Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
grafpro skrev:Två millar på samma tid som vi fått 1000kr!
IngOehman skrev:Eftersom jag fått intrycket att synpunkterna om dålig dimensionering av
just OA-14 är till stor del baserade på simuleringar och jag har tillgång till
riktiga mätningar, mätningar som Stig själv gjorde i utomhusmiljö (på golv
mot vägg) på sin dimensionering, även i jämförelse med alla de samtida
av hans egna högtalare, kan jag lägga ut dem här om det är av intresse.
Alltså bara så att inte OA-14 och "problemen" den har definieras utifrån
vad man kan tro den har problem med, baserat på simuleringar.
Jag har inte mätningarna i min hand men får jag någon dag eller två på
mig så kan jag lägga ut dem här. Alltså om det är av intresse. De ser lite
annorlunda ut än man kanske kan tro. Men så är de ju också annorlunda
i sitt inre än de flesta basreflexhögtalare.
Vh, iö
grafpro skrev:IngOehman skrev:Eftersom jag fått intrycket att synpunkterna om dålig dimensionering av
just OA-14 är till stor del baserade på simuleringar och jag har tillgång till
riktiga mätningar, mätningar som Stig själv gjorde i utomhusmiljö (på golv
mot vägg) på sin dimensionering, även i jämförelse med alla de samtida
av hans egna högtalare, kan jag lägga ut dem här om det är av intresse.
Alltså bara så att inte OA-14 och "problemen" den har definieras utifrån
vad man kan tro den har problem med, baserat på simuleringar.
Jag har inte mätningarna i min hand men får jag någon dag eller två på
mig så kan jag lägga ut dem här. Alltså om det är av intresse. De ser lite
annorlunda ut än man kanske kan tro. Men så är de ju också annorlunda
i sitt inre än de flesta basreflexhögtalare.
Vh, iö
Nja, det är nu inte avstämningen som föranleder projektet. Prio ett är att få påtagligt lägre distorsion. Prio två är att kunna dela vid 3kHz istället för vid 2kHz. Därtill kommer att avstämningen gärna kan förbättras lite, samt att elementet passar fysiskt utan krångel. Avstämningen ensam är inte skäl att göra sig mödan att ta fram nya filter för ett nytt element.
grafpro skrev:Mina simuleringar är baserade på uppmätt impedanskurva och tar därmed hänsyn till lådans alla egenskaper.
grafpro skrev:Då är det extra intressant att få se mätningar av tonkurva vid låga frekvenser. Lägg gärna ut dem!
grafpro skrev:PS Kanske ska vi hålla trådarna On Topic. Fortsätt gärna i tråden som heter Efterlysning baselement... . Denna tråd handlar ju om finansieringen av projektet.
IngOehman skrev:Här kommer kurvorna (som Stig själv mätte upp utomhus på sin bakgård):
PappaBas skrev:Tackar IÖ
Spännande, var de stående fritt eller hade de en vägg bakom?
OA116 petar ju på rätt djupt faktiskt.
IngOehman skrev:När vi mätte bastonkurva så placerades högtalaren ungefär mitt på den
där väggen, där stenläggningen går ut längre, men jag har för mig att Stig
berättade att han provat flera olika placeringar, där en hade varit betydligt
närmare entrén (dörren till vänster på bilden).
Vh, iö
petersteindl skrev:IngOehman skrev:När vi mätte bastonkurva så placerades högtalaren ungefär mitt på den
där väggen, där stenläggningen går ut längre, men jag har för mig att Stig
berättade att han provat flera olika placeringar, där en hade varit betydligt
närmare entrén (dörren till vänster på bilden).
Vh, iö
Japp, Stig provade flera mätpositioner. Den vänstra dörren var huvudentré. Den högra dörren gick in till labbet. Den användes nästan enbart då utomhusmätningar gjordes. Alla kablar gick då den vägen. Till höger om den högra dörren närmare planket fanns också en mätposition men som inte användes ofta. Där kunde Stig göra mätning med reflexer från ytterligare en begränsningsyta. Det var inget hörn som fungerar som hörn i basen. Stig använde denna placering sällan. Jag kan inte påminna mig om att mätningar på denna position föranledde något egentligt omdimensioneringsarbete av högtalarna och då ger mätplatsen ingen ny information vid hans högtalardimensionering. Däremot för rekommendation av högtalarnas placering i rum map avstånd till sidovägg kunde det möjligtvis ge viss information som kunde vara nyttig, men tveksamt om det gav ny information som inte Stig redan visste. Man ser att planket var som ett såll för bas.
Stig ville ha långt avstånd till sidoväggar då högtalarna placeras på samma vägg vilket var hans absolut primära rekommendation. Han ville därför helst inte att högtalarna skulle placeras mot kortvägg. Det var genomgående så ända sedan Kolboxen. Då jag ser alla bilderna ter det sig som ett svunnet liv. Här har jag släpat många produkter fram och åter, för lyssning och mätning. Nog om det.
Stig hade aldrig någon TV, men han hade en fin antennDet var en radioantenn. Den användes inte så ofta. Vad jag minns låg Stigs hus i radioskugga från Nackamasterna.
Mvh
Peter
Morello skrev:Det ser bedrövligt misshandlat ut.
petersteindl skrev:Det ser ganska annorlunda ut på bilderna mot då Stig bodde där.
Mvh
Peter
Erik_Johansson skrev:petersteindl skrev:Det ser ganska annorlunda ut på bilderna mot då Stig bodde där.
Mvh
Peter
En sak som slog mig var taket i ena rummet som såg nedpendlat ut och svartmålat runt kanterna (såg ut som svartmålat regelverk). Är det Stigs gamla absorbent som lever kvar?
/Erik
Morello skrev:Det ser bedrövligt misshandlat ut.
Nattlorden skrev:Morello skrev:Det ser bedrövligt misshandlat ut.
?
Morello skrev:Därför att praktiskt taget ingenting är typiskt för tiden då huset uppfördes.
Erik_Johansson skrev:Sprang på denna gamla tråden och tittade på alla intressanta gamla bilder. Satt och surfade runt lite och fann att undervåningen på Torkel Knutssonsgatan 15 ligger ute för uthyrning och att fler än jag kanske kan finna det intressant att se hur huset ser ut idag.
https://objektvision.se/Beskriv/208012249#all-images
MVH,
Erik
petersteindl skrev:Morello skrev:Därför att praktiskt taget ingenting är typiskt för tiden då huset uppfördes.
Det var det heller inte med Stigs ombyggnationer. Då huset uppfördes var det en form av lagerlokal eller kanske ett stall. Det var i vart fall inget bostadshus. Två stora tomma utrymmen, ett på varje plan. Då fanns det en kran från fönstret på ovanvåningen mitt emot Münchenbryggeriet. Det var stampat jordgolv på nedre plan samt en slags vind på övre plan. Inga rum.
Huset var tingat av din gode vän och frände och ärevördige excellens tillika Stockholms stadsbyggare Hjalmar Mehr,![]()
![]()
som ville ha det som sin bostad. Stig Carlsson ville annorlunda och eftersom Stig hade Statsföretag och VD Hans Wagner på sin sida så vann Hans kampen åt Stig. Hans var mycket inflytelserik och var näst högst i utrikesrangordning efter Dag Hammarsköld. Men Hans var tvungen att kämpa för att Stig skulle få hyra huset. Stig ritade hela innandömet och valde allt material åt byggarbetarna inklusive varje enskild skruv och spik. Allt var Stigs eget arbete utan inblandning av någon annan. Varenda katalog av byggmaterial fanns hos Stig och varenda minnesanteckning och beräkning fanns hos Stig. Stig fixade också ny adress till Torkel Knutssonsgatan 15, från ursprungliga adressen Kattgränd. Eftersom det endast var trappor ner och svårt att nå, så ville Stig ha adressändring på fastigheten.
Mvh
Peter
petersteindl skrev:Morello skrev:Därför att praktiskt taget ingenting är typiskt för tiden då huset uppfördes.
Det var det heller inte med Stigs ombyggnationer. Då huset uppfördes var det en form av lagerlokal eller kanske ett stall. Det var i vart fall inget bostadshus. Två stora tomma utrymmen, ett på varje plan. Då fanns det en kran från fönstret på ovanvåningen mitt emot Münchenbryggeriet. Det var stampat jordgolv på nedre plan samt en slags vind på övre plan. Inga rum.
Huset var tingat av din gode vän och frände och ärevördige excellens tillika Stockholms stadsbyggare Hjalmar Mehr,![]()
![]()
som ville ha det som sin bostad. Stig Carlsson ville annorlunda och eftersom Stig hade Statsföretag och VD Hans Wagner på sin sida så vann Hans kampen åt Stig. Hans var mycket inflytelserik och var näst högst i utrikesrangordning efter Dag Hammarsköld. Men Hans var tvungen att kämpa för att Stig skulle få hyra huset. Stig ritade hela innandömet och valde allt material åt byggarbetarna inklusive varje enskild skruv och spik. Allt var Stigs eget arbete utan inblandning av någon annan. Varenda katalog av byggmaterial fanns hos Stig och varenda minnesanteckning och beräkning fanns hos Stig. Stig fixade också ny adress till Torkel Knutssonsgatan 15, från ursprungliga adressen Kattgränd. Eftersom det endast var trappor ner och svårt att nå, så ville Stig ha adressändring på fastigheten.
Mvh
Peter
petersteindl skrev:Tack Erik! Jätteintressant. Jag sökte på nätet men hittade inget.
oa51 skrev:500 kr swishade, jag har haft stor nytta av Grafpro´s hemsida vid mitt carlssonnörderi…..
jonasp skrev:oa51 skrev:500 kr swishade, jag har haft stor nytta av Grafpro´s hemsida vid mitt carlssonnörderi…..
Vill bara försiktigt påpeka att tråden startade 2014!
phon skrev:Otroligt intressant, tack!
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst