Oa116-renovering

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Tercellen

Oa116-renovering

Inläggav Tercellen » 2015-04-25 07:36

Hej! Fick ett par OA116 av svärfar. De lät inget vidare. Väldigt diskant och skrikigt med bas i bakgrunden. Bytte skumkanterna på bas och mellanregister då jag såg att de var trasiga. (mitt första skumkantsbyte. Men det gick bra! Inget skrap efteråt :-).)
Exalterad skruvade jag ihop allting igen och slog på stereon för att sköljas över av dessa till synes berömda högtalarna!
Så blev inte fallet! Låter i princip lika skrikigt som från början! Har också märkt att inte en enda av diskanterna spelar så den kör just nu bara på mellan och bas. Känns underligt med tanke på att det låter skrikigt som om man spelar i ett litet kaklat badrum. Det känns också otroligt om samtliga diskanter skulle vara trasiga..

Är nybörjare på detta så jag har ingen aning hur jag går vidare nu?

Mvh
Joel

Tercellen

Re: Oa116-renovering

Inläggav Tercellen » 2015-04-25 08:01

Kan tillägga att jag nu plockat ur topp- och bottenbaffel från lådan för att försäkra mig om att alla kabelskor är på plats. Vilket dom är. Testade även med andra kablar till diskanterna utan att det gav resultat.

Tercellen

Inläggav Tercellen » 2015-04-26 10:36

Testade ta lös mellanregister och kopplade den till en separat högtalarkabel som gick direkt till stereon. Nu lät det betydligt bättre! Kan det vara så att stereon inte orkar driva högtalarsystemet till fullo och därför har det låtit skrikigt?

Men det förklarar väl inte diskanternas problem? Har försiktigt testat med att lägga en separat högtalarkabel där den blåa och vita kabeln ska sitta på filtret. Men det kom inget ljud då. Vet ej om det ens ska funka att testa på det sättet? Ska jag istället löda lös diskanterna och lägga an kabeln direkt mot polerna för att se om de är hela? Funkar det eller finns det risk att jag förstör något?

Tacksam för den hjälp jag kan få!

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2015-04-26 13:16

Fick ett par... jodu, Grattis!

Verkar som om du behöver en rejäl genomgång av elementen och filter.
Du har inget mätinstrument? Skulle du få tag i ett sådant, eller köpa/låna så räkna med att du kommer att få värdeavvikelse p.g.a. åldersskäl på elementen.
Bas och mellanregister kan man lätt testa med ett 1.5V batteri över polerna. Konen rör sig utåt/inåt beroende på hur batteriets poler kopplas till elementet. Batteriplus till elementets pluspol (röd färgklick) då skall konen röra sig utåt.
Diskanterna är väl lättast att mäta upp. Brukar väl mest knastra lite med batterimetoden på dessa. Dessa diskanter brukar visst ofta vara defekta, då de är lite till åren komna.
Filtret är väl inte så troligt att det skulle vara defekt, så börja med att gå igenom elementen.
Angående att det lät ljust, det kan inte vara så att mellanregistren kopplas till diskantfiltret. Låter märkligt att det skulle låta ljust kopplat i lådan.
Hoppas någon med kunskap om dessa högtalare kan kommentera, och råda dig.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2015-04-26 19:45

galder skrev:...
Dessa diskanter brukar visst ofta vara defekta, då de är lite till åren komna.
...

Nja, de flesta OA116 var ju utrustade med MT24, och inte MT20 som OD11, OA12 och OA14. Dessutom sex stycken. Det innebär att risken för problem med dessa är betydligt mindre än med de mindre modellerna.
Några tidiga OA116 hade dock MT20. Och man vet ju aldrig vad de utsatts för, så visst kan de vara trasiga, men risken är som sagt mindre.
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2015-04-26 19:47

@Tercellen: Som jag skrev till dig i din tråd på carlssonplanet.com så rekommenderar jag dig att skriva var du bor. Det kan ju finnas någon kunnig som är intresserad att hjälpa till i din närhet.

Tercellen

Inläggav Tercellen » 2015-04-26 21:05

Lödde lös varenda diskant och mätte upp motståndet. Fick inget utslag alls på nästan alla. En 16-ohmare visade dock 15 ohm, så den är ju frisk. Men resten var helt döda förutom en 8 ohmare som visade 1,5 virket kändes snålt :-P. Men varför låter inte den friska diskanten någonting när jag spelar? Påverkas den av de trasiga?

Tercellen

Inläggav Tercellen » 2015-04-26 21:10

Just det ja! :-) bor i Umeå om det finns nån i närheten.

Diskanterna är 51x51 vilket då gör det till mt20 om det jag har läst på stämmer :-P

jansch

Inläggav jansch » 2015-04-27 22:13

Konstigt att alla diskanter, förutom 16 ohm, är kass!
På alla Carlssonhögtalare med fler än 3 diskanter är det svårt att kör sönder diskanterna.
Kolla noga med löslödda diskanter och kör gärna "musiksignal" på dom

Tercellen

Inläggav Tercellen » 2015-04-28 06:36

Jo jag har testat musiksignal på samtliga diskanter. Knäpptyst på alla förutom 16-ohmaren som lät bra, och en 8 ohmare som lät riktigt svagt. Men varför låter det bara när jag kopplar på en extern kabel direkt mot de två diskanterna som ger ljud ifrån sig och inte när de är sammanlänkade med deras filter?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-04-28 07:04

Tercellen skrev:Jo jag har testat musiksignal på samtliga diskanter. Knäpptyst på alla förutom 16-ohmaren som lät bra, och en 8 ohmare som lät riktigt svagt. Men varför låter det bara när jag kopplar på en extern kabel direkt mot de två diskanterna som ger ljud ifrån sig och inte när de är sammanlänkade med deras filter?

Vad du gjort när du kopplat signal direkt till (diskant-)elementen är att isolera orsaken, eller åtminstone börjat med det :-)

Eftersom två av diskanterna låter vid direkt inkoppling men inte när du matar via filtret så är det troligen något knas i filtret. Det kan vara så enkelt som en lödning som ser ok ut men inte leder längre, det kan vara brott i någon komponent som sitter i serie. Finns det säkringar i OA116?

Om du har ork och möjlighet skulle jag nog försöka renovera från botten, dvs plocka ur filtren, mäta upp varje komponent för sig och sedan löda ihop alltsammans ordentligt igen. Givetvis efter att ha bytt ut eventuella trasiga komponenter. När filtret är klart och testat är det mycket enklare att få resten att fungera. Spolarna och motstånden är ju enkelt att mäta med det instrument du har. Antingen får du ett värde, eller inte om det är något brott. Kondensatorerna är lite knepigare att mäta med vanlig multimeter men mäter man resistansen på en given kondensator i båda högtalarna och denna skiljer sig mycket är det sannolikt knas i någon av dem.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

jansch

Inläggav jansch » 2015-04-28 08:08

Diskanterna är kopplade serie/parallellt, alltså 3st parallellt som ligger i serie med 3st parallellt. Därför kan 3 döda diskanter slå ut de andra tre diskonterna.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2015-04-28 08:59

Tercellen skrev:Jo jag har testat musiksignal på samtliga diskanter. Knäpptyst på alla förutom 16-ohmaren som lät bra, och en 8 ohmare som lät riktigt svagt. Men varför låter det bara när jag kopplar på en extern kabel direkt mot de två diskanterna som ger ljud ifrån sig och inte när de är sammanlänkade med deras filter?

Då är de inte trasiga, i alla fall inte alla.
De flesta är förmodligen hela.
För att verkligen veta behöver du löda lossa varje diskant du ska kolla.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Tercellen

Inläggav Tercellen » 2015-04-28 14:17

Mycket intressanta svar!

Jag resonerar också att det antingen är fel med filtret eller att de döda diskanterna tar ut den hela samt den halvdöda :-P. Jag har som sagt haft dem avlödda när jag separat testat mäta motståndet och kopplat musik till dem, så att jag behöver 5 nya känns ganska så givet, va? Frågan är om jag behöver renovera filtret. Finns det gjort någon guide till detta? Kan man lösa en "osynligt dålig" lödning med att bara värma upp den med lödpennan?

Tack så mycket för svaren!

Användarvisningsbild
momus

Inläggav momus » 2015-04-28 14:34

Om du inte har varit här så kanske den här sajten kan ge dig några idéer, alternativt hjälpa:
http://www.carlssonkult.se/OA116.aspx

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-04-28 14:42

Tercellen skrev:Jag resonerar också att det antingen är fel med filtret eller att de döda diskanterna tar ut den hela samt den halvdöda :-P. Jag har som sagt haft dem avlödda när jag separat testat mäta motståndet och kopplat musik till dem, så att jag behöver 5 nya känns ganska så givet, va? Frågan är om jag behöver renovera filtret. Finns det gjort någon guide till detta? Kan man lösa en "osynligt dålig" lödning med att bara värma upp den med lödpennan?

Lite lödpasta på varje lödning och värma upp dem igen med lite fräscht lödtenn brukar lösa problemet. Värm upp så tennet verkligen flyter ut snyggt och rör inget förrän tennet stelnat. I värsta fall kan man behöva montera bort komponenterna, smärgla benen så de blir rena och sedan göra om jobbet från start.

Om du testat elementen direkt, och inte via delningsfiltret, så lär du veta om de fungerar eller inte. Låter det inget är de felaktiga. Om man tycker det är kul kan man givetvis försöka renovera elementen, det finns ju felkällor där också. Tex en dålig anslutning någonstans mellan spole och lödpunkt. Sådant brukar gå att åtgärda. Men det kan ju faktiskt vara så att elementet är totalbrännt och det finns smält lim mellan spole och magnet. Det kan man konstatera genom att försöka röra membranet lite. Men absolut enklast är att byta ut de trasiga diskantelementen, då vet man ju att det är fungerande enheter man stoppar in.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Tercellen

Inläggav Tercellen » 2015-04-28 18:35

Okej! Men jag tror jag försöker få tag i "nya" diskanter. Att skaffa ct62-diskanter känns för dyrt så jag tror jag ska söka mig några fungerande mt20 alternativt byta ut alla mot mt24. Någon som råkar sitta på en uppsättning? ;-)

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2015-04-28 19:06

Tercellen skrev:...
alternativt byta ut alla mot mt24.
...

Och då ska du bygga om filtret också. Filtret i MT20-varianten är inte likadant som i MT24-varianten.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-04-28 19:09

STDI skrev:
...

Och då ska du bygga om filtret också. Filtret i MT20-varianten är inte likadant som i MT24-varianten.

Ja, det är väldigt stor skillnad filtrena emellan.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2015-04-28 19:34

petersteindl skrev:
STDI skrev:
...

Ja, det är väldigt stor skillnad filtrena emellan.

Mvh
Peter

Absolut. Filtret är viktigare än elementen om ni frågar mig. Men det gör ni ju inte iof.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2015-04-28 21:20

Vad roligt att du fått ett par rediga högtalare!

Mindre skoj att dem inte fungerar.
Du verkar ju ha mätt diskanterna som sig bör, och låter som. Att nya behöver införskaffas. Billigast och enklast är att hitta "nya" MT20.

Ang de andra två elementen så skulle jag gissa på att delningsfiltrena inte är friska. Ex kan en kondensatorer som är gammal och fått ett förändrat värde göra att delningen förskjuts. Kolla också noga att kablarna sitter rätt, dvs läs på filtret på bottenplattan så att rätt kabel kopplas till rätt element.

Oh, juste, foton är alltid uppskattade!

Lycka till!

//Rampitsch

Tercellen

Inläggav Tercellen » 2015-04-29 11:20

Då kör jag på att försöka få tag på mt20. De duger nog lätt åt mig ändå. Säg till om ni vet av några :-). Försöker ladda upp en bild, men "filen är för stor", fastän jag har dragit ner kvalitén till 2mp (det lägsta).

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2015-04-29 13:44

Fast du har väl inte mätt på diskanterna utan delningsfiltret inkopplat? Gör det först.
Du kan ju köra ett svep från kanske 1500Hz och uppåt från ljudkortet på en dator.

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2015-04-29 14:57

Tercellen skrev:Då kör jag på att försöka få tag på mt20. De duger nog lätt åt mig ändå. Säg till om ni vet av några :-). Försöker ladda upp en bild, men "filen är för stor", fastän jag har dragit ner kvalitén till 2mp (det lägsta).

För att ladda upp foton får de inte vara större än några hundra kB, så du får göra dem mycket mindre.

Om du inte har lött loss varje enskild diskant och testat den ensam utan någon delningsfilter eller annat, så bör du göra det, men jag tyckte att du sa att du hade det.

//Rampitsch

Tercellen

Inläggav Tercellen » 2015-04-29 15:43

Ja jag vill minnas att jag nämnt vid nått tillfälle att de var avlödda innan test ;-)

Tercellen skrev: lödde lös varenda diskant och mätte upp motståndet

Tercellen skrev:Jag har som sagt haft dem avlödda när jag separat testat mäta motståndet och kopplat musik till dem

Kan iofs testa med sinuston för skoj skull, har en app, men tror nog att de är lika döda ändå.

Ska göra nytt försök med bilder

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2015-04-29 15:44

Dåså, då är saken klar då 8)

Tercellen

Inläggav Tercellen » 2015-04-29 17:24

DSC_0061~2~2.jpg
Här har vi filtret till diskanterna
DSC_0061~2~2.jpg (200.25 KiB) Visad 5922 gånger
Bilagor
DSC_0063~2.jpg
Oa116 (utan galler)
DSC_0063~2.jpg (240.33 KiB) Visad 5922 gånger

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2015-04-29 18:00

Ja, det är MT20. Och det gamla filtret för dem också. Dvs, filtret är inte samma som i OA116 med MT24.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-04-30 00:10

Det tillverkades och såldes väldigt få OA-116 av denna tidiga variant. Sällsynt högtalare. Nästan synd att modda. Borde ingå i en slags museisamling.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Tercellen

Inläggav Tercellen » 2015-04-30 05:43

Jag tror nog inte heller att jag kommer att modda den. Bara byta ut defekter. Har lagt ut en köpes-annons på Carlssonplanet, kan man lägga ut en i det här forumet också? Tänker att jag börjar med att byta ut diskanter. Funkar inte det så får jag ge mig på filtret. Testade mäta filtret igår men förstod mig inte på hur jag skulle mäta, och om det var motståndet jag skulle söka efter.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2015-04-30 06:30

Nej du får inte annonsera på faktiskt.se. Lägg in gratisannonser på hifimagasinet.se och hifitorget.se. Men nu vet ju alla att du vill köpa, så...

Om (när) du får tag på MT20 så är det stor sannolikhet att de inte har plastramen och nätet. Ta då försiktigt bort de du har på dina gamla och flytta till de "nya". Du ser hur de sitter fast genom hålen på de gamla. Troligen går de inte att få av utan att den lilla plastpluppen går sönder. Men det går nog att klura ut ett sätt att fästa dem igen. Lim kanske.

Tercellen

Inläggav Tercellen » 2015-04-30 07:07

STDI skrev:Nej du får inte annonsera på faktiskt.se. Lägg in gratisannonser på hifimagasinet.se och hifitorget.se. Men nu vet ju alla att du vill köpa, så...

Om (när) du får tag på MT20 så är det stor sannolikhet att de inte har plastramen och nätet. Ta då försiktigt bort de du har på dina gamla och flytta till de "nya". Du ser hur de sitter fast genom hålen på de gamla. Troligen går de inte att få av utan att den lilla plastpluppen går sönder. Men det går nog att klura ut ett sätt att fästa dem igen. Lim kanske.

Tack! :-)
Okej, men då kan jag ju pyssla med det medans jag väntar på diskanter!

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2015-04-30 22:03

Jo, du får annonsera här på Faktiskt.se - men BARA i din egen medlemstråd om annonseringen är i privat syfte och inte kommersiell.
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2015-05-03 16:50

petersteindl skrev:Det tillverkades och såldes väldigt få OA-116 av denna tidiga variant. Sällsynt högtalare. Nästan synd att modda. Borde ingå i en slags museisamling.

Mvh
Peter

Oj då! :o

Mina OA116 som jag bytte ut allt och lite till på 2005, faneret är väl fortfarande original ... :?
De har serienummer 157, vet inte vad det betyder i tillverkningen, men de är nog rätt tidiga.
De står här i vardagsrummet och producerar ljud från min plattis. :D

Så här såg diskant-baffeln ut före mina härjningar.
Bild
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2015-05-03 17:15

phon skrev:
petersteindl skrev:Det tillverkades och såldes väldigt få OA-116 av denna tidiga variant. Sällsynt högtalare. Nästan synd att modda. Borde ingå i en slags museisamling.

Mvh
Peter

Mina OA116 som jag bytte ut allt och lite till på 2005, faneret är väl fortfarande original ... :?
De har serienummer 157, vet inte vad det betyder i tillverkningen, men de är nog rätt tidiga.

[ Bild ]

Diskanterna på bilden är MT24. Alltså inte den tidiga varianten.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-05-03 18:15

STDI skrev:
phon skrev:

Mvh
Peter

[ Bild ]

Diskanterna på bilden är MT24. Alltså inte den tidiga varianten.

+1 Tänkte skriva just detta innan jag läste ditt inlägg.

Jag ser att diskantbygeln sitter i max diskant på vänster högtalare och mindiskant på höger högtalare. Vinklingen på den innersta diskanten på direktljudsbågen varierade Stig några gånger. Då var jag med och lyssnade in. Det var 1976-77.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2015-05-04 14:06

Vilken tur då, att jag moddade en senare variant. :)

OA116 --> OA119
Det sitter 9 diskanter nu på varje högtalare, en 8 tums bas och ett annat mellanregister.
Basröret är betydligt grövre, och alla filter är nya. Annars är allt lika som innan ... :D

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2015-05-04 14:11

phon skrev:Vilken tur då, att jag moddade en senare variant. :)

OA116 --> OA119
Det sitter 9 diskanter nu på varje högtalare, en 8 tums bas och ett annat mellanregister.
Basröret är betydligt grövre, och alla filter är nya. Annars är allt lika som innan ... :D

Har man sagt A får man säga B - hur ser de ut nu?

//Rampitsch

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2015-05-04 14:12

Ungefär som förut, teak med svart galler. 8)

Tercellen

Inläggav Tercellen » 2015-05-08 22:22

sketch-1431104062904.jpg
sketch-1431104062904.jpg (140.22 KiB) Visad 5602 gånger

Uppdatering! Har fått två väl fungerande mt20 av en vänlig själ från Göteborg!:-D

Bytte bort två defekta diskanter och provspelade. Diskanten i den gula ringen spelar nu, vilket är jättekul! Men de orangea och den röda hörs det inget ifrån, trots att de fungerar. (den röda är dock svag och ska bytas när jag får tag i fler). Är detta ett tecken på att filtret är skadat?

Tercellen

Inläggav Tercellen » 2015-05-08 22:27

En till fråga! :-)
Denna diskant (den högra i hörnet) var fastlödd annorlunda jämfört med de andra. Ska den verkligen vara lödd svart kabel till brun kontakt? På alla de andra var det brun kabel till brun kontakt..
DSC_0062~2~2.jpg
DSC_0062~2~2.jpg (117.96 KiB) Visad 5602 gånger

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2015-05-08 23:13

En av 16-ohms diskanterna brukar vara fasvänd. Jag har nog lite diskanter liggande, messa adressen så kan jag skicka några.

Tercellen

Inläggav Tercellen » 2015-05-08 23:29

Ingen av mina 16 ohmare var fasvänd :-S den på bilden är på 8 ohm. Jag pm:ar dig min adress! :-D

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-05-09 01:26

Tercellen skrev:En till fråga! :-)
Denna diskant (den högra i hörnet) var fastlödd annorlunda jämfört med de andra. Ska den verkligen vara lödd svart kabel till brun kontakt? På alla de andra var det brun kabel till brun kontakt..
DSC_0062~2~2.jpg

Japp, denna diskant skall vara polaritetsvänd i jämförelse med de andra diskanterna. Det betyder att på den vänstra högtalaren är det diskanten i högra i hörnet som är polaritetsvänd och på den högra högtalaren är det diskanten i vänstra i hörnet som är polaritetsvänd. Man kan också se det som att diskanterna i respektive OA-116 och OA-2212 som ger reflexen från högtalarfondväggen d v s från väggen mellan högtalarna skall vara polaritetsvända.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-05-09 01:35

Tercellen skrev:Ingen av mina 16 ohmare var fasvänd :-S den på bilden är på 8 ohm. Jag pm:ar dig min adress! :-D

Du skall inte vara säker på det eftersom högtalarkabeln till diskanten kan antingen vara fasvänd på högtalarelementet eller på kretskortet.

Mvh
Peter

Tercellen

Inläggav Tercellen » 2015-05-09 08:00

petersteindl skrev:
Tercellen skrev:Ingen av mina 16 ohmare var fasvänd :-S den på bilden är på 8 ohm. Jag pm:ar dig min adress! :-D

Du skall inte vara säker på det eftersom högtalarkabeln till diskanten kan antingen vara fasvänd på högtalarelementet eller på kretskortet.

Mvh
Peter

Aaah, så långt tänkte inte jag :-P. Men vad tror ni om att det bara är diskanten i den gula ringen som spelar? Filterfel eller annat?

Tercellen

Inläggav Tercellen » 2015-05-09 10:13

Kollade upp serienumret under lådan. 5220055. Och om det nu stämmer vad jag har läst i en tråd ang tillverkningsdatum så tillverkades denna 1975 och blev nummer 55 under vecka 22. Det betyder ju i såna fall att 40 årsdagen bara är nån vecka bort! Då måste jag ha fått iordning på diskanterna så att det kan spelas på 40 års-kalaset! :-D

Jag tror jag just fick en deadline...

Tercellen

Inläggav Tercellen » 2015-05-17 20:36

tack vare hjältar såsom phon och en kille i Göteborg så har jag nu fullt fungerande diskanter monterade! :-D otroligt tacksam är jag! :-D

Med samtliga fungerande så har jag gjort en undersökning a la hushållsrulle om alla låter. Och det gör dom.. Men inte lika högt. Varför? De som är i den svarta ringen spelar betydligt svagare än dem i den röda ringen. (se bild)
sketch-1431886458820.jpg
sketch-1431886458820.jpg (137.37 KiB) Visad 5336 gånger

Tercellen

Inläggav Tercellen » 2015-05-17 20:39

har detta att göra med att de som spelar svagare hör ihop med varandra eftersom deras kablar är löda som en grupp på samma ställe på kretskortet? (se bild) Och att det då är något gemensamt fel?
DSC_0069~2~2.jpg
DSC_0069~2~2.jpg (131.59 KiB) Visad 5335 gånger

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-05-17 23:03

Den högra diskanten i den röda mängden är på 16 ohm. Alla andra skall vara 8 ohm. Jag minns tyvärr inte hur de är kopplade.

mvh
Peter

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2015-05-18 13:15

Här är ett schema på originalkopplingen med MT24-diskanter, kan kanske skilja något i komponentvärden med MT20 på det övre kortet.
Diskanterna är väldigt olika när man mäter dom, de jag sände hade jag mätt och matchat någorlunda.
Om högtalarna inte är moddade för delningen bas-mellanregister så borde du göra den modden, jag PM-ar lite info.

Bild

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-05-18 14:26

Det är alltså 2 diskanter som är 16 ohm. Jag vet att den ena är den framför bågen och den är också kopplad i motsatt polaritet mot övriga diskanter. Den andra 16 ohmsdiskanten är troligtvis den vänstra i det rödmarkerade området. Jag vet att det inte är någon på bågen som ger direktljudet.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2015-05-18 14:51

Jag har för mig att det är de två som är riktade snett bakåt som är 16ohm, och den som är riktad bakåt mellan högtalarna som är polvänd.
Jag har ju inte kvar mina bafflar i originalskick så jag kan inte längre se hur det var.

Tercellen

Inläggav Tercellen » 2015-05-18 17:46

phon skrev:Jag har för mig att det är de två som är riktade snett bakåt som är 16ohm, och den som är riktad bakåt mellan högtalarna som är polvänd.
Jag har ju inte kvar mina bafflar i originalskick så jag kan inte längre se hur det var.

Det är så de var monterade från början och jag har satt tillbaka dem på samma plats igen. Alltså med båda 16 vända snett bakåt. Kan detta vara den första installationen de hade för att sedan ändra och sätta 16 ohmarna diagonalt med varandra istället?

Såsom denna bild jag googlade fram förra veckan:
Screenshot_2015-05-09-08-44-02.png
Screenshot_2015-05-09-08-44-02.png (166.67 KiB) Visad 5202 gånger

"x14" var och är en 16 ohmare placerad på min baffel, och på "x16" var och är en 8 ohmare placerad.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-05-18 18:04

phon skrev:Jag har för mig att det är de två som är riktade snett bakåt som är 16ohm, och den som är riktad bakåt mellan högtalarna som är polvänd.

Nu blir jag lite osäker, dels på det jag skrivit dels på det du skriver eftersom jag förmodar att du menar de två diskanterna pekandes åt rummets sidovägg varav en framåt och en bakåt.

Nu har jag kollat upp hur det är :) Det är så att de två yttre diskanterna för reflexer i respektive höger/vänsterhögtalare pekandes mot rummets sidovägg är på 16 ohm och övriga diskanter är på 8 ohm där den diskant som sitter framför bågen för direktljudet är polvänd. :)

Det står i instruktionsmanualen till OA116. Jag ser nu en sak till på TS tidigare bild med tre inringade diskanter med svart penna. Den diskant mot sidovägg närmast bas är felvinklad. Den skall vara i 45 graders vinkel mot sidovägg. Man skruvar loss metallbygeln på bägge sidor och vrider magneten lite så snäpper den in i ett annat läge där det finns två andra skruvhål för att skruva fast diskanten med samma metallbygel.

Mvh
Peter
Senast redigerad av petersteindl 2015-05-18 18:22, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-05-18 18:20

Tercellen skrev:

Det är så de var monterade från början och jag har satt tillbaka dem på samma plats igen. Alltså med båda 16 vända snett bakåt. Kan detta vara den första installationen de hade för att sedan ändra och sätta 16 ohmarna diagonalt med varandra istället?

Såsom denna bild jag googlade fram förra veckan:
Screenshot_2015-05-09-08-44-02.png

"x14" var och är en 16 ohmare placerad på min baffel, och på "x16" var och är en 8 ohmare placerad.

Här är sida 8 i Instruktionsmanualen för OA-116 och det är på den variant med MT-24 diskanter och delning av diskanterna med 24 dB/oktav.

Bild

Här kan du läsa angående frekvenser över 1800 Hz. Tilläggas bör att diskanten d är polvänd.

Mvh
Peter

Tercellen

Inläggav Tercellen » 2015-05-18 18:33

Jag ser nu en sak till på TS tidigare bild med tre inringade diskanter med svart penna. Den diskant mot sidovägg närmast bas är felvinklad. Den skall vara i 45 graders vinkel mot sidovägg. Man skruvar loss metallbygeln på bägge sidor och vrider magneten lite så snäpper den in i ett annat läge där det finns två andra skruvhål för att skruva fast diskanten med samma metallbygel.

Mvh
Peter[/quote]

Är det så här det ska vara? :-) var dock just och pass att kabeln räckte till att få den i denna position
Bilagor
DSC_0070~2~2.jpg
DSC_0070~2~2.jpg (222.71 KiB) Visad 5192 gånger

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2015-05-18 19:16

Texten och skissen från manualen visar att 16 ohm ska vara de två diskanterna till vänster på vänster högtalare. Men den framgooglade bilden säger ju annorlunda. Och den bilden är faktiskt från modifieringsbeskrivningen till OA116. Och texten där säger: "Fyra diskantelement på bågen skall vara på 8 ohm, två fria i hörnen skall vara på 16 ohm, varav ett inkopplat på vardera gruppen och det bakåtriktade fasvänt. Enligt ritning OA116-7." Ritning OA116-7 är den som visas på bilden.

Så varför stämmer det inte?

Jag har själv modifierat två par OA116 enligt anvisningarna och inte reagerat på att den inte skulle stämma med verkligheten. Texten i manualen har jag inte "skärskådat" på samma sätt. Så just nu känns det mer som om jag tror på modifieringsanvisningen.

Nog finns det väl någon ägare till ett par original OA116 som kan titta på sina diskanter. För visst är det väl så att man genom dammskyddet kan se 16 ohm stämplat på konen?

Hmm, är texten i manualen möjligtvis från ursprungliga varianten med MT20 medan detta senare ändrades till det som modifieringsanvisningen visar för MT24?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-05-18 20:40

Tercellen skrev:
PeterSteindl skrev:Jag ser nu en sak till på TS tidigare bild med tre inringade diskanter med svart penna. Den diskant mot sidovägg närmast bas är felvinklad. Den skall vara i 45 graders vinkel mot sidovägg. Man skruvar loss metallbygeln på bägge sidor och vrider magneten lite så snäpper den in i ett annat läge där det finns två andra skruvhål för att skruva fast diskanten med samma metallbygel.

Mvh
Peter

Är det så här det ska vara? :-) var dock just och pass att kabeln räckte till att få den i denna position

Japp, så där skall det vara.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2015-05-19 15:38

STDI skrev:Texten och skissen från manualen visar att 16 ohm ska vara de två diskanterna till vänster på vänster högtalare. Men den framgooglade bilden säger ju annorlunda. Och den bilden är faktiskt från modifieringsbeskrivningen till OA116. Och texten där säger: "Fyra diskantelement på bågen skall vara på 8 ohm, två fria i hörnen skall vara på 16 ohm, varav ett inkopplat på vardera gruppen och det bakåtriktade fasvänt. Enligt ritning OA116-7." Ritning OA116-7 är den som visas på bilden.

Så varför stämmer det inte?

Jag har själv modifierat två par OA116 enligt anvisningarna och inte reagerat på att den inte skulle stämma med verkligheten. Texten i manualen har jag inte "skärskådat" på samma sätt. Så just nu känns det mer som om jag tror på modifieringsanvisningen.

Nog finns det väl någon ägare till ett par original OA116 som kan titta på sina diskanter. För visst är det väl så att man genom dammskyddet kan se 16 ohm stämplat på konen?

Hmm, är texten i manualen möjligtvis från ursprungliga varianten med MT20 medan detta senare ändrades till det som modifieringsanvisningen visar för MT24?

För att kasta lite mer bränsle på diskantbrasan :D så finns ju även modifieringsanvisningen för T22, och den verkar stämma med SSC-dokumentet men inte med 116-manualen som PS visade härovan. I manualen säger man att e och f är på 16ohm (=strålar hälften så starkt), men det borde vara d och f, varav d är fasvänd. Det är det två diskanterna längst till vänster med 8,2 ohm i serie som skall motsvara originalets 16 ohm diskanter, och dom är ritat sittande som d och f i manualen, inte e och f. Eller så finns det helt enkelt olika utgåvar av OA116 med olika diskantkonfiguration.

Bild

Sen om man mäter en kartong MT20-diskanter på 8 resp 16 ohm så finnar man att exemplaren är väldigt olika i styrka, och inte sällan hittar man 16-ohmare som spelar starkare än vissa 8-ohmare, så man bör nog mäta upp och matcha sina diskanter.

Tercellen

Inläggav Tercellen » 2015-05-21 19:37

Funderar fortfarande på varför de tre högtalare närmast mellanregister spelar så lågt. Testade byta plats mellan en diskant som spelade högt och en som spelade lågt för att kanske kunna utesluta att det är diskanterna som det är fel på. Mycket riktigt så började diskanten som spelade högt i sin förra position spela lågt i sin nya position, och vice versa.

Alla de diskanter som spelar med låg volym är kopplade tillsammans som den övre grupp med kablar till höger på filtret. Vad kan göra att de får sämre effekt än de diskanter som är kopplade till den nedre gruppen med kablar till höger om filtret?
DSC_0073~2.jpg
DSC_0073~2.jpg (196.51 KiB) Visad 2015 gånger

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-05-21 20:07

Du kan först kolla upp så att de 2 diskanter som är på 16 ohm hamnar elektriskt sett på respektive diskantgrupp. Om de hamnar i samma diskantgrupp så blir det fel.

Kom ihåg att de båda diskantgrupperna ligger i serie med varandra och om grupperna har lika impedans så blir det samma effekt i båda grupperna. Har de olika impedans så blir effekten olika i de båda grupperna.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2015-05-22 23:29

Precis, tänkte just samma sak. Det skall vara två 8-ohmare och en 16-ohmare i varje grupp. Grupperna är ju kopplade i serie med varandra, och om det sitter "fel" (båda 16 i ena gruppen) så blir det olika signal i grupperna. Diskanterna längst till höger i schemat är 16-ohmarna, den övre rättvänd och den undre fasvänd. Med rätt koppling ligger halva signalen över varje grupp.

Bild

Tercellen

Inläggav Tercellen » 2015-05-24 14:35

Nu funkar allt som det ska! :-D kollade motståndet igen och det visade sig att en 8 ohmare var felaktig i värdet (1,2 ohm) . Bytte ut den och sedan dess låter det mycket mer från diskanterna! Jag vill tacka er så mycket för all hjälp jag har fått! Har lärt mig massor från er! Och tack igen för ni som fixade diskanter åt mig :-D. Underbara människor!

I juli ska jag hämta den högra oa116, förhoppningsvis är det mindre mek med den men nu har jag då lite kött på benen inför den renoveringen ;-)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-05-24 14:43

:D Lycka till med den andra.

Mvh
Peter

Tercellen

Inläggav Tercellen » 2015-07-29 17:46

Fått tag på den andra nu. Endast 1 diskant var hel! :-P Nåväl, hade över tre hela från renoveringen av den första så satte dit dem. Saknar nu dock två 8 ohms mt20, så om nån har så får ni gärna höra av er. :-D

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2015-08-04 21:19

Två till på väg. :)

Tercellen

Inläggav Tercellen » 2015-08-04 21:39

phon skrev:Två till på väg. :)

Alltså du är ju en helt fantastisk människa!! Tusen tack! :D :D