Carlsson eller Larsen

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Milner

Carlsson eller Larsen

Inläggav Milner » 2011-01-19 20:39

Hej!
Jag är helt ny på det här forumet.

Det kanske är läge för en kort presentation:

Jag är 48 år gammal och har provat det mesta inom hifi känns det som.
Det har även blivit en del hemmabyggen genom åren.
För jättelänge sedan hade jag ett par OA 14, det är väl enda kontakten jag haft med märket.

Jag har nu "återupptäckt" Carlssonhögtalare genom att jag fick låna grannens OA 58 medan han var på semester.
Dom spelar så underbart bra här i mitt rum så nu skulle jag vilja få tag i ett par.
Det verkar inte bli det lättaste med tanke på att inga är till salu (om jag inte kan övertyga grannen om att sälja sina).

Nu till min egentliga fråga, det här verkar ju vara rätt forum för det:
Om jag måste köpa Larsen, vilken modell i så fall?

OA 58 upplever jag att dom har en liten dipp i övre mellanregistret, men det är ingen direkt nackdel då den gör att en stor mängd av mina skivor från 60 och 70- talet låter behagligare.
Jag gissar att det är Larsen 4 som gäller då?

Med Larsen 6 som rimligen har högre upplösning kanske det i stället blir påträngande med den här musiken?

Oerhört tacksam för svar!

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2011-01-20 09:21

Hej och välkommen!
Ang modellerna så är det nog L4 som är mest lik OA58. Jag har aldrig
hört dem sida vid sida iofs. Jag har själv ett par L4:or i matsalen och de
funkar alldeles utmärkt. Skulle jag köpa ett par till huvudstereon skulle
det nog bli ett par 6:or för att jag upplever att de har "lite mer av allt".
Både Larsen 4 och Larsen 6 ser man för övrigt titt som tätt på
begagnatmarknaden för runt 4000:- resp 7000-8000:-

/JS

Användarvisningsbild
Milner

Inläggav Milner » 2011-01-20 12:49

Tack för informationen.
Det lutar nog åt Larsen 6 verkar det som.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2011-01-20 15:54

Larsen 6 är en "komplett" högtalare och klart värd de extra pengarna den kostar jmf L4. och då är L4 inte på något sätt dålig! -det är bara L6 som är så bra :)

Var bor du?
Har du Hifi -affär i närheten som säljer dem så att du kan låna hem och testa.

Mvh
Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Milner

Inläggav Milner » 2011-01-20 23:19

Oskarshamn, här är reni hifi- öknen.

Det verkar som jag har fått till det över förväntan med mina egna högtalare så det blir nog inte aktuellt trots allt.
Men visst hade det varit jättekul att testa här hemma!

Användarvisningsbild
Persson

Inläggav Persson » 2011-01-21 11:41

Helt öken är det inte! Jag bor bara några mil från O-hamn :wink:

Användarvisningsbild
Milner

Inläggav Milner » 2011-01-21 16:15

Det finns ju en del entusiaster här omkring, men butiker är det sämre med.
Den som finns här i stan är ju ett stort skämt.

Användarvisningsbild
jullejalle

Inläggav jullejalle » 2011-01-21 16:44

Brunby hifi kalmar har jag för mig säljer larson.

Användarvisningsbild
Milner

Inläggav Milner » 2011-01-21 19:04

Enligt internet gör han det, men jag har aldrig sett några där.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2011-01-21 19:41

avr7000 skrev:Larsen 6 är en "komplett" högtalare och klart värd de extra pengarna den kostar jmf L4.

Medhåll från flanken i söder. Ett alternativ kanske kan vara OA51 eller 52 med någon LE-uppgradering?!

Jag har själv för avsikt att byta mina L6or mot en OA51.LE2-lösning. Dock är detta byte utan en kompletterande baslösning endast en uppgradering i diskantområdet (åtminstone som jag ser det). Som tur är har jag avsikt att fixa lite med basområdet också... 8)

Användarvisningsbild
Milner

Inläggav Milner » 2011-01-31 21:22

Jag fick köpa grannens OA 58:or så nu behöver jag inte fundera mer.
Det lite tillbakadragna mellanregistret fick jag liv i med hjälp av rätt högtalarkabel. :)

Användarvisningsbild
Milner

Inläggav Milner » 2011-02-01 23:29

Nu är dom nedplockade för lite förbättringar.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2011-02-02 00:00

Milner skrev:Nu är dom nedplockade för lite förbättringar.

Nu får du allt förklara vad du har i kikaren..! Säger en nyfiken :)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Milner

Inläggav Milner » 2011-02-02 00:52

Jag har upptäckt ett par grova konstruktionsmissar som jag tänker rätta till. :D

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2011-02-02 12:13

Aha fram med motorsågen kapa den störande luvan på toppen och in med elementen i fronten :lol:

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-02-02 12:57

Kabelbyte i lådan? 8O
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-02-02 13:00

Milner skrev:Jag har upptäckt ett par grova konstruktionsmissar som jag tänker rätta till. :D

Det är väl ändå en hädelse att säga som om en högtalare som är konstruerad av den store. 8O :wink:
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-02-02 13:49

Milner skrev:Jag har upptäckt ett par grova konstruktionsmissar som jag tänker rätta till. :D

Du är inte ensam om det omdömet. Det tyckte även Bertil Alving då det begav sig.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Milner

Inläggav Milner » 2011-02-02 18:29

Ok då!

Delningsfiltret sitter på den mest vibrerande delen av lådan.
Det kommer att placeras på ett annat ställe.

Ovansidan av diskantplattan vibrerar kraftigt i takt med basljudet.
Det är lite brist på utrymme men där ska det stagas upp på något sätt.

Jag kommer att sätta terminal på baksidan för att slippa problemet med att inte kunna använda vilka kablar jag vill.

Helst vill jag att filtret ska vara hardwired för bästa ljud om jag lyckas få bort dom limmade komponenterna.
Det blir även biwiringsmöjlighet, om det är en förbättring tvistar de lärde om.
Blir inte det bra är det ju bara att sätta kablarna på samma kontakter.

Slutligen ska dom tråkiga grå lådorna marmoreras :D
Det finns lite att ta tag i så att säga!

Hoppas det här ska stilla er nyfikenhet.
Jag funderar också på att lägga upp lite bilder här under arbetets gång.
Just nu väntar jag på att snigelposten med mina terminaler ska anlända.

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2011-02-02 18:30

Det är väl ändå en hädelse att säga som om en högtalare som är konstruerad av den store.

Vem är "den store" :?:

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2011-02-02 19:26

oa51 skrev:
Det är väl ändå en hädelse att säga som om en högtalare som är konstruerad av den store.

Vem är "den store" :?:

Det finns många stora, men vi är väl i Carlssondelen av Faktiskt.se :)

Naqref (som jobbar i samma anda) kör hårt för att hämta in, han jobbar på fint :D
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

StefanH

Inläggav StefanH » 2011-02-02 22:38

Milners beskrivna "grova konstruktionsmissar" var kanske inte vad som jag hoppades på så mycket inriktad på ljudåtergivningen.

Det blir nog i mitt tycke mer spännande när Naqref presenterar LE-varianten av dessa.

Den store! Ursäkta men jag trodde att IÖ stod för denna konstruktion?
Inte för att jag vill ta äran av IÖ, men på avdelningen Carlson illumitati bör ingen annan benämnas med det epitetet än Stig enligt mitt förmenande.
Om jag nu inte fått allt om bakfoten?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2011-02-02 23:23

Milners förslag på åtgärder är totalt meningslösa i ljudförbättringshänseende.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Milner

Inläggav Milner » 2011-02-02 23:52

Johan_Lindroos skrev:Milners förslag på åtgärder är totalt meningslösa i ljudförbättringshänseende.

Hur kan du veta det?
Har du provat, det har jag.
Annars tycker jag inte du ska uttala dig alls!

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2011-02-03 00:35

Johan_Lindroos skrev:Milners förslag på åtgärder är totalt meningslösa i ljudförbättringshänseende.

Johan, -även om du är, och även just därför, något av en auktoritet här på faktiskt, kan du kanske skriva din åsikt just som din åsikt...

Jag tror faktiskt.se att det finns förbättring att hämta i att göra nåt åt den otroligt veka frontplattan...
Vifa körde slut på sitt gjutverktyg för en "avkapade" T11 diskanten och levererade efter detta diskanterna med en avsågad (svagare) D25 frontplatta. Denna är så vek och diskanten sitter endast fast i ena änden i två skruvar att det hände faktiskt.se att diskanter bröts av i frakten (p g a G-krafter i hantering) och att Larsen fick skicka nya...

Jag kanske inte skulle sätta min högerarm på det men jag tror nog att det finns mätbar intermodulationsdistortion i diskantområdet p g a den veka sladdriga fastsättningen av diskantplattan.

Mvh
Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
PLEX

suck...

Inläggav PLEX » 2011-02-03 00:36

Ja det var ju ett tag sedan...
Presentera bara vad du gör gärna med bilder så kanske detta kan vara kul att se slutresultatet på.
Jag kan tycka att använda sig av uttrycket "grova konstruktionsmissar" är väldigt respektlöst, brist på ödmjukhet... Ja helt enkelt tråkigt!!
Men även fast man går ut hårt kan man ju "ångra sig"...
Är ändå intresserad av ändringarna... så kom igen!!
Inte så mycket tjafs utan bilder och beskrivningar först!!

Mvh Micke PLEX

Användarvisningsbild
faulhund

Inläggav faulhund » 2011-02-03 01:36

avr7000 skrev:

Johan, -även om du är, och även just därför, något av en auktoritet här på faktiskt, kan du kanske skriva din åsikt just som din åsikt...

+1: Ja, på det sätet bör man i varje fall inte hälsa en ny deltagare på forat välkommen ...

Alltså: Välkommen, Milner!

Och grabbar: Det kostar bara ett par ord att vara hövlig.
Om det är någon här som jag inte har förolämpat i kväll, så ber jag denne om ursäkt. (J. Brahms)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-02-03 01:57

Milner skrev:Ok då!

Delningsfiltret sitter på den mest vibrerande delen av lådan.
Det kommer att placeras på ett annat ställe.

Ovansidan av diskantplattan vibrerar kraftigt i takt med basljudet.
Det är lite brist på utrymme men där ska det stagas upp på något sätt.

Jag kommer att sätta terminal på baksidan för att slippa problemet med att inte kunna använda vilka kablar jag vill.

Helst vill jag att filtret ska vara hardwired för bästa ljud om jag lyckas få bort dom limmade komponenterna.
Det blir även biwiringsmöjlighet, om det är en förbättring tvistar de lärde om.
Blir inte det bra är det ju bara att sätta kablarna på samma kontakter.

Slutligen ska dom tråkiga grå lådorna marmoreras :D
Det finns lite att ta tag i så att säga!

Hoppas det här ska stilla er nyfikenhet.
Jag funderar också på att lägga upp lite bilder här under arbetets gång.
Just nu väntar jag på att snigelposten med mina terminaler ska anlända.

Mig veterligen var det snarast frekvenskurvan och delningsfiltret som Bertil Alving var missnöjd med. Bertil har vad jag vet gjort sina egna delningsfilter, men jag vet inte om han har högtalarna kvar idag.
Välkommen till faktiskt förresten.

Just de sakerna du nämner har nog både den Store (Ingvar Öhman) och den Lille (John Larsen) designat in, skulle jag tro 8) :D

Hardwire gjordes nog inte på Carlssonhögtalare. Inte vad jag kan minnas i varje fall. Lycka till med ombyggnaden.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

StefanH

Inläggav StefanH » 2011-02-03 08:23

petersteindl, det du nämner om att Bertil Alving tog fram ett eget delningsfilteralternativ låter intressant. Är det något du skulle kunna kolla upp om han kan dela med sig av? Eller åtminstone vad han ansåg problemen med originalfiltrets verkan var.

Användarvisningsbild
Milner

Inläggav Milner » 2011-02-03 11:40

Det enda som jag inte är nöjd med i ljudet är att mellanregistret är aningen förhöjt i lägre röstområdet, speciellt kvinnoröster får en onaturlig klang som jag tycker är störande.

När jag kände på olika delar av högtalaren vid spelning upptäckte jag att delningsfiltret vibrerar kraftigt.
Det måste bli rejält med mikrofoni tänkte jag, så jag lossade helt enkelt skruvarna till det så att det fick hänga bara i kablarna mot en skumgummibit under.

Jag spelade samma låt igen med Patricia Barber och nu var den konstiga höjningen borta.
Det testades med flera kvinnliga artister: likadant där.

Diskanten vibrerar jättemycket i takt med basljuden och jag tycker att det säger sig självt att det inte kan vara bra.
Jag har gjort en mall i papp som jag ska ta med till jobbet och göra en förstärkning i rostfritt stål som ska vila mot magneten med segt självhäftande skumgummi emellan.

Jag tycker att det är en grov miss att sätta delningsfiltret på en så vibrerande yta.
Likadant med diskanten, man kunde väl ha låtit plattan gå upp lika långt som diskanten så att den hade stöd bakom sig.

Ni som har såna här högtalare: spela och känn själva så får ni se.

Johan Lindroos påhopp gjorde att jag tappade sugen och tänkte strunta i det här forumet. :(
Eftersom ni andra var så positiva så fortsätter jag.

Nu har även posten anlänt så nu tänker jag sätta igång.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-02-03 12:15

Det finns många negativa människor i världen.
Kanske ända upp mot 10%, vilket ju är jättemånga!
Men det är ju ingen anledning att hoppa av alltihop.
Det gäller att försöka bortse från det negativa.
De positiva människorna, vilka ändå är de allra flesta, har ju glädje och utbyte av varann i alla fall, både i verkligheten och här på forumet!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-02-03 12:15

Men IÖ bruakr vara noga med att delningsfilterkomponenterna ska vara okänsliga för mikrofoni. Är det filtrets rörelse som orsakar missljudet? Vad är det för yta som vibrerar? Är det något fel på just dina exemplar eller är detta ett allmänt fel? Biwire ger IÖ inte mycket för, speciellt inte när det är dimensionerat för vanlig enkel inkoppling (finns en gammal artikel av IÖ om vad som händer när man biwirar). Att något ligger och vibrerar kan inte vara bra. Är det plast eller metall i diskantplattan?

Användarvisningsbild
Milner

Inläggav Milner » 2011-02-03 12:34

RogerGustavsson skrev:Men IÖ bruakr vara noga med att delningsfilterkomponenterna ska vara okänsliga för mikrofoni. Är det filtrets rörelse som orsakar missljudet? Vad är det för yta som vibrerar? Är det något fel på just dina exemplar eller är detta ett allmänt fel? Biwire ger IÖ inte mycket för, speciellt inte när det är dimensionerat för vanlig enkel inkoppling (finns en gammal artikel av IÖ om vad som händer när man biwirar). Att något ligger och vibrerar kan inte vara bra. Är det plast eller metall i diskantplattan?

Alla komponenter påverkas av mikrofoni enligt mig, i alla fall när det vibrerar så här extremt.
Ja, det är filtrets vibrationer som orsakar mellanregistrets murrighet (felet skulle således vara kvar vid någon form av uppgradering t.ex filterkomponenter eller element).

Ytan som filtret sitter på är ju ett halvt papprör ca 5 mm tjockt dessutom precis bakom baselementet.

Biwire har gjort vissa högtalare bättre ,andra inte enligt min och andras åsikt.
Att ett filter skulle vara dimensionerat för det ena eller andra låter konstigt för mig, det är ju fortfarande samma delningsfrekvens och branthet oavsett.
Enda skillnaden är ju att man delar på bas och diskant i filtret så att dom får var sin egen kabel på insignalen.

Det är ju som vanligt bara att prova, blir det inte bra så är det ju bara att koppla dom på samma ingång (eller använda kortslutningsblecken på terminalen men det ger en liten försämring när signalen måste gå genom guldpläterad mässing).

Diskantplattan är av plast, hade den varit av aluminium så hade problemet varit betydligt mindre.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-02-03 12:38

När det gäller delningsfilterkomponenterna så är de relativt okänsliga för mikrofoni (spolarna är bl a hellackade). Dessutom är den mikrofoni som kan ev åstadkommas av att delningsfilterkortet skakar lite fram och tillbaka rätt låg i förhållande till den mikrofoni som kan åstadkommas genom att kondenstatorernas kapacitans moduleras av ljudtryck inne i en låda. Det är därför en entydigt bra åtgärd att se till att kortet inte vibrerar men att göra det och samtidigt flytta in det i lådan är inte entydigt en fördel. Kanske är en bra kompromiss att man helt enkelt dämpar kortet och samtidigt dämpar ytan det sitter på? M h a något lagom hårt kladd mellan kort och papprör.

Att styva upp diskanten är troligtvis en entydigt bra åtgärd. Den sitter så fritt p g a ljudmässiga saker men eftersom samma diskant sitter betydligt mindre fritt och där baffeln stödjer diskanten mer på Larsen 4 och inte har några ljudmässiga konsekvenser av det så kan man nog gissa att konstruktionen kan optimeras en del på den punkten. Om diskantbaffeln är i plast dessutom så kan den bytas mot den betydligt styvare i metall. Finns för en spotstyver hos Larsen.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-02-03 12:47

StefanH skrev:Den store! Ursäkta men jag trodde att IÖ stod för denna konstruktion?
Inte för att jag vill ta äran av IÖ, men på avdelningen Carlson illumitati bör ingen annan benämnas med det epitetet än Stig enligt mitt förmenande.
Om jag nu inte fått allt om bakfoten?

Jag använde orden för att åstadkomma ett mentalt lappkast. ;) Visst är det som du säger.

Kanske ska vi rangordna personerna efter längd (som som Peter antyder)?

Om Stig var längst och John är minst så blir det;
Stor = Stig
Mellan = IÖ
Liten = John

Själv är jag längre än IÖ. 8)

Användarvisningsbild
Skorpio

Inläggav Skorpio » 2011-02-03 20:35

Det norske HIFI magasin Fidelity testede Carlsson OA-50.2 opgraderings kit (i 2005). Det interessante i denne sammenhæng er følgende formulering fra anmelderen:

"Men en ting må nevnes.
Spolene i delefiltrene synger! Dette er mest hørbart
på feminin vokal og pianotoner, og kun om
du spiller høyt. Ja… jævlig høyt, når jeg skal
være ærlig, egentlig litt høyere enn de kan like.
Uansett sendte jeg en beskjed til produsenten
om saken, og jeg kan derigjennom skryte til
leserne om at jeg faktisk er en av gullørene! For
dette kunne produsenten fortelle: Tack för påpekande.
Jag är också medveten om att delningsfiltret
spelar med, men dock åtskilliga dB under
lyssningsnivå. Vi har kört detta koncept i 22 år,
och du är den första att påpeka detta!!! Sitat
slutt. Og 1-0 til Fidelity!"
-Chaconne ll, sorte

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-02-03 20:48

.2 runt 2005?? Då var ju den uppgraderingen runt 11 år gammal och .3 var mest aktuell.

Användarvisningsbild
Milner

Inläggav Milner » 2011-02-04 00:30

Skorpio skrev:Det norske HIFI magasin Fidelity testede Carlsson OA-50.2 opgraderings kit (i 2005). Det interessante i denne sammenhæng er følgende formulering fra anmelderen:

"Men en ting må nevnes.
Spolene i delefiltrene synger! Dette er mest hørbart
på feminin vokal og pianotoner, og kun om
du spiller høyt. Ja… jævlig høyt, når jeg skal
være ærlig, egentlig litt høyere enn de kan like.
Uansett sendte jeg en beskjed til produsenten
om saken, og jeg kan derigjennom skryte til
leserne om at jeg faktisk er en av gullørene! For
dette kunne produsenten fortelle: Tack för påpekande.
Jag är också medveten om att delningsfiltret
spelar med, men dock åtskilliga dB under
lyssningsnivå. Vi har kört detta koncept i 22 år,
och du är den första att påpeka detta!!! Sitat
slutt. Og 1-0 til Fidelity!"

Det kanske är så att jag har guldöron :D

Användarvisningsbild
Milner

Inläggav Milner » 2011-02-04 00:33

Naqref skrev: Om diskantbaffeln är i plast dessutom så kan den bytas mot den betydligt styvare i metall. Finns för en spotstyver hos Larsen.

Det visste jag inte, det är ju en betydligt enklare lösning ska kolla det.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-02-04 01:02

StefanH skrev:petersteindl, det du nämner om att Bertil Alving tog fram ett eget delningsfilteralternativ låter intressant. Är det något du skulle kunna kolla upp om han kan dela med sig av? Eller åtminstone vad han ansåg problemen med originalfiltrets verkan var.

Jag skall höra med Bertil.

@ Milner: Personligen tror jag att du har en poäng med det du säger. Keep up the good works. Ibland är det så att man med hörseln detekterar saker som man med förnuftet förkastar. Ofta är det så att hörseln får rätt och då brukar förklaringen öka förnuftets förmåga. Men ofta är det också så att förnuftet får rätt och hörseln får ge vika för inbillad upplevelse. Det gäller att ta reda på orsaken till båda fenomenen så att man kan komma vidare. Fixa allt det du har förutsatt dig att göra och rapportera gärna :)

MvH
Peter

Ericson

Inläggav Ericson » 2011-02-04 02:18

Naqref skrev:[Det är väl ändå en hädelse att säga som om en högtalare som är konstruerad av den store. 8O :wink:

Förbannat beige kommentar, väx upp för f-n!

Användarvisningsbild
Milner

Inläggav Milner » 2011-02-08 16:09

Jag kapitulerar lite i fråga om modifiering av högtalarna.
Efter att ha monterat en terminal på baksidan och dragit kablar biwirat till filtret (jag fick lossa ena benet på spolen till basen från kretskortet).
Kablarna blev EKK till allt.

Det lät inte bra.
Lite bättre blev det om man körde singlewire på den ingången till diskant och blecken till bas.
Det blev ändå inte bra, basen dog och skimret i diskanten försvann.
Bytte till en annan kabel som liknar originalet men är aningen grövre (2,5 kvadrat) och körde den från terminalen till filtret ca 20 cm, resten original.

Det lät inte bra, ingen bra bas och fortfarande ingen bra diskant.
Mellanregistret blev faktiskt lite mer öppet men resten sämre.

Bytte kabel igen mellan terminal och filter till en identisk med original, bytte kontakter på terminalen till dom som satt original på filtret i samma veva för att förändra så lite som möjligt.

Nu lät det som innan jag började ändra på något och enda skillnaden är att jag nu har en anslutningsterminal på baksidan och slipper lyfta på huven om jag vill prova någon annan kabel.

Jag har pratat med John Larsen idag och han ska skicka två metallfronter till diskanterna.
Det ska bli intressant att se vad det gör för ljudet.

Nu har jag i alla fall stillat nyfikenheten på vad som händer vid dom förändringarna jag har gjort.

Om man ska byta kablar i OA 58 ska dom tydligen vara av relativt liten area för att låta bra, ringledning hade nog varit ett bättre alternativ än EKK 1,5 kvadrat. :idea:

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2011-02-08 18:53

Ska man byta kabel i en Carlsson så skall det i så fall vara till Nordost Valhalla...

Burkarna är ju så bra att allt annat är som att låta Usain Bolt springa 100 m i flipflop...

:)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-02-08 18:54

Han hade väl blivit svensk mästare ändå? 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Milner

Inläggav Milner » 2011-02-08 22:12

avr7000 skrev:Ska man byta kabel i en Carlsson så skall det i så fall vara till Nordost Valhalla...

Det finns nog tyvärr ingen garanti för att det skulle bli bättre, om man ska vara lite negativ.
Jag har provat olika högtalarkablar till OA 58:orna och dom dyraste (16500:-) är inte bäst.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2011-02-08 22:26

Milner skrev:
avr7000 skrev:Ska man byta kabel i en Carlsson så skall det i så fall vara till Nordost Valhalla...

Det finns nog tyvärr ingen garanti för att det skulle bli bättre, om man ska vara lite negativ.
Jag har provat olika högtalarkablar till OA 58:orna och dom dyraste (16500:-) är inte bäst.

Förlåt... jag skojjade lite bara, det jag skrev var ett "citat" från senaste "Solsidan" avsnittet där Hifi-handlaren lurar på snubben många många meter Nordost Valhalla med just -Usain Bolt springa 100 m i flipflop... kommentaren

:D

Användarvisningsbild
Milner

Inläggav Milner » 2011-02-09 09:02

Jaha!
Jag missade början av det avsnittet, men jag hörde senare att det var "Nordväst Valhalla samma som NASA använder" :D

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2011-02-11 01:38

Milner, jag ber om ursäkt för att jag kanske var lite "neggo" tidigare i tråden.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Milner

Inläggav Milner » 2011-02-11 18:52

Johan_Lindroos skrev:Milner, jag ber om ursäkt för att jag kanske var lite "neggo" tidigare i tråden.

Du är ursäktad Johan, det är historia nu.

Jag är en sådan människa som är nyfiken av naturen och gärna provar saker oavsett vad andra tycker och oftast tror om det, när jag själv har provat så vet jag.
Nu menar jag inte att du är en som tror saker, det vet jag att du inte är.

Jag kan inte bara gå efter vad andra tycker och tänker då får jag aldrig med säkerhet veta hur det egentligen ligger till.
(Det finns t.ex många som läser Hifi & Musik som om det vore en bibel, jag är definitivt inte en av dom.)

Användarvisningsbild
Milner

Inläggav Milner » 2011-02-18 23:41

Jag har nu fått hem och monterat dom nya diskantplattorna i metall och kan genast säga att det gjorde en stor skillnad, det märktes direkt.

Placering direkt mot vägg var inget som fungerade för mig, jag fick dra ut högtalarna ca 15 centimeter för att det inte skulle låta som om dom sjöng i en burk.

Med dom nya diskantplattorna försvann mycket av det fenomenet och jag fick dra tillbaka högtalarna närmare väggen igen.

Dom måste fortfarande stå knappt en decimeter ut för att ha en korrekt klangbalans, jag tror att det var därför som stiftelsen ville ha mer dämpning i huven på efterföljaren för jag antar att det ger ungefär samma slutresultat som att flytta ut högtalaren från bakväggen.

Den luftiga diskanten får mycket mer luft nu och röster låter mycket mer naturliga.

Bas och mellanregister påverkas också till det positiva pga den renare diskanten som om man har köpt en dyrare/ bättre högtalare.

Med andra ord: Om du upplever samma problem som jag, byt diskantplattor till metall.

Om inte: spela musik och njut av en jätterolig högtalare, för det tycker jag att det är!

Återgå till Carlsson Illuminati