Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
Fjonkalicious skrev:Varför 14 och inte 12?
Nattlorden skrev:Fjonkalicious skrev:Varför 14 och inte 12?
För att det var 14 som var till salu?
På vilket sätt skulle den extra volymen vara en nackdel? Vill man ta bort två diskanter kan man ju alltid göra det...
paa skrev:Hur många steg finns det?
avr7000 skrev:Larsen 4 basar passar bra i dessa om orginalen är "kantlösa"...
Bill50x skrev:Jag tänkte som du men vad jag förstått så låter 12:an tightare och bättre. Men trots att jag påbörjade en renovering av ett par 14 (som jag sålde i halvfärdigt skick) så har jag faktiskt aldrig lyssnat på vare sig 14 eller 12 så jag har inga egna erfarenheter.
Nattlorden skrev:avr7000 skrev:Larsen 4 basar passar bra i dessa om orginalen är "kantlösa"...
Så vitt jag förstår så har detta paret fått b65oaII i sig, men det får jag väl skruva loss ett element och verifiera. De sitter med clips, så jag skulle inte vilja kalla dem för "kantlösa".
Vad heter det elementet då?
avr7000 skrev:Nattlorden skrev:avr7000 skrev:Larsen 4 basar passar bra i dessa om orginalen är "kantlösa"...
Så vitt jag förstår så har detta paret fått b65oaII i sig, men det får jag väl skruva loss ett element och verifiera. De sitter med clips, så jag skulle inte vilja kalla dem för "kantlösa".
Vad heter det elementet då?
Då är det bara att köra tills du skaffar ett par OA12 med ruttna kanter![]()
Den dan skruvar du ur dessa basar ur OA14 och sätter dem i OA12 och köper nya L4 basar till OA14 (L4 basen passar inte måttmässigt i OA12 och OD11, ytterdiameter, men passar i OA14, -och låter bättre i denna.)
avr7000 skrev:Larsen 4 basar passar bra i dessa om orginalen är "kantlösa"...
data_foggen skrev:avr7000 skrev:Larsen 4 basar passar bra i dessa om orginalen är "kantlösa"...
Hej,
Vem tillverkar Larsen 4 basar?
Säljs de exklusivt av Larsen?
Vad blir bättre med Larsen 4 basar, i dina öron?
Mvh H
paa skrev:Finns det andra SEAS-basar som kan tänkas passa i gamla Calssonlådor, tex någon av de nyare modellerna?
schmutziger skrev:paa skrev:Finns det andra SEAS-basar som kan tänkas passa i gamla Calssonlådor, tex någon av de nyare modellerna?
Varför leta?
Tror nog Anders lagt ner mer tid än ett par timmar för att hitta ett optimalt element
paa skrev:schmutziger skrev:paa skrev:Finns det andra SEAS-basar som kan tänkas passa i gamla Calssonlådor, tex någon av de nyare modellerna?
Varför leta?
Tror nog Anders lagt ner mer tid än ett par timmar för att hitta ett optimalt element
Jo men Larsen 4 är ju optimerat för typ bäst för pengarna, men det elementet används ju inte i Larsen 6 eller 8 heller, vilka är optimerade för lite högre anspråk. Men ScanSpeak-elementen passar väl inte i varken OA50, OA12 eller OA14?
Vee-Eight skrev:Nattlorden skrev:Inträdesanmälan till maffian
Äntligen!
Nattlorden skrev:Lite blekare med de utsikterna dock... för första gången på länge så blev det ingen julbonus och jag har inte så mycket i skrivbordshögen som motiverar något störree övertidsuttag.
Har gjort en snabblyssning av 14 nu.. Dock inte med en korrekt Carlssonesk placering, utan med bra mycket mer dämpa vägg mellan. Kan dock säga att Loch Lomond-problemet inte visade sig i någon större utsträckning... om det sedan hänger ihop med väggdämpet eller modellen har jag svårt att gissa. Rent generellt så lät de bra, fick flytta fram lite för att få upp ljudbilden.
Fast jag får ju erkänna att lika chockerande bra som de spelar, lika chockerande mycket till tillkommer när jag bytar till normalanläggningen, framför allt friheten från att bli pressat på högre nivåer. Å andra sidan är det ju skönt det med tanke på hur stor fysisk storlek det för sig om, både i volym och konarea. Med uppgradering till t22or minskar säkert skillnaden lite.
grafpro skrev:Har du kollat diskanterna? Euclides sjunde axiom säger att i varje OA-högtalare från 70-talet sitter exakt en trasig diskant. Gäller alla modellerna. Med tonsvep runt 1500Hz hörs det lätt och när man bytt den dåliga är diskanten uthärdlig.
Baselement har jag snokat i en del. L4-elementet (CA18RNX) är bästa ersättaren i OA14 men knappast bättre än originalet. B65oaII är överlag sämre än originalet. En mycket intressant kandidat är SB17NRX35-8. Jag har en monterad i OA14 och ser att filtermod krävs. Om det lyckas är den i särklass bästa valet. Lägre dist, bättre anpassning till lådan - och lägre pris! Vore kul om någon mer börjar testa den.
Att OA12 är mer "tight" går utmärkt väl att bevisa. Det är gjort i en tråd på planeten.
paa skrev:schmutziger skrev:paa skrev:Finns det andra SEAS-basar som kan tänkas passa i gamla Calssonlådor, tex någon av de nyare modellerna?
Varför leta?
Jo men Larsen 4 är ju optimerat för typ bäst för pengarna, men det elementet används ju inte i Larsen 6 eller 8 heller, vilka är optimerade för lite högre anspråk. Men ScanSpeak-elementen passar väl inte i varken OA50, OA12 eller OA14 om man skulle vilka klättra lite på stegen, ungefär som LE-uppgraderingarna har ambitionen att göra?
Men vi kan väl fråga Anders; har du tittat på ER18RNX eller UR18RNX/P?
Naqref skrev:Jag har tittat på de element du nämner och ER18RNX kan faktiskt bli ett alternativ men den har en lite jobbig frekvensgång för att få till perfekt i en OA-högtalare.
paa skrev:Naqref skrev:Jag har tittat på de element du nämner och ER18RNX kan faktiskt bli ett alternativ men den har en lite jobbig frekvensgång för att få till perfekt i en OA-högtalare.
Skulle man inte kunna avfärda 18W/8545 på samma sätt?
grafpro skrev:E18RNX ser nog bara halvbra ut om man simulerar den i OA14. Dess uppbrytning vid 5kHz kräver extra LC-krets på filtret. 176mm korg... Inte många pluspoäng. Då får den lov att ha jäkligt låg dist. Har den det?
This is a new reed cone woofer from Seas. Construction is very similar to the older CA18 coated paper woofers, with one exception: the motor has a single copper sleeve mounted on the T-shaped pole piece below the gap. This is reflected in it's improved harmonic distortion performance in the midbass and lower midrange. HD seems to be somewhere between Seas Excel and standard line. Since this woofer is priced clearly within the rest of the standard line, value is very high. The response curve is relatively smooth with a mild breakup at 4.5kHz, which may need to be dealt with depending on how high it's crossed over.
avr7000 skrev:Grattis!!!! bjuder du på Cigarr nästa gång vi träffas hos Ola?
Fjonkalicious skrev:Nu snackar vi!
Nattlorden skrev:avr7000 skrev:Grattis!!!! bjuder du på Cigarr nästa gång vi träffas hos Ola?
Tack...
Nja... cigarr är en bra bit utanför mitt kompetensområde...
( Det är väl däremot klar möjligt att jag bjuder på en wirre. )
avr7000 skrev:Nuerejusåva att man bjuder på Cigarr när man får tillökning
avr7000 skrev:Jo dåEller oxå tar du med den nya bebisen så vi får höra den!
Nattlorden skrev:pilska rackare di däringa Carlsson... här lämnar man dem ensamna i vinkällaren ett tag och vad händer??!
Di går och får småttingar?
Kalejdokom skrev:Ett element jag varit sugen på att testa i Carlsson är SB17NRX. Utan djupare simuleringar ser det ut att funka bra i volymer liknande OA14 (35liter @ 35Hz) Någon som har mer erfarenhet av den basen? Priset är dessutom helrätt.
171 mm ytterdiameter kan eventuellt ställa till lite problem, men går kanske att lösa med en distansring.
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster