Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
galder skrev:Hur löpte resonemanget kring valet av Wavecor-basen?
Varför just denna.
Kul med lite aktivitet.
lennartj skrev:Spännande, men kostsamma experiment, får jag en känsla av.
Är detta http://www.scan-speak-store.dk/da/diskant/88-d3004664000.html
ett dyrt eller förhållandevis prisvärt ställe att handla från?
lennartj skrev:Spännande, men kostsamma experiment, får jag en känsla av.
galder skrev:Då tar du fram lämpliga baslådor med? Eller presenterar lämpliga alternativ?
Snygga OA51 kloner. Med losstagbart halva bakstycket, som det ser ut, för att ha filtret åtkomligt i den bakre delen?
galder skrev:Då tar du fram lämpliga baslådor med? Eller presenterar lämpliga alternativ?
Snygga OA51 kloner. Med losstagbart halva bakstycket, som det ser ut, för att ha filtret åtkomligt i den bakre delen?
oa51 skrev:Spännande![]()
Jag har under semestern börjat färdigställa mina OB 51 - lådor men ännu inte fräst för portar och element. Funderar nu på att istället bygga med framåtriktad Wawecor -bas nära golvet som jag delar vid låt säga 250-300hz och kompletterar med mina 4 LTS B1h basmoduler. Istället för SS8545 tänker jag mig SS8531G00. Delas till att börja med vis MiniDSP, kanske uppgradering till en NAJDA efterhand?
galder skrev:Berylliumdiskanten ser ut som om den kommer att få en topp runt 4-5kHz?
Men den går väl att hantera med ett RLC om det skulle visa sig behövas.
Kul med lite aktivitet, det är ju lite sällsynt numera på OA-fronten tyvärr.
Blir intressant att läsa hur det utvecklar sig.
avr7000 skrev:Denna berylliumdiskant ser intressant ut att testa....
http://www.sbacoustics.com/index.php/co ... ri-tw29bn/
Inte tillgänglig ännu dock
Maccis skrev:Vad händer här då??
petersteindl skrev:avr7000 skrev:Denna berylliumdiskant ser intressant ut att testa....
Den sitter just nu i ett R&D-testpar av äggen.
Med vänlig hälsning
Peter
Alexi skrev:petersteindl skrev:avr7000 skrev:Denna berylliumdiskant ser intressant ut att testa....
Den sitter just nu i ett R&D-testpar av äggen.
Med vänlig hälsning
Peter
Spännande, jag trodde Äggen var nedlagda?
Jag tycker alla SBS kurvor ser ut att ha för mycket smothing. 0,5mm p-p skulle oroa mig om man inte delar väldigt högt/brant.
avr7000 skrev:Jag har kört med Accuton / Thiel Partner en vända...
De låter fantastiskt vid rimliga ljudtryck men jag upplevde att de "hårdnade" om man spelade starkt så de gick bort och jag bytte till Scan Speak Revelator och Illuminator.
Sedan vet jag inte hur just detta element funkar i den lilla OA51 lådan.
Kraniet skrev:avr7000 skrev:Jag har kört med Accuton / Thiel Partner en vända...
De låter fantastiskt vid rimliga ljudtryck men jag upplevde att de "hårdnade" om man spelade starkt så de gick bort och jag bytte till Scan Speak Revelator och Illuminator.
Sedan vet jag inte hur just detta element funkar i den lilla OA51 lådan.
Om du jämför 8545 med Accuton, hur skulle du då beskriva skillnader/likheter i hur de presterar?
avr7000 skrev:Basar i en tvåvägare har inte bara problem i basen om man spelar starkt...
I basen kroknar det och börjar komprimera dynamiken i basen och till slut slår de i mekaniskt...
Det som låter illa på riktigt är distortion från konuppbrytningar etc. högre upp i frekvens
avr7000 skrev:Det beror naturligtvis på filtertyp etc.
De 8545 högtalare som har 6dB filter, OA51.2, OA52.2, OA52.3, OA51.LE blir stygga uppåt när man pressar dem lite med bara lite högre volym, kvinnoröster t ex låter inte bra. med 12dB filter blir det bättre.
Accutone körde jag med brantare filter och problemet med dessa kom vid starkare ljudtryck
STDI skrev:avr7000 skrev:Det beror naturligtvis på filtertyp etc.
De 8545 högtalare som har 6dB filter, OA51.2, OA52.2, OA52.3, OA51.LE blir stygga uppåt när man pressar dem lite med bara lite högre volym, kvinnoröster t ex låter inte bra. med 12dB filter blir det bättre.
Accutone körde jag med brantare filter och problemet med dessa kom vid starkare ljudtryck
Jag antar att OA51.LE och OA52LE har 12 dB filter eftersom du inte tar upp dem. Och de har därmed mindre problem? Gäller det även dagens Larsen L8?
schmutziger skrev:hur beter sig wavecor basen med ett flackare filter då?
avr7000 skrev:Ser ju fint ut upp till 2000 hz... 10dB peaken går det att mildra genom att köra en spole och konding parallellt med elementet och kortsluta ner till jord.
matssvensson skrev:avr7000 skrev:Ser ju fint ut upp till 2000 hz... 10dB peaken går det att mildra genom att köra en spole och konding parallellt med elementet och kortsluta ner till jord.
Förvisso sant. Kvarstår då att förstå hur elementet uppför sig distorsionsmässigt på grund av samma uppbrytning. En sugkrets kan komma tillrätta med själva tonkurvan, men gör inget åt olinjäriteten - där tredjetonen vid 1500 hz förstärks med 10 db tack vare peaken.
mvh, mats
Comments: This is Seas definitive high end driver with the familiar magnesium cone and copper phase plug. Typically excellent Seas Build quality. Excellent performance in the midbass and lower midrange. Upper end usability is somewhat limited by the breakup induced 3rd order harmonic distortion at 1700hz. Most people claim to hear this if the system is crossed over too high. Overall it's a reasonable value and can sound great depending on it's careful usage. LR4 or an elliptical crossover around 1600 would work great. Tested December 2006.
matssvensson skrev:Ja, så kan det jag försökte beskriva i ord illustreras.
Ett filter med sugkrets påverkar bara signalen som skickas IN i elementet, inte det som händer i själva elementet (det är inget reglersystem med återkoppling). Så om elementet är olinjärt skapar olinjäriteterna nya toner i elementet själv - EFTER ditt filter - och där har du fortfarande kvar beteendet att ljud i peakens frekvensområde förstärks i förhållande till andra frekvenser.
mvh, mats
matssvensson skrev:Ja, så kan det jag försökte beskriva i ord illustreras.
Ett filter med sugkrets påverkar bara signalen som skickas IN i elementet, inte det som händer i själva elementet (det är inget reglersystem med återkoppling). Så om elementet är olinjärt skapar olinjäriteterna nya toner i elementet själv - EFTER ditt filter - och där har du fortfarande kvar beteendet att ljud i peakens frekvensområde förstärks i förhållande till andra frekvenser.
mvh, mats
avr7000 skrev:Den nya OA51.N är nu mer eller mindre klar (efter 9-10 månaders utveckling).
Mer info kommer snart.
avr7000 skrev:Hur kan nåt som mäter perfekt låta så dåligt-tidig filtervariant...
Den nya OA51.N är nu mer eller mindre klar (efter 9-10 månaders utveckling).
Mer info kommer snart.
avr7000 skrev:Jag har inte provat då de inte är gjorda för en så liten låda...
galder skrev:Det är nog bara på det viset vid utvärderingen, gissar jag.
Snygga element.
Blir nog riktig bra det där.
avr7000 skrev:galder skrev:Det är nog bara på det viset vid utvärderingen, gissar jag.
Snygga element.
Blir nog riktig bra det där.
Kör man med "lyxfilter" med foliespolar och Jantzen Audio Superior Z-Cap får det nog bli en extern låda.... det får inte plats.
galder skrev:Ja verkligen kul. Nu är OA51 räddad för framtiden.
Men en undran är varför ni väljer att använda och presentera ett filter uppbyggt med "lyxkomponenter"? Det finns visst ett alternativ med billigare komponenter i.o.f.s. Anledningen är väl knappast att ni har mätt upp med de olika filtren och kunnat konstatera klart bättre resultat med lyxfiltret som rättfärdigar den högre kostnaden?
Bygger ni inte på myten om att lyxkomponenter är väl värda priset. Jämförbart tänk a'la kablar.
Men tycker som nämnts att detta är en kulturgärning, som jag hoppas kommer att bli en succé.
Kraniet skrev:är det Wavecor WF182BD04 och Sb-Acoustics SB26ADC-C000-4 som används?
http://www.wavecor.com/html/wf182bd03_04_07_08.html
http://www.sbacoustics.com/index.php/pr ... dc-c000-4/
Men en undran är varför ni väljer att använda och presentera ett filter uppbyggt med "lyxkomponenter"? Det finns visst ett alternativ med billigare komponenter i.o.f.s. Anledningen är väl knappast att ni har mätt upp med de olika filtren och kunnat konstatera klart bättre resultat med lyxfiltret som rättfärdigar den högre kostnaden?
Bygger ni inte på myten om att lyxkomponenter är väl värda priset. Jämförbart tänk a'la kablar.
Men tycker som nämnts att detta är en kulturgärning, som jag hoppas kommer att bli en succé.
Kommer det att presenteras mätningar och filterschema?
Kommer det att presenteras mätningar och filterschema?
MickeE skrev:Hejsan
Kul att detta blir klart!
Jag ska bygga mig ett par klonlådor och stoppa i detta kit
tänkte jag.
Men när jag kollat klon trådarna står det att baffelringen ska vara 14.5mm. Men nu sas det att ni använde en 10mm ring istället. Är det den höjden som gäller med detta kit?
Mvh Micke
kjez skrev:Ja detta låter väldigt spännande!
Vad tror ni att det hade blivit för pris för hela kalaset? (mellan tummen och pekfingret)
radelius skrev:Och vad kan man tänk att ett gruppköp ger för rabatt, är det värt det?
H/S
lemmts skrev:Kul med en ny variant. Går det att i ord beskriva hur den skiljer sig från OA51.LE2?
avr7000 skrev:lemmts skrev:Kul med en ny variant. Går det att i ord beskriva hur den skiljer sig från OA51.LE2?
Enkelt beskrivet, lägre dist med ett mycket klarare ljud som resultat.
Mycket bättre artikulation i basen med bättre textur. Den går 10 Hz djupare i avstämning
Man hör dteljer i musiken på ett sätt som inte förr...
Stefan
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster