STDI skrev:Texten och skissen från manualen visar att 16 ohm ska vara de två diskanterna till vänster på vänster högtalare. Men den framgooglade bilden säger ju annorlunda. Och den bilden är faktiskt från modifieringsbeskrivningen till OA116. Och texten där säger: "Fyra diskantelement på bågen skall vara på 8 ohm, två fria i hörnen skall vara på 16 ohm, varav ett inkopplat på vardera gruppen och det bakåtriktade fasvänt. Enligt ritning OA116-7." Ritning OA116-7 är den som visas på bilden.
Så varför stämmer det inte?
Jag har själv modifierat två par OA116 enligt anvisningarna och inte reagerat på att den inte skulle stämma med verkligheten. Texten i manualen har jag inte "skärskådat" på samma sätt. Så just nu känns det mer som om jag tror på modifieringsanvisningen.
Nog finns det väl någon ägare till ett par original OA116 som kan titta på sina diskanter. För visst är det väl så att man genom dammskyddet kan se 16 ohm stämplat på konen?
Hmm, är texten i manualen möjligtvis från ursprungliga varianten med MT20 medan detta senare ändrades till det som modifieringsanvisningen visar för MT24?
För att kasta lite mer bränsle på diskantbrasan

så finns ju även modifieringsanvisningen för T22, och den verkar stämma med SSC-dokumentet men inte med 116-manualen som PS visade härovan. I manualen säger man att e och f är på 16ohm (=strålar hälften så starkt), men det borde vara d och f, varav d är fasvänd. Det är det två diskanterna längst till vänster med 8,2 ohm i serie som skall motsvara originalets 16 ohm diskanter, och dom är ritat sittande som d och f i manualen, inte e och f. Eller så finns det helt enkelt olika utgåvar av OA116 med olika diskantkonfiguration.

Sen om man mäter en kartong MT20-diskanter på 8 resp 16 ohm så finnar man att exemplaren är väldigt olika i styrka, och inte sällan hittar man 16-ohmare som spelar starkare än vissa 8-ohmare, så man bör nog mäta upp och matcha sina diskanter.
ⓘ De gustibus non est disputandum.