Raritet till salu

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
ErlandB

Raritet till salu

Inläggav ErlandB » 2016-02-24 17:25

Användarvisningsbild
Alexi

Re: Raritet till salu

Inläggav Alexi » 2016-02-24 18:52

Känns som något stiftelsen borde köpa om inte de redan har ett ex?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2016-02-24 19:08

Nänä, den ska jag ha.
Tänkte bygga om den med ett klass-d slutsteg och bluetoothmottagare.
Sen på med lite svart knotterlack, sen har man en ball partyburk.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-02-24 19:11

KarlXII skrev:Nänä, den ska jag ha.
Tänkte bygga om den med ett klass-d slutsteg och bluetoothmottagare.
Sen på med lite svart knotterlack, sen har man en ball partyburk.

Och nya element, givetvis, så att den kan poppa ordentligt! :)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-02-24 22:33

"...har funnits i ägo hos en släkting till Olle Mirsch som jobbade tillsammans med Stig" läser jag. Jobbade Olle ihop med Stig? eller syftar det på släktingen? Vem?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-02-24 22:40

hifikg skrev:"...har funnits i ägo hos en släkting till Olle Mirsch som jobbade tillsammans med Stig" läser jag. Jobbade Olle ihop med Stig? eller syftar det på släktingen? Vem?

En mycket kort period. Sedan sa Stig Carlsson upp avtalet med Olle Mirsch. Jag var hemma hos Stig då han talade i telefon med OM. Sedan kom Stig in i rummet och sa, i förbigående, att han nu sagt upp avtalet med OM. Det gav mig en tankeställare att nu var allt slut med göttedagar för Stigs del. Det var 1977/78.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-02-24 22:43

petersteindl skrev:
hifikg skrev:"...har funnits i ägo hos en släkting till Olle Mirsch som jobbade tillsammans med Stig" läser jag. Jobbade Olle ihop med Stig? eller syftar det på släktingen? Vem?

En mycket kort period. Sedan sa Stig Carlsson upp avtalet med Olle Mirsch. Jag var hemma hos Stig då han talade i telefon med OM. Sedan kom Stig in i rummet och sa, i förbigående, att han nu sagt upp avtalet med OM. Det gav mig en tankeställare att nu var allt slut med göttedagar för Stigs del. Det var 1977/78.

Med vänlig hälsning
Peter

Mirsch var en större, kommersiell, framgång än Carlsson, antar jag? Jag minns att det fanns många modeller och jag var lite betuttad i någon av dem ett kort tag.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-02-24 23:11

hifikg skrev:
petersteindl skrev:

Med vänlig hälsning
Peter

Mirsch var en större, kommersiell, framgång än Carlsson, antar jag? Jag minns att det fanns många modeller och jag var lite betuttad i någon av dem ett kort tag.

Inte på Sonabtiden.

Enligt mitt förmenande var Stig Carlssons största misstag att lansera OA51 före 3-vägaren. Han gick således från OA2212 till OA51. De finansiärer som skulle sätta in pengar i de nya Carlssonhögtalarna blev extremt besvikna då de kom till Stockholm och såg den där lilla högtalaren. Tidigare fanns ju en serie högtalare från OD11 till OA2212. OA51 motsvarade närmast OA14 i deras ögon mätt. Det roliga var borta. Men ljudet då? Jo det var ok, men det räcker inte med en liten modell för att investerare skall lätta på plånboken. Dessutom var den betydligt dyrare än OA14. Den kostade som OA116 och hade en bestyckning som vilken dussinhögtalare som helst.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Daniel_A

Inläggav Daniel_A » 2016-02-27 21:48

Intressant! Det låg en ute på Blocket ett tag förra året. Inga kommentarer här på forumet den gången:

viewtopic.php?f=17&t=61292&p=1765324&hilit=tontr%C3%A4ff#p1765324

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-02-27 23:25

petersteindl skrev:
hifikg skrev:
petersteindl skrev:

Med vänlig hälsning
Peter

Inte på Sonabtiden.

Enligt mitt förmenande var Stig Carlssons största misstag att lansera OA51 före 3-vägaren. Han gick således från OA2212 till OA51. De finansiärer som skulle sätta in pengar i de nya Carlssonhögtalarna blev extremt besvikna då de kom till Stockholm och såg den där lilla högtalaren. Tidigare fanns ju en serie högtalare från OD11 till OA2212. OA51 motsvarade närmast OA14 i deras ögon mätt. Det roliga var borta. Men ljudet då? Jo det var ok, men det räcker inte med en liten modell för att investerare skall lätta på plånboken. Dessutom var den betydligt dyrare än OA14. Den kostade som OA116 och hade en bestyckning som vilken dussinhögtalare som helst.

Med vänlig hälsning
Peter

Det är hårt när inte ens världens bästa högtalare, för 52:an kom väl inte så långt efter, räcker för att locka investerare :-(

Användarvisningsbild
Daniel_A

Inläggav Daniel_A » 2016-03-02 18:34

Jag tror inte att detta är någon prototyp. Såvitt är känt hade den serietillverkade Tonträff skruvat bakstycke. Däremot var diskantelementen ingjutna och kan inte identifieras med mindre än att man förstör högtalaren i detta avseende.

Inga bud än. Är en Tonträff inte värd 1000 kr...?

Användarvisningsbild
dalkarl

Inläggav dalkarl » 2016-03-03 09:16

Det kom in två bud, från samma person, och det slutade på 2026:-, men det blev ingen affär då det står "Reservationspris ej uppnått".

Gissar att den kommer ut igen på Tradera? :|

Återgå till Carlsson Illuminati