Inträdesanmälan till maffian

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inträdesanmälan till maffian

Inläggav Nattlorden » 2011-12-07 23:32

Såja... då vill jag bara anmäla mitt medlemskap i "maffian":
Bild
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2011-12-07 23:35

Varför 14 och inte 12?
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-12-07 23:41

Fjonkalicious skrev:Varför 14 och inte 12?

För att det var 14 som var till salu?

På vilket sätt skulle den extra volymen vara en nackdel? Vill man ta bort två diskanter kan man ju alltid göra det...

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2011-12-07 23:46

Grattis, tack och välkommen :)
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2011-12-07 23:47

Larsen 4 basar passar bra i dessa om orginalen är "kantlösa"...
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2011-12-07 23:52

Hehe, det var lite otippat Nattlorden, grattis :)

OA14 är en trevlig ingång i Carlssons talare.
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-12-07 23:57

Nattlorden skrev:
Fjonkalicious skrev:Varför 14 och inte 12?

För att det var 14 som var till salu?

På vilket sätt skulle den extra volymen vara en nackdel? Vill man ta bort två diskanter kan man ju alltid göra det...

Jag tänkte som du men vad jag förstått så låter 12:an tightare och bättre. Men trots att jag påbörjade en renovering av ett par 14 (som jag sålde i halvfärdigt skick) så har jag faktiskt aldrig lyssnat på vare sig 14 eller 12 så jag har inga egna erfarenheter.

/ B

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2011-12-08 00:38

Spännande projekt :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-12-08 00:49

GRATTIS! :)

Du har klarat steg 1 8)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-12-08 01:10

Hur många steg finns det?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-12-08 02:02

Det vet ingen.

AVR7000 gör en livslång studie - och det nästan uteslutande på en modell 8O :D
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-12-08 02:12

paa skrev:Hur många steg finns det?

App app app, inte gå händelserna i förväg. Efter steg 1 kommer ......nästa steg, vilket enligt integralkalkylen blir steg 2. Därefter får man se.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-12-08 07:41

avr7000 skrev:Larsen 4 basar passar bra i dessa om orginalen är "kantlösa"...

Så vitt jag förstår så har detta paret fått b65oaII i sig, men det får jag väl skruva loss ett element och verifiera. De sitter med clips, så jag skulle inte vilja kalla dem för "kantlösa".

Vad heter det elementet då?
Senast redigerad av Nattlorden 2011-12-08 07:52, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-12-08 07:46

Bill50x skrev:Jag tänkte som du men vad jag förstått så låter 12:an tightare och bättre. Men trots att jag påbörjade en renovering av ett par 14 (som jag sålde i halvfärdigt skick) så har jag faktiskt aldrig lyssnat på vare sig 14 eller 12 så jag har inga egna erfarenheter.

Tightare är mycket möjligt, huruvida det är bättre är väl lite svårare att bevisa kanske. Det borde väl i så fall bara vara en volym och port fråga, borde väl gå att minska innevolymen om man tycker man måste. (sandsäck?)

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2011-12-08 08:29

Nattlorden skrev:

Så vitt jag förstår så har detta paret fått b65oaII i sig, men det får jag väl skruva loss ett element och verifiera. De sitter med clips, så jag skulle inte vilja kalla dem för "kantlösa".

Då är det bara att köra tills du skaffar ett par OA12 med ruttna kanter :D

Den dan skruvar du ur dessa basar ur OA14 och sätter dem i OA12 och köper nya L4 basar till OA14 (L4 basen passar inte måttmässigt i OA12 och OD11, ytterdiameter, men passar i OA14, -och låter bättre i denna.)

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2011-12-08 13:21

avr7000 skrev:
Nattlorden skrev:

Då är det bara att köra tills du skaffar ett par OA12 med ruttna kanter :D

Den dan skruvar du ur dessa basar ur OA14 och sätter dem i OA12 och köper nya L4 basar till OA14 (L4 basen passar inte måttmässigt i OA12 och OD11, ytterdiameter, men passar i OA14, -och låter bättre i denna.)

Det är en fantastiskt kul hobby dessa Carlssonhögtalare, det finns så många sätt att tweaka dessa på olika sätt :o

Jag håller med dom som anser att OA12 är mer välljudande, har haft OA14 men dessa sålde jag till förmån att uppgradera OA12:an med B65 (första generationen) och CT62 diskanter som vid den tiden fanns att få tag på. Har dessutom för mig att phon här på faktiskt hjälpte mig med filtret..!

Dom spelar kort sagt förbannat bra, står nu i dotterns rum till hennes stora glädje och matas med musik hela tiden.
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
data_foggen

Inläggav data_foggen » 2011-12-08 16:29

Hej,
Vem tillverkar Larsen 4 basar?
Säljs de exklusivt av Larsen?
Vad blir bättre med Larsen 4 basar, i dina öron?
Mvh H
Det finns ingen planet B.

Användarvisningsbild
data_foggen

Inläggav data_foggen » 2011-12-08 17:13

data_foggen skrev:

Hej,
Vem tillverkar Larsen 4 basar?
Säljs de exklusivt av Larsen?
Vad blir bättre med Larsen 4 basar, i dina öron?
Mvh H

:oops: sök och läs: Seas H1215 CA18RNX

Blir det stora förändringar av filtret i oa14 med dessa basar?
Mvh H
Senast redigerad av data_foggen 2011-12-08 17:18, redigerad totalt 1 gång.
Det finns ingen planet B.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-12-08 17:17

Finns det andra SEAS-basar som kan tänkas passa i gamla Calssonlådor, tex någon av de nyare modellerna?

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2011-12-08 17:24

paa skrev:Finns det andra SEAS-basar som kan tänkas passa i gamla Calssonlådor, tex någon av de nyare modellerna?

Varför leta?
Tror nog Anders lagt ner mer tid än ett par timmar för att hitta ett optimalt element

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-12-08 17:35

schmutziger skrev:
paa skrev:Finns det andra SEAS-basar som kan tänkas passa i gamla Calssonlådor, tex någon av de nyare modellerna?

Varför leta?
Tror nog Anders lagt ner mer tid än ett par timmar för att hitta ett optimalt element

Jo men Larsen 4 är ju optimerat för typ bäst för pengarna, men det elementet används ju inte i Larsen 6 eller 8 heller, vilka är optimerade för lite högre anspråk. Men ScanSpeak-elementen passar väl inte i varken OA50, OA12 eller OA14 om man skulle vilka klättra lite på stegen, ungefär som LE-uppgraderingarna har ambitionen att göra?
Men vi kan väl fråga Anders; har du tittat på ER18RNX eller UR18RNX/P?
Senast redigerad av paa 2011-12-08 17:40, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2011-12-08 17:38

paa skrev:
schmutziger skrev:

Varför leta?

Jo men Larsen 4 är ju optimerat för typ bäst för pengarna, men det elementet används ju inte i Larsen 6 eller 8 heller, vilka är optimerade för lite högre anspråk. Men ScanSpeak-elementen passar väl inte i varken OA50, OA12 eller OA14?

tänkte inte på det :)
men då behöver vi ju inte begränsa os till seas.
Grafpro har väl nån tråd på Carlssonplanet där de testar lite olika element redan

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2011-12-08 19:51

Nattlorden skrev:Inträdesanmälan till maffian

Äntligen! :)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2011-12-08 19:58

Vee-Eight skrev:
Nattlorden skrev:Inträdesanmälan till maffian

Äntligen! :)

Nattlorden har ju redan "bokat" ett par OA51 i andra vågen av gruppköpet :)

Så detta får ju ses som en mjukstart inför det oundvikliga :)

/Stefan

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-12-08 20:25

Lite blekare med de utsikterna dock... för första gången på länge så blev det ingen julbonus och jag har inte så mycket i skrivbordshögen som motiverar något störree övertidsuttag.

Har gjort en snabblyssning av 14 nu.. Dock inte med en korrekt Carlssonesk placering, utan med bra mycket mer dämpa vägg mellan. Kan dock säga att Loch Lomond-problemet inte visade sig i någon större utsträckning... om det sedan hänger ihop med väggdämpet eller modellen har jag svårt att gissa. Rent generellt så lät de bra, fick flytta fram lite för att få upp ljudbilden.

Fast jag får ju erkänna att lika chockerande bra som de spelar, lika chockerande mycket till tillkommer när jag bytar till normalanläggningen, framför allt friheten från att bli pressat på högre nivåer. Å andra sidan är det ju skönt det med tanke på hur stor fysisk storlek det för sig om, både i volym och konarea. Med uppgradering till t22or minskar säkert skillnaden lite.

Användarvisningsbild
teosig

Inläggav teosig » 2011-12-08 21:41

Välkommen hoppas du kommer att njuta länge och väl av dessa pjäser du har införskaffat.
What arrests my attention is the fact that this space is inhabited......

Användarvisningsbild
grafpro

Inläggav grafpro » 2011-12-09 00:34

Nattlorden skrev:Lite blekare med de utsikterna dock... för första gången på länge så blev det ingen julbonus och jag har inte så mycket i skrivbordshögen som motiverar något störree övertidsuttag.

Har gjort en snabblyssning av 14 nu.. Dock inte med en korrekt Carlssonesk placering, utan med bra mycket mer dämpa vägg mellan. Kan dock säga att Loch Lomond-problemet inte visade sig i någon större utsträckning... om det sedan hänger ihop med väggdämpet eller modellen har jag svårt att gissa. Rent generellt så lät de bra, fick flytta fram lite för att få upp ljudbilden.

Fast jag får ju erkänna att lika chockerande bra som de spelar, lika chockerande mycket till tillkommer när jag bytar till normalanläggningen, framför allt friheten från att bli pressat på högre nivåer. Å andra sidan är det ju skönt det med tanke på hur stor fysisk storlek det för sig om, både i volym och konarea. Med uppgradering till t22or minskar säkert skillnaden lite.

Har du kollat diskanterna? Euclides sjunde axiom säger att i varje OA-högtalare från 70-talet sitter exakt en trasig diskant. Gäller alla modellerna. Med tonsvep runt 1500Hz hörs det lätt och när man bytt den dåliga är diskanten uthärdlig.

Baselement har jag snokat i en del. L4-elementet (CA18RNX) är bästa ersättaren i OA14 men knappast bättre än originalet. B65oaII är överlag sämre än originalet. En mycket intressant kandidat är SB17NRX35-8. Jag har en monterad i OA14 och ser att filtermod krävs. Om det lyckas är den i särklass bästa valet. Lägre dist, bättre anpassning till lådan - och lägre pris! Vore kul om någon mer börjar testa den.

Att OA12 är mer "tight" går utmärkt väl att bevisa. Det är gjort i en tråd på planeten.
Drev HiFi-butik med Sonabprodukter, byggde studio- och orkesterelektronik och gav ut vinylinspelningar i ett tidigare liv. Gillar modern konstmusik. Är sannolikt tondöv.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-12-09 08:22

grafpro skrev:Har du kollat diskanterna? Euclides sjunde axiom säger att i varje OA-högtalare från 70-talet sitter exakt en trasig diskant. Gäller alla modellerna. Med tonsvep runt 1500Hz hörs det lätt och när man bytt den dåliga är diskanten uthärdlig.

Inte mer än en lätt huvudruntflyttning ovanför dem. Han jag köpte dem av har använt dem fram tills nu och jag tror t.o.m. han har en inloggning här även om inte frekvent använd, så en gissning är att han vetat om det i så fall.

( Sen får du tänka på att mitt jämförelseobjekt för diskantkvalité är Ino i28 :wink: )

Baselement har jag snokat i en del. L4-elementet (CA18RNX) är bästa ersättaren i OA14 men knappast bättre än originalet. B65oaII är överlag sämre än originalet. En mycket intressant kandidat är SB17NRX35-8. Jag har en monterad i OA14 och ser att filtermod krävs. Om det lyckas är den i särklass bästa valet. Lägre dist, bättre anpassning till lådan - och lägre pris! Vore kul om någon mer börjar testa den.

Jag har dock inte f.n. någon dedikerad placering/lyssning för dessa, så jag är ingen bättre kandidat som bollplank för det.

Att OA12 är mer "tight" går utmärkt väl att bevisa. Det är gjort i en tråd på planeten.

För att kunna bevisa det måste man väl först ha en definition på vad "tight" är. Sen måste man ju i steg två på något sätt bevisa var en korrekt nivå på den parametern skall ligga.

Men en länk till den tråden vore intressant likfullt ( jag hittar ännu inte runt värst bra på planeten ).

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-12-09 11:33

paa skrev:
schmutziger skrev:

Varför leta?

Jo men Larsen 4 är ju optimerat för typ bäst för pengarna, men det elementet används ju inte i Larsen 6 eller 8 heller, vilka är optimerade för lite högre anspråk. Men ScanSpeak-elementen passar väl inte i varken OA50, OA12 eller OA14 om man skulle vilka klättra lite på stegen, ungefär som LE-uppgraderingarna har ambitionen att göra?
Men vi kan väl fråga Anders; har du tittat på ER18RNX eller UR18RNX/P?

SS8545 går att få att passa i OA-50 men det känns som fel matchning. Jag är dessutom väldigt nöjd med hur OA-50LE blev så jag tycker att det är att krångla till det väldigt att försöka med något annat där just nu. Framöver är kanske en annan sak.

Jag har tittat på de element du nämner och ER18RNX kan faktiskt bli ett alternativ men den har en lite jobbig frekvensgång för att få till perfekt i en OA-högtalare. Där finns få bättre element än CA18RNX. Det är då frekvensgången i helhet som avses. UR18RNX/P saknar dustcap och det har vissa fördelar i audiofila kretsar men tekniskt så är det knappast den heliga graal. Jag har däremot kollat vidare på elementkonfigurationer som ligger utanför Seas standardsortiment och där finns det väldigt intressanta saker. Tyvärr krävs det en beställning på minst 100 element och priset blir p g a de dyra ingående komponenterna rätt högt. Vi pratar snarare närmare 2kkr än 1kkr per styck.

När det gäller användandet av CA18RNX i OA-14 så har jag inte tittat noggrant på detta utan det är andras initiativ och tester som har kommit till slutsatsen att det fungerar bra. Jag kan inte annat än att hålla med på lyssningsmässiga grunder men mer än så har jag inte gjort. Att det blir bättre än med de orginalliknande elementen är dock rätt entydigt.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-12-09 11:49

Naqref skrev:Jag har tittat på de element du nämner och ER18RNX kan faktiskt bli ett alternativ men den har en lite jobbig frekvensgång för att få till perfekt i en OA-högtalare.

Skulle man inte kunna avfärda 18W/8545 på samma sätt?
Ändå sitter den i bättre OA-högtalare än de med CA18RNX.
Senast redigerad av paa 2011-12-09 11:51, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-12-09 11:51

paa skrev:
Naqref skrev:Jag har tittat på de element du nämner och ER18RNX kan faktiskt bli ett alternativ men den har en lite jobbig frekvensgång för att få till perfekt i en OA-högtalare.

Skulle man inte kunna avfärda 18W/8545 på samma sätt?

Jo. Men där har vi numera en strategi för att hantera det.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
grafpro

Inläggav grafpro » 2011-12-09 16:04

E18RNX ser nog bara halvbra ut om man simulerar den i OA14. Dess uppbrytning vid 5kHz kräver extra LC-krets på filtret. 176mm korg... Inte många pluspoäng. Då får den lov att ha jäkligt låg dist. Har den det?
Drev HiFi-butik med Sonabprodukter, byggde studio- och orkesterelektronik och gav ut vinylinspelningar i ett tidigare liv. Gillar modern konstmusik. Är sannolikt tondöv.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-12-09 18:09

grafpro skrev:E18RNX ser nog bara halvbra ut om man simulerar den i OA14. Dess uppbrytning vid 5kHz kräver extra LC-krets på filtret. 176mm korg... Inte många pluspoäng. Då får den lov att ha jäkligt låg dist. Har den det?

Så här skriver Zaph Audio som testat och mätt upp båda plus en massa andra element i samma storlek:

This is a new reed cone woofer from Seas. Construction is very similar to the older CA18 coated paper woofers, with one exception: the motor has a single copper sleeve mounted on the T-shaped pole piece below the gap. This is reflected in it's improved harmonic distortion performance in the midbass and lower midrange. HD seems to be somewhere between Seas Excel and standard line. Since this woofer is priced clearly within the rest of the standard line, value is very high. The response curve is relatively smooth with a mild breakup at 4.5kHz, which may need to be dealt with depending on how high it's crossed over.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2011-12-10 00:01

Finns det anledning att komplettera 52:orna med någon äldre version? Hade tankar på att byta högtalare efter 25 år med OA-52, men efter att ha hört Zelmanis senaste så tror jag inte det kan bli så mycket bättre om jag inte river runt ordentligt på alla håll och kanter (bl a skaffar mig ett nytt boende).
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2011-12-11 17:33

@Nattis
Har gärna en "shootout" med dina och mina? :) Hade varit spännande att jämföra dem sida vid sida.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-01-10 22:26

pilska rackare di däringa Carlsson... här lämnar man dem ensamna i vinkällaren ett tag och vad händer??!

Bild

Di går och får småttingar?

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2012-01-10 22:30

Grattis!!!! bjuder du på Cigarr nästa gång vi träffas hos Ola? :D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-01-10 22:32

avr7000 skrev:Grattis!!!! bjuder du på Cigarr nästa gång vi träffas hos Ola? :D

Tack...

Nja... cigarr är en bra bit utanför mitt kompetensområde...

( Det är väl däremot klar möjligt att jag bjuder på en wirre. )
Senast redigerad av Nattlorden 2012-01-10 22:42, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-01-10 22:38

Nu snackar vi!
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-01-10 22:38

Fjonkalicious skrev:Nu snackar vi!

Syftar du på filmen "Look who's talking" med babyn som pratar, eller? :wink:

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2012-01-10 23:05

Aha! Det är så man ska göra, man ska lämna dem ensamma ett tag, så får man fler. Det är alltså inte som en växt som man ska ta hand om och gilla med för att den ska knoppa.

Tack för tipset!

(och grattis till småpluttarna ;). )

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2012-01-10 23:06

Nattlorden skrev:
avr7000 skrev:Grattis!!!! bjuder du på Cigarr nästa gång vi träffas hos Ola? :D

Tack...

Nja... cigarr är en bra bit utanför mitt kompetensområde...

( Det är väl däremot klar möjligt att jag bjuder på en wirre. )

Nuerejusåva att man bjuder på Cigarr när man får tillökning :wink:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-01-10 23:08

avr7000 skrev:Nuerejusåva att man bjuder på Cigarr när man får tillökning :wink:

Får väl se om jag har någon liggande som man fått av någon granne när så skett då... Jag röker ju inte....

Funkar inte rökig whisky?

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2012-01-10 23:13

Jo då :D Eller oxå tar du med den nya bebisen så vi får höra den!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-01-10 23:16

avr7000 skrev:Jo då :D Eller oxå tar du med den nya bebisen så vi får höra den!

B65OAII + ct62 sitter det i den om jag fått korrekta uppgifter och mina ögon inte lurat mig.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-01-10 23:24

Att minska lådvolymen invändigt på OA-14 till OA-12:ans volym, torde gå att genomföra utan stort mankemang, om nu 12:ans mindre låda gav korrektare bas med det elementet.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-01-11 00:53

Grattis :) Snart blir du farfarsfar 8)

MvH
Peter

Användarvisningsbild
30Hzbone

Inläggav 30Hzbone » 2012-01-11 09:12

Nattlorden skrev:pilska rackare di däringa Carlsson... här lämnar man dem ensamna i vinkällaren ett tag och vad händer??!

Bild

Di går och får småttingar?

Har inte hänt med mina OA14.3Y men å andra sidan så har di inte fått vara i fre.
Di spelar så gott i sovrummet så minst en dryg timme om dan har jag njutit.

Grattis till "småttingarna", uppgraderade diskanter eller ser jag fel.
I'm only in it for the music.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2012-01-11 09:17

Ett sladdbarn? :twisted:

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-01-11 12:24

Ett element jag varit sugen på att testa i Carlsson är SB17NRX. Utan djupare simuleringar ser det ut att funka bra i volymer liknande OA14 (35liter @ 35Hz) Någon som har mer erfarenhet av den basen? Priset är dessutom helrätt.

171 mm ytterdiameter kan eventuellt ställa till lite problem, men går kanske att lösa med en distansring.

Användarvisningsbild
grafpro

Inläggav grafpro » 2012-01-11 19:10

Kalejdokom skrev:Ett element jag varit sugen på att testa i Carlsson är SB17NRX. Utan djupare simuleringar ser det ut att funka bra i volymer liknande OA14 (35liter @ 35Hz) Någon som har mer erfarenhet av den basen? Priset är dessutom helrätt.

171 mm ytterdiameter kan eventuellt ställa till lite problem, men går kanske att lösa med en distansring.

Ja, jag har en liggande och har gjort lite första test. Basen blir bra. Den kräver en liten distansring för att passa mekaniskt. Men den kräver också filterändring. Kör man den direkt får man en ganska krafig svacka 1-2kHz och för hög nivå över hela diskantregistret.

Men med ändrat filter kan man fixa den saken - och få till en annan mycket intressant förbättring: SB17 funkar nämligen bra en bit över 2kHz så man skulle kunna dela diskanterna högre än nu. Det vore en välsignelse, då blir man av med den hörbara disten 1-2kHz från diskanterna! Det skulle kunna bli jäkligt bra. Win-win-situation. Distorsion ligger mycket bra, betydligt bättre än B65oaII.

Så snart jag får tid kommer en byggtråd men vänta inte, kul om någon annan jobbar parallellt med detta.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-01-13 01:54

Skall du bedriva någon slags ortoakustisk avel Nattis!? ;)

Här filtermoddas det efter tacksamt komponentlån av the Dirty One!
för övrigt: Feelgood feels good! ;)

Återgå till Carlsson Illuminati