Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
avr7000 skrev:Larsen 6 är en "komplett" högtalare och klart värd de extra pengarna den kostar jmf L4.
Milner skrev:Jag har upptäckt ett par grova konstruktionsmissar som jag tänker rätta till.
Milner skrev:Jag har upptäckt ett par grova konstruktionsmissar som jag tänker rätta till.
oa51 skrev:Det är väl ändå en hädelse att säga som om en högtalare som är konstruerad av den store.
Vem är "den store"
Johan_Lindroos skrev:Milners förslag på åtgärder är totalt meningslösa i ljudförbättringshänseende.
avr7000 skrev:Johan_Lindroos skrev:Milners förslag på åtgärder är totalt meningslösa i ljudförbättringshänseende.
Johan, -även om du är, och även just därför, något av en auktoritet här på faktiskt, kan du kanske skriva din åsikt just som din åsikt...
Milner skrev:Ok då!
Delningsfiltret sitter på den mest vibrerande delen av lådan.
Det kommer att placeras på ett annat ställe.
Ovansidan av diskantplattan vibrerar kraftigt i takt med basljudet.
Det är lite brist på utrymme men där ska det stagas upp på något sätt.
Jag kommer att sätta terminal på baksidan för att slippa problemet med att inte kunna använda vilka kablar jag vill.
Helst vill jag att filtret ska vara hardwired för bästa ljud om jag lyckas få bort dom limmade komponenterna.
Det blir även biwiringsmöjlighet, om det är en förbättring tvistar de lärde om.
Blir inte det bra är det ju bara att sätta kablarna på samma kontakter.
Slutligen ska dom tråkiga grå lådorna marmoreras![]()
Det finns lite att ta tag i så att säga!
Hoppas det här ska stilla er nyfikenhet.
Jag funderar också på att lägga upp lite bilder här under arbetets gång.
Just nu väntar jag på att snigelposten med mina terminaler ska anlända.
RogerGustavsson skrev:Men IÖ bruakr vara noga med att delningsfilterkomponenterna ska vara okänsliga för mikrofoni. Är det filtrets rörelse som orsakar missljudet? Vad är det för yta som vibrerar? Är det något fel på just dina exemplar eller är detta ett allmänt fel? Biwire ger IÖ inte mycket för, speciellt inte när det är dimensionerat för vanlig enkel inkoppling (finns en gammal artikel av IÖ om vad som händer när man biwirar). Att något ligger och vibrerar kan inte vara bra. Är det plast eller metall i diskantplattan?
StefanH skrev:Den store! Ursäkta men jag trodde att IÖ stod för denna konstruktion?
Inte för att jag vill ta äran av IÖ, men på avdelningen Carlson illumitati bör ingen annan benämnas med det epitetet än Stig enligt mitt förmenande.
Om jag nu inte fått allt om bakfoten?
Skorpio skrev:Det norske HIFI magasin Fidelity testede Carlsson OA-50.2 opgraderings kit (i 2005). Det interessante i denne sammenhæng er følgende formulering fra anmelderen:
"Men en ting må nevnes.
Spolene i delefiltrene synger! Dette er mest hørbart
på feminin vokal og pianotoner, og kun om
du spiller høyt. Ja… jævlig høyt, når jeg skal
være ærlig, egentlig litt høyere enn de kan like.
Uansett sendte jeg en beskjed til produsenten
om saken, og jeg kan derigjennom skryte til
leserne om at jeg faktisk er en av gullørene! For
dette kunne produsenten fortelle: Tack för påpekande.
Jag är också medveten om att delningsfiltret
spelar med, men dock åtskilliga dB under
lyssningsnivå. Vi har kört detta koncept i 22 år,
och du är den första att påpeka detta!!! Sitat
slutt. Og 1-0 til Fidelity!"
StefanH skrev:petersteindl, det du nämner om att Bertil Alving tog fram ett eget delningsfilteralternativ låter intressant. Är det något du skulle kunna kolla upp om han kan dela med sig av? Eller åtminstone vad han ansåg problemen med originalfiltrets verkan var.
avr7000 skrev:Ska man byta kabel i en Carlsson så skall det i så fall vara till Nordost Valhalla...
Milner skrev:avr7000 skrev:Ska man byta kabel i en Carlsson så skall det i så fall vara till Nordost Valhalla...
Det finns nog tyvärr ingen garanti för att det skulle bli bättre, om man ska vara lite negativ.
Jag har provat olika högtalarkablar till OA 58:orna och dom dyraste (16500:-) är inte bäst.
Johan_Lindroos skrev:Milner, jag ber om ursäkt för att jag kanske var lite "neggo" tidigare i tråden.
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster