Hjälp med montering av OA51

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
mikgr2

Hjälp med montering av OA51

Inläggav mikgr2 » 2011-04-29 22:58

Hej!

Idag hade lackeraren äntligen fått färdigt mina OA51-kloner.
Hade sett fram emot en härlig fredagskväll med lite montering och en hel del musiklyssnande, men så blev det inte. Måste erkänna att jag är helt oteknisk, fattar inte hur jag skall koppla kablarna. Har köt färdiga filter från Larsen men kan inte hitta några markeringar på kablarna om vilken som är + respektive -.
Kablarna till baselementet orange respektive brun.
Kablarna till diskanten är grå respektive blå.
Säger de här färgerna något om vad SOM är + och -?

På diskantenfinns en rödoch en SVArt markering , så där begriper till och med jag hur det ligger till, men på baselemetent finns inga färger eller + eller -.

Larsen kan säkert svara på dessa frågor, men då måste jag ju vänta ända tills på måndag, är så fruktansvärt nyfiken på hur det kommer att låta. Vore kanon om någon kunde hjälpa mig.

StefanH

Inläggav StefanH » 2011-04-30 07:13

Larsen använder väl ledningsfärger enligt original.

Finns det ingen röd färgprick på magneten på ena sidan av kontakter, enligt bilden på HiFiKit.se. Minns inte hur det var på mina högtalare men där var det i allafall inga problem att finna +, - pol.
Annars plocka fram ett 1,5V batteri anslut detta mellan poler och kontrollera åt vilket håll konen rör sig. Med konens rörelse utåt så har du då + polen där + på batteriet är anslutet.

På delningsfiltret så kan du vända på filtret och följa lödbanan från kontaktens - pol, så ser du att brun och grå är minuspol.

Bild

O.B.S! att jag valde att löda dit ledningar i st.f. att använda kontakten. Enligt mitt tycke en långtidssäkrare "kontaktmetod".

Grattis förresten till val av högtalare, du lär inte bli missnöjd.
Hoppas att du valde OA51LE2 utf.
Lägg gärna upp lite bilder. Ett litet reportage är alltid trevligt.

Användarvisningsbild
mikgr2

Inläggav mikgr2 » 2011-04-30 17:10

Tack för hjälpen Stefan! Med dina råd har jag precis lyckats få ihop dem.

Tyvärr var ena diskanten stendöd, får prata med Larsenom detta nästa vecka.

Ja, det är ett par LEII.

Lådorna som jag har tror jag att jag kan tacka dig för (för det är väl du som var Densen). Köpte dem av en killesom heter Petter (tror jag) för snart två år sedan. Har legat och ruvat på lådorna och väntat på att det skulle komma en uppgradering och nu när LEII kom så var det dags.
Har fått vänta på dem då de varit ho lackeraren i nästan 3 månader, men fick som sagt äntligen dem igår. Ska se om jag kan få fram lite bilder på dem framöver.

Ska även komma med lite lyssningsintryck barqa jag får ordning på diskanten. Har bytt runt mycket mellan olika högtalare senaste åren och hoppas nu mycket på dessa.

Återgå till Carlsson Illuminati