Trötta gängor

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

bootstrap

Trötta gängor

Inläggav bootstrap » 2016-03-21 09:44

Kan man förstärka skruvhålen i lådan så skruven drar hårdare.
Ska man bland trälim och sågspån och försöka fylla hela hålet och sedan borra upp det igen?

Hur har ni gjort?

Edit: i detta fall är det oa14 och od11 som jag tycker gängorna verkar klena när jag skruvar fast baffeln i lådan.

Användarvisningsbild
Adhoc

Re: Trötta gängor

Inläggav Adhoc » 2016-03-21 10:12

Vid nybyggen brukar jag limma en plywoodbit där skruven ska gå, -bättre "drag" i skruven då jmf med MDF. Vid "renovering" av skruvhål i MDF borrar jag upp hålet till Ø 4 eller Ø 6 mm och knackar in en träplugg med lim på. (Unna dig några godisklubbor :). Godisklubbor brukar ha pinne av Ø 4 mm i bok )

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2016-03-21 10:22

Adhoc skrev:Vid nybyggen brukar jag limma en plywoodbit där skruven ska gå, -bättre "drag" i skruven då jmf med MDF. Vid "renovering" av skruvhål i MDF borrar jag upp hålet till Ø 4 eller Ø 6 mm och knackar in en träplugg med lim på. (Unna dig några godisklubbor :). Godisklubbor brukar ha pinne av Ø 4 mm i bok )

Behöver du inte förborra för skruven sen? Blir väl inte mycket kvar av pinnen efter det, fast det kanske inte gör något?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-03-21 12:40

Kan du inte snurra högtalaren och borra nya hål?

Men du kanske har blivit övertalad att använda klammer? :roll:
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-03-21 13:00

PerStromgren skrev:Kan du inte snurra högtalaren och borra nya hål?

Jag undrar om det är skruvarna för högtalarelementen som menas. Jag tror det är bafflarna som skruvas i lådan som gäller d v s gängorna i själva lådan som blivit sämre av skruvarna som håller bafflarna i lådan. Jag tror inte man kan vända hela baffeln och om man kunde så är skruvhålen helt symmetriska och att göra nya hål går inte.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2016-03-21 13:05

Elementen sitter bra, har inga problem med klamrar och vill jag använda skruvhålen så gör jag det (kan ju också använda klamrarna igen fast med nya skruvhål om det behövs) :) Men skruvarna som håller baffeln på plats och sätter sig i lådan/spånskivor kan jag inte dra åt, trots att jag försökt använda samma spår som tidigare.

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2016-03-21 13:06

petersteindl skrev:

Jag undrar om det är skruvarna för högtalarelementen som menas. Jag tror det är bafflarna som skruvas i lådan som gäller d v s gängorna i själva lådan som blivit sämre av skruvarna som håller bafflarna i lådan. Jag tror inte man kan vända hela baffeln och om man kunde så är skruvhålen helt symmetriska och att göra nya hål går inte.

Med vänlig hälsning
Peter

Korrekt.

Användarvisningsbild
Jonas

Inläggav Jonas » 2016-03-21 13:23

bootstrap skrev:Kan man förstärka skruvhålen i lådan så skruven drar hårdare.
Ska man bland trälim och sågspån och försöka fylla hela hålet och sedan borra upp det igen?

Hur har ni gjort?

Edit: i detta fall är det oa14 och od11 som jag tycker gängorna verkar klena när jag skruvar fast baffeln i lådan.

Så här ser det väl ut i en OA14
Bilagor
IMG_0341-s.jpg
IMG_0341-s.jpg (95.09 KiB) Visad 3694 gånger

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2016-03-21 16:44

Baffeln är ju skruvad i plastöronen och dom är knepiga att förstärka.

Vad jag skulle kunna tänka mig är att limma en liten välanpassad kloss under plastöronen så man skruvar igenom plasten mot en liten nätt plyfabit alt mdf som ligger dikt an mot plastöronen..

Tror till och med att jag löst det på det sättet när jag renoverade ett par OA12 med några trötta plastöron.
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2016-03-21 17:21

Jonas skrev:
bootstrap skrev:Kan man förstärka skruvhålen i lådan så skruven drar hårdare.

Hur har ni gjort?

Så här ser det väl ut i en OA14

Onekligen :) Jag hade glömt bort att det var plast-gängor i lådan också.

Användarvisningsbild
kasper

Inläggav kasper » 2016-03-21 17:32

bassman skrev:Baffeln är ju skruvad i plastöronen och dom är knepiga att förstärka.

Vad jag skulle kunna tänka mig är att limma en liten välanpassad kloss under plastöronen så man skruvar igenom plasten mot en liten nätt plyfabit alt mdf som ligger dikt an mot plastöronen..

Tror till och med att jag löst det på det sättet när jag renoverade ett par OA12 med några trötta plastöron.

Det här tycker jag är ett jättebra råd som jag också har anammat med framgång. Ett mindre bra råd är att sticka ner en en bit av en tändsticka i hålet. Det funkar kortsiktigt, men förstör effektivt plastöronen på lite längre sikt.

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2016-03-21 17:51

bassman skrev:Baffeln är ju skruvad i plastöronen och dom är knepiga att förstärka.

En träbit under verkar ju helt klart enklast och så får det nog bli. Bytte du till längre skruv också?

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2016-03-21 19:11

bootstrap skrev:

En träbit under verkar ju helt klart enklast och så får det nog bli. Bytte du till längre skruv också?

Kommer inte ihåg om jag bytte skruv, den behöver inte gå långt in i träbiten för att dra, har nog för mig att samma skruv funkade.

Fäste en liten kloss i kabinettet upp mot "örat" med PL400. Borrade ett passande hål för skruven i centrum på träbiten när den torkat fast i lådan.

Det är en liten "raggarlösning" för svaga gängor men den funkar ;-)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2016-03-22 00:12

Funderar om det kan vara värt att limma fast en mutter under, då skulle man kunna skruva hur mycket man vill utan att tänka på trötta gängor.

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2016-03-22 00:14

Limma i helicoil?

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2016-03-22 01:01

gflar skrev:Limma i helicoil?

Vilken grej. Aldrig sett innan. Skaffar jag en gängtapp så behöver jag nog inte ens limma fast den.

Återgå till Carlsson Illuminati