tjena!
Mvh /
Jag med!
Snickaren hade ett produktionsmöte med sin tekniker förra måndagen. Tyvärr hann han sticka på mässa hela denna vecka innan jag frågat vad de kom fram till.
avr7000 skrev:Inte för att hissa förhoppningarna hos någon men.... Jag lånade ut mina OA51.LE2 till en kompis (eller kompis, kompis) som har möbelsnickeri...
Det finns ju en liten chans att detta utmynnar i att han kan göra och sälja lådor i rå mdf, jag återkommer med mer info om och när jag har någon.
Stefan
johannesk skrev:Kanske kommer baksidan att se ut någonting som så här....
avr7000 skrev:Jag var på jobbet och snickarn kom då hem och kidnappade en av mina OA51 för närmare måttagning![]()
Hoppas att det går bra för honom...
Stefan
Naqref skrev:Ang baksidan och fastskruvning så är det ju inte ett större problem här än jämfört med valfri baffel på sonabhögtalare. 16 skruvar per högtalare och med tätningslist så är problemet obefintligt med läckage. Dessutom så kan ju de som vill vara hard core helt enkelt limma bakstyckena. Lösningen som visas möjliggör ju båda alternativen.
En sak man skulle kunna önska på baksidan är ett fräst spår så att man kan köra med vinkelupphängning á la ägghalvorna. Man kan ju tänka sig att man får medlevererat ett extra par baksidor för de som önskar att kunna växla till nyckelhålsupphängningarna (varför någon skulle vilja det är dock bortom mitt förstånd).
F ö najs jobb!
avr7000 skrev:UnholyRishna skrev:Här var det lugnt...
Kaffe med Snickarn
StefanH skrev:Försänka basreflexröret blir snyggast.
Invändigt på sidan för basreflexröret används rörets ytterdiameter.
Utvändigt på sidan för basreflexröret används rörets innerdiameter.
På så vis täcker man basreflexrörets cirkulära ände.
Gäller då bara att korrigera basreflexrörets längd i förhållande till hur mycket material man väljer att ha kvar med lilla hålets diameter.
Eller hur? För inte vill vi införa en radie på utloppet?
petersteindl skrev:Stig hade designat in en radie vid nykonstruktion.
MvH
Peter
johannesk skrev:ny modell att ladda ner:
http://www.speedyshare.com/files/27439493/oa51.skp
Nu är baffeln 16mm tjock, som den skall vara. Eftersom den nu skjuter in ett par mm jämfört med andra sidor bildas det möjlighet till små hål i möte med mellanvägg och i ena hörnet mot bakvägg. I möte med mellanvägg är väl inte detta ett stort problem.
I möte med bakvägg skapas utan tätning en extra basport (på 0,3mm) vilket inte är meningen. Detta går ju att lösa genom mer avancerad gerning, avancerad sågning av 15*15 listerna eller med lite tätningsmassa(silikon,lim eller dyl) och/eller tätninglist.
Den nya modellen har rundade basportar med radie på 6 och 8 mm som tillval.
Inte helt givet hur man skall placera in baffeln mot resten. Har du några tips? :)
Ragnwald skrev:Man får nog snickra ihop en jigg.
paa skrev:Man kan ju ha kvar listerna innanför bakstycket, så det finns något att skruva det i.
KorkSniff skrev:Så vackert avr! Kulturgärning av episka proportioner!
avr7000 skrev:KorkSniff skrev:Så vackert avr! Kulturgärning av episka proportioner!
Jag skall inte ha nån cred i detta!
Det är en kille jag känner som är mycket duktig snickare som pillar med detta...
Jag hoppas att han tycker det är kul så att han bygger nåt par till sig, bygger några par till mig och att det går att lösa så att han kan bygga fler om intresse finns (nån form av gruppköpsbeställning kanske?).
Stefan
avr7000 skrev:KorkSniff skrev:Så vackert avr! Kulturgärning av episka proportioner!
Jag skall inte ha nån cred i detta!
Det är en kille jag känner som är mycket duktig snickare som pillar med detta...
Jag hoppas att han tycker det är kul så att han bygger nåt par till sig, bygger några par till mig och att det går att lösa så att han kan bygga fler om intresse finns (nån form av gruppköpsbeställning kanske?).
Stefan
johannesk skrev:Ok, Jag trodde plattan var tillverkad för oa51.
Bredden stämmer ju bra med min gissning. Höjden däremot, som jag var säker på, skiljer sig med 3,5 mm. Den borde ju vara (48-10)x2=76mm om
48mm=avstånd från frontbaffelns övre kant till centrum på diskanthål. 10mm=avstånd från övre kant till kant på diskantplattan.
Då kanske avståndet från baffelns övre kant till diskanthålcentrum egentligen skall vara 49,75mm ?
avr7000 skrev:Här snickarns egna nybyggda cloner...
Jag skall dit i kväll och klämma, känna och lukta på dem och ge honom OA51 plastdetaljerna...
Just nu vet jag inte alls om det blir någon fortsättning på detta men jag skall naturligtvis fråga i kväll.
Stefan
avr7000 skrev:Nu har jag klämt på dem![]()
De var makalöst fina med varenda skarv och hörn i perfekt utförande!
/Stefan
avr7000 skrev:För tidigt för mig att säga ännu... lite positivt kändes det allt i den frågan![]()
Men då får det antagligen bli frågan om något med ordning och reda som pK, ett antal förbeställningar etc.
Stefan
johannesk skrev:Uppdaterad pdf med nya mått på bl.a. diskantplattan. Även en enkel ritning på en ogerad låda:
http://www.speedyshare.com/files/27772894/oa51.pdf
KorkSniff skrev:Håller på och filar på ett dammskydd, gillar inte L:s fullt ut...
Någon som har kontakter på 3d-printer?
Nån som vet vilket tyg som funkar, samt om det går att beställa med tryck etc!?!?![]()
![]()
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster