Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
avr7000 skrev:
Ska det inte vara lite andra värden till en OA52.2 i vilket fall?Maccis skrev:@Paa: Detta är ett IÖ beräknat filter till OA51.2. Finns således inte i någon serietillverkad variant. Kör själv med detta filter, och med mycket gott resultat.
lennartj skrev:Där var inte många rätt jämfört med vad Stig rekommenderade mig när jag 1994 uppdaterade mina OA52 (med S/N 051) till vad som kom att kallas OA52.2 Då gällde amerikanska CFAC-drosslar 0,39 mH/14 Awg i serie med baselementet och 0,68 mH/16 Awg parallellt med diskantelementet. 4 uF i serie med diskanten och inga motstånd någonstans. Så har jag det än idag och besökare imponeras fortfarande av hur bra de låter.
schmutziger skrev:lennartj skrev:Där var inte många rätt jämfört med vad Stig rekommenderade mig när jag 1994 uppdaterade mina OA52 (med S/N 051) till vad som kom att kallas OA52.2 Då gällde amerikanska CFAC-drosslar 0,39 mH/14 Awg i serie med baselementet och 0,68 mH/16 Awg parallellt med diskantelementet. 4 uF i serie med diskanten och inga motstånd någonstans. Så har jag det än idag och besökare imponeras fortfarande av hur bra de låter.
Låter som standard .2 filtret.
lennartj skrev:Jag kan tänka mig att 0,5 mH är en anpassning till den dämpfilt Larsen med mycket möda tvingades leta upp då det visade sig att den filt Stig använt inte längre fanns att uppbringa. Jag har själv en annan sort från Tesserakt.
Det finns nästan inga kondensatorer med mindre tolerans än 10% så 3,9 eller 4,0 kan du glömma.
schmutziger skrev:Det ska du göra, du har den gamla och felaktiga
läs i oa51 faq:n
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 319#454319
som du ser så är inte denne heller exakt rätt då kondingen eg ska vara exakt 4uF
petersteindl skrev:schmutziger skrev:Det ska du göra, du har den gamla och felaktiga
som du ser så är inte denne heller exakt rätt då kondingen eg ska vara exakt 4uF
Stig använde Wondercap på den tiden. (De heter något annat idag) Standardvärde var 4 uF och inte 3,9 uF. Hade standardvärdet varit 3,9 uF så hade den använts.
Mvh
Peter
schmutziger skrev:lennartj skrev:Där var inte många rätt jämfört med vad Stig rekommenderade mig när jag 1994 uppdaterade mina OA52 (med S/N 051) till vad som kom att kallas OA52.2 Då gällde amerikanska CFAC-drosslar 0,39 mH/14 Awg i serie med baselementet och 0,68 mH/16 Awg parallellt med diskantelementet. 4 uF i serie med diskanten och inga motstånd någonstans. Så har jag det än idag och besökare imponeras fortfarande av hur bra de låter.
Låter som standard .2 filtret.
schmutziger skrev:petersteindl skrev:schmutziger skrev:Det ska du göra, du har den gamla och felaktiga
Stig använde Wondercap på den tiden. (De heter något annat idag) Standardvärde var 4 uF och inte 3,9 uF. Hade standardvärdet varit 3,9 uF så hade den använts.
Mvh
Peter
Kul med riktig fakta, skrev mer ur minnet av det som står i oa51-faq:en
En annan sak som slog mig när jag läste lite om denna dämpfilt är att lennartj har ju en kortare filt än original, eftersom en av huvuduppgifterna för filten är att dämpa reflektioner i mellanregistret så borde det vara väldigt viktigt att få till rätt längd på denna filt.
Just för att dämpa tillräckligt vid förträngningen. Kan det vara så att Lennart helt enkelt funnit ett mer feelgood optimum o inte ett lika trist o ingenjörsmässigt korrekt optima som Stig o Co gjorde?
Något som kanske är värdigt en egen tråd är vad IÖ skriver här:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 00#1418400
ang en mer optimal låda, vi är ju inte i något behov av att den ska vara billig o bygga
lennartj skrev:
Min tjocka och täta filt från Tesserakt. Den del av "hyllan" bakom 8545 som inte täcks av min avkortade filt befinner sig helt bakom magneten så jag har svårt att tro att några reflektioner skulle kunna slå igenom konen utan att dämpas kraftigt av filten runt periferin.
Tesseraktfilten igen, lite mer från sidan
paa skrev:Det var en Bredbandare, Fostex FE103 Sigma tror jag den hette, i en ganska mycket för stor basreflexlåda jämfört med om man beräknat den med konventionella metoder, och så var den dämpad med sån där tjock yllefilt runt alla väggar plus en "gardin" som hängde bakom intill elementets magnet. Den kunde ge en kuslig pinpoint-stereoupplevelse om inte annat. Den var konstruerad av det franska l'audiophile-gänget, som hade Jean Hiraga som husgud.
celef skrev:paa skrev:Det var en Bredbandare, Fostex FE103 Sigma tror jag den hette, i en ganska mycket för stor basreflexlåda jämfört med om man beräknat den med konventionella metoder, och så var den dämpad med sån där tjock yllefilt runt alla väggar plus en "gardin" som hängde bakom intill elementets magnet. Den kunde ge en kuslig pinpoint-stereoupplevelse om inte annat. Den var konstruerad av det franska l'audiophile-gänget, som hade Jean Hiraga som husgud.
Jaha, jag hade fått för mig att det var en svensk kändishifijournalist som senare flyttade till england som stod bakom konstruktionen och sålde kits
paa skrev:avr7000 skrev:
Det var ju filter till 52.2 han frågade efter, men det där liknar ju inte något i den andra sammanställningen av filter. Är detta något som suttit i någon serietillverkad högtalare, eller är det ett uppgraderat filter?
IngOehman skrev:Är det isodakabel som mitt lilla öga skådar?
Vh, iö
Isoda-kablaget är min idé, Stig kände till Isoda och såg ingen anledning att avråda. Jag har använt kabeln och lött alla kontaktpunkter hela vägen från högtalarelementen fram till banankontakterna till slutstegen.
wicke skrev:Jag och en kompis till mig skruvade bort elementen på hans OA 52:or av tidig modell i början på 80 talet. Då fanns ingen filt bit bakom elementet (SS8542), utan istället en mineralullsremsa i utrymmet bakom elementet.
Filten kom antagligen till i.s.m. .2 uppgraderingen antar jag.
Wicke
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster